Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 77 din 21 iunie 2024  privind modificarea şi completarea Legii minelor nr. 85/2003     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 77 din 21 iunie 2024 privind modificarea şi completarea Legii minelor nr. 85/2003

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 595 din 26 iunie 2024
    Având în vedere situaţia generată de agresiunea militară rusă din Ucraina şi impactul socioeconomic covârşitor al acestui conflict asupra României, statelor membre ale Uniunii Europene şi ţărilor învecinate, cauzat de întreruperea lanţului global de aprovizionare cu materii prime vitale, cum ar fi gazele naturale, petrolul, produse petrochimice, produse agricole şi alimentare, metale critice şi de bază, pentru care cele două ţări sunt producători şi exportatori majori la nivel global,
    ţinând cont de faptul că resursele naturale, în general, sunt vitale pentru economia globală şi pentru o calitate bună a vieţii, iar mineralele şi metalele sunt indispensabile pentru dezvoltarea unei societăţi moderne,
    actualul context european, definit de documente strategice ce au ca domeniu prioritar resursele minerale şi economia circulară, se axează pe garantarea accesului la materii prime, determinarea condiţiilor pentru o aprovizionare durabilă cu materii prime, dinamizarea eficacităţii resurselor şi promovarea reciclării în scopul de a reduce consumul de materii prime şi de a reduce dependenţa faţă de importuri.
    Astfel, la data de 3 mai 2024 a fost publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene Regulamentul (UE) 2024/1.252 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 aprilie 2024 de instituire a unui cadru pentru asigurarea aprovizionării sigure şi durabile cu materii prime critice şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1724 şi (UE) 2019/1.020 (Critical Raw Materials Act - CRMA), care creează un cadru pentru selectarea şi implementarea proiectelor strategice, care pot beneficia de condiţii favorabile de autorizare şi de asigurare a accesului la finanţare şi stabileşte cerinţele naţionale pentru dezvoltarea programelor de explorare geologică în Europa, cu scopul de a creşte capacităţile de extracţie, procesare şi reciclare a materiilor prime critice în UE.
    Cu ocazia primei reuniuni a Critical Raw Materials Board, Comisia Europeană a lansat primul Apel pentru propuneri de proiecte strategice. Data-limită pentru depunerea cererilor este 22.08.2024, ora 12.00 CET.
    În considerarea acestor aspecte se impun(e) modificarea şi/sau completarea de urgenţă a cadrului legislativ naţional în vederea adaptării la prevederile Regulamentului (UE) 2024/1.252 al Parlamentului European şi al Consiliului, intrat în vigoare la data de 23 mai 2024.
    Neadoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă de modificare a Legii minelor nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, prezintă riscul pierderii de către companiile naţionale a oportunităţilor de finanţare a proiectelor strategice create de acest regulament şi implicit a oportunităţii de relansare la nivel naţional a domeniului resurselor minerale neenergetice, sector economic de importanţă critică în atingerea obiectivelor strategice economice şi realizarea tranziţiei energetice către tehnologii verzi în vederea combaterii efectelor schimbărilor climatice.
    Accesul la materii prime este esenţial pentru economia naţională în sensul satisfacerii necesităţilor dezvoltării sectoarelor economice în concordanţă cu dezvoltarea tehnologică, precum şi cu necesităţile dezvoltării de tehnologii de protecţie a mediului. Există un set de materii prime neenergetice, neagricole, care sunt considerate critice pe fondul importanţei economice ridicate şi al expunerii lor la un risc ridicat în materie de aprovizionare, cauzat adesea de o concentrare ridicată a aprovizionării din câteva ţări terţe Uniunii Europene. Având în vedere rolul esenţial al unui număr mare de astfel de materii prime critice în realizarea dublei tranziţii verzi şi digitale şi având în vedere utilizarea lor pentru aplicaţii în domeniul apărării şi al spaţiului aerian, este probabil ca cererea să crească exponenţial în deceniile următoare. În acelaşi timp, riscul de întreruperi ale aprovizionării este în creştere, pe fondul intensificării tensiunilor geopolitice şi a concurenţei în materie de resurse. În plus, dacă nu este gestionată în mod corespunzător, creşterea cererii de materii prime critice ar putea genera efecte sociale şi de mediu negative.
    Materiile prime critice sunt necesare la începutul multor lanţuri valorice industriale şi sunt adesea factori de producţie esenţiali pentru o gamă largă de sectoare strategice, inclusiv energia din surse regenerabile, industria digitală, sectorul aerospaţial şi sectorul apărării. Prin urmare, materiile prime critice joacă un rol esenţial în susţinerea activităţilor economice naţionale, iar lipsa acestora ar putea avea un impact semnificativ pentru economia naţională. Astfel, se impune consolidarea capacităţilor în diferitele etape ale lanţului valoric al materiilor prime strategice pentru a contribui la diversificarea aprovizionării.
    Aşadar, pentru a proteja economia naţională, pentru a asigura dezvoltarea sustenabilă a acesteia şi pentru a proteja rezilienţa economică a României este necesară adaptarea cadrului normativ pentru asigurarea accesului la o aprovizionare sigură şi durabilă cu materii prime critice.
    Având în vedere că neadoptarea în regim de urgenţă a măsurilor propuse va conduce la imposibilitatea diminuării riscurilor asociate perturbării lanţului de aprovizionare cu materii prime critice şi energetice prin includerea în circuitul economic a unui număr însemnat de perimetre miniere şi prin valorificarea iazurilor de decantare şi a haldelor de steril prin punerea în exploatare şi relocarea acestora conform celor mai bune practici internaţionale, se impune promovarea prezentei ordonanţe de urgenţă.
    Considerând că aceste elemente vizează interesul public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea minelor nr. 85/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 197 din 27 martie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 3, punctul 16^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "16^1. gol minier - volumul rezultat în urma unor lucrări miniere subterane de tipul deschiderii, pregătirii şi exploatării zăcămintelor de substanţe minerale solide, având stabilitate structurală naturală sau obţinută în urma realizării unor construcţii miniere;"

    2. La articolul 3, după punctul 35 se introduc două noi puncte, pct. 36 şi 37, cu următorul cuprins:
    "36. haldă - amenajare tehnică pentru depozitarea la suprafaţă a deşeurilor solide rezultate din extracţia minieră, prepararea şi procesul metalurgic al resurselor minerale, identificată în fişa de perimetru;
37. iaz de decantare - amenajare tehnică/hidrotehnică pentru depozitarea deşeurilor cu granulaţie fină, în principal steril de procesare, împreună cu cantităţi variabile de apă liberă, rezultate din extracţia minieră, prepararea şi procesul metalurgic al resurselor minerale, din tratarea resurselor minerale şi din limpezirea şi recircularea apei de proces, identificată în fişa de perimetru, cu respectarea condiţiilor privind protecţia mediului."

    3. La articolul 20 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) studiul de fezabilitate privind valorificarea resurselor minerale, protecţia zăcământului şi, după caz, valorificarea golurilor miniere, ce va cuprinde şi planul iniţial de încetare a activităţii întocmit în conformitate cu normele emise de autoritatea competentă;"

    4. La articolul 28, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Pentru exploatările de nisipuri şi pietrişuri din albiile minore ale râurilor, permisele de exploatare se eliberează după obţinerea avizelor prevăzute de legislaţia în vigoare în domeniul gospodăririi apelor şi al ariilor naturale protejate."

    5. La articolul 31, după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:
    "f) la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti prin care s-a dispus intrarea în faliment a titularului."

    6. La articolul 33 alineatul (1), litera b) se abrogă.
    7. La articolul 38, literele h) şi i) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "h) să construiască drumuri, poduri, căi ferate, reţele electrice şi alte utilităţi de infrastructură necesare activităţilor miniere şi să efectueze lucrări de consolidare şi valorificare a golurilor miniere, cu respectarea legislaţiei în domeniul protecţiei mediului;
i) să consolideze, să amenajeze şi să utilizeze golurile miniere, cu aprobarea autorităţii competente şi cu respectarea legislaţiei în domeniul protecţiei mediului."

    8. La articolul 39 alineatul (1), literele c), k) şi m) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "c) să înceapă activităţile miniere în termen de cel mult 30 de zile de la emiterea de către autoritatea competentă a autorizaţiei de începere a lucrărilor, prevăzută la art. 22;
    ...............................................................................................
k) să ia toate măsurile necesare pentru exploatarea în siguranţă din punctul de vedere al protecţiei mediului a iazurilor de decantare, haldelor, precum şi a tuturor lucrărilor miniere prevăzute în programul de exploatare, inclusiv după încetarea exploatărilor, să execute şi să finalizeze lucrările de refacere a mediului în perimetrele afectate de activităţile miniere şi să monitorizeze aceste lucrări în conformitate cu prevederile legislaţiei privind protecţia mediului;
    ...............................................................................................
m) să nu transporte, să nu folosească, să nu manipuleze şi să nu depoziteze în lucrările executate şi în golurile miniere deşeuri şi substanţe periculoase şi/sau toxice, radioactive sau orice alte substanţe poluante, decât cu respectarea prevederilor legale."

    9. La articolul 39 alineatul (1), după litera k) se introduce o nouă literă, lit. k^1), cu următorul cuprins:
    "k^1) prevederile lit. k) nu se aplică pentru închiderea definitivă, conservarea, ecologizarea şi monitorizarea postînchidere a obiectivelor miniere energetice aprobate la închidere;"

    10. La articolul 44, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 44
    (1) Titularii licenţelor/permiselor sunt obligaţi la plata către bugetul de stat a unei taxe pentru activitatea de prospecţiune, explorare, exploatare a resurselor minerale şi utilizare a golurilor miniere, precum şi la plata, conform legii, a unei redevenţe miniere."

    11. La articolul 44, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:
    "(4^1) Taxa pentru utilizarea golurilor miniere se stabileşte de către autoritatea competentă, se datorează anual şi se plăteşte anticipat până la data de 31 decembrie a anului în curs."

    12. La articolul 44, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Valoarea taxelor prevăzute la alin. (2)-(4) şi (4^1) va fi reactualizată anual, la propunerea autorităţii competente, prin hotărâre a Guvernului, în funcţie de rata inflaţiei."

    13. Titlul capitolului VII se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "    CAP. VII
    Închiderea şi redeschiderea exploatărilor miniere
"

    14. După articolul 53 se introduce un nou articol, art. 53^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 53^1
    (1) Pot fi redeschise la iniţiativa autorităţii competente, cu avizul ministerului de resort, mine sau părţi din perimetrele de exploatare de resurse minerale neenergetice, altele decât cele energetice stabilite în cuprinsul art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2013 privind unele măsuri pentru reorganizarea prin divizare parţială a Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie, pentru modificarea unor acte normative, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind activitatea Departamentului pentru Energie, aprobată cu completări prin Legea nr. 26/2014, a căror închidere definitivă a fost aprobată prin hotărâre a Guvernului, în următoarele situaţii:
    a) mine sau părţi din perimetrele de exploatare de resurse minerale neenergetice, închise, pentru care operatorii economici au deţinut actul juridic prevăzut la art. 3 pct. 17 ori au desfăşurat activităţi pe baza avizelor la programele anuale de exploatare şi/sau programelor anuale de lucrări;
    b) mine sau părţi din perimetrele de exploatare de resurse minerale neenergetice care au constituit obiectul unei concesiuni miniere a cărei perioadă de valabilitate a expirat;
    c) mine sau părţi din perimetrele de exploatare de resurse minerale neenergetice, situate în interiorul unor perimetre de exploatare cu activitatea oprită înainte de intrarea în vigoare a prezentului act normativ şi care nu fac obiectul unei licenţe.
    (2) Redeschiderea minelor sau a unor părţi din perimetrele de exploatare de resurse minerale neenergetice, situate în interiorul unor perimetre de exploatare a căror închidere definitivă a fost aprobată prin hotărâre a Guvernului, se face prin procedura de ofertare prevăzută la art. 52 alin. (4).
    (3) Redeschiderea minelor sau a unor părţi din perimetrele de exploatare de resurse minerale neenergetice a căror închidere definitivă a fost aprobată prin hotărâre a Guvernului se poate face, la solicitarea persoanelor juridice interesate, cu avizul ministerului de resort, emis potrivit strategiilor şi politicilor din domeniu, prin hotărâre a Guvernului, la iniţiativa autorităţii competente care verifică îndeplinirea criteriilor privind capacitatea tehnică şi financiară a solicitanţilor, precum şi cu respectarea legislaţiei de mediu în vigoare.
    (4) Prevederile alin. (1)-(3) se aplică şi titularilor aflaţi în perioada de observaţie din cadrul procedurii insolvenţei, cu condiţia aprobării măsurii în cuprinsul planului de reorganizare de către creditori şi confirmării acestuia de către judecătorul-sindic, plan care prevede reluarea activităţii de exploatare la aceste obiective miniere.
    (5) Pentru licenţele în vigoare obligaţiile privind închiderea, ecologizarea şi monitorizarea postînchidere se modifică cu acordul titularului."



    ART. II
    Articolul II din Legea nr. 275/2020 pentru modificarea şi completarea Legii minelor nr. 85/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1166 din 2 decembrie 2020, se abrogă.

    ART. III
    (1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Normele pentru aplicarea Legii minelor nr. 85/2003, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.208/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică în mod corespunzător.
    (2) În termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale emite instrucţiuni tehnice privind consolidarea şi amenajarea golurilor miniere, în conformitate cu legislaţia de mediu în vigoare, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
                    Ştefan-Radu Oprea
                    p. Şeful Cancelariei Prim-Ministrului,
                    Adeline Dan
                    p. Secretarul general al Guvernului,
                    Mihnea-Claudiu Drumea
                    Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale,
                    Adriana Petcu
                    p. Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
                    Alexandru Avram,
                    secretar general
                    p. Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Luminiţa Zezeanu,
                    secretar de stat
                    Ministrul energiei,
                    Sebastian-Ioan Burduja
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Mihai Diaconu,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 21 iunie 2024.
    Nr. 77.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016