Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă, modificat prin Regulamentul (UE) 2023/435 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 februarie 2023 de modificare a Regulamentului (UE) 2021/241 în ceea ce priveşte capitolele privind REPowerEU din planurile de redresare şi rezilienţă şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.303/2013, (UE) 2021/1.060 şi (UE) 2021/1.755 şi a Directivei 2003/87/CE, ţinând cont de Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României, luând în considerare dispoziţiile: - Regulamentului (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012; – Regulamentului (UE) 2020/2.094 al Consiliului din 14 decembrie 2020 de instituire a unui instrument de redresare al Uniunii Europene pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19; – Regulamentului (UE) 2021/240 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 februarie 2021 de instituire a unui Instrument de sprijin tehnic, având în vedere Acordul privind contribuţia financiară şi Acordul de împrumut, încheiate în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă pentru finanţarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă, denumit în continuare PNRR, luând în considerare nevoile financiare ridicate pe care le presupune implementarea în România a reformelor majore având ca scop dezvoltarea unei economii solide, sustenabile şi reziliente, precum şi a unui sistem financiar şi de protecţie socială bazat pe structuri sociale şi economice puternice, care să stimuleze sectorul investiţiilor grav afectat de pandemia de COVID-19, fiind necesară stabilirea cadrului instituţional şi financiar de gestionare a fondurilor europene în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, pentru perioada 2021-2026, precum şi asigurarea unui management financiar eficient al fondurilor şi al capacităţii de absorbţie, având în vedere necesitatea modificării şi completării cadrului legal care să permită utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile din cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, în corelare directă cu obţinerea de rezultate şi implementarea reformelor şi a investiţiilor, luând în considerare orizontul de timp determinat, respectiv 31 august 2026, dată până la care a fost asumată îndeplinirea a 507 jaloane şi ţinte asociate investiţiilor-cheie şi reformelor majore aferente celor şase piloni principali stabiliţi prin Regulamentul (UE) 2021/241 şi calendarul asumat pentru atingerea jaloanelor şi ţintelor din cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României, precum şi angajamentele asumate în implementarea acestuia, ţinând cont că lipsa reglementării unitare şi complete a cadrului instituţional şi financiar general aplicabil fondurilor externe nerambursabile/rambursabile aferent Mecanismului de redresare şi rezilienţă generează întârzieri în implementarea acestuia, cu impact asupra termenelor de depunere a cererilor de plată şi a gradului de absorbţie a fondurilor alocate României din Mecanismul de redresare şi rezilienţă, întrucât întârzierea legiferării are vădite influenţe negative asupra îndeplinirii satisfăcătoare a jaloanelor şi ţintelor incluse în PNRR şi a absorbţiei fondurilor alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, fiind astfel pe deplin justificată urgenţa măsurilor propuse, în scopul evitării blocajului implementării investiţiilor, cu precădere a componentei 5: Valul renovării, componentei 6: Energie, componentei 7: Transformare digitală şi componentei 14: Buna guvernanţă, având în vedere necesitatea clarificării cât mai urgente a mecanismelor şi fluxurilor aplicabile investiţiilor şi proiectelor finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă, precum şi a rolurilor diferitelor structuri implicate, în scopul evitării blocajului implementării investiţiilor, respectiv atingerii ţintelor şi jaloanelor, sunt necesare modificarea şi completarea reglementărilor care să vizeze aspectele menţionate anterior cu privire la mecanismele şi fluxurile aplicabile structurilor implicate în implementarea PNRR şi care să asigure o corectă utilizare a fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă. Ţinând cont de faptul că elementele menţionate vizează interesul public şi strategic şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă. În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. ART. I Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1178 din 14 decembrie 2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 2, literele j), j^1), l), m), s), t), y), aa), nn), rr) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "j) agenţie de implementare a proiectelor - instituţie publică finanţată integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, instituţie publică finanţată integral din venituri proprii sau finanţată parţial de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale sau entitate aflată în subordinea/coordonarea/sub autoritatea ministerelor sau agenţia de dezvoltare regională, care are rolul de a implementa investiţiile din cadrul PNRR, în numele coordonatorului de reforme şi/sau investiţii, în baza unui acord de implementare încheiat cu acesta;j^1) structură de implementare - entitate, persoană juridică, aflată în subordinea/coordonarea/sub autoritatea unei autorităţi publice centrale, care are rolul de a implementa obiective de investiţii din cadrul componentelor PNRR, în numele beneficiarilor, conform contractelor de finanţare încheiate între coordonatorul de reforme şi/sau investiţii sau agenţia de implementare a proiectelor şi structura de implementare şi beneficiari sau conform contractelor de finanţare încheiate între coordonatorul de reformă şi/sau investiţii cu rol de beneficiar şi structura de implementare, ulterior emiterii deciziei/ordinului de finanţare, cu respectarea prevederilor legislaţiei în domeniul ajutoarelor de stat; ...............................................................................................l) beneficiar - entităţi, persoane juridice de drept public sau privat, persoane fizice, care, în baza unui raport juridic stabilit cu coordonatorul de reforme şi/sau investiţii, cu agenţiile de implementare, cu responsabilii de implementare a investiţiilor specifice locale sau cu intermediarii financiari, implementează şi derulează în mod direct proiectele, cu excepţia proiectelor implementate prin intermediul unei structuri de implementare, inclusiv organizaţii neguvernamentale, care primesc sprijin din fonduri europene, inclusiv în cadrul unui instrument financiar;m) cerere de transfer - cererea depusă de către un beneficiar, alţii decât cei prevăzuţi la art. 9 alin. (1), (1^1) şi art. 10 alin. (4), respectiv de către structura de implementare în numele beneficiarului, prin care se solicită coordonatorilor de reforme şi/sau investiţii sau agenţiilor de implementare a proiectelor/ responsabililor de implementare a investiţiilor specifice locale virarea sumelor, în baza contractului de finanţare şi a documentaţiei justificative stabilite prin ghiduri specifice pentru demararea, finanţarea şi implementarea activităţilor proiectului; ...............................................................................................s) contract de finanţare - act juridic supus regulilor de drept public, cu titlu oneros, de adeziune, comutativ şi sinalagmatic, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării reformelor şi/sau investiţiilor prevăzute în cadrul PNRR, încheiat între coordonatorii de reforme şi/sau investiţii, respectiv responsabilii de implementare a investiţiilor specifice locale/agenţiile/structurile de implementare şi beneficiari, pentru finanţarea implementării proiectului, pe durata stabilită şi în conformitate cu obligaţiile asumate, cuprinzând informaţiile prevăzute în cadrul mecanismului de implementare şi control din anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului de redresare şi rezilienţă al României, cu evidenţierea distinctă a finanţării publice naţionale care se asigură de fiecare parte din contract, pe surse de finanţare, în cazul în care aceasta este necesară pentru finanţarea proiectului, inclusiv componenta din PNRR în cadrul căreia se încheie contractul;t) convenţie de finanţare - angajament legal anual în care se prevăd sumele aferente creditelor de angajament şi creditelor bugetare aprobate pentru anul curent, aferente investiţiilor încredinţate prin acorduri de implementare agenţiilor de implementare, precum şi responsabililor de implementare a investiţiilor specifice locale, în baza căruia coordonatorul de reforme şi/sau investiţii transferă acestora fondurile în conturile corespunzătoare deschise la Trezoreria Statului, respectiv îi notifică pe aceştia privind creditele de angajament prevăzute la art. 23 alin. (3) şi (4), aprobate, în baza cărora se efectuează angajarea la nivel de reformă/investiţie pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 9 alin. (1), (1^1) şi art. 10 alin. (4), precum şi operaţiunile din faza de lichidare constând în verificarea cheltuielilor efectuate de către aceştia; ...............................................................................................y) decizia de suspendare a acordului/contractului/deciziei/ ordinului de finanţare - actul administrativ emis de către coordonatorul naţional/coordonatorii de reforme şi/sau investiţii, agenţiile de implementare şi responsabilii de implementarea investiţiilor specifice locale, după caz, prin care sunt suspendate plăţile aferente reformelor/investiţiilor/proiectelor ca urmare a deciziei Comisiei Europene de dezangajare a fondurilor aferente acordurilor de finanţare încheiate de România în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă; ...............................................................................................aa) finanţare publică naţională - orice contribuţie din fonduri publice naţionale constând în credite de angajament şi credite bugetare, destinată finanţării cheltuielilor necesare implementării unor reforme şi/sau investiţii, inclusiv investiţii specifice locale, pentru care nu sunt prevăzute alocări în cadrul PNRR, cu scopul atingerii jaloanelor şi ţintelor prevăzute în Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului de redresare şi rezilienţă al României, contribuţie care trebuie evidenţiată distinct în contractele/deciziile/ordinele de finanţare, cu stabilirea cuantumului care se asigură de fiecare parte din contract, pe surse de finanţare; ...............................................................................................nn) sistem informatic de management şi control al PNRR - sistem informatic care răspunde cerinţelor prevăzute la art. 22 alin. (1) şi (2) lit. d) din Regulamentul (UE) 2021/241 şi pentru care MIPE deţine toate drepturile asupra aplicaţiilor informatice dezvoltate de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, inclusiv codurile-sursă ale acestora, în conformitate cu prevederile art. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020, aprobată prin Legea nr. 230/2021, cu modificările şi completările ulterioare; ...............................................................................................rr) declaraţie de conformitate - document prin care se certifică de către coordonatorii de reforme şi/sau investiţii, responsabilii de implementare a investiţiilor specifice locale, agenţiile de implementare, după caz, în urma verificărilor efectuate potrivit atribuţiilor ce le revin, legalitatea, realitatea şi conformitatea cheltuielilor raportate/incluse în solicitările de fonduri;" 2. La articolul 2, după litera l) se introduce o nouă literă, lit. l^1), cu următorul cuprins: "l^1) beneficiar real - are înţelesul prevăzut la art. 4 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare;" 3. La articolul 2, după litera ee) se introduce o nouă literă, lit. ee^1), cu următorul cuprins: "ee^1) indicator de performanţă anual - valoare măsurabilă a eficienţei cu care un proiect îşi atinge obiectivul propus, într-o anumită perioadă;" 4. La articolul 2, după litera rr) se introduce o nouă literă, lit. ss), cu următorul cuprins: "ss) raport de verificare ex post - act administrativ emis de coordonatorul naţional/coordonatorii de reforme şi/sau investiţii, după caz, pe baza listelor de verificare prevăzute la art. 5 alin. (8^1), având ca obiect controlul ex post al procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice." 5. La articolul 3, litera n) se abrogă. 6. După articolul 3 se introduce un nou articol, art. 3^1, cu următorul cuprins: "ART. 3^1 MIPE, în calitate de coordonator naţional, încheie cu instituţiile şi organismele cu rol de control prevăzute la art. 3 protocoale de colaborare, în scopul optimizării activităţii de control." 7. La articolul 5 alineatul (1), literele c), e) şi h) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "c) autorizare şi plată, care vizează verificarea sumelor plătite de coordonatorii de reforme şi/sau investiţii/responsabilii de implementare a investiţiilor specifice locale/agenţiile de implementare a proiectelor, verificarea, prin eşantion, a procedurilor de achiziţie realizate de către beneficiari/structurile de implementare, după caz; ...............................................................................................e) control şi recuperare, inclusiv în ceea ce priveşte primul nivel de verificare, administrativ, a existenţei unor aspecte ce pot reprezenta elemente constitutive ale fraudei şi conflictului de interese care se raportează către DLAF/DNA/OLAF, respectiv către ANI, iar în cazul dublei finanţări, constatarea şi recuperarea se efectuează de către MIPE/coordonatorii de reforme şi/sau investiţii, după caz; ...............................................................................................h) prevenţie, care vizează evaluarea riscurilor de nereguli grave, evaluarea ex ante a riscului de dublă finanţare, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2022 privind prevenirea, verificarea şi constatarea neregulilor/dublei finanţări, a neregulilor grave apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora şi recuperarea creanţelor rezultate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2023, asigurându-se de verificarea de către coordonatorii de reforme şi/sau investiţii a conformităţii procedurilor de achiziţie realizate de către beneficiari/structurile de implementare cu dispoziţiile legale aplicabile în domeniul achiziţiilor publice şi/sau sectoriale, precum şi de identificarea beneficiarului real, conform prevederilor art. 22 alin. (2) lit. d) din Regulamentul (UE) 2021/241." 8. La articolul 5 alineatul (3), după litera h) se introduce o nouă literă, lit. h^1), cu următorul cuprins: "h^1) emiterea de instrucţiuni, cu caracter obligatoriu, de către conducătorul structurii de specialitate, cu privire la procesul de implementare şi control al PNRR, în vederea asigurării unei bune îndrumări a coordonatorilor de reformă şi/sau investiţii;" 9. La articolul 5 alineatul (3), literele m), bb), cc), ff), hh), jj) şi kk) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "m) asigurarea verificării legalităţii şi regularităţii cheltuielilor efectuate de coordonatorii de reforme şi/sau investiţii/responsabilii de implementarea investiţiilor specifice locale/agenţiile de implementare/structurile de implementare, inclusiv prin eşantion; ...............................................................................................bb) evaluarea ex ante a riscului de dublă finanţare;cc) realizează verificări ex post, pe baza unei analize de risc, prin eşantion, în vederea respectării mecanismului de management şi control al PNRR, respectiv de aplicare a dispoziţiilor legale şi procedurale de către coordonatorii de reforme şi/sau investiţii privind verificarea procedurilor de achiziţii, din punctul de vedere al conformităţii acestora cu dispoziţiile legale aplicabile în domeniul achiziţiilor publice şi/sau sectoriale; ...............................................................................................ff) asigură centralizarea şi transmiterea către MF a raportărilor privind execuţia bugetară trimestrială pentru componenta de asistenţă financiară nerambursabilă şi/sau rambursabilă, cu privire la cheltuielile efectuate în vederea realizării reformelor/investiţiilor prevăzute în Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României; ...............................................................................................hh) control, constând în verificarea aspectelor ce pot reprezenta elemente constitutive ale unei nereguli grave, pe care le raportează către DLAF/EPPO/DNA/OLAF/ANI; ...............................................................................................jj) evaluarea riscurilor de nereguli grave, pe baza informaţiilor furnizate de coordonatorii de reforme şi/sau investiţii;kk) dezvoltarea şi asigurarea mentenanţei sistemului informatic de management şi control al PNRR, precum şi administrarea produselor tehnologice aferente acestora, împreună cu Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, potrivit competenţelor;" 10. La articolul 5 alineatul (3), după litera z) se introduce o nouă literă, lit. z^1), cu următorul cuprins: "z^1) emiterea de avize cu privire la instrucţiunile emise de coordonatorii de reformă şi/sau investiţii, în condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. k^1);" 11. La articolul 5 alineatul (3), litera dd) se abrogă. 12. La articolul 5, alineatul (3^6) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(3^6) Repartizarea, utilizarea şi plata sumelor în cadrul reformelor şi/sau investiţiilor se realizează cu prioritate din fondurile europene aferente asistenţei financiare nerambursabile şi rambursabile şi TVA aferent cuprinse în acordul de finanţare şi acordul de împrumut încheiate cu Comisia Europeană, până la epuizarea cuantumului acestora." 13. La articolul 5 alineatul (5), litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins: "g) asigurarea raportării către Eurostat a progresului implementării PNRR din punct de vedere financiar şi a raportărilor statistice privind facilitatea de redresare şi rezilienţă, respectiv a cheltuielilor efectuate din PNNR şi a altor costuri ale administraţiei guvernamentale pentru ducerea la îndeplinire a ţintelor asumate în PNNR, anexă la Notificarea fiscală raportată Eurostat conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 479/2009 al Consiliului din 25 mai 2009 privind aplicarea Protocolului privind procedura aplicabilă deficitelor excesive anexat la Tratatul de instituire a Comunităţii Europene;" 14. La articolul 5 alineatul (5), după litera g) se introduce o nouă literă, litera h), cu următorul cuprins: "h) asigurarea gestionării fluxurilor financiare şi a operaţiunilor aferente fondurilor alocate prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă pentru finanţarea proiectelor incluse în PNRR." 15. La articolul 5 alineatul (6), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins: "a) realizarea unei strategii de audit şi a regulilor de procedură privind activitatea specifică în ceea ce priveşte auditul PNRR, aprobate de preşedintele Autorităţii de Audit, potrivit prevederilor art. 15 alin. (3) lit. j) şi k) din Legea nr. 94/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care vor prezenta metodologia de audit, inclusiv metoda de eşantionare, analiza de risc, calendarul şi resursele alocate;" 16. La articolul 5, după alineatul (8) se introduc două noi alineate, alin. (8^1) şi (8^2), cu următorul cuprins: "(8^1) Listele de verificare a achiziţiilor publice utilizate de către coordonatorii de reforme/investiţii pentru verificarea achiziţiilor derulate ca urmare a încheierii contractelor finanţate din fondurile externe nerambursabile şi rambursabile aferente Mecanismului de redresare şi rezilienţă, alocate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, respectiv lista de verificare utilizată de către coordonatorii de reforme/investiţii în cazul în care a fost exercitat controlul ex ante de către ANAP, lista de verificare utilizată de către coordonatorii de reforme/investiţii în cazul în care nu a fost exercitat controlul ex ante de către ANAP, precum şi modelul raportului de verificare ex post se aprobă prin ordin comun al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene şi al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(8^2) Modul de derulare a procedurii de achiziţie pentru atribuirea contractelor de furnizare de produse, prestare de servicii, execuţie de lucrări finanţate din fondurile externe nerambursabile şi rambursabile aferente Mecanismului de redresare şi rezilienţă, alocate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, aplicabilă beneficiarilor privaţi, care nu au obligaţia respectării prevederilor legale aplicabile în domeniul achiziţiilor publice, precum şi listele utilizate pentru verificarea achiziţiilor derulate de aceştia se aprobă prin ordin al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I." 17. La articolul 6 alineatul (1), după litera g) se introduce o nouă literă, lit. g^1), cu următorul cuprins: "g^1) adoptă politica antifraudă şi anticorupţie şi se asigură de crearea unui/unor canal/canale de avertizori de integritate, în vederea respectării măsurilor de prevenire, detectare şi constatare a fraudei, corupţiei şi conflictului de interese;" 18. La articolul 6 alineatul (1), după litera k) se introduce o nouă literă, lit. k^1), cu următorul cuprins: "k^1) emite, cu avizul MIPE, instrucţiuni cu privire la procesul de implementare a reformelor/investiţiilor din PNRR pe care le gestionează, pentru asigurarea unei abordări unitare şi a unui tratament egal al beneficiarilor/agenţiilor de implementare/ structurilor de implementare;" 19. La articolul 6 alineatul (1), literele o)-q), s) şi z) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "o) asigură colectarea, transmiterea şi stocarea, prin intermediul sistemului informatic de management şi control al PNRR, a datelor privind beneficiarul real prevăzute la art. 22 alin. (2) lit. d) din Regulamentul (UE) 2021/241, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi tuturor informaţiilor referitoare la proiecte, investiţii/reforme, documentaţiile aferente procedurilor de achiziţie, rapoarte de verificare ex post a acestora, contractele încheiate cu beneficiari, inclusiv stadiul îndeplinirii ţintelor şi jaloanelor, potrivit obligaţiilor stabilite în acordurile de finanţare încheiate cu MIPE;p) transmit trimestrial pentru asistenţa financiară nerambursabilă, respectiv lunar pentru asistenţa financiară rambursabilă coordonatorului naţional raportări centralizate privind cuantumul cheltuielilor efectuate pentru îndeplinirea reformelor şi investiţiilor prevăzute în PNRR, respectiv a îndeplinirii jaloanelor şi ţintelor în cadrul reformelor şi investiţiilor asociate acestor fonduri, pe care le certifică, însoţite de documentele justificative aferente cheltuielilor raportate;q) transmit MF, centralizat, solicitările de fonduri prevăzute la art. 19 alin. (3) şi la art. 37 alin. (2), precum şi spre informare coordonatorului naţional; ..................................................................................................s) asigură colectarea/introducerea datelor şi documentelor în sistemul informatic de management şi control al PNRR privind procesul de evaluare, selecţie, contractare, implementare, plată, a documentaţiei de atribuire a procedurilor de achiziţie, a contractelor încheiate pentru proiectele finanţate în cadrul PNRR, inclusiv pentru reformele şi investiţiile proprii, în vederea identificării beneficiarului real, conform prevederilor art. 22 alin. (2) lit. d) din Regulamentul (UE) 2021/241, cu modificările şi completările ulterioare; ..................................................................................................z) realizează verificări ex post, pe baza listelor de verificare prevăzute la art. 5 alin. (8^1), asupra tuturor procedurilor de achiziţii publice şi se asigură de colectarea datelor privind beneficiarul real, conform prevederilor art. 22 alin. (2) lit. d) din Regulamentul (UE) 2021/241, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de existenţa/încărcarea tuturor documentelor aferente procedurilor de achiziţie publică, a contractelor de achiziţie încheiate cu beneficiarii şi a rapoartelor de verificare ex post în sistemul informatic de management şi control al PNRR;" 20. La articolul 6 alineatul (1), după litera z) se introduc cinci noi litere, lit. aa)-ee), cu următorul cuprins: "aa) efectuează controale, constând în prevenirea, verificarea şi detectarea aspectelor ce pot reprezenta elementele constitutive ale unor nereguli grave, şi raportează către DLAF/EPPO/DNA/OLAF/ANI;bb) realizează verificări privind evitarea dublei finanţări şi recuperează debitele stabilite în baza titlurilor de creanţă devenite executorii;cc) verifică ex post respectarea prevederilor procedurii de atribuire a contractelor de furnizare de produse/prestare de servicii/execuţie de lucrări finanţate din fondurile externe nerambursabile şi rambursabile aferente Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aplicabilă beneficiarilor privaţi, care nu au obligaţia respectării prevederilor legale în domeniul achiziţiilor publice, menţionând neregulile constatate în conformitate cu ordinul ministrului investiţiilor şi proiectelor europene prevăzut la art. 5 alin. (8^2);dd) urmăresc stingerea creanţelor bugetare rezultate din nereguli, stabilite ca urmare a verificărilor realizate în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2023;ee) se obligă să respecte prevederile art. 24 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 2021/241, cu modificările şi completările ulterioare, şi să nu revoce măsurile legate de jaloanele şi ţintele care anterior au fost considerate îndeplinite în mod satisfăcător de către Comisia Europeană." 21. La articolul 8, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins: "(2) Cheltuielile necesare organizării şi funcţionării structurii din cadrul MIPE care îndeplineşte rolul de coordonator naţional se asigură din bugetul de stat, prin bugetul MIPE, cu încadrarea în creditele de angajament şi creditele bugetare aprobate anual cu această destinaţie prin legile bugetare anuale." 22. La articolul 9, după alineatul (1^1) se introduce un nou alineat, alin. (1^2), cu următorul cuprins: "(1^2) În situaţia în care beneficiarii prevăzuţi la alin. (1) realizează proiecte de investiţii prin CNI, în calitate de structură de implementare, pe baza contractului de finanţare, respectiv a protocoalelor de implementare, CNI depune la aceştia cereri însoţite de documente justificative pentru transferul sumelor în vederea efectuării plăţilor către antreprenori, prestatori şi furnizori." 23. La articolul 10, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Prin derogare de la prevederile art. 61 alin. (1) şi art. 63 alin. (4) şi (4^1) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la prevederile referitoare la plafoanele privind finanţările rambursabile, care pot fi contractate de către unităţile/ subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum şi cele privind tragerile din finanţările rambursabile contractate sau care urmează a fi contractate de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale prevăzute în legile anuale pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar, pe parcursul execuţiei bugetare, pentru asigurarea resurselor de finanţare prevăzute la alin. (1), autorităţile administraţiei publice locale pot aproba contractarea de finanţări rambursabile, inclusiv pentru proiectele implementate de asociaţiile de dezvoltare intercomunitară din care fac parte, proporţional cu contribuţia asumată." 24. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 12 (1) Coordonatorii de reformă şi/sau investiţii sunt responsabili de recuperarea sumelor aferente proiectelor ai căror indicatori nu au fost îndepliniţi, având obligaţia recuperării sumelor plătite, în conformitate cu prevederile contractelor/deciziilor/ ordinelor de finanţare. (2) În cazul în care sumele ce fac obiectul recuperării reprezintă ajutoare de stat, acestea se vor recupera conform procedurilor naţionale în domeniul ajutoarelor de stat." 25. La articolul 13 alineatul (1), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "a) sumele reprezentând contravaloarea fondurilor europene, finanţare publică naţională asigurată de la bugetul de stat, care nu poate depăşi 25% din contravaloarea fondurilor europene, precum şi TVA aferentă acestora, pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 9 alin. (2) şi art. 10, respectiv pentru întreprinderile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, aşa cum sunt definite la art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru agenţiile/structurile de implementare/responsabilii de implementare a investiţiilor specifice locale, aşa cum sunt definite la art. 2 lit. j), j^1 şi ll), altele decât instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, la subdiviziuni distincte de cheltuieli bugetare în cadrul titlurilor prevăzute la art. 14 alin. (1);.b) sumele reprezentând contravaloarea fondurilor europene şi TVA nedeductibilă aferentă fondurilor europene pentru persoane fizice şi entităţi de drept privat, la subdiviziuni distincte de cheltuieli bugetare;" 26. La articolul 13 alineatul (1), literele d)-h) se abrogă. 27. La articolul 13, alineatele (5) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(5) Prin excepţie de la alin. (1), ordonatorii principali de credite finanţaţi integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, cu rol de agenţie de implementare, cuprind în bugetele proprii, pe baza acordului de implementare, următoarele: a) sumele reprezentând contravaloarea fondurilor europene, finanţare publică naţională asigurată de la bugetul de stat, care nu poate depăşi 25% din contravaloarea fondurilor europene, precum şi TVA aferentă acestora, pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 9 alin. (2) şi art. 10, respectiv pentru întreprinderile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, aşa cum sunt definite la art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, la subdiviziuni distincte de cheltuieli bugetare; b) sumele reprezentând contravaloarea fondurilor europene şi TVA nedeductibilă aferentă fondurilor europene pentru persoane fizice şi entităţi de drept privat, la subdiviziuni distincte de cheltuieli bugetare. ..................................................................................................(7) Sumele prevăzute la alin. (6) se asigură din bugetul de stat, prin bugetul coordonatorilor de reforme şi/sau investiţii, în limita acordurilor de implementare, de la subdiviziuni distincte, şi se cuprind în bugetul propriu al agenţiilor de implementare, în baza convenţiilor de finanţare, la partea de venituri, la subdiviziuni distincte, precum şi la partea de cheltuieli la poziţii distincte de transferuri bugetare, cu aprobarea ordonatorului principal de credite ierarhic superior." 28. La articolul 14, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Propunerile de credite de angajament şi credite bugetare prevăzute la art. 9 şi 10 se includ în buget de către beneficiari pe baza contractelor de finanţare încheiate cu coordonatorii de reforme şi/sau investiţii sau agenţiile de implementare a proiectelor/responsabilii de implementare a investiţiilor specifice locale, după caz. În cazul beneficiarilor care au şi calitatea de coordonatori de reforme şi/sau investiţii în cadrul aceloraşi reforme şi/sau investiţii, cuprinderea în buget a propunerilor de credite de angajament şi a creditelor bugetare se realizează pe baza deciziilor/ordinelor de finanţare emise de către aceştia." 29. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 18 (1) Sumele utilizate pentru implementarea proiectelor finanţate din fonduri europene în cadrul PNRR se comunică MIPE trimestrial, în primele 5 zile lucrătoare ale primei luni din trimestrul următor, de către coordonatorii de reforme şi/sau investiţii, defalcat pentru proiecte finanţate din asistenţa financiară nerambursabilă şi, respectiv, din asistenţa financiară rambursabilă, pentru toţi beneficiarii, indiferent de modalitatea de finanţare şi subordonare a acestora, respectiv de către STS, în calitate de furnizor al sistemului informatic de management şi control al PNRR. (2) Documentele întocmite potrivit alin. (1) se stabilesc în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă." 30. La articolul 19, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(2) Pe baza solicitărilor de fonduri aferente asistenţei financiare nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, primite trimestrial de la coordonatorii de reforme şi/sau investiţii potrivit dispoziţiilor alin. (3), MF efectuează transferul sumelor solicitate, prin utilizarea cu prioritate a sumelor existente în contul distinct de disponibil prevăzut la alin. (1^1), alimentat inclusiv cu sumele existente în contul distinct de venituri al bugetului de stat, codificat cu codul de identificare fiscală al MF, respectiv după epuizarea acestora, prin utilizarea echivalentului în lei al sumelor rezultate din schimbul valutar al prefinanţării în cuantum de 13% din asistenţa financiară nerambursabilă, care se virează în contul distinct de disponibil prevăzut la alin. (1^1).(3) Solicitările de fonduri întocmite de coordonatorii de reforme şi/sau investiţii pentru toţi beneficiarii, indiferent de modalitatea de finanţare şi subordonare a acestora, respectiv de la STS, se transmit trimestrial la MF, de regulă în ultimele cinci zile lucrătoare ale primei luni a trimestrului următor, în vederea distribuirii sumelor efectiv utilizate în trimestrele anterioare aferente asistenţei financiare nerambursabile, în ordinea şi din conturile prevăzute la alin. (2), astfel: a) în cazul beneficiarilor, alţii decât cei prevăzuţi la art. 9 alin. (1), într-un cont distinct de venituri al bugetului de stat codificat cu codul de identificare fiscală al coordonatorilor de reforme şi/sau investiţii/Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, în cazul Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii; b) în cazul beneficiarilor prevăzuţi la art. 9 alin. (1), într-un cont distinct de venituri al bugetelor din care aceştia sunt finanţaţi, codificat cu codul de identificare fiscală al coordonatorilor de reforme şi/sau investiţii; c) în cazul STS, pentru sumele aferente implementării jalonului 450 din cadrul investiţiei 5 - componenta 14 - Bună guvernanţă, într-un cont distinct de venituri al bugetului de stat codificat cu codul de identificare fiscală al coordonatorului naţional." 31. La articolul 19, alineatele (5)-(7) se abrogă. 32. La articolul 19, după alineatul (7) se introduc două noi alineate, alin. (8) şi (9), cu următorul cuprins: "(8) Prefinanţarea prevăzută la alin. (1) se deduce din tranşele ulterioare aferente asistenţei financiare nerambursabile, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2021/241, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României şi/sau astfel cum se stabileşte prin Acordul privind contribuţia financiară, până când va fi lichidată în totalitate.(9) Sumele din prefinanţare care nu au fost compensate, potrivit alin. (8), până la data de 31 decembrie 2026 şi/sau pentru care Comisia Europeană solicită recuperarea vor fi restituite Comisiei Europene, la cererea acesteia. Restituirea se efectuează de MF din soldul neutilizat, rămas în contul pentru primirea fondurilor europene nerambursabile de la Comisia Europeană la Banca Naţională a României, respectiv în contul distinct de disponibil prevăzut la art. 19 alin. (1^1)." 33. La articolul 23, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins: "(5^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), Ministerul Educaţiei, în calitate de coordonator de reforme şi/sau investiţii, efectuează la nivel de reformă/investiţie angajarea cheltuielilor în baza creditelor de angajament prevăzute la alin. (3) şi operaţiunile din faza de lichidare constând în verificarea cheltuielilor efectuate de beneficiari, pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 10 alin. (4)." 34. La articolul 24, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 24 (1) În cazul în care este prevăzută lansarea de apeluri de proiecte, în scopul atingerii jaloanelor şi ţintelor asumate prin PNRR, coordonatorii de reforme şi/sau investiţii sunt autorizaţi să încheie/să emită contracte/decizii/ordine de finanţare a căror valoare poate determina depăşirea cu până la 15% a sumelor alocate în euro aferente fiecărei reforme şi/sau investiţii din acordurile de finanţare, numai pentru implementarea proiectelor pentru care este prevăzută lansarea de apeluri de proiecte, cu încadrarea în creditele de angajament aprobate anual cu această destinaţie prin legile bugetare anuale." 35. La articolul 24, după alineatul (1) se introduc cinci noi alineate, alin. (1^1)-(1^5), cu următorul cuprins: "(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul în care este prevăzută lansarea de apeluri de proiecte, în scopul atingerii jaloanelor şi ţintelor asumate prin PNRR, în acord cu priorităţile naţionale, coordonatorii de investiţii sunt autorizaţi să încheie/să emită contracte/decizii/ordine de finanţare a căror valoare poate determina depăşirea cu până la 30% a sumelor alocate în euro aferente fiecărei investiţii din acordurile de finanţare, numai pentru implementarea proiectelor pentru care coordonatorii de investiţii îşi asumă, prin memorandum, avizat de MIPE şi MF şi aprobat de Guvern, importanţa sectorială a investiţiei, cu încadrarea în creditele de angajament aprobate anual cu această destinaţie prin legile bugetare anuale, cu respectarea de către ordonatorul de credite a strategiei fiscal-bugetare.(1^2) În cazul în care se diminuează sumele aferente investiţiilor din PNRR, în conformitate cu prevederile art. 18 alin. (2) din Regulamentului (UE) 2021/241, cu modificările şi completările ulterioare, fără eliminarea/modificarea investiţiei ca jalon/ţintă, sumele aferente fondurilor europene diminuate se suportă din bugetul de stat ca finanţare publică naţională, în scopul îndeplinirii jaloanelor/ţintelor respective, în limita a 30% din sumele alocate în euro aferente fiecărei investiţii din acordurile de finanţare, conform Hotărârii Guvernului nr. 1.235/2022 privind aprobarea distribuţiei bugetului aferent reformelor şi investiţiilor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României pentru fiecare coordonator de reformă şi/sau investiţii, cu modificările ulterioare.(1^3) În situaţia în care, în scopul încheierii/emiterii de contracte/decizii/ordine de finanţare conform prevederilor alin. (1), valoarea jaloanelor şi ţintelor asumate prin PNRR se modifică, respectiv cuantumul fondurilor europene aferente PNRR nu acoperă întreaga valoare necesară implementării proiectelor şi îndeplinirii satisfăcătoare a jaloanelor şi ţintelor, diferenţa se asigură din finanţare publică naţională, pe baza demersurilor efectuate de coordonatorul de reforme şi/sau investiţii, cu respectarea dispoziţiilor prevăzute la alin. (1).(1^4) Creditele de angajament destinate acoperirii depăşirilor prevăzute la alin. (1)-(1^2) se angajează din fondurile europene aferente asistenţei financiare nerambursabile şi rambursabile, exclusiv TVA aferent, alocate în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, până la epuizarea cuantumului alocărilor, iar diferenţa rămasă se suportă din finanţarea publică naţională.(1^5) Creditele de angajament destinate acoperirii depăşirilor prevăzute la alin. (1)-(1^2) nu pot depăşi procentul de 25% din totalul alocării financiare a coordonatorilor de reforme şi/sau investiţii prevăzute în acordurile de finanţare." 36. La articolul 24, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins: "(3^1) Coordonatorii de reforme şi/sau investiţii care încheie/emit contracte/decizii/ordine de finanţare conform prevederilor alin. (1)-(1^2) au obligaţia să includă în cuprinsul acestora indicatori de performanţă anuali, stabiliţi prin normele metodologice prevăzute la art. 38 alin. (2), care să furnizeze informaţii relevante pentru măsurarea stadiului de îndeplinire a jaloanelor/ţintelor, şi dreptul de a rezilia contractele/revoca ordinele/deciziile de finanţare în cazul neîndeplinirii indicatorilor de performanţă anuali şi de a recupera de la beneficiari sumele plătite, precum şi eventualele penalităţi, după caz." 37. La articolul 24, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins: "(4^1) Coordonatorii de reformă şi/sau investiţii/Agenţiile de implementare/Responsabilii de implementare a investiţiilor specifice locale care au încheiat contracte de finanţare cu beneficiarii sau cărora li s-au emis decizii/ordine de finanţare, după caz, potrivit prevederilor alin. (1) şi (1^2), au obligaţia rezilierii/revocării contractelor/ordinelor/deciziilor de finanţare, în cazul în care nu au fost îndepliniţi indicatorii de performanţă anuali, precum şi obligaţia recuperării integrale a sumelor plătite în cadrul proiectelor şi a eventualelor penalităţi, după caz, iar beneficiarii au obligaţia restituirii sumelor primite în cadrul proiectelor şi a eventualelor penalităţi." 38. La articolul 30, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(4) Structura de specialitate din cadrul MIPE efectuează verificarea, prin eşantion, a cheltuielilor efectuate atât de beneficiarii publici, cât şi de beneficiarii privaţi, pe baza informaţiilor transmise de coordonatorii de reformă şi/sau investiţii." 39. La articolul 31, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins: "(1^1) MIPE, prin structura de specialitate cu rol de coordonator naţional, în baza documentelor existente în sistemul informatic de management şi control al PNRR, realizează verificări ex post, pe baza unei analize de risc, prin eşantion, în vederea respectării mecanismului de management şi control al PNRR, respectiv de aplicare a dispoziţiilor legale şi procedurale de către coordonatorii de reforme şi/sau investiţii privind verificarea procedurilor de achiziţii din punctul de vedere al conformităţii acestora cu dispoziţiile legale aplicabile în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale, verificări care nu exonerează de răspundere autorităţile contractante, în raport cu acţiunile şi deciziile adoptate de acestea în procesul de atribuire şi/sau modificare a contractului în conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile şi nici pe coordonatorii de reformă şi/sau investiţie în raport cu verificările efectuate conform art. 6 alin. (1) lit. z)." 40. La articolul 31, alineatul (14) se abrogă. 41. La articolul 35, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 35 (1) Datele colectate în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2) lit. (d) din Regulamentul (UE) 2021/241, cu modificările şi completările ulterioare, se pun la dispoziţia Comisiei Europene, ECA, AA, OLAF, DLAF, DNA şi EPPO, de către MIPE, la solicitarea expresă a acestor instituţii, fie prin asigurarea accesului în sistemul informatic de management şi control al PNRR la documentele şi informaţiile ce fac obiectul cererilor, fie prin autorizarea accesului la faţa locului al reprezentanţilor entităţilor respective." 42. La articolul 36, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 36 (1) Rezilierea/Revocarea contractului/deciziei/ ordinului de finanţare poate interveni în situaţia identificării de nereguli, nereguli grave, dublă finanţare, precum şi în cazul neîndeplinirii indicatorilor de performanţă anuali prevăzuţi la art. 24 alin. (3^1) şi (4^1)." 43. La articolul 37, alineatele (2) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(2) Pentru recuperarea din fonduri europene şi transferul sumelor prevăzute la alin. (1), beneficiarii care au suportat din surse proprii cheltuielile respective, alţii decât cei prevăzuţi la art. 9 alin. (1) şi (1^1) şi art. 10 alin. (4), întocmesc cereri de transfer distincte care se transmit coordonatorilor de reforme şi/sau de investiţii în termen de 15 zile lucrătoare de la încheierea contractelor/emiterii deciziilor/ordinelor de finanţare. Sumele pentru care au fost primite cererile de transfer distincte sunt centralizate la nivelul coordonatorilor de reformă şi/sau investiţii şi transmise către MIPE. Sumele incluse în solicitările de fonduri sunt transmise de către coordonatorii de reforme şi/sau investiţii către MF, în scopul efectuării operaţiunilor prevăzute la art. 19 alin. (2) sau în raportările periodice care se transmit potrivit art. 20 alin. (4) lit. a), după caz. .............................................................................................(4) Pe baza cererilor de transfer prevăzute la alin. (2), coordonatorii de reforme şi/sau de investiţii virează dintr-o subdiviziune distinctă de cheltuieli bugetare sumele cuvenite către beneficiari, la o subdiviziune distinctă de venituri bugetare în bugetele acestora. Sumele astfel virate se cuprind în solicitările de fonduri întocmite de coordonatorii de reforme şi/sau investiţii, care se transmit MF potrivit art. 19 alin. (3), sau în raportările periodice care se transmit potrivit art. 20 alin. (4) lit. a), după caz. Prevederile art. 19 alin. (3) cu privire la distribuirea sumelor în conturile de venituri bugetare codificate cu codul de identificare fiscală al coordonatorilor de reforme şi/sau investiţii/Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării în cazul Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii şi, respectiv, prevederile art. 20 alin. (4) lit. a) cu privire la utilizarea sumelor din prefinanţarea din împrumut se aplică în mod corespunzător." 44. Anexa se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă. ART. II (1) În termen de 7 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, sumele existente în contul distinct de venituri al bugetului de stat, codificat cu codul de identificare fiscală al MF, se virează în contul distinct de disponibil prevăzut la art. 19 alin. (1^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Prevederile art. 24 alin. (1), (1^1), (3^1) şi (4^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum au fost modificate şi completate prin art. I din prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică apelurilor de proiecte lansate şi contractelor/deciziilor/ ordinelor de finanţare încheiate/emise după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. (3) Apelurile de proiecte în cadrul PNRR în curs de desfăşurare şi contractele/deciziile/ordinele de finanţare încheiate/emise în cadrul PNRR la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se supun legislaţiei în vigoare la data iniţierii acestora. (4) Prin apel în curs de desfăşurare se înţelege orice apel de proiecte lansat în cadrul PNRR până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. ART. III (1) În termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se modifică Hotărârea Guvernului nr. 1.235/2022 privind aprobarea distribuţiei bugetului aferent reformelor şi investiţiilor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României pentru fiecare coordonator de reformă şi/sau investiţii, cu modificările ulterioare, cu sumele stabilite în urma aplicării prevederilor art. 18 alin. (2), art. 21, 21b şi 21c din Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă, cu modificările şi completările ulterioare. (2) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (1), acordurile de finanţare încheiate între coordonatorul naţional şi coordonatorii de reforme şi/sau investiţii, precum şi anexele prevăzute la art. 23 alin. (3), (3^1) şi (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se modifică în mod corespunzător. ART. IV (1) În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se autorizează ordonatorii principali de credite cu rol de coordonator de reforme şi/sau investiţii să introducă în buget şi în anexele la acesta creditele de angajament necesare implementării reformelor/investiţiilor reprezentând fonduri europene nerambursabile aferente asistenţei financiare nerambursabile din cadrul PNRR, cu încadrarea în sumele prevăzute în acordurile de finanţare încheiate cu coordonatorul naţional. (2) Ordonatorii principali de credite comunică în termen de 5 zile lucrătoare Ministerului Finanţelor modificările efectuate potrivit dispoziţiilor alin. (1), concomitent cu transmiterea anexelor, însuşite de ordonatorul principal de credite. (3) Se autorizează Ministerul Finanţelor să aprobe, la propunerea ordonatorilor principali de credite, repartizarea pe trimestre ca urmare a modificărilor efectuate potrivit prevederilor prezentului articol. ART. V (1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 209/2022, se modifică în mod corespunzător. (2) Ordinele ministrului investiţiilor şi proiectelor europene şi al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, prevăzute la art. 5 alin. (8^1) şi (8^2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum au fost introduse prin art. I din prezenta ordonanţă de urgenţă, se emit în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a acesteia. ART. VI Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1178 din 14 decembrie 2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare. PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: Viceprim-ministru, Marian Neacşu p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne, Bogdan Despescu, secretar de stat Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene, Adrian Câciu Ministrul finanţelor, Marcel-Ioan Boloş Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, Adrian-Ioan Veştea Secretarul general al Guvernului, Mircea Abrudean p. Ministrul culturii, Camelia Veronica Marcu, secretar general Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării, Bogdan-Gruia Ivan p. Ministrul energiei, Constantin Saragea, secretar general p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale, Mădălin-Cristian Vasilcoiu, secretar de stat Ministrul educaţiei, Ligia Deca Ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Mircea Fechet p. Ministrul sănătăţii, Adriana Pistol, secretar de stat p. Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului, Lucian-Ioan Rus, secretar de stat Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Sorin-Mihai Grindeanu p. Ministrul familiei, tineretului şi egalităţii de şanse, Domnica-Doina Pârcălabu, secretar de stat Bucureşti, 20 septembrie 2023. Nr. 76. ANEXA 1 (Anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021) LISTA coordonatorilor de reforme şi/sau investiţii
┌──┬───────────────────────────────────┐
│1 │Ministerul Investiţiilor şi │
│ │Proiectelor Europene │
├──┼───────────────────────────────────┤
│2 │Ministerul Finanţelor │
├──┼───────────────────────────────────┤
│3 │Ministerul Mediului, Apelor şi │
│ │Pădurilor │
├──┼───────────────────────────────────┤
│4 │Ministerul Transporturilor şi │
│ │Infrastructurii │
├──┼───────────────────────────────────┤
│5 │Ministerul Energiei │
├──┼───────────────────────────────────┤
│6 │Ministerul Culturii │
├──┼───────────────────────────────────┤
│7 │Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor │
│ │Publice şi Administraţiei │
├──┼───────────────────────────────────┤
│8 │Ministerul Cercetării, Inovării şi │
│ │Digitalizării │
├──┼───────────────────────────────────┤
│9 │Ministerul Muncii şi Solidarităţii │
│ │Sociale │
├──┼───────────────────────────────────┤
│10│Ministerul Familiei, Tineretului şi│
│ │Egalităţii de Şanse │
├──┼───────────────────────────────────┤
│11│Ministerul Sănătăţii │
├──┼───────────────────────────────────┤
│12│Ministerul Justiţiei │
├──┼───────────────────────────────────┤
│13│Ministerul Afacerilor Interne │
├──┼───────────────────────────────────┤
│14│Ministerul Economiei, │
│ │Antreprenoriatului şi Turismului │
├──┼───────────────────────────────────┤
│15│Ministerul Educaţiei │
├──┼───────────────────────────────────┤
│ │Autoritatea Naţională pentru │
│16│Administrare şi Reglementare în │
│ │Comunicaţii │
├──┼───────────────────────────────────┤
│17│Secretariatul General al Guvernului│
├──┼───────────────────────────────────┤
│18│Agenţia Naţională a Funcţionarilor │
│ │Publici │
├──┼───────────────────────────────────┤
│19│Agenţia Naţională pentru Achiziţii │
│ │Publice │
├──┼───────────────────────────────────┤
│20│Agenţia Naţională de Integritate │
└──┴───────────────────────────────────┘
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.