Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 81 din 5 octombrie 2023  privind consolidarea capacităţii instituţionale a Ministerului Finanţelor,  exercitarea controlului financiar de specialitate al statului, pentru unele reglementări specifice, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 81 din 5 octombrie 2023 privind consolidarea capacităţii instituţionale a Ministerului Finanţelor, exercitarea controlului financiar de specialitate al statului, pentru unele reglementări specifice, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 904 din 6 octombrie 2023
    Având în vedere că Ministerul Finanţelor are un rol important în procesul de consolidare financiar-fiscală a României, precum şi în procesul de monitorizare a deficitului bugetar, dar şi de încadrare în ţintele de deficit bugetar asumate în relaţia cu Comisia Europeană, iar pentru aceasta trebuie create mecanismele instituţionale necesare în vederea implementării acestor obiective,
    întrucât pentru monitorizarea angajamentelor de deficit bugetar, dar şi pentru implementarea unor măsuri concrete pentru controlul deficitului bugetar sunt necesare informaţii referitoare la indicatorii ordonatorilor de credite, rezultaţi din execuţia bugetară, şi alte date şi informaţii gestionate de Ministerul Finanţelor, respectiv informaţii referitoare la categoriile de cheltuieli pe care ordonatorii de credite le finanţează din fonduri publice pentru a identifica acele categorii de cheltuieli şi acei ordonatori de credite care generează risipa în utilizarea fondurilor publice,
    ţinând cont de faptul că la nivelul ordonatorilor de credite cele mai mari cheltuieli sunt cele din domeniul materiale şi servicii, iar prin sistemul de relaţii comerciale dintre doi operatori economici - B2B pot fi obţinute informaţii necesare pentru a monitoriza utilizarea eficientă a fondurilor alocate pentru cheltuielile de funcţionare ale ordonatorilor de credite, iar după obţinerea acestor informaţii pot fi desfăşurate controale cu ajutorul Direcţiei generale de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor şi structurile teritoriale de inspecţie economico-financiară din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală la nivelul acelor ordonatori de credite care gestionează în mod ineficient fondurile publice alocate pentru finanţarea diferitelor categorii de cheltuieli,
    având în vedere noile regulamente europene privind utilizarea fondurilor externe nerambursabile, precum şi cele rambursabile alocate unui stat membru care prevăd în cuprinsul acestora o serie de măsuri de corelare cu principiile bunei guvernanţe economice,
    luând în considerare urgenţa rezolvării problemelor de deficit bugetar, dar şi de sustenabilitate a finanţelor publice, precum şi înlăturarea riscului de suspendare a fondurilor alocate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă şi Politica de coeziune sau de creştere a costului finanţărilor pentru refinanţarea datoriei publice, precum şi pentru finanţarea deficitului bugetar, sunt necesare măsuri care au ca obiectiv general consolidarea fiscal-bugetară a României prin administrarea eficientă a veniturilor publice, dar şi pentru utilizarea eficientă a resurselor alocate pentru finanţarea cheltuielilor publice.
    Întrucât, ca urmare a controlului exercitat de structura de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor şi structurile teritoriale de inspecţie economico-financiară din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală la nivelul ordonatorilor de credite, precum şi la nivelul instituţiilor publice/entităţilor autonome aflate în subordinea/în coordonarea/sub autoritatea autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, pot fi gestionate şi monitorizate costurile de achiziţie pentru bunuri, servicii, echipamente şi execuţie de lucrări care au un impact bugetar major în procesul de utilizare a fondurilor publice,
    având în vedere că prin Memorandumul cu tema: „Desemnarea autorităţii naţionale pentru implementarea Regulamentului privind instituirea unui mecanism de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM)“, aprobat în şedinţa Guvernului din data de 24 august 2023, Ministerul Finanţelor a fost autoritatea desemnată în acest sens,
    ţinând cont că operaţionalizarea prevederilor Regulamentului la nivelul Ministerului Finanţelor se impune a fi realizată începând cu data de 1 octombrie 2023, dată de la care devine aplicabil la nivelul Uniunii Europene,
    deoarece aspectele menţionate mai sus vizează interesul public şi strategic al României pentru asigurarea sustenabilităţii finanţelor publice, gestionarea fondurilor europene şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115, alin. (4) din Constituţia României republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă îl constituie adoptarea, reglementarea şi instituirea unor măsuri necesare consolidării capacităţii instituţionale a Ministerului Finanţelor cu următoarele obiective majore:
    a) monitorizarea execuţiei bugetare pe baza datelor şi informaţiilor gestionate de Ministerul Finanţelor la nivelul ordonatorilor de credite şi instituţiilor publice aflate sub autoritatea/coordonarea/subordonarea acestora cu privire la cheltuielile efectuate;
    b) exercitarea controlului cheltuielilor curente şi de capital, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru categoriile de cheltuieli care înregistrează o creştere cu mai mult de 20% faţă de costul mediu al achiziţiilor de produse/servicii/echipamente şi/sau execuţie de lucrări sau costul mediu al cheltuielilor curente şi de capital aferente unor instituţii publice similare, după caz;
    c) controlul modului de evidenţiere a bunurilor proprietate publică/privată a statului la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale;
    d) punerea în aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) 2023/956 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 mai 2023 privind instituirea unui mecanism de ajustare a carbonului la frontieră, cu aplicabilitate la nivel unional de la data de 1 octombrie 2023.


    ART. II
    (1) În cadrul Ministerului Finanţelor se organizează o structură de specialitate pentru monitorizarea execuţiei bugetare pe baza datelor şi informaţiilor gestionate de Ministerul Finanţelor, conform art. I, ale cărei denumire, organizare şi funcţionare, activităţi desfăşurate şi responsabilităţi sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (2) Structura de specialitate prevăzută la alin. (1) analizează datele şi informaţiile gestionate de Ministerul Finanţelor, poate solicita informaţii suplimentare, după caz, şi, în situaţiile în care constată o creştere cu mai mult de 20% faţă de costul mediu al achiziţiilor de produse/servicii/echipamente şi/sau execuţie de lucrări sau costul mediu al cheltuielilor curente şi de capital aferente unor instituţii publice similare, după caz, sesizează structura de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor.
    (3) Structura de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor şi structurile teritoriale de inspecţie economico-financiară din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală efectuează acţiuni de control la entităţile sesizate.
    (4) Ministerul Finanţelor prezintă Guvernului, în fiecare an calendaristic, rapoarte privind monitorizarea efectuată.
    (5) Prevederile prezentului articol se aplică sub formă de proiect-pilot pe o perioadă de 3 ani de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă pentru domeniile educaţie, sănătate, asistenţă şi protecţie socială, precum şi pentru autorităţile şi instituţiile aflate în subordinea autorităţilor administraţiei publice locale. După această perioadă, prevederile prezentului articol, pe lângă domeniile menţionate anterior, se pot aplica şi altor domenii stabilite prin ordin al ministrului finanţelor.

    ART. III
    (1) În vederea punerii în aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, structura de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor şi structurile teritoriale de inspecţie economico-financiară din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală efectuează:
    a) controlul procedurilor de achiziţie publică din punctul de vedere al cheltuielilor cu materiale şi servicii, cheltuielilor de protocol, organizare de evenimente, cheltuielilor de investiţii, precum şi al altor categorii de cheltuieli efectuate din fondurile publice de ordonatorii de credite atât de la nivelul autorităţilor publice centrale, cât şi de la nivelul autorităţilor publice locale, inclusiv pentru acei ordonatori de credite aflaţi în autoritatea/coordonarea/subordonarea acestora;
    b) controlul modului de evidenţiere a bunurilor proprietate publică/privată a statului la nivelul autorităţilor publice locale.

    (2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă până cel mai târziu la data de 31 decembrie 2025, prevederile alin. (1) lit. a) se aplică în primă fază în sistem pilot pentru domeniile educaţie, sănătate, asistenţă şi protecţie socială.
    (3) Aspectele tehnice şi organizatorice privind funcţionarea în sistem pilot se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, care se adoptă în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. IV
    (1) În vederea punerii în aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, structurile de inspecţie economico-financiară aplică prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 94/2011 privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 107/2012, cu modificările ulterioare, ale Normelor metodologice privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 101/2012, prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.028/2021 privind stabilirea atribuţiilor generale în efectuarea inspecţiilor la instituţii publice de către Ministerul Finanţelor, precum şi a atribuţiilor structurii de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor pentru soluţionarea plângerii prealabile formulate împotriva actului administrativ emis de organele de inspecţie economico-financiară ca urmare a inspecţiilor efectuate la instituţii publice.
    (2) În exercitarea atribuţiilor reglementate la art. III, structurile de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor şi structurile teritoriale de inspecţie economico-financiară din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală stabilesc motivele de fapt şi de drept care au generat creşterea cheltuielilor care au făcut obiectul controlului.

    ART. V
    (1) Fapta reprezentantului legal al entităţii verificate de a refuza să pună la dispoziţia personalului structurii de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor şi al structurilor teritoriale de inspecţie economico-financiară din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală documentele solicitate cu ocazia controlului constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 2.000 lei.
    (2) Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii prevăzute la alin. (1) se fac de către personalul împuternicit din cadrul structurii de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor şi al structurilor teritoriale de inspecţie economico-financiară din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
    (3) Contravenţiei prevăzute la alin. (1) îi sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. VI
    (1) În vederea implementării obiectivului prevăzut la art. I lit. d), în cadrul Ministerului Finanţelor se organizează o structură de specialitate, cu atribuţii principale de reglementare şi aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) 2023/956 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 mai 2023.
    (2) Structura de specialitate prevăzută la alin. (1) are următoarele atribuţii cu caracter general:
    a) gestionează şi implementează la nivel naţional CBAM;
    b) înregistrează solicitările importatorilor de a obţine statutul de declarant autorizat în registrul CBAM;
    c) acordă, refuză sau retrage statutul de declarant autorizat CBAM;
    d) face schimb de informaţii cu autorităţile competente;
    e) solicită constituirea unei garanţii pentru a autoriza un declarant, în cazul în care declarantul nu a fost stabilit pe parcursul celor două exerciţii financiare anterioare anului în care a fost depusă cererea.

    (3) Deciziile emise potrivit Regulamentului (UE) 2023/956 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 mai 2023 de către structura de specialitate prevăzută la alin. (1) conţin, pe lângă elementele prevăzute de regulament, şi elementele actului administrativ fiscal prevăzute la art. 46 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. Dispoziţiile art. 47-51 şi art. 53 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, sunt aplicabile în mod corespunzător.
    (4) Împotriva deciziilor emise de structura de specialitate prevăzută la alin. (1) se poate formula contestaţie potrivit dispoziţiilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi se soluţionează de către structura de soluţionare a contestaţiilor din cadrul Ministerului Finanţelor prevăzută la art. 272 din aceeaşi lege.

    ART. VII
    Forma de organizare a structurilor de specialitate prevăzute la art. II alin. (1) şi art. VI alin. (1), precum şi numărul de posturi aferent se stabilesc prin Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare, iar posturile necesare organizării şi funcţionării acestora, precum şi posturile necesare desfăşurării activităţilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă de către structurile de inspecţie economico-financiară se asigură prin suplimentarea numărului de posturi aprobat pentru aparatul propriu al Ministerului Finanţelor şi pentru structurile teritoriale de inspecţie economico-financiară din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

    ART. VIII
    Prevederile art. V alin. (1) intră în vigoare la 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. IX
    În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Finanţelor supune spre aprobare Guvernului hotărârea de modificare şi completare a actelor normative de organizare şi funcţionare a Ministerului Finanţelor şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

    ART. X
    Articolul I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 415 din 15 mai 2023, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. I
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 49 alin. (4) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu luna următoare intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, până la 31 decembrie 2025, Guvernul aprobă lunar, prin memorandum, până la finele lunii în curs pentru luna următoare, limite lunare de credite de angajament şi credite bugetare în funcţie de evoluţia deficitului bugetar şi de evoluţia nivelului arieratelor, pentru ordonatorii principali de credite finanţaţi integral de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, în cadrul cărora ordonatorii principali de credite încheie angajamente legale, respectiv deschid şi repartizează credite bugetare pentru bugetul propriu şi pentru instituţiile publice subordonate"

    2. După alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), Guvernul aprobă lunar, prin memorandum, până la finele lunii în curs pentru luna următoare, limite lunare de credite de angajament şi credite bugetare, atât pentru structurile cu personalitate juridică prevăzute la art. 80 alin. (2) din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară, cât şi pentru ordonatorul principal de credite al acestora, cu modificările ulterioare."



    ART. XI
    (1) Având în vedere prevederile art. 6 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, prin derogare de la prevederile art. 9 din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se elimină inechităţile, discriminările şi/sau discrepanţele de ordin salarial existente la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă în sistemul finanţelor publice ca urmare a punerii în executare a hotărârilor judecătoreşti.
    (2) În înţelesul alin. (1), prin sistemul finanţelor publice se înţelege Ministerul Finanţelor, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi structurile subordonate acesteia şi Autoritatea Vamală Română.
    (3) Metodologia şi criteriile care stau la baza stabilirii drepturilor salariale luând în considerare hotărârile judecătoreşti potrivit prevederilor alin. (1) se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor, pe baza unei analize realizate de către Ministerul Finanţelor împreună cu Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, structurile subordonate acesteia şi Autoritatea Vamală Română, cu respectarea principiilor şi a sistemului ierarhizării funcţiilor publice, între instituţii publice, potrivit Legii-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) După punerea în aplicare a prevederilor alin. (1) nu se mai plătesc alte categorii de drepturi salariale care nu sunt prevăzute prin acte normative în vigoare.

    ART. XII
    La articolul 33 alineatul (4) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "f) sumele stabilite pentru fiecare unitate administrativ-teritorială în parte în urma derulării celor două etape de echilibrare, precum şi pentru municipiul Bucureşti vor fi diminuate cu gradul de necolectare, prin înmulţirea cu coeficientul subunitar, calculat ca raport între suma impozitelor şi taxelor locale, chiriilor şi redevenţelor încasate în anul financiar anterior încheiat şi suma impozitelor şi taxelor locale, chiriilor şi redevenţelor de încasat, evidenţiate în conturile de evidenţă contabilă ca urmare a declaraţiilor depuse de contribuabili în anul financiar anterior încheiat sau ca urmare a contractelor de închiriere/concesiune încheiate. La calculul gradului de necolectare nu se iau în considerare creanţele fiscale aflate în litigiu;"




                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 5 octombrie 2023.
    Nr. 81.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016