Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 87 din 28 iunie 2024 privind modificarea unor acte normative în domeniul e-Transport, e-TVA şi e-Factura, precum şi pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 608 din 28 iunie 2024
Având în vedere solicitările repetate ale reprezentanţilor mediului de afaceri cu privire la necesitatea adaptării sistemelor informatice şi a metodologiilor de lucru ale contribuabililor la cerinţele de conformare care privesc declararea transporturilor rutiere internaţionale de bunuri,
ţinând cont de faptul că la nivelul Uniunii Europene există un program de parteneriat între autoritatea vamală şi operatorii economici, cu rol în consolidarea securităţii lanţului internaţional de aprovizionare şi facilitarea unui comerţ legitim, prin care se acordă statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (reformare),
în considerarea faptului că acordarea statutului de operator economic autorizat presupune recunoaşterea acestuia ca un partener comercial securizat şi sigur,
în vederea evitării unui blocaj la nivelul operatorilor economici autorizaţi care desfăşoară activităţi cu pondere semnificativă în economia naţională şi care efectuează în mod curent transporturi internaţionale de bunuri, cu consecinţe negative atât în ceea ce priveşte desfăşurarea în viitor a activităţii, cât şi acumularea de noi datorii către bugetul general consolidat al statului, ca urmare a dificultăţii privind plata la termen a obligaţiilor fiscale datorate,
având în vedere cerinţele operative privind convocarea membrilor Comisiei centrale de monitorizare a execuţiei veniturilor bugetare pentru îndeplinirea rolului de analiză privind execuţia veniturilor bugetare şi monitorizarea evoluţiei acestora, în funcţie de dinamica procesului,
Ţinând cont de necesitatea asigurării unui flux eficient de planificare a sesiunilor şi a ordinii de zi, precum şi a gestionării unitare a materialelor rezultate din şedinţele comisiei,
în vederea reglementării urgente a unor măsuri care să permită tuturor categoriilor de persoane impozabile adaptarea în bune condiţii la noile cerinţe generate de proiectele de digitalizare implementate la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
întrucât până la implementarea completă a sistemul informatic naţional RO e-SAF-T nu există date suficiente pentru precompletarea decontului e-TVA în cazul persoanelor care aplică sistemul TVA la încasare, este necesară clarificarea termenului de la care se va utiliza decontul precompletat RO e-TVA în cazul acestor persoane.
Ţinând cont de faptul că centrele/institutele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României au o formă diferită de înregistrare fiscală, care nu le permite la acest moment transmiterea şi primirea facturilor prin sistemul naţional RO e-Factura şi, astfel, nu ar putea respecta această cerinţă legală începând cu data de 1 iulie 2024,
ţinând seama de faptul că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi alte măsuri fiscale, în vederea susţinerii obiectivului privind creşterea veniturilor nete ale persoanelor care realizează venituri din salarii la nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată, plafonul lunar de 200 lei reprezentând venituri din salarii şi asimilate salariilor pentru care nu se datorează impozit pe venit şi care nu se cuprinde în baza lunară de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii, începând cu veniturile aferente lunii iulie 2024, a fost majorat la 300 lei/lună,
luând în considerare faptul că, în lipsa reglementării cu aceeaşi dată a ajustării plafonului lunar de 4.000 lei reprezentând venit brut realizat din salarii şi asimilate salariilor, facilitatea fiscală îşi pierde din eficacitate,
întrucât reglementarea ajustării plafonului lunar de 4.000 lei reprezentând venit brut realizat din salarii şi asimilate salariilor nu poate fi adoptată printr-un alt instrument legislativ care să permită aplicarea acesteia începând cu data de la care se majorează atât nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată la nivelul de 3.700 lei, cât şi suma pentru care nu se datorează impozit pe venit şi care nu se cuprinde în baza lunară de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii la nivel de 300 lei/lună,
ţinând seama de faptul că neadoptarea măsurii ar conduce la reducerea grupului-ţintă beneficiar al facilităţii fiscale privind netaxarea sumei de 300 lei lunar,
în considerarea faptului că aspectele sus-menţionate vizează interesul general public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
La articolul LXXV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1139 din 15 decembrie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"ART. LXXV
(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru utilizatorii prevăzuţi la art. 8^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2022, cu modificările şi completările ulterioare, care au statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (reformare) la data realizării transportului internaţional de bunuri, prevederile art. LXXIV pct. 21 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025 şi se aplică pentru faptele săvârşite şi constatate începând cu această dată."
ART. II
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea şi evidenţierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1138 din 15 decembrie 2023, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 3, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Prin intermediul sistemului prevăzut la alin. (1), informaţii din deconturile de TVA se precompletează, în sistemul informatic, pentru fiecare perioadă de raportare, până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată. Deconturile precompletate se pun la dispoziţia persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, prin mijloace electronice."
2. La articolul 3, alineatul (3) se abrogă.
3. La articolul 11, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Secretariatul C.C.M.E.V.B. este asigurat prin grija Ministerului Finanţelor, care răspunde de întocmirea şi arhivarea lucrărilor şedinţelor desfăşurate de comisie."
ART. III
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2024 privind unele măsuri de implementare şi utilizare a decontului precompletat RO e-TVA şi valorificarea datelor şi informaţiilor prin implementarea unui sistem de guvernanţă specific, precum şi alte măsuri fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 21 iunie 2024, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Decontul precompletat RO e-TVA se transmite, pentru fiecare perioadă fiscală de raportare, persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, prin mijloace electronice, până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată."
2. La articolul 5, alineatele (1), (5) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(1) În situaţia în care se identifică diferenţe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA şi valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală notifică persoana impozabilă prin mijloace electronice. Prin diferenţe semnificative se înţeleg valorile care depăşesc pragul de semnificaţie ce îndeplineşte condiţiile cumulative de minimum 20% în cotă procentuală şi o valoare absolută de minimum 5.000 lei, rezultate din compararea valorilor înscrise în rândurile din decontul de taxă pe valoarea adăugată depus de persoana impozabilă cu cele corespunzătoare rândurilor din decontul precompletat RO e-TVA.
.........................................................................
(5) După identificarea diferenţelor semnificative, se transmite prin mijloace electronice, până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată, prin intermediul formularului electronic «Notificarea de conformare RO e-TVA», o notificare de conformare conform art. 121^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. Modelul formularului şi procedura de transmitere se aprobă prin ordin de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(6) În situaţia în care se identifică diferenţe sub pragul de semnificaţie, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în baza analizei de risc, poate transmite «Notificarea de conformare RO e-TVA"
3. La articolul 5, după alineatul (6) se introduc cinci noi alineate, alin. (7)-(11), cu următorul cuprins:
"(7) Prin derogare de la prevederile art. 121^1 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, «Notificarea de conformare RO e-TVA» se supune prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(8) Persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA are obligaţia să transmită, prin mijloacele electronice, rezultatul verificărilor realizate asupra diferenţelor comunicate prin «Notificarea de conformare RO e-TVA», ca răspuns la aceasta, în termen de 20 de zile de la data primirii notificării.
(9) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală analizează răspunsul persoanei impozabile la «Notificarea de conformare RO e-TVA» şi dispune măsurile legale în conformitate cu competenţele atribuite şi obiectivele prezentului act normativ.
(10) «Notificarea de conformare RO e-TVA» nu se ia în considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, până la data de 1 ianuarie 2025.
(11) «Notificarea de conformare RO e-TVA» nu se aplică:
a) în situaţia unor erori materiale;
b) în situaţia în care nu există suficiente informaţii din bazele de date ale organului fiscal pentru anumite rânduri din decontul e-TVA precompletat sau aceste informaţii din bazele de date nu sunt corelate;
c) alte situaţii prevăzute prin ordin al ministrului finanţelor."
4. Articolul 6 se abrogă.
5. La articolul 7, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 7
(1) Constituie contravenţie, dacă, potrivit legii, nu este săvârşită în astfel de condiţii încât să constituie infracţiune, neîndeplinirea obligaţiei persoanei impozabile prevăzute la art. 5 alin. (8) şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, definiţi potrivit legii, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, definiţi potrivit legii, şi cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum şi pentru persoanele fizice."
6. La articolul 7, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
"(4) Contravenţiei prevăzute la alin. (1) îi sunt aplicabile dispoziţiile Legii prevenirii nr. 270/2017."
7. La articolul 8, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 8
(1) Nefurnizarea sau furnizarea parţială a informaţiilor pentru clarificarea diferenţelor între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA şi valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată reprezintă indicator de risc fiscal privind nivelul de declarare al taxei pe valoarea adăugată."
8. La articolul 8, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Se consideră că persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA prezintă un risc de rambursare necuvenită a TVA şi dacă se regăsesc în cel puţin una dintre următoarele situaţii:
a) nu transmit răspunsul la «Notificarea de conformare RO e-TVA»;
b) există diferenţe semnificative, astfel cum sunt prevăzute la art. 5 alin. (1), şi nu au fost transmise informaţii şi date complete şi/sau concludente ca răspuns la «Notificarea de conformare RO e-TVA», ce pot conduce la restituirea unor sume necuvenite şi concomitent existenţa riscului unor fapte de evaziune fiscală."
9. La articolul 9, litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"d) asigură transmiterea prin mijloace electronice a formularelor electronice la termenele prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă;"
10. La articolul 12 alineatul (1), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) să verifice datele şi informaţiile din decontul precompletat RO e-TVA transmis prin mijloace electronice;
b) să răspundă la «Notificarea de conformare RO e-TVA» conform prevederilor art. 5 alin. (8);"
11. La articolul 13 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) colaborează cu Centrul Naţional de Informaţii Financiare, după caz, pentru dezvoltarea, implementarea, testarea şi operaţionalizarea Sistemului informatic naţional RO e-TVA, necesar gestionării decontului precompletat RO e-TVA, a «Notificării de conformare RO e-TVA» şi a răspunsului transmis de persoana impozabilă;"
12. La articolul 14 alineatul (2), după litera g) se introduc două noi litere, lit. h) şi i), cu următorul cuprins:
"h) analizează pragul de semnificaţie prevăzut la art. 5 alin. (1) şi propune, după caz, măsuri de modificare a acestuia;
i) propune măsuri pentru îmbunătăţirea cadrului legal cu incidenţa în domeniul sistemului RO e-TVA."
13. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 16
(1) Prevederile art. 5 alin. (8)-(10), art. 7 şi art. 8 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
(2) Prevederile art. 5-8 se aplică în cazul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare conform art. 282 alin. (3)-(8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu data de 1 august 2025."
ART. IV
La articolul I punctul 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul gestionării şi implementării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum şi pentru alte măsuri fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 21 iunie 2024, articolul 10^5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 10^5
(1) Utilizarea sistemului naţional RO e-Factura nu este obligatorie pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de către persoanele prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. j)-n) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Până la data de 1 iulie 2025 nu este obligatorie utilizarea sistemului naţional RO e-Factura pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de către institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale.
(3) Persoanele prevăzute la alin. (1) şi (2) pot opta pentru utilizarea sistemului naţional RO e-Factura. În situaţia în care optează pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional RO e-Factura, aceste persoane sunt obligate să fie înregistrate în Registrul RO e-Factura opţional.
(4) Persoanele prevăzute la alin. (1) şi (2) care au optat pentru utilizarea sistemului naţional RO e-Factura sunt înscrise în Registrul RO e-Factura opţional începând cu data de 1 a lunii următoare exercitării opţiunii.
(5) Operatorii economici - persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care livrează bunuri/prestează servicii către persoanele prevăzute la alin. (1) nu au obligaţia transmiterii facturilor emise către acestea prin sistemul naţional RO e-Factura, cu excepţia situaţiei în care beneficiarii au optat pentru utilizarea sistemului.
(6) Până la data de 1 iulie 2025, operatorii economici - persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care livrează bunuri/prestează servicii către persoanele prevăzute la alin. (2) nu au obligaţia transmiterii facturilor emise către acestea prin sistemul naţional RO e-Factura, cu excepţia situaţiei în care beneficiarii au optat pentru utilizarea sistemului."
ART. V
Începând cu veniturile din salarii şi asimilate salariilor aferente lunii iulie 2024, în venitul brut astfel cum este definit la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care se ia în calcul la stabilirea plafonului lunar de 4.000 lei inclusiv, prevăzut la art. LXXIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, cu modificările şi completările ulterioare, nu se include contravaloarea tichetelor de masă, respectiv indemnizaţia de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024.
ART. VI
La articolul 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 542 din 1 septembrie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (9^6) se introduce un nou alineat, alin. (9^7), cu următorul cuprins:
"(9^7) Prin excepţie de la prevederile alin. (8), autorităţile şi instituţiile publice pot achiziţiona autoturisme cu propulsie hibridă - alimentate pe benzină + electric - al căror preţ nu poate depăşi contravaloarea în lei a sumei de 27.000 de euro inclusiv T.V.A., calculată la cursul BNR din data iniţierii procedurii de atribuire a contractului de achiziţie."
ART. VII
La articolul 98 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (2^6) se introduce un nou alineat, alin. (2^7), cu următorul cuprins:
"(2^7) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în perioada 1 iulie-31 decembrie 2024 un punct-amendă este 165 lei."
ART. VIII
Prevederile art. IV intră în vigoare la data de 1 iulie 2024.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Bucureşti, 28 iunie 2024.
Nr. 87.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: