Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 98 din 25 iulie 2024  privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 98 din 25 iulie 2024 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 739 din 29 iulie 2024
    Având în vedere faptul că s-a stabilit ca dată a alegerilor pentru Preşedintele României ziua de 24 noiembrie 2024 şi ziua de 1 decembrie 2024 ca dată a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor, date ce presupun organizarea scrutinelor în 3 duminici consecutive,
    pentru stabilirea în mod concret a ordonatorilor de credite care sunt implicaţi în activităţile specifice procesului electoral şi gestionarea personalului care fie desfăşoară activităţi în cadrul birourilor electorale, fie asigură suportul tehnic al acestora,
    pentru prevenirea şi evitarea apariţiei unor disfuncţionalităţi majore în desfăşurarea procesului electoral, prin neprezentarea diferitelor categorii de personal la activitatea birourilor electorale din ţară,
    ţinând cont de faptul că la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 votarea în străinătate se desfăşoară pe parcursul zilelor de vineri şi sâmbătă imediat anterioare zilei votării, iar la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor votarea în străinătate se desfăşoară şi pe parcursul zilei de sâmbătă imediat anterioare datei votării,
    văzând că volumul mare al activităţii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate este de natură să genereze riscuri majore, precum scăderea numărului persoanelor care vor dori să facă parte din birourile electorale, creşterea numărului de erori cauzate de oboseala membrilor birourilor electorale şi retragerea din acestea a membrilor pe parcursul desfăşurării activităţii,
    de asemenea, observând numărul mare de retrageri şi suspendări din Corpul experţilor electorali din anul 2024, se impune luarea unor măsuri pentru ca alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024 să se desfăşoare în condiţii optime.
    În vederea actualizării cuantumului indemnizaţiilor acordate la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024 cu cele acordate la alegerile din data de 9 iunie 2024,
    având în vedere consecinţele negative ale neadoptării, în regim de urgenţă, a prezentului act normativ, asupra bunei organizări şi desfăşurări a alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024,
    măsurile propuse prin prezenta ordonanţă de urgenţă nefiind de natură a afecta drepturile electorale, în înţelesul stabilit de jurisprudenţa Curţii Constituţionale, cum ar fi, de exemplu, deciziile Curţii Constituţionale nr. 1.189/2008, nr. 1.248/2008 şi nr. 47/2018, respectiv de Codul de bune practici în materie electorală, şi nici neîngreunând organizarea şi desfăşurarea alegerilor,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, în vederea desfăşurării în bune condiţii a alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    (1) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară şi locţiitorii acestora, desemnaţi în conformitate cu dispoziţiile art. 21 alin. (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, îndeplinesc calitatea de preşedinţi ai birourilor electorale ale secţiilor de votare şi locţiitori ai acestora şi la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024.
    (2) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate şi locţiitorii acestora, desemnaţi în conformitate cu dispoziţiile art. 23 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, îndeplinesc calitatea de preşedinţi ai birourilor electorale ale secţiilor de votare şi locţiitori ai acestora şi la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024.
    (3) Operatorii de calculator desemnaţi la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 îndeplinesc atribuţiile ce le revin şi la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024.
    (4) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, Autoritatea Electorală Permanentă desemnează în fiecare comună, oraş, municipiu şi sector al municipiului Bucureşti câte un operator de calculator pentru fiecare secţie de votare.
    (5) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, Autoritatea Electorală Permanentă desemnează pe lângă operatorii de calculator repartizaţi pe secţii de votare un număr de operatori de calculator egal cu 25% din numărul secţiilor de votare din comuna, oraşul, municipiul sau sectorul municipiului Bucureşti, dar nu mai puţin de 1 operator pentru fiecare unitate administrativ-teritorială.
    (6) Informaticienii desemnaţi la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 îndeplinesc atribuţiile ce le revin şi la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024.

    ART. 2
    (1) La alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, operaţiunile electorale se desfăşoară în aceleaşi secţii de votare organizate pentru Preşedintele României din anul 2024, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) În situaţii temeinic justificate, sediile secţiilor de votare utilizate la al doilea tur pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024 şi la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024 pot fi diferite faţă de cele folosite la primul tur de scrutin pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024, sub condiţia asigurării accesibilităţii şi publicităţii acestora cu cel puţin 3 zile înaintea zilei votării.

    ART. 3
    (1) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024, sediul Biroului Electoral Central se asigură de Autoritatea Electorală Permanentă, al biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate de Ministerul Afacerilor Externe, sediile birourilor electorale judeţene de prefecţi şi de preşedinţii consiliilor judeţene, sediile birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi ale birourilor electorale ale secţiilor de votare de primari, iar sediile birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate de către Ministerul Afacerilor Externe.
    (2) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 personalul tehnic auxiliar al Biroului Electoral Central este asigurat de către Autoritatea Electorală Permanentă, Ministerul Afacerilor Interne, iar statisticienii necesari de către Institutul Naţional de Statistică.
    (3) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale judeţene şi al birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti este asigurat de către Autoritatea Electorală Permanentă şi prefecţi, iar statisticienii necesari de către Institutul Naţional de Statistică şi direcţiile teritoriale de statistică.
    (4) Personalul tehnic auxiliar al biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate este asigurat de Ministerul Afacerilor Externe împreună cu Autoritatea Electorală Permanentă, iar statisticienii necesari de către Institutul Naţional de Statistică.
    (5) Din personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale judeţene şi al birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti vor face parte, în mod obligatoriu, şi informaticieni.
    (6) Informaticienii prevăzuţi la alin. (5) vor fi desemnaţi de către prefecţi la propunerea autorităţilor administraţiei publice locale şi centrale implicate în organizarea şi desfăşurarea alegerilor, numai pe baza evaluării efectuate de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale.
    (7) Informaticienii prevăzuţi la alin. (5) asigură sprijinirea activităţii centrelor de intervenţie operativă pentru remedierea eventualelor disfuncţionalităţi ale Sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal.

    ART. 4
    (1) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, imprimarea tuturor buletinelor de vot, precum şi a publicaţiilor destinate birourilor electorale se asigură de Regia Autonomă „Monitorul Oficial“. Buletinele de vot se capsează sau se lipesc.
    (2) Buletinele de vot se imprimă cu litere de aceeaşi mărime şi aceleaşi caractere şi cu aceeaşi cerneală, în atâtea exemplare câţi alegători sunt înscrişi în Registrul electoral cu un supliment de 10%, la care se adaugă numărul buletinelor de vot necesare pentru secţiile de votare din străinătate stabilit de către Autoritatea Electorală Permanentă, la propunerea Ministerului Afacerilor Externe.
    (3) Cu cel puţin 15 zile înainte de ziua votării, Regia Autonomă „Monitorul Oficial“ asigură imprimarea buletinelor de vot pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă. Dispoziţiile art. 32 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
    (4) Cu cel puţin 15 zile înainte de ziua votării, Regia Autonomă „Monitorul Oficial“ asigură imprimarea buletinelor de vot privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor din anul 2024, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (5) La alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, în termen de 24 de ore de la data expirării termenului prevăzut la art. 60 alin. (3) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, prefectul transmite biroului electoral de circumscripţie macheta fiecărui tip de buletin de vot, din circumscripţia electorală respectivă, în vederea avizării conforme a acesteia. Dacă macheta buletinului de vot nu respectă modelul stabilit potrivit legii, biroul electoral de circumscripţie va solicita prefectului modificarea acesteia. Prefectul modifică şi transmite macheta refăcută în cel mult 24 de ore de la data solicitării.
    (6) Preşedintele biroului electoral de circumscripţie afişează copia machetei fiecărui tip de buletin de vot la sediul biroului electoral de circumscripţie şi pe pagina de internet a instituţiei prefectului, timp de 24 de ore de la data comunicării de către prefect. Dacă numele candidaţilor, semnul electoral sau denumirea partidelor politice, a organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, a alianţelor politice ori a alianţelor electorale sunt incorect imprimate sau nu sunt vizibile, competitorii electorali pot solicita biroului electoral de circumscripţie modificarea machetei şi tipărirea corectă a buletinelor de vot.
    (7) Modificarea machetei fiecărui tip de buletin de vot poate fi solicitată, din oficiu, în acelaşi termen, şi de către biroul electoral de circumscripţie. După acest termen, nicio contestaţie nu va mai fi admisă.
    (8) Biroul electoral de circumscripţie comunică Autorităţii Electorale Permanente avizul de conformitate al machetei în cel mult 24 de ore de la data rămânerii definitive a machetei fiecărui tip de buletin de vot însoţit de versiunea semnată electronic a acestora în vederea tipăririi. Dispoziţiile art. 63 alin. (6) - (8) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
    (9) Hârtia necesară pentru imprimarea buletinelor de vot la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024 se asigură şi se livrează de către Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, la preţ de înregistrare în contabilitate la valorile specificaţiilor tehnice ale produsului aflat pe stoc, în condiţiile legii.
    (10) Cantitatea de hârtie aflată în ambalaje originale intacte, rămasă neutilizată, se restituie de către Regia Autonomă „Monitorul Oficial“ unităţilor teritoriale ale Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale de unde a fost livrată, în termen de 10 zile de la data publicării rezultatului alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024 în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe bază de proces-verbal de predare-preluare.
    (11) Plata hârtiei efectiv consumate, după restituirea prevăzută la alin. (10), facturată la preţ de înregistrare în contabilitate, se face de către Autoritatea Electorală Permanentă, în termen de 30 de zile de la data publicării rezultatelor alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024 în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (12) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, confecţionarea timbrelor autocolante este asigurată, în condiţiile legii, de Compania Naţională „Imprimeria Naţională“ - S.A. până cel mai târziu cu 15 zile înaintea zilei votării, prin grija Autorităţii Electorale Permanente.
    (13) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, ştampila Biroului Electoral Central se confecţionează prin grija Autorităţii Electorale Permanente.
    (14) Ştampilele cu menţiunea „VOTAT“ la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024 se confecţionează, în condiţiile legii, de Regia Autonomă „Monetăria Statului“ până cel mai târziu cu 15 zile înaintea zilei votării, prin grija Autorităţii Electorale Permanente.
    (15) Ştampila cu menţiunea „VOTAT“ trebuie astfel dimensionată încât să fie mai mică decât patrulaterele de pe buletinul de vot, respectiv decât distanţa dintre acestea.
    (16) Ştampilele de control ale secţiilor de votare din străinătate la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 se confecţionează de către Ministerul Afacerilor Externe şi vor fi utilizate şi la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024.
    (17) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) şi alin. (12)-(14) se asigură din bugetul Autorităţii Electorale Permanente, iar cheltuielile prevăzute la alin. (16) se asigură din bugetul Ministerului Afacerilor Externe.

    ART. 5
    (1) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024 pentru activitatea desfăşurată în cadrul birourilor şi oficiilor electorale, precum şi pentru suportul tehnic al acestora se acordă următoarele indemnizaţii:
    a) 330 de lei pe zi de activitate pentru preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară, locţiitorii acestora şi operatorii de calculator;
    b) 240 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară, alţii decât cei prevăzuţi la lit. a);
    c) 300 de lei pe zi de activitate pentru preşedinţii birourilor electorale judeţene, ai birourilor electorale de circumscripţie judeţeană, ai birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, ai oficiilor electorale, pentru preşedintele Biroului Electoral de Circumscripţie al Municipiului Bucureşti, pentru locţiitorii acestora, precum şi pentru ceilalţi membri ai acestor birouri electorale;
    d) 170 de lei pe zi de activitate pentru informaticieni;
    e) 200 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale judeţene, al birourilor electorale de circumscripţie judeţeană, al birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, al oficiilor electorale, al Biroului Electoral de Circumscripţie al Municipiului Bucureşti, precum şi pentru statisticienii acestora;
    f) 350 de lei pe zi de activitate pentru preşedintele fiecărui Birou Electoral Central, locţiitorul acestuia şi ceilalţi membri ai Biroului Electoral Central;
    g) 300 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al fiecărui Birou Electoral Central, precum şi pentru statisticienii acestora;
    h) 330 de lei pe zi de activitate pentru preşedintele biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate, respectiv al biroului electoral de circumscripţie pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării, pentru locţiitorii acestora, precum şi pentru ceilalţi membri ai acestor birouri electorale;
    i) 250 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate, respectiv al biroului electoral de circumscripţie pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării, precum şi pentru statisticienii acestora;
    j) 730 de lei pe zi de activitate pentru preşedinţii şi locţiitorii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate;
    k) 660 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate care îndeplinesc şi atribuţiile operatorilor de calculator;
    l) 600 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate, alţii decât cei prevăzuţi la lit. j) şi k);
    m) 350 de lei pe zi de activitate pentru preşedinţii birourilor electorale pentru votul prin corespondenţă şi pentru locţiitorii acestora;
    n) 240 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale pentru votul prin corespondenţă;
    o) 330 de lei pe zi de activitate pentru operatorii de calculator ai birourilor electorale pentru votul prin corespondenţă;
    p) preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate, care îndeplinesc şi atribuţiile birourilor electorale pentru votul prin corespondenţă, locţiitorii acestora şi membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate primesc în plus o indemnizaţie fixă de 350 de lei, sub condiţia recepţionării de plicuri privind exercitarea votului prin corespondenţă.

    (2) Fondurile necesare pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare în vederea participării la procesul electoral ale preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate, ale locţiitorilor acestora, precum şi ale membrilor birourilor electorale pentru secţiile de votare din străinătate desemnaţi sau propuşi de către şefii misiunilor diplomatice şi ai oficiilor consulare se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Externe, în limitele prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi şi obligaţii ale personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Membrii birourilor şi oficiilor electorale, operatorii de calculator, personalul tehnic auxiliar, statisticienii, informaticienii, precum şi personalul Ministerului Afacerilor Interne inclus în planurile de măsuri specifice domeniilor ordinii şi siguranţei publice pentru asigurarea securităţii operaţiunilor şi activităţilor derulate pentru buna organizare şi desfăşurare a proceselor electorale, aprobate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, Poliţiei Române, Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti şi inspectoratelor de poliţie judeţene, au dreptul la o indemnizaţie de protocol de 35 de lei de persoană pentru fiecare zi de activitate.
    (4) Personalul Ministerului Afacerilor Interne inclus în planurile de măsuri specifice domeniilor ordinii şi siguranţei publice pentru asigurarea securităţii operaţiunilor şi activităţilor derulate pentru buna organizare şi desfăşurare a proceselor electorale, aprobate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, Poliţiei Române, Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti şi inspectoratelor de poliţie judeţene, beneficiază de o indemnizaţie pe zi de activitate de 250 de lei.
    (5) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru indemnizaţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se datorează şi se virează numai impozitul pe venit, conform legii.
    (6) Pe durata funcţionării birourilor şi oficiilor electorale, autorităţile şi instituţiile publice la care sunt angajate persoanele prevăzute la alin. (1)-(4) le asigură acestora plata drepturilor salariale, a indemnizaţiilor de detaşare, precum şi a oricăror alte diurne şi drepturi băneşti cuvenite potrivit legii.
    (7) Primirea indemnizaţiei prevăzute la alin. (1)-(4) nu afectează dreptul de a primi alte diurne, indemnizaţii, pensii sau alte drepturi băneşti cuvenite în baza unor legi speciale.
    (8) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, de sumele prevăzute la art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 45/2007, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază numai judecătorii a căror prezenţă în cadrul birourilor electorale este obligatorie potrivit legii.
    (9) Pe durata funcţionării birourilor electorale, preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară şi locţiitorii acestora se consideră detaşaţi.
    (10) Membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară şi operatorii de calculator ai acestora au dreptul să primească, la cerere, o zi liberă plătită de la locul de muncă, în ziua următoare zilei votării, pe baza adeverinţei eliberate în acest sens de către biroul electoral judeţean, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti sau Autoritatea Electorală Permanentă, după caz.
    (11) La cerere, membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate primesc adeverinţe de la preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate care atestă activitatea desfăşurată în secţia de votare.

    ART. 6
    (1) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024 plata indemnizaţiilor membrilor Biroului Electoral Central şi ale personalului tehnic auxiliar al acestuia, precum şi plata indemnizaţiilor de protocol ale personalului Ministerului Afacerilor Interne inclus în planurile de măsuri specifice domeniilor ordinii şi siguranţei publice pentru asigurarea securităţii operaţiunilor şi activităţilor derulate pentru buna organizare şi desfăşurare a proceselor electorale, aprobate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, Poliţiei Române, Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti şi inspectoratelor de poliţie judeţene, la Biroul Electoral Central se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Autorităţii Electorale Permanente.
    (2) Plata indemnizaţiilor personalului tehnic auxiliar desemnat de Autoritatea Electorală Permanentă în birourile electorale judeţene/birourile electorale de circumscripţie la nivel judeţean, al municipiului Bucureşti, oficiile electorale de sector, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Autorităţii Electorale Permanente.
    (3) Plata indemnizaţiilor membrilor birourilor electorale judeţene/birourilor electorale de circumscripţie la nivel judeţean, al municipiului Bucureşti, ai birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, ai oficiilor electorale de sector, ai birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară, ale operatorilor de calculator, ale informaticienilor, precum şi ale personalului tehnic auxiliar desemnat de către prefecţi se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, pentru instituţiile prefectului.
    (4) Plata indemnizaţiilor personalului Ministerului Afacerilor Interne inclus în planurile de măsuri specifice domeniilor ordinii şi siguranţei publice pentru asigurarea securităţii operaţiunilor şi activităţilor derulate pentru buna organizare şi desfăşurare a proceselor electorale, aprobate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, Poliţiei Române, Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti şi inspectoratelor de poliţie judeţene, prevăzute la art. 5 alin. (3) şi (4), cu excepţia indemnizaţiilor de protocol de la alin. (1) şi (7), se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne.
    (5) Cheltuielile de mentenanţă ale mijloacelor de transport furnizate Biroului Electoral Central şi cheltuielile de carburant aferente se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne.
    (6) Sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor generate de activităţile Ministerului Afacerilor Interne din domeniul ordinii şi siguranţei publice se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne.
    (7) Plata indemnizaţiilor membrilor biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate, ai biroului electoral de circumscripţie pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării şi personalului tehnic auxiliar al acestora, ale membrilor birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate, ale membrilor birourilor electorale pentru votul prin corespondenţă, ale operatorilor de calculator ai acestora, precum şi plata indemnizaţiilor de protocol ale personalului Ministerului Afacerilor Interne inclus în planurile de măsuri specifice domeniilor ordinii şi siguranţei publice pentru asigurarea securităţii operaţiunilor şi activităţilor derulate pentru buna organizare şi desfăşurare a proceselor electorale, aprobate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, Poliţiei Române, Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti şi inspectoratelor de poliţie judeţene, la biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate, la biroul electoral de circumscripţie pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării şi la birourile electorale pentru votul prin corespondenţă, se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Externe.
    (8) Plata indemnizaţiilor statisticienilor se asigură din bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului pentru Institutul Naţional de Statistică.

    ART. 7
    (1) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 birourile electorale judeţene, respectiv birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti asigură, împreună cu Autoritatea Electorală Permanentă, instruirea preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare şi a locţiitorilor acestora, în spaţiile puse la dispoziţie de către prefect.
    (2) La alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024 birourile electorale de circumscripţie asigură, împreună cu Autoritatea Electorală Permanentă, instruirea preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare şi a locţiitorilor acestora, în spaţiile puse la dispoziţie de către prefect.
    (3) Refuzul preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare sau al locţiitorilor acestora de a participa la instruire conduce la reducerea cu 50% a indemnizaţiilor prevăzute la art. 5.

    ART. 8
    (1) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024, buletinele de vot, ştampilele de control şi ştampilele cu menţiunea „VOTAT“, formularele pentru încheierea proceselor-verbale, listele electorale permanente, tipizatele listelor electorale suplimentare şi ale extraselor din listele electorale şi celelalte materiale necesare desfăşurării procesului electoral se preiau de către prefect, împreună cu preşedintele biroului electoral judeţean sau al biroului electoral al sectorului municipiului Bucureşti, pe bază de proces-verbal, şi se păstrează în încăperi speciale, încuiate şi sigilate. Aceste materiale se distribuie, prin intermediul primarilor, preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare, pe bază de proces-verbal, în preziua votării. Pentru secţiile de votare din străinătate, preluarea şi predarea materialelor şi tipizatelor necesare votării se fac, pe bază de proces-verbal, de către preşedintele biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe.
    (2) La alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, birourile electorale ale secţiilor de votare primesc de la primari buletinele de vot, ştampila de control şi ştampilele cu menţiunea „VOTAT“, formularele pentru încheierea proceselor-verbale şi alte materiale necesare desfăşurării procesului electoral, precum şi două buletine de vot, câte unul pentru alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, anulate de către preşedintele biroului electoral de circumscripţie, pe care le vor afişa într-un loc vizibil, în preziua votării. Birourile electorale ale secţiilor de votare din străinătate primesc aceste materiale din partea biroului electoral de circumscripţie pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării, pe bază de proces-verbal, cu sprijin logistic din partea Ministerului Afacerilor Externe.
    (3) În situaţia accesului dificil în unele zone de pe teritoriul României prin excepţie de la prevederile alin. (1) teza a doua şi alin. (2) teza întâi, cu aprobarea Ministerului Afacerilor Interne, distribuirea se poate face cu două zile anterior votării.
    (4) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, în situaţia în care materialele necesare votării nu pot fi transmise în timp util birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate, acestea vor fi tipărite, respectiv confecţionate, pe plan local, prin grija misiunilor diplomatice şi a oficiilor consulare, în conformitate cu procedura stabilită prin decizie a fiecărui Birou Electoral Central.
    (5) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, primarii asigură transportul materialelor, documentelor şi tipizatelor prevăzute de lege pentru desfăşurarea procesului electoral către birourile electorale ale secţiilor de votare.
    (6) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, după închiderea secţiilor de votare, primarii asigură transportul materialelor, documentelor şi al tipizatelor prevăzute de lege pentru desfăşurarea procesului electoral de la birourile electorale ale secţiilor de votare către birourile electorale judeţene/de circumscripţie, precum şi cele de sector al municipiului Bucureşti, respectiv oficiile electorale, după caz.
    (7) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, primarii municipiilor reşedinţă de judeţ şi/sau preşedinţii consiliilor judeţene asigură spaţii interioare corespunzătoare în proximitatea birourilor electorale judeţene/de circumscripţie, precum şi a celor de sector al municipiului Bucureşti, respectiv a oficiilor electorale, pentru staţionare, în situaţia în care se impune, a membrilor birourilor electorale ale secţiilor de votare şi a personalului Ministerului Afacerilor Interne care asigură securitatea materialelor, premergător depunerii acestora la birourile electorale ierarhic superioare.
    (8) Modalitatea de realizare a transportului, depozitării şi distribuţiei documentelor şi materialelor aferente proceselor electorale, în vederea predării către birourile electorale, precum şi a deplasării în mod organizat a membrilor birourilor electorale ale secţiilor de votare către birourile electorale judeţene/de circumscripţie, precum şi cele de sector al municipiului Bucureşti, respectiv oficiile electorale se stabileşte prin hotărârea Guvernului privind măsurile pentru buna organizare şi desfăşurare a alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024, respectiv prin hotărârea Guvernului privind stabilirea măsurilor tehnice necesare bunei organizări şi desfăşurări a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024.
    (9) La nivelul fiecărui judeţ, precum şi al municipiului Bucureşti, prefectul coordonează activităţile prevăzute la alin. (8). Modalitatea de coordonare exercitată de către prefect se stabileşte prin hotărârile Guvernului prevăzute la alin. (8).

    ART. 9
    La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, cabinele şi urnele trebuie aşezate numai în încăperea în care se află localul de vot. Cabinele, urnele, ştampilele şi celelalte materiale necesare biroului electoral al secţiei de votare se asigură de către primarii comunelor, oraşelor, municipiilor şi ai subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor.

    ART. 10
    (1) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, prefecţii şi subprefecţii nu pot candida şi nu pot participa la acţiunile din campania electorală, sub sancţiunea demiterii din funcţie, decât în situaţia în care demisionează cu cel puţin 50 de zile înaintea datei alegerilor.
    (2) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, prefecţii şi subprefecţii nu pot desfăşura activităţi în calitate de personal tehnic auxiliar al birourilor electorale judeţene.

    ART. 11
    (1) Prin derogare de la prevederile art. III alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2024 pot fi efectuate cheltuieli, în limita bugetului aprobat, pentru dotarea birourilor electorale constituite la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, a staţiilor de prelucrare şi centralizare a rezultatelor alegerilor de pe lângă acestea, a centrelor de intervenţie operativă, a Centrului de suport tehnic şi a Autorităţii Electorale Permanente.
    (2) Prin derogare de la prevederile art. 53 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, se autorizează Serviciul de Telecomunicaţii Speciale să plătească, până la data de 31 decembrie 2024, drepturile salariale aferente activităţilor desfăşurate pentru pregătirea, organizarea şi desfăşurarea în bune condiţii a alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024.

    ART. 12
    (1) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024, birourile electorale judeţene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate îşi încetează activitatea cel mai târziu la data de 13 decembrie 2024.
    (2) La alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024 birourile electorale de circumscripţie, birourile electorale pentru votul prin corespondenţă şi oficiile electorale îşi încetează activitatea cel mai târziu la data de 9 decembrie 2024.
    (3) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024 birourile electorale ale secţiilor de votare îşi încetează activitatea în ziua imediat următoare alegerilor.
    (4) În cazuri temeinic justificate, Biroul Electoral Central poate aproba prelungirea cu câte o zi de activitate a birourilor prevăzute la alin. (1) şi (2).

    ART. 13
    (1) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024 alegătorii sunt notificaţi prin intermediul poştei electronice de către Autoritatea Electorală Permanentă cu privire la recepţionarea sau, după caz, nerecepţionarea documentelor de vot prin corespondenţă de birourile electorale competente.
    (2) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, alegătorul pentru care biroul electoral pentru votul prin corespondenţă nu a înregistrat primirea plicului exterior în conformitate cu dispoziţiile art. 15 alin. (1) din Legea nr. 288/2015 privind votul prin corespondenţă, precum şi modificarea şi completarea Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările şi completările ulterioare, îşi poate exercita dreptul de vot la acel scrutin în cadrul secţiei de votare.
    (3) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, în cazul în care în acelaşi plic interior au fost introduse două sau mai multe buletine de vot de acelaşi fel, acestea sunt declarate nule de biroul electoral pentru votul prin corespondenţă.

    ART. 14
    În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, prin statisticieni se înţelege personalul Institutului Naţional de Statistică şi al direcţiilor teritoriale de statistică nominalizat prin ordin al preşedintelui Institutului Naţional de Statistică, respectiv prin decizii ale directorilor executivi ai direcţiilor teritoriale de statistică, să desfăşoare activităţi în cadrul staţiilor de prelucrare şi centralizare a rezultatelor alegerilor sau la sediul Institutului Naţional de Statistică, respectiv al direcţiilor teritoriale de statistică, cu scopul de a asigura suportul tehnic, precum şi pentru a sprijini buna organizare şi desfăşurare a alegerilor.

    ART. 15
    Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se completează cu dispoziţiile Legii nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale Legii nr. 288/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în măsura în care acestea nu contravin prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Romeo Simionescu,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul afacerilor externe,
                    Clara Georgiana Staicu,
                    secretar de stat
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Adrian-Ioan Veştea
                    Secretarul general al Guvernului,
                    Mircea Abrudean
                    Preşedintele Autorităţii Electorale Permanente,
                    Toni Greblă
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Carmen Moraru,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 25 iulie 2024.
    Nr. 98.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016