Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. I.3 şi 4 din Legea nr. 332/2024 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
ART. I
La articolul 36 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 18 iunie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (11) se introduce un nou alineat, alin. (12), cu următorul cuprins:
"(12) Instituţiile publice ai căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite, ordonatori secundari de credite şi ordonatori principali de credite transmit formularele individuale din sfera raportării situaţiilor financiare în Sistemul naţional de raportare, până la data de 20 inclusiv a lunii următoare celei de raportare pentru raportările lunare şi trimestriale, respectiv până la data de 30 inclusiv a lunii următoare celei de raportare pentru raportările anuale privind încheierea exerciţiului financiar."
ART. II
Articolul 4^2 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
ART. III
Prin derogare de la prevederile art. 58 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale pot aproba utilizarea excedentului anilor precedenţi, rămas nerepartizat, şi pentru finanţarea cheltuielilor cu rambursarea împrumuturilor contractate.
ART. IV
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 593 din 20 septembrie 2013, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, literele h) şi i) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"h) entităţi publice - instituţiile publice definite potrivit art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, instituţiile publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi alte entităţi persoane juridice care primesc sume de la bugetele componente ale bugetului general consolidat sau alte fonduri de la instituţii publice stabilite prin ordin al ministrului finanţelor;
i) cod unic al angajamentului legal - cod unic atribuit unui angajament legal de către sistemul de control al angajamentelor, după validarea rezervării iniţiale/definitive, după caz, a creditelor de angajament şi creditelor bugetare aferente proiectului de angajament legal respectiv, valabil pentru toată durata de derulare a angajamentului;"
2. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 18
Entităţile publice au obligaţia înregistrării angajamentelor legale în sistemul de control al angajamentelor, cu respectarea procedurii de funcţionare a sistemului. La înregistrarea în sistemul de control al angajamentelor a angajamentelor legale emise pe perioadă nedeterminată, a celor care se reînnoiesc automat, precum şi în alte situaţii stabilite prin procedura de funcţionare a sistemului, entitatea publică poate cumula mai multe angajamente legale care determină cheltuieli de aceeaşi natură într-un an."
3. Articolul 19 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 19
Înregistrarea în sistem a creditelor de angajament şi bugetare aferente angajamentelor legale se realizează anterior semnării angajamentului legal, conform procedurii de funcţionare a sistemului. Sistemul de control al angajamentelor asigură verificarea şi controlul respectării prevederilor procedurii de funcţionare a sistemului şi în cazul validării furnizează entităţii publice un cod unic al angajamentului legal care este utilizat pe toată durata de derulare a angajamentului. În cazul angajamentelor legale emise pe perioadă nedeterminată, al celor care se reînnoiesc automat, precum şi în alte situaţii stabilite prin procedura de funcţionare a sistemului, înregistrarea în sistemul de control al angajamentelor poate fi efectuată în fiecare an, sistemul furnizând coduri unice ale angajamentelor legale."
4. La articolul 24, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins:
"(2) Ordonatorii de credite ierarhic superiori preiau obligaţia raportării situaţiilor financiare şi a altor tipuri de rapoarte pentru entităţile publice din subordine, în situaţia în care acestea nu îşi pot îndeplini obligaţiile de raportare, potrivit procedurii de funcţionare a sistemului."
5. La articolul 31, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
"(3) Sancţiunile prevăzute la art. 27 şi 28 se aplică şi ordonatorilor de credite ierarhic superiori care au preluat obligaţia privind raportarea situaţiilor financiare şi altor tipuri de rapoarte în sistemul naţional de raportare pentru instituţiile din subordine, care nu îşi pot îndeplini obligaţiile de raportare, potrivit procedurii de funcţionare a sistemului; nerespectarea obligaţiei privind raportarea situaţiilor financiare şi altor tipuri de rapoarte pentru instituţiile publice din subordine, care nu îşi pot îndeplini obligaţiile de raportare, potrivit procedurii de funcţionare a sistemului, va limita accesul instituţiilor publice responsabile la funcţionalităţile sistemului privind înregistrarea angajamentelor legale şi efectuarea plăţilor prin Trezoreria Statului."
ART. V
În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, se suspendă emiterea de către Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor a titlurilor de plată realizată în baza dispoziţiilor Legii nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 164/2014 privind unele măsuri pentru accelerarea şi finalizarea procesului de soluţionare a cererilor formulate în temeiul Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetăţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, precum şi al Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensaţii cetăţenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reţinute sau rămase în Basarabia, Bucovina de Nord şi Ţinutul Herţa, ca urmare a stării de război şi a aplicării Tratatului de Pace între România şi Puterile Aliate şi Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, şi pentru modificarea unor acte normative, cu modificările ulterioare.
ART. VI
Prin derogare de la prevederile art. 61 alin. (1) şi ale art. 63 alin. (4) şi (4^1) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe şi până la data de 3 martie 2025, unităţile administrativ-teritoriale pot transmite la Ministerul Finanţelor documentaţia pentru garantarea împrumuturilor contractate de către operatorii de servicii de alimentare cu energie termică din subordine care prestează serviciul public de producere a energiei termice în sistem centralizat, pentru achiziţia de combustibil necesar asigurării energiei termice în sezonul rece 2024-2025, cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat.
ART. VII
La articolul 65 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 548 din 12 iulie 2017, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (3^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3^1) În aplicarea prevederilor alin. (3), în vederea atestării competenţelor, cel puţin un membru al comitetului de audit trebuie să fie autorizat ca auditor financiar şi înregistrat în Registrul public electronic de către autoritatea competentă din România, din alt stat membru, din Spaţiul Economic European sau din Elveţia ori să deţină experienţă de cel puţin 3 ani în audit statutar dobândită prin participarea la misiuni de audit statutar în România sau în cadrul comitetelor de audit formate la nivelul consiliilor de administraţie/supraveghere ale unor societăţi/entităţi de interes public, dovedită cu documente justificative."
ART. VIII
Articolul II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 137/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1215 din 3 decembrie 2024, se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. II
Entităţile de interes public trebuie să îndeplinească cerinţa prevăzută la art. 65 alin. (3^1) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, până cel mai târziu la data de 30 septembrie 2025 sau, după caz, până la încetarea ori prelungirea prin orice modalitate admisă de lege a oricăror mandate în Comitetul de audit/Consiliul de administraţie/Consiliul de Supraveghere."
ART. IX
La articolul 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională Anticorupţie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 11 aprilie 2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 503/2002, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie este ordonator secundar de credite. Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Direcţiei Naţionale Anticorupţie se asigură de la bugetul de stat, fondurile destinate Direcţiei Naţionale Anticorupţie fiind evidenţiate distinct în bugetul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Anual, se constituie un depozit în valoare de cel puţin 2 milioane de lei pentru acţiuni privind organizarea şi constatarea infracţiunilor flagrante de corupţie, precum şi un fond special pentru cheltuieli operative în cuantum de 3 milioane de lei, la dispoziţia procurorului şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie. Aceste sume sunt prevăzute la titlul «Cheltuieli materiale şi servicii» în bugetul Direcţiei Naţionale Anticorupţie, iar modul de gestionare şi utilizare a acestora se va stabili prin ordin al procurorului şef al acestei direcţii."
ART. X
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, publicată în Monitorul Oficial al Românei, Partea I, nr. 883 din 14 decembrie 2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:
"(8) În cazul în care autoritatea publică tutelară este o instituţie diferită de cea care exercită în numele statului sau al unităţii administrativ-teritoriale calitatea de acţionar la întreprinderile publice prevăzute la art. 2 pct. 2 lit. b), instituţia care coordonează, are în subordine sau sub autoritate aceste întreprinderi publice are calitatea de autoritate publică tutelară, care pune în aplicare prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă."
2. La articolul 4^1, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale AMEPIP se asigură integral din venituri proprii."
3. La articolul 4^1, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
"(5) AMEPIP întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, situaţiile financiare şi organizează evidenţa contabilă la nivel de instituţie. Bugetul anual de venituri şi cheltuieli al AMEPIP se aprobă prin hotărâre a Guvernului, iar execuţia bugetară se realizează conform reglementărilor legale în vigoare."
ART. XI
(1) În aplicarea prevederilor art. X, introducerea modificărilor în execuţia bugetară pe anul 2025 se efectuează pe baza instrucţiunilor care se elaborează de Ministerul Finanţelor, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la solicitarea AMEPIP.
(2) Excedentul anului precedent neutilizat al AMEPIP se virează de aceasta în contul propriu de excedent deschis în calitate de instituţie publică finanţată integral din venituri proprii.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
Tanczos Barna
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice
şi administraţiei,
Cseke Attila-Zoltan
Bucureşti, 1 februarie 2025.
Nr. 10.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: