Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 89 din 28 iunie 2024 privind unele măsuri pentru desfăşurarea activităţilor integrate aferente emiterii şi transmiterii deciziilor privind recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 611 din 29 iunie 2024
Având în vedere Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, prin care sunt reglementate măsuri legislative care vizează reforma sistemului public de pensii de natură să asigure sustenabilitatea fiscală şi predictibilitatea acestuia, întărirea principiului contributivităţii în raport cu beneficiarii drepturilor la pensie, precum şi prevederile cap. II şi ale art. 95, 96, 144 şi 145 din actul normativ antemenţionat,
ţinând cont de numărul mare de beneficiari, timpul scurt până la data efectuării plăţii prestaţiilor, este necesar a fi identificat un flux rapid şi eficient pentru desfăşurarea activităţilor integrate în vederea distribuirii deciziilor privind recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii.
Dat fiind volumul şi complexitatea serviciilor ce urmează a fi prestate în scopul atingerii obiectivelor urmărite într-un termen cât mai scurt, prin prezenta ordonanţă de urgenţă, act normativ de nivelul legii, i se încredinţează Companiei Naţionale „Poşta Română“ - S.A, cu titlu de exclusivitate, prestarea serviciilor stabilite de prezenta ordonanţă de urgenţă, reglementându-se, totodată, tariful la care se vor realiza serviciile prevăzute de ordonanţă de urgenţă.
Având în vedere cele precizate, caracterul specific al acestor operaţiuni şi interesul strategic, s-a identificat un flux eficient pentru desfăşurarea activităţilor integrate pentru distribuirea deciziilor privind recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii, în conformitate cu prevederile art. 144 din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii prin furnizorul de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale, desemnat în baza Deciziei Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 1.363/2019.
Pentru respectarea prevederilor legale asumate de România prin jalonul 239 din PNRR privind continuarea procesului de evaluare a dosarelor de pensii, recalcularea pensiilor şi transmiterea noilor decizii, este necesară instituirea de urgenţă a unui cadru legal de distribuire a deciziilor rezultate în urma procesului de recalculare a dosarelor de pensii.
Întrucât, în situaţia în care nu se aplică măsuri urgente de emitere a unui act normativ care să precizeze modalitatea de transmitere a acestor decizii, vor fi afectate drepturile beneficiarilor sistemului public de pensii, nu vor fi respectate prevederile asumate prin jalonul 239 din PNRR şi prevederile art. 145 din Legea nr. 360/2023, România riscând să nu primească sumele alocate.
Dat fiind faptul că jalonul 239 prevede recalcularea tuturor pensiilor în acord cu noua formulă ce a făcut obiectul jalonului 214, România trebuie să facă dovada în cadrul procedurii de verificare a îndeplinirii jalonului de către Comisia Europeană că fiecare beneficiar a primit în timp util decizia aferentă procesului de recalculare.
Astfel, pentru a îndeplini în mod satisfăcător acest jalon, precum şi rigorile de raportare către Comisia Europeană şi a fi în acord cu cerinţele mecanismului de verificare şi prevederile legislative în vigoare, este necesară transmiterea deciziilor de recalculare a drepturilor de pensie.
În considerarea celor precizate anterior, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea unei ordonanţe de urgenţă.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 1
(1) Prin prezenta ordonanţă de urgenţă se stabilesc măsurile pentru desfăşurarea activităţilor integrate aferente emiterii şi transmiterii deciziilor privind recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii, în conformitate cu prevederile Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii.
(2) Casele teritoriale de pensii emit deciziile pentru recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii în aplicarea prevederilor Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii şi le transmit către subunităţile desemnate din reţeaua Companiei Naţionale „Poşta Română“ - S.A. pe bază de borderou.
(3) Companiei Naţionale „Poşta Română“ - S.A. i se încredinţează cu titlu de exclusivitate prestarea serviciilor de trimitere la domiciliul beneficiarilor, inclusiv a serviciilor integrate de tipărire, formare şi condiţionare a plicurilor conţinând deciziile emise conform alin. (2).
(4) Prestarea serviciilor prevăzute la alin. (3) se efectuează în baza convenţiei încheiate între Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, prin Casa Naţională de Pensii Publice, şi Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A.
(5) Serviciul de distribuire la domiciliul/reşedinţa destinatarilor se efectuează prin trimitere de corespondenţă cu confirmare de primire pentru destinatarii aflaţi pe teritoriul României şi al statelor care acceptă serviciul confirmare de primire, respectiv prin trimitere de corespondenţă recomandată pentru destinatarii aflaţi pe teritoriul statelor care nu acceptă serviciul confirmare de primire.
ART. 2
(1) În vederea alocării identificatorilor poştali specifici de către Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A., Casa Naţională de Pensii Publice transmite către Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A. o bază de date care conţine: identificatorul casei teritoriale de pensii, numărul deciziei, numele, prenumele, CNP-ul şi adresa beneficiarului trimiterii, conform structurii agreate între Casa Naţională de Pensii Publice şi Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A.
(2) Deciziile de recalculare emise conform art. 1 alin. (2) de către casele teritoriale de pensii se transmit către subunităţile desemnate din reţeaua Companiei Naţionale „Poşta Română“ - S.A., însoţite de un borderou.
(3) Ordinea înregistrării deciziilor în borderou trebuie să fie identică cu ordinea deciziilor expediate de casele teritoriale de pensii către Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A.
(4) Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A. asigură tipărirea plicurilor conform borderourilor prevăzute la alin. (2), expediate de casele teritoriale de pensii, şi ulterior asigură transmiterea corespondenţei cu confirmare de primire.
(5) Modelul de plic împreună cu elementele de identificare specifice pentru destinatar şi pentru expeditor se stabileşte prin convenţia încheiată între Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, prin Casa Naţională de Pensii Publice, şi Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A.
(6) Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A. asigură trimiterea plicurilor conţinând deciziile privind recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii prin:
a) serviciul poştal având ca obiect trimiteri corespondenţă cu confirmare de primire distribuite pe teritoriul naţional;
b) serviciul poştal având ca obiect trimiteri corespondenţă cu confirmare de primire distribuite pe teritoriul altor state, operaţional pentru ţările care admit serviciul confirmare poştală de primire;
c) serviciul poştal având ca obiect trimiteri corespondenţă din serviciul recomandat distribuite pe teritoriul altor state, operaţional pentru ţările care nu admit serviciul confirmare poştală de primire.
(7) Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A. asigură distribuirea trimiterilor de corespondenţă la domiciliul destinatarului în condiţiile stabilite prin convenţia încheiată între Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, prin Casa Naţională de Pensii Publice, şi Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A.
(8) Detaliile tehnice legate de tipul, denumirea, structura şi periodicitatea transmiterii fişierelor/bazelor de date, respectiv a lunii de plată de referinţă a bazei de date, precum şi cele operaţionale se stabilesc prin convenţia încheiată între Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, prin Casa Naţională de Pensii Publice, şi Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A.
ART. 3
(1) Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A. pune la dispoziţia Casei Naţionale de Pensii Publice rapoarte periodice structurate pe casele teritoriale de pensii, în care se va evidenţia numărul deciziilor privind recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii, pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 360/2023, comparativ primite/distribuite.
(2) Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A. pune la dispoziţia Casei Naţionale de Pensii Publice şi caselor teritoriale de pensii o aplicaţie informatică pentru interogarea bazelor de date în vederea verificării statusului trimiterilor poştale corespunzătoare deciziilor privind recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii, care fac obiectul acestui act normativ.
ART. 4
(1) Tariful aferent serviciilor prevăzute la art. 1 alin. (3) şi (5) este:
a) 7,85 lei/trimitere, la care se adaugă TVA, pentru serviciul poştal având ca obiect trimiteri corespondenţă cu confirmare de primire distribuite pe teritoriul naţional;
b) 33,61 lei/trimitere, la care se adaugă TVA, pentru serviciul poştal având ca obiect trimiteri corespondenţă cu confirmare de primire distribuite pe teritoriul altor state, operaţional pentru ţările care admit serviciul confirmare poştală de primire;
c) 25 lei/trimitere (tarif scutit de TVA), pentru serviciul poştal având ca obiect trimiteri corespondenţă din serviciul recomandat distribuite pe teritoriul altor state, operaţional pentru ţările care nu admit serviciul confirmare poştală de primire.
(2) Casa Naţională de Pensii Publice virează sumele corespunzătoare serviciilor prestate, stabilite în baza prezentei ordonanţe de urgenţă, în contul bancar al Companiei Naţionale „Poşta Română“ - S.A.
(3) Cheltuielile cu serviciile prestate de Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A. prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă se suportă prin bugetul Casei Naţionale de Pensii Publice din bugetul de asigurări sociale de stat, în limita creditelor de angajament şi a creditelor bugetare aprobate.
ART. 5
(1) În termen de 5 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se va încheia o convenţie între Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, prin Casa Naţională de Pensii Publice, şi Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A. pentru executarea serviciilor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Convenţia prevăzută la alin. (1) constituie act justificativ în baza căruia se angajează, se lichidează, se ordonanţează şi se efectuează plata din bugetul asigurărilor sociale de stat.
ART. 6
(1) Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A. răspunde de sistemul de securizare aferent prelucrării datelor şi distribuirii către destinatar a deciziilor privind recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii prin aplicarea prevederilor art. 144 din Legea nr. 360/2023, fiind interzisă distribuirea la destinatari a altor înscrisuri anexate la trimiterea de corespondenţă cu confirmare de primire, prevăzută la art. 1 alin. (3) şi (5), altele decât cele transmise de către casele teritoriale de pensii.
(2) Încălcarea prevederilor alin. (1) atrage răspunderea legală a Companiei Naţionale „Poşta Română“ - S.A.
(3) Casele teritoriale de pensii răspund pentru ordinea predării deciziilor privind recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii, conform înregistrărilor din borderoul prevăzut la art. 2 alin. (2).
(4) Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A. este exonerată de răspundere în cazul unor întârzieri în procesul de prelucrare, generate de eventualele neconcordanţe între ordinea predării deciziilor privind recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii şi înregistrările din borderou.
(5) Casa Naţională de Pensii Publice este exonerată de răspundere în cazul unor întârzieri în procesul de trimitere a plicurilor conţinând deciziile privind recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii potrivit dispoziţiilor art. 144 din Legea nr. 360/2023.
(6) Transmiterea cu întârziere de către Compania Naţională „Poşta Română“ - S.A. a plicurilor conţinând deciziile privind recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii potrivit dispoziţiilor art. 144 din Legea nr. 360/2023 atrage răspunderea legală a acesteia.
ART. 7
Prelucrarea datelor cu caracter personal de către toate entităţile implicate în desfăşurarea activităţilor integrate din sistemul public de pensii se realizează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date, precum şi a dispoziţiilor naţionale în domeniul protecţiei datelor.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
Bogdan-Gruia Ivan
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Bucureşti, 28 iunie 2024.
Nr. 89.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: