Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Prin Hotărârea Curţii de Justiţie a Uniunii Europene pronunţată în data de 18 decembrie 2018 s-a constatat că România nu şi-a îndeplinit obligaţiile care îi revin în temeiul art. 14 lit. (b) coroborat cu art. 13 din Directiva 1999/31/CE a Consiliului din 26 aprilie 1999 privind depozitele de deşeuri, respectiv obligaţia de închidere a 68 de depozite de deşeuri neconforme municipale, industriale periculoase sau nepericuloase. În acest sens, prin Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin Legea nr. 144/2019, s-au declarat de utilitate publică inclusiv lucrările de închidere şi ecologizare a depozitelor de deşeuri, efectuate de stat prin autorităţile administraţiei publice centrale, ca urmare a stabilirii în sarcina acestuia a unor măsuri, în baza unor hotărâri ale Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, iar expropriatorul pentru lucrările de închidere şi ecologizare a depozitelor de deşeuri este Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor prin Administraţia Fondului pentru Mediu. Luând în considerare faptul că în situaţia nerespectării obligaţiei de a lua măsuri pentru închiderea depozitelor de deşeuri neconforme, în contextul Hotărârii Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, România riscă sancţiuni pecuniare drastice, care pot dezechilibra bugetul de stat, pe un termen considerabil, în baza faptului că Administraţia Fondului pentru Mediu, instituţie aflată în coordonarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, a fost desemnată pentru gestionarea activităţilor de închidere a 28 din cele 33 de depozite de deşeuri neconforme, iar 5 depozite de deşeuri neconforme vor fi închise de către operatorii economici sau administraţiile publice locale care le deţin, din fonduri proprii, a derulat o analiză-diagnostic - due diligence, finanţată din Fondul pentru mediu, în vederea stabilirii situaţiei în care se află operatorii economici care deţin în proprietate depozitele neconforme de deşeuri care vor fi supuse exproprierii, precum şi pentru stabilirea informaţiilor de ordin tehnic necesare lansării procedurilor de achiziţie pentru întocmirea studiilor de fezabilitate, luând în calcul faptul că analiza s-a efectuat pentru 25 de depozite de deşeuri industriale, respectiv 17 depozite de deşeuri periculoase şi 8 depozite de deşeuri nepericuloase, prevăzute în Memorandumul aprobat de către Guvernul României în data de 11 august 2021, celelalte 3 depozite de deşeuri neconforme având deja demarate procedurile în vederea realizării activităţilor de elaborare de studii necesare în vederea închiderii, ca urmare a situaţiilor analizate în cadrul celor 25 de depozite care fac obiectul analizei-diagnostic, s-a constatat că sunt necesare modificări legislative în cazul unora dintre depozitele ce fac obiectul analizei-diagnostic, ce au la bază diferenţele de suprafeţe ale acestor depozite, astfel cum sunt menţionate în tabelele 5.3 şi 5.4 din anexa nr. 5 la Ordonanţa Guvernului nr. 2/2021 privind depozitarea deşeurilor, şi cele rezultate din măsurătorile întocmite pe parcursul realizării analizei-diagnostic, având în vedere aspectele menţionate anterior, precum şi faptul că în urma procedurii de tip analiză-diagnostic - due diligence au rezultat diferenţe în suprafeţele depozitelor, dar şi datorită faptului că o serie de depozite au fost închise, tabelele 5.1, 5.3 şi 5.4 din anexa nr. 5 la Ordonanţa Guvernului nr. 2/2021 trebuie actualizate, de urgenţă, în vederea gestionării activităţilor de închidere a depozitelor. Ţinând cont de faptul că, în cazul unei viitoare sesizări a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, în temeiul art. 260 alin. (2) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în legătură cu neexecutarea hotărârii în Cauza C-638/18, sancţiunile posibile se pot concretiza atât în plata unei sume forfetare minime, stabilită în prezent pentru România la 1.708.000 euro, cât şi în plata unor penalităţi cominatorii între 1.830 euro şi 109.800 euro pe zi de întârziere, luând în considerare acţiunea introdusă la data de 15 februarie 2022 de Comisia Europeană împotriva României, Cauza C-109/22, prin care Comisia solicită Curţii de Justiţie a Uniunii Europene să constate că, prin faptul că nu a luat toate măsurile necesare pentru a se conforma hotărârii Curţii în Cauza C-301/17, România nu şi-a îndeplinit obligaţiile care îi revin în temeiul art. 260 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în ceea ce priveşte închiderea depozitelor neconforme de deşeuri, acţiune în curs de soluţionare, iar procedura scrisă s-a finalizat în data de 29 septembrie 2022, ţinând cont de faptul că, prin acţiunea introdusă la data de 15 februarie 2022 de Comisia Europeană împotriva României, Cauza C-109/22, Comisia solicită Curţii de Justiţie a Uniunii Europene să oblige România, în conformitate cu prevederile art. 260 alin. (2) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, la plata unor penalităţi pe zi de întârziere pentru încălcarea obligaţiei de a lua măsurile necesare pentru a se conforma hotărârii în Cauza C-301/17 şi că 44 din cele 68 de depozite de deşeuri la care se referă această hotărâre nu sunt încă închise în conformitate cu Directiva 1999/31/CE a Consiliului din 26 aprilie 1999 privind depozitele de deşeuri, în cuantum de 29.781,3 euro pe zi de la data pronunţării hotărârii în prezenta cauză şi până la adoptarea tuturor măsurilor necesare pentru a se conforma hotărârii în Cauza C-301/17, precum şi să oblige România, în conformitate cu prevederile art. 260 alin. (2) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, la plata unei sume forfetare, bazate pe un cuantum zilnic de 3.311,5 euro, înmulţit cu numărul zilelor care s-au scurs începând din ziua următoare pronunţării hotărârii în Cauza C-301/17, până la data luării tuturor măsurilor necesare de către România pentru a se conforma acestei hotărâri sau, în lipsa luării acestor măsuri, până la data pronunţării hotărârii de către Curte în prezenta cauză, sub rezerva depăşirii sumei forfetare minime de 1.643.000 euro. Având în vedere că în cazul neîndeplinirii obiectivelor de returnare a ambalajelor sistemului de garanţie-returnare, producătorii, prin intermediul administratorului sistemului de garanţie-returnare, sunt obligaţi să declare şi să achite contribuţiile stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, impunându-se modificarea şi completarea acestui act normativ, luând în considerare că sistemul de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile poate fi implementat cu succes numai prin trasarea unui cadru legislativ riguros care să permită evaluarea şi perfecţionarea actorilor vizaţi, în speţă a producătorilor, prin respectarea obligaţiei de plată a acestor contribuţii de către operatorii economici, astfel încât să fie crescut gradul de conştientizare a importanţei îndeplinirii obiectivelor de returnare şi astfel să fie îndeplinite obiectivele naţionale în domeniu, impuse de calitatea României de stat membru al Uniunii Europene, în baza faptului că din perspectiva autorităţii administraţiei publice centrale pentru protecţia mediului, pentru ca sistemul de garanţie-returnare pentru ambalaje nereutilizabile să fie eficient, este important ca România să se asigure că obiectivele trasate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicată, cu modificările ulterioare, sunt îndeplinite, ţinând cont că România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, trebuie să pună în aplicare obligaţiile care derivă din acquis-ul Uniunii Europene şi să adopte acte normative care creează cadrul necesar şi predictibil pentru autorităţile administraţiei publice locale şi mediul privat, în sensul stimulării performanţei, concurenţei echitabile, evitând astfel obstacolele în calea bunei funcţionări a pieţei interne, luând în considerare necesitatea instituirii unor măsuri care privesc modul de reglementare şi organizare a sistemului de gestionare a deşeurilor, astfel încât să reflecte prevederile directivelor europene în ceea ce priveşte mecanismele care vor conduce la atingerea obiectivelor de pregătire pentru reutilizarea şi reciclarea deşeurilor, care au devenit mult mai ambiţioase, reflectând mai bine politica Uniunii Europene de a trece la o economie circulară, având în vedere importanţa îndeplinirii obiectivelor prevăzute în Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive, luând în considerare necesitatea utilizării instrumentelor economice în scopul de a promova aplicarea ierarhiei deşeurilor, care includ, printre altele, descurajarea eliminării deşeurilor prin depozitare şi incinerare, schemele de plată în funcţie de cantitatea de deşeuri generată şi schemele de răspundere extinsă a producătorilor, schema de garanţie bănească pentru returnarea ambalajelor reutilizabile prin care se va aplica în mod eficient şi transparent principiul răspunderii extinse a producătorului, având în vedere necesitatea introducerii unor definiţii noi, din perspectiva corelării cu tipurile de investiţii propuse prin Programul operaţional de dezvoltare durabilă 2021-2027, program elaborat în acord cu Strategia privind economia circulară şi care răspunde nevoilor de dezvoltare şi continuare a proiectelor demarate prin programele precedente în domeniul gestionării deşeurilor municipale şi sprijină îmbunătăţirea guvernanţei în acest sector, în baza faptului că prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României (PNRR) se urmăresc investiţii în managementul sustenabil al gunoiului de grajd şi al altor deşeuri agricole compostabile finanţate prin PNRR, care vor contribui la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, în special a metanului şi a amoniacului rezultate din activităţile agricole specifice, precum şi reducerea poluării cu nitraţi şi nitriţi, pentru respectarea obligaţiilor care decurg din calitatea de stat membru al Uniunii Europene şi valorizarea principiilor cooperării loiale, bunei-credinţe şi echivalenţei, având în vedere importanţa integrării sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, ca modalitate de îndeplinire a obligaţiilor privind răspunderea extinsă a producătorilor în cadrul normativ existent, implementarea coerentă a noului sistem de garanţie-returnare presupune inclusiv completări aduse Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, cu modificările şi completările ulterioare, cu scopul de a contura distincţia şi particularităţile sistemului de garanţie-returnare faţă de sistemele preexistente. Luând în considerare faptul că art. 297 alin. (2) şi art. 300 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, conferă dreptul instituţiilor publice titulare ale unui drept de administrare de a închiria bunuri astfel deţinute, proprietate publică a statului, dar prin actul de constituire a Administraţiei Fondului pentru Mediu, respectiv Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt prevăzute venituri rezultate în urma exercitării acestui drept, având în vedere faptul că, în cadrul aparatului administrativ al autorităţilor administraţiei publice centrale se desfăşoară o serie de proiecte de protecţie a mediului, cu impact semnificativ în rândul populaţiei, care nu fac parte din categoriile de proiecte sau programe de protecţie a mediului stabilite de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, Fondul pentru mediu neputând fi accesat prin ghidurile de finanţare, precum şi faptul că la nivelul la care multe dintre aceste proiecte se desfăşoară, respectiv cel local, de comunitate, fondurile alocate la nivel central sunt insuficiente pentru derularea acestora, care au, de altfel, un impact ţintit, eficient, în ceea ce priveşte efectele derulării proiectelor care ţin de protecţia mediului, iar printre acestea se regăseşte şi Programul „Săptămâna verde“, program naţional, în acord cu prevederile raportului „Educaţia privind schimbările climatice şi mediul în şcoli sustenabile“, elaborat de către grupul de lucru de la nivelul Administraţiei Prezidenţiale, ale Strategiei naţionale privind educaţia pentru mediu şi schimbări climatice 2023-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 59/2023, şi ale Strategiei naţionale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 877/2018, cu modificările şi completările ulterioare, ţinând cont de faptul că prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 3.629/2023 privind aprobarea Metodologiei de organizare a Programului „Săptămâna verde“ se realizează activităţi educaţionale care contribuie la prevenirea schimbărilor climatice şi la protejarea mediului, precum şi de faptul că programul contribuie la dezvoltarea competenţelor antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor de investigare inter- şi transdisciplinară a realităţii înconjurătoare şi formarea unor comportamente responsabile faţă de mediul înconjurător, având în vedere că programul „Săptămâna verde“ are o durată de 5 zile lucrătoare consecutive în timpul anului şcolar şi se desfăşoară în baza unei planificări, la decizia fiecărei unităţi de învăţământ, conform prevederilor ordinului ministrului educaţiei privind structura anului şcolar, valabil în anul şcolar respectiv, şi că, potrivit Ordinului ministrului educaţiei nr. 3.629/2023, unităţile şi instituţiile de învăţământ implicate în organizarea şi implementarea Programului „Săptămâna verde“ beneficiază şi de sprijinul Ministerului Educaţiei şi al Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, întrucât se instituie posibilitatea acordării finanţării beneficiarului Ministerul Educaţiei, prin alocarea de sume din Fondul pentru mediu destinate derulării Programului „Săptămâna verde“, şi, în scopul creării cadrului legal necesar aplicării în totalitate a drepturilor şi obligaţiilor autorităţilor administraţiei publice centrale prevăzute la art. 300 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, se completează veniturile la Fondul pentru mediu cu sumele rezultate din exercitarea dreptului de proprietate sau administrare asupra bunurilor deţinute cu aceste titluri, luând în considerare că realizarea investiţiei I.1 - Campania naţională de împădurire şi reîmpădurire, inclusiv păduri urbane, din cadrul componentei 2 din PNRR, respectiv împădurirea a 56.700 ha, are ca scop îmbunătăţirea condiţiilor de mediu din România, dar şi creşterea potenţialului unor terenuri agricole slab productive sau neproductive, prin împădurire, având în vedere că, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 236/2023 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 35/2022 pentru aprobarea măsurilor necesare realizării campaniei naţionale de împădurire şi reîmpădurire prevăzute în Planul naţional de redresare şi rezilienţă, a fost modificat art. 1 alin. (1) lit. a), prin excluderea din categoria terenurilor eligibile a tuturor categoriilor de pajişti permanente, inclusiv a pajiştilor fără valoare naturală ridicată, astfel încât ţinta prevăzută în PNRR devine dificil de îndeplinit, în baza faptului că, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 86/2014, cu modificările şi completările ulterioare, care au fost armonizate cu prevederile legislaţiei europene, pajiştile permanente pot fi împădurite, dacă împădurirea se realizează cu respectarea condiţiilor de mediu potrivit legii, precum şi a faptului că pentru împădurirea terenurilor a fost reglementată o schemă de ajutor de stat care a primit decizie favorabilă din partea Comisiei Europene, în scopul îndeplinirii obiectivului de a împăduri suprafaţa de 56.700 ha, este necesară introducerea în categoria terenurilor eligibile a pajiştilor care nu fac parte din categoria terenurilor agricole cu valoare naturală ridicată, precum şi a terenurilor degradate şi neproductive agricol, ce necesită ameliorare prin împădurire, cu menţiunea că prin această modificare nu se aduce atingere prevederilor Orientărilor Uniunii Europene privind ajutoarele de stat în sectoarele agricol şi forestier şi în zonele rurale - 2022/C 485/01. Întrucât elementele antemenţionate constituie premisele unei situaţii urgente şi extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată şi care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat şi având în vedere consecinţa negativă asupra bugetului de stat pe care ar produce-o neadoptarea acestor măsuri, în considerarea faptului că aceste aspecte vizează interesul public general şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. ART. I Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1193 din 30 decembrie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 9 alineatul (1), după litera y) se introduc două noi litere, lit. z) şi aa), cu următorul cuprins: "z) o contribuţie datorată de către operatorii economici care introduc pe piaţă produse ambalate în ambalaje primare nereutilizabile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicată, cu modificările ulterioare, calculată începând cu data de 1 ianuarie 2024 astfel: 1. pentru fiecare unitate de ambalaj nereutilizabil din metal pentru care nu au fost îndeplinite obiectivele minime anuale de returnare, contribuţia este egală cu valoarea garanţiei prevăzute la art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările ulterioare; 2. pentru fiecare unitate de ambalaj nereutilizabil din sticlă şi/sau plastic, după caz, pentru care nu au fost îndeplinite obiectivele minime anuale de returnare, contribuţia este egală cu valoarea dublă a garanţiei prevăzute la art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările ulterioare; 3. plata contribuţiilor prevăzute la pct. 1 şi 2 se efectuează în cazul neîndeplinirii obiectivelor minime anuale de returnare pentru diferenţa dintre cantităţile de ambalaje primare nereutilizabile corespunzătoare obiectivelor minime anuale de returnare prevăzute la art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările ulterioare, şi cantităţile de ambalaje validate în baza codului de bare ca fiind returnate în cadrul sistemului de garanţie-returnare, conform art. 4 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările ulterioare;aa) sumele încasate în urma închirierii bunurilor mobile sau imobile aflate în proprietatea sau în administrarea Administraţiei Fondului pentru Mediu, cu respectarea prevederilor legale." 2. La articolul 10, după alineatul (3^5) se introduce un nou alineat, alin. (3^6), cu următorul cuprins: "(3^6) Suplimentar faţă de obligaţiile legale de raportare în vigoare, operatorii economici prevăzuţi la art. 9 alin. (1) lit. z) sunt obligaţi să declare trimestrial, prin intermediul administratorului, până la data de 25 a lunii următoare trimestrului de raportare, următoarele informaţii despre ambalajele prevăzute la art. 10 alin. (5) din Legea nr. 249/2015, cu modificările şi completările ulterioare: a) cantităţile de ambalaje primare nereutilizabile exprimate în kg, tip de material, respectiv în număr de unităţi de ambalaje primare nereutilizabile, raportate de operatorii economici prevăzuţi la art. 9 alin. (1) lit. z) ca fiind introduse pe piaţă; b) cantităţile de ambalaje primare nereutilizabile exprimate în kg, tip de material, respectiv număr de unităţi, returnate conform Hotărârii Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările ulterioare; c) cantităţile de deşeuri de ambalaje primare nereutilizabile exprimate în kg, tip de material, respectiv în număr de unităţi, încredinţate de administratorul sistemului de garanţie-returnare spre reciclare, respectiv cele care intră în instalaţii de reciclare, conform Hotărârii Guvernului nr. 1074/2021, republicată, cu modificările ulterioare." 3. La articolul 11, după alineatul (2^4) se introduce un nou alineat, alin. (2^5), cu următorul cuprins: "(2^5) Sumele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. z) se datorează anual de către operatorii economici prevăzuţi la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 249/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi se plătesc prin intermediul administratorului sistemului de garanţie-returnare până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor." 4. La articolul 13 alineatul (1), după litera ff) se introduce o nouă literă, lit. gg), cu următorul cuprins: "gg) Programul «Săptămâna verde" 5. La articolul 13, alineatul (2^5) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2^5) Sumele rezultate din aplicarea prevederilor art. 9 alin. (1) lit. c), v) şi z) se utilizează pentru finanţarea dezvoltării infrastructurii gestionării deşeurilor în vederea atingerii obiectivelor naţionale în domeniu, având la bază strategia stabilită de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului." 6. La articolul 13, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(5) Categoriile de lucrări şi/sau proiecte pentru protecţia mediului care se pot finanţa conform prevederilor alin. (1) lit. m), o), p), t), v), aa), bb) şi ee), precum şi sumele destinate finanţării acestora şi mecanismul de finanţare pentru derularea proiectului prevăzut la lit. gg) se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului." 7. La articolul 13, după alineatul (5^3) se introduce un nou alineat, alin. (5^4), cu următorul cuprins: "(5^4) Beneficiarul programului prevăzut la alin. (1) lit. gg) este Ministerul Educaţiei." 8. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 17 Metodologia de calcul al contribuţiilor şi taxelor prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. a)-f), i), j), p), q), s), ş), ţ), v)-z) se stabileşte prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului." ART. II Ordonanţa Guvernului nr. 2/2021 privind depozitarea deşeurilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 794 din 18 august 2021, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 38, după primul alineat, care devine alineatul (1), se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins: "(2) Actualizarea anexei nr. 5 se face prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor ori de câte ori autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului apreciază ca fiind necesar." 2. La anexa nr. 5, tabelele 5.1, 5.3 şi 5.4 se modifică şi vor avea următorul cuprins: " Tabelul 5.1 Depozite neconforme clasa «b» din zona urbană care au sistat depozitarea conform anilor înscrişi în tabel^1 ^1 Depozite care fac obiectul Hotărârii Curţii de Justiţie a Uniunii Europene din 18 octombrie 2018.
┌──────┬────────────────┬──────────────┐
│Judeţ │Nume depozit/ │An sistare │
│ │Localizare │depozitare │
├──────┼────────────────┼──────────────┤
│Braşov│Braşov │2007 │
└──────┴────────────────┴──────────────┘
.................................................................................................. Tabelul 5.3 Depozite de deşeuri industriale periculoase care au sistat/încetat depozitarea până la 31 decembrie 2006^2 ^2 Depozite care fac obiectul Hotărârii Curţii de Justiţie a Uniunii Europene din 18 octombrie 2018.
┌───────────────┬──────────────────────┐
│Judeţul │Numele operatorului │
│ │economic │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Bacău │S.C. SOFERT - S.A. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Bihor │S.C. PETROLSUB - S.A. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Bihor │S.C. PETROLSUB - S.A. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Bihor │S.C. SINTEZA - S.A. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Bihor │S.C. PETROLSUB - S.A. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Bihor │S.C. PETROL DERNA - │
│ │S.A. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Bihor │S.C. PETROL DERNA - │
│ │S.A. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Bihor │S.C. SINTEZA - S.A. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Bihor │S.C. CEMTRADE - S.A. │
│ │Oradea │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Bihor │S.C. CEMTRADE - S.A. │
│ │Oradea │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Bistriţa-Năsăud│S.C. ARIO - S.A. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │S.C. RAFINĂRIA „VENUS │
│Buzău │OILREG“ - S.A. Râmnicu│
│ │Sărat │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Ilfov │S.C. NEFERAL - S.A. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Maramureş │S.C. ROMPLUMB - S.A. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mureş │S.C. BICAPA - S.A. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Prahova │S.C. Rafinăria Astra │
│ │Română - S.A. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Prahova │S.C. Rafinăria Vega │
│ │Ploieşti - S.A. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Prahova │S.C. Rafinăria Steaua │
│ │Română - S.A. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Prahova │S.C. Rafinăria Steaua │
│ │Română - S.A. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Teleorman │S.C. TURNU - S.A. │
└───────────────┴──────────────────────┘
Tabelul 5.4 Depozite de deşeuri industriale nepericuloase care au sistat/încetat depozitarea între 1 ianuarie 2007 şi 16 iulie 2009^3 ^3 Depozite care fac obiectul Hotărârii Curţii de Justiţie a Uniunii Europene din 18 octombrie 2018
┌─────────┬────────────────────────────┐
│Judeţul │Numele operatorului economic│
├─────────┼────────────────────────────┤
│Alba │S.C. SATURN - S.A. Alba │
│ │Iulia │
├─────────┼────────────────────────────┤
│Bacău │S.C. CAROM - S.A. Oneşti │
├─────────┼────────────────────────────┤
│Braşov │ENERGO TECH - S.R.L. │
├─────────┼────────────────────────────┤
│Cluj │S.C. SOMEŞ DEJ │
├─────────┼────────────────────────────┤
│Galaţi │ELNAV │
├─────────┼────────────────────────────┤
│Galaţi │ISPAT SIDEX │
├─────────┼────────────────────────────┤
│Hunedoara│S.C. FOREVER - S.R.L. Călan │
├─────────┼────────────────────────────┤
│Mureş │S.C. CARBID FOX - S.A. │
├─────────┼────────────────────────────┤
│Olt │SMR │
├─────────┼────────────────────────────┤
│Tulcea │S.C. FERAL - S.A. │
└─────────┴────────────────────────────┘
" ART. III La anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 820 din 26 august 2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 17/2023, după punctul 39 se introduc şase noi puncte, pct. 40-45, cu următorul cuprins: "40. instalaţie de tratare mecano-biologică - instalaţie de tratare a deşeurilor municipale reziduale care implică atât tratarea mecanică, cât şi cea biologică, din care rezultă deşeuri cu potenţial de valorificare, deşeuri tratate, inclusiv, după caz, CLO şi/sau digestat, biogaz, RDF/SRF şi reziduuri;41. instalaţie integrată de tratare - instalaţie de tratare a deşeurilor care implică cel puţin două activităţi ale serviciului de salubrizare şi care asigură tratarea deşeurilor colectate separat, în două trepte, treapta mecanică, inclusiv sortare, după caz, şi cea biologică anaerobă şi/sau aerobă. În funcţie de fluxul tehnologic/caracteristicile tehnologice al/ale instalaţiei integrate de tratare, din instalaţie pot rezulta, după caz: deşeuri cu potenţial de valorificare prin reciclare, compost, deşeuri tratate, inclusiv, după caz, CLO şi/sau digestat, biogaz, RDF/SRF şi reziduuri rezultate din procesele de tratare mecanică şi biologică;42. RDF - „Refuse Derived Fuel“ - mixtură provenită din deşeuri municipale solide nepericuloase tratate, inclusiv sortate, utilizată drept combustibil alternativ în instalaţii de incinerare şi coincinerare, dar şi în alte sectoare care produc căldură/energie;43. SRF - „Solid Recovery Fuel“ - produs rezultat din tratarea deşeurilor municipale solide nepericuloase, care respectă standardul european EN ISO 21640:2021, utilizat drept combustibil alternativ în instalaţiile de incinerare şi coincinerare a deşeurilor, dar şi în alte sectoare care produc căldură/energie;44. CLO - „Compost Like Output“ - deşeu rezultat din tratarea mecano-biologică a deşeurilor reziduale, maturat până la stabilizarea raportului C:N, carbon: azot şi reducerea nivelului de acizi graşi, utilizat pentru straturile de suport şi de acoperire a depozitelor de deşeuri, pentru reabilitarea minelor abandonate şi/sau a terenurilor contaminate. Acesta poate conţine material contaminant faţă de compostul finit şi nu îndeplineşte criteriile complete ale unui compost;45. deşeuri municipale reziduale - fracţia de deşeuri municipale rămasă după separarea la sursă a celorlalte fracţii de deşeuri municipale, respectiv biodeşeuri, deşeuri de plastic, hârtie şi carton, metale, sticlă, textile, deşeuri periculoase, deşeuri voluminoase, deşeuri de echipamente electrice şi electronice, deşeuri de baterii şi acumulatori portabili, ulei alimentar uzat, precum şi alte fracţii de deşeuri municipale colectate separat în vederea reciclării/neutralizării." ART. IV Articolul 16 din Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 809 din 30 octombrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează: 1. După alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins: "(2^1) La depunerea declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) au obligaţia de a menţiona în cadrul acestora, distinct, ambalajele primare nereutilizabile care se supun prevederilor art. 10 alin. (5)." 2. După alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins: "(5^1) Începând cu data intrării în funcţiune a sistemului de garanţie-returnare, obiectivele minime anuale ale operatorilor economici prevăzuţi la alin. (1) în ceea ce priveşte ambalajele primare nereutilizabile care fac obiectul sistemului de garanţie-returnare, prevăzut la art. 10 alin. (5) şi (6), se realizează exclusiv prin intermediul administratorului SGR, în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicată, cu modificările ulterioare." ART. V La articolul 1 alineatul (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 35/2022 pentru aprobarea măsurilor necesare realizării campaniei naţionale de împădurire şi reîmpădurire prevăzute în Planul naţional de redresare şi rezilienţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 7 aprilie 2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 236/2023, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins: "a) întocmirea proiectelor, precum şi efectuarea lucrărilor de împădurire şi de întreţinere a plantaţiilor realizate pe terenurile pretabile pentru împădurire din categoriile de folosinţă teren arabil, pajişti permanente şi culturi permanente, cu excepţia pajiştilor naturale permanente, zonelor umede şi altor terenuri agricole cu o valoare naturală ridicată, la solicitarea persoanelor fizice şi juridice, precum şi a unităţilor administrativ-teritoriale;" ART. VI La articolul 2 alineatul (4) din Legea serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 920 din 10 octombrie 2023, punctele 8 şi 14 se modifică şi vor avea următorul cuprins: "8. deşeuri reziduale - conform prevederilor pct. 45 din anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021, cu modificările şi completările ulterioare; ................................................................................................14. instalaţie integrată de tratare - conform prevederilor pct. 41 din anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021, cu modificările şi completările ulterioare;" PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: Ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Mircea Fechet p. Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului, Lucian-Ioan Rus, secretar de stat Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, Adrian-Ioan Veştea Ministrul educaţiei, Ligia Deca Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene, Adrian Câciu Ministrul finanţelor, Marcel-Ioan Boloş Bucureşti, 2 noiembrie 2023. Nr. 96. ------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.