Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 79 din 28 iunie 2024  pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 79 din 28 iunie 2024 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 605 din 28 iunie 2024
    Având în vedere necesitatea clarificării unor dispoziţii legale, în vederea asigurării implementării acestora conform voinţei legiuitorului, şi eliminarea oricărei interpretări în legătură cu coroborarea cadrului legal general şi special incident,
    în scopul stabilirii exprese a modalităţii de manifestare a statului în ipoteza trecerii unui bun în proprietatea publică a acestuia şi a responsabilităţii societare pentru situaţia în care bunul în cauză se află în patrimoniul unei societăţi la care statul sau o unitate administrativ-teritorială este acţionar sau asociat şi prezintă interes public,
    având în vedere că în condiţiile păstrării formei actuale există riscul ca, în lipsa manifestării exprese, prin hotărâre a Guvernului, a voinţei dobânditorului - stat şi/sau fără declararea de către stat a interesului public asupra bunului ce face obiectul trecerii în proprietatea publică, orice convenţie cu titlu oneros semnată de instituţii publice cu societăţile prevăzute la art. 296 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, să nu fie valabil încheiată,
    ţinând cont de faptul că în lipsa declarării prin hotărâre a Guvernului, ca fiind de interes public, a bunurilor care fac obiectul trecerii din patrimoniul societar în domeniul public există riscul unui comportament neunitar la nivelul instituţiilor publice, cu incidenţă asupra implementării proiectelor de interes public în măsura în care acestea se vor dezvolta în relaţia cu bunurile transmise în domeniul public,
    în considerarea nevoii de punere în acord a dispoziţiilor legale speciale în legătură cu anumite situaţii expres reglementate, precum şi ţinând seama de faptul că neadoptarea acestor măsuri în regim de urgenţă şi nerezolvarea acestor problematici semnalate la nivelul reglementării, cu impact asupra administraţiei publice, ar conduce la îngreunarea procesului decizional şi derulării procedurilor necesare implementării unor proiecte de interes public,
    în baza faptului că statul, prin Guvern, emite în principal acte la nivel de hotărâre a Guvernului şi în cazuri expres reglementate, acte de nivel primar, şi că instituţiile publice pot avea doar prerogative în materia exercitării dreptului de proprietate publică deja constituit,
    ţinând seama de caracterul restrictiv al dispoziţiilor alin. (7) al art. 296 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, în sensul aplicării acestuia exclusiv pentru cazurile menţionate la alin. (1) şi (2) ale aceluiaşi articol, ceea ce ar conduce la exercitarea autorităţii de stat în domeniul reglementat de către persoane juridice de drept public fără mandatarea expresă a acestora la nivel de normă primară, în mod similar, spre exemplu, reglementării în materia exproprierii publice ori a altor instituţii de drept reglementate,
    în ideea asigurării concordanţei dintre teza privind concesionarea prin hotărâre a Guvernului a unor bunuri proprietate publică în legătură cu care există obligaţii juridice în legătură cu care trebuie asigurată continuitatea, caz în care dispoziţiile legale privind realizarea unor studii ori aplicarea normelor în materia publicităţii şi punerea documentaţiei de atribuire la dispoziţia unor terţi nu se justifică, fiind aspecte contrare scopului reglementării,
    ţinând cont de faptul că în situaţia menţionată documentaţia de atribuire va cuprinde doar elementele enumerate la art. 313 alin. (1) lit. a), b), f) şi g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, însă aplicarea art. 308 alin. (2) privind înaintarea către concedent a propunerilor de concesionare, precum şi a art. 309-312 din acelaşi act normativ, care lasă în marja de apreciere exclusivă a unei instituţii publice oportunitatea concesionării, este incompatibilă cu teza menţionată a concesiunii prin hotărâre a Guvernului, este obligatorie eliminarea aspectelor de contradictorialitate, altfel normele neputând fi aplicate conform intenţiei de reglementare, caz în care echivocul, lipsa de precizie, nearmonizarea instituţiilor de drept reprezintă riscuri al căror efect nu poate fi comensurat,
    luând în considerare necesitatea protejării interesului statului şi creării pârghiilor necesare în situaţia concesionării directe a unor bunuri proprietate publică, în alte condiţii putându-se ajunge la situaţii în care în numele statului s-ar manifesta orice persoană juridică de drept public cu depăşirea capacitării juridice a acesteia,
    ţinând cont de necesitatea asigurării premiselor legale pentru intrarea în proprietatea publică a statului a unor bunuri de interes public şi concesionarea acestora cu prezervarea obligaţiilor anterior constituite,
    în considerarea faptului că toate aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 296, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
    "(4) Trecerea în domeniul public a unui bun din patrimoniul societăţilor la care statul sau o unitate administrativ-teritorială este acţionar sau asociat se face prin actele prevăzute la alin. (1) şi (2) prin care bunul este declarat de interes public şi este stabilit administratorul acestuia, cu acordul prealabil al adunării generale a acţionarilor şi cu achitarea ulterioară actelor prevăzute la alin. (1) şi (2) a contravalorii bunului. Acordul prealabil al adunării generale a acţionarilor se dă pentru transmiterea dreptului de proprietate asupra bunului, precum şi cu privire la contravaloarea acestuia, determinată prin raport de evaluare întocmit de evaluatori autorizaţi, conform legii. Achitarea contravalorii bunului se realizează cel mai târziu la data semnării procesului-verbal de predare-primire."

    2. La articolul 315, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "(1) Prin excepţie de la prevederile art. 312 alin. (1), bunurile proprietate publică pot fi concesionate prin atribuire directă companiilor naţionale, societăţilor naţionale sau societăţilor aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea entităţilor prevăzute la art. 303 alin. (3)-(5), care au fost înfiinţate prin reorganizarea regiilor autonome şi care au ca obiect principal de activitate gestionarea, întreţinerea, repararea şi dezvoltarea respectivelor bunuri, dar numai până la finalizarea privatizării acestora, precum şi prin hotărâre a Guvernului pentru societăţile cu capital integral sau majoritar de stat care şi-au asumat anterior trecerii bunului în proprietatea publică diverse obligaţii juridice pentru aceste bunuri, pe perioada existenţei acestor obligaţii, caz în care dispoziţiile art. 308 alin. (2) şi art. 309-312 nu se aplică."





                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
                    Ştefan-Radu Oprea
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Adrian-Ioan Veştea
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 28 iunie 2024.
    Nr. 79.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016