Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 91 din 28 iunie 2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 614 din 29 iunie 2024
Având în vedere că, urmare intrării în vigoare a Regulamentului (UE) 2023/857 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 aprilie 2023 de modificare a Regulamentului (UE) 2018/842 privind reducerea anuală obligatorie a emisiilor de gaze cu efect de seră de către statele membre în perioada 2021-2030 în vederea unei contribuţii la acţiunile climatice de respectare a angajamentelor asumate în temeiul Acordului de la Paris şi a Regulamentului (UE) 2018/1.999, au fost stabilite noi obiective de reducere a emisiilor pentru 2030,
luând în considerare că prin adoptarea Directivei (UE) 2023/959 a Parlamentului European şi a Consiliului din 10 mai 2023 de modificare a Directivei 2003/87/CE de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi a Deciziei (UE) 2015/1.814 privind înfiinţarea şi funcţionarea unei rezerve pentru stabilitatea pieţei aferentă schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră a fost clarificat unul dintre obiectivele principale necesar a fi îndeplinit din Fondul pentru modernizare, respectiv reducerea consumului total de energie prin eficienţă energetică, inclusiv în sectorul industrial, al transporturilor, al clădirilor, al agriculturii şi al deşeurilor, fiind eligibilă finanţarea din Fondul pentru modernizare a investiţiilor cu această destinaţie,
întrucât prin aceeaşi directivă au fost aduse clarificări în privinţa investiţiilor necesare pentru sprijinirea gospodăriilor cu venituri mici şi a investiţiilor în tranziţia justă în regiunile dependente de emisiile de carbon din statele membre beneficiare,
luând în considerare orizontul de timp limitat până la care poate fi utilizată finanţarea alocată României prin Fondul pentru modernizare, în scopul modernizării infrastructurii energetice şi îmbunătăţirii eficienţei energetice, respectiv 2021-2030,
având în vedere faptul că proiectele de infrastructură au un grad ridicat de complexitate şi necesită o perioadă îndelungată de pregătire şi de implementare, fapt ce impune asigurarea imediată a cadrului normativ care să permită demararea proiectelor,
luând în considerare impactul negativ pe care contextul economic şi geopolitic îl are asupra economiei României, sunt necesare accelerarea implementării investiţiilor în surse regenerabile de energie, reţele de transport care să includă distribuţia energiei termice în zonele rezidenţiale şi comerciale, interconectări de reţele pentru transportul energiei electrice şi gazelor naturale, precum şi stocarea energiei, îmbunătăţirea eficienţei energetice în producerea de energie.
Având în vedere că aceste aspecte sunt legate atât de modalitatea de prioritizare a nevoilor şi finanţare a investiţiilor, cât şi de rolul entităţilor implicate, sunt necesare revizuirea şi clarificarea rolului entităţilor implicate şi a mecanismelor financiar-bugetare care să permită accesarea mai facilă a fondurilor alocate de către Comisia Europeană.
Luând în considerare faptul că reglementările legislative actuale în domeniul resurselor umane în administraţia publică, în particular Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, limitează capacitatea administrativă a tuturor autorităţilor administraţiei publice centrale, deci şi a Ministerului Energiei, devenind imperativă o abordare proactivă pentru a asigura gestionarea eficientă a resurselor şi responsabilităţilor pentru implementarea Fondului pentru modernizare,
ţinând cont că, în lipsa reglementării de urgenţă a măsurilor propuse, statul roman va înregistra mari întârzieri în accesarea fondurilor, în condiţiile în care investiţiile strategice în eficientizarea sectorului energetic, al transporturilor şi al agriculturii sunt considerate de Comisia Europeană drept investiţii prioritare,
luând în considerare faptul că neadoptarea acestor măsuri în regim de urgenţă generează urmări cu impact negativ major, inclusiv cu privire la competitivitatea industriei energetice româneşti, având în vedere provocările actuale de natură geopolitică, precum şi caracterul extraordinar al măsurilor ce se impun a fi adoptate în regim de urgenţă în vederea creşterii securităţii energetice prin sprijinirea interconectărilor şi modernizarea reţelelor energetice,
ţinând cont că lipsa reglementării unitare a cadrului instituţional şi financiar general aplicabil finanţărilor asigurate în cadrul Fondului pentru modernizare generează întârzieri în implementarea acestuia, cu impact asupra gradului de utilizare a fondurilor alocate României,
în considerarea faptului că toate aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României din Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 9 mai 2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
"(2^1) Ministerul Energiei poate delega atribuţii către autorităţi ale administraţiei publice centrale/structuri aflate în subordonarea/coordonarea unei autorităţi publice centrale,
denumite în continuare organisme delegate, în scopul gestionării fondurilor alocate României din Fondul pentru modernizare, cu încadrarea în obiectivele acestuia."
2. La articolul 2, literele a), d), j), m), q), r), z) şi aa) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) acord de delegare - angajament juridic în baza căruia Ministerul Energiei încredinţează atribuţii unui organism delegat, prin act administrativ comun al conducătorilor entităţilor implicate, în scopul implementării investiţiilor din anumite sectoare şi subsectoare finanţate din Fondul pentru modernizare. În situaţia în care organismul delegat este o structură aflată în subordinea/coordonarea unei autorităţi publice centrale, acordul de delegare se încheie între Ministerul Energiei, ordonatorul principal de credite şi entitatea aflată în subordonarea/coordonarea acestuia;
.........................................
d) beneficiari - entităţi de drept public sau privat care primesc finanţare prin Fondul pentru modernizare în baza contractului de finanţare încheiat cu Ministerul Energiei/organismele delegate, în condiţiile prevăzute la art. 13;
.........................................
j) cerere de rambursare - cerere depusă de către un beneficiar prin care acesta solicită Ministerului Energiei/ organismului delegat virarea sumelor aferente cheltuielilor eligibile efectuate sau prin care se justifică utilizarea prefinanţării acordate din Fondul pentru modernizare, conform contractului de finanţare;
.........................................
m) contract de finanţare - act juridic, cu titlu oneros, de adeziune, comutativ şi sinalagmatic, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor, în vederea implementării investiţiilor finanţate prin Fondul pentru modernizare, încheiat între Ministerul Energiei/organismul delegat şi beneficiar pentru acordarea finanţării necesare implementării investiţiei, pe durata stabilită şi în conformitate cu obligaţiile asumate;
.........................................
q) structură de gestionare - structură din cadrul Ministerului Energiei/organismului delegat, cu rol în gestionarea implementării investiţiilor finanţate din Fondul pentru modernizare;
r) domeniu de investiţie - domeniul care cuprinde activităţile de modernizare a sistemelor energetice şi îmbunătăţire a eficienţei energetice, finanţat din Fondul pentru modernizare, în conformitate cu prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 al Comisiei din 9 iulie 2020, prin alocarea fondurilor pentru sectoarele şi subsectoarele prevăzute la art. 3 alin. (5);
.........................................
z) program-cheie - program de finanţare stabilit în baza strategiilor naţionale, prin care sunt sprijinite investiţiile dintr-un sector/subsector din Fondul pentru modernizare, în acord cu obiectivele prevăzute în art. 10d din Directiva 2003/87/CE, cu modificările şi completările ulterioare;
aa) sector - parte din cadrul domeniului de investiţii, care cuprinde activităţi specifice eligibile pentru a primi sprijin financiar din Fondul pentru modernizare, în acord cu prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 al Comisiei din 9 iulie 2020;"
3. La articolul 2, după litera a) se introduc două noi litere, lit. a^1) şi a^2), cu următorul cuprins:
"a^1) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii - organism delegat pentru sectorul Eficienţă energetică, subsector transporturi;
a^2) Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, entitate aflată în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale - organism delegat pentru sectorul Eficienţă energetică, subsector agricultură;"
4. La articolul 2, după litera aa) se introduce o nouă literă, lit. aa^1), cu următorul cuprins:
"aa^1) subsector - activitate din cadrul unui sector care vizează un anumit tip de investiţie eligibilă pentru a primi sprijin financiar din Fondul pentru modernizare;"
5. La articolul 2, după litera ee) se introduc două noi litere, lit. ff) şi gg), cu următorul cuprins:
"ff) acord de parteneriat - act juridic încheiat între Ministerul Energiei şi partenerii de implementare, respectiv agenţiile pentru dezvoltare regională constituite în condiţiile Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările şi completările ulterioare, şi Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, instituţie publică subordonată administrativ Ministerului Educaţiei, prin care sunt stabilite drepturile şi obligaţiile părţilor, inclusiv răspunderea contractuală, pentru activităţile derivate din gestionarea şi implementarea Fondului pentru modernizare, respectiv activităţi de evaluare, contractare, monitorizare tehnică, monitorizare financiară, verificarea achiziţiilor şi control;
gg) organism delegat - autoritate a administraţiei publice centrale/structură aflată în subordonarea/coordonarea unei autorităţi publice centrale, căreia Ministerul Energiei îi poate delega atribuţii, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, în scopul gestionării fondurilor alocate României din Fondul pentru modernizare, cu încadrarea în obiectivele acestuia."
6. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 3
(1) Fondul pentru modernizare finanţează investiţii din sectoarele prevăzute la alin. (5), în conformitate cu strategiile naţionale, precum şi cu prevederile Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 al Comisiei din 9 iulie 2020, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Mecanismul de alocare a fondurilor disponibile din Fondul pentru modernizare este implementat prin intermediul programelor-cheie, elaborate pe baza sectoarelor şi subsectoarelor prevăzute la alin. (5). În cadrul fiecărui program-cheie pot fi finanţate unul sau mai multe sectoare/subsectoare.
(3) Selecţia propunerilor de investiţii pentru fiecare sector/subsector se face printr-o procedură de selecţie competitivă sau, prin excepţie, printr-o procedură de selecţie necompetitivă, de către Comitetul de supraveghere, în funcţie de industria sau domeniul de aplicabilitate al fiecărui sector/subsector şi în conformitate cu prevederile legislaţiei din domeniul ajutorului de stat. Propunerile de investiţii vizează investiţii prioritare sau neprioritare şi se referă la un proiect individual sau la o schemă multianuală.
(4) Finanţarea din Fondul pentru modernizare pentru implementarea investiţiilor prioritare şi neprioritare se poate realiza prin granturi, instrumente financiare, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. u). Modalitatea efectivă de acordare a finanţării este indicată în documentaţia aferentă fiecărei proceduri de selecţie a propunerilor de investiţii.
(5) Fondurile alocate României prin Fondul pentru modernizare au ca scop finanţarea investiţiilor în următoarele sectoare şi subsectoarele aferente acestora:
a) sectorul Surse regenerabile de energie - SRE, având subsectoarele: surse regenerabile de energie în sectorul energie electrică şi surse regenerabile de energie în sectorul încălzire şi răcire;
b) sectorul Stocarea energiei, inclusiv activităţi de cercetare, dezvoltare, inovare;
c) sectorul Infrastructură energetică, având subsectoarele: reţele de transport şi distribuţie energie electrică, reţele de transport şi distribuţie gaz natural, stocarea gazului natural şi reţele de termoficare;
d) sectorul Cogenerarea de înaltă eficienţă, inclusiv modernizarea reţelelor de alimentare cu energie termică;
e) sectorul Capacităţi noi de producţie de energie electrică pentru înlocuirea cărbunelui şi echilibrarea reţelei;
f) sectorul Energia nucleară, inclusiv cercetare, inovare şi dezvoltare;
g) sectorul Producţia şi folosirea hidrogenului neutru tehnologic, precum şi sectorul Producţia şi folosirea hidrogenului pentru alimentarea vehiculelor ce utilizează reţeaua rutieră;
h) sectorul Eficienţa energetică în instalaţii industriale incluse în EU ETS;
i) sectorul Producţia de biocombustibili/biocarburanţi;
j) sectorul Investiţii pentru atenuarea impactului socioeconomic al tranziţiei la neutralitate climatică, pe baza planurilor teritoriale pentru o tranziţie justă aprobate de Comisia Europeană, inclusiv măsuri legate de recalificare, îmbunătăţirea calificării şi educaţiei angajaţilor, iniţiative de căutare a locurilor de muncă şi înfiinţarea de noi întreprinderi în cadrul unei tranziţii juste către o economie neutră din punct de vedere climatic;
k) sectorul Eficienţă energetică, având subsectoarele: transporturi, industrial, rezidenţial, agricultură, deşeuri/economie circulară;
l) sectorul Sprijinirea gospodăriilor cu venituri mici, inclusiv în zonele rurale şi îndepărtate, pentru combaterea sărăciei energetice şi pentru modernizarea sistemelor de încălzire ale acestora.
(6) Fondul pentru modernizare este implementat prin următoarele programe-cheie:
a) program-cheie 1: SRE şi stocarea energiei - Sprijin pentru realizarea de noi centrale electrice şi sisteme de încălzire-răcire bazate pe surse regenerabile de energie şi pentru realizarea de capacităţi de stocare a energiei electrice;
b) program-cheie 2: Înlocuirea cărbunelui şi echilibrarea reţelei - Sprijin pentru realizarea de centrale electrice de tip turbină cu gaz cu ciclu combinat, ce pot fi adaptate pentru funcţionarea pe hidrogen, necesare pentru realizarea tranziţiei de la cărbune şi pentru echilibrarea reţelei;
c) program-cheie 3: Modernizarea şi construcţia de noi tronsoane de infrastructură energetică - Sprijin pentru modernizarea şi realizarea de noi tronsoane în reţelele de transport şi distribuţie de energie electrică şi gaze naturale, inclusiv pentru tranziţia la reţele de transport şi distribuţie a gazelor naturale capabile să preia hidrogen şi pentru construirea şi modernizarea depozitelor de înmagazinare a gazelor naturale şi pentru creşterea nivelului de interconectivitate al reţelei electrice de transport;
d) program-cheie 4: Hidrogen - Sprijin pentru producţia de hidrogen şi utilizarea acestuia în aplicaţii industriale pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;
e) program-cheie 5: Cogenerare de înaltă eficienţă şi modernizarea reţelelor de termoficare - Sprijin pentru modernizarea şi realizarea de centrale în cogenerare de înaltă eficienţă şi pentru modernizarea reţelelor de termoficare;
f) program-cheie 6: Energie nucleară - Sprijin pentru construirea unităţilor U3 şi U4 ale Centralei Nuclearelectrice de la Cernavodă, pentru realizarea de reactoare modulare mici - SMR şi pentru Institutul de Cercetări Nucleare Piteşti;
g) program-cheie 7: Eficienţă energetică în instalaţii industriale incluse în EU-ETS - Sprijin pentru achiziţionarea şi folosirea de instalaţii de captare, transport, stocare şi folosire a CO_2 - CCS/CCU şi pentru modernizarea la nivel BAT a instalaţiilor incluse în EU-ETS din industriile oţelului, cimentului, petrolului şi gazelor naturale, producţiei de energie şi din alte industrii intens poluatoare;
h) program-cheie 8: Combustibili alternativi - Sprijin pentru producţia de biocombustibili/biocarburanţi;
i) program-cheie 9: Eficienţă energetică în transporturi - reducerea emisiilor de CO_2 prin eficienţă energetică şi noi tehnologii în transporturi;
j) program-cheie 10: Surse regenerabile şi stocarea energiei pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice în sectorul agricultură, respectiv în domeniile: agricultură, industrie alimentară şi fabricarea băuturilor şi îmbunătăţiri funciare;
k) program-cheie 11: Tranziţia justă în judeţele pentru care Comisia Europeană a aprobat planurile teritoriale pentru o tranziţie justă, cu respectarea măsurilor prevăzute în aceste planuri;
l) alte programe-cheie propuse de către Comitetul de supraveghere, potrivit dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. c).
(7) Programele-cheie prevăzute la alin. (6) se completează cu alte programe-cheie şi/sau se modifică, prin ordin al ministrului energiei, la propunerea Comitetului de supraveghere, potrivit dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. c)."
7. La articolul 5 alineatul (1), literele a), b), d)-f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) analizează necesarul de investiţii din sectoarele şi subsectoarele prevăzute la art. 3 alin. (5), inclusiv propunerile de investiţii ale organismelor delegate în vederea supunerii spre aprobare a acestora;
b) analizează periodic, dar nu mai târziu de 3 ani, lista sectoarelor şi subsectoarelor prevăzute la art. 3 alin. (5) şi formulează propuneri în vederea actualizării acestora, în conformitate cu legislaţia naţională şi europeană;
.........................................
d) întocmeşte şi actualizează periodic, dar nu mai târziu de 3 ani, lista sectoarelor şi subsectoarelor, precum şi programele-cheie corespunzătoare acestora;
e) stabileşte procedurile de selecţie a propunerilor de investiţii pentru fiecare sector şi subsector;
f) stabileşte forma ajutorului de stat acordat prin Fondul pentru modernizare pentru fiecare sector/subsector, respectiv grant sau instrument financiar;"
8. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 6
(1) În exercitarea rolului de autoritate naţională de implementare şi gestionare a Fondului pentru modernizare prevăzut la art. 1 alin. (2), Ministerul Energiei are următoarele competenţe şi atribuţii:
a) transmite propunerile de investiţii către BEI şi Comitetul pentru investiţii, indicând ordinea de prioritate stabilită de către Comitetul de supraveghere, pentru evaluarea propunerilor de investiţii prioritare şi ordinea de prioritate pentru evaluarea propunerilor de investiţii neprioritare, dacă sunt depuse mai multe propuneri de investiţii. În cazul în care propunerea de investiţii se referă la o schemă multianuală, aceasta va specifica suma solicitată ca primă tranşă pentru schema multianuală. După ce Comisia Europeană hotărăşte asupra primei tranşe din cadrul unei scheme multianuale, în cazul în care este necesară o tranşă ulterioară, Ministerul Energiei prezintă o nouă solicitare care specifică suma care urmează să fie plătită şi care conţine informaţiile actualizate necesare;
b) reprezintă România în relaţia cu Comisia Europeană, BEI şi Comitetul pentru investiţii pe baza mandatului adoptat în cadrul Comitetului de supraveghere;
c) raportează, notifică şi informează Comisia Europeană, BEI şi Comitetul pentru investiţii cu privire la implementarea proiectelor de investiţii;
d) încheie acorduri de delegare cu organismele delegate în vederea realizării obiectivelor-cadru privind clima şi energia pentru 2030 ale României şi a obiectivelor pe termen lung exprimate în Acordul de la Paris, astfel cum prevede Planul naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice (PNIESC), pe baza deciziilor Comitetului de supraveghere;
e) elaborează nevoile de investiţii şi le transmite Comitetului de supraveghere pentru aprobare;
f) elaborează şi aprobă, prin ordin al ministrului energiei, documentaţiile aferente procedurilor de selecţie a propunerilor de investiţii stabilite de către Comitetul de supraveghere;
g) notifică Comisia Europeană, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în conformitate cu art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu privire la orice investiţie planificată care constituie ajutor de stat în sensul art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi care nu ar fi acoperită printr-o schemă de ajutor existentă aprobată sau exceptată sau printr-o decizie individuală, pentru a se asigura compatibilitatea finanţării din Fondul pentru modernizare cu piaţa internă şi cu regulile de ajutor de stat în vigoare la momentul acordării finanţării;
h) întocmeşte, în vederea aprobării prin ordin al ministrului energiei, ghidurile solicitantului şi documentaţia necesară pentru derularea procedurii de selecţie competitivă şi necompetitivă a propunerilor de investiţii aferente proiectelor individuale sau a schemelor multianuale;
i) organizează şi derulează procesul de evaluare şi selecţie a propunerilor de investiţii din cadrul procedurilor competitive şi necompetitive;
j) organizează şi derulează procesul de selecţie a entităţii/ entităţilor care va/vor implementa şi gestiona instrumentele financiare, în situaţia în care sprijinul din Fondul pentru modernizare se acordă sub forma unor astfel de instrumente;
k) încheie contracte de finanţare cu beneficiarii şi finanţează investiţiile aprobate pentru sprijin din Fondul pentru modernizare în baza acestora;
l) stabileşte măsurile de monitorizare şi raportare pentru a furniza Comisiei Europene şi autorităţilor naţionale de audit şi control informaţii complete şi în timp util cu privire la progresul investiţiilor aprobate şi implementarea efectivă a Fondului pentru modernizare;
m) monitorizează şi realizează controlul implementării investiţiilor finanţate din Fondul pentru modernizare, conform prevederilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Regulamentul (UE) 2020/1.001;
n) efectuează verificări ale investiţiilor aprobate, pe bază de documente şi verificări la faţa locului, la toţi beneficiarii, contractanţii şi subcontractanţii care au utilizat finanţarea din Fondul pentru modernizare, inclusiv în ceea ce priveşte informaţiile legate de reducerea emisiilor ca urmare a implementării proiectelor;
o) asigură angajarea/lichidarea/ordonanţarea şi plata cheltuielilor aferente contractelor de finanţare încheiate cu beneficiarii investiţiilor;
p) implementează măsuri de prevenţie a neregulilor, a dublei finanţări, a cazurilor de fraudă, corupţie şi a oricăror alte activităţi ilegale, prin verificări eficiente şi, în cazul în care sunt detectate nereguli, prin recuperarea sumelor plătite în mod necuvenit şi, după caz, prin sancţiuni administrative şi financiare efective şi proporţionale;
q) asigură respectarea prevederilor art. 17 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 al Comisiei din 9 iulie 2020, privind activităţile de informare, comunicare şi promovare în legătură cu sprijinul acordat din Fondul pentru modernizare, inclusiv cu rezultatele acestuia;
r) efectuează verificări cu privire la respectarea activităţilor de informare, comunicare şi promovare în legătură cu sprijinul acordat, realizate de către beneficiari pe perioada de implementare a proiectelor finanţate din Fondul pentru modernizare;
s) asigură asistenţă tehnică pentru operatorii economici interesaţi să aplice/să participe la o procedură pentru selectarea propunerilor de investiţii pentru obţinerea unei finanţări din Fondul pentru modernizare, respectiv ateliere de lucru, birouri de asistenţă, platformă online, pagina web a coordonatorilor de sector prioritar la o secţiune dedicată Fondului pentru modernizare;
t) păstrează, în conformitate cu art. 25 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru o perioadă de 5 ani calculaţi de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exerciţiului financiar, pentru orice proiect individual sau schemă multianuală finanţată din Fondul pentru modernizare, toate documentele şi informaţiile justificative privind plăţile sau cheltuielile efectuate;
u) virează, cu ordin de plată, conform acordurilor de delegare încheiate, către organismele delegate sumele în euro din sumele primite de la BEI.
(2) Structura de specialitate cu rol în gestionarea şi implementarea investiţiilor din Fondul pentru modernizare, din cadrul Ministerului Energiei, denumită structură de gestionare, exercită competenţele şi îndeplineşte atribuţiile Ministerului Energiei prevăzute la alin. (1), fiind responsabilă pentru următoarele activităţi:
a) asigură coordonarea şi colaborează cu celelalte direcţii de specialitate din cadrul Ministerului Energiei, precum şi cu structurile de gestionare din cadrul organismelor delegate în vederea asigurării fluxului documentelor şi materialelor-suport pentru reuniunile Comitetului de supraveghere;
b) centralizează nevoile de investiţii de la organismele delegate şi le înaintează Comitetului de supraveghere pentru analiză şi aprobare;
c) gestionează fluxul clarificărilor primite din partea Comisiei Europene, BEI, precum şi fluxul răspunsurilor la clarificări, în etapa de evaluare a propunerilor de investiţii;
d) informează periodic BEI şi Comitetul pentru investiţii cu privire la investiţiile planificate, printr-un raport care să cuprindă informaţiile specificate în anexa I la Regulamentul (UE) 2020/1.001;
e) transmite către BEI şi Comitetul pentru investiţii prezentări generale referitoare la propunerile de investiţii aprobate în Comitetul de supraveghere pentru următorii doi ani calendaristici, precum şi informaţii actualizate cu privire la investiţiile incluse în orice prezentări generale din anii anteriori;
f) furnizează către BEI şi Comitetul pentru investiţii, după caz, dovezi, declaraţii şi informaţii cu privire la îndeplinirea condiţiilor menţionate la art. 6 alin. (7) şi la art. 7 alin. (7) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 al Comisiei din 9 iulie 2020;
g) informează Comisia Europeană cu privire la orice investiţie suspendată şi solicită modificarea deciziei de plată privind investiţia suspendată;
h) primeşte datele şi informaţiile pe care structurile de gestionare din cadrul organismelor delegate au obligaţia să le transmită pentru întocmirea raportului anual, în vederea aprobării acestuia de către Comitetul de supraveghere;
i) întocmeşte şi transmite către Comisia Europeană raportul anual pentru anul precedent care să cuprindă informaţiile specificate la art. 13 alin. (2) şi în anexa II din Regulamentul (UE) 2020/1.001;
j) propune şi realizează activităţi de promovare şi informare privind Fondul pentru modernizare;
k) solicită informaţii de la BEI privind suma alocată pentru România din Fondul pentru modernizare şi deţinută la BEI.
(3) În îndeplinirea competenţelor privind gestionarea şi implementarea investiţiilor din Fondul pentru modernizare, Ministerul Energiei poate încheia acord de parteneriat cu agenţiile pentru dezvoltare regională constituite în condiţiile Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, instituţie publică subordonată administrativ Ministerului Educaţiei, denumite parteneri de implementare.
(4) Cheltuielile entităţilor prevăzute la alin. (3) pentru activităţile privind gestionarea şi implementarea investiţiilor din Fondul de modernizare exercitate în condiţiile stabilite prin acordurile de parteneriat încheiate reprezintă cheltuieli administrative în sensul art. 8 şi se finanţează în mod corespunzător prin transferul către partenerii de implementare al sumelor necesare din sumele alocate cheltuielilor administrative în bugetul Ministerului Energiei, virate acestuia potrivit dispoziţiilor art. 10 alin. (13) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, în limita fondurilor disponibile cu această destinaţie. Prin activităţi de gestionare şi implementare a investiţiilor din Fondul de modernizare se înţelege: evaluare, contractare, monitorizare tehnică, monitorizare financiară, verificarea achiziţiilor şi control.
(5) Plata cheltuielilor prevăzute la alin. (4) se realizează în raport cu gradul de îndeplinire a indicatorilor de performanţă stabiliţi în acordul de parteneriat.
(6) Partenerii de implementare răspund exclusiv pentru prejudiciile cauzate în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor prevăzute în acordurile de parteneriat. Acordurile de parteneriat trebuie să prevadă în mod expres limitele drepturilor şi obligaţiilor partenerilor.
(7) Ministerul Energiei are dreptul la acţiune în regres împotriva partenerilor de implementare, ca urmare a îndeplinirii cu rea-credinţă sau gravă neglijenţă a obligaţiilor prevăzute în acordurile de parteneriat."
9. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 7
(1) Ministerul Energiei poate încredinţa organismelor delegate gestionarea investiţiilor aferente unor sectoare şi subsectoare, prin încheierea unui acord de delegare, cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 al Comisiei din 9 iulie 2020 şi ale prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Atribuţiile Ministerului Energiei, corespunzătoare gestionării investiţiilor aferente unor sectoare şi subsectoare, care fac obiectul delegării sunt prevăzute în mod expres în cuprinsul acordului de delegare prevăzut la alin. (1), raportat la capacitatea administrativă şi operaţională, precum şi la domeniul de competenţă al organismului către care se realizează delegarea.
(3) Funcţiile principale privind programarea, evaluarea, contractarea, monitorizarea tehnică, financiară, verificarea achiziţiilor şi controlul aferente sectoarelor şi subsectoarelor vor fi delegate prin acordul de delegare organismelor delegate.
(4) Pentru îndeplinirea funcţiei privind programarea, organismele delegate elaborează scheme de ajutor şi ghidurile aferente acestora, care se vor supune spre avizare Ministerului Energiei.
(5) Atribuţiile corespunzătoare gestionării investiţiilor aferente unor sectoare şi subsectoare delegate potrivit alin. (1) se exercită de către organismul delegat, acesta fiind responsabil pentru gestionarea investiţiilor aferente unor sectoare şi subsectoare delegate.
(6) Se autorizează organismele delegate/autorităţile publice centrale în subordinea, respectiv coordonarea cărora funcţionează acestea, după caz, să modifice în mod corespunzător normele privind organizarea şi funcţionarea acestora, în termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a acordului de delegare.
(7) În vederea gestionării investiţiilor finanţate din Fondul pentru modernizare, încredinţate în baza acordului de delegare încheiat cu Ministerul Energiei, precum şi a îndeplinirii atribuţiilor delegate, la nivelul organismelor delegate se pot constitui grupuri de lucru tehnice cu caracter temporar sau permanent, ale căror componenţă şi atribuţii se aprobă prin decizie/ordin a/al conducătorului autorităţii cu rol de organism delegat.
(8) Cu excepţia prevederilor art. 5 alin. (1) lit. e) şi art. 6 alin. (1) lit. h), i), k), m)-p), competenţele şi atribuţiile prevăzute la art. 5 şi 6 nu pot face obiectul delegării, astfel cum este aceasta prevăzută la alin. (1)."
10. La articolul 8, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Reprezintă cheltuieli administrative cheltuielile pentru informare, comunicare şi promovare referitoare la sprijinul şi rezultatele aferente Fondului pentru modernizare, precum şi cheltuielile privind organizarea şi funcţionarea structurilor de specialitate din cadrul Ministerului Energiei/organismelor delegate cu gestionarea finanţării investiţiilor din Fondul pentru modernizare, constând în:
a) cheltuieli privind asigurarea activităţii de management, de evaluare şi control pentru implementarea Fondului pentru modernizare;
b) cheltuieli pentru asistenţă tehnică, inclusiv pentru angajarea de personal în afara organigramei, pe perioadă determinată, în condiţiile procedurii reglementate prin Hotărârea Guvernului nr. 234/2023 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind criteriile pe baza cărora se stabileşte procentul de majorare salarială pentru persoanele prevăzute la art. 16 alin. (1) şi (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, precum şi condiţiile de înfiinţare a posturilor în afara organigramei în cadrul instituţiilor şi/sau autorităţilor publice care implementează proiecte finanţate din fonduri europene nerambursabile şi/sau prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă;
c) cheltuieli pentru consultanţă, inclusiv activităţile prevăzute la art. 3 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d) cheltuieli cu personalul;
e) cheltuieli cu spaţii de birouri şi clădiri, inclusiv achiziţia de mobilier şi dotările necesare desfăşurării activităţii în condiţii optime, precum şi orice alte tipuri de cheltuieli necesare desfăşurării activităţii;
f) cheltuieli pentru achiziţionarea şi/sau dezvoltarea şi/sau adaptarea de aplicaţii, soluţii şi servicii hardware şi software sau alte tipuri de echipamente TIC, după caz, inclusiv soluţii de tip cloud şi securitate cibernetică."
11. La articolul 8, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alin. (4)-(6), cu următorul cuprins:
"(4) Cheltuielile administrative necesare implementării şi gestionării Fondului pentru modernizare sunt finanţate şi din dobânzile acumulate în conturile Ministerului Energiei şi, respectiv, ale organismelor delegate.
(5) Un procent de maximum 20% din sumele virate anual Ministerului Energiei, începând din anul 2024, utilizate pentru finanţarea cheltuielilor administrative conform art. 10 alin. (1^3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, se transferă Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, entitate aflată în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, ambele cu rol de organisme delegate, pentru acoperirea cheltuielilor administrative necesare implementării şi gestionării Fondului pentru modernizare, proporţional cu valoarea proiectelor contractate de organismele delegate şi în limitele fondurilor disponibile.
(6) Sumele virate de către Ministerul Energiei Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, entitate aflată în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, ambele cu rol de organisme delegate, în baza prevederilor alin. (5), nu vor depăşi cumulat procentul de maximum de 20% prevăzut la acest alineat."
12. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 9
(1) Ministerul Energiei/Organismele delegate asigură monitorizarea implementării investiţiilor.
(2) Monitorizarea se realizează în raport cu resursele, rezultatele, activităţile, conform indicatorilor de investiţie, pe baza rapoartelor anuale înaintate de beneficiarii investiţiilor. Rapoartele beneficiarilor se întocmesc pe baza modelului de raport publicat pe paginile web ale Ministerului Energiei/organismelor delegate şi se depun/se transmit de către fiecare beneficiar anual, până la data de 31 ianuarie a următorului an.
(3) În vederea asigurării accesului la bazele de date specifice, în scopul desfăşurării activităţilor de monitorizare şi control ale investiţiilor finanţate din Fondul pentru modernizare de către Ministerul Energiei/organismele delegate, acestea pot încheia protocoale de colaborare cu reprezentanţi ai altor ministere, instituţii şi autorităţi publice naţionale, regionale sau locale."
13. La articolul 10, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 10
(1) Investiţia este suspendată prin ordin/decizie al/a conducătorului Ministerului Energiei/organismelor delegate, în oricare dintre următoarele cazuri:
a) iniţiatorul propunerii de investiţie sau coordonatorul schemei multianuale nu a finanţat investiţia pe o perioadă mai mare de doi ani consecutivi;
b) iniţiatorul propunerii de investiţie nu a cheltuit suma totală a veniturilor din Fondul pentru modernizare plătite pentru investiţie în termen de cinci ani de la data deciziei de plată relevante a Comisiei Europene, cu excepţia cazului în care a fost implementată printr-o schemă multianuală.
.........................................
(3) Sumele deja plătite pentru investiţiile suspendate, dar care nu au fost încă utilizate pentru astfel de investiţii, vor fi returnate conform clauzelor contractelor de finanţare şi vor fi puse la dispoziţia Ministerului Energiei/organismelor delegate pentru finanţarea altor investiţii, în conformitate cu art. 10 alin. (2) şi (3) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 al Comisiei din 9 iulie 2020."
14. La articolul 11, alineatele (2), (3), (5) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Ministerul Energiei şi organismele delegate au calitatea de furnizor de ajutor de stat.
(3) În cazul în care se aplică normele privind ajutorul de minimis sau ajutorul de stat conform alin. (1), finanţarea trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute de Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis sau cele prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014, în Comunicarea Comisiei (2022/C 80/01) - Orientările din 2022 privind ajutoarele de stat pentru climă, protecţia mediului şi energie, în Comunicarea Comisiei (2023/C 101/03) - Cadrul temporar de criză şi de tranziţie pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei sau în orice alte reglementări relevante în domeniu.
.........................................
(5) La elaborarea documentaţiei prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. h), Ministerul Energiei/organismele delegate se consultă cu Consiliul Concurenţei, întocmesc şi transmit Comisiei Europene prenotificarea şi/sau notificarea, după caz, şi informaţiile necesare pentru aprobarea schemelor de ajutor de stat sau a ajutorului de stat individual, măsuri care vizează finanţarea investiţiilor din Fondul pentru modernizare. Ministerul Energiei/Organismele delegate asigură cooperarea tuturor celorlalte autorităţi naţionale implicate, precum şi a beneficiarului/beneficiarilor pentru a se obţine deplina conformitate cu cadrul european şi naţional privind ajutorul de stat.
(6) Documentaţia aferentă oricărui proiect de măsură susceptibilă a reprezenta ajutor de stat sau ajutor de minimis va fi elaborată de către Ministerul Energiei/organismele delegate şi transmisă Consiliului Concurenţei cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare."
15. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 12
(1) Ministerul Energiei/Organismele delegate asigură transparenţa şi accesul la informaţiile privind măsurile şi procedurile de selecţie a propunerilor de investiţii întreprinse în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă, prin intermediul paginii web, în secţiunea dedicată Fondului pentru modernizare.
(2) Cadrul de comunicare specific pentru fiecare procedură de selecţie a propunerilor de investiţii este detaliat în documentaţia prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. h).
(3) Ministerul Energiei/Organismele delegate publică pe paginile web, semestrial, lista actualizată a tuturor beneficiarilor finanţării din Fondul pentru modernizare.
(4) Pentru a informa publicul despre rolul şi obiectivele Fondului pentru modernizare, Ministerul Energiei/organismele delegate publică pe paginile web informaţii privind investiţiile finanţate din Fondul pentru modernizare.
(5) Informaţiile privind formele şi modalităţile de finanţare, condiţiile de obţinere a acesteia şi calendarul preconizat al procedurilor de selecţie a propunerilor de investiţii, precum şi promovarea procedurilor de selecţie a propunerilor de investiţii anunţate vor fi publicate pe paginile web ale Ministerului Energiei/organismelor delegate, la secţiunea dedicată Fondului pentru modernizare.
(6) Ministerul Energiei/Organismele delegate efectuează acţiuni de informare, comunicare şi promovare referitoare la sprijinul şi rezultatele aferente Fondului pentru modernizare.
(7) Comunicarea activă a principiilor, obiectivelor şi instrumentelor de implementare a Fondului pentru modernizare se realizează şi prin organizarea de seminare profesionale pentru potenţialii beneficiari, discuţii şi seminare online pentru publicul profesionist, participarea la conferinţe şi târguri relevante şi sprijinirea prezentării informaţiilor obiective în mass-media."
16. La articolul 13, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 13
(1) Contractul de finanţare încheiat între Ministerul Energiei/organismele delegate şi beneficiar reprezintă angajamentul legal constitutiv de drepturi şi obligaţii pentru finanţarea investiţiilor din Fondul pentru modernizare.
(2) După primirea deciziei Comisiei Europene privind plata fondurilor din Fondul pentru modernizare, în baza contractelor de finanţare semnate, Ministerul Energiei/organismele delegate asigură fluxul finanţărilor către beneficiarii selectaţi, conform prevederilor din contractele de finanţare.
(3) În cazul în care fondurile plătite din Fondul pentru modernizare sunt utilizate fără respectarea condiţiilor prevăzute în contractul de finanţare, beneficiarii sunt obligaţi să ramburseze total sau parţial, după caz, aceste fonduri la solicitarea Ministerului Energiei/organismelor delegate, caz în care toate plăţile ulterioare către beneficiarii respectivi vor fi suspendate."
17. La articolul 14, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 14
(1) Pentru gestionarea Fondului pentru modernizare se înfiinţează pe lângă Ministerul Energiei o activitate finanţată integral din venituri proprii. Veniturile activităţii se constituie din contravaloarea în lei a sumelor primite din Fondul pentru modernizare, precum şi a dobânzilor aferente acestora şi virate, pe măsura necesităţilor de finanţare, în contul de venituri al activităţii deschis la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti pe numele Ministerului Energiei şi se aprobă la o subdiviziune distinctă de venituri bugetare şi se înregistrează ca venituri ale bugetului respectiv la data transferului sumelor în lei în contul de trezorerie."
18. La articolul 14 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) sumele virate de către BEI, în calitate de licitator al certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră pentru investiţiile prioritare şi neprioritare finanţate din Fondul pentru modernizare, precum şi dobânda acumulată la sumele virate de către BEI, aferente sectoarelor şi subsectoarelor care nu fac obiectul acordurilor de delegare;"
19. La articolul 14, alineatele (5), (9) şi (10) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(5) Ministerul Energiei efectuează la nivel de program angajarea cheltuielilor în limita creditelor de angajament prevăzute la alin. (4), precum şi lichidarea, ordonanţarea şi plata acestora în limita creditelor bugetare şi are responsabilitatea efectuării reconcilierii contabile între conturile contabile proprii şi cele ale beneficiarilor pentru operaţiunile gestionate în cadrul Fondului pentru modernizare.
.........................................
(9) La dimensionarea creditelor de angajament prevăzute la alin. (4) se are în vedere valoarea totală a proiectelor finanţate din Fondul pentru modernizare aprobate de BEI şi/sau Comitetul pentru investiţii, cu excepţia celor care fac obiectul acordurilor de delegare, iar creditele bugetare se dimensionează la valoarea stabilită în contractele de finanţare încheiate cu beneficiarii.
(10) Pentru punerea în aplicare a alin. (4) se autorizează Ministerul Energiei să introducă modificările corespunzătoare în anexele la bugetul acestuia."
20. După articolul 14 se introduce un nou articol, art. 14^1, cu următorul cuprins:
"ART. 14^1
(1) Pentru gestionarea echivalentului în lei a sumelor virate în euro, cu ordin de plată, de către Ministerul Energiei, din sumele primite de la BEI, în calitate de licitator al certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră pentru investiţiile prioritare şi neprioritare finanţate din Fondul pentru modernizare, către organismele delegate finanţate integral de la bugetul de stat, pe lângă acestea se înfiinţează o activitate distinctă, finanţată integral din venituri proprii.
(2) Veniturile activităţii distincte se constituie din contravaloarea în lei a sumelor primite din Fondul pentru modernizare şi virate de organismele delegate, pe măsura necesităţilor de finanţare, într-un cont de venituri bugetare aferent subdiviziunii distincte de venituri a activităţii, deschis pe numele organismelor delegate la unităţile Trezoreriei Statului, la solicitarea acestora şi se înregistrează ca venituri ale bugetului acestora la data transferului sumelor în lei în contul de trezorerie.
(3) Se recunosc ca venituri ale activităţii prevăzute la alin. (1) şi dobânzile acumulate în conturile organismelor delegate, precum şi veniturile aferente acoperirii cheltuielilor administrative prevăzute la art. 8 alin. (5).
(4) Gestionarea echivalentului în lei a sumelor virate în euro, cu ordin de plată, de către Ministerul Energiei, din sumele primite de la BEI, în calitate de licitator al certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră pentru investiţiile prioritare şi neprioritare finanţate din Fondul pentru modernizare, de către organismele delegate finanţate integral sau parţial din venituri proprii, se realizează prin bugetul de venituri şi cheltuieli al acestora, prin virarea sumelor primite din Fondul pentru modernizare în contul de venituri al bugetului propriu, la o subdiviziune distinctă de venituri, pe măsura necesităţilor de finanţare şi se înregistrează ca venituri ale bugetului acestora la data transferului sumelor în lei în contul de trezorerie.
(5) Se recunosc ca venituri ale activităţii prevăzute la alin. (4) şi dobânzile acumulate în conturile organismelor delegate, precum şi veniturile aferente acoperirii cheltuielilor administrative prevăzute la art. 8 alin. (5).
(6) În aplicarea prevederilor alin. (4), se autorizează ordonatorii principali de credite să aprobe modificarea bugetelor de venituri şi cheltuieli ale organismelor delegate, din subordinea acestora.
(7) Bugetul de venituri şi cheltuieli aferent activităţii prevăzute la alin. (1) se formează din venituri proprii, constituite din:
a) echivalentul în lei a sumelor virate în euro, cu ordin de plată, de către Ministerul Energiei, din sumele primite de la BEI, în calitate de licitator al certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră pentru investiţiile prioritare şi neprioritare finanţate din Fondul pentru modernizare, precum şi al dobânzilor aferente sumelor în euro transferate, acumulate de la data transferului;
b) sumele încasate din penalităţi şi dobânzi, rezultate ca urmare a aplicării prevederilor contractelor de finanţare încheiate cu beneficiarii;
c) sumele prevăzute la art. 8 alin. (4) şi (5).
(8) Pentru organismele delegate prevăzute la alin. (4), categoriile de venituri prevăzute la alin. (7) constituie venituri proprii ale bugetelor acestora.
(9) Cheltuielile aferente îndeplinirii atribuţiilor delegate prevăzute la alin. (1) şi (4) pentru finanţarea nerambursabilă a investiţiilor se suportă din veniturile proprii prevăzute la alin. (7) şi (8).
(10) Creditele de angajament şi creditele bugetare aferente Fondului de modernizare se cuprind în bugetele prevăzute la alin. (1) şi (4) la o poziţie distinctă/subdiviziuni distincte de cheltuieli bugetare şi se reflectă în anexele la bugetul acestora, după caz.
(11) Organismele delegate efectuează la nivel de program angajarea cheltuielilor, precum şi lichidarea, ordonanţarea şi plata acestora, în baza creditelor prevăzute la alin. (10), şi au responsabilitatea efectuării concilierii între conturile contabile proprii şi cele ale beneficiarilor pentru operaţiunile gestionate în cadrul Fondului pentru modernizare.
(12) Pe tot parcursul anului se autorizează ordonatorii principali de credite cu rol de organisme delegate să includă în bugetele de venituri şi cheltuieli ale activităţii prevăzute la alin. (1), în anexele corespunzătoare la bugetele acestora, poziţii noi de venituri, să majoreze corespunzător veniturile, creditele bugetare şi creditele de angajament aferente sumelor de la alin. (7) primite în cursul anului şi/sau disponibile din anul anterior şi necuprinse în bugetul aprobat pe exerciţiul bugetar curent, după caz.
(13) Operaţiunile prevăzute la alin. (12) se comunică Ministerului Finanţelor în termen de 10 zile lucrătoare de la efectuarea acestora.
(14) Se autorizează Ministerul Finanţelor ca, la solicitarea ordonatorilor principali de credite cu rol de organisme delegate prevăzuţi la alin. (1), pe baza comunicărilor transmise de către aceştia, să aprobe repartizarea pe trimestre a sumelor prevăzute la alin. (10) şi (12).
(15) În vederea dimensionării creditelor de angajament prevăzute la alin. (10), Ministerul Energiei comunică organismelor delegate sumele aprobate de BEI şi/sau Comitetul pentru investiţii pentru proiectele finanţate din Fondul pentru modernizare gestionate de către organismele delegate. Sumele înscrise în comunicările primite de la Ministerul Energiei reprezintă limita maximă în cadrul căreia organismele delegate pot înscrie creditele de angajament în bugetul de venituri ale activităţilor prevăzute la alin. (1), respectiv în bugetul propriu de venituri şi cheltuieli prevăzut la alin. (4). Creditele bugetare se dimensionează la valoarea stabilită în contractele de finanţare încheiate cu beneficiarii.
(16) Pentru punerea în aplicare a alin. (10) se autorizează organismele delegate să introducă modificările corespunzătoare în anexele bugetelor acestora."
21. La articolul 16, alineatele (2)-(9) se abrogă.
22. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 17
În cazul beneficiarilor, alţii decât instituţii publice, Ministerul Energiei/organismele delegate virează sumele cuvenite acestora din conturile corespunzătoare de cheltuieli bugetare aferente activităţii/bugetul de venituri şi cheltuieli prevăzute la art. 14 şi 14^1 în conturile de disponibil ale acestora deschise în sistemul Trezoreriei Statului sau la instituţii de credit, în funcţie de opţiunea acestora."
23. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 18
(1) Disponibilităţile din sumele primite din Fondul pentru modernizare rămase neutilizate la sfârşitul exerciţiului bugetar în contul Ministerului Energiei şi al organismelor delegate se reportează în anul următor şi se utilizează cu aceeaşi destinaţie. Disponibilităţile din sumele primite din Fondul pentru modernizare rămase neutilizate la sfârşitul exerciţiului bugetar în conturile beneficiarilor instituţii publice, altele decât cele finanţate integral din bugetul de stat, se reportează în anul următor şi se utilizează cu aceeaşi destinaţie.
(2) Sumele aferente dobânzilor acumulate la sumele încasate în lei şi în valută de către Ministerul Energiei, respectiv organismele delegate se utilizează, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului energiei/act administrativ al conducătorului organismului delegat, de către Ministerul Energiei/organismul delegat, pentru:
a) finanţarea cheltuielilor administrative necesare implementării şi gestionării Fondului pentru modernizare, astfel cum sunt prevăzute la art. 8;
b) promovarea unor mecanisme şi instrumente care să stimuleze pregătirea de investiţii din sectoarele prioritare identificate de Ministerul Energiei în baza strategiilor naţionale şi a obiectivelor la nivel european, inclusiv pregătirea documentaţiilor tehnico-economice pentru depunerea de proiecte care să fie finanţate din Fondul pentru modernizare. Promovarea investiţiilor cu impact în modernizarea sistemului energetic şi îmbunătăţirea eficienţei energetice se realizează şi prin susţinerea de start-upuri care intră într-un program personalizat de pregătire pentru pregătirea unei investiţii.
(3) Prevederile art. 15 alin. (5) şi (6) se aplică în mod corespunzător beneficiarilor instituţii publice finanţaţi integral de la bugetul de stat."
24. La articolul 19, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:
"(1^1) Ministerul Energiei transmite către Cancelaria PrimMinistrului, spre consultare, lista propunerilor de investiţii prevăzute la alin. (1), aprobate de către Comitetul de supraveghere, şi elaborează o notă de informare cu privire la aceasta, pe care o înaintează Guvernului cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de transmiterea oficială a propunerilor de investiţii către BEI.
(1^2) În aplicarea prevederilor alin. (1^1), solicitanţii finanţărilor din Fondul pentru modernizare au obligaţia de a transmite Ministerului Energiei propunerile de investiţii cu cel puţin 20 de zile lucrătoare înainte de expirarea termenelor prevăzute la art. 6 şi 7 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 al Comisiei din 9 iulie 2020, după caz."
25. La articolul 19, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:
"(2^1) Organismele delegate deschid un cont în euro, care este utilizat exclusiv pentru încasarea sumelor virate în euro, cu ordin de plată, de Ministerul Energiei din contul prevăzut la alin. (2), aferente investiţiilor implementate de acestea potrivit acordurilor de delegare.
(2^2) Virarea sumelor prevăzute la alin. (2^1) de la Ministerul Energiei către organismele delegate se realizează în cuantumul prevăzut în decizia de plată aprobată de BEI."
26. La articolul 19, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Plăţile efectuate de Ministerul Energiei/organismele delegate către beneficiari se efectuează în lei."
27. La articolul 20, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 20
(1) Plăţile către beneficiari sunt efectuate în baza unui mecanism în etape. Etapele au în vedere stadiile tehnice ale investiţiilor sau etapele de execuţie ale acestora şi sunt definite în documentaţia procedurilor de selecţie a propunerilor de investiţii elaborată de Ministerul Energiei sau organismele delegate, cu avizul acestuia."
28. La articolul 21, alineatele (1)-(3), (7) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 21
(1) În procesul de implementare a Fondului pentru modernizare, Ministerul Energiei/organismele delegate utilizează mecanismul de prefinanţare şi cererea de rambursare.
(2) Pentru granturile directe, Ministerul Energiei/organismele delegate pot asigura o prefinanţare aferentă investiţiei.
(3) Beneficiarul grantului depune o cerere de prefinanţare pentru suma menţionată în contractul de finanţare, conform modelului inclus în documentaţia procedurilor de selecţie a propunerilor de investiţii. Ministerul Energiei/Organismele delegate transferă suma către beneficiar în termenele prevăzute în contractul de finanţare.
.........................................
(7) După semnarea contractului de finanţare, beneficiarul granturilor directe contractează un auditor financiar independent pentru verificarea costurilor solicitate la rambursare de la Ministerul Energiei/organismele delegate, conform criteriilor de eligibilitate aplicabile investiţiilor finanţate prin Fondul pentru modernizare. Auditorul emite un raport individual pentru fiecare cerere de rambursare. Beneficiarul are obligaţia să anexeze la dosarul de rambursare raportul emis de auditor. Detaliile privind tipul de rapoarte care urmează să fie emise de auditori sunt incluse în documentaţia procedurilor de selecţie a propunerilor de investiţii.
(8) Ulterior depunerii cererii de rambursare de către beneficiar, Ministerul Energiei/organismele delegate verifică cererea de rambursare. După efectuarea verificărilor, în cazul în care nu sunt necesare clarificări din partea beneficiarului, Ministerul Energiei/organismele delegate emit beneficiarului o notificare cuprinzând rezultatele verificărilor efectuate şi virează beneficiarului suma costurilor rambursabile în conformitate cu notificarea emisă într-un cont distinct deschis de beneficiar în acest scop, în conformitate cu prevederile art. 15-17. Ministerul Energiei/Organismele delegate transmit beneficiarului o notificare de plată întocmită individual pentru fiecare cerere de rambursare, în termen de 48 de ore de la transferul sumelor."
29. La articolul 22 alineatul (2), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) să fie angajată şi plătită pentru activităţile necesare/aferente implementării investiţiei şi pe perioada de derulare a contractului de finanţare;
b) să fie susţinută corespunzător prin documente justificative, inclusiv contabile, conform ghidului solicitantului şi contractului de finanţare;"
30. La articolul 23, alineatele (1), (2) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 23
(1) Ministerul Energiei/Organismele delegate notifică beneficiarul cu privire la obligaţia de a rambursa prefinanţarea neutilizată şi sumele acordate pentru investiţiile care au fost suspendate în condiţiile art. 10. Ministerul Energiei/Organismele delegate analizează de la caz la caz procentul necesar a fi recuperat din totalul finanţării acordate, în funcţie de gradul de realizare a obiectivelor stabilite pentru fiecare investiţie.
(2) În cazul în care beneficiarul nu rambursează Ministerului Energiei/organismelor delegate sumele calculate în termenul menţionat în notificarea de suspendare a investiţiei, acestea emit o decizie de recuperare a sumelor necuvenite de la beneficiar. Titlul de creanţă se transmite beneficiarului, în cuprinsul acestuia fiind indicat şi contul bancar în care beneficiarul trebuie să efectueze plata.
.........................................
(7) În cazul neplăţii sumelor stabilite conform prevederilor alin. (1), la expirarea termenului prevăzut la alin. (5), Ministerul Energiei/organismele delegate comunică titlurile executorii împreună cu dovada comunicării acestora organelor fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în vederea recuperării sumelor individualizate prin acestea, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru creanţele bugetare principale datorate de către beneficiar, achitate cu întârziere, Ministerul Energiei/ organismele delegate calculează şi individualizează obligaţiile fiscale accesorii în conformitate cu Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi emit o decizie de recuperare a acestora, aplicându-se în mod corespunzător prevederile prezentului articol."
31. La articolul 23, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alin. (10), cu următorul cuprins:
"(10) Organismele delegate au obligaţia reîntregirii conturilor cu sumele transferate de către Ministerul Energiei, cu orice titlu, către acestea şi care au făcut obiectul unor nereguli sau nu au fost utilizate în scopul destinaţiei acestora, într-un termen de maximum 30 de zile de la data transferului, sub sancţiunea plăţii de penalităţi şi dobânzi, în condiţiile legii."
32. La articolul 27, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 27
(1) Personalul din cadrul structurilor stabilite la nivelul Ministerului Energiei, responsabile cu gestionarea finanţării investiţiilor din Fondul pentru modernizare, beneficiază de drepturile prevăzute de Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, cu modificările şi completările ulterioare, fiind aplicabile prevederile art. 17 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, în limita cheltuielilor de personal aprobate prin legea bugetului de stat."
33. La articolul 27, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Personalul din cadrul structurilor stabilite la nivelul organismelor delegate, responsabile cu gestionarea finanţării investiţiilor din Fondul pentru modernizare, beneficiază de drepturile prevăzute de Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, cu modificările şi completările ulterioare, fiind aplicabile prevederile art. 17 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, în limita cheltuielilor de personal aprobate prin legea bugetului de stat."
34. La articolul 27, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Pentru activitatea din cadrul Comitetului de supraveghere şi al grupurilor de lucru tehnice înfiinţate la nivelul Ministerului Energiei/organismelor delegate, fiecare membru, titular sau supleant, beneficiază de o indemnizaţie lunară brută al cărei cuantum nu va depăşi 20% din indemnizaţia brută prevăzută de lege pentru funcţia de secretar de stat. Condiţiile de acordare a indemnizaţiei sunt stabilite prin regulamentele de organizare şi funcţionare ale acestor structuri, aprobate prin ordin al ministrului energiei/act administrativ al conducătorului organismului delegat."
35. La articolul 27, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) şi (5), cu următorul cuprins:
"(4) Plata drepturilor prevăzute la alin. (1^1) şi indemnizaţia prevăzută la alin. (2) grupurilor de lucru tehnice înfiinţate la nivelul organismele delegate se asigură din sumele alocate conform dispoziţiilor art. 8 alin. (4) şi (5).
(5) În exercitarea rolului de autoritate naţională de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României din Fondul pentru modernizare, Ministerul Energiei monitorizează şi coordonează stadiul implementării investiţiilor finanţate din Fondul pentru modernizare."
36. După articolul 27 se introduce un nou articol, art. 28, cu următorul cuprins:
"ART. 28
Modul de derulare a procedurilor de achiziţie pentru atribuirea contractelor de furnizare de produse, prestare de servicii, execuţie de lucrări finanţate din fondurile aferente Fondului pentru modernizare, aplicabilă beneficiarilor privaţi, care nu au obligaţia respectării prevederilor legale aplicabile în domeniul achiziţiilor publice, precum şi listele utilizate pentru verificarea achiziţiilor derulate de aceştia se stabilesc de Ministerul Energiei/organismele delegate, cu avizul Ministerului Energiei, printr-un îndrumar metodologic, care se aprobă prin ordin al ministrului energiei/act administrativ al conducătorilor organismelor delegate şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I."
ART. II
Prima analiză prevăzută la art. 5 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se finalizează până la data de 31 decembrie 2024.
ART. III
În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă sau ori de câte ori este necesar, Ministerul Energiei încheie acorduri de parteneriat, în cadrul cărora se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor cu privire la activităţile derulate, cu partenerii de implementare prevăzuţi la art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. IV
Pentru anul 2024, procentul de maximum 20% prevăzut la art. 8 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se determină prin raportare la sumele virate Ministerului Energiei începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
ART. V
În termen de 15 zile de data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă sau de la data semnării acordului de delegare, după caz, Ministerul Energiei/conducătorul organismului delegat emite ordinul/actul administrativ privind utilizarea sumelor aferente dobânzilor acumulate la sumele virate de către Banca Europeană de Investiţii, prevăzut la art. 18 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. VI
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Energiei modifică şi/sau completează, după caz, prin ordin al ministrului energiei, cadrul legal privind atribuţiile, organizarea şi funcţionarea structurii de gestionare proprii.
ART. VII
În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se aprobă, prin ordin al ministrului energiei/act administrativ al conducătorilor organismelor delegate, modul de derulare a procedurilor de achiziţie pentru atribuirea contractelor de furnizare de produse, prestare de servicii, execuţie de lucrări finanţate din fondurile aferente Fondului pentru modernizare, aplicabilă beneficiarilor privaţi, care nu au obligaţia respectării prevederilor legale aplicabile în domeniul achiziţiilor publice, precum şi listele utilizate pentru verificarea achiziţiilor derulate de aceştia, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. VIII
În anul 2024 se autorizează ordonatorii principali de credite cu rol de organisme delegate finanţate integral de la bugetul de stat să introducă în anexele la bugetele aprobate prin Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr. 421/2023 anexele nr. 3/x/13 „Bugetul pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri de cheltuieli, articole şi alineate pe anii 2024-2027 (sume alocate pentru activităţi finanţate din venituri proprii)“ şi nr. 3/x/27 „Fişa programului bugetar“.
ART. IX
(1) Acordurile de delegare încheiate înainte de data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă rămân supuse legii aplicabile la momentul încheierii acestora.
(2) Modificarea acordurilor de delegare se face în conformitate cu legislaţia în vigoare la data modificării, prin încheierea unui act adiţional la acestea.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Ministrul energiei,
Sebastian-Ioan Burduja
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Ionel Scrioşteanu,
secretar de stat
Ministrul educaţiei,
Ligia Deca
p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Adrian Pintea,
secretar de stat
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Adrian-Ioan Veştea
Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
Mircea Fechet
Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Bucureşti, 28 iunie 2024.
Nr. 91.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: