Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 75 din 20 septembrie 2023  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea preţului la energie, suportat parţial din fonduri externe nerambursabile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 75 din 20 septembrie 2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea preţului la energie, suportat parţial din fonduri externe nerambursabile

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 854 din 21 septembrie 2023
    Având în vedere evoluţia preţului la energie pentru consumurile energetice destinate populaţiei şi gospodăriilor individuale, prin care au fost înregistrate creşteri ale preţului final la consumator pentru energia electrică de peste 600%, precum şi pentru gazele naturale de peste 535%, iar pentru compensarea acestor creşteri au fost întreprinse măsuri la nivel naţional de plafonare a preţurilor la 0,68 lei/kwh pentru consumurile energetice ale populaţiei/familiilor,
    ţinând cont că pentru energia termică livrată populaţiei în sistem centralizat unde este racordată cea mai mare parte a consumatorilor din localităţile urbane s-au înregistrat de asemenea creşteri ale preţurilor care afectează condiţiile de trai ale gospodăriilor, iar pentru populaţia considerată vulnerabilă nivelul valoric al unei Gcal a ajuns în jurul valorii de peste 400 lei/Gcal, în condiţiile în care autorităţile publice locale alocă subvenţii pentru livrarea de energie termică destinată populaţiei,
    luând în considerare că bugetul unei gospodării cu un venit mediu lunar pe membru de familie de 2.000 lei/membru/lună se alocă într-un procent de peste 30% pentru achitarea consumurilor energetice livrate populaţiei de furnizorii de energie electrică, furnizorii de gaze naturale, furnizorii de energie termică şi alte forme de energie necesare pentru locuire, fiind necesară astfel sprijinirea acestor categorii de persoane pentru asigurarea unor condiţii de viaţă civilizate,
    întrucât, ca urmare a creşterii preţurilor la energie, au fost înregistrate creşteri semnificative ale preţurilor bunurilor de consum, iar drept consecinţă alocările de buget ale familiilor pentru asigurarea hranei au crescut cu peste 50%, astfel că în aceste condiţii majoritatea familiilor şi persoanelor se confruntă cu serioase probleme de asigurare a subzistenţei şi a asigurării condiţiilor de viaţă,
    luând în considerare că sunt considerate vulnerabile categoriile de persoane şi familii care au un venit pe membru de familie sub 2.000 lei, la care se adaugă şi condiţiile de vârstă corelate cu capacitatea de muncă, fiind îndeplinite astfel toate condiţiile de vulnerabilitate pentru ca o persoană/familie în situaţie de risc de sărăcie să beneficieze de sprijin din fonduri publice pentru a compensa preţurile la energie,
    luând în considerare că la nivelul Comisiei Europene s-a luat iniţiativa de a sprijini populaţia vulnerabilă pentru a compensa preţul la energie, dar şi pentru a sprijini mediul de afaceri cu granturi pentru capital de lucru în vederea compensării cheltuielilor cu utilităţile, iar aceste categorii de măsuri urmează a fi aprobate odată cu aprobarea Regulamentului de modificare a Mecanismului de redresare şi rezilienţă până la sfârşitul anului 2023, în acest context s-a stabilit că din politica de coeziune pot fi utilizate maximum 10% din fondurile alocate pentru perioada de programare 2014-2020. Astfel, pentru aceste categorii de măsuri, pentru România bugetul disponibil este de maximum 2,4 mld. euro.
    Luând în considerare necesitatea acordării unui sprijin temporar, pentru aproximativ 2,8 milioane de gospodării vulnerabile, pentru a compensa preţul la energie, indiferent de natura acesteia, respectiv energie electrică, energie termică centralizată, gaze, butelie, lemne pentru foc, păcură, peleţi şi alte materiale de încălzire,
    având în vedere că, în prezent, se constată, pe de-o parte, insuficienţa fondurilor alocate în acest scop prin Programul operaţional „Capital uman“, Programul operaţional Regional şi Programul operaţional „Capacitate administrativă“ pentru decontarea integrală a sumelor plătite de la bugetul de stat pentru gospodăriile vulnerabile pentru compensarea preţului la energie, acordate conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea preţului la energie, suportat parţial din fonduri externe nerambursabile, cu modificările şi completările ulterioare, şi, pe de altă parte, nevoia creşterii absorbţiei la nivel de program şi evitarea pierderii alocărilor UE din Programul operaţional „Infrastructură mare“ 2014-2020 şi din Programul operaţional „Competitivitate“ 2014- 2020, în contextul în care perioada de eligibilitate a cheltuielilor aferente perioadei de programare 2014-2020 se finalizează la 31 decembrie 2023,
    având în vedere că elementele sus-menţionate vizează interesul public şi strategic, sunt o prioritate a Programului de guvernare 2023-2024 şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea preţului la energie, suportat parţial din fonduri externe nerambursabile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1179 din 8 decembrie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 19, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 19
    (1) Bugetul măsurii temporare Sprijin pentru compensarea preţurilor la energie destinat categoriilor de persoane vulnerabile se stabileşte în sumă de 4.000.000 mii lei şi are ca sursă de finanţare fonduri externe nerambursabile prin bugetul MIPE, potrivit regulilor de eligibilitate stabilite prin Programul operaţional «Capital uman», Programul operaţional regional, Programul operaţional «Capacitate administrativă», Programul operaţional «Competitivitate», precum şi prin Programul operaţional «Infrastructură mare» pentru perioada de programare 2014-2020, în limita economiilor care sunt identificate la nivelul acestor programe şi a sumelor care sunt considerate în risc de dezangajare în cadrul perioadei de programare 2014-2020."

    2. La articolul 21, după alineatul (6^1) se introduc două noi alineate, alin. (6^2) şi (6^3), cu următorul cuprins:
    "(6^2) Se autorizează Autoritatea de management al Programului operaţional «Competitivitate», denumită în continuare AM POC, din bugetul aferent programului operaţional pentru perioada de programare 2014-2020, să modifice programul operaţional, să lanseze apelul de proiecte, să evalueze cererea de finanţare, să încheie contractul de finanţare, să autorizeze cheltuielile depuse prin cereri de rambursare, să monitorizeze proiectul, să constate nereguli şi, dacă este cazul, să sesizeze fraude şi să desfăşoare orice alte categorii de activităţi necesare pentru implementarea programului Sprijin pentru persoanele vulnerabile în vederea compensării preţului la energie, pentru cheltuielile efectuate în limita creditelor de angajament şi a celor bugetare aprobate cu această destinaţie, potrivit legii, pentru toate categoriile de cheltuieli realizate în perioada de valabilitate a acestora, care se înscriu în condiţiile de eligibilitate şi ale grupului-ţintă specifice programului operaţional.
(6^3) Se autorizează Autoritatea de management al Programului operaţional «Infrastructură mare», denumită în continuare AM POIM, din bugetul aferent programului operaţional pentru perioada de programare 2014-2020, să modifice programul operaţional, să lanseze apelul de proiecte, să evalueze cererea de finanţare, să încheie contractul de finanţare, să autorizeze cheltuielile depuse prin cereri de rambursare, să monitorizeze proiectul, să constate nereguli şi, dacă este cazul, să sesizeze fraude şi să desfăşoare orice alte categorii de activităţi necesare pentru implementarea programului Sprijin pentru persoanele vulnerabile în vederea compensării preţului la energie, pentru cheltuielile efectuate în limita creditelor de angajament şi a celor bugetare aprobate cu această destinaţie, potrivit legii, pentru toate categoriile de cheltuieli realizate în perioada de valabilitate a acestora, care se înscriu în condiţiile de eligibilitate şi ale grupului-ţintă specifice programului operaţional."

    3. La articolul 21, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(7) Unitatea de implementare din cadrul MIPE are calitatea de beneficiar pentru apelul de proiecte destinat implementării programului Sprijin pentru persoanele vulnerabile în vederea compensării preţului la energie, pentru Programul operaţional «Capital uman», Programul operaţional regional, Programul operaţional «Capacitate administrativă», Programul operaţional «Competitivitate» şi Programul operaţional «Infrastructură mare» şi exercită toate atribuţiile prevăzute prin ghidul solicitantului referitoare la încheierea şi executarea contractului/ordinului/deciziei de finanţare, depunerea cererilor de rambursare, monitorizarea proiectului, precum şi alte categorii de activităţi care decurg din calitatea de beneficiar de finanţare nerambursabilă."

    4. La articolul 22, după alineatul (2^1) se introduc două noi alineate, alin. (2^2) şi (2^3), cu următorul cuprins:
    "(2^2) Se autorizează Autoritatea de management a Programului operaţional «Competitivitate» să emită avizul de principiu pentru formularul F1 - Fişa de fundamentare a proiectului propus la finanţare care vizează acordarea de sprijin pentru populaţia defavorizată în vederea compensării preţului la energie, întocmit de către unitatea de implementare din cadrul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în limita creditelor de angajament şi a creditelor bugetare aprobate cu această destinaţie, potrivit legii, pentru toate categoriile de cheltuieli care se înscriu în condiţiile de eligibilitate şi ale grupului-ţintă specifice programului operaţional.
(2^3) Se autorizează Autoritatea de management a Programului operaţional «Infrastructură mare» să emită avizul de principiu pentru formularul F1 - Fişa de fundamentare a proiectului propus la finanţare care vizează acordarea de sprijin pentru populaţia defavorizată în vederea compensării preţului la energie, întocmit de către unitatea de implementare din cadrul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în limita creditelor de angajament şi a creditelor bugetare aprobate cu această destinaţie, potrivit legii, pentru toate categoriile de cheltuieli care se înscriu în condiţiile de eligibilitate şi ale grupului-ţintă specifice programului operaţional."

    5. La articolul 22, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Se autorizează unitatea de implementare din cadrul MIPE să efectueze transferul sumelor necesare reprezentând sprijinul pentru persoanele vulnerabile în vederea compensării costului la energie în contul de disponibil al Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A. în baza listelor de beneficiari întocmite de MMSS şi verificate de STS potrivit prevederilor art. 25 şi a cardurilor de energie emise. Transferul sumelor necesare pentru sprijinul populaţiei vulnerabile în vederea compensării preţului la energie se efectuează pe baza convenţiei încheiate între MIPE şi Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., cu respectarea prevederilor legale privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor."

    6. La articolul 23, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 23
    (1) Sumele utilizate pentru serviciul de mandat poştal şi utilizate de către beneficiarii sprijinului până la data expirării perioadei de valabilitate se includ în cereri de rambursare întocmite de către unitatea de implementare din cadrul MIPE, care se depun la datele prevăzute în contractele/ordinele/deciziile de finanţare la AM POCU, la AM POR, la AM POC, la AM POCA sau, după caz, la AM POIM.
    (2) Cheltuielile incluse în cererile de rambursare se cuprind în declaraţiile de cheltuieli întocmite de AM POCU, AM POR, AM POC, AM POCA sau, după caz, AM POIM, care se transmit Autorităţii de Certificare şi Plată din cadrul Ministerului Finanţelor, nu mai târziu de ultima declaraţie de cheltuieli aferentă anului contabil 2023-2024."





                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 20 septembrie 2023.
    Nr. 75.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016