Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Întrucât evaluarea corespunzătoare a impactului Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolarii şi elevii din 50 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, implementat în anii şcolari 2016-2017, 2017-2018 şi în anul 2019, respectiv în 150 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, în anii 2020 şi 2021 şi în 450 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat în anul şcolar 2022-2023, potrivit dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 72/2016 privind aprobarea Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolarii şi elevii din 50 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, aprobată prin Legea nr. 92/2017, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 92/2017 privind aprobarea Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolarii şi elevii din 50 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, aprobată cu modificări prin Legea nr. 107/2018, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2018 privind aprobarea Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolarii şi elevii din 50 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, aprobată prin Legea nr. 201/2019, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2020 privind aprobarea Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolarii şi elevii din 150 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, aprobată prin Legea nr. 26/2021, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 91/2021 privind aprobarea continuării Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolarii şi elevii din 150 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 306/2021, precum şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2022 privind aprobarea continuării Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolarii şi elevii din 450 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, cu modificările ulterioare, impune continuarea implementării acestuia în anul 2023, având în vedere faptul că Ministerul Educaţiei a început demersurile pentru reconfigurarea cadrului legal în domeniul reducerii ratei de părăsire timpurie a şcolii şi a abandonului şcolar, precum şi situaţia identificată la nivelul sistemului de învăţământ preuniversitar de stat, conform căreia un număr mare de elevi sunt în situaţie de abandon şcolar, generată de condiţiile socioeconomice şi geografice defavorabile, precum şi de imposibilitatea materială a multor familii de a susţine participarea copiilor la activităţile şcolare, luând în considerare faptul că prezenţa elevilor în unităţile de învăţământ, dobândirea competenţelor necesare şi incluziunea celor din mediile defavorizate reprezintă o prioritate pentru Ministerul Educaţiei şi pentru instituţiile de învăţământ din cadrul sistemului naţional de învăţământ, întrucât abandonul şcolar şi părăsirea timpurie a şcolii sunt determinate de problemele de la nivelul sistemului naţional de învăţământ, cumulate cu probleme economice şi sociale, pentru a limita efectele negative asupra procesului educativ şi pentru a susţine participarea la cursuri pe durata desfăşurării învăţământului obligatoriu, pentru a stimula motivaţia pentru învăţare, precum şi pentru a sprijini preşcolarii şi elevii din medii defavorizate, ţinând seama de faptul că accesul redus la educaţie accentuează inegalitatea de şanse între elevi, determinând pe termen lung creşterea ratei de părăsire timpurie a şcolii şi a abandonului şcolar, este necesară adoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă pentru a implementa măsuri urgente şi viabile pentru susţinerea politicilor publice din domeniul educaţiei de reducere a abandonului şcolar şi de asigurare a accesului nediscriminatoriu la educaţie, urgenţa adoptării rezultă şi din faptul că programul trebuie să fie implementat astfel încât elevii să beneficieze de Programul-pilot, fiind necesară instituirea cadrului legal pentru elaborarea de către Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Educaţiei, împreună cu Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, a normelor metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi pentru finalizarea de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor a procedurilor de achiziţie publică a suportului alimentar şi încheierea contractelor de prestări servicii, deoarece un număr însemnat de preşcolari şi elevi vulnerabili se află în situaţie de abandon şcolar, descurajaţi de un cadru legal neadaptat nevoilor reale ale acestora, iar în lipsa adoptării prezentei ordonanţe de urgenţă există un risc crescut de a nu se realiza incluziunea educaţională a tuturor preşcolarilor şi elevilor, şi întrucât învăţământul constituie prioritate naţională, având în vedere că toate elementele din prezenta ordonanţă de urgenţă vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. ART. 1 (1) În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pe perioada desfăşurării cursurilor corespunzătoare anului şcolar 2023-2024, preşcolarilor şi elevilor din 450 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, denumite în continuare unităţi-pilot, li se acordă, zilnic, cu titlu gratuit, un suport alimentar constând într-o masă caldă sau, după caz, într-un pachet alimentar, în cazul în care masa caldă nu poate fi asigurată, în limita unei valori zilnice de 15 lei/beneficiar, inclusiv taxa pe valoarea adăugată. (2) Pe durata de implementare prevăzută la alin. (1), personalul necesar desfăşurării Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolarii şi elevii din 450 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, denumit în continuare Programul-pilot, poate fi suplimentat, la solicitarea unităţilor-pilot, prin: a) angajarea unor categorii de personal pe perioada implementării programului, cu încadrarea în numărul total de posturi aprobat la nivelul inspectoratului şcolar, în baza analizei cu privire la personalul necesar implementării programului-pilot, realizată de inspectoratul şcolar; b) detaşare sau delegare de personal din cadrul autorităţilor administraţiei publice locale, cu modificarea corespunzătoare a fişei postului, cu respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Limita valorică prevăzută la alin. (1) cuprinde preţul produselor, cheltuielile de transport, de distribuţie şi de depozitare a acestora, după caz. (4) La cererea motivată a părinţilor/reprezentantului legal, formulată în scris şi susţinută de un document-suport, înregistrată la secretariatul unităţii de învăţământ în care este înmatriculat preşcolarul/elevul, preşcolarii şi elevii care, din considerente de natură medicală, culturală sau religioasă, nu pot beneficia de masa caldă sau, după caz, de pachetul alimentar vor beneficia de produse alimentare adecvate situaţiei acestora, în limita valorii zilnice prevăzute la alin. (1). În cazul preşcolarilor şi elevilor care din considerente de natură culturală sau religioasă nu pot beneficia de masa caldă sau, după caz, de pachetul alimentar, documentul-suport este reprezentat de declaraţia pe propria răspundere a părinţilor/reprezentantului legal. (5) Pentru menţinerea sănătăţii preşcolarilor şi elevilor prevăzuţi la alin. (1), în cadrul Programului-pilot, se vor distribui numai produse alimentare obţinute în unităţi autorizate/înregistrate sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, în conformitate cu prevederile legislaţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor în vigoare. (6) Produsele distribuite vor respecta cerinţele prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 1.169/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.924/2006 şi (CE) nr. 1.925/2006 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Directivei 87/250/CEE a Comisiei, a Directivei 90/496/CEE a Consiliului, a Directivei 1999/10/CE a Comisiei, a Directivei 2000/13/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, a Directivelor 2002/67/CE şi 2008/5/CE ale Comisiei şi a Regulamentului (CE) nr. 608/2004 al Comisiei. ART. 2 (1) Finanţarea, în anul 2023, a Programului-pilot se asigură de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi municipiului Bucureşti, aprobate într-o poziţie distinctă în anexa la Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr. 368/2022, în cuantum de 195.000 mii lei. (2) Lista unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor şi a unităţilor-pilot în care se implementează Programul-pilot, numărul de beneficiari şi sumele alocate pentru finanţarea programului în anul 2023 se aprobă prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Educaţiei, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. (3) Sumele prevăzute la alin. (1) pot fi suplimentate din veniturile proprii ale bugetelor locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor sau din alte surse de finanţare, legal prevăzute, în următoarele situaţii: a) stabilirea prin hotărâre a consiliului local a unei valori zilnice mai mari decât cea prevăzută la art. 1 alin. (1); b) creşterea, în perioada aplicării Programului-pilot, a numărului de preşcolari şi elevi beneficiari din unităţile-pilot; c) asigurarea unor spaţii pentru prepararea, depozitarea sau servirea mesei; d) asigurarea transportului către beneficiarii suportului alimentar, dacă cheltuielile aferente depăşesc bugetul alocat iniţial, după caz. (4) Reflectarea în bugetele unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor a sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat primite, precum şi a creditelor destinate implementării Programului-pilot se va face cu ajutorul indicatorilor distincţi, prevăzuţi în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă. ART. 3 (1) Procedura de atribuire a contractelor de furnizare/servicii a mesei calde sau, după caz, a pachetelor alimentare se organizează la nivelul fiecărei unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale a municipiilor şi se stabileşte potrivit prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Unităţile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, care dispun de mijloacele necesare preparării şi distribuirii mesei calde sau, după caz, a pachetelor alimentare, pot utiliza sumele alocate potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) în scopul creşterii calităţii acestora. (3) Pentru obţinerea unor preţuri cât mai competitive, autorităţile contractante pot opta pentru atribuirea contractului de achiziţie publică fie pe întreaga masă caldă sau, după caz, pe întregul pachet alimentar, fie pe loturi distincte pe categorii de produse ce intră în componenţa mesei calde sau, după caz, a pachetului alimentar, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, iar faza finală a procedurii de atribuire poate fi organizată prin licitaţie electronică, cu respectarea legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice. (4) Pentru a monitoriza modul de utilizare a resurselor financiare disponibile şi pentru a asigura un aport nutriţional adecvat, autorităţile contractante vor introduce în caietul de sarcini cerinţa ca ofertanţii să introducă o defalcare a costurilor, per porţie, pe următoarele categorii: a) materie primă; b) prepararea hranei; c) distribuţie. (5) În cadrul procesului de selecţie vor fi preferate şi considerate că îndeplinesc criteriul privind cel mai bun raport calitate-preţ acele oferte care alocă cel puţin 40% din suma disponibilă per beneficiar pentru achiziţia materiei prime. (6) Responsabili pentru efectuarea plăţilor către furnizori sunt primarii unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor sau persoanele împuternicite, după caz. (7) Plata produselor şi a serviciilor contractate se efectuează de către ordonatorii principali de credite, la solicitarea furnizorilor, pe baza documentelor de recepţie calitativă şi cantitativă, întocmite şi aprobate de unităţile-pilot. (8) Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat alocate unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor, potrivit prevederilor art. 2 alin. (1), rămase neutilizate la finele exerciţiului bugetar, se regularizează cu bugetul de stat. ART. 4 (1) Dreptul de a beneficia de prevederile art. 1 alin. (1) îl au preşcolarii şi elevii prezenţi la activităţile didactice pe perioada cursurilor, conform structurii anului şcolar. (2) Autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile şi autorităţile cu atribuţii în domeniul educaţiei au obligaţia să urmărească şi să verifice buna desfăşurare a procesului de aprovizionare privind distribuţia către preşcolari şi elevi a pachetului alimentar sau, după caz, a mesei calde. (3) Controlul respectării prevederilor legislaţiei în vigoare privind condiţiile igienico-sanitare prin care masa caldă sau, după caz, pachetul alimentar este oferită/oferit preşcolarilor şi elevilor, precum şi al respectării unei alimentaţii sănătoase în unităţile de învăţământ preuniversitar de stat se exercită de către personalul împuternicit de Ministerul Sănătăţii, din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat şi al direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru masa caldă distribuită sau, după caz, pachetul distribuit în spaţiul unităţii de învăţământ preuniversitar de stat. (4) Unităţile care produc, prepară, transportă şi distribuie alimente în cadrul acestui program sunt supuse controalelor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor oficiale, efectuate de către personalul de specialitate din cadrul direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2017/625 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2017 privind controalele oficiale şi alte activităţi oficiale efectuate pentru a asigura aplicarea legislaţiei privind alimentele şi furajele, a normelor privind sănătatea şi bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor şi produsele de protecţie a plantelor, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 999/2001, (CE) nr. 396/2005, (CE) nr. 1.069/2009, (CE) nr. 1.107/2009, (UE) nr. 1.151/2012, (UE) nr. 652/2014, (UE) 2016/429 şi (UE) 2016/2.031 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Regulamentelor (CE) nr. 1/2005 şi (CE) nr. 1.099/2009 ale Consiliului şi a Directivelor 98/58/CE, 1999/74/CE, 2007/43/CE, 2008/119/CE şi 2008/120/CE ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 854/2004 şi (CE) nr. 882/2004 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi a Directivelor 89/608/CEE, 89/662/CEE, 90/425/CEE, 91/496/CEE, 96/23/CE, 96/93/CE şi 97/78/CE ale Consiliului şi a Deciziei 92/438/CEE a Consiliului (Regulamentul privind controalele oficiale). ART. 5 (1) Unităţile de învăţământ incluse în Programul-pilot pot beneficia şi de finanţare externă prin accesarea de fonduri din bugetul Uniunii Europene, pentru susţinerea unor activităţi similare Programului-pilot, activităţi reprezentând suport alimentar. (2) Ministerul Educaţiei, inspectoratele şcolare, unităţile/ subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, unităţile de învăţământ pot accesa fonduri de la bugetul Uniunii Europene sau pot finanţa din fonduri proprii/din bugetele locale desfăşurarea unor programe similare, reprezentând programe de suport alimentar, şi în alte unităţi de învăţământ decât cele aprobate conform prevederilor art. 2 alin. (2). (3) Ministerul Educaţiei are atribuţii de monitorizare şi evaluare a Programului-pilot. (4) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Guvernul, la propunerea Ministerului Sănătăţii şi a Ministerului Educaţiei, împreună cu Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, va adopta prin hotărâre normele metodologice de aplicare a acesteia, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: Viceprim-ministru, Marian Neacşu p. Ministrul educaţiei, Gigel Paraschiv, secretar de stat Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, Adrian-Ioan Veştea Ministrul sănătăţii, Alexandru Rafila Ministrul finanţelor, Marcel-Ioan Boloş Bucureşti, 28 septembrie 2023. Nr. 77. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.