Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Ţinând cont de faptul că deficitul bugetar al bugetului general consolidat la sfârşitul lunii septembrie 2023 era de 3,56% din PIB, respectiv suma de 56,63 mld lei, în timp ce angajamentul asumat pentru deficitul bugetar faţă de Comisia Europeană este de 4,4% din PIB până la sfârşitul anului 2023, iar în aceste condiţii sunt necesare măsuri suplimentare pentru a reduce cheltuielile publice, a gestiona eficient fondurile publice alocate pentru finanţarea unor categorii de servicii publice, dar şi de a încasa venituri suplimentare la buget rezultate din implementarea unor proiecte de digitalizare şi modernizare, combaterea evaziunii fiscale, dar şi din aplicarea de măsuri pentru combaterea infracţionalităţii economico-financiare,
deoarece există o categorie de drepturi salariale pentru personalul din autorităţile/instituţiile publice care au fost stabilite prin acte administrative emise de ordonatorii de credite, fără a exista un cadru legal stabilit în mod expres prin acte normative la nivel de lege sau ordonanţă de urgenţă, iar prin aceasta au fost înregistrate în situaţiile financiare datorii faţă de personal care sunt încadrate în categoria arieratelor, respectiv a plăţilor restante şi prin aceasta sunt generate blocaje în activitatea entităţilor publice, întrucât nu pot asigura plăţi pentru titlul 20 „Bunuri şi servicii“, precum şi pentru titlul 70 „Cheltuieli de capital“, deoarece autorităţile/instituţiile publice au înregistrate arierate fără a exista o bază legală în acest sens,
ţinând cont de faptul că în lipsa reglementărilor specifice pentru aceste categorii de cheltuieli se pot crea blocaje în funcţionarea unor instituţii importante ale statului român, dar şi de faptul că aceste categorii de cheltuieli au caracter excepţional, nu sunt reglementate prin acte normative specifice şi pot genera serioase probleme în finanţarea cheltuielilor curente ale statului român, ţinând cont de volumul mare de cheltuieli pe care acestea le reprezintă, inclusiv prin înregistrarea de arierate la bugetul public fără o bază legală existentă în acest sens,
în considerarea faptului că aceste elemente vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 1
(1) Instituţiile publice, indiferent de modalitatea de organizare şi finanţare, nu raportează în categoria arierate, astfel cum sunt acestea definite la art. 2 alin. (1) pct. 3^1 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 4^1 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, eventualele drepturi de natură salarială, stabilite prin acte administrative emise de către conducătorii acestora, suplimentare faţă de cele stabilite prin legislaţia specifică în vigoare, precum şi contribuţiile aferente acestora, sumele respective raportându-se în categoria plăţi restante.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, conducătorii autorităţilor/instituţiilor publice care au calitatea de ordonator de credite nu mai pot emite acte administrative prin care să stabilească drepturi de natură salarială suplimentare faţă de cele stabilite prin legislaţia specifică în vigoare, cu excepţia situaţiei în care prin hotărâre judecătorească se dispune în acest sens.
(3) Actele administrative emise cu încălcarea prevederilor alin. (2) sunt lovite de nulitate absolută şi nu produc efecte juridice.
ART. 2
Eventualele provizioane înregistrate în contabilitate de instituţiile publice, indiferent de modalitatea de organizare şi finanţare, pentru categoriile de datorii faţă de personal, reprezentând drepturi de natură salarială, stabilite prin acte administrative emise de către conducătorii acestora, suplimentare faţă de cele stabilite prin legislaţia specifică în vigoare, precum şi contribuţiile aferente acestora, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se pot anula.
ART. 3
Formularul „Plăţi restante şi situaţia numărului de posturi“, prevăzut în Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 517/2016 pentru aprobarea de proceduri aferente unor module care fac parte din procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare - Forexebug, cu modificările şi completările ulterioare, anexă la situaţiile financiare aferente lunii octombrie 2023, se redepune de către instituţiile publice care aplică prevederile art. 1.
ART. 4
În aplicarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, ministrul finanţelor emite norme metodologice aprobate prin ordin.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Bucureşti, 16 noiembrie 2023.
Nr. 99.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: