Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere necesitatea reală de gestionare eficientă a resurselor umane la nivelul structurilor Ministerului Afacerilor Interne încadrate cu poliţişti,
ţinând seama de modificarea continuă a cadrului normativ, caracterizată de o tendinţă permanentă de îmbunătăţire şi de adaptare la necesităţile poliţiştilor pentru ca aceştia să poată să îşi desfăşoare activitatea în condiţii optime,
luând în considerare faptul că efortul instituţional de protejare a resursei umane se manifestă pe mai multe paliere şi că îmbunătăţirea acestora necesită abordări etapizate care să asigure predictibilitate fără a crea şocuri instituţionale, dar fără a întârzia îndreptarea de îndată a unor situaţii dereglatoare,
subliniind că exercitarea profesiei de poliţist implică, prin natura sa, îndatoriri şi riscuri deosebite care reclamă asigurarea unei protecţii juridice sporite,
subliniind, de asemenea, că angajarea răspunderii poliţistului pentru pagubele cauzate patrimoniului unităţii reclamă o abordare specifică în raport cu riscurile activităţii acestuia şi cu faptul că acest patrimoniu este afectat unor scopuri de interes public deosebit, respectiv ordinea publică, precum şi protejarea vieţii şi a integrităţii fizice a persoanei,
luând în considerare deficitul de personal înregistrat la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, precum şi preocuparea constantă a instituţiei de a lua măsuri şi de a adapta mecanismele instituţionale existente, astfel încât să reducă impactul generat de această situaţie, favorizată în context recent de accesarea masivă a drepturilor la pensie de către personalul instituţiei ca urmare a modificărilor şi completărilor aduse Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat,
ţinând cont de faptul că realitatea socială a ultimilor ani s-a schimbat şi anumite rigori etico-profesionale de imagine a poliţistului, care se răsfrâng inclusiv asupra selecţiei candidaţilor la concursurile pentru accederea în cariera de poliţist, au o altă percepţie publică care nu le mai justifică,
raportând acestea la faptul că aceste rigori scad baza de selecţie şi nu îşi mai ating scopul pentru care ele au fost instituite în trecut, iar nemodificarea lor accentuează greutăţile cu privire la selecţia candidaţilor pentru accederea în profesia de poliţist,
înţelegând, cu toate acestea, că regimul disciplinar are nevoie urgentă de introducerea unor elemente care să sporească gradul de conformare a poliţistului la conduita impusă de dispoziţiile statutare şi care să corecteze imediat şi în mod just abaterile de la această conduită,
având în vedere deciziile recente ale Curţii Constituţionale a României pronunţate cu referire la Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare, dintre care menţionăm Decizia nr. 298 din 6 mai 2021 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (5) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 669 din 7 iulie 2021, Decizia nr. 789 din 23 noiembrie 2021 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a sintagmei „nu este cercetat disciplinar“ din cuprinsul dispoziţiilor art. 27^46 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 19 ianuarie 2022, Decizia nr. 88 din 2 martie 2023 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a sintagmei „nu este cercetat disciplinar“ din cuprinsul dispoziţiilor art. 27^45 lit. b) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 345 din 25 aprilie 2023, precum şi deciziile cu impact în privinţa răspunderii materiale a poliţistului, respectiv Decizia nr. 649 din 15 decembrie 2022 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2, 14, 15, 16, 19, 20, 22, ale art. 23 alin. (3) şi ale art. 25, 27-43 şi 47 din Ordonanţa Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103 din 7 februarie 2023, şi Decizia nr. 258 din 27 aprilie 2023 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 70 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, în redactarea anterioară modificării prin art. 26 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2018 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, precum şi ale art. 9 teza finală din Ordonanţa Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 471 din 29 mai 2023,
ţinând seama de consecinţa declarării ca neconstituţionale a prevederilor legale, respectiv încetarea efectelor juridice, astfel cum dispune art. 147 alin. (1) din Constituţia României, republicată, precum şi de obligaţia Guvernului de a pune în acord prevederile declarate neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei,
luând în considerare faptul că lipsa cadrului de reglementare a răspunderii materiale a poliţiştilor creează consecinţe negative atât pentru patrimoniul instituţiei, prin blocarea mecanismelor interne de responsabilizare a factorilor care poartă sarcina recuperării pagubelor, cât mai ales pentru poliţişti, care sunt lipsiţi de instrumentele necesare unei protecţii juridice sub forma răspunderii limitate în situaţia în care în timpul executării atribuţiilor de serviciu produc pagube mijloacelor din dotare,
raportat la faptul că, pe fondul procesului de modernizare, mijloacele din dotarea poliţiştilor au crescut cantitativ şi calitativ şi, prin urmare, valoric, iar pagubele asupra acestora sunt inerente prin raportare la specificul misiunilor complexe în care sunt utilizate aceste mijloace în marja unui risc normal al serviciului,
ţinând cont, totodată, de faptul că temerea poliţiştilor de a nu produce pagube acestor mijloace din dotare creată de valoarea mare pe care ar trebui să o plătească, în lipsa unei răspunderi limitate, ar afecta modul acestora de îndeplinire a misiunilor operative,
în considerarea celor mai sus precizate, din perspectiva exigenţelor art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, motivarea urgenţei şi a situaţiei extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată este generată de inexistenţa unor soluţii care să asigure gestionarea raporturilor de serviciu ale poliţiştilor,
ţinând cont de faptul că toate aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă, extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 9, alineatul (1^1) se abrogă.
2. La articolul 10 alineatul (1^2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) nu are tatuaje ori elemente ornamentale, de orice natură, aplicate, inserate sau implantate pe faţă şi/sau gât, precum şi în alte zone ale capului sau tatuaje ori elemente ornamentale prezente pe alte zone ale corpului care să reprezinte sau să semnifice simboluri, mesaje, sloganuri sau reprezentări de natură să incite la violenţă, ură sau discriminare ori să aibă conotaţii politice, fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe;"
3. La articolul 10, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (4^1) şi (4^2), cu următorul cuprins:
"(4^1) Candidaţii care participă la concursul de admitere la programele de studii universitare de master profesional pentru formarea ofiţerilor de poliţie organizate în cadrul Academiei de Poliţie «Alexandru Ioan Cuza» a Ministerului Afacerilor Interne la forma de învăţământ cu frecvenţă trebuie să îndeplinească, pe lângă condiţiile prevăzute la alin. (1), şi următoarele condiţii:
a) să nu fi absolvit anterior un program/curs de formare iniţială a personalului Ministerului Afacerilor Interne;
b) să fi absolvit cu diplomă de licenţă specializări universitare necesare structurilor Ministerului Afacerilor Interne.
(4^2) Candidaţii care participă la concursul de admitere la programele de studii universitare de master profesional pentru formarea ofiţerilor de poliţie organizate în cadrul Academiei de Poliţie «Alexandru Ioan Cuza» a Ministerului Afacerilor Interne la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) la data înscrierii au o vechime de minimum 1 an în cadrul structurilor Ministerului Afacerilor Interne, în calitate de agent de poliţie;
b) au obţinut cel puţin calificativul «bine» la ultima evaluare anuală;
c) au absolvit cu diplomă de licenţă specializări universitare necesare structurilor Ministerului Afacerilor Interne;
d) nu sunt puşi la dispoziţie ori nu sunt suspendaţi din funcţie în condiţiile art. 27^21 alin. (2) sau ale art. 27^25 alin. (1) lit. a) sau b);
e) nu sunt sub efectul unei sancţiuni disciplinare."
4. La articolul 10, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:
"(6) Prin excepţie de la prevederile art. 9 alin. (1), candidaţii la concursul de admitere la programul de studii universitare de licenţă la Academia de Poliţie «Alexandru Ioan Cuza», care au fost declaraţi respinşi şi au obţinut un rezultat mai mare sau egal cu media minimă de admitere stabilită potrivit regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea concursului de admitere, în ordinea descrescătoare a mediilor obţinute şi potrivit opţiunilor formulate în acest scop, sunt repartizaţi, fără concurs de admitere, pe locuri la instituţiile de învăţământ postliceale ale Ministerului Afacerilor Interne, în prima serie de şcolarizare care urmează după concursul de admitere la Academia de Poliţie «Alexandru Ioan Cuza"
5. La articolul 21, partea introductivă a alineatului (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Poliţistului care intră în corpul ofiţerilor de poliţie în condiţiile art. 9 alin. (2) şi absolventului cu diplomă de licenţă al unui program de studii organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă, respectiv cu frecvenţă redusă în cadrul Academiei de Poliţie «Alexandru Ioan Cuza» a Ministerului Afacerilor Interne i se acordă gradul profesional în funcţie de vechimea în structurile Ministerului Afacerilor Interne, astfel:"
6. La articolul 21, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(8) Persoanei care dobândeşte statutul de poliţist prin transfer, potrivit art. 9 alin. (2^2) sau (3), i se acordă gradul profesional în funcţie de pregătirea sa şi de vechimea în specialitatea corespunzătoare studiilor absolvite, raportate la cerinţele postului. Încadrarea poliţistului se face în funcţia minimă prevăzută de lege corespunzătoare gradului profesional acordat, pe o perioadă de probă de 6 sau 12 luni, în raport cu categoria din care face parte şi cu gradul profesional acordat."
7. La articolul 21, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alin. (8^1), cu următorul cuprins:
"(8^1) Persoanei care dobândeşte statutul de poliţist prin încadrare directă, potrivit art. 9 alin. (2^2) sau (3), i se acordă gradul profesional în funcţie de pregătirea sa şi de vechimea în specialitatea corespunzătoare studiilor absolvite, raportate la cerinţele postului, dar nu mai mult de gradul de inspector principal de poliţie, respectiv agent-şef adjunct. Încadrarea poliţistului se face în funcţia minimă prevăzută de lege corespunzătoare gradului profesional acordat, pe o perioadă de probă de 6 sau 12 luni, în raport cu categoria din care face parte şi cu gradul profesional acordat."
8. La articolul 21, alineatul (10^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(10^1) Poliţistului prevăzut la alin. (5^1) nu i se poate modifica raportul de serviciu timp de cel puţin 3 ani de la numirea în funcţie la unitatea în care este repartizat după absolvire, după acordarea gradului profesional de ofiţer."
9. La articolul 21, după alineatul (10^1) se introduce un nou alineat, alin. (10^2), cu următorul cuprins:
"(10^2) Prin excepţie de la prevederile alin. (10^1), modificarea raporturilor de serviciu se poate realiza în cadrul aceleiaşi unităţi sau în situaţia în care intervine reorganizarea unităţii. Modificarea raporturilor de serviciu se poate realiza şi în cadrul altor unităţi, în următoarele situaţii justificate:
a) când un membru al familiei poliţistului este încadrat în gradul I sau II de invaliditate sau se află în tratament pentru o afecţiune medicală gravă, iar pentru îngrijirea acestora este necesar sprijinul poliţistului;
b) când poliţistul urmează un tratament pentru o afecţiune medicală gravă, care reclamă prezenţa sa periodică îndelungată cu frecvenţă săptămânală la o unitate medicală aflată în altă localitate decât cea în care se află unitatea la care este încadrat."
10. După articolul 21 se introduce un nou articol, art. 21^1, cu următorul cuprins:
"ART. 21^1
(1) Odată cu acordarea primului grad profesional sau, după caz, a gradului profesional de ofiţer, absolvenţii prevăzuţi la art. 9 alin. (1) sunt repartizaţi la unităţile de poliţie beneficiare.
(2) Absolvenţii prevăzuţi la alin. (1) au dreptul, în ordinea mediilor generale de absolvire, să îşi aleagă unitatea de poliţie în care vor fi repartizaţi, în limita locurilor vacante comunicate de către unităţile beneficiare.
(3) Absolvenţii nu pot reveni asupra opţiunii formulate.
(4) Absolventul care nu şi-a exercitat dreptul de alegere este repartizat din oficiu.
(5) Refuzul de a accepta propunerea de repartizare prevăzută la alin. (4) determină neacordarea gradului profesional, absolventului revenindu-i obligaţia de a restitui cheltuielile efectuate în timpul şcolarizării. Prevederile art. 70 alin. (5) se aplică în mod corespunzător.
(6) Aspectele procedurale privind repartizarea absolvenţilor se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I."
11. La articolul 27^15, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Poate fi împuternicit poliţistul care îndeplineşte condiţiile de studii prevăzute în fişa postului şi nu se află sub efectul unei sancţiuni disciplinare."
12. La articolul 27^17, după litera e) se introduc două noi litere, lit. f) şi g), cu următorul cuprins:
"f) când poliţistul este declarat «inapt» la evaluarea psihologică organizată cu ocazia participării la concursul pentru ocuparea unui post de conducere vacant;
g) când poliţistul este declarat nepromovat la concursul desfăşurat pentru ocuparea postului ale cărui atribuţii le exercită prin împuternicire."
13. La articolul 27^25 alineatul (1), după litera h) se introduce o nouă literă, lit. h^1), cu următorul cuprins:
"h^1) nu se prezintă la efectuarea expertizei medico-militare pentru evaluarea capacităţii de muncă în vederea stabilirii aptitudinii faţă de îndeplinirea serviciului în poliţie;"
14. La articolul 27^25, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) În cazul în care măsurile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) sunt dispuse ca urmare a reţinerii, la stabilirea datei de început a suspendării se ia în calcul şi durata reţinerii."
15. La articolul 27^27, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
"(4) Emiterea unei decizii medicale avizate de Comisia centrală de expertiză medico-militară a Ministerului Afacerilor Interne, în situaţia prevăzută la art. 27^25 alin. (1) lit. h^1), constituie motiv de încetare a suspendării."
16. Articolul 27^38 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 27^38
Concursul pentru ocuparea postului de conducere vacant constă în susţinerea unui interviu structurat pe subiecte profesionale, care se înregistrează audio şi video."
17. La articolul 27^39, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 27^39
(1) Concursul pentru ocuparea postului de execuţie vacant constă în susţinerea unui test scris pentru verificarea cunoştinţelor necesare îndeplinirii atribuţiilor postului, care se înregistrează audio şi video."
18. La articolul 27^45, literele b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"b) nu se află sub efectul unei sancţiuni disciplinare;
c) nu este pus la dispoziţie ori suspendat din funcţie în condiţiile art. 27^21 alin. (2) sau art. 27^25 lit. a), b), h) şi h^1);"
19. La articolul 27^46 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) nu se află sub efectul unei sancţiuni disciplinare sau faţă de acesta nu a fost pusă în mişcare acţiunea penală;"
20. La articolul 28 alineatul (1), litera o) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"o) decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică efectuate de acesta în cadrul unui proces penal şi/sau civil, care a fost desfăşurat sau se desfăşoară împotriva sa, pentru fapte săvârşite în exercitarea atribuţiilor de serviciu, precum şi în cadrul unui proces penal în care are sau a avut calitatea de persoană vătămată printr-o faptă de ultraj."
21. După articolul 28 se introduce un nou articol, art. 28^1, cu următorul cuprins:
"ART. 28^1
(1) Cheltuielile de asistenţă juridică se decontează, la cererea poliţistului formulată în termen de maximum 3 ani de la efectuarea acestora, de către ordonatorul de credite care asigură finanţarea unităţii în care acesta era încadrat la data luării la cunoştinţă despre dobândirea calităţii procesuale, în limita unui plafon, care reprezintă valoarea unui câştig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, stabilită la data încheierii convenţiei şi care se aplică pentru fiecare proces penal sau civil.
(2) În vederea decontării cheltuielilor de asistenţă juridică se încheie o convenţie între poliţist şi ordonatorul de credite care asigură finanţarea unităţii în care acesta era încadrat la data luării la cunoştinţă despre dobândirea calităţii procesuale.
(3) Poliţistul este obligat să restituie sumele primite în următoarele situaţii:
a) instanţa de judecată a constatat vinovăţia sa, printr-o hotărâre definitivă;
b) poliţistul a încheiat un contract de tranzacţie ori un acord de mediere;
c) instanţa de judecată a constatat că poliţistul nu a săvârşit fapta în exercitarea atribuţiilor de serviciu.
(4) Poliţistul nu beneficiază de decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică sau, dacă a beneficiat, este obligat să restituie sumele primite în situaţia în care instanţa de judecată a constatat nevinovăţia sa, printr-o hotărâre definitivă, şi a fost admisă în favoarea acestuia plata cheltuielilor de judecată cu titlu de onorariu avocat.
(5) Dacă de la momentul efectuării cheltuielilor de către poliţist şi până la data decontării acestora intervine oricare dintre cazurile care nasc obligaţia de restituire a acestora, decontarea efectivă nu se mai realizează.
(6) Convenţia prevăzută la alin. (2) cuprinde clauze privind recuperarea sumelor pe care poliţistul este obligat să le restituie potrivit alin. (3) şi (4). Convenţia reprezintă titlu executoriu pentru recuperarea sumelor.
(7) Normele de aplicare a dispoziţiilor privind dreptul poliţistului la decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică se aprobă prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(8) Termenul de 3 ani prevăzut la alin. (1) este termen de decădere."
22. Articolul 58^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 58^1
(1) Pentru prevenirea săvârşirii ulterioare de abateri disciplinare, după efectuarea cercetării prealabile, realizată în condiţiile art. 59 sau 59^4, persoana prevăzută la art. 59 alin. (2) sau, după caz, la art. 62^6 alin. (2) poate dispune atenţionarea poliţistului. În acest caz, măsura se dispune în scris, are caracter administrativ-preventiv şi nu produce consecinţe asupra raportului de serviciu.
(2) Măsura prevăzută la alin. (1) se poate dispune dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) poliţistul recunoaşte în totalitate săvârşirea cu vinovăţie a faptei care face obiectul cercetării prealabile şi din probele administrate reiese vinovăţia acestuia;
b) poliţistul a manifestat preocupare pentru aflarea adevărului în cauză şi a sprijinit administrarea probelor;
c) abaterea disciplinară are un grad redus de gravitate şi, după caz, urmările faptei au fost înlăturate;
d) poliţistul nu se află sub efectul unei sancţiuni disciplinare."
23. La articolul 59, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Actul administrativ prin care se declanşează cercetarea prealabilă se emite cu celeritate, în cuprinsul acestuia fiind nominalizaţi poliţistul cercetat, poliţistul care va efectua cercetarea şi, după caz, un poliţist desemnat să ajute la efectuarea acesteia."
24. La articolul 60, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 60
(1) Sancţiunile disciplinare se dispun în termen de cel mult 6 luni de la data emiterii actului administrativ prevăzut la art. 59 alin. (5), dar nu mai târziu de 2 ani de la data săvârşirii faptei. Termenul de 6 luni este termen de prescripţie, iar termenul de 2 ani este termen de decădere."
25. La articolul 60, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) La stabilirea unei sancţiuni dintre cele prevăzute la art. 58 alin. (1) sau, după caz, a măsurii prevăzute la art. 58^1 se ţine seama de activitatea desfăşurată anterior, de împrejurările în care abaterea disciplinară a fost săvârşită, de cauzele, gravitatea şi consecinţele acesteia, de gradul de vinovăţie a poliţistului, de recunoaşterea săvârşirii faptei care face obiectul cercetării prealabile, precum şi de preocuparea pentru înlăturarea urmărilor faptei comise."
26. La articolul 62^3, alineatul (2) se abrogă.
27. La articolul 62^4, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Desemnarea membrilor consiliului se realizează cu îndeplinirea următoarelor criterii:
a) unul dintre membri să aibă specialitatea poliţistului cercetat;
b) cel puţin unul dintre membri să fie absolvent cu diplomă de licenţă în ştiinţe militare, informaţii şi ordine publică sau în ştiinţe juridice;
c) de regulă, să fie asigurată participarea echitabilă a membrilor colectivului, prin raportare la numărul de desemnări anterioare."
28. La articolul 62^4, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
"(3^1) Condiţiile prevăzute la alin. (3) lit. a) şi b) pot fi îndeplinite cumulativ de acelaşi membru."
29. Articolul 62^6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 62^6
(1) În situaţia poliţistului căruia i se modifică raporturile de serviciu în altă unitate, procedura disciplinară continuă, prevederile prezentei secţiuni aplicându-se în mod corespunzător.
(2) Competenţa de dispunere a continuării procedurii disciplinare aparţine şefului prevăzut la art. 59 alin. (2), stabilit prin raportare la competenţa de numire în noua funcţie a poliţistului sau la noul post ocupat ori la unitatea în care a fost delegat sau împuternicit.
(3) Şeful stabilit în condiţiile alin. (2) se subrogă în drepturile şi obligaţiile şefului care a dispus cercetarea prealabilă. Acesta stabileşte care dintre actele de procedură îndeplinite anterior rămân valabile.
(4) În situaţia în care prin modificarea raporturilor de serviciu ale poliţistului nu se schimbă competenţa de numire în funcţie a acestuia sau când cercetarea prealabilă a fost dispusă, după caz, de şeful unităţii ierarhic superioare sau de şeful unităţii subordonate Ministerului Afacerilor Interne care exercită competenţe de coordonare şi control metodologic al serviciilor publice comunitare, iar noua unitate/structură, după caz, se subordonează ori se află, de asemenea, în coordonarea şi controlul metodologic al acesteia, procedura disciplinară continuă astfel cum a fost dispusă."
30. Articolul 63 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 63
(1) Poliţistul răspunde civil şi material pentru pagubele cauzate patrimoniului unităţii sau patrimoniului Ministerului Afacerilor Interne.
(2) Poliţistul răspunde civil pentru întreaga pagubă, calculată la data constatării acesteia, produsă cu vinovăţie patrimoniului unităţii sau patrimoniului Ministerului Afacerilor Interne, prin acţiunile ori inacţiunile sale care nu au legătură cu atribuţiile de serviciu.
(3) Poliţistul răspunde material în limita a trei salarii lunare nete, calculate la data constatării pagubei, pentru pagubele cauzate, cu vinovăţie, patrimoniului unităţii sau patrimoniului Ministerului Afacerilor Interne, prin acţiunile ori inacţiunile sale desfăşurate în legătură cu atribuţiile de serviciu.
(4) Partea din paguba care depăşeşte cuantumul imputabil prevăzut la alin. (3) se scade din evidenţa contabilă a unităţii păgubite."
31. Dupăarticolul 63 se introduc zece noi articole, art. 63^1 -63^10, cu următorul cuprins:
"ART. 63^1
(1) Poliţistul care are calitatea de gestionar răspunde material în mod integral pentru pagubele produse de acesta în propria gestiune sau:
a) când, potrivit dispoziţiilor legale, atribuţiile au fost exercitate de un delegat al acestuia sau de o comisie şi se constată o pagubă, dacă nu se face dovada că aceasta s-a produs în absenţa gestionarului;
b) când a primit bunuri în cantităţi mai mici decât cele înscrise în documentele însoţitoare sau cu vicii aparente, fără să fi întocmit proces-verbal de constatare;
c) când nu a solicitat, în scris, asistenţă tehnică de specialitate la primirea, transportul, depozitarea, inventarierea şi distribuirea bunurilor materiale şi a altor valori, deşi aceasta era necesară.
(2) Poliţistul care, fără a fi numit sau încadrat pe o funcţie de gestionar, îndeplineşte în fapt, cumulativ, cele 3 atribute ale gestionarilor, respectiv de primire, păstrare şi eliberare de bunuri materiale, mijloace băneşti sau alte valori, întâmplător sau pe baza unei însărcinări speciale, este considerat gestionar şi răspunde material ca acesta.
(3) Şeful unităţii răspunde material în mod integral, în locul gestionarului, când:
a) nu a asigurat gestionarului, la solicitarea în scris a acestuia, în cazurile prevăzute de lege, asistenţă tehnică de specialitate la primirea, transportul, depozitarea, inventarierea şi distribuirea bunurilor materiale şi a altor valori;
b) nu a luat măsurile necesare pentru remedierea deficienţelor sesizate în scris de către gestionar;
c) s-a substituit gestionarului în exercitarea atribuţiilor acestora;
d) nu a luat măsuri de siguranţă necesare pentru păstrarea în bune condiţii a bunurilor materiale şi a altor valori.
ART. 63^2
În cazul constatării insolvabilităţii autorului direct al pagubei, care are calitatea de gestionar, răspunde, în limita valorii pagubei de recuperat, poliţistul vinovat de:
a) nerespectarea prevederilor legale privind angajarea sau numirea în funcţia de gestionar, precum şi de neconstituirea garanţiilor de către gestionari;
b) neluarea măsurilor de înlocuire a gestionarilor sau a persoanelor care gestionează bunuri materiale, fără a fi gestionari în înţelesul legii, deşi li s-a adus la cunoştinţă, în scris şi motivat, că nu îşi îndeplinesc atribuţiile în mod corespunzător;
c) neefectuarea inventarierilor la termenele şi în condiţiile legii, dacă prin aceasta s-ar fi putut evita producerea pagubei.
ART. 63^3
(1) Poliţistul nu răspunde material pentru pagubele:
a) cauzate prin acţiunile ori inacţiunile sale desfăşurate în limitele legii;
b) generate de riscul normal al serviciului;
c) produse pe timpul intervenţiei la evenimente urgente, dacă a respectat dispoziţiile legale incidente, inclusiv procedura de intervenţie;
d) produse din cauze de forţă majoră şi caz fortuit;
e) produse ca urmare a executării dispoziţiei superiorului ierarhic, caz în care este analizată angajarea răspunderii materiale a acestuia;
f) produse în situaţii de legitimă apărare;
g) produse în stare de necesitate;
h) constatate după împlinirea unui termen de 3 ani de la data producerii lor.
(2) În cazul în care paguba a fost generată de riscul normal al serviciului, pentru a nu fi angajată răspunderea materială este necesară îndeplinirea următoarelor condiţii:
a) obligaţia de serviciu era prevăzută de dispoziţiile legale în vigoare;
b) paguba nu a fost datorată relei-voinţe sau modului necorespunzător de executare a acelei obligaţii de serviciu.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. e), poliţistul care a executat dispoziţii vădit ilegale şi care, având posibilitatea de a înlătura parţial sau total urmările păgubitoare ale dispoziţiei primite, nu a informat în scris şi nu a luat, din neglijenţă sau rea-credinţă, măsuri pentru evitarea sau diminuarea pagubei răspunde împreună cu cel care a dat dispoziţia.
ART. 63^4
(1) Când paguba a fost produsă de mai mulţi poliţişti, cuantumul răspunderii fiecăruia se stabileşte în raport cu măsura în care a contribuit la producerea ei.
(2) Dacă măsura în care s-a contribuit la producerea pagubei nu poate fi determinată, răspunderea fiecărui poliţist se stabileşte proporţional cu salariul său net de la data constatării pagubei.
(3) În situaţia în care paguba a fost cauzată împreună cu persoane care nu au calitatea de poliţist, cuantumul răspunderii fiecăruia se stabileşte în raport cu măsura în care a contribuit la producerea ei.
(4) Dacă măsura în care s-a contribuit la producerea pagubei nu poate fi determinată, răspunderea fiecăruia se stabileşte în cote-părţi egale.
ART. 63^5
(1) Şeful unităţii care a luat cunoştinţă, pe orice cale, de producerea unei eventuale pagube dispune în scris, de îndată, efectuarea cercetării administrative.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), şeful unităţii dispune scăderea pagubei din evidenţa contabilă în situaţia în care din informaţiile disponibile la momentul luării la cunoştinţă de producerea unei eventuale pagube rezultă că cheltuielile de cercetare, de stabilire a răspunderii materiale şi de recuperare a pagubei depăşesc cuantumul acesteia.
(3) Procedura de efectuare a cercetării administrative, persoanele competente, termenele de efectuare, conţinutul şi felul documentelor necesare se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 63^6
(1) Şeful unităţii, pe baza cercetării administrative, constată existenţa sau inexistenţa şi cuantumul pagubei, poliţistul vinovat, legătura de cauzalitate, precum şi data sau perioada producerii şi dispune, după caz, recuperarea pagubei recunoscute, sesizarea instanţei competente sau a organelor de urmărire penală, darea la scădere a pagubei sau clasarea.
(2) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (1), în situaţia în care, în urma cercetării administrative, se constată că paguba a fost produsă de o persoană care nu are calitatea de poliţist, şeful unităţii dispune sesizarea instanţei competente, potrivit dreptului comun, în vederea recuperării pagubei.
(3) În situaţia în care paguba a fost cauzată de mai multe persoane, şeful unităţii, pe baza cercetării administrative, stabileşte cota-parte de pagubă pentru fiecare dintre acestea, în raport cu măsura în care a contribuit la producerea ei.
ART. 63^7
(1) Recuperarea pagubei recunoscute se face prin acordul de plată al poliţistului, exprimat în scris, care poate fi semnat în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării constatării şefului unităţii.
(2) Acordul de plată constituie titlu executoriu de la data semnării acestuia şi conţine inclusiv modalitatea de recuperare a pagubei, solicitată de către poliţist, respectiv integral sau eşalonat, pe o perioadă de maximum 3 ani. În situaţia recuperării pagubei în mod eşalonat, cuantumul unei tranşe lunare nu poate fi mai mic de 10% din salariul net lunar al poliţistului.
(3) În situaţia prevăzută la alin. (1) nu se datorează majorări, dobânzi şi penalităţi de întârziere, dacă poliţistul efectuează plata voluntară potrivit acordului de plată.
(4) Recuperarea pagubei nerecunoscute se realizează prin sesizarea instanţei de contencios administrativ.
(5) Când paguba s-a produs prin fapte ce pot constitui infracţiuni, şeful unităţii dispune sesizarea organelor de urmărire penală, potrivit legii.
ART. 63^8
(1) Darea la scădere a pagubei se dispune în următoarele situaţii:
a) când nu sunt îndeplinite condiţiile pentru angajarea răspunderii materiale, prevăzute la art. 63 alin. (3);
b) când se constată existenţa unei cauze care înlătură răspunderea materială, dintre cele prevăzute la art. 63^3 alin. (1);
c) când paguba s-a produs prin împrejurări neimputabile vreunei persoane;
d) când a rămas o diferenţă în condiţiile art. 63 alin. (4).
(2) Clasarea se dispune în cazul în care paguba nu există.
ART. 63^9
(1) Cercetarea administrativă se realizează de către o comisie numită de şeful unităţii ierarhic superioare unităţii în care s-a produs eventuala pagubă sau de ministrul afacerilor interne, în situaţia în care şeful unităţii în care s-a produs eventuala pagubă are legătură directă cu producerea acesteia.
(2) În cazul în care situaţia prevăzută la alin. (1) se iveşte în cursul cercetării administrative, şeful unităţii înaintează de îndată dosarul de cercetare administrativă unităţii ierarhic superioare, respectiv Ministerului Afacerilor Interne, după caz.
(3) Şeful unităţii ierarhic superioare sau ministrul afacerilor interne dispune motivat preluarea dosarului cercetării administrative sau restituirea acestuia.
(4) În situaţia prevăzută la alin. (1), demersurile pentru obţinerea unui titlu executoriu în vederea recuperării pagubei se realizează de către unitatea la nivelul căreia a fost efectuată cercetarea administrativă.
ART. 63^10
(1) Poliţistul care a încasat sume nedatorate este obligat să le restituie integral; dacă a primit bunuri care nu i se cuveneau şi care nu mai pot fi restituite în natură sau i-au fost prestate servicii la care nu era îndreptăţit, este obligat să plătească contravaloarea lor.
(2) Dispoziţiile art. 63^3 alin. (1) lit. h) şi ale art. 63^7 alin. (2) - (4) se aplică în mod corespunzător, pe baza constatării efectuate de către structurile de specialitate ale unităţii, în condiţii stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I."
32. La articolul 69 alineatul (1), după litera n) se introduce o nouă literă, lit. o), cu următorul cuprins:
"o) când poliţistul nu s-a prezentat, din motive imputabile, la efectuarea expertizei medico-militare pentru evaluarea capacităţii de muncă în vederea stabilirii aptitudinii faţă de îndeplinirea serviciului în poliţie, în termen de 3 luni de la data suspendării raportului de serviciu în condiţiile art. 27^25 alin. (1) lit. h^1)."
33. La articolul 70, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:
"(7) Recuperarea cheltuielilor prevăzute la alin. (5) se face prin acordul părţilor sau prin intermediul instanţei de contencios administrativ, de către unitatea din care poliţistul şi-a încetat raportul de serviciu, după efectuarea cercetării administrative, sau, în cazul elevului şi al studentului, prin grija unităţii sau instituţiei de învăţământ în cadrul căreia a încheiat angajamentul prevăzut la alin. (1)."
34. La articolul 76, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Prevederile prezentei legi se aplică în mod corespunzător şi personalului altor unităţi ale Ministerului Afacerilor Interne decât cele prevăzute la alin. (1), încadrat pe posturi prevăzute în statele de organizare a fi încadrate cu poliţişti."
35. La articolul 76, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Competenţele stabilite inspectorului general al Poliţiei Române prin prezenta lege se exercită pentru personalul din structurile prevăzute la alin. (1) şi (1^1) de către conducătorii acestora."
36. După articolul 77 se introduce un nou articol, art. 77^1, cu următorul cuprins:
"ART. 77^1
(1) Unităţile care au în evidenţă debite de recuperat din titluri executorii în sarcina poliţistului ale cărui raporturi de serviciu au încetat le transmit organelor fiscale competente din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în vederea recuperării în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. Sumele astfel recuperate se fac venit la bugetul de stat.
(2) Procedura de recuperare a debitelor prevăzută la alin. (1) se aplică şi pentru perioada în care poliţistul are raportul de serviciu suspendat şi nu realizează venituri achitate de către unităţi ale Ministerului Afacerilor Interne.
(3) Unităţile care au în evidenţă debite de recuperat din titluri executorii rezultate din aplicarea art. 70 alin. (7) le transmit organelor fiscale competente din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în vederea recuperării în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Sumele astfel recuperate se fac venit la bugetul de stat.
(4) La data confirmării primirii titlurilor executorii prevăzute la alin. (1) şi (3) de către organele fiscale competente din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, unităţile emitente ale titlurilor scad din evidenţa contabilă sumele înscrise în acestea."
ART. II
Procedurile care privesc angajarea răspunderii poliţiştilor pentru pagubele cauzate patrimoniului unităţii sau Ministerului Afacerilor Interne, iniţiate şi/sau aflate în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, rămân supuse dispoziţiilor legale în vigoare la data la care au început.
ART. III
Dispoziţiile art. 10 alin. (1^2) lit. a) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică în mod corespunzător şi în situaţia concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante sau pentru admiterea în instituţiile de învăţământ care formează personal pentru nevoile Ministerului Afacerilor Interne, demarate şi nefinalizate anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
ART. IV
(1) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se aprobă ordinul ministrului afacerilor interne prevăzut la art. 28^1 alin. (7) din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Până la data intrării în vigoare a ordinului prevăzut la art. 28^1 alin. (7) din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică prevederile actelor normative subsecvente emise anterior, în măsura în care nu contravin Legii nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se aprobă ordinul ministrului afacerilor interne prevăzut la art. 63^5 alin. (3) şi art. 63^10 alin. (2) din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. V
(1) Dispoziţiile art. 28 alin. (1) lit. o) şi ale art. 28^1 din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică:
a) pentru decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică efectuate anterior datei intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă;
b) pentru decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică efectuate în cadrul unui proces penal sau civil finalizat anterior datei intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Pentru cheltuielile de asistenţă juridică efectuate anterior datei intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică prevederile legale în vigoare la data efectuării acestora.
(3) Cheltuielile de asistenţă juridică efectuate după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă în cadrul proceselor aflate în desfăşurare la data intrării în vigoare a acesteia se decontează potrivit dispoziţiilor art. 28 alin. (1) lit. o) şi ale art. 28^1 din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Plafonul în limita căruia se decontează cheltuielile de asistenţă juridică prevăzute la alin. (3) se stabileşte prin scăderea valorii totale a sumelor decontate potrivit alin. (2) din plafonul stabilit la art. 28^1 alin. (1) din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Nu constituie temei pentru restituirea unei părţi a sumelor decontate potrivit alin. (2) faptul că aceasta depăşeşte plafonul prevăzut la art. 28^1 alin. (1) din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul educaţiei,
Ligia Deca
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Bucureşti, 28 iunie 2024.
Nr. 82.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: