Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 83 din 28 iulie 2021  pentru unele măsuri fiscal-bugetare privind acordarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 83 din 28 iulie 2021 pentru unele măsuri fiscal-bugetare privind acordarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 752 din 2 august 2021
    Având în vedere necesitatea continuării acţiunilor în vederea reducerii decalajelor faţă de economiile statelor din Europa de Vest, prin stimularea capitalului românesc, investiţii strategice în infrastructură, educaţie, sănătate, inovare şi digitalizare,
    luând în considerare necesitatea continuării măsurilor de stimulare a cererii, de sprijinire a reluării activităţilor economice afectate de pandemie şi a angajărilor, precum şi de protejare a veniturilor românilor, în contextul redresării activităţii post COVID19,
    având în vedere faptul că scopul fundamental al Guvernului îl reprezintă dezvoltarea armonioasă dintre regiunile României, recuperarea decalajelor de dezvoltare între judeţe şi creşterea calităţii serviciilor publice la care să aibă acces cetăţenii, prin intermediul fondurilor europene şi al celorlalte programe naţionale pe care le desfăşoară,
    având în vedere că, în noul ciclu de finanţare, prin fondurile structurale europene pentru dezvoltare regională vor fi susţinute proiecte care generează valoare adăugată, prosperitate şi o creştere a calităţii vieţii în comunităţile în care vor fi implementate,
    luând în considerare că Guvernul României va fi nevoit să susţină eforturile financiare necesare modernizării infrastructurii în următorii ani, ţinând cont că printre priorităţile pe termen mediu 2021-2024 se află creşterea ritmului anual de absorbţie a fondurilor europene şi încurajarea participării directe a actorilor din România la programe aflate în managementul direct al Comisiei Europene, inclusiv prin susţinerea cofinanţării unei astfel de participări acolo unde este posibil,
    având în vedere faptul că mai multe proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile, implementate de către autorităţile administraţiei publice locale, înregistrează întârzieri sau chiar se află în blocaj, ca urmare a lipsei de resurse financiare în bugetele locale, pentru a asigura cota de cofinanţare proprie sau pentru a asigura cheltuielile neeligibile, precum şi faptul că întârzierea proiectelor conduce la majorări şi penalităţi de întârziere cu consecinţe grave asupra activităţii şi resurselor financiare ale acestora,
    având în vedere că autorităţile administraţiei publice locale au înregistrat cheltuieli substanţiale pentru finanţarea acţiunilor de prevenire şi combatere a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, iar pentru crearea spaţiului financiar necesar finalizării investiţiilor sunt nevoite să apeleze la împrumuturi,
    în acelaşi timp, efectuarea acestor plăţi în acest moment nu poate fi realizată fără modificarea bazei legale pentru care este necesară crearea unui mecanism de împrumut din venituri din privatizare, înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, pentru asigurarea prefinanţării şi/sau cofinanţării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile şi din programe naţionale, inclusiv pentru cheltuielile neeligibile asociate proiectelor.
    În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    având în vedere faptul că neadoptarea măsurilor propuse poate conduce la blocarea implementării proiectelor cu efecte asupra gradului de absorbţie a fondurilor alocate României şi, mai ales, asupra creşterii riscului de dezangajare automată a acestor fonduri, putând conduce la blocarea proiectelor, la rezilierea contractelor de finanţare şi, implicit, la dezangajarea sumelor alocate de către Comisia Europeană, la grevarea bugetului de stat cu sumele necesare finalizării proiectelor contractate, precum şi cu sumele suplimentare, reprezentând prejudiciu şi cheltuieli de judecată stabilite de către instanţele de judecată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin derogare de la prevederile art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pot solicita, inclusiv pentru asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, de la Ministerul Finanţelor, în cursul anului 2021, contractarea de împrumuturi din venituri din privatizare, înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, în limita sumei de 630.000,00 mii lei, pentru:
    a) asigurarea prefinanţării şi/sau cofinanţării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană şi de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, inclusiv pentru cheltuielile neeligibile asociate proiectelor, în următoarele condiţii:
    (i) dobândă: ROBOR la 3 luni comunicată de Banca Naţională a României în ultima zi lucrătoare a lunii anterioare autorizării împrumutului, la care se adaugă o marjă în funcţie de scadenţa împrumuturilor; rata dobânzii rezultată rămâne fixă pe toată durata de derulare a împrumutului. Marja se stabileşte astfel:
    - 1 punct procentual pentru scadenţe de până la 3 ani inclusiv;
    – 1,5 puncte procentuale pentru scadenţe între 3 şi 5 ani inclusiv;

    (ii) perioadă de rambursare: 3-5 ani, cu posibilitatea rambursării anticipate, parţial sau integral;
    (iii) limita de îndatorare: exceptat de la prevederile art. 63 alin. (4) şi (4^1) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
    (iv) plafoane de contractare/tragere: exceptat;
    (v) valoarea maximă ce poate fi autorizată: exceptat;

    b) asigurarea cofinanţării proiectelor finanţate din programele naţionale, inclusiv pentru cheltuielile neeligibile asociate proiectelor, în următoarele condiţii:
    (i) dobândă: ROBOR la 3 luni comunicată de Banca Naţională a României în ultima zi lucrătoare a lunii anterioare autorizării împrumutului, la care se adaugă o marjă în funcţie de scadenţa împrumuturilor; rata dobânzii rezultată rămâne fixă pe toată durata de derulare a împrumutului. Marja se stabileşte astfel:
    - 1 punct procentual pentru scadenţe de până la 3 ani inclusiv;
    – 1,5 puncte procentuale pentru scadenţe între 3 şi 5 ani inclusiv;

    (ii) perioadă de rambursare: 3-5 ani, cu posibilitatea rambursării anticipate, parţial sau integral;
    (iii) limita de îndatorare: 30%;
    (iv) plafoane de contractare/tragere: în limita prevăzută la art. 3 alin. (2) din Legea nr. 14/2021 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2021;
    (v) valoarea maximă ce poate fi autorizată: cu încadrarea în valoarea prevăzută la art. 3 alin. (2) din Legea nr. 14/2021;

    c) asigurarea finanţării investiţiilor publice locale, în următoarele condiţii:
    (i) dobândă: ROBOR la 3 luni comunicată de Banca Naţională a României în ultima zi lucrătoare a lunii anterioare autorizării împrumutului, la care se adaugă o marjă în funcţie de scadenţa împrumuturilor; rata dobânzii rezultată rămâne fixă pe toată durata de derulare a împrumutului. Marja se stabileşte astfel:
    - 1 punct procentual pentru scadenţe de până la 3 ani inclusiv;
    – 1,5 puncte procentuale pentru scadenţe între 3 şi 5 ani inclusiv;

    (ii) perioadă de rambursare: 3-5 ani, cu posibilitatea rambursării anticipate, parţial sau integral;
    (iii) limita de îndatorare: 30%;
    (vi) plafoane de contractare/tragere: în limita prevăzută la art. 3 alin. (2) din Legea nr. 14/2021;
    (v) valoarea maximă ce poate fi autorizată: cu încadrarea în valoarea prevăzută la art. 3 alin. (2) din Legea nr. 14/2021.


    (2) Termenul-limită de depunere la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice a documentelor care vor fi stabilite prin ordinul prevăzut la alin. (15) pentru a fi transmise Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale este 1 noiembrie 2021.
    (3) Sumele acordate cu titlu de împrumut din veniturile din privatizare, contractate de unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, pot fi utilizate cu respectarea destinaţiilor prevăzute la alin. (1) pentru cheltuielile aflate în sarcina:
    a) unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale şi instituţiilor publice finanţate integral din bugetul local;
    b) instituţiilor publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii din bugetul local;
    c) spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale;
    d) asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară.

    (4) Sumele din împrumuturile contractate pentru instituţiile publice prevăzute la alin. (3) lit. b)-d) se transferă de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale din bugetul împrumuturilor interne în bugetele de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor publice respective sau în conturile distincte deschise la Trezoreria Statului pe seama asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, nepurtătoare de dobândă, care efectuează plăţi pe destinaţiile pentru care a fost contractat împrumutul.
    (5) Rambursarea împrumuturilor prevăzute la alin. (1) se efectuează în tranşe trimestriale egale, începând cu trimestrul următor acordării acestora, iar cu sumele rambursate se reîntregesc veniturile din privatizare. Dobânda aferentă reprezintă un venit al bugetului Trezoreriei Statului, care se calculează lunar prin aplicarea ratei dobânzii la soldul împrumutului, începând cu luna acordării împrumutului, şi se plăteşte trimestrial, în suma cumulată până la zi.
    (6) Drepturile şi obligaţiile părţilor, termenii şi condiţiile de derulare a împrumuturilor contractate conform prevederilor alin. (1) se stabilesc prin convenţie de împrumut.
    (7) Pentru neplata la termen a ratelor scadente şi a dobânzilor de plătit la împrumutul acordat se calculează o dobândă, pentru fiecare zi de întârziere, la nivelul dobânzii prevăzute la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, până la data stingerii obligaţiei. Dobânda reprezintă venit al bugetului Trezoreriei Statului.
    (8) Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritorială restituie împrumutul şi dobânzile aferente într-un cont distinct deschis la Trezoreria Operativă Centrală, codificate cu codul de identificare fiscală al acesteia, nepurtătoare de dobândă. Obligaţiile de plată se sting în următoarea ordine: dobânzi calculate pentru fiecare zi de întârziere, dobânzile şi ratele de capital. Eventualele sume virate în plus de unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale faţă de suma scadentă se păstrează în conturi până la scadenţa următoare. Pentru împrumuturile rambursate integral, sumele rămase în conturi se restituie de Ministerul Finanţelor în conturile indicate de titulari.
    (9) În cazul nerespectării prevederilor alin. (5), directorii direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/şefii administraţiilor judeţene ale finanţelor publice sistează alimentarea, atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, cu excepţia plăţilor pentru achitarea drepturilor salariale şi a contribuţiilor aferente, inclusiv a drepturilor cuvenite asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav, precum şi a indemnizaţiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav şi a plăţilor privind finanţarea sistemului de protecţie a copilului şi a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap, după caz, atunci când nu pot fi asigurate din venituri proprii, în baza listei transmise lunar de direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor.
    (10) Unităţile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale pot contracta împrumuturile prevăzute la alin. (1) numai cu avizul Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, prevăzută la art. 61 alin. (3) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi numai dacă la data depunerii documentaţiei nu prezintă restanţe la împrumuturile contractate anterior din venituri din privatizare.
    (11) Documentele în baza cărora se acordă împrumutul, precum şi cele care stau la baza obţinerii avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale vor fi stabilite prin ordin al ministrului finanţelor prevăzut la alin. (15).

    (12) Responsabilitatea cu privire la documentele care vor fi stabilite prin ordinul prevăzut la alin. (15), precum şi încadrarea în scopul pentru care se contractează împrumutul revin în totalitate autorităţilor administraţiei publice locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale şi ordonatorilor de credite ai instituţiilor prevăzute la alin. (3) lit. b) şi c).
    (13) Documentele care vor fi stabilite prin ordinul prevăzut la alin. (15) se depun, până cel târziu la termenul prevăzut la alin. (2), la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice.
    (14) Ordonatorii principali de credite şi autorităţile deliberative au obligaţia ca la elaborarea şi aprobarea bugetelor locale să prevadă plata serviciului datoriei publice locale aferent împrumuturilor acordate de Ministerul Finanţelor.
    (15) Mecanismul de acordare şi derulare a împrumuturilor acordate unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale conform prevederilor prezentului articol, precum şi modul de reflectare a sumelor respective în bugetele instituţiilor publice prevăzute la alin. (3) se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    (16) Responsabilitatea cu privire la oportunitatea contractării de împrumuturi conform alin. (1) revine în totalitate autorităţilor administraţiei publice locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale. Astfel, în prealabil solicitării de acordare a unui împrumut potrivit alin. (1), unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale fac demersurile necesare în vederea identificării posibilităţii şi a condiţiilor şi termenilor aferenţi contractării de împrumuturi din piaţa financiară, urmând să decidă asupra oportunităţii contractării de împrumuturi conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. 2
    Eventualele sume virate în plus de unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale în contul „Decontări în contul Trezoreriei Centrale - operaţiuni proprii“ deschis pe numele Ministerului Finanţelor la Trezoreria Operativă Centrală, codificat cu codul de identificare fiscală al unităţii administrativ-teritoriale, faţă de valoarea împrumuturilor rămasă de rambursat, se restituie unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale în conturile indicate de titulari.

    ART. 3
    Împrumuturile contractate din venituri din privatizare de unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale se pot refinanţa prin împrumuturi contractate de la bănci comerciale sau alte instituţii de credit, în condiţiile art. 61-63 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.



                    PRIM-MINISTRU
                    FLORIN-VASILE CÎŢU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Kelemen Hunor
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila Zoltán
                    Ministrul finanţelor, interimar,
                    Florin-Vasile Cîţu

    Bucureşti, 28 iulie 2021.
    Nr. 83.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016