Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 78 din 21 iunie 2024  pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 78 din 21 iunie 2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 596 din 26 iunie 2024
    Având în vedere necesitatea clarificării teritoriului fiscal din perspectiva taxei pe valoarea adăugată şi a accizelor, în contextul aplicării unui tratament unitar, din punct de vedere vamal şi fiscal, operaţiunilor legate de activităţile de explorare şi exploatare a zăcămintelor minerale naturale din zona contiguă sau zona economică exclusivă a României din Marea Neagră,
    întrucât lipsa acestor clarificări ar conduce la dificultăţi de aplicare şi la posibile interpretări diferite, cu consecinţe negative asupra activităţilor de explorare şi exploatare a zăcămintelor minerale naturale din zona contiguă sau zona economică exclusivă a României din Marea Neagră,
    ţinând cont de faptul că este necesară stabilirea cu celeritate a regimului TVA aplicabil ambalajelor nereutilizabile ce fac obiectul sistemului de garanţie-returnare, iar neadoptarea unor măsuri imediate cu privire la regimul TVA aplicabil ar putea perturba activitatea în cadrul sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile,
    luând în considerare necesitatea eliminării prevederilor referitoare la neefectuarea ajustării taxei pe valoarea adăugată deductibile în cazul în care suma care ar rezulta ca urmare a ajustărilor este neglijabilă, pentru asigurarea unor condiţii echitabile tuturor operatorilor economici,
    având în vedere situaţiile constatate de organele fiscale privind comercializarea online în România a unor cantităţi mari de tutun frunze care au avut ca destinaţie transformarea lor în tutun firicel de fumat, evitându-se astfel plata accizelor, precum şi necesitatea stopării acestui fenomen, pentru asigurarea încasării veniturilor din accize la bugetul de stat,
    ţinând cont de faptul că situaţia prezentată impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor măsuri, cu celeritate, putând avea consecinţe negative, în sensul neasigurării încasărilor veniturilor la bugetul de stat,
    având în vedere că este necesară identificarea urgentă a unei soluţii pentru finalizarea contractelor de finanţare încheiate, deoarece situaţia actuală a contractelor de finanţare din cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României, componenta 10 Fondul local, investiţiile I.1.3 şi I.1.4, conduce la prejudicierea unităţilor administrativ-teritoriale care au calitatea de beneficiar al contractelor de finanţare încheiate cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, prin înregistrarea de arierate în cadrul contractelor de achiziţie publică încheiate în implementarea proiectelor,
    ţinând seama de necesitatea menţinerii continuităţii în asigurarea serviciilor medicale, a medicamentelor şi dispozitivelor medicale pentru pacienţi şi în derularea programelor naţionale de sănătate,
    luând în considerare necesitatea asigurării fondurilor pentru plata sumelor acordate ca măsuri de sprijin pentru clienţii casnici şi clienţii noncasnici, în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare,
    în considerarea faptului că aspectele sus-menţionate vizează interesul general public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    A. Titlul VII „Taxa pe valoarea adăugată“
    1. La articolul 267 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) stat membru şi teritoriul statului membru înseamnă teritoriul fiecărui stat membru al Uniunii Europene pentru care se aplică Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în conformitate cu art. 349 şi 355 din acesta, cu excepţia teritoriilor prevăzute la alin. (2) şi (3);"

    2. La articolul 267, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) În sensul dispoziţiilor prevăzute la alin. (1) lit. b), teritoriul României reprezintă teritoriul delimitat de frontiera de stat a României, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare."

    3. La articolul 305, alineatul (9) se abrogă.
    4. După articolul 315^4 se introduce un nou articol, art. 315^5, cu următorul cuprins:
    "Regimul TVA aplicabil în cazul sistemului de garanţie-returnare pentru ambalajele primare nereutilizabile - SGR
    ART. 315^5
    (1) În sensul prezentului articol, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) administratorul SGR - persoana prevăzută la art. 18 din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) ambalaj SGR - ambalajul prevăzut la pct. 1 lit. c) din anexa nr. 1 - Semnificaţia termenilor specifici la Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) garanţia aferentă produselor în ambalaje SGR - garanţia prevăzută la art. 12 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) sistemul de garanţie-returnare - SGR - sistemul reglementat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Garanţia aferentă produselor în ambalaje SGR percepută de producători, distribuitori şi comercianţi în cadrul sistemului SGR nu reprezintă contravaloarea unei livrări de bunuri/prestări de servicii în sfera taxei pe valoarea adăugată.
    (3) Ambalajele SGR nereturnate la finalul unui an calendaristic se consideră livrare de bunuri efectuată de administratorul SGR.
    (4) Faptul generator pentru livrarea de bunuri prevăzută la alin. (3) intervine în ultima zi a anului calendaristic.
    (5) Baza de impozitare a livrării de bunuri prevăzute la alin. (3) reprezintă diferenţa între valoarea garanţiilor primite şi valoarea garanţiilor returnate de administratorul SGR într-un an calendaristic, exclusiv taxa pe valoarea adăugată aferentă.
    (6) Dacă baza de impozitare calculată conform alin. (5) este negativă, respectiv valoarea garanţiilor returnate este mai mare decât valoarea garanţiilor primite într-un an calendaristic de administratorul SGR, acesta îşi va diminua suma taxei colectate cu valoarea TVA aferentă acestei diferenţe în decontul de taxă aferent ultimei perioade fiscale a anului respectiv.
    (7) Taxa pe valoarea adăugată aferentă livrării prevăzute la alin. (3) se stabileşte la sfârşitul fiecărui an calendaristic, pe baza unui document centralizator care cuprinde minimum următoarele informaţii:
    a) un număr de ordine;
    b) data la care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrarea de bunuri;
    c) diferenţa între valoarea garanţiilor primite şi valoarea garanţiilor returnate în anul calendaristic respectiv, exclusiv taxa pe valoarea adăugată aferentă;
    d) indicarea cotei de taxă aplicate şi a sumei taxei colectate, pozitive sau negative, după caz, exprimate în lei."

    5. După articolul 315^5 se introduce un nou articol, art. 315^6, cu următorul cuprins:
    "ART. 315^6
    Prevederile art. 315^5 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025."


    B. Titlul VIII „Accize şi alte taxe speciale“
    1. La articolul 336, punctul 17 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "17. operator economic reprezintă persoana fizică sau juridică ce desfăşoară activităţi cu produse care intră sub incidenţa acestui capitol;"

    2. La articolul 336, după punctul 22 se introduce un nou punct, pct. 22^1, cu următorul cuprins:
    "22^1. teritoriul României reprezintă teritoriul delimitat de frontiera de stat a României, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare;"

    3. La articolul 435 alineatul (9), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) tutunul brut sau tutunul parţial prelucrat poate fi comercializat numai către un operator economic din România autorizat ca antrepozitar pentru producţia de tutun prelucrat sau către unităţi autorizate ca prim-procesatoare, deplasarea tutunului efectuându-se direct către antrepozitul fiscal sau către unitatea prim-procesatoare autorizată;"

    4. La articolul 435, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alin. (9^1), cu următorul cuprins:
    "(9^1) În sensul alin. (9), tutunul brut include şi tutunul frunză neprelucrată, înainte de a fi introdus în procesul de fermentare, astfel cum este definit la art. 1 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 186/2001 privind instituirea sistemului de declaraţii de livrare a tutunului brut, aprobată cu modificări prin Legea nr. 326/2002."




    ART. II
    După articolul 6^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 186/2022 privind unele măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2022/1.854 al Consiliului din 6 octombrie 2022 privind o intervenţie de urgenţă pentru abordarea problemei preţurilor ridicate la energie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1270 din 29 decembrie 2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 119/2023, cu completările ulterioare, se introduce un nou articol, art. 6^2, cu următorul cuprins:
    "ART. 6^2
    Prin excepţie de la prevederile art. 6 alin. (2) şi (3), sumele corespunzătoare contribuţiei de solidaritate colectate în anul 2024 în contul prevăzut la art. 7 alin. (2) se utilizează pentru alimentarea contului prevăzut la art. 15 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare."


    ART. III
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la prevederile art. 265 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului se pot aloca, pe bază de hotărâri ale Guvernului, sume pentru suplimentarea transferurilor din bugetul de stat către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
    (2) Se autorizează Ministerul Finanţelor să introducă modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat, în volumul şi structura bugetului Ministerului Sănătăţii şi în volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, în vederea majorării cu sumele alocate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului potrivit alin. (1).

    ART. IV
    După articolul 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1178 din 14 decembrie 2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, se introduce un nou articol, art. 24^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 24^1
    (1) În contextul în care Comisia Europeană dezangajează fondurile asociate jaloanelor şi ţintelor în conformitate cu prevederile art. 18 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/241, cu modificările şi completările ulterioare, fondurile aferente contractelor de finanţare semnate de către coordonatorii de reforme şi/sau investiţii asociate jaloanelor şi ţintelor respective, acestea se prevăd în bugetul şi anexele ordonatorilor principali de credite cu rol de coordonatori de reforme şi/sau investiţii, la o subdiviziune bugetară distinctă, peste valoarea sumei aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă stabilite în acordurile de finanţare încheiate cu coordonatorul naţional.
    (2) În situaţia în care au fost efectuate plăţi anterior intrării în vigoare a prezentului act normativ, acestea rămân cheltuieli definitive la bugetul de stat, la subdiviziunile de cheltuieli bugetare de la care au fost efectuate plăţile respective. Ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reforme şi/sau investiţii sunt autorizaţi să dezangajeze soldul aferent angajamentelor legale rămase de plată concomitent cu reangajarea acestora în limita creditelor de angajament la subdiviziunea nou-introdusă.
    (3) Coordonatorii de reforme şi/sau investiţii sunt autorizaţi să încheie acte adiţionale la contractele de finanţare încheiate cu beneficiarii, astfel încât să modifice sursele de finanţare între fondurile europene nerambursabile şi subdiviziunea nou-introdusă, cu încadrare în valoarea contractului încheiat.
    (4) Beneficiarii prevăzuţi la art. 10 alin. (1) sunt autorizaţi să modifice în bugetele proprii şi în anexele la acestea creditele de angajament şi creditele bugetare potrivit actelor adiţionale încheiate potrivit alin. (3), însuşite de ordonatorii principali de credite.
    (5) Prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2022 privind prevenirea, verificarea şi constatarea neregulilor/dublei finanţări, a neregulilor grave apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora şi recuperarea creanţelor rezultate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2023, se aplică beneficiarilor contractelor de finanţare prevăzute la alin. (1).
    (6) Creditele de angajament rezultate din dezangajările prevăzute la alin. (2) nu pot fi utilizate de coordonatorii de reforme şi/sau investiţii în vederea încheierii/emiterii de noi angajamente legale.
    (7) În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se autorizează ordonatorii principali de credite cu rol de coordonator de reforme şi/sau investiţii să introducă în buget şi în anexele la acesta creditele de angajament necesare aplicării prevederilor alin. (2).
    (8) Contractele de finanţare prevăzute la alin. (1) sunt exceptate de la prevederile art. 5 alin. (3^6).
    (9) Ordonatorii principali de credite comunică în termen de 5 zile lucrătoare Ministerului Finanţelor modificările efectuate potrivit prevederilor prezentului articol, concomitent cu transmiterea anexelor, însuşite de ordonatorul principal de credite.
    (10) Se autorizează Ministerul Finanţelor să aprobe, la propunerea ordonatorilor principali de credite, repartizarea pe trimestre ca urmare a modificărilor efectuate potrivit prevederilor prezentului articol."


    ART. V
    Ministerul Finanţelor este autorizat să alimenteze contul prevăzut la art. 15 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare, cu sumele corespunzătoare contribuţiei de solidaritate colectate în anul 2024, prevăzute la art. 6^2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 186/2022 privind unele măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2022/1.854 al Consiliului din 6 octombrie 2022 privind o intervenţie de urgenţă pentru abordarea problemei preţurilor ridicate la energie, aprobată cu completări prin Legea nr. 119/2023, cu completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă.

    ART. VI
    Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. I intră în vigoare la data de 1 iulie 2024.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Mihai Diaconu,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Marin Ţole,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 21 iunie 2024.
    Nr. 78.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016