Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere obligaţia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent pentru a gestiona resursele şi obligaţiile bugetare, precum şi riscurile fiscale de o manieră care să asigure sustenabilitatea poziţiei fiscale pe termen mediu şi lung, precum şi predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, în scopul menţinerii stabilităţii macroeconomice,
întrucât criza generată de pandemia de COVID-19 a determinat la nivel naţional luarea unor măsuri de natură sanitară şi economică ce au generat dezechilibre la nivelul indicatorilor macroeconomici,
în condiţiile depăşirii, în anul 2019, a pragului de 3% al deficitului bugetar conform metodologiei Uniunii Europene, denumită în continuare ESA, România se află în procedura aplicabilă deficitelor excesive începând cu data de 3 aprilie 2020, când Consiliul Uniunii Europene a adoptat o recomandare pentru corectarea deficitului bugetar excesiv, care prevede atingerea unor ţinte de deficit public de 3,6% din PIB în anul 2020, 3,4% în anul 2021 şi 2,8% în anul 2022. În acest context, la data de 15 septembrie 2020, România a transmis Comisiei Europene raportul privind acţiunile întreprinse la recomandarea Consiliului Uniunii Europene pentru ajustarea deficitului bugetar excesiv.
Având în vedere impactul macroeconomic şi fiscal extraordinar al pandemiei de COVID-19, Comisia Europeană a decis să reevalueze la o dată ulterioară situaţia bugetară a României, pe baza datelor privind execuţia bugetară din anul 2020, a bugetului pe anul 2021 şi a prognozei sale din luna mai 2021.
Ţinând cont că, în anii 2020 şi 2021, politica fiscal-bugetară a reprezentat un instrument important pentru stoparea efectelor negative ale crizei pandemice, măsurile bugetare adoptate fiind menite să consolideze capacitatea sistemului de sănătate, să ţină sub control pandemia şi să ofere ajutor persoanelor şi sectoarelor cele mai afectate, măsurile adoptate în anul 2020, unele prelungite şi în anul 2021, precum şi măsurile noi adoptate în anul 2021 fiind conforme cu recomandările Consiliului adoptate în contextul procedurii aplicabile deficitelor excesive, declanşată pentru România în anul 2020, respectiv având un caracter temporar, sau fiind contrabalansate de măsuri compensatorii,
având în vedere că cea mai recentă recomandare a Consiliului în cadrul procedurii aplicabile deficitelor excesive pentru România este cea adoptată la data de 18 iunie 2021, prin care României i s-a recomandat să reducă deficitul public la 8,0% din PIB în anul 2021, la 6,2% din PIB în anul 2022, la 4,4% din PIB în anul 2023 şi la 2,9% din PIB în anul 2024,
având în vedere că planificarea bugetară în vigoare pentru anul 2022 şi pe termen mediu respectă recomandarea instituţiilor Uniunii Europene în ceea ce priveşte traiectoria de ajustare a deficitului bugetar în vederea ieşirii de sub incidenţa procedurii aplicabile deficitelor excesive în anul 2024,
luând în considerare că obiectivul construcţiei bugetare pe anul 2022 şi perspectiva anilor 2023-2024 îl reprezintă realizarea graduală a consolidării fiscale prin măsuri care să permită atingerea ţintei de deficit prevăzute de regulamentele europene până în anul 2024,
întrucât planificarea bugetară pe anul 2022 s-a efectuat având în vedere încadrarea în ţinta de deficit cash de 5,84% din PIB şi 6,24% din PIB în termeni ESA,
recent, Guvernul a aprobat un pachet de măsuri pentru menţinerea nivelului de trai minimal al categoriilor vulnerabile şi continuarea activităţilor economice cu impact asupra cheltuielilor bugetului general consolidat.
În acest context, pentru asigurarea sursei de finanţare a măsurilor adoptate de Guvern, pentru sprijinul mediului economic şi al protecţiei categoriilor vulnerabile, cu respectarea angajamentelor asumate în ce priveşte încadrarea în ţinta de deficit, este necesară diminuarea unor cheltuieli de funcţionare ale instituţiilor şi autorităţilor publice. În această categorie se regăsesc cheltuielile de personal care în anul 2022 reprezintă 22% din totalul cheltuielilor bugetului general consolidat.
În ce priveşte evoluţia numărului de posturi ocupate în autorităţile şi instituţiile publice, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, este de menţionat că acesta a crescut cu 27.553 în aprilie 2022, comparativ cu decembrie 2019.
În considerarea faptului că aceste elemente vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ARTICOL UNIC
(1) În perioada cuprinsă între data de 1 iulie 2022 şi data de 31 decembrie 2022 se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, cu excepţia posturilor unice din:
a) instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare;
b) instituţiile publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, prin post unic se înţelege:
a) acel post ale cărui atribuţii, prin conţinutul şi natura lor, sau responsabilităţii stabilite nu se regăsesc într-o altă structură organizatorică;
b) un post dintre cele aflate în structura în care există numai posturi vacante.
(3) Pentru posturile pentru care au fost demarate procedurile de organizare a concursurilor sau examenelor anterior datei de 1 iulie 2022, se continuă procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor în vigoare la acea dată.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului se poate aproba organizarea de concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din instituţiile şi autorităţile publice prevăzute la alin. (1) lit. a), cu justificarea necesităţii şi cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate cu această destinaţie în buget, respectiv prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului, iniţiat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din instituţiile publice locale prevăzute la alin. (1) lit. b).
(5) Procedura referitoare la transmiterea solicitărilor de ocupare a posturilor din cadrul instituţiilor prevăzute la alin. (1) lit. b) se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Cătălin Boboc,
secretar de stat
Ministrul finanţelor,
Adrian Câciu
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Cseke Attila-Zoltán
Bucureşti, 16 iunie 2022.
Nr. 80.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: