Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 8 din 19 februarie 2019 privind unele măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2017/1.939 al Consiliului din 12 octombrie 2017 de punere în aplicare a unei forme de cooperare consolidată în ceea ce priveşte instituirea Parchetului European (EPPO)
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 137 din 20 februarie 2019
Ţinând seama de intrarea în vigoare la 20 noiembrie 2017 a Regulamentului (UE) 2017/1.939 al Consiliului din 12 octombrie 2017 de punere în aplicare a unei forme de cooperare consolidată în ceea ce priveşte instituirea Parchetului European (EPPO), precum şi de faptul că Parchetul European, denumit în continuare EPPO, va efectua primele anchete la trei ani de la intrarea în vigoare a Regulamentului, respectiv începând cu 20 noiembrie 2020,
luând în considerare că, până la data de 20 noiembrie 2020, EPPO trebuie operaţionalizat pe deplin, eforturile Uniunii Europene în acest domeniu concentrându-se în prima parte a anului 2019 pe necesitatea numirii procurorului-şef european şi a procurorilor europeni şi procurorilor europeni delegaţi,
în contextul în care primul semestru al anului 2019 este marcat de Preşedinţia României a Consiliului Uniunii Europene care şi-a asumat printre priorităţile în domeniul justiţiei penale şi facilitarea operaţionalizării EPPO,
având în vedere că până în luna martie 2019, Guvernul României trebuie să prezinte trei candidaţi pentru postul de procuror european, astfel încât să poată fi efectuată în a doua jumătate a anului 2019 numirea efectivă a procurorilor europeni în cadrul EPPO, astfel cum s-a solicitat printr-o scrisoare adresată autorităţilor române de către doamna Vera Jurova, comisar european pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen şi domnul Gunter H. Oettinger, comisar pentru buget şi resurse umane,
ţinând seama de necesitatea adoptării unor reglementări la nivel de lege care să stabilească procedura de desemnare de către statul român a candidaţilor pentru funcţiile de procuror european şi procuror european delegat,
în condiţiile în care lipsa unor reglementări interne care să permită de urgenţă derularea în termeni clari, imperativi şi unici a procedurii de selectare poate fi de natură a afecta îndeplinirea de către România a obligaţiei legale ce decurge din participarea la forma de cooperare consolidată privind Parchetul European, prin necomunicarea la timp a candidaţilor români pentru postul de procurori europeni,
ţinând cont că cele prezentate mai sus constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu mai poate fi amânată, în sensul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, iar o eventuală legiferare pe altă cale decât delegarea legislativă nu ar fi de natură să înlăture de îndată consecinţele negative care s-ar produce prin necomunicarea de România, în termenul stabilit, a numelor candidaţilor români la funcţia de procuror european şi procuror european delegat,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 1
Desemnarea candidaţilor în numele României pentru funcţia de procuror european
(1) Ministrul justiţiei desemnează trei candidaţi în numele României în vederea numirii, de către Consiliul Uniunii Europene, în funcţia de procuror european, în condiţiile art. 16 din Regulamentul (UE) 2017/1.939 al Consiliului din 12 octombrie 2017 de punere în aplicare a unei forme de cooperare consolidată în ceea ce priveşte instituirea Parchetului European (EPPO), denumit în continuare Regulament.
(2) Candidaţii în numele României pentru funcţia de procuror european sunt selectaţi în urma unui interviu în faţa unei comisii de selecţie prezidate de ministrul justiţiei şi din care fac parte preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii şi doi specialişti în domeniul cooperării judiciare internaţionale în materie penală, desemnaţi de către ministrul justiţiei.
(3) Îşi pot depune candidatura procurori sau judecători cu minimum 15 ani vechime în funcţia de procuror sau judecător, cu grad de parchet de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, respectiv cu grad de curte de apel, şi care dispun de experienţă practică relevantă în sistemul judiciar românesc.
(4) Comisia de selecţie prevăzută la alin. (2) este convocată de ministrul justiţiei. În termen de 5 zile de la convocare, comisia, prin grija secretariatului acesteia, asigurat de compartimentul resurse umane din cadrul Ministerului Justiţiei, publică anunţul privitor la selecţia candidaţilor în numele României pentru funcţia de procuror european pe paginile de internet ale Ministerului Justiţiei, Consiliului Superior al Magistraturii şi Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. În anunţ sunt indicate cerinţele prevăzute pentru ocuparea acestei funcţii, documentaţia ce trebuie prezentată, data şi locul desfăşurării interviului, termenul până la care pot fi depuse candidaturile.
(5) Candidaţii pentru funcţia de procuror european depun la Ministerul Justiţiei, în termenul prevăzut la alin. (4), o scrisoare de candidatură însoţită de orice alte înscrisuri considerate relevante de către candidaţi.
(6) Interviul se transmite în direct, audio-video, pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei. Interviul are o durată de maximum 45 de minute/candidat.
(7) Evaluarea candidaţilor se face pe baza aspectelor relevante rezultate din susţinerea interviului, din analiza documentelor depuse de către candidat cu privire la experienţa practică relevantă, precum şi a altor aspecte verificabile rezultate din activitatea sa anterioară.
(8) În termen 5 zile de la data interviului, comisia de selecţie prevăzută la alin. (2) selectează trei candidaţi, care vor fi incluşi în lista cu trei candidaturi pe care ministrul justiţiei o va înainta Consiliului Uniunii Europene. Lista este publicată pe site-ul Ministerului Justiţiei.
ART. 2
Autoritatea relevantă
Ministerul Justiţiei este autoritate naţională relevantă, în sensul art. 13 alin. (2) din Regulament.
ART. 3
Desemnarea de către România a candidaţilor pentru funcţia de procuror european delegat
(1) Ministrul justiţiei comunică procurorului-şef european, în vederea numirii de către Colegiul Parchetului European, în condiţiile art. 17 din Regulament, numele candidaţilor la funcţia de procuror european delegat în România.
(2) Candidaţii la funcţia de procuror european delegat în România sunt desemnaţi de ministrul justiţiei în urma unei proceduri de selecţie, dispoziţiile art. 1 aplicându-se în mod corespunzător.
(3) Pot fi desemnaţi drept candidaţi la funcţia de procuror european delegat procurori cu minimum 12 ani vechime în funcţia de procuror cu grad profesional cel puţin de parchet de pe lângă tribunal, care dispun de experienţă practică relevantă în sistemul juridic românesc, îndeosebi în domeniul urmăririi penale a infracţiunilor împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene ori a infracţiunilor în domeniul fiscal sau vamal.
ART. 4
Drepturile şi statutul procurorului european în numele României
(1) Procurorul european în numele României beneficiază de drepturile prevăzute în Regulament.
(2) La data numirii în funcţia de procuror european, persoana este eliberată din funcţia de procuror sau judecător. Procurorul european în numele României are dreptul, la încetarea mandatului, să revină la postul de judecător sau procuror deţinut anterior, care se rezervă în condiţiile legii.
(3) Perioada în care o persoană exercită funcţia de procuror european constituie vechime în funcţia de judecător sau procuror.
(4) Dispoziţiile prezentului articol se aplică şi procurorului european în numele României numit procuror-şef european adjunct, precum şi în cazul în care un procuror sau judecător român este numit în funcţia de procuror-şef european.
ART. 5
Drepturile şi statutul procurorului european delegat în România
(1) De la data numirii în funcţia de procuror european delegat şi până la data eliberării din această funcţie, procurorul european delegat în România este şi rămâne procuror în înţelesul Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, instrumentând dosare de competenţa Parchetului European.
(2) Pe durata numirii ca procuror european delegat în România, acesta beneficiază exclusiv de o remuneraţie acordată de către Parchetul European, în condiţiile art. 96 alin. (6) din Regulament. Pentru sumele primite cu titlu de remuneraţie din partea Parchetului European se aplică legislaţia în vigoare privind impozitarea şi contribuţiile de asigurări sociale şi asigurări sociale de sănătate.
(3) Celelalte dispoziţii din legea română privind statutul, drepturile, cu excepţia celor salariale, precum şi obligaţiile procurorilor rămân aplicabile procurorului european delegat.
ART. 6
Alte dispoziţii
(1) Procurorul european numit în numele României, inclusiv în cazul în care este numit procuror-şef european adjunct, precum şi procurorul-şef european de cetăţenie română au dreptul la paşaport diplomatic.
(2) Dispoziţiile Legii nr. 105/2012 privind detaşarea experţilor naţionali la instituţiile şi organismele Uniunii Europene şi ale art. 111 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 123/2007 privind unele măsuri pentru consolidarea cooperării judiciare cu statele membre ale Uniunii Europene, aprobată cu modificări prin Legea nr. 85/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător şi în cazul experţilor naţionali detaşaţi, în condiţiile legii, la Parchetul European în condiţiile art. 98 din Regulament.
(3) În aplicarea dispoziţiilor art. 25 alin. (6) din Regulament, autoritatea naţională competentă este procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(4) Cheltuielile care revin României pentru îndeplinirea atribuţiilor procurorilor europeni delegaţi se suportă din bugetul Ministerului Public, fiind prevăzute într-o poziţie bugetară distinctă. Personalul necesar desfăşurării activităţii procurorului european delegat, precum şi suportul material şi logistic se asigură de către Ministerul Public.
PRIM-MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
Contrasemnează:
Ministrul justiţiei,
Tudorel Toader
Ministrul finanţelor publice,
Eugen Orlando Teodorovici
Ministrul afacerilor externe,
Teodor-Viorel Meleşcanu
p. Ministrul delegat pentru afaceri europene,
Alexandru-Victor Micula,
secretar de stat
Bucureşti, 19 februarie 2019.
Nr. 8.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: