Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 81 din 28 iunie 2024  pentru înfiinţarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier  şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, precum şi pentru modificarea şi completarea  unor acte normative din domeniul resurselor minerale,  petrolului şi stocării geologice a dioxidului de carbon    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 81 din 28 iunie 2024 pentru înfiinţarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul resurselor minerale, petrolului şi stocării geologice a dioxidului de carbon

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 613 din 29 iunie 2024
    Luând în considerare faptul că reglementarea, supravegherea şi controlul domeniului operaţiunilor petroliere în platoul continental al României din Marea Neagră, gestionarea durabilă şi eficientă a resurselor minerale şi obligaţiile României privind reglementarea stocării geologice a dioxidului de carbon impun consolidarea capacităţii Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale cu personal de specialitate, cu un grad ridicat de experienţă în domeniul acestor categorii de operaţiuni petroliere şi activităţi,
    ţinând seama de evoluţia structurii de personal a Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, manifestată în sensul diminuării drastice a acesteia şi al imposibilităţi atragerii de personal de specialitate corespunzător perspectivelor de dezvoltare ale domeniului petrolier, activităţilor miniere şi de stocare a dioxidului de carbon,
    având în vedere necesitatea urgentă de consolidare a capacităţii administrative a Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale în ceea ce priveşte personalul de specialitate corespunzător supravegherii şi controlului activităţilor miniere, operaţiunilor petroliere şi stocării geologice a dioxidului de carbon,
    luând în considerare situaţia privind insecuritatea juridică apreciată la nivelul actelor de concesiune minieră şi de autorizare a începerii lucrărilor miniere, cu consecinţe negative majore în buna desfăşurare a acestor activităţi economice,
    având în vedere că, în lipsa unor măsuri urgente de ordin legislativ, există riscul de agravare a situaţiei privind capacitatea administrativă a Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, cu consecinţe privind gestionarea bunurilor aparţinând statului român, precum şi perpetuarea insecurităţii juridice a actelor de concesiune minieră, în ceea ce priveşte modificarea acestora şi/sau autorizarea începerii lucrărilor miniere, cu consecinţe negative majore în buna desfăşurare a acestor activităţi economice,
    ţinând cont de nevoia urgentă de modificare şi completare a unor articole din Legea minelor nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, Legea petrolului nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2011 privind stocarea geologică a dioxidului de carbon, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 114/2013,
    având în vedere necesitatea implementării la nivel naţional a Regulamentului (UE) 2024/1.252 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 aprilie 2024 de instituire a unui cadru pentru asigurarea aprovizionării sigure şi durabile cu materii prime critice şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1.724 şi (UE) 2019/1.020,
    în considerarea faptului că elementele de mai sus vizează interesul public, constituindu-se într-o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    (1) Se înfiinţează Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, denumită în continuare ANRMPSG, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, finanţată integral din venituri proprii, în subordinea Guvernului şi coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului, prin reorganizarea prin transformarea Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, care se desfiinţează.
    (2) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon preia atribuţiile, bugetul, sursele de finanţare, arhiva, personalul, drepturile şi obligaţiile Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale.
    (3) Încadrarea personalului preluat se realizează cu respectarea procedurii şi a regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (4) Sediul ANRMPSG este în municipiul Bucureşti, bd. Dacia nr. 59, sectorul 1.
    (5) ANRMPSG îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare aprobat prin ordin al preşedintelui ANRMPSG.
    (6) Patrimoniul stabilit pe baza situaţiilor financiare potrivit prevederilor art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, arhiva, activitatea, personalul şi numărul de posturi, prevederile bugetare pe anul 2024 şi execuţia bugetară pe anul în curs la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, aferente activităţii Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, sunt preluate de către ANRMPSG. Modificările în execuţia bugetară pe anul în curs se efectuează pe baza instrucţiunilor elaborate de Ministerul Finanţelor, la solicitarea Secretariatului General al Guvernului.
    (7) ANRMPSG administrează resursele minerale care constituie obiect al Legii minelor nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, resursele de petrol şi sistemele naţionale publice de transport al petrolului, inclusiv terminalul petrolier public, care constituie obiect al Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
    (8) ANRMPSG are dreptul să înfiinţeze structuri teritoriale fără personalitate juridică, necesare ducerii la îndeplinire a atribuţiilor sale.

    ART. 2
    (1) Conducerea ANRMPSG este asigurată de un preşedinte, ajutat de doi vicepreşedinţi, numiţi şi eliberaţi din funcţie prin decizie a prim-ministrului, pentru un mandat cu durata de 5 ani.
    (2) Preşedintele şi vicepreşedinţii trebuie să fi absolvit studii superioare în domeniile inginerie, economic sau juridic, să aibă o vechime în muncă şi în specialitatea studiilor de minimum 10 ani, dintre care o vechime în funcţii de conducere de cel puţin 5 ani în instituţii publice ori companii din domeniul resurselor minerale sau al petrolului.
    (3) Salarizarea preşedintelui şi vicepreşedinţilor ANRMPSG se stabileşte la nivelul coeficienţilor maximi prevăzuţi în anexa nr. IX lit. D din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, dispoziţiile art. 6 alin. (2) aplicându-se în mod corespunzător.
    (4) ANRMPSG are un secretar general, înalt funcţionar public, numit şi eliberat din funcţie în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) Preşedintele ANRMPSG are următoarele atribuţii:
    a) organizează şi conduce activitatea ANRMPSG, în vederea îndeplinirii atribuţiilor legale;
    b) reprezintă ANRMPSG în raporturile cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, cu instituţiile naţionale şi internaţionale, cu persoanele fizice şi juridice române sau străine, precum şi cu organizaţii internaţionale şi organisme cu atribuţii similare din alte state;
    c) încadrează, în condiţiile legii, personalul ANRMPSG;
    d) exercită funcţia de ordonator principal de credite.

    (6) Preşedintele ANRMPSG poate delega calitatea de ordonator de credite, prin ordin, unui vicepreşedinte, secretarului general sau altor persoane împuternicite în acest scop, cu excepţia conducătorului compartimentului financiar-contabil; prin ordin al preşedintelui ANRMPSG se precizează competenţele delegate şi condiţiile delegării acestora.
    (7) Mandatele preşedintelui şi vicepreşedinţilor încetează:
    a) la împlinirea duratei mandatului;
    b) prin demisie;
    c) prin imposibilitate de exercitare a mandatului pe o perioadă mai mare de 120 de zile consecutive;
    d) la survenirea unei incompatibilităţi conform legii;
    e) în cazul în care s-a dispus condamnarea pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului sau contra autorităţii, infracţiuni de corupţie sau de serviciu, infracţiuni care împiedică înfăptuirea justiţiei, infracţiuni de fals ori a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie, incompatibilă cu exercitarea unei funcţii de demnitate publică, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea, amnistia postcondamnatorie sau dezincriminarea faptei;
    f) prin deces.


    ART. 3
    (1) Pentru analizarea actelor de reglementare în domeniul resurselor minerale, petrolului şi stocării geologice a dioxidului de carbon se constituie în cadrul ANRMPSG, ca organ consultativ, un comitet de reglementare format din preşedintele şi vicepreşedinţii ANRMPSG şi un număr de patru specialişti în domeniul economie, inginerie sau juridic.
    (2) Cei patru specialişti din Comitetul de reglementare prevăzuţi la alin. (1) sunt numiţi sau revocaţi prin decizie a prim-ministrului, la propunerea preşedintelui ANRMPSG.
    (3) Calitatea de membru în Comitetul de reglementare este incompatibilă cu exercitarea oricăror activităţi cu caracter comercial în domeniul resurselor minerale, petrolului sau stocării geologice a dioxidului de carbon.
    (4) Durata mandatului membrilor Comitetului de reglementare este de 5 ani, acesta putând fi reînnoit o singură dată.
    (5) Membrii Comitetului de reglementare împotriva cărora sunt dispuse măsuri penale preventive, care au drept efect imposibilitatea temporară a exercitării mandatului pentru o durată mai mare de 30 de zile, sunt suspendaţi de drept; imposibilitatea temporară a exercitării mandatului pentru o durată mai mare de 30 de zile se constată de către preşedintele ANRMPSG sau de către vicepreşedintele desemnat în acest scop şi se aduce de îndată la cunoştinţa prim-ministrului.
    (6) În cazul imposibilităţii definitive de exercitare a mandatului de către unul dintre membri, preşedintele ANRMPSG propune prim-ministrului, în termen de 30 de zile de la data constatării imposibilităţii definitive de exercitare a mandatului, persoana care va fi numită pentru restul de durată a mandatului; se consideră imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului orice împrejurare care creează o indisponibilizare cu o durată mai mare de 60 de zile consecutive.
    (7) Membrii Comitetului de reglementare trebuie să fie cetăţeni români, cu domiciliul în România, cu studii superioare şi pregătire profesională în domeniile prevăzute la alin. (1), să aibă o vechime în muncă şi în specialitatea studiilor de minimum 10 ani, din care o experienţă în funcţii de conducere de cel puţin 5 ani în instituţii publice ori companii din domeniul resurselor minerale sau al petrolului, precum şi să nu fi suferit o condamnare pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului sau contra autorităţii, infracţiuni de corupţie sau de serviciu, infracţiuni care împiedică înfăptuirea justiţiei, infracţiuni de fals, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea, amnistia postcondamnatorie sau dezincriminarea faptei.
    (8) Membrii Comitetului de reglementare acţionează în mod independent de orice interes al operatorilor economici din domeniul resurselor minerale, petrolului sau stocării geologice a dioxidului de carbon, nu solicită şi nu acceptă instrucţiuni directe, obligatorii din partea vreunei entităţi publice ori private în îndeplinirea atribuţiilor de reglementare care le revin, nu deţin acţiuni sau părţi sociale şi nu pot avea calitatea de membru în organele de conducere la societăţi cu obiect de activitate în sectorul resurselor minerale, petrolului sau stocării geologice a dioxidului de carbon ori în orice alte domenii care se află în competenţa ANRMPSG.
    (9) Calitatea de membru al Comitetului de reglementare încetează în următoarele situaţii:
    a) la expirarea duratei mandatului pentru care a fost numit, în condiţiile alin. (4);
    b) prin demisie;
    c) în cazul imposibilităţii definitive de exercitare a mandatului, în condiţiile alin. (6);
    d) prin revocare de către prim-ministru.

    (10) Prim-ministrul dispune revocarea din calitatea de membru al Comitetului de reglementare în următoarele cazuri:
    a) la apariţia unei incompatibilităţi dintre cele prevăzute la alin. (3); constatarea incompatibilităţii se face de preşedintele ANRMPSG sau vicepreşedintele desemnat în acest scop, care îl va informa de îndată pe prim-ministru;
    b) împotriva membrului Comitetului de reglementare a fost pronunţată o condamnare rămasă definitivă pentru săvârşirea unei infracţiuni dintre cele prevăzute la alin. (7).

    (11) Membrii Comitetului de reglementare au obligaţia să notifice, în scris, prim-ministrului apariţia oricăreia dintre situaţiile de incompatibilitate prevăzute la alin. (3); până la decizia prim-ministrului, membrul Comitetului de reglementare este suspendat de drept.
    (12) În cazul încetării mandatului unui membru al Comitetului de reglementare înainte de împlinirea duratei acestuia se procedează la numirea unei alte persoane pentru durata rămasă din mandat, cu respectarea cerinţelor de numire prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
    (13) Membrii Comitetului de reglementare beneficiază de o indemnizaţie lunară de 30% din indemnizaţia preşedintelui ANRMPSG.

    ART. 4
    (1) Activitatea de reglementare a ANRMPSG se referă la:
    a) acordarea/modificarea/transferul/suspendarea/refuzul ori retragerea de licenţe, permise, acorduri sau autorizaţii, prevăzute de lege în competenţa sa;
    b) aprobarea preţurilor şi tarifelor din competenţa sa şi/sau a metodologiilor de calcul al acestora;
    c) aprobarea reglementărilor pentru punerea în valoare, în condiţii de siguranţă şi eficienţă, a resurselor minerale şi petrolului, precum şi aprobarea reglementărilor pentru stocarea geologică a dioxidului de carbon;
    d) aprobarea/avizarea documentelor elaborate de operatorii economici reglementaţi, conform prevederilor legale în vigoare;
    e) acordarea/modificarea/suspendarea/refuzul ori retragerea de atestate/autorizaţii operatorilor economici şi persoanelor fizice care desfăşoară activităţi specifice în sectorul resurselor minerale, petrolului şi stocării geologice a dioxidului de carbon;
    f) aprobarea sau avizarea altor reglementări, norme, studii, documentaţii prevăzute de lege pentru domeniul resurselor minerale, petrolului şi stocării geologice a dioxidului de carbon.

    (2) Actele administrative corespunzătoare activităţii de reglementare stabilite conform alin. (1), însoţite de instrumentele de motivare, se dezbat în mod obligatoriu în Comitetul de reglementare şi se supun aprobării preşedintelui cu votul majorităţii membrilor acestuia.

    ART. 5
    (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale ANRMPSG se asigură integral din venituri proprii, rezultate din aplicarea mecanismului economic specific în domeniul reglementării şi punerii în valoare a resurselor minerale şi petrolului, precum şi în domeniul reglementării operaţiunilor privind stocarea geologică a dioxidului de carbon.
    (2) Veniturile proprii ale ANRMPSG se constituie din următoarele:
    a) tarife pentru actele eliberate în exercitarea atribuţiilor sale şi pentru consultarea şi utilizarea unor documente şi informaţii referitoare la resursele minerale şi a Cărţii miniere, conform prevederilor art. 48 alin. (1) din Legea nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) tarife pentru actele eliberate în exercitarea atribuţiilor sale şi pentru consultarea şi utilizarea unor documente şi informaţii referitoare la resursele de petrol, precum şi pentru consultarea Cărţii petroliere, conform prevederilor art. 52 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) tarife pentru actele eliberate în exercitarea atribuţiilor sale şi pentru consultarea şi utilizarea unor documente şi informaţii referitoare la stocarea geologică a dioxidului de carbon, conform prevederilor art. 32^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2011 privind stocarea geologică a dioxidului de carbon, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 114/2013, astfel cum a fost completată prin prezenta ordonanţă de urgenţă;
    d) tarife pentru consultanţă şi sesiuni de pregătire profesională în domeniile de competenţă, conform prevederilor art. 8 alin. (2) lit. m);
    e) sumele reprezentând transfer de tehnologie şi pregătire profesională, conform prevederilor art. 39 alin. (1) lit. q) din Legea nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 48 alin. (1) lit. k) din Legea petrolului nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 32^2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 114/2013, astfel cum a fost completată prin prezenta ordonanţă de urgenţă;
    f) o cotă de 30% din contravaloarea lucrărilor miniere, conform prevederilor art. 32 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi o cotă de 30% din contravaloarea lucrărilor petroliere, conform art. 40 alin. (1) lit. b) şi d) din Legea petrolului nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    (3) Tarifele percepute de ANRMPSG pentru actele eliberate se stabilesc, prin ordin al preşedintelui, după cum urmează:
    a) dintr-o sumă fixă plus o cotă procentuală de până la 1% din valoarea lucrărilor miniere, petroliere sau de stocare geologică a dioxidului de carbon, pentru permise de prospecţiune minieră şi petrolieră, permise de exploatare minieră, avize ori aprobări prin care sunt autorizate lucrări petroliere de explorare, dezvoltare, exploatare, operare a conductelor magistrale, operare a terminalelor petroliere, abandonare, înmagazinare subterană, avize şi aprobări prin care sunt autorizate lucrări miniere de explorare, dezvoltare, exploatare, închidere a minelor, precum şi autorizaţii de explorare a siturilor de stocare geologică a dioxidului de carbon ori autorizaţii de stocare geologică a dioxidului de carbon;
    b) dintr-o sumă fixă, pentru alte acte eliberate în exercitarea atribuţiilor sale.

    (4) Regimul juridic privind cuantumul, plata şi evidenţa tarifelor stabilite de prezenta ordonanţă de urgenţă se reglementează prin ordin al preşedintelui ANRMPSG care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, tarifele stabilite de prezenta ordonanţă de urgenţă se actualizează anual, prin ordin al preşedintelui ANRMPSG.
    (5) ANRMPSG întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, situaţiile financiare şi organizează evidenţa contabilă la nivel de instituţie.
    (6) Bugetul anual de venituri şi cheltuieli al ANRMPSG se aprobă prin hotărâre a Guvernului, iar execuţia bugetară se realizează conform reglementărilor legale în vigoare.
    (7) În fiecare an, bugetul aprobat şi execuţia bugetară pe anul anterior se publică pe pagina de internet a ANRMPSG.
    (8) Excedentul anual rezultat din execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se reportează ca sursă de finanţare în anul următor; deficitul anului curent se acoperă din excedentul anului precedent, potrivit reglementărilor legale în vigoare.
    (9) Sumele reprezentând tarife, transfer de tehnologie şi pregătire profesională se achită în contul de venituri al ANRMPSG, iar suma reprezentând cota procentuală din valoarea lucrărilor miniere şi petroliere neexecutate se achită în contul de venituri bugetare al ANRMPSG.
    (10) Factura emisă de ANRMPSG pentru sumele corespunzătoare veniturilor instituite potrivit alin. (2) constituie titlu executoriu.
    (11) În cazul neachitării la scadenţă a facturilor emise de ANRMPSG, respectiv în termen de 20 de zile de la data emiterii acestora, se percep dobânzi şi penalităţi de întârziere în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
    (12) Creanţele reprezentând venituri proprii ale ANRMPSG, potrivit prevederilor alin. (2), se execută prin organe de executare silită proprii, abilitate în conformitate cu Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. ANRMPSG elaborează metodologia privind executarea silită a creanţelor reprezentând venituri proprii, care se aprobă prin ordin al preşedintelui ANRMPSG, cu avizul Ministerului Finanţelor.

    ART. 6
    (1) Personalul Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale este preluat de către ANRMPSG pe posturile din noua structură aprobată.
    (2) Prin derogare de la prevederile Legii-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, salarizarea personalului ANRMPSG se face la nivelul maxim al drepturilor salariale prevăzut pentru funcţiile publice şi personalul contractual din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, majorat cu 50%.
    (3) Personalul ANRMPSG este angajat şi eliberat din funcţie în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    (4) Incompatibilităţile prevăzute la art. 3 alin. (3) sunt aplicabile şi personalului ANRMPSG.
    (5) Atribuţiile, sarcinile şi responsabilităţile personalului ANRMPSG se stabilesc prin fişa postului, în urma evaluării posturilor pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare şi a regulamentului intern, aprobate prin ordin al preşedintelui ANRMPSG.
    (6) Numărul maxim de posturi al ANRMPSG este de 300, exclusiv demnitarii.
    (7) Personalul ANRMPSG este format din funcţionari publici şi personal contractual; categoriile de personal al ANRMPSG se stabilesc conform prevederilor legale.
    (8) Structura organizatorică a ANRMPSG este aprobată prin ordin al preşedintelui ANRMPSG.
    (9) În cadrul ANRMPSG se pot organiza şi funcţiona unităţi de implementare a proiectelor şi echipe de proiect, în vederea implementării proiectelor finanţate din fonduri externe. Numirea personalului unităţilor de implementare a proiectelor, respectiv a echipelor de proiect, precum şi stabilirea competenţelor conducătorilor acestora se realizează prin ordin de către preşedintele ANRMPSG.
    (10) Confidenţialitatea informaţiilor obţinute în cursul sau ca urmare a exercitării atribuţiilor de serviciu în cadrul ANRMPSG este obligatorie pentru personalul acesteia şi pentru membrii Comitetului de reglementare.

    ART. 7
    În îndeplinirea atribuţiilor şi competenţelor sale, ANRMPSG contribuie la realizarea următoarelor obiective generale:
    a) dezvoltarea şi sistematizarea Fondului Geologic Naţional şi Fondului Naţional de Resurse şi Rezerve;
    b) exploatarea şi dezvoltarea raţională a rezervelor de resurse minerale şi a rezervelor de petrol, în concordanţă cu strategiile din domeniu şi reducerea impactului asupra mediului înconjurător;
    c) identificarea de noi utilizări ale sistemelor publice naţionale de transport al petrolului şi punerea în valoare a golurilor miniere;
    d) promovarea unei pieţe interne europene de valorificare a resurselor minerale, petrolului şi gazelor naturale sigură, competitivă şi durabilă din punctul de vedere al mediului şi al unei deschideri efective a acesteia în beneficiul tuturor clienţilor şi furnizorilor din Uniunea Europeană, precum şi garantarea condiţiilor adecvate pentru exploatarea durabilă, având în vedere obiectivele pe termen lung;
    e) sporirea rezilienţei prin reducerea dependenţelor, creşterea gradului de pregătire şi promovarea sustenabilităţii şi circularităţii lanţului de aprovizionare cu materii prime critice;
    f) aplicarea strategiilor de guvernare digitală privind îmbunătăţirea accesului la datele disponibile.


    ART. 8
    (1) ANRMPSG are următoarele atribuţii:
    a) gestionează resursele minerale, astfel cum sunt definite în cuprinsul art. 3 pct. 32 din Legea nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi fondul geologic naţional, şi resursele de petrol, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 16 şi 34 din Legea nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) negociază şi stabileşte împreună cu ceilalţi concedenţi ai domeniului public al statului, după caz, clauzele şi condiţiile acordurilor petroliere, ale licenţelor şi permiselor miniere, încheie astfel de acorduri, licenţe şi permise şi reglementează derularea operaţiunilor petroliere şi a activităţilor miniere prin norme, regulamente şi instrucţiuni tehnice emise în aplicarea actelor normative în vigoare;
    c) organizează fondul geologic naţional şi constituie, pe baza verificării şi înregistrării resurselor/rezervelor minerale, fondul naţional de resurse/rezerve minerale, precum şi fondul naţional de resurse/rezerve de petrol, pe baza rezervelor confirmate, a mişcării anuale a resurselor geologice şi a rezervelor prin lucrări efectuate, raportate de titularii acordurilor petroliere;
    d) îndeplineşte atribuţiile conferite de lege privitoare la taxe, redevenţe, tarife şi alte venituri prevăzute de Legea nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 114/2013, şi prezenta ordonanţă de urgenţă;
    e) aplică mecanismul economic specific domeniului resurselor minerale, petrolului şi stocării geologice a dioxidului de carbon, prevăzut la art. 5;
    f) stabileşte preţul de referinţă pentru petrolul extras în România în vederea stabilirii redevenţei corespunzătoare, tarifele pentru exploatarea Sistemului naţional de transport al petrolului, precum şi tarifele pe care le percepe pentru actele eliberate în exercitarea atribuţiilor sale sau pentru consultarea şi utilizarea unor documente şi informaţii referitoare la resursele minerale sau de petrol;
    g) urmăreşte aplicarea măsurilor stabilite pentru protecţia mediului, în cursul şi după efectuarea operaţiunilor petroliere şi a activităţilor miniere;
    h) controlează respectarea de către titulari a prevederilor acordurilor petroliere şi ale licenţelor sau permiselor, precum şi a normelor, regulamentelor şi instrucţiunilor tehnice din domeniu şi dispune măsuri pentru impunerea acestora;
    i) anulează licenţa/permisul, potrivit prevederilor art. 34 din Legea nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi reziliază concesiunea, potrivit prevederilor art. 42 din Legea nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
    j) avizează documentaţiile privind executarea lucrărilor de prospecţiune, explorare sau de exploatare, miniere şi petroliere, precum şi documentaţiile de încetare a operaţiunilor petroliere şi a activităţilor miniere, conform legislaţiei în vigoare, a măsurilor de protecţie a mediului şi de reconstrucţie ecologică;
    k) avizează reglementările, instrucţiunile şi prescripţiile tehnice specifice privind proiectarea, construirea, exploatarea Sistemului naţional de transport al petrolului, precum şi pentru punerea în funcţiune sau abandonarea unor porţiuni din acesta;
    l) instituie perimetre de protecţie hidrogeologică pentru zăcăminte de ape minerale şi termominerale, nămoluri şi turbe terapeutice şi avizează instituirea perimetrelor de protecţie sanitară;
    m) dispune sistarea lucrărilor de explorare şi/sau exploatare, executate în afara perimetrelor instituite, a celor fără documentaţii tehnice aprobate, precum şi a celor care, prin modul de desfăşurare, pot conduce la exploatare neraţională ori la degradarea zăcămintelor, până la înlăturarea cauzelor care le-au produs;
    n) elaborează, cu asistenţa ministerelor de resort, reglementări şi instrucţiuni tehnice pentru aplicarea Legii nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
    o) elaborează şi ţine la zi Cartea petrolieră, Cartea minieră şi Cadastrul extractiv;
    p) urmăreşte îndeplinirea obligaţiilor rezultate din planul de încetare a activităţii miniere;
    q) urmăreşte şi verifică producţia de resurse minerale şi producţia de petrol pentru calcularea redevenţelor datorate de titularii licenţelor miniere şi acordurilor petroliere; colaborează cu organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor în vederea plăţii redevenţelor de către operatorii economici;
    r) colaborează cu autorităţile teritoriale de gospodărire a apelor, de protecţie a mediului şi de protecţie a muncii în exercitarea activităţii de control;
    s) constată nerespectarea prevederilor Legii nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 114/2013, prin acte de control;
    ş) gestionează şi reglementează Sistemul naţional de transport prin conducte al ţiţeiului şi gazelor naturale, inclusiv terminalul petrolier proprietate publică a statului;
    t) acordă, modifică, actualizează şi retrage autorizaţiile de explorare şi stocare geologică a dioxidului de carbon;
    ţ) urmăreşte aplicarea prevederilor legale privind stocarea geologică a dioxidului de carbon pe tot parcursul fazelor de operare, închidere şi postînchidere;
    u) organizează şi menţine registrul siturilor de stocare geologică a dioxidului de carbon;
    v) elaborează rapoarte şi notificări pentru Comisia Europeană privind responsabilităţile ce îi revin şi în limita competenţelor în acest sens;
    w) emite proceduri şi reglementează activitatea de stocare geologică a dioxidului de carbon;
    x) primeşte şi aprobă rapoarte transmise de operatorii siturilor de stocare geologică a dioxidului de carbon;
    y) alte atribuţii stabilite prin lege.

    (2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, ANRMPSG organizează şi efectuează:
    a) activităţi promoţionale pentru punerea în valoare a resurselor petroliere şi a resurselor minerale, a golurilor miniere şi a siturilor de stocare geologică a dioxidului de carbon, împreună cu ministerele de resort, după caz;
    b) concursuri şi apeluri publice de oferte pentru concesionarea de activităţi miniere, operaţiuni de stocare geologică a dioxidului de carbon şi, respectiv, operaţiuni petroliere;
    c) baza de date privind resursele minerale şi de petrol;
    d) procedura de atestare, prin comisie constituită prin ordin al preşedintelui ANRMPSG, a competenţei tehnice a persoanelor juridice care întocmesc documentaţii şi/sau execută lucrări de cercetare geologică, lucrări de exploatare a petrolului şi a resurselor minerale şi de expertizare, precum şi a persoanelor fizice care întocmesc documentaţii şi/sau execută lucrări de cercetare geologică şi de expertizare; membrii comisiei de atestare beneficiază de o indemnizaţie de şedinţă de până la 20% din salariul minim brut pe ţară garantat în plată, stabilită prin ordin al preşedintelui ANRMPSG;
    e) activităţi în vederea avizării programelor anuale de exploatare, parte a planului de dezvoltare a exploatării, prin compartimentele de inspecţie teritorială;
    f) activităţi în vederea avizării amplasamentelor pentru obiectivele civile şi industriale, de utilitate publică, a planurilor sau a schiţelor de sistematizare, precum şi a lucrărilor inginereşti, sub aspectul influenţei acestora asupra posibilităţilor de cercetare şi de valorificare a substanţelor minerale utile şi asupra protecţiei zăcămintelor;
    g) acţiuni pentru constatarea şi sancţionarea contravenţiilor în domeniul activităţilor miniere, petroliere şi stocării geologice a dioxidului de carbon;
    h) sesizarea organelor competente în cazurile care pot constitui infracţiuni, potrivit legii penale;
    i) activităţi de elaborare şi promovare de proiecte de acte normative, norme, instrucţiuni şi proceduri, conform prevederilor legislaţiei privind stocarea geologică a dioxidului de carbon;
    j) demersuri pentru stabilirea zonelor de pe teritoriul României în care pot fi selectate siturile de stocare geologică a dioxidului de carbon şi le publică pe pagina proprie de internet;
    k) demersuri pentru evaluarea capacităţii de stocare a dioxidului de carbon disponibilă în zonele selectate de pe teritoriul României, inclusiv prin acordarea de autorizaţii de explorare în vederea stocării geologice a dioxidului de carbon;
    l) concursuri publice de oferte pentru acordarea autorizaţiilor de explorare în scopul stocării geologice a dioxidului de carbon şi a celor de stocare, conform procedurii aprobate prin ordin al preşedintelui ANRMPSG;
    m) sesiuni de pregătire de specialitate şi oferă consultanţă în domeniul Legii nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, al Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 114/2013;
    n) activităţi pentru stabilirea condiţiilor şi termenilor autorizaţiilor de explorare în vederea stocării geologice a dioxidului de carbon şi ale autorizaţiilor de stocare a dioxidului de carbon; întocmeşte astfel de autorizaţii şi reglementează modul de derulare a acestora;
    o) actualizarea, revizuirea sau retragerea autorizaţiei de stocare, după caz;
    p) activităţi comune cu autorităţile de mediu cu privire la inspecţiile planificate şi neplanificate, precum şi constatarea şi aplicarea sancţiunilor prevăzute în legislaţia din domeniu în vigoare;
    q) organizarea şi menţinerea la zi a registrului autorizaţiilor de stocare acordate şi a registrului siturilor de stocare închise şi a complexurilor de stocare înconjurătoare;
    r) transmiterea Comisiei Europene a cererilor de emitere a autorizaţiilor de stocare şi a documentelor conexe, informarea şi notificarea Comisiei Europene cu privire la propunerile de autorizaţii de stocare, precum şi informarea acesteia cu privire la decizia finală adoptată;
    s) elaborarea de propuneri de decizie privind aprobarea transferului de responsabilitate, la închiderea unui sit de stocare, şi transmiterea Comisiei Europene a deciziei, împreună cu toate materialele de suport pentru aprobarea transferului de responsabilitate şi cu variantele de decizie privind această aprobare şi informarea cu privire la decizia finală adoptată;
    ş) preluarea obligaţiilor aferente etapelor postînchidere a siturilor de stocare geologică a dioxidului de carbon, inclusiv a celor privind monitorizarea, măsurile corective şi restituirea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră;
    t) activitatea comună cu autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi a autorităţilor din subordine în vederea transmiterii raportărilor către Comisia Europeană privind punerea în aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 114/2013, inclusiv a informaţiilor cuprinse în Registrul autorizaţiilor de stocare acordate şi în Registrul siturilor de stocare închise;
    ţ) activitatea comună cu autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi a autorităţilor din subordine cu privire la planul de monitorizare a complexului de stocare şi a sitului de stocare în etapa iniţială, în cea de operare şi în cea de postînchidere şi cu privire la planul de măsuri corective şi la notificările şi raportările operatorului;
    u) schimbul de informaţii între statele membre şi Comisia Europeană în ceea ce priveşte implementarea prevederilor Directivei 2009/31/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind stocarea geologică a dioxidului de carbon şi de modificare a Directivei 85/337/CE a Consiliului, precum şi a Directivelor 2000/60/CE, 2001/80/CE, 2004/35/CE, 2006/12/CE, 2008/1/CE şi a Regulamentului CE nr. 1.013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului, iniţiază şi participă la programe şi proiecte interne şi internaţionale în domeniul captării, transportului şi stocării geologice a dioxidului de carbon;
    v) acţiuni de colaborare cu specialiştii din cadrul altor autorităţi publice centrale la politicile şi strategiile privind domeniile resurselor minerale, petrolului şi stocării geologice a dioxidului de carbon;
    w) activităţi de diseminare a informaţiilor specifice privind domeniile resurselor minerale, petrolului şi stocării geologice a dioxidului de carbon.

    (3) Organizarea şi funcţionarea comisiei de atestare a competenţei tehnice a persoanelor juridice care întocmesc documentaţii şi/sau execută lucrări de cercetare geologică, lucrări de exploatare a petrolului şi a resurselor minerale şi de expertizare, precum şi a persoanelor fizice care întocmesc documentaţii şi/sau execută lucrări de cercetare geologică şi de expertizare, precum şi procedura de atestare a acestei competenţe se stabilesc prin instrucţiuni, aprobate prin ordin al preşedintelui ANRMPSG.
    (4) Organizarea şi desfăşurarea sesiunilor de pregătire de specialitate şi consultanţă, precum şi modul de stabilire a tarifelor corespunzătoare acestora se reglementează prin ordin al preşedintelui ANRMPSG.
    (5) Pentru îndeplinirea atribuţiilor şi activităţilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, ANRMPSG utilizează un număr de autoturisme pentru transport de persoane, stabilit conform Ordonanţei Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) Pentru îndeplinirea atribuţiilor de control, inspecţie şi supraveghere a activităţilor miniere şi a operaţiunilor petroliere ANRMPSG utilizează un număr de 30 de autoturisme.
    (7) Consumul maxim de carburanţi pentru realizarea activităţilor specifice este de 200 litri/lună/autovehicul.

    ART. 9
    (1) În îndeplinirea atribuţiilor sale şi fără a se aduce atingere competenţelor sale de luare a deciziilor în activitatea de reglementare, ANRMPSG colaborează cu ministerele şi cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale sau locale, cu asociaţiile profesionale, sindicale şi cele ale operatorilor din domeniul resurselor minerale, petrolului şi stocării geologice a dioxidului de carbon.
    (2) ANRMPSG colaborează cu autorităţile de reglementare ale altor state, inclusiv prin acorduri de cooperare, cu Comisia Europeană, pentru armonizarea cadrului de reglementare pentru dezvoltarea pieţei regionale, a regulilor privind schimburile transfrontaliere de resurse minerale, petrol şi gaze naturale, a celor privind gestionarea şi alocarea capacităţilor de interconexiune, fără a aduce atingere atribuţiilor şi competenţelor acesteia.
    (3) În exercitarea atribuţiilor şi competenţelor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, ANRMPSG poate fi membră a unor organizaţii internaţionale de specialitate şi poate încheia parteneriate de colaborare cu instituţii de cercetare române sau străine.

    ART. 10
    Legea minelor nr. 85/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 197 din 27 martie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 3, punctul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "4. autoritatea competentă şi de reglementare - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, care reprezintă interesele statului în domeniul resurselor minerale, conform atribuţiilor stabilite de prezenta lege;"

    2. La articolul 20 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:
    "f) planul de gestionare a deşeurilor."

    3. După articolul 21 se introduce un nou articol, art. 21^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 21^1
    (1) Licenţele se modifică sau se completează prin acte adiţionale încheiate între Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon şi titular.
    (2) Actele adiţionale privind modificarea sau completarea licenţelor pentru explorare sau exploatare aprobate prin ordin al preşedintelui intră în vigoare de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon privind aprobarea acestor acte adiţionale.
    (3) Actele adiţionale prin care urmează să se modifice obiectul, perimetrul sau durata licenţelor pentru exploatare aprobate prin hotărâre a Guvernului intră în vigoare de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului privind aprobarea acestor acte adiţionale."

    4. La articolul 22, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Titularul este obligat să depună documentele prevăzute la alin. (1) în termen de 330 de zile de la intrarea în vigoare a licenţei."

    5. La articolul 32 alineatul (1), literele b) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "b) pune la dispoziţia autorităţii competente şi de reglementare suma reprezentând contravaloarea lucrărilor prevăzute în programul de lucrări de prospecţiune/explorare prevăzut prin permisul de prospecţiune/licenţa de explorare, scadente la data notificării renunţării şi neexecutate din motive imputabile titularului. Suma rezultată se face venit în procent de 70% la bugetul de stat şi în procent de 30% la bugetul ANRMPSG. ANRMPSG încasează întreaga sumă, din care distribuie cota de 30% în contul corespunzător de venituri ale ANRMPSG şi respectiv cota de 70% în contul corespunzător de venituri ale bugetului de stat, în termen de două zile lucrătoare de la încasare;
    ..................................................................................................
d) pune la dispoziţia autorităţii competente şi de reglementare suma reprezentând contravaloarea lucrărilor de reabilitare a mediului şi de conservare/închidere neexecutate, aferente activităţilor miniere desfăşurate până la momentul renunţării, precum şi contravaloarea programului de monitorizare a factorilor de mediu postînchidere, prevăzute în planul de refacere a mediului şi proiectul tehnic, precum şi în planul de încetare a activităţii."

    6. După articolul 38 se introduce un nou articol, art. 38^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 38^1
    Regimul juridic privind identificarea, evidenţa şi modalitatea de punere în valoare a golurilor miniere se stabileşte prin ordin al preşedintelui ANRMPSG care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I."

    7. La articolul 39 alineatul (1), literele c) şi q) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "c) să înceapă activităţile miniere în termen de cel mult 390 de zile de la intrarea în vigoare a licenţei;
    ...............................................................................................
q) să suporte cheltuielile aferente transferului de tehnologie şi perfecţionării profesionale prevăzute în licenţă. Sumele respective vor fi virate în contul de venituri al autorităţii competente şi de reglementare anual, până la sfârşitul primei luni a anului în curs pentru care sunt datorate;"

    8. La articolul 48, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 48
    (1) Pentru actele eliberate în exercitarea atribuţiilor sale sau duplicate după acestea - avize, permise de prospecţiune şi exploatare, licenţe de explorare şi exploatare, documente de înregistrare a rezervelor, decizii de încetare a activităţii miniere, aprobări de asociere, de transfer al licenţei, acte adiţionale la licenţe, atestate, autorizări, autorizarea utilizării golurilor miniere sau alte asemenea acte -, precum şi pentru consultarea şi utilizarea unor documente şi informaţii referitoare la resursele minerale şi a Cărţii miniere, autoritatea competentă şi de reglementare percepe tarife.
    (2) Veniturile realizate conform alin. (1) sunt utilizate de către autoritatea competentă şi de reglementare pentru finanţarea cheltuielilor curente şi de capital.
    (3) Veniturile rămase neutilizate la sfârşitul anului bugetar se reportează în anul următor, cu aceeaşi destinaţie."

    9. După articolul 48 se introduce un nou articol, art. 48^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 48^1
    (1) Sumele cu titlu de transfer de tehnologie şi pregătire profesională se achită anual autorităţii competente şi de reglementare, până la sfârşitul primei luni a anului în curs pentru care sunt datorate.
    (2) Sumele cu titlu de transfer de tehnologie şi pregătire profesională constituie venituri proprii ale autorităţii competente şi de reglementare şi sunt destinate finanţării cheltuielilor curente şi de capital ale acesteia.
    (3) Regimul juridic privind stabilirea, plata şi evidenţa sumelor reprezentând transfer de tehnologie şi perfecţionare profesională se reglementează prin ordin al preşedintelui ANRMPSG care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I."

    10. Articolul 54 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 54
    Autoritatea competentă şi de reglementare abilitată pentru aplicarea dispoziţiilor prezentei legi este Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, finanţată integral din venituri proprii, în subordinea Guvernului şi coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului."

    11. În cuprinsul Legii minelor nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, sintagma „autoritatea competentă“ se înlocuieşte cu sintagma „autoritatea competentă şi de reglementare“.


    ART. 11
    Legea petrolului nr. 238/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 535 din 15 iunie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2, punctul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "3. autoritate competentă şi de reglementare este Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, care reprezintă interesele statului în domeniul resurselor de petrol, conform atribuţiilor stabilite de prezenta lege;"

    2. La articolul 40 alineatul (1), literele b) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "b) pune la dispoziţia autorităţii competente şi de reglementare suma reprezentând contravaloarea lucrărilor prevăzute în programul minimal de explorare stabilit prin acordul petrolier şi a celor de dezvoltare şi exploatare, scadente la data notificării renunţării şi neexecutate din motive imputabile titularului acordului petrolier. Suma rezultată se face venit în procent de 70% la bugetul de stat şi în procent de 30% la bugetul ANRMPSG. ANRMPSG încasează întreaga sumă, din care distribuie cota de 30% în contul corespunzător de venituri ale ANRMPSG şi respectiv cota de 70% în contul corespunzător de venituri ale bugetului de stat, în termen de două zile lucrătoare de la încasare;
    .................................................................................................
d) pune la dispoziţia autorităţii competente şi de reglementare suma reprezentând contravaloarea lucrărilor de abandonare neexecutate, aferente operaţiunilor petroliere desfăşurate până la momentul renunţării şi programului de monitorizare a factorilor de mediu postînchidere, prevăzute în planul de abandonare. Suma rezultată se face venit în procent de 70% la bugetul de stat şi în procent de 30% la bugetul ANRMPSG. ANRMPSG încasează întreaga sumă, din care distribuie cota de 30% în contul corespunzător de venituri ale ANRMPSG şi respectiv cota de 70% în contul corespunzător de venituri ale bugetului de stat, în termen de două zile lucrătoare de la încasare."

    3. La articolul 48 alineatul (1), litera k) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "k) să suporte cheltuielile aferente transferului de tehnologie şi perfecţionării profesionale, prevăzute în acord. Sumele respective vor fi virate în contul de venituri al autorităţii competente şi de reglementare anual, până la sfârşitul primei luni a anului în curs pentru care sunt datorate;"

    4. La articolul 52, alineatele (1), (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 52
    (1) Pentru actele eliberate în exercitarea atribuţiilor sale - avize, permise de prospecţiune şi exploatare, documente de înregistrare a rezervelor, decizii de încetare a operaţiunilor petroliere, aprobări de asociere, de transfer al acordului petrolier, atestate, autorizări sau alte asemenea acte -, precum şi pentru consultarea şi utilizarea unor documente şi informaţii referitoare la resursele de petrol şi a Cărţii petroliere ANRMPSG percepe tarife.
    (2) Veniturile realizate conform alin. (1) sunt utilizate de către ANRMPSG pentru finanţarea cheltuielilor curente şi de capital.
    (3) Veniturile rămase neutilizate la sfârşitul anului bugetar se reportează în anul următor, cu aceeaşi destinaţie."

    5. După articolul 52 se introduc două noi articole, art. 52^1 şi art. 52^2, cu următorul cuprins:
    "ART. 52^1
    Regimul juridic privind cuantumul, plata şi evidenţa tarifelor se reglementează prin ordin al preşedintelui ANRMPSG care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I; tarifele se actualizează anual, prin ordin al preşedintelui ANRMPSG.
    ART. 52^2
    (1) Sumele cu titlu de transfer de tehnologie şi pregătire profesională se achită anual autorităţii competente şi de reglementare, până la sfârşitul primei luni a anului în curs pentru care sunt datorate.
    (2) Sumele cu titlu de transfer de tehnologie şi pregătire profesională constituie venituri proprii ale autorităţii competente şi de reglementare şi sunt destinate finanţării cheltuielilor curente şi de capital ale acesteia.
    (3) Regimul juridic privind stabilirea, plata şi evidenţa sumelor reprezentând transfer de tehnologie şi perfecţionare profesională se reglementează prin ordin al preşedintelui ANRMPSG care publică în Monitorul Oficial al României, Partea I."

    6. Articolul 53 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 53
    Autoritatea competentă şi de reglementare abilitată pentru aplicarea dispoziţiilor prezentei legi este Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, finanţată integral din venituri proprii, în subordinea Guvernului şi coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului."

    7. În cuprinsul Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare, sintagma „autoritatea competentă“ se înlocuieşte cu sintagma „autoritatea competentă şi de reglementare“.


    ART. 12
    După articolul 32 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2011 privind stocarea geologică a dioxidului de carbon, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 114/2013, se introduc două noi articole, art. 32^1 şi art. 32^2, cu următorul cuprins:
    "ART. 32^1
    (1) Pentru actele eliberate în exercitarea atribuţiilor sale: autorizaţii de explorare şi autorizaţii de stocare a dioxidului de carbon, avize, transferul autorizaţiilor, decizii de aprobare a accesului unor terţi la siturile de stocare a dioxidului de carbon sau a transferului de responsabilitate către autoritatea competentă şi de reglementare sau alte asemenea acte, precum şi pentru punerea la dispoziţie în vederea consultării şi utilizării unor date şi informaţii geologice sau tehnice, ANRMPSG percepe tarife.
    (2) Veniturile realizate conform alin. (1) sunt utilizate de ANRMPSG pentru finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale acesteia.
    (3) Veniturile rămase neutilizate la sfârşitul anului bugetar se preiau ca venituri în anul următor, la dispoziţia ANRMPSG.
    (4) Regimul juridic privind cuantumul, plata şi evidenţa tarifelor stabilite de prezenta ordonanţă de urgenţă se reglementează prin ordin al preşedintelui ANRMPSG care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I; tarifele stabilite de prezenta ordonanţă de urgenţă se actualizează anual, prin ordin al preşedintelui ANRMPSG.
    ART. 32^2
    (1) Operatorul are obligaţia să suporte cheltuielile aferente transferului de tehnologie şi perfecţionării profesionale, astfel cum sunt prevăzute în autorizaţia de explorare şi/sau stocare, care se constituie venit la bugetul ANRMPSG.
    (2) Sumele cu titlu de transfer de tehnologie şi perfecţionare profesională se achită anual ANRMPSG, până la sfârşitul primei luni a anului în curs pentru care sunt datorate.
    (3) Sumele cu titlu de transfer de tehnologie şi perfecţionare profesională constituie venituri proprii ale ANRMPSG şi sunt destinate finanţării cheltuielilor curente şi de capital ale acesteia.
    (4) Regimul juridic privind stabilirea, plata şi evidenţa sumelor reprezentând transfer de tehnologie şi perfecţionare profesională stabilite de prezenta ordonanţă de urgenţă se reglementează prin ordin al preşedintelui ANRMPSG care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I."


    ART. 13
    (1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon aprobă, prin ordin, regulamentul de organizare şi funcţionare, regulamentul intern, structura organizatorică, bugetul şi salarizarea personalului ANRMPSG.
    (2) În termen de 60 de zile de la data înfiinţării ANRMPSG, soldul sumelor necheltuite din transferul de tehnologie şi pregătire profesională la 31.12.2023, precum şi suma aferentă anului 2024 se virează în contul de venituri ale ANRMPSG.
    (3) Prin excepţie de la dispoziţiile art. 1 alin. (1) şi art. 5 alin. (1), până la data de 31 decembrie 2024, finanţarea ANRMPSG se realizează din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, în limitele bugetului aprobat la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţate de urgenţă.
    (4) În cursul anului bugetar 2024, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, cheltuielile curente şi de capital ale ANRMPSG sunt finanţate prioritar din venituri proprii şi complementar din subvenţii de la bugetul de stat.
    (5) Prin excepţie de la prevederile art. 5 alin. (8), excedentele rezultate din execuţia bugetară realizată în anul 2024 de ANRMPSG se regularizează la sfârşitul anului cu bugetul din care sunt finanţate, în limita sumelor primite de la acesta.
    (6) Prin excepţie de la dispoziţiile art. 2 alin. (5) lit. d), în cursul anului bugetar 2024, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, preşedintele ANRMPSG are calitatea de ordonator terţiar de credite.

    ART. 14
    Prin derogare de la prevederile art. VII alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, ANRMPSG, ca instituţie nou-înfiinţată, poate organiza, conform legii, concursuri pentru ocuparea posturilor aprobate potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. 15
    Prin excepţie de la prevederile art. 1 alin. (1) şi art. 5 alin. (1), cheltuielile ANRMPSG corespunzătoare plăţii sumelor individuale aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică de interes naţional „Conductă de interconectare a Sistemului naţional de transport gaze naturale din România cu Sistemul de transport gaze naturale din Republica Moldova pe direcţia Iaşi (România)-Ungheni (Republica Moldova)“, expropriate, astfel cum este aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 474/2013 privind aprobarea amplasamentului şi declanşarea procedurii de expropriere a imobilelor situate în coridorul de expropriere al lucrării „Conductă de interconectare a Sistemului naţional de transport gaze naturale din România cu Sistemul de transport gaze naturale din Republica Moldova pe direcţia Iaşi (România)-Ungheni (Republica Moldova)“, se asigură din subvenţii de la bugetul de stat, până la achitarea integrală a acestora.

    ART. 16
    La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă:
    1. articolul 48 alineatul (4) şi articolul 55 din Legea minelor nr. 85/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 197 din 27 martie 2003, cu modificările şi completările ulterioare;
    2. articolul 52 alineatul (4), articolul 54 şi articolul 55 din Legea petrolului nr. 238/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 535 din 15 iunie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;
    3. Hotărârea Guvernului nr. 1.419/2009 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 842 din 7 decembrie 2009, cu modificările şi completările ulterioare;
    4. articolul 128 şi articolul 129 din Normele pentru aplicarea Legii minelor nr. 85/2003, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.208/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 772 din 4 noiembrie 2003, cu modificările şi completările ulterioare;
    5. articolul 94, articolul 95 şi articolul 96 din Normele metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 238/2004, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 2.075/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1170 din 10 decembrie 2004, cu modificările ulterioare.


    ART. 17
    În cuprinsul actelor normative în vigoare denumirea „Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale“ se înlocuieşte cu „Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon“.

    ART. 18
    Prevederile art. 1 alin. (1), art. 5 alin. (1), art. 10 pct. 14 şi ale art. 11 pct. 9 referitoare la finanţarea ANRMPSG integral din venituri proprii, precum şi prevederile art. 2 alin. (5) lit. d) se aplică de la 1 ianuarie 2025.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Secretarul general al Guvernului,
                    Mircea Abrudean
                    Şeful Cancelariei Prim-Ministrului,
                    Alexandru-Mihai Ghigiu
                    Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale,
                    Adriana Petcu
                    Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Simona Bucura-Oprescu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 28 iunie 2024.
    Nr. 81.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016