Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere necesitatea adoptării unor măsuri urgente pentru perfecţionarea şi flexibilizarea sistemului achiziţiilor publice, în caz contrar existând riscul diminuării gradului de cheltuire a fondurilor publice alocate, inclusiv a fondurilor comunitare, consecinţa cea mai gravă în acest caz reprezentând-o amânarea/întârzierea implementării unor proiecte de investiţii majore, cu impact social şi economic la nivel naţional sau local, ţinând seama de faptul că în prezent procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie publică sunt îngreunate de utilizarea abuzivă a căilor de atac, respectiv a contestaţiilor, de existenţa prevederilor legale potrivit cărora autoritatea contractantă nu are posibilitatea de a încheia contractul dacă decizia Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor sau hotărârea primei instanţe de judecată a fost atacată, cu consecinţa afectării procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publică, este necesară scurtarea duratei acestora. Totodată, pentru evitarea unui comportament necorespunzător din partea operatorilor economici care, constatând că nu au şanse de câştig, tergiversează aplicarea procedurii, este necesară sancţionarea acestora în vederea diminuării numărului foarte mare de contestaţii care îngreunează procesul de atribuire a contractelor de achiziţie publică. Ţinând cont de toate aceste precizări, precum şi de perioada lungă pe care o presupune procedura parlamentară şi luând în considerare faptul că prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.177/2009 al Comisiei din 30 noiembrie 2009 de modificare a Directivelor 2004/17/CE , 2004/18/CE şi 2009/81/CE ale Parlamentului European şi ale Consiliului în ceea ce priveşte pragurile de aplicare a acestora în cazul procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2010, iar legislaţia naţională trebuie să asigure transpunerea directivelor astfel cum au fost acestea modificate, se impune iniţierea unei ordonanţe de urgenţă pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, în care să fie prevăzute ajustările impuse de noile prevederi europene şi prin care să fie îmbunătăţit în continuare cadrul de reglementare a achiziţiilor publice. În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. ART. I Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 37/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 3, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins: "a) acceptarea ofertei câştigătoare - comunicarea privind rezultatul procedurii de atribuire prin care autoritatea contractantă îşi manifestă acordul de a se angaja juridic în contractul de achiziţie publică ce va fi încheiat cu ofertantul a cărui ofertă a fost desemnată câştigătoare;". 2. La articolul 3, după litera e) se introduce o nouă literă, litera e^1), cu următorul cuprins: "e^1) contract - orice contract de achiziţie publică sau acord-cadru;". 3. La articolul 3, litera p) se modifică şi va avea următorul cuprins: "p) ofertant - orice operator economic care a depus ofertă în termenul de depunere a ofertelor indicat în anunţul/invitaţia de participare;". 4. La articolul 3, după litera v) se introduce o nouă literă, litera v^1), cu următorul cuprins: "v^1) termene de aşteptare - termenele la care se face referire la art. 205 alin. (1) şi art. 206 alin. (3), după împlinirea cărora pot fi încheiate contractele care intră în sfera de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă;". 5. La articolul 3, litera z) se modifică şi va avea următorul cuprins: "z) zile - zilele calendaristice, în afara cazului în care se prevede expres că sunt zile lucrătoare. Termenul exprimat în zile începe să curgă de la începutul primei ore a primei zile a termenului şi se încheie la expirarea ultimei ore a ultimei zile a termenului; ziua în cursul căreia a avut loc un eveniment sau s-a realizat un act al autorităţii contractante nu este luată în calculul termenului. Dacă ultima zi a unui termen exprimat altfel decât în ore este o zi de sărbătoare legală, o duminică sau o sâmbătă, termenul se încheie la expirarea ultimei ore a următoarei zile lucrătoare." 6. La articolul 9, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins: "c) atribuirea, de către o entitate juridică fără calitate de autoritate contractantă, a unui contract de lucrări, în cazul în care se îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii: - respectivul contract este finanţat/subvenţionat în mod direct, în proporţie de mai mult de 50%, de către o autoritate contractantă; – valoarea estimată a respectivului contract este mai mare decât echivalentul în lei a 4.845.000 euro." 7. La articolul 9, litera c^1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "c^1) atribuirea, de către o entitate juridică fără calitate de autoritate contractantă, a unui contract de servicii, în cazul în care se îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii: - respectivul contract este finanţat/subvenţionat în mod direct, în proporţie de mai mult de 50%, de către o autoritate contractantă; – valoarea estimată a respectivului contract este mai mare decât echivalentul în lei a 193.000 euro;" 8. La articolul 16, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 16 (1) În cazul în care autoritatea contractantă atribuie un contract ce are ca obiect prestarea de servicii din categoria celor incluse în anexa nr. 2B, atunci obligaţia de a aplica prezenta ordonanţă de urgenţă se impune numai pentru contracte a căror valoare este mai mare decât cea prevăzută la art. 57 alin. (2) şi se limitează la prevederile art. 35-38 şi art. 56 şi la aplicarea pe tot parcursul procedurii de atribuire a principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2). Contestaţiile privind procedura de atribuire a contractelor de servicii din categoria celor incluse în anexa nr. 2B se soluţionează potrivit dispoziţiilor cap. IX." 9. După articolul 43 se introduce un nou articol, articolul 43^1, cu următorul cuprins: "ART. 43^1 (1) Garanţia de participare se constituie de către ofertant în scopul de a proteja autoritatea contractantă faţă de riscul unui eventual comportament necorespunzător al acestuia pe întreaga perioadă derulată până la încheierea contractului. (2) Autoritatea contractantă are obligaţia de a solicita ofertanţilor constituirea garanţiei de participare, în vederea participării la procedura de atribuire a contractului. Documentaţia de atribuire trebuie să conţină următoarele informaţii: a) cuantumul garanţiei de participare, menţionat şi în anunţul/invitaţia de participare, în sumă fixă de până la 2% din valoarea estimată a contractului, dar nu mai puţin decât sumele prevăzute la art. 278^1 alin. (1); b) perioada de valabilitate a garanţiei de participare va fi cel puţin egală cu perioada minimă de valabilitate a ofertei, la stabilirea acesteia fiind avute în vedere dispoziţiile art. 276 alin. (1), astfel cum a fost solicitată prin documentaţia de atribuire." 10. La articolul 46, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "ART. 46 (1) Fără a afecta posibilitatea operatorilor economici de a depune ofertă alternativă conform prevederilor art. 173 sau de a oferta pe mai multe loturi diferite, candidatul/ofertantul nu are dreptul ca în cadrul aceleiaşi proceduri: a) să depună două sau mai multe candidaturi/oferte individuale şi/sau comune, sub sancţiunea excluderii din competiţie a tuturor candidaturilor/ofertelor în cauză; b) să depună ofertă individuală/comună şi să fie nominalizat ca subcontractant în cadrul unei alte oferte, sub sancţiunea excluderii ofertei individuale sau, după caz, a celei în care este ofertant asociat. (2) Întreprinderile afiliate au dreptul de a participa în cadrul aceleiaşi proceduri de atribuire, dar numai în cazul în care participarea acestora nu este de natură să distorsioneze concurenţa. În acest sens, operatorul economic are obligaţia de a include în oferta sa lista cuprinzând întreprinderile afiliate, în măsura în care acestea există." 11. La articolul 47, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 47 (1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a asigura transparenţa atribuirii contractelor de achiziţie publică şi a încheierii acordurilor-cadru prin publicarea, în conformitate cu prevederile prezentului capitol, a anunţurilor de intenţie, anunţurilor/invitaţiilor de participare şi anunţurilor de atribuire." 12. Articolul 49 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 49 (1) Operatorul SEAP are obligaţia de a asigura Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice accesul nerestricţionat la anunţurile/invitaţiile transmise de către autorităţile contractante, înainte de publicarea acestora. (2) Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice verifică: a) fiecare anunţ transmis de către autoritatea contractantă pentru publicare în SEAP, în măsura în care anunţul respectiv este în legătură cu aplicarea procedurii de atribuire a unui contract cu o valoare estimată mai mare decât pragurile valorice prevăzute la art. 124; b) fiecare invitaţie de participare transmisă de către autoritatea contractantă pentru publicare în SEAP, cu o valoare estimată egală sau mai mică decât pragurile valorice prevăzute la art. 124. (2^1) În termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii anunţului/invitaţiei în SEAP, Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice are obligaţia: a) fie să emită către operatorul SEAP acceptul de publicare pentru anunţul/invitaţia respectiv/respectivă, în cazul în care în urma verificării nu se constată erori/omisiuni de completare; b) fie să respingă publicarea anunţului/invitaţiei, în cazul în care se constată erori/omisiuni de completare, informând totodată autoritatea contractantă asupra acestei decizii, precum şi asupra modului în care erorile/omisiunile pot fi remediate. (2^2) Erorile prevăzute la alin. (2^1) reprezintă acele informaţii/cerinţe din anunţul/invitaţia transmis/transmisă spre publicare care sunt neconforme cu realitatea sau care conduc la încălcări ale legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice şi ale principiilor care stau la baza atribuirii contractului de achiziţie publică. (2^3) Nedetectarea erorilor prevăzute la alin. (2^2) în procesul de verificare nu afectează dreptul Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice de a sancţiona, pe parcursul activităţii de supraveghere, faptele prevăzute la art. 293. (3) În cazul prevăzut la alin. (2) lit. a), operatorul SEAP are obligaţia: a) de a transmite anunţul spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în cel mult o zi lucrătoare de la primirea acceptului de publicare, în cazul în care, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, este prevăzută o obligaţie în acest sens; operatorul SEAP are obligaţia de a asigura înregistrarea în sistemul electronic a datei la care a fost transmis anunţul spre publicare, ca probă privind momentul transmiterii; b) de a publică anunţul în SEAP în cel mult două zile lucrătoare de la primirea acceptului de publicare. (4) Operatorul SEAP nu are dreptul de a publică anunţul transmis de autoritatea contractantă sau de a-l transmite spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, fără obţinerea acceptului de publicare emis de către Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice. (5) În cazul în care, din motive de natură tehnică, operatorul SEAP nu are posibilitatea transmiterii unui anumit anunţ spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, autorităţii contractante îi revine responsabilitatea transmiterii spre publicare a anunţului respectiv prin mijloace proprii. Operatorul SEAP are obligaţia de a înştiinţa autoritatea contractantă cu privire la apariţia unei astfel de situaţii, în cel mult o zi lucrătoare de la expirarea perioadei prevăzute la alin. (3) lit. a). (6) După publicarea anunţului în SEAP, autoritatea contractantă poate opta pentru transmiterea anunţului şi către Regia Autonomă "Monitorul Oficial", spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, Achiziţii publice. (7) Regia Autonomă "Monitorul Oficial" publică anunţurile transmise spre publicare în cel mult 8 zile de la data înregistrării acestora. În cazul anunţului de participare prevăzut la art. 114, Regia Autonomă "Monitorul Oficial" publică anunţul respectiv în cel mult 3 zile de la data înregistrării." 13. La articolul 51, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 51 (1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite spre publicare un anunţ de intenţie, atunci când urmăreşte să beneficieze de prevederile art. 75 alin. (2) sau art. 89 alin. (2) şi dacă: a) valoarea totală estimată a contractelor, care urmează să fie atribuite în următoarele 12 luni pentru achiziţionarea de produse din aceeaşi grupă CPV, este egală sau mai mare decât echivalentul în lei a 750.000 euro; b) valoarea totală estimată a contractelor, care urmează să fie atribuite în următoarele 12 luni pentru achiziţionarea de servicii care sunt din aceeaşi categorie din punct de vedere al modului de grupare din anexa nr. 2A, este egală sau mai mare decât echivalentul în lei a 750.000 euro; c) valoarea estimată a contractelor de lucrări, care urmează să fie atribuite în următoarele 12 luni, este egală sau mai mare decât echivalentul în lei a 4.845.000 euro." 14. La articolul 53 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins: "a) în SEAP şi, după caz, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, precum şi opţional în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, Achiziţii publice; sau". 15. Articolul 55 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 55 (1) Anunţul de participare se publică în SEAP şi, după caz, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, precum şi, opţional, în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, Achiziţii publice. (2) Publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene este obligatorie în toate situaţiile în care: a) autoritatea contractantă se încadrează în una dintre categoriile prevăzute la art. 8 lit. a)-c), iar valoarea estimată a contractului de furnizare sau de servicii care urmează să fie atribuit este mai mare decât echivalentul în lei a 125.000 euro; b) autoritatea contractantă se încadrează în una dintre categoriile prevăzute la art. 8 lit. d) sau e), iar valoarea estimată a contractului de furnizare sau de servicii care urmează să fie atribuit este mai mare decât echivalentul în lei a 387.000 euro; c) valoarea estimată a contractului de lucrări care urmează să fie atribuit este mai mare decât echivalentul în lei a 4.845.000 euro." 16. Articolul 57 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 57 (1) Anunţul de atribuire se publică în SEAP şi, după caz, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, precum şi, opţional, în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, Achiziţii publice. (2) Publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene este obligatorie în toate situaţiile în care: a) autoritatea contractantă se încadrează în una dintre categoriile prevăzute la art. 8 lit. a)-c), iar valoarea contractului de furnizare sau de servicii care a fost atribuit este mai mare decât echivalentul în lei a 125.000 euro; b) autoritatea contractantă se încadrează în una dintre categoriile prevăzute la art. 8 lit. d) sau e), iar valoarea estimată a contractului de furnizare sau de servicii care a fost atribuit este mai mare decât echivalentul în lei a 387.000 euro; c) valoarea estimată a contractului de lucrări care a fost atribuit este mai mare decât echivalentul în lei a 4.845.000 euro." 17. La capitolului II "Reguli comune aplicabile pentru atribuirea contractului de achiziţie publică", titlul secţiunii a 6-a se modifică şi va avea următorul cuprins: "SECŢIUNEA a 6-a Reguli speciale de transparenţă aplicabile achiziţiei publice de servicii de publicitate media" 18. La articolul 58, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 58 (1) În cazul atribuirii contractelor de publicitate media, cu o valoare anuală cumulată, fără TVA, estimată ca fiind mai mare decât echivalentul în lei a 15.000 euro, autoritatea contractantă are obligaţia de a publică un anunţ de participare şi un anunţ de atribuire, în sistemul informatic de utilitate publică disponibil pe internet, la o adresă dedicată, precum şi pe pagina proprie de internet." 19. La articolul 58, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) În sensul prevederilor alin. (1), prin contract de publicitate media se înţelege orice contract de servicii având ca obiect difuzarea de reclamă sau alte forme de promovare prin intermediul mijloacelor de informare în masă scrise, audiovizuale sau electronice." 20. La articolul 69, după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins: "d) persoane care în exercitarea funcţiei pe care o deţin la nivelul autorităţii contractante se află în situaţia existenţei unui conflict de interese astfel cum este acesta reglementat de Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare." 21. După articolul 69 se introduce un nou articol, articolul 69^1, cu următorul cuprins: "ART. 69^1 Ofertantul/Candidatul/Ofertantul asociat/Subcontractantul care are drept membri în cadrul consiliului de administraţie/organ de conducere sau de supervizare şi/sau are acţionari ori asociaţi persoane care sunt soţ/soţie, rudă sau afin până la gradul al patrulea inclusiv sau care se află în relaţii comerciale, astfel cum sunt acestea prevăzute la art. 69 lit. a), cu persoane ce deţin funcţii de decizie în cadrul autorităţii contractante este exclus din procedura de atribuire." 22. La articolul 79, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 79 (1) Fără a aduce atingere prevederilor art. 78 alin. (2), în măsura în care clarificările sunt solicitate în timp util, răspunsul autorităţii contractante la aceste solicitări trebuie să fie publicat/transmis nu mai târziu de 6 zile înainte de data-limită stabilită pentru depunerea ofertelor." 23. După articolul 84 se introduce un nou articol, articolul 84^1, cu următorul cuprins: "ART. 84^1 În cazul în care autoritatea contractantă publică în SEAP întreaga documentaţie de atribuire, este asigurat accesul direct, complet şi nerestricţionat al operatorilor economici la această documentaţie începând cu data publicării anunţului de participare." 24. Articolul 88 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 88 (1) Invitaţia de participare trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii: a) referinţe privind anunţul de participare publicat; b) data şi ora limită stabilite pentru depunerea ofertelor; c) adresa la care se transmit ofertele; d) limba sau limbile în care trebuie elaborată oferta; e) adresa, data şi ora deschiderii ofertelor; f) dacă este cazul, precizări referitoare la documentele suplimentare pe care operatorii economici trebuie să le prezinte în scopul verificării declaraţiilor sau completării documentelor, prezentate în prima etapă pentru demonstrarea capacităţii tehnice şi economico-financiare. (2) În cazul în care documentaţia de atribuire este accesibilă direct prin mijloace electronice în SEAP, autoritatea contractantă are obligaţia de a include şi în invitaţia de participare informaţii privind modul de accesare a documentaţiei respective. (3) În cazul în care ataşarea documentaţiei de atribuire în SEAP nu este posibilă din motive tehnice, autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite invitaţia de participare însoţită de un exemplar al documentaţiei de atribuire tuturor candidaţilor selectaţi." 25. La articolul 122, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins: "c) ca o măsură strict necesară, atunci când perioadele de aplicare a licitaţiei deschise, a licitaţiei restrânse, a negocierii cu publicarea prealabilă a unui anunţ de participare sau a cererii de oferte nu pot fi respectate din motive de extremă urgenţă, determinate de evenimente imprevizibile şi care nu se datorează sub nicio formă unei acţiuni sau inacţiuni a autorităţii contractante. Autoritatea contractantă nu are dreptul de a stabili durata contractului pe o perioadă mai mare decât cea necesară, pentru a face faţă situaţiei de urgenţă care a determinat aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare. În cazuri de forţă majoră sau în cazuri temeinic motivate autoritatea contractantă are dreptul de a emite un ordin de începere a serviciilor/lucrărilor concomitent cu iniţierea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare." 26. La articolul 122, litera i) se modifică şi va avea următorul cuprins: "i) atunci când este necesară achiziţionarea unor lucrări sau servicii suplimentare/adiţionale, care nu au fost incluse în contractul iniţial, dar care datorită unor circumstanţe imprevizibile au devenit necesare pentru îndeplinirea contractului în cauză, şi numai dacă se respectă, în mod cumulativ, următoarele condiţii: - atribuirea să fie făcută contractantului iniţial; – lucrările sau serviciile suplimentare/adiţionale nu pot fi, din punct de vedere tehnic şi economic, separate de contractul iniţial fără apariţia unor inconveniente majore pentru autoritatea contractantă sau, deşi separabile de contractul iniţial, sunt strict necesare în vederea îndeplinirii acestuia; – valoarea cumulată a contractelor care vor fi atribuite şi a actelor adiţionale care vor fi încheiate pentru lucrări şi/sau servicii suplimentare ori adiţionale nu depăşeşte 20% din valoarea contractului iniţial; în cazuri temeinic motivate ordonatorul principal de credite poate aproba majorarea procentului până la limita maximă de 50% din valoarea contractului iniţial pe baza unei note justificative în care vor fi precizate motivele care au condus la depăşirea procentului de 20% şi care este parte a dosarului achiziţiei publice;" 27. Articolul 123 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 123 În cazul în care acest lucru este posibil, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 122 lit. b), e), g), h), i) şi j), autoritatea contractantă are obligaţia de a invita la negocieri un număr de operatori economici care să asigure o concurenţă reală." 28. Articolul 124 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 124 Autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de cerere de oferte numai în cazul în care valoarea estimată, fără TVA, a contractului de achiziţie publică este egală sau mai mică decât echivalentul în lei al următoarelor praguri: a) pentru contractul de furnizare: 100.000 euro; b) pentru contractul de servicii: 125.000 euro; c) pentru contractul de lucrări: 1.000.000 euro." 29. La articolul 125 alineatul (2), după litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu următorul cuprins: "g) sursa de finanţare." 30. După articolul 148 se introduce un nou articol, articolul 148^1, cu următorul cuprins: "ART. 148^1 În cazul în care numărul operatorilor economici care au îndeplinit criteriile de calificare şi selecţie şi care au prezentat oferte admisibile este mai mic decât numărul minim indicat în anunţul/invitaţia de participare, autoritatea contractantă are dreptul: a) fie de a anula procedura de atribuire pentru încheierea acordului-cadru; b) fie de a continua procedura de atribuire pentru încheierea acordului-cadru numai cu acel/acei operator/operatori economic/economici care îndeplineşte/îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie solicitate şi care au prezentat ofertă admisibilă." 31. La articolul 161 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins: "a) ca o etapă finală a licitaţiei deschise, a licitaţiei restrânse, a negocierii cu publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, aplicate în cazurile prevăzute la art. 110 lit. a) sau în cele prevăzute la art. 251 alin. (1), ori a cererii de oferte, înainte de atribuirea contractului de achiziţie publică, şi numai dacă specificaţiile tehnice au fost definite cu precizie în caietul de sarcini;". 32. La articolul 167, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Licitaţia electronică se desfăşoară în una sau mai multe runde succesive." 33. La articolul 181, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins: "a) a intrat în faliment ca urmare a hotărârii pronunţate de judecătorul-sindic;". 34. La articolul 181, litera b) se abrogă. 35. La articolul 181, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins: "e) prezintă informaţii false sau nu prezintă informaţiile solicitate de către autoritatea contractantă, în scopul demonstrării îndeplinirii criteriilor de calificare şi selecţie." 36. La articolul 188 alineatul (3), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins: "a) o listă a lucrărilor executate în ultimii 5 ani, însoţită de certificări de bună execuţie pentru cele mai importante lucrări. Respectivele certificări indică beneficiarii, indiferent dacă aceştia sunt autorităţi contractante sau clienţi privaţi, valoarea, perioada şi locul execuţiei lucrărilor şi precizează dacă au fost efectuate în conformitate cu normele profesionale din domeniu şi dacă au fost duse la bun sfârşit;". 37. La articolul 200, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(2) În cazuri temeinic motivate, autoritatea contractantă poate prelungi o singură dată perioada de evaluare.(3) Motivele temeinice se prezintă într-o notă justificativă, aprobată de conducătorul autorităţii contractante care este parte a dosarului achiziţiei publice." 38. La articolul 202, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins: "(1^1) O ofertă prezintă un preţ aparent neobişnuit de scăzut în raport cu ceea ce urmează a fi furnizat, executat sau prestat, atunci când preţul ofertat, fără TVA, reprezintă mai puţin de 85% din valoarea estimată a contractului respectiv sau, în cazul în care în procedura de atribuire sunt cel puţin 5 oferte care nu sunt considerate inacceptabile şi/sau neconforme, atunci când preţul ofertat reprezintă mai puţin de 85% din media aritmetică a ofertelor calculată fără a se avea în vedere propunerea financiară cea mai mică şi propunerea financiară cea mai mare." 39. La articolul 205, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 205 (1) Contractele care intră în sfera de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă pot fi încheiate numai după împlinirea termenelor de aşteptare de: a) 11 zile de la data transmiterii comunicării privind rezultatul aplicării procedurii, în cazul în care valoarea estimată, conform prevederilor art. 23 şi ale cap. II secţiunea a 2-a, a contractului respectiv este mai mare decât pragurile valorice prevăzute la art. 55 alin. (2); b) 6 zile de la data transmiterii comunicării privind rezultatul aplicării procedurii, în cazul în care valoarea estimată, conform prevederilor art. 23 şi ale cap. II secţiunea a 2-a, a contractului respectiv este egală sau mai mică decât pragurile valorice prevăzute la art. 55 alin. (2)." 40. La articolul 209 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins: "a) autoritatea contractantă se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 86 alin. (2) lit. a), art. 102 alin. (2) lit. a), art. 117 alin. (2) lit. a) sau art. 148^1 lit. a);". 41. La articolul 209 alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins: "e) ca urmare a deciziei pronunţate de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor prin care dispune eliminarea oricăror specificaţii tehnice, economice sau financiare din anunţul/invitaţia de participare, din documentaţia de atribuire ori din alte documente emise în legătură cu procedura de atribuire." 42. La articolul 213 alineatul (1), litera n) se modifică şi va avea următorul cuprins: "n) dacă este cazul, contestaţiile formulate în cadrul procedurii de atribuire, însoţite de deciziile/hotărârile motivate pronunţate de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor/instanţa de judecată;". 43. La articolul 215, alineatul (2) se abrogă. 44. După articolul 218 se introduce un nou articol, articolul 218^1, cu următorul cuprins: "ART. 218^1 Autoritatea contractantă are dreptul de a atribui contractul de concesiune de lucrări publice sau contractul de concesiune de servicii prin aplicarea uneia dintre procedurile prevăzute la art. 18 alin. (1) lit. a)-c), precum şi a negocierii cu publicarea prealabilă a unui anunţ de participare în situaţiile prevăzute la art. 110 sau în cele prevăzute la art. 251 alin. (1)." 45. Articolul 223 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 223 (1) Anunţul de participare se publică în SEAP şi, după caz, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, precum şi, opţional, în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, Achiziţii publice. (2) Publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene este obligatorie pentru contractul de concesiune de lucrări publice, în situaţiile în care valoarea estimată a acestuia este mai mare decât echivalentul în lei a 4.845.000 euro." 46. La articolul 227, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 227 (1) În cazul în care concesionarul nu are calitatea de autoritate contractantă în sensul prevederilor art. 8 lit. a)-c), acesta are totuşi obligaţia, atunci când atribuie un contract de lucrări sau de servicii unei terţe părţi, de a publică un anunţ de participare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, în SEAP şi, opţional, în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, Achiziţii publice, în toate situaţiile în care valoarea estimată a contractului care urmează să fie atribuit este mai mare decât echivalentul în lei a 4.845.000 euro, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 122. Determinarea valorii estimate a contractului se realizează conform regulilor prevăzute la art. 23 şi la cap. II secţiunea a 2-a." 47. Articolul 253 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 253 În cazul în care acest lucru este posibil, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 252 lit. b), e), g), i), j) şi k), autoritatea contractantă are obligaţia de a invita la negocieri un număr de operatori economici care să asigure o concurenţă reală." 48. La articolul 255, alineatul (1^1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(1^1) În cazul în care cu privire la acelaşi obiect au fost formulate atât contestaţie în faţa Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cât şi acţiune la instanţa judecătorească, aceasta din urmă, pentru asigurarea unei bune judecăţi, va dispune din oficiu, prin încheiere, întrunirea cauzelor. Încheierea poate fi atacată numai odată cu fondul." 49. La articolul 255, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins: "(5) Soluţionarea contestaţiilor privind atribuirea contractelor de delegare a gestiunii unui serviciu comunitar de utilităţi publice pentru care legislaţia specifică face trimitere la aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă se realizează conform prezentului capitol." 50. La articolul 256, alineatul (2) se abrogă. 51. După articolul 256^2 se introduce un nou articol, articolul 256^3, cu următorul cuprins: "ART. 256^3 (1) După primirea unei contestaţii, autoritatea contractantă are dreptul de a adopta măsurile de remediere pe care le consideră necesare ca urmare a contestaţiei respective. Orice astfel de măsuri trebuie comunicate contestatorului, celorlalţi operatori economici implicaţi în procedura de atribuire, precum şi Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor sau primei instanţe de judecată, nu mai târziu de o zi lucrătoare de la data adoptării acestora. (2) În situaţia în care contestatorul consideră că măsurile adoptate sunt suficiente pentru remedierea actelor invocate ca fiind nelegale, acesta va trimite Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor sau primei instanţe de judecată şi autorităţii contractante o notificare de renunţare la contestaţie. În acest caz, autoritatea contractantă nu mai are obligaţia de a comunică punctul său de vedere potrivit dispoziţiilor art. 274. (3) În cazul primirii unei contestaţii de către Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor sau de către prima instanţă de judecată, pentru care nu s-a luat act de renunţare conform prevederilor alin. (2), autoritatea contractantă are dreptul de a încheia contractul numai după pronunţarea deciziei Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor sau după pronunţarea hotărârii în primă instanţă, dar nu înainte de expirarea termenelor de aşteptare, inclusiv când aceste termene privesc cazurile prevăzute la art. 287^12 alin. (1) şi la art. 287^13 lit. a). Dacă decizia Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a fost atacată cu plângere, dispoziţiile art. 287^7 şi 287^8 se aplică în mod corespunzător. (4) Contractul încheiat cu nerespectarea prevederilor alin. (3) este lovit de nulitate absolută. (5) În cazul în care, în cadrul aceleiaşi proceduri de atribuire, autoritatea contractantă achiziţionează produse, servicii sau lucrări defalcate pe loturi, prevederile alin. (3) sunt aplicabile numai asupra loturilor pentru care s-a depus contestaţie." 52. La articolul 258, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu următorul cuprins: "(4^1) În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele Consiliului este ajutat de un colegiu format din 3 membri, aleşi dintre consilierii de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor alin. (2)." 53. La articolul 260, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 260 (1) Numărul membrilor Consiliului şi numărul persoanelor cu statut de personal tehnico-administrativ se stabilesc prin hotărâre a Guvernului." 54. La articolul 262, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins: "(5) Perioada exercitării funcţiei publice de consilier de soluţionare a contestaţiilor constituie vechime în specialitatea avută în vedere la ocuparea funcţiei, respectiv juridică, economică sau tehnică." 55. La articolul 263, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Evaluarea activităţii Consiliului se efectuează o dată pe an de către o comisie." 56. La articolul 263, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(5) Procedura de evaluare a activităţii Consiliului şi a preşedintelui acestuia vizează exclusiv activitatea administrativă şi organizatorică şi se stabileşte prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Secretariatului General al Guvernului." 57. La articolul 263, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins: "(7) Evaluarea performanţelor individuale profesionale ale membrilor Consiliului se realizează conform regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului, aprobat prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Secretariatului General al Guvernului." 58. La articolul 266, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 266 (1) Consiliul este competent să soluţioneze contestaţiile formulate în cadrul procedurii de atribuire, înainte de încheierea contractului, prin complete specializate, constituite potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului, aprobat potrivit art. 291." 59. La articolul 271, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(4) În cazul neîndeplinirii obligaţiei prevăzute la alin. (1), dispoziţiile art. 274 şi ale art. 256^3 alin. (3) nu sunt aplicabile." 60. La articolul 274, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins: "(4) La cerere, contestatorul are acces la documentele aflate în dosarul achiziţiei publice depuse de autoritate la Consiliu, cu excepţia propunerilor tehnice ale celorlalţi ofertanţi la procedura de atribuire, acestea din urmă putând fi consultate de contestator numai cu acordul scris al respectivilor ofertanţi, acord care se anexează la cererea pe care contestatorul o adresează Consiliului." 61. După articolul 274 se introduce un nou articol, articolul 274^1, cu următorul cuprins: "ART. 274^1 Autoritatea contractantă are dreptul de a transmite Consiliului punctul său de vedere asupra contestaţiei/contestaţiilor, însoţit de orice alte documente considerate edificatoare, precum şi o copie a dosarului achiziţiei publice, şi înainte de expirarea termenului prevăzut la art. 205 alin. (1)." 62. La articolul 276, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 276 (1) Consiliul are obligaţia de a soluţiona pe fond contestaţia în termen de 20 de zile de la data primirii dosarului achiziţiei publice de la autoritatea contractantă, respectiv în termen de 10 zile în situaţia incidenţei unei excepţii care împiedică analiza pe fond a contestaţiei, conform art. 278 alin. (1). În cazuri temeinic justificate, termenul de soluţionare a contestaţiei poate fi prelungit o singură dată cu încă 10 zile." 63. La capitolul IX "Soluţionarea contestaţiilor", secţiunea a 5-a, alcătuită din articolul 277, se abrogă. 64. La articolul 278, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Consiliul examinează din punctul de vedere al legalităţii şi temeiniciei actul atacat şi poate pronunţa o decizie prin care îl anulează în parte sau în tot, obligă autoritatea contractantă să emită un act sau dispune orice altă măsură necesară pentru remedierea actelor ce afectează procedura de atribuire. În cazul în care Consiliul dispune eliminarea oricăror specificaţii tehnice, economice sau financiare din anunţul/invitaţia de participare, din documentaţia de atribuire ori din alte documente emise în legătură cu procedura de atribuire, autoritatea contractantă are dreptul de a anula aplicarea procedurii de atribuire." 65. La articolul 278, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(3) În situaţia în care Consiliul apreciază că, în afară de actele contestate în cadrul procedurii de atribuire, există şi alte acte care încalcă prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, la care nu s-a făcut referire în contestaţie, atunci acesta va sesiza atât Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, cât şi Unitatea pentru Coordonarea şi Verificarea Achiziţiilor Publice din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, transmiţându-le în acest sens toate datele/documentele relevante în susţinerea sesizării." 66. La articolul 278, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(4) În cazul în care Consiliul admite contestaţia şi dispune luarea unei măsuri de remediere a actului atacat, va preciza şi termenul în care aceasta trebuie dusă la îndeplinire, care nu va fi mai mare decât termenul de exercitare a căii de atac împotriva deciziei Consiliului, aşa cum este prevăzut la art. 281 alin. (1)." 67. La articolul 278, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins: "(9) Consiliul nu poate decide atribuirea unui contract către un anumit operator economic." 68. După articolul 278 se introduce un nou articol, articolul 278^1, cu următorul cuprins: "ART. 278^1 (1) În măsura în care Consiliul respinge contestaţia, autoritatea contractantă va reţine contestatorului din garanţia de participare în raport cu valoarea estimată a contractului următoarele sume: a) între 63.000 lei şi 420.000 lei inclusiv - 1% din această valoare; b) între 420.001 lei şi 4.200.000 lei inclusiv - 4.200 lei + 0,1% din ceea ce depăşeşte 420.001 lei; c) între 4.200.001 lei şi 42.000.000 lei inclusiv - 7.980 lei + 0,01% din ceea ce depăşeşte 4.200.001 lei; d) între 42.000.001 lei şi 420.000.000 lei inclusiv - 11.760 lei + 0,001% din ceea ce depăşeşte 42.000.001 lei; e) între 420.000.001 lei şi 4.200.000.000 lei inclusiv - 15.540 lei + 0,0001% din ceea ce depăşeşte 420.000.001 lei; f) peste 4.200.000.001 lei - 19.320 lei + 0,00001% din ceea ce depăşeşte 4.200.000.001 lei. (2) În măsura în care instanţa competentă admite plângerea formulată împotriva deciziei Consiliului de respingere a contestaţiei, autoritatea contractantă are obligaţia de a returna contestatorului sumele prevăzute la alin. (1), în cel mult 5 zile lucrătoare de la data pronunţării deciziei instanţei de judecată." 69. La articolul 283, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins: "(1^1) Instanţa competentă să soluţioneze plângerea formulată împotriva deciziei pronunţate de Consiliu privind procedurile de atribuire de servicii şi/sau lucrări aferente infrastructurii de transport de interes naţional, aşa cum este definită de legislaţia în vigoare, este Curtea de Apel Bucureşti, Secţia de contencios-administrativ şi fiscal. Cu excepţia cazurilor în care plângerea are ca obiect contestarea amenzii, Consiliul nu are calitatea de parte în proces." 70. La articolul 283, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins: "(4) După soluţionarea plângerii de către instanţa prevăzută la alin. (1) sau alin. (1^1), dosarul cauzei se restituie de instanţă Consiliului." 71. După articolul 283 se introduce un nou articol, articolul 283^1, cu următorul cuprins: "ART. 283^1 (1) În cazuri temeinic justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, preşedintele instanţei poate dispune, la cererea părţii interesate, prin încheiere dată cu citarea părţilor, suspendarea executării contractului. (2) Instanţa soluţionează cererea de suspendare luând în considerare consecinţele probabile ale acesteia asupra tuturor categoriilor de interese ce ar putea fi lezate, inclusiv asupra interesului public. Instanţa va putea să nu dispună măsura prevăzută la alin. (1) în cazul în care consecinţele negative ale acesteia ar putea fi mai mari decât beneficiile ei. Hotărârea de a nu dispune suspendarea executării contractului nu trebuie să prejudicieze niciun alt drept al persoanei care a înaintat cererea prevăzută la alin. (1). (3) Încheierea prevăzută la alin. (1) poate fi atacată cu recurs, în mod separat, în termen de 5 zile de la comunicare." 72. La articolul 285, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(3) În situaţia în care instanţa admite plângerea, modifică decizia Consiliului şi constată că actul autorităţii contractante a încălcat prevederile legislaţiei în materia achiziţiilor publice, iar contractul a fost încheiat înainte de pronunţarea Consiliului, încălcându-se astfel prevederile art. 256^3 alin. (3), dispoziţiile art. 287^10 alin. (1) lit. b), alin. (2)-(6) sau, după caz, ale art. 287^11 se aplică în mod corespunzător." 73. După articolul 285 se introduce un nou articol, articolul 285^1, cu următorul cuprins: "ART. 285^1 Plângerea formulată împotriva deciziei pronunţate de Consiliu se taxează cu 50% din sumele prevăzute la art. 287^17." 74. La articolul 286, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 286 (1) Procesele şi cererile privind actele autorităţilor contractante emise înainte de încheierea contractului, precum şi acordarea despăgubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate în cadrul procedurii de atribuire se soluţionează în primă instanţă de către secţia de contencios administrativ şi fiscal a tribunalului în circumscripţia căruia se află sediul autorităţii contractante." 75. La articolul 286, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins: "(1^1) Procesele şi cererile privind executarea, nulitatea, anularea, rezoluţiunea, rezilierea sau denunţarea unilaterală a contractelor de achiziţie publică se soluţionează în primă instanţă de către secţia comercială a tribunalului în circumscripţia căruia se află sediul autorităţii contractante. Dispoziţiile prezentei secţiuni se aplică în mod corespunzător." 76. Articolul 287^8 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 287^8 În cazul în care hotărârea prin care instanţa a soluţionat cauza este comunicată înainte de expirarea termenelor de aşteptare, inclusiv când aceste termene privesc cazurile prevăzute la art. 287^12 alin. (1) şi la art. 287^13 lit. a), autoritatea contractantă are dreptul de a încheia contractul numai după împlinirea termenelor respective." 77. La articolul 287^10 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins: "b) au fost încălcate prevederile art. 205 alin. (1), art. 206 alin. (3), art. 256^3 alin. (3) sau ale art. 287^8, dacă această încălcare a privat operatorul economic interesat de posibilitatea de a formula o cale de atac înainte de încheierea contractului, în cazul în care această încălcare este combinată cu încălcarea altor dispoziţii în materia achiziţiilor publice, dacă aceasta din urmă încălcare a afectat şansele operatorului economic interesat de a obţine contractul;". 78. Articolul 287^11 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 287^11 În cazul unei încălcări a prevederilor art. 205 alin. (1), art. 206 alin. (3), art. 256^3 alin. (3) sau ale art. 287^8, care nu face obiectul art. 287^10 alin. (1) lit. b), instanţa poate decide, după analizarea tuturor aspectelor relevante, dacă va constata nulitatea contractului sau dacă este suficient să dispună sancţiuni alternative precum cele prevăzute la art. 287^10 alin. (2)." 79. La articolul 287^12 alineatul (2), literele b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "b) autoritatea contractantă se încadrează în una dintre categoriile prevăzute la art. 8 lit. d) sau e), iar valoarea estimată a contractului de furnizare sau de servicii care urmează să fie atribuit/încheiat este egală sau mai mică decât echivalentul în lei a 387.000 euro;c) valoarea estimată a contractului de lucrări care urmează să fie atribuit/încheiat este egală sau mai mică decât echivalentul în lei a 4.845.000 euro." 80. La articolul 287^16, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 287^16 (1) Hotărârea pronunţată în primă instanţă poate fi atacată cu recurs, în termen de 5 zile de la comunicare. Recursul se judecă, după caz, în condiţiile art. 286 alin. (1) de secţia contencios administrativ şi fiscal a curţii de apel şi ale art. 286 alin. (1^1) de secţia comercială a curţii de apel." 81. La articolul 287^16, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Recursul nu suspendă executarea şi se judecă de urgenţă şi cu precădere." 82. La articolul 287^17, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Cererile neevaluabile în bani se taxează cu 4 lei." 83. Articolul 291 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 291 Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Secretariatului General al Guvernului." 84. La articolul 293, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins: "c) încălcarea prevederilor art. 20 alin. (2), art. 142 alin. (2) şi ale art. 251 alin. (2);". 85. La articolul 293, litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins: "g) aplicarea incorectă a regulilor de comunicare şi transmitere a datelor, având ca efect restricţionarea accesului operatorilor economici la procedura de atribuire, încălcarea principiului tratamentului egal şi/sau încălcarea principiului transparenţei;". 86. La articolul 293, litera k) se modifică şi va avea următorul cuprins: "k) nejustificarea de către autoritatea contractantă a avantajelor reflectate prin aplicarea factorilor de evaluare;". 87. La articolul 293, litera m) se modifică şi va avea următorul cuprins: "m) refuzul de a pune la dispoziţia Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice a informaţiilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică, pe care aceasta le solicită în scopul îndeplinirii funcţiei de supraveghere;". 88. La articolul 293, după litera m) se introduce o nouă literă, litera m^1), cu următorul cuprins: "m^1) netransmiterea informaţiilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică în termen de 5 zile de la primirea solicitării scrise a Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice;". 89. La articolul 293, litera t) se modifică şi va avea următorul cuprins: "t) încălcarea prevederilor art. 211-213, referitoare la întocmirea şi/sau păstrarea dosarului achiziţiei publice;". 90. La articolul 293, litera v) se modifică şi va avea următorul cuprins: "v) orice altă încălcare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă sau a actelor normative emise în aplicarea acesteia, având ca efect încălcarea dispoziţiilor art. 2, cu excepţia alin. (2) lit. f)." 91. La articolul 294, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 294 (1) Contravenţiile prevăzute la art. 293 lit. f), n), u) şi v) se sancţionează cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei." 92. La articolul 294, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Contravenţiile prevăzute la art. 293 lit. a), c), k), m^1), q), s) şi t) se sancţionează cu amendă de la 40.000 lei la 80.000 lei." 93. La articolul 294, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(3) Contravenţiile prevăzute la art. 293 lit. b), d), e), g), h), i), j), j^1), l), m), o), p) şi r) se sancţionează cu amendă de la 80.000 lei la 100.000 lei." 94. La articolul 294, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins: "(6) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, sumele provenite din amenzile prevăzute la art. 294 alin. (1)-(3) aplicate persoanelor fizice se fac integral venit la bugetul de stat." 95. Articolul 296^1 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 296^1 (1) Fără a aduce atingere prevederilor art. 294 şi în măsura în care un operator economic nu a utilizat o cale de atac în acest sens, Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice are dreptul de a solicita instanţei de judecată, în condiţiile art. 2 din Decretul nr. 167/1958 privitor la prescripţia extinctivă, constatarea nulităţii absolute a contractelor, pentru următoarele motive: a) autoritatea contractantă a atribuit contractul fără să respecte obligaţiile referitoare la publicarea unui/unei anunţ/invitaţii de participare, conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă; b) au fost încălcate prevederile art. 205 alin. (1), art. 206 alin. (3), art. 256^3 alin. (3), dacă această încălcare a privat operatorul economic interesat de posibilitatea de a formula o cale de atac înainte de încheierea contractului, în cazul în care această încălcare este combinată cu încălcarea altor dispoziţii în materia achiziţiilor publice, dacă aceasta din urmă încălcare a afectat şansele operatorului economic interesat de a obţine contractul; c) autoritatea contractantă nu a respectat prevederile art. 150 sau ale art. 158-160; d) contractul de achiziţie publică, contractul de concesiune de lucrări publice sau contractul de concesiune de servicii a fost încheiat cu nerespectarea cerinţelor minime prevăzute de autoritatea contractantă în caietul de sarcini sau, deşi sunt respectate cerinţele respective, contractul a fost încheiat în condiţii mai puţin favorabile decât cele prevăzute în propunerile tehnică şi/sau financiară care au constituit oferta declarată câştigătoare; e) atunci când autoritatea contractantă urmăreşte dobândirea execuţiei unei lucrări, a unui serviciu sau a unui produs, fapt care ar încadra contractul respectiv fie în categoria contractelor de achiziţie publică, fie în categoria contractelor de concesiune de lucrări publice ori de concesiune de servicii, însă autoritatea contractantă încheie un alt tip de contract decât acestea sau nu încheie niciun contract, cu nerespectarea procedurilor de atribuire prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă. (2) Litigiile la care face referire alin. (1) se soluţionează, de urgenţă şi cu precădere, de către Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ, potrivit dispoziţiilor art. 720^2 - 720^7 şi art. 720^9 din Codul de procedură civilă, care se aplică în mod corespunzător. (3) Sentinţa Curţii de Apel Bucureşti poate fi atacată cu recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Secţia contencios administrativ." 96. La articolul 300, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 300 (1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice orice informaţie solicitată de aceasta cu privire la aplicarea procedurilor de atribuire şi contractele atribuite." 97. Articolul 302 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 302 Pragurile valorice prevăzute la art. 9 lit. c) şi c^1), art. 51 alin. (1) lit. c), art. 55 alin. (2), art. 57 alin. (2), art. 223 alin. (2), art. 227 alin. (1) şi art. 287^12 alin. (2) se pot modifica prin hotărâre a Guvernului, dacă această modificare este determinată de necesitatea respectării obligaţiilor asumate la nivel european prin acordul privind achiziţiile publice încheiat în cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului." 98. Anexa nr. 2 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ANEXA Nr. 2 Anexa nr. 2A *) ----------──────────*) În cazul unei interpretări diferite între CPV şi CPC, se aplică nomenclatura CPC.──────────
┌──────────────┬───────────────────────────────┬──────────────────────┬────────────────────────────────────────┐
│Cate- │ Descrierea serviciilor │ Numere de referinţă │ Numere de referinţă CPV │
│gorie │ │ CPC*1) │ │
├──────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 1. │Servicii de întreţinere şi │6112, 6122, 633, 886 │De la 50100000-6 la 50884000-5 (cu │
│ │reparare │ │excepţia 50310000-1 la 50324200-4 şi │
│ │ │ │50116510-9, 50190000-3, 50229000-6, │
│ │ │ │50243000-0) şi de la 51000000-9 la │
│ │ │ │51900000-1 │
├──────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 2. │Servicii de transport │712 (cu excepţia │De la 60100000-9 la 60183000-4 (cu │
│ │terestru*2), inclusiv servici- │71235), 7512, 87304 │excepţia 60160000-7, 60161000-4, │
│ │ile de transport cu vehicule │ │60220000-6) şi de la 64120000-3 la │
│ │blindate şi serviciile de │ │64121200-2 │
│ │curierat, cu excepţia transpo- │ │ │
│ │rtului de corespondenţă │ │ │
├──────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 3. │Servicii de transport aerian: │73 (cu excepţia 7321) │De la 60410000-5 la 60424120-3 (cu │
│ │transporturi de pasageri şi de │ │excepţia 60411000-2, 60421000-5) şi │
│ │marfă, cu excepţia transportu- │ │60500000-3 │
│ │lui de corespondenţă │ │De la 60440000-4 la 60445000-9 │
├──────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 4. │Transport de corespondenţă pe │71235, 7321 │60160000-7, 60161000-4 60411000-2, │
│ │uscat*2) şi aerian │ │60421000-5 │
├──────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 5. │Servicii de telecomunicaţii │752 │De la 64200000-8 la 64228200-2 │
│ │ │ │72318000-7 şi de la 72700000-7 la │
│ │ │ │72720000-3 │
├──────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 6. │Servicii financiare: a) │ex 81, 812, 814 │De la 66100000-1 la 66720000-3*4) │
│ │servicii de asigurare │ │ │
│ │b) servicii bancare şi de │ │ │
│ │investiţii*3) │ │ │
├──────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 7. │Servicii informatice şi │84 │De la 50310000-1 la 50324200-4 │
│ │servicii conexe │ │De la 72000000-5 la 72920000-5 (cu │
│ │ │ │excepţia 72318000-7 şi de la 72700000-7 │
│ │ │ │la 72720000-3), 79342410-4 │
├──────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 8. │Servicii de cercetare şi de │85 │De la 73000000-2 la 73436000-7 (cu │
│ │dezvoltare*4) │ │excepţia 73200000-4, 73210000-7, │
│ │ │ │73220000-0) │
├──────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 9. │Servicii de contabilitate, de │862 │De la 79210000-9 la 79223000-3 │
│ │audit şi de gestionare a │ │ │
│ │registrelor contabile │ │ │
├──────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 10. │Servicii de studii de piaţă şi │864 │De la 79300000-7 la 79330000-6 şi │
│ │de sondaje de opinie │ │79342310-9, 79342311-6 │
├──────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 11. │Servicii de consultanţă în ma- │865, 866 │De la 73200000-4 la 73220000-0 │
│ │nagement*5) şi servicii conexe │ │De la 79400000-8 la 79421200-3 şi │
│ │ │ │79342000-3, 79342100-4, 79342300-6, │
│ │ │ │79342320-2, 79342321-9, 79910000-6, │
│ │ │ │79991000-7, 98362000-8 │
├──────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 12. │Servicii de arhitectură; servi-│867 │De la 71000000-8 la 71900000-7 (cu │
│ │cii de inginerie şi servicii │ │excepţia 71550000-8) şi 79994000-8 │
│ │integrate de inginerie; servi- │ │ │
│ │cii de amenajare urbană şi │ │ │
│ │servicii de arhitectură peisa- │ │ │
│ │gistică; servicii conexe de │ │ │
│ │consultanţă ştiinţifică şi │ │ │
│ │tehnică; servicii de testare │ │ │
│ │şi analiză tehnică │ │ │
├──────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 13. │Servicii de publicitate │871 │De la 79341000-6 la 79342200-5 (cu │
│ │ │ │excepţia 79342000-3 şi 79342100-4) │
├──────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 14. │Servicii de curăţenie pentru │874, 82201 la 82206 │De la 70300000-4 la 70340000-6 şi de la │
│ │clădiri şi servicii de adminis-│ │90900000-6 la 90924000-0 │
│ │trare a proprietăţilor │ │ │
├──────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 15. │Servicii de publicare şi │88442 │De la 79800000-2 la 79824000-6 │
│ │tipărire contra unei taxe sau │ │De la 79970000-6 la 79980000-7 │
│ │pe baza unui contract │ │ │
├──────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 16. │Servicii de eliminare a deşeu- │94 │De la 90400000-1 la 90743200-9 (cu │
│ │rilor menajere şi a apelor │ │excepţia 90712200-3) De la 90910000-9 la│
│ │menajere; servicii de igieni- │ │90920000-2 şi 50190000-3, 50229000-6 │
│ │zare şi servicii similare │ │50243000-0 │
├──────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│-----------*1)│ │ │ │
│Nomenclatura │ │ │ │
│CPC (versiune │ │ │ │
│provizorie) │ │ │ │
│utilizată │ │ │ │
│pentru a │ │ │ │
│defini │ │ │ │
│domeniul de │ │ │ │
│aplicare a │ │ │ │
│Directivei 92/│ │ │ │
│50/CEE. │ │ │ │
└──────────────┴───────────────────────────────┴──────────────────────┴────────────────────────────────────────┘
*2) Cu excepţia serviciilor de transport feroviar reglementate de categoria 18 din CPC prov. *3) Cu excepţia contractelor de achiziţii de servicii financiare privind emiterea, cumpărarea, vânzarea şi transferul de titluri sau de alte instrumente financiare şi a serviciilor prestate de băncile centrale. Sunt exceptate, de asemenea, contractele care au ca obiect achiziţia sau locaţiunea, oricare ar fi modalităţile financiare, de terenuri, de construcţii existente sau de alte bunuri imobile sau care privesc drepturi asupra acestor bunuri; cu toate acestea, contractele de servicii financiare încheiate în acelaşi timp, înainte sau după încheierea contractului care are ca obiect achiziţia sau locaţiunea, în orice formă, fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă. *4) Cu excepţia contractelor de achiziţii de servicii de cercetare şi de dezvoltare, altele decât cele prin care beneficiile revin exclusiv autorităţii contractante şi/sau entităţilor contractante în scopul utilizării în desfăşurarea propriilor activităţi, cu condiţia ca serviciul prestat să fie remunerat în totalitate de către autoritatea contractantă şi/sau de entităţi contractante. *5) Cu excepţia serviciilor de arbitraj şi de conciliere. Anexa nr. 2B*)
┌──────────┬───────────────────────────────┬──────────────────────┬────────────────────────────────────────┐
│Cate- │ Descrierea serviciilor │ Numere de referinţă │ Numere de referinţă CPV │
│gorie │ │ CPC*1) │ │
├──────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 17. │Servicii hoteliere şi de │64 │De la 55100000-1 la 55524000-9 şi de │
│ │restaurant │ │la 98340000-8 la 98341100-6 │
├──────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 18. │Servicii de transport feroviar │711 │De la 60200000-0 la 60220000-6 │
├──────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 19. │Servicii de transport naval │72 │De la 60600000-4 la 60653000-0 şi de la │
│ │ │ │63727000-1 la 63727200-3 │
├──────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 20. │Servicii de transport anexe şi │74 │De la 63000000-9 la 63734000-3 (cu │
│ │auxiliare │ │excepţia 63711200-8, 63712700-0, │
│ │ │ │63712710-3 şi de la 63727000-1, la │
│ │ │ │63727200-3) şi 98361000-1 │
├──────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 21. │Servicii juridice │861 │De la 79100000-5 la 79140000-7 │
├──────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 22. │Servicii de recrutare şi de │872 │De la 79600000-0 la 79635000-4 (cu │
│ │plasare a forţei de muncă*2) │ │excepţia 79611000-0, 79632000-3, │
│ │ │ │79633000-0) şi de la 98500000-8 la │
│ │ │ │98514000-9 │
├──────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 23. │Servicii de investigaţie şi de │873 (cu excepţia │De la 79700000-1 la 79723000-8 │
│ │siguranţă, cu excepţia servi- │87304) │ │
│ │ciilor de transport cu vehicule│ │ │
│ │blindate │ │ │
├──────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 24. │Servicii de învăţământ şi de │92 │De la 80100000-5 la 80660000-8 (cu │
│ │formare profesională │ │excepţia 80533000-9, 80533100-0, │
│ │ │ │80533200-1) │
├──────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 25. │Servicii de sănătate şi servi- │93 │79611000-0 şi de la 85000000-9 la │
│ │cii de asistenţă socială │ │85323000-9 (cu excepţia 85321000-5 şi │
│ │ │ │85322000-2) │
├──────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 26. │Servicii de recreere, culturale│96 │De la 79995000-5 la 79995200-7 şi de la │
│ │şi sportive*3) │ │92000000-1 la 92700000-8 (cu excepţia │
│ │ │ │92230000-2, 92231000-9, 92232000-6) │
├──────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 27. │Alte servicii │ │ │
├──────────┼───────────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│----------│ │ │ │
└──────────┴───────────────────────────────┴──────────────────────┴────────────────────────────────────────┘
──────────*) În cazul unei interpretări diferite între CPV şi CPC, se aplică nomenclatura CPC.────────── *1) Nomenclatura CPC (versiune provizorie) utilizată pentru a defini domeniul de aplicare a Directivei 92/50/CEE. *2) Cu excepţia contractelor de achiziţii de muncă. *3) Cu excepţia contractelor de achiziţii referitoare la cumpărarea, dezvoltarea, producţia sau coproducţia de programe de către organisme de radiodifuziune şi a contractelor de achiziţii privind timpul de emisie" ART. II (1) Procesele şi cererile în materie de achiziţii publice aflate în curs de soluţionare în faţa instanţelor judecătoreşti la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă continuă să se judece în condiţiile şi cu procedura prevăzută de legea în vigoare la data la care au fost începute. (2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, contestaţiilor soluţionate de prima instanţă, respectiv Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor sau tribunalul în circumscripţia căruia se află sediul autorităţii contractante, li se aplică prevederile acesteia. ART. III La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă art. 5 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii executării obligaţiilor de plată rezultate din contracte comerciale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 octombrie 2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 118/2008. ART. IV Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, Cristina Trăilă Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Radu Mircea Berceanu Ministrul dezvoltării regionale şi turismului, Elena Gabriela Udrea Ministrul mediului şi pădurilor, Laszlo Borbely Ministrul administraţiei şi internelor, Vasile Blaga Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri, Adriean Videanu Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene, Bogdan Mănoiu Ministrul finanţelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu Bucureşti, 30 iunie 2010. Nr. 76. --------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.