Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 94 din 29 iunie 2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 646 din 29 iunie 2022
Luând în considerare necesitatea clarificării situaţiei juridice a imobilelor proprietate publică a statului, pentru care nu s-a finalizat înscrierea în cartea funciară, din cauza unor neconcordanţe între suprafaţa prevăzută în actele de proprietate şi suprafaţa rezultată din măsurători,
având în vedere că există multe situaţii în care, pe terenurile transmise din domeniul public al statului şi în administrarea Ministerului Apărării Naţionale sau Ministerului Afacerilor Interne în domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale, este realizat un număr foarte mare de locuinţe prin programele guvernamentale de construcţii implementate de Agenţia Naţională pentru Locuinţe, care nu pot fi finalizate în termenul iniţial propus, este necesară reglementarea posibilităţii prelungirii termenului de realizare a obiectivelor de investiţii cu mai mult de 6 luni, care este termenul prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
Luând în considerare că imposibilitatea prelungirii termenelor cu o perioadă în concordanţă cu posibilitatea reală de finalizare a investiţiilor poate conduce la blocarea investiţiilor locale, coroborată cu un blocaj instituţional de preluare a investiţiilor locale, cu justă despăgubire, la nivelul administraţiei publice centrale, fapt care ar conduce la blocaje financiare şi la deprecierea investiţiilor realizate, ce reprezintă situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
luând în considerare necesitatea stringentă a urgentării finalizării procedurii de constituire a dreptului de administrare în favoarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în vederea realizării obiectivelor de utilitate publică şi interes naţional, prin punerea la dispoziţia constructorului, în termenele contractuale, a terenurilor libere de sarcini şi evitarea unor costuri suplimentare de la bugetul de stat prin generarea unor întârzieri la finalizarea lucrărilor,
având în vedere că aceste imobile se află în proprietatea publică a statului, iar după constituirea dreptului de administrare în favoarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, acestea pot fi înscrise în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, pe baza datelor şi documentelor existente la acest moment,
având în vedere că proiectele de infrastructură de transport sunt investiţii publice de importanţă strategică pentru România, care asigură conectivitatea cu coridoarele de transport europene şi creşterea mobilităţii populaţiei şi a mărfurilor, influenţând în mod direct relaţiile economice şi dezvoltarea mediului de afaceri la nivel naţional,
ţinând cont de faptul că în cadrul general al politicii Guvernului asigurarea şi susţinerea unei infrastructuri adecvate dezvoltării obiectivelor socioeconomice prin modernizarea, dezvoltarea şi administrarea eficientă a sectorului rutier, cu accent pe extinderea numărului de autostrăzi, modernizarea şi lărgirea drumurilor existente, a podurilor şi a tuturor facilităţilor aferente, reprezintă o necesitate,
având în vedere faptul că drumurile publice din România reprezintă o componentă principală a sistemului naţional de transport şi constituie obiectul exclusiv al proprietăţii publice,
întrucât întârzierea implementării proiectelor de infrastructură transeuropeană de transport are impact direct asupra pierderii de sume alocate României prin Programul operaţional Infrastructură mare, context în care se impune reglementarea în regim de urgenţă a unor măsuri pentru diminuarea acestei categorii de risc,
luând în considerare că starea de fapt cuantificabilă a situaţiei extraordinare este determinată de faptul că adoptarea măsurii, astfel cum se propune prin prezenta ordonanţă de urgenţă, ar putea conduce la evitarea pierderii fondurilor nerambursabile,
având în vedere că proiectele de infrastructură transeuropeană de transport vizează interesul public şi strategic şi constituie o prioritate pentru economia naţională, măsurile pentru accelerarea implementării acestora reprezentând o situaţie de urgenţă şi extraordinară,
având în vedere rolul decisiv pe care Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii îl exercită în pregătirea, execuţia şi implementarea acestor proiecte de infrastructură care vizează interesul public general şi care constituie investiţii publice de importanţă strategică pentru România,
luând în considerare faptul că prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, denumit în continuare PNRR, s-a stabilit drept termen de finalizare a proiectelor anul 2026, iar ca termen pentru semnarea contractelor de lucrări este anul 2023, neîncadrarea în aceste termene atrăgând blocarea finanţării pentru toate proiectele de infrastructură de transport de interes naţional din componenţa PNRR,
ţinând cont de faptul că pentru atingerea obiectivelor asumate prin PNRR este necesară aprobarea unor măsuri legislative care să conducă la implementarea mai rapidă a proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional,
în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
ARTICOL UNIC
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 292 alineatul (7), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) să solicite, după caz, prelungirea, pentru o perioadă de maximum 5 ani, a termenului de realizare a investiţiei, în vederea finalizării şi recepţiei lucrărilor; termenul poate fi prelungit la cererea motivată a autorităţilor administraţiei publice locale;"
2. După articolul 300 se introduce un nou articol, articolul 300^1, cu următorul cuprins:
"ART. 300^1
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 300 alin. (2), constituirea în favoarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii a dreptului de administrare asupra imobilelor proprietate publică a statului şi/sau înscrise în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, necesare realizării proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional, care nu au fost înscrise în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, precum şi actualizarea inventarului centralizat se pot realiza în baza datelor de identificare din inventar.
(2) În termen de 18 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii Guvernului prin care se constituie dreptul de administrare potrivit alin. (1), Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii înscrie în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară bunurile imobile care fac obiectul constituirii dreptului de administrare."
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru,
ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Ionel Scrioşteanu,
secretar de stat
Viceprim-ministru,
Kelemen Hunor
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Cseke Attila-Zoltán
Ministrul finanţelor,
Adrian Câciu
Bucureşti, 29 iunie 2022.
Nr. 94.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: