Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 99 din 29 iunie 2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS şi a componentelor acesteia - IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION şi RURAL INVEST
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 655 din 30 iunie 2022
Întrucât sprijinirea sectorului IMM reprezintă o prioritate a programului economic - parte componentă semnificativă a Programului de guvernare 2021-2024, în condiţiile în care sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii reprezintă un factor de importanţă strategică pentru creşterea economică şi crearea de locuri de muncă, sens în care trebuie să beneficieze din partea statului de politici publice care vizează, printre altele, creşterea accesului la finanţare,
în circumstanţele excepţionale create de manifestarea la nivel global a efectelor generate de criza provocată de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, întreprinderile de toate tipurile se pot confrunta cu o lipsă severă de lichiditate, care ar putea periclita atingerea obiectivelor de creştere asumate la nivel guvernamental.
Luând în considerare că, în data de 23 martie 2022, Comisia Europeană a adoptat Cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a invaziei Rusiei împotriva Ucrainei, denumit în continuare Cadrul temporar, care cuprinde, printre altele, măsuri de ajutor de stat similare celor adoptate pentru criza provocată de pandemia de COVID-19, respectiv ajutor de stat sub forma garanţiilor şi creditelor cu dobândă finanţată de la bugetul de stat, care vor permite accesul la lichiditate companiilor afectate direct sau indirect de efectele invaziei, inclusiv cele generate de sancţiunile impuse Rusiei de către Uniunea Europeană şi partenerii săi internaţionali, iar solicitarea de autorizare a unor noi scheme de ajutor de stat în baza acestuia adresată Comisiei Europene trebuie realizată cât mai repede pentru a putea beneficia de un termen cât mai extins de implementare, termenul maxim permis de Cadrul temporar pentru acordarea ajutoarelor de stat în baza acestuia fiind data de 31 decembrie 2022.
Având în vedere faptul că agresiunea armată a Rusiei împotriva Ucrainei, sancţiunile impuse şi contramăsurile luate au şi vor avea repercusiuni directe şi indirecte asupra performanţelor economice şi financiare ale companiilor nefinanciare şi asupra economiei româneşti în general, mai ales prin impactul asupra dinamicii preţurilor, datoriei publice, deficitului extern, care trebuie susţinute prin măsuri adecvate de sprijin în vederea asigurării accesului la finanţare,
pentru combaterea efectelor negative care influenţează situaţia economică şi întrucât piaţa energiei a fost afectată în mod semnificativ, înregistrându-se creşteri ale preţurilor la energie electrică cu 21,87% în mai 2022 faţă de decembrie 2021 şi la gaze cu 23,2% raportat la aceeaşi perioadă^3, iar elementele mai sus prezentate vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
în contextul în care operatorii economici care activează în mai multe sectoare economice au fost afectaţi în mod deosebit de pandemia de COVID-19, activitatea acestora a fost perturbată grav şi de creşterea preţurilor la energie electrică şi gaze,
întrucât impactul creşterii preţurilor la energie electrică şi gaze naturale s-a resimţit mai ales în privinţa lichidităţii şi volatilităţii pieţelor,
accesul la capital suficient şi adecvat pentru a creşte şi a se dezvolta este una dintre principalele provocări cu care se confruntă cele mai multe dintre IMM-uri. Această situaţie este agravată de dificultăţile întâmpinate de IMM-uri în relaţia cu intermediarii financiari, care consideră finanţarea lor ca o activitate cu risc crescut şi rentabilitate scăzută, şi de costurile mari de îndatorare ale IMM-urilor în raport cu rata de rentabilitate a afacerii derulate.
În contextul în care, în lipsa adoptării unor măsuri urgente, s-ar putea înregistra o scădere a cererii pe toate pieţele importante, întreruperea contractelor şi a proiectelor existente având drept rezultat negativ scăderi ale cifrei de afaceri a companiilor româneşti, perturbări ale lanţurilor de aprovizionare, în special în ceea ce priveşte materiile prime şi produsele,
ţinând cont că lipsa reglementării unitare, fără afectarea condiţiilor de concurenţă a cadrului general aplicabil ajutoarelor de stat care se pot acorda tuturor categoriilor de operatori economici care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele economiei afectate de creşterea bruscă a costurilor de producţie, în special a celor cu energia şi gazele naturale, ar putea afecta grav lichiditatea şi accesul la finanţare pentru întreprinderi, în special pentru IMM-urile care se confruntă cu provocări economice în contextul crizei,
în scopul evitării blocajelor şi întrucât eventuala retragere a măsurilor de sprijin al accesului de finanţare pentru companiile nefinanciare în perioada următoare trebuie realizată de o manieră graduală şi atent direcţionată, astfel încât companiile viabile să rămână la niveluri adecvate ale lichidităţii şi îndatorării, în condiţiile exercitării unei presiuni cât mai reduse asupra bugetului de stat,
considerând că elementele situaţiei de criză actuale conturează o situaţie excepţională, se impune luarea unor măsuri urgente care să vizeze accesul la garantare şi creditare a întreprinderilor mici şi mijlocii, întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie, întreprinderilor mari, precum şi al unităţilor administrativ-teritoriale, denumite în continuare UAT, care realizează proiecte de investiţii în sectorul construcţiilor, în cadrul schemei de ajutor de stat de sprijinire a acestora prin acordarea de garanţii de stat pentru creditele destinate realizării investiţiilor şi/sau pentru creditele/liniile de credit necesare pentru finanţarea capitalului de lucru.
În lipsa adoptării măsurilor propuse în regim de urgenţă, sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii, care reprezintă o prioritate a programului economic - parte componentă semnificativă a Programului de guvernare 2021-2024, aprobat prin Hotărârea Parlamentului României nr. 42/2021 pentru acordarea încrederii Guvernului, ar beneficia de condiţii de finanţare insuficiente sau nu ar putea beneficia de o finanţare adecvată pentru proiectele de investiţii sau pentru capitalul de lucru necesar derulării activităţii curente.
Este necesar ca statul să ia urgent măsuri de natura ajutorului de stat pentru a atenua repercusiunile negative imediate, pentru a atenua dezechilibrele economice create şi pentru a asigura menţinerea activităţilor economice şi a locurilor de muncă, astfel că,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 1
(1) Prin derogare de la prevederile art. 7 referitoare la elaborarea memorandumului din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se aprobă schema de ajutor de stat IMM INVEST PLUS şi componentele acesteia, denumită în continuare schema de ajutor de stat, elaborată în baza Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a invaziei Rusiei împotriva Ucrainei, adoptat de Comisia Europeană la data de 23 martie 2022, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Componentele schemei de ajutor de stat sunt următoarele:
a) IMM INVEST ROMÂNIA, de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie, care are ca obiectiv acordarea de facilităţi de garantare de către stat în mod transparent şi nediscriminatoriu pentru creditele acordate întreprinderilor mici şi mijlocii şi întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie de către instituţiile de credit, cu excepţia activităţilor cuprinse în cadrul celorlalte componente, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION, RURAL INVEST;
b) AGRO IMM INVEST, de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii şi sectorului alimentar, care are ca obiectiv acordarea de facilităţi de garantare de către stat în mod transparent şi nediscriminatoriu pentru creditele acordate întreprinderilor mici şi mijlocii şi întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie;
c) IMM PROD, pentru asigurarea lichidităţilor şi finanţarea investiţiilor realizate de către întreprinderile mici şi mijlocii, denumite în continuare IMM-uri, inclusiv start-up-uri, din zona urbană, pentru următoarele obiective:
1. încurajarea producţiei autohtone de bunuri de larg consum, creşterea capacităţii de producţie;
2. reconversia de la intermediere la producţie;
3. digitalizarea activităţii;
4. alinierea/îmbunătăţirea standardelor de mediu, inclusiv îmbunătăţirea eficienţei energetice în cadrul proceselor de producţie;
d) GARANT CONSTRUCT, destinată proiectelor privind îmbunătăţirea eficienţei energetice, investiţii în domeniul energiei verzi şi aliniere la obiectivele de mediu implementate de IMM-urile din sectorul construcţiilor şi unităţile administrativ-teritoriale, cu două subcomponente:
1. subcomponenta de susţinere a proiectelor de investiţii pentru IMM-urile din sectorul construcţiilor;
2. subcomponenta de susţinere a proiectelor de investiţii de scară mică pentru unităţile administrativ-teritoriale, care presupun finanţarea unor activităţi din sectorul construcţiilor;
e) INNOVATION, în vederea sprijinirii întreprinderilor mici şi mijlocii care deţin o componentă de inovare, a celor care realizează invenţii şi inovaţii, şi a susţinerii activităţilor care promovează exportul IMM-urilor constând în activităţi care să conducă la stimularea exporturilor româneşti, respectiv la susţinerea tranzacţiilor internaţionale şi a investiţiilor româneşti în străinătate, stimularea comerţului on-line şi a digitalizării, retehnologizarea companiilor locale, brevete de inovare privind produse, strategii, mediu, digitalizare, şi care activează în industria exportatoare nepoluantă;
f) RURAL INVEST, de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii, întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie şi a întreprinderilor mari din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii şi sectorului alimentar prin acordarea de facilităţi de garantare de către stat în mod transparent şi nediscriminatoriu pentru creditele acordate de către instituţiile de credit.
ART. 2
Ajutoarele de stat prevăzute în cadrul schemei de ajutor de stat se acordă după obţinerea deciziei de autorizare a acesteia de către Comisia Europeană.
ART. 3
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se aprobă prin ordin comun al ministrului finanţelor şi al miniştrilor de resort procedura de acordare a garanţiilor de stat şi a grantului, stabilirea plafoanelor de garantare şi a bugetului pe componente, regulile de gestionare a plafoanelor de garantare, plata ajutoarelor de stat specifice fiecărei componente din cadrul schemei de ajutor de stat, precum şi convenţiile de garantare şi plată a grantului şi convenţiile de implementare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor,
Adrian Câciu
p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, interimar,
Sorin Moise,
secretar de stat
Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
Sebastian-Ioan Burduja
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Cseke Attila-Zoltán
p. Ministrul antreprenoriatului şi turismului,
Florin-Sergiu Dobrescu,
secretar de stat
Bucureşti, 29 iunie 2022.
Nr. 99.
ANEXA 1
SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: