Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Ţinând seama de evoluţia continuă a activităţilor în domeniul silvic, în vederea obţinerii unor rezultate mai bune pe linia luptei împotriva infracţionalităţii de mediu, în special a tăierilor ilegale de păduri, ceea ce determină necesitatea adoptării unor măsuri imediate în scopul limitării tăierilor ilegale şi monitorizării trasabilităţii materialelor lemnoase, având în vedere obligativitatea consolidării urgente a cadrului legal şi întărirea capacităţii de control, monitorizare şi implementare, precum şi cadrul legal privind lupta împotriva tăierilor ilegale de masă lemnoasă din fondul forestier naţional şi din vegetaţia forestieră de pe terenurile din afara acestuia şi ţinând seama de faptul că problematica tăierilor ilegale de arbori constituie un aspect de siguranţă naţională, având în vedere Cauza 2020/2033 aflată în faza precontencioasă a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, care are ca obiect nerespectarea de către autorităţile române, în contextul tăierilor ilegale de arbori, a dispoziţiilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, ale Directivei 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de faună şi floră sălbatică, ale Directivei 2001/42/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 iunie 2001 privind evaluarea efectelor anumitor planuri şi programe asupra mediului, precum şi ale Directivei 2003/4/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 28 ianuarie 2003 privind accesul publicului la informaţiile despre mediu şi de abrogare a Directivei 90/313/CEE a Consiliului, având în vedere că activitatea de combatere a exploatării forestiere ilegale şi a comerţului aferent reprezintă unul dintre domeniile-ţintă care trebuie reglementate, iar structurile teritoriale de specialitate ale autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură sunt instituţii fundamentale ale statului în combaterea acestor acţiuni, iar consecinţa imediată a neînfiinţării Gărzii Forestiere Naţionale fiind lezarea intereselor şi obiectivelor politicii din domeniul mediului şi forestier, inclusiv gestionarea pădurilor şi biodiversitatea, pe cale de consecinţă, adoptarea constituind o situaţie extraordinară ce trebuie reglementată, în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. ART. 1 (1) Se înfiinţează Garda Forestieră Naţională, instituţie publică care funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale care răspunde de silvicultură, cu personalitate juridică, finanţată integral de la bugetul de stat, în subordinea autorităţii publice centrale pentru silvicultură. (2) Garda Forestieră Naţională are în subordine Gărzile forestiere, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă, care sunt instituţii publice cu personalitate juridică. (3) Organizarea, funcţionarea şi repartizarea numărului de posturi pentru Garda Forestieră Naţională şi Gărzile forestiere se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, în termen de maximum 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. ART. 2 (1) Garda Forestieră Naţională are sediul în municipiul Bucureşti. (2) Garda Forestieră Naţională elaborează strategia naţională de formare profesională continuă pentru personalul din silvicultură, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură. ART. 3 (1) Patrimoniul Gărzii Forestiere Naţionale se constituie pe baza situaţiilor financiare întocmite potrivit prevederilor art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a protocolului de predare-preluare încheiat între Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi Garda Forestieră Naţională în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzută la art. 1 alin. (3). (2) Protocolul de predare-preluare prevăzut la alin. (1) va cuprinde şi creditele bugetare neutilizate pe anul 2021 aferente Gărzilor forestiere. ART. 4 (1) Conducerea Gărzii Forestiere Naţionale este asigurată de un inspector general cu rang de secretar de stat, numit la propunerea conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură. (2) Inspectorul general este ajutat în activitatea sa de un inspector general adjunct, cu rang de subsecretar de stat, precum şi de un secretar general, numiţi în condiţiile legii. (3) Inspectorul general are calitatea de ordonator secundar de credite, în condiţiile legii. (4) Conducerea fiecăreia dintre Gărzile forestiere, prevăzute în anexă, este asigurată de un inspector-şef, funcţionar public de conducere, care are calitatea de ordonator terţiar de credite. ART. 5 (1) Principalele atribuţii ale Gărzii Forestiere Naţionale sunt următoarele: a) coordonează activitatea Gărzilor forestiere; b) avizează propunerile de acte normative emise de Gărzile forestiere; c) controlează aplicarea regimului silvic în fondul forestier naţional şi în vegetaţia forestieră din afara fondului forestier naţional; d) controlează aplicarea regimului cinegetic în fondul cinegetic naţional; e) controlează trasabilitatea materialelor lemnoase, conform prevederilor legale în vigoare; f) realizează sinteze şi analize de risc privind fondul forestier naţional şi fondul cinegetic. (2) Principalele atribuţii ale Gărzilor forestiere sunt următoarele: a) implementează, monitorizează şi controlează aplicarea regimului silvic în fondul forestier naţional şi în vegetaţia forestieră din afara fondului forestier naţional; b) monitorizează, implementează şi controlează aplicarea regimului cinegetic în fondul cinegetic naţional; c) monitorizează şi controlează trasabilitatea materialelor lemnoase, conform prevederilor legale în vigoare; d) elaborează rapoarte operative şi le transmite către Garda Forestieră Naţională în vederea realizării de sinteze şi analize de risc privind fondul forestier naţional şi fondul cinegetic. ART. 6 Numărul maxim de posturi pentru Garda Forestieră Naţională şi instituţiile din subordine este de 1.007, din care: a) Garda Forestieră Naţională, 85 de posturi, din care 47 de posturi pentru personalul cu pregătire în domeniul silvicultură şi 38 de posturi pentru persoane cu atribuţii auxiliare domeniului; b) Gărzile forestiere, 922 de posturi, din care 850 de posturi pentru personalul cu pregătire în domeniul silvicultură şi 72 de posturi pentru persoane cu atribuţii auxiliare domeniului, din care: 18 posturi cu pregătire juridică, 18 posturi cu pregătire economică şi 36 de posturi cu diferite atribuţii - resurse umane, achiziţii, investiţii, administrativ. ART. 7 (1) Consumul normat de carburanţi este de 500 litri/ lună/autoturism sau autoutilitară. Nu se consideră depăşiri la consumul normat la mijloacele de transport consumul care la nivelul anului se încadrează în limita carburantului normat în raport cu numărul total de mijloace de transport aprobat pentru Garda Forestieră Naţională şi instituţiile din subordinea acesteia, după caz. (2) Numărul mijloacelor de transport necesar realizării atribuţiilor Gărzii Forestiere Naţionale şi instituţiilor din subordinea acesteia este de 250. ART. 8 (1) Gărzile forestiere se substituie în toate drepturile şi obligaţiile decurgând din actele normative, contractele, convenţiile, înţelegerile, protocoalele, memorandumurile şi acordurile, precum şi în toate litigiile în care Gărzile forestiere, care au fost înfiinţate potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 32/2015 privind înfiinţarea Gărzii forestiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2018, sunt parte. (2) Salarizarea personalului Gărzii Forestiere Naţionale şi a Gărzilor forestiere se face în conformitate cu prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, corespunzător categoriilor de personal şi formei de organizare şi finanţare ale instituţiei, cu respectarea aceluiaşi nivel de salarizare în cadrul acestor instituţii. ART. 9 (1) Personalul gărzilor poartă în timpul serviciului uniformă, însemne distinctive, ecusoane, care se atribuie gratuit. (2) Identificarea însemnelor distinctive şi modelul ecusoanelor şi uniformelor prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, la propunerea inspectorului general al Gărzii Forestiere Naţionale. (3) În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul prevăzut la alin. (1) este învestit cu exerciţiul autorităţii publice şi beneficiază de protecţie, potrivit legii. ART. 10 (1) Cheltuielile curente şi de capital pentru Garda Forestieră Naţională se suportă din bugetul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor de la capitolul 83.01 „Agricultură, silvicultură, piscicultură şi vânătoare“. (2) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2015 privind înfiinţarea Gărzilor forestiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 30 iunie 2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2018, se abrogă. (3) Până la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzută la art. 1 alin. (3) se aplică prevederile Hotărârii Guvernului nr. 743/2015 privind organizarea şi funcţionarea Gărzilor forestiere, cu modificările ulterioare. PRIM-MINISTRU FLORIN-VASILE CÎŢU Contrasemnează: Viceprim-ministru, Kelemen Hunor Ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Tánczos Barna Ministrul finanţelor, Alexandru Nazare p. Ministrul muncii şi protecţiei sociale, Mihnea-Claudiu Drumea, secretar de stat Bucureşti, 30 iunie 2021. Nr. 77. ANEXA 1 LISTA Gărzilor forestiere, a sediilor acestora şi a judeţelor arondate
┌────┬──────────┬───────────┬────────────────┐
│Nr. │Denumirea │Sediul │Judeţele │
│crt.│ │ │arondate │
├────┼──────────┼───────────┼────────────────┤
│ │Garda │Municipiul │Braşov, Covasna,│
│1 │Forestieră│Braşov │Harghita, Mureş,│
│ │Braşov │ │Sibiu │
├────┼──────────┼───────────┼────────────────┤
│ │ │ │Municipiul │
│ │ │ │Bucureşti, │
│ │Garda │Municipiul │Călăraşi, │
│2 │Forestieră│Bucureşti │Constanţa, │
│ │Bucureşti │ │Ilfov, Giurgiu, │
│ │ │ │Ialomiţa, │
│ │ │ │Teleorman │
├────┼──────────┼───────────┼────────────────┤
│ │Garda │Municipiul │Alba, │
│3 │Forestieră│Cluj-Napoca│Bistriţa-Năsăud,│
│ │Cluj │ │Cluj, Maramureş │
├────┼──────────┼───────────┼────────────────┤
│ │Garda │Municipiul │Brăila, Buzău, │
│4 │Forestieră│Focşani │Galaţi, Tulcea, │
│ │Focşani │ │Vrancea, Vaslui │
├────┼──────────┼───────────┼────────────────┤
│ │Garda │Municipiul │Arad, Bihor, │
│5 │Forestieră│Oradea │Satu Mare, Sălaj│
│ │Oradea │ │ │
├────┼──────────┼───────────┼────────────────┤
│ │Garda │Municipiul │Argeş, │
│6 │Forestieră│Ploieşti │Dâmboviţa, │
│ │Ploieşti │ │Prahova │
├────┼──────────┼───────────┼────────────────┤
│ │Garda │Municipiul │Dolj, Gorj, │
│7 │Forestieră│Râmnicu │Mehedinţi, Olt, │
│ │Râmnicu │Vâlcea │Vâlcea │
│ │Vâlcea │ │ │
├────┼──────────┼───────────┼────────────────┤
│ │Garda │Municipiul │Bacău, Botoşani,│
│8 │Forestieră│Suceava │Iaşi, Neamţ, │
│ │Suceava │ │Suceava │
├────┼──────────┼───────────┼────────────────┤
│ │Garda │Municipiul │Caraş-Severin, │
│9 │Forestieră│Timişoara │Hunedoara, Timiş│
│ │Timişoara │ │ │
└────┴──────────┴───────────┴────────────────┘
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.