Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere obligaţiile statului de a garanta şi de a asigura cadrul legislativ pentru exercitarea drepturilor fundamentale ale cetăţenilor, stabilite prin Constituţia României, republicată, obligaţii care se realizează prin toate structurile sale administrative şi prin instrumentele instituite în vederea sprijinirii eforturilor autorităţilor administraţiei publice locale în dezvoltarea infrastructurii de bază: apă-canalizare, drumuri şi racordare la sistemele de gaze naturale, la nivelul tuturor localităţilor, ţinând cont că prin Programul de guvernare Guvernul României îşi asumă modernizarea comunităţilor locale prin realizarea de investiţii în infrastructura locală, drumuri judeţene şi locale, infrastructura de apă şi canalizare, staţii de epurare a apei, extinderea reţelei de distribuţie a gazelor naturale etc., este imperios necesară susţinerea realizării obiectivelor de investiţii care permit asigurarea în cel mai scurt timp a unor servicii esenţiale pentru creşterea calităţii vieţii în toate localităţile din România, punându-se mai mult accent, în conformitate cu obligaţiile prevăzute în legislaţia internă şi europeană, pe apă şi canal, drumuri şi reţele de gaze, De asemenea, conform Directivei 91/271/CEE privind tratarea apelor urbane reziduale, aglomerările umane cu peste 2.000 l.e. trebuie dotate cu staţii de epurare şi reţele de colectare a apei uzate. Situaţia extraordinară prevăzută la art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, se motivează prin necesitatea luării unor măsuri urgente care să asigure un climat investiţional atractiv pentru localităţile României, menit să ducă la creşterea numărului de locuri de muncă, neadoptarea în regim de urgenţă a programului conducând pe termen lung la neasigurarea standardelor de calitate a vieţii, necesare populaţiei, în domeniul serviciilor publice, cu atât mai mult cu cât România s-a angajat să asigure localităţilor conformarea la legislaţia din domeniul mediului prin dezvoltarea infrastructurii de apă şi apă uzată, iar nerespectarea acestui angajament poate conduce la acţionarea în justiţie de către Comisia Europeană a statelor membre care nu şi-au îndeplinit obligaţiile ce le revin în temeiul legislaţiei Uniunii Europene, cu atât mai mult cu cât România a fost pusă deja în întârziere pentru nerespectarea normelor Uniunii Europene privind tratarea apelor urbane reziduale în zone urbane mari, fiind începută procedura de declanşare a infringementului. Până în prezent s-au făcut eforturi considerabile în vederea conformării cu prevederile Directivei 91/271/CEE, dar din datele transmise Comisiei Europene reiese că în anul 2020 numărul aglomerărilor urbane de peste 10.000 l.e. din România neconforme cu art. 3 din directivă a fost de 169, cu art. 4 din directivă a fost de 172, cu art. 5 din directivă a fost de 173, fiind necesară continuarea realizării de obiective de investiţii pentru dezvoltarea infrastructurii de apă şi apă uzată. Pe de altă parte, conform ultimelor date statistice publicate, la nivel naţional, 20.000 km de drumuri judeţene şi 27.000 km de drumuri comunale sunt nemodernizate, putându-se estima o valoare necesară de cel puţin 50 miliarde lei pentru asigurarea finanţării modernizării acestor drumuri. De asemenea, 29% din unităţile administrativ-teritoriale nu deţin reţele de apă, iar 57% din unităţile administrativ-teritoriale nu deţin canalizare. În urma actualizării necesarului de finanţare în domeniul alimentării cu apă şi canalizării estimat de Banca Mondială în anul 2015 , ţinând cont de investiţiile pregătite sau realizate prin programele finanţate din fonduri europene (Programul operaţional Infrastructură mare, Programul naţional de dezvoltare rurală 2014-2020) şi din bugetul de stat [în principal Programul naţional de dezvoltare locală (PNDL) etapa a doua], se poate estima o valoare necesară de cel puţin 80 miliarde lei pentru domeniul alimentării cu apă şi canalizării. În ceea ce priveşte gazele naturale, 70% din unităţile administrativ-teritoriale nu au acces la reţele de distribuţie de gaze naturale, putându-se estima un necesar de cel puţin 25 miliarde lei pentru asigurarea accesului tuturor unităţilor administrativ-teritoriale la reţele de distribuţie. Interesul autorităţilor publice locale este demonstrat de faptul că, numai în anul 2020, pentru acest domeniu au fost depuse la sediul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei 174 de cereri de către unităţi administrativ-teritoriale, însumând o valoare de 2.642 milioane lei, în contextul în care nu există sursă de finanţare pentru acest domeniu. Astfel, necesarul total la nivel naţional estimat pentru toate domeniile (infrastructură locală de transport, alimentare cu apă, canalizare, distribuţie gaze naturale) depăşeşte 160 miliarde lei, din care se propune soluţionarea a circa 30% prin alocarea pe întregul program a unui buget total de 50 miliarde lei. Având în vedere faptul că, în perspectiva imediată, prin PNDL urmează să fie finalizate obiectivele de investiţii din domeniile drumuri, apă şi canal, în număr de 3.419 obiective de investiţii cu o valoare finanţată de 22.994 milioane lei, dintr-un total de 6.204 cereri depuse, rămânând un număr de 2.785 de cereri nefinanţate, însumând 26.106 milioane lei, este nevoie de continuarea unor astfel de programe în vederea asigurării unei dezvoltări armonioase între regiunile României, pentru a putea recupera decalajele de dezvoltare între judeţe şi a asigura creşterea calităţii serviciilor publice la care să aibă acces cetăţenii, contribuind astfel la obiectivul de convergenţă cu economiile statelor mai avansate din Uniunea Europeană. De asemenea, la Compania Naţională de Investiţii „C.N.I.“ - S.A. au fost depuse 554 de solicitări pentru modernizarea drumurilor judeţene şi a drumurilor locale, având o valoare de 8.351 milioane lei. Se impune intervenţia legislativă de urgenţă pentru crearea unui cadru legislativ care să permită unităţilor administrativ-teritoriale promovarea obiectivelor de investiţii, prin Programul naţional de investiţii „Anghel Saligny“ în domeniile eligibile, astfel încât să se poată asigura accesul la servicii esenţiale al întregii populaţii, creşterea calităţii vieţii şi evitarea riscului de depopulare în comunităţile subdezvoltate. Consecinţa negativă pe care o poate avea neadoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă este faptul că unele dintre serviciile esenţiale pe care statul şi unităţile administrativ-teritoriale trebuie să le asigure tuturor cetăţenilor nu pot fi oferite la standarde de calitate şi siguranţă sau nu pot fi oferite deloc în anumite zone izolate, atrăgând afectarea stării de sănătate a populaţiei, a condiţiilor de trai, precum şi depopularea comunităţilor subdezvoltate, fiind necesară o abordare integrată, strategică la nivel naţional în asigurarea finanţării de către stat, prin administraţia publică locală, a unor proiecte prioritare care conduc la îmbunătăţirea condiţiilor de trai prin asigurarea serviciilor publice elementare, de bază, în acord cu nevoile beneficiarilor programului. O altă consecinţă negativă o reprezintă faptul că neadoptarea unor măsuri de finanţare a obiectivelor de investiţii din categoria alimentare cu apă şi staţii de tratare a apei, precum şi sisteme de canalizare şi staţii de epurare ar conduce la imposibilitatea României de a închide procedura de infringement într-un termen rezonabil. În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. ART. 1 (1) Se aprobă Programul naţional de investiţii „Anghel Saligny“, denumit în continuare program, coordonat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei. (2) Valoarea programului derulat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei în perioada 2021-2028 este de 50.000.000 mii lei, limită maximă în baza căreia se pot încheia contracte de finanţare multianuale. (3) Creditele de angajament prevăzute în fişa programului, anexă la bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, rămase neutilizate la sfârşitul fiecărui exerciţiu bugetar al anilor 2021-2027 vor fi avute în vedere la elaborarea legilor bugetare anuale şi a rectificărilor bugetare din perioada 2022-2028, cu încadrare în valoarea maximă prevăzută la alin. (2). (4) În cadrul programului se pot realiza obiective de investiţii necesare pentru echiparea unităţilor administrativ-teritoriale cu dotări tehnico-edilitare şi de acces la căile de comunicaţie, în conformitate cu reglementările cuprinse în Planul de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a IV-a - Reţeaua de localităţi, aprobat prin Legea nr. 351/2001, cu modificările şi completările ulterioare. (5) Pot fi finanţate prin prezentul program obiectivele de investiţii care nu sunt incluse la finanţare în programele derulate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2021-2027 sau prin alte programe naţionale sau comunitare, inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituţii de credit sau instituţii financiare interne sau internaţionale. (6) În scopul utilizării eficiente a fondurilor alocate prin program, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei poate dezangaja, în vederea contractării, sumele rămase neutilizate în urma economiilor rezultate pe parcursul derulării contractelor de finanţare, în limita creditului de angajament alocat programului. (7) Creditele de angajament dezangajate conform prevederilor alin. (6) se utilizează pentru finanţarea obiectivelor de investiţii pentru care s-au depus solicitări în termenul legal şi nu li s-au alocat fonduri din lipsa creditelor de angajament şi sunt alocate pe baza criteriilor de prioritizare stabilite conform art. 6 alin. (4). ART. 2 Beneficiarii programului sunt unităţile administrativ-teritoriale reprezentate de autorităţile administraţiei publice locale, precum şi unităţile administrativ-teritoriale membre ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, constituite conform legii, pentru investiţiile realizate prin asociaţiile de dezvoltare intercomunitară. ART. 3 Obiectivele de investiţii care se realizează în cadrul programului trebuie să fie amplasate pe terenuri şi/sau construcţii, după caz, aflate în proprietatea publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale sau în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. ART. 4 (1) În cadrul programului se pot realiza obiective de investiţii care constau în realizarea de construcţii noi sau de lucrări de construire, reconstruire, consolidare, reparaţie, modernizare, modificare, extindere, reabilitare, după caz, schimbare de destinaţie, protejare, restaurare, conservare la construcţii existente şi care se încadrează în cel puţin una dintre următoarele categorii de investiţii: a) alimentări cu apă şi staţii de tratare a apei; b) sisteme de canalizare şi staţii de epurare a apelor uzate, inclusiv canalizare pluvială şi sisteme de captare a apelor pluviale; c) drumurile publice clasificate şi încadrate în conformitate cu prevederile legale în vigoare ca drumuri judeţene, drumuri de interes local, respectiv drumuri comunale şi/sau drumuri publice din interiorul localităţilor, precum şi variante ocolitoare ale localităţilor; d) poduri, podeţe, pasaje sau punţi pietonale, inclusiv pentru biciclete şi trotinete electrice; e) sisteme de distribuţie a gazelor naturale, inclusiv a branşamentelor, precum şi a racordului la sistemul de transport al gazelor naturale.
(2) În aplicarea art. 3, pentru categoriile de investiţii prevăzute la alin. (1) lit. c) şi d), dreptul de administrare al autorităţilor administraţiei publice locale este exercitat în temeiul art. 21 alin. (2),art. 22 sau art. 22^1 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Pentru categoriile de investiţii prevăzute la alin. (1) lit. a), b) şi e), obiectivele de investiţii finanţate prin program se realizează în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (10)-(15) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. (4) Modalitatea de aplicare a prevederilor alin. (3) se detaliază în normele metodologice aprobate conform art. 16 alin. (2). (5) Tipurile de obiective de investiţii, categoriile de lucrări şi cheltuielile care se finanţează în cadrul fiecărei categorii de investiţii prevăzute la alin. (1) sunt stabilite prin normele metodologice de aplicare a programului. (6) Se poate acorda finanţare pentru obiectivele de investiţii din categoria prevăzută la alin. (1) lit. c), care se află pe amplasamente din interiorul localităţilor, unde: a) au fost finalizate sistemele de alimentare cu apă şi canalizare; b) sunt în curs de realizare lucrările la sistemele de alimentare cu apă şi canalizare; c) nu pot fi realizate lucrările la sistemele de alimentare cu apă şi/sau canalizare, având în vedere că acestea nu sunt viabile economic. (7) Pentru obiectivele de investiţii prevăzute la alin. (6) lit. b), beneficiarii trebuie să realizeze lucrările la sistemele de alimentare cu apă şi canalizare în termen de maximum 2 ani de la data includerii în lista prevăzută la art. 6 alin. (3). (8) Pentru realizarea obiectivelor de investiţii din categoria prevăzută la alin. (1) lit. e), contractele de finanţare se încheie după obţinerea autorizaţiei de construire. (9) Coordonarea, monitorizarea şi verificarea obiectivelor de investiţii prevăzute la alin. (1) lit. e) se realizează de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei împreună cu Ministerul Energiei. (10) Nu sunt eligibile obiectivele de investiţii care au fost aprobate la finanţare şi sunt în derulare prin programe naţionale, care nu au execuţie bugetară la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. ART. 5 (1) Finanţarea programului se asigură din:
a) sume din transferuri, alocate bugetelor locale, de la bugetul de stat, aprobate cu această destinaţie în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, la o poziţie distinctă de cheltuieli;
b) sume din bugetele locale alocate cu această destinaţie;
c) alte surse legal constituite.
(2) Sumele alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, prin prezentul program, sunt surse de finanţare complementare pentru bugetele locale. ART. 6 (1) În termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a normelor metodologice pentru punerea în aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, beneficiarii depun cereri de finanţare la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în format electronic, în platforma digitală creată cu această destinaţie, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice, sau în format hârtie, cu programare prealabilă disponibilă pe site-ul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei. Modelul cererii de finanţare şi documentele necesar a fi depuse în vederea includerii la finanţare se stabilesc prin normele metodologice. În vederea asigurării liberului acces la informaţiile publice privind programul, pe site-ul oficial al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei se creează o secţiune publică. (2) În secţiunea publică prevăzută la alin. (1) se vor prezenta următoarele informaţii cu privire la obiectivele de investiţii incluse în program: finanţarea asigurată de la bugetul de stat, termenul de execuţie, prestatorii de servicii şi/sau executanţii de lucrări, stadiul fizic şi financiar al obiectivelor de investiţii. În vederea publicării datelor pe site-ul ministerului, beneficiarii programului sunt obligaţi să introducă în platforma electronică toate informaţiile şi documentele necesare, sub sancţiunea neonorării solicitărilor de transfer. (3) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei centralizează propunerile transmise conform alin. (1) şi în baza criteriilor de prioritizare, precum şi în limita creditelor de angajament, prevăzute în legea bugetară anuală, întocmeşte lista de obiective propuse spre finanţare, listă care se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, cu excepţia listei de obiective propuse spre finanţare din categoria nominalizată la art. 4 alin. (1) lit. e), care se aprobă prin ordin comun al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei şi al ministrului energiei. (4) Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) teza a II-a din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, criteriile de prioritizare prevăzute la alin. (3) şi la art. 1 alin. (7) se stabilesc prin normele metodologice. (5) Documentele necesar a fi transmise de beneficiari către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei în vederea încheierii contractelor de finanţare se stabilesc prin normele metodologice. (6) În situaţia în care beneficiarii nu transmit documentele necesare încheierii contractelor de finanţare în termen de 2 ani de la aprobarea listelor obiectivelor de investiţii prevăzute la alin. (3), obiectivul de investiţii pentru care nu au fost transmise documentele va fi eliminat din listă. (7) Prin excepţie de la alin. (6), pentru obiectivele de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (6) lit. b), în situaţia în care beneficiarii nu transmit documentele necesare încheierii contractelor de finanţare în termen de 2 ani şi 6 luni de la aprobarea listelor obiectivelor de investiţii prevăzute la alin. (3), obiectivul de investiţii pentru care nu au fost transmise documentele va fi eliminat din listă. (8) În situaţia în care pe durata derulării programului rămân disponibile sume din alocarea totală a programului, fără a mai exista solicitări de finanţare eligibile, se poate aproba, prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, demararea unor noi sesiuni de depuneri de cereri de finanţare. ART. 7 (1) Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) lit. e) şi h) şi alin. (3) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, în baza ordinului prevăzut la art. 6 alin. (3), se încheie contracte de finanţare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi beneficiari, pe o perioadă de maximum 5 ani, în limita creditelor de angajament aprobate anual cu această destinaţie, fără eşalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanţare. Pe durata de valabilitate a contractelor de finanţare, valoarea creditelor de angajament este egală cu valoarea creditelor bugetare. (2) În funcţie de prevederile bugetare aprobate anual cu această destinaţie, durata contractelor de finanţare prevăzută la alin. (1) poate fi prelungită cu maximum 3 ani, fără a depăşi data de 31 decembrie 2028. (3) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei transferă beneficiarilor sumele aferente contractelor de finanţare încheiate conform alin. (1) în limita bugetului anual aprobat cu această destinaţie, în ordinea cronologică de înregistrare a solicitării de transfer al sumelor. (4) În situaţia epuizării creditelor bugetare disponibile în anul în curs, prevăzute în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei cu această destinaţie, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei înştiinţează beneficiarii contractelor de finanţare prevăzute la alin. (1) cu privire la aceasta. (5) După primirea înştiinţării prevăzute la alin. (4) beneficiarii dispun măsurile necesare evitării înregistrării de arierate sau continuă implementarea obiectivelor de investiţii din surse proprii sau alte surse legal constituite. (6) După înştiinţarea beneficiarilor în conformitate cu alin. (4), în situaţia suplimentării creditelor bugetare pentru anul în curs, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei anunţă beneficiarii cu privire la reluarea transferurilor de sume în condiţiile alin. (3) şi, după caz, cu privire la epuizarea creditelor bugetare suplimentare. (7) În perioada de valabilitate a contractelor de finanţare multianuală, în situaţia în care beneficiarii prevăzuţi la alin. (1) decontează sumele aferente contribuţiei de la bugetul de stat din surse proprii sau alte surse legal constituite au dreptul să solicite recuperarea acestora la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, care transferă aceste sume în limita creditelor bugetare aprobate în buget cu această destinaţie, în condiţiile prevăzute la alin. (3). (8) Pe perioada de derulare a contractelor de finanţare încheiate conform alin. (1), în situaţia în care solicitările de transfer depuse conform alin. (7) depăşesc nivelul creditelor bugetare aprobate prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, sumele aferente acestora se transferă de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cu prioritate, în anul bugetar următor, în ordinea cronologică de înregistrare în anul anterior a solicitării de transfer al sumelor necesare pentru decontarea bunurilor/serviciilor/lucrărilor executate. (9) În situaţia în care durata contractelor de finanţare prelungite în condiţiile alin. (2) încetează, iar solicitările de transfer depuse la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei în perioada de valabilitate a contractului de finanţare, conform alin. (7), depăşesc nivelul creditelor bugetare aprobat prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, plata acestora se realizează în condiţiile alin. (8) şi ale art. 28^1 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare. (10) Beneficiarii prevăzuţi la alin. (1), în baza contractelor de finanţare încheiate în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă, cuprind în bugetul propriu credite bugetare estimate în funcţie de graficele de execuţie a livrării de bunuri, prestării de servicii, execuţiei de lucrări. (11) În cazul obiectivelor de investiţii nefinalizate până la data încetării contractului de finanţare se acordă beneficiarilor o perioadă de graţie de 12 luni în vederea finalizării obiectivului de investiţii din fonduri proprii. (12) În situaţia în care obiectivele de investiţii nu sunt finalizate în termenul de graţie, beneficiarii returnează sumele transferate, în termen de 6 luni. Nerespectarea termenului de 6 luni atrage aplicarea unei penalităţi de 1% pe an. Sumele returnate nu sunt purtătoare de dobânzi şi se fac venituri la bugetul de stat. ART. 8 (1) Beneficiarii răspund de organizarea şi derularea procedurilor de atribuire a contractelor de bunuri/servicii/lucrări, în conformitate cu prevederile legale şi cu obligaţiile din contractele prevăzute la art. 7, precum şi de modul de utilizare a sumelor alocate de la bugetul de stat prin program potrivit destinaţiei pentru care au fost alocate. (2) Beneficiarii au obligaţia să transmită Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei toate documentele necesare monitorizării şi finanţării prin program a obiectivelor de investiţii şi sunt responsabili pentru realitatea, exactitatea şi legalitatea datelor prezentate. ART. 9 (1) Programarea, coordonarea şi monitorizarea utilizării fondurilor alocate de la bugetul de stat în implementarea obiectivelor de investiţii din program se fac de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei . (2) La solicitarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, reprezentanţii cu atribuţii de control din aparatul propriu al Inspectoratului de Stat în Construcţii -- I.S.C. efectuează controale pentru verificarea situaţiei reale din teren în raport cu datele transmise prin solicitări şi documente. ART. 10 (1) În cazul în care beneficiarii utilizează sumele transferate cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei notifică beneficiarii cu privire la prevederile încălcate şi solicită restituirea acestor sume în termen de 30 de zile. (2) În situaţia în care beneficiarii nu restituie sumele prevăzute la alin. (1) în termenul stabilit, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei solicită în scris direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice în a căror rază teritorială se află unităţile administrativ-teritoriale respective sistarea alimentării atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrare, cu excepţia plăţilor pentru achitarea drepturilor salariale şi a contribuţiilor aferente, inclusiv a drepturilor cuvenite asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav, precum şi a indemnizaţiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav şi a plăţilor privind finanţarea sistemului de protecţie a copilului şi a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap, după caz, atunci când nu pot fi asigurate din venituri proprii. Alocarea şi utilizarea cotelor defalcate din impozitul pe venit şi a sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, care au fost sistate în condiţiile altor acte normative, se menţin. (3) La cererea ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale prin care se angajează să achite sumele prevăzute la alin. (1) şi în care se menţionează Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei ca beneficiar al sumelor şi detaliile privind plata, directorii generali ai direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/directorul general al Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti/şefii de administraţie ai administraţiilor judeţene ale finanţelor publice alimentează conturile acestora atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, până la nivelul sumelor solicitate pentru plata sumelor prevăzute la alin. (1). (4) În termen de două zile lucrătoare de la data alocării sumelor, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale prezintă unităţilor teritoriale ale Trezoreriei Statului documentele de plată prin care achită sumele prevăzute la alin. (1), potrivit celor menţionate în cerere. (5) În cazul în care ordonatorii de credite nu prezintă documentele de plată în termenul prevăzut la alin. (4) sau în cazul în care acestea nu sunt întocmite potrivit destinaţiei prevăzute la alin. (3), unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului au obligaţia să retragă din conturile bugetelor locale sumele aferente cotelor defalcate din impozitul pe venit, precum şi sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, care au fost alocate pe baza cererii, corespunzătoare documentelor de plată neprezentate sau întocmite eronat. Unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului au obligaţia să comunice de îndată ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale sumele care au fost retrase şi motivele pentru care au fost retrase. (6) După recuperarea sumelor de la beneficiari, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei comunică în scris direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice în a căror rază teritorială se află unităţile administrativ-teritoriale respective, care dispun încetarea restricţiilor prevăzute la alin. (2). ART. 11 Implementarea programului va fi detaliată în normele metodologice de aplicare a programului. ART. 12 (1) În cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în vederea monitorizării şi verificării derulării obiectivelor de investiţii din cadrul programului, se constituie o structură specializată. (2) Organizarea şi atribuţiile structurii prevăzute la alin. (1) se aprobă prin normele metodologice. (3) Înfiinţarea structurii prevăzute la alin. (1) se realizează cu încadrarea în numărul maxim de posturi prevăzute la art. 9 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 477/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei. ART. 13 Pentru primul an de implementare a programului, ordinele prevăzute la art. 6 alin. (3) şi contractele de finanţare prevăzute la art. 7 alin. (1) se emit şi se încheie după aprobarea în buget a creditelor de angajament, cu încadrare în valoarea prevăzută la art. 1 alin. (2). ART. 14 În situaţia în care în termen de 1 an de la data încheierii contractului de finanţare beneficiarii nu demarează procedurile de achiziţie publică în vederea contractării serviciilor şi/sau lucrărilor necesare realizării obiectivului de investiţii, contractul de finanţare va fi denunţat unilateral de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei. ART. 15 (1) În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru categoriile de investiţii prevăzute în program, cu excepţia celor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d), se aprobă standarde de cost prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei. (2) Prin excepţie de la alin. (1), pentru categoria prevăzută la art. 4 alin. (1) lit. e), standardele de cost se aprobă prin ordin comun al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei şi al ministrului energiei, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. ART. 16 (1) În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se aprobă normele metodologice de aplicare a programului, prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei. (2) Prin excepţie de la alin. (1), normele metodologice aplicabile pentru proiectele de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. e) se aprobă prin ordin comun al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei şi al ministrului energiei, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. PRIM-MINISTRU FLORIN-VASILE CÎŢU Contrasemnează: Viceprim-ministru, Kelemen Hunor Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, Cseke Attila Zoltán Ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Tánczos Barna Ministrul energiei, Virgil-Daniel Popescu Ministrul finanţelor, Dan Vîlceanu Bucureşti, 3 septembrie 2021. Nr. 95. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.