Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 72 din 31 august 2023  pentru modificarea unor acte normative în domeniul educaţiei, precum şi pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 72 din 31 august 2023 pentru modificarea unor acte normative în domeniul educaţiei, precum şi pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 792 din 1 septembrie 2023
    Luând în considerare faptul că în urma publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Legii învăţământului superior nr. 199/2023, care se aplică de la data de 3 septembrie 2023, vor fi abrogate prevederile din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, cu privire la echivalarea diplomei de absolvire sau de licenţă a absolvenţilor învăţământului superior de lungă durată din perioada anterioară aplicării celor trei cicluri tip Bologna cu diploma de studii universitare de master în specialitate,
    având în vedere faptul că noile norme care reglementează studiile universitare de masterat urmează să permită echivalarea diplomei de absolvire sau de licenţă a absolvenţilor învăţământului superior de lungă durată obţinute în perioada anterioară aplicării celor trei cicluri tip Bologna doar pentru programele de 5, 6 ani, devenind aşadar mai restrictive,
    având în vedere faptul că implementarea acestor măsuri afectează în mod direct persoane care au absolvit învăţământul superior de lungă durată în perioada anterioară aplicării celor trei cicluri tip Bologna pentru programe de studiu cu durata de 4 ani şi cărora le-au fost recunoscute drepturi în baza prevederilor Legii nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, dar care în baza noii reglementări nu mai beneficiază de aceste drepturi,
    pentru a evita aplicarea neunitară şi tratamentul discriminatoriu la nivelul diferitelor domenii de activitate şi situaţii în care aceste diplome sunt utilizate şi acordă drepturi, inclusiv în ceea ce priveşte dreptul la muncă,
    pentru a evita aplicarea neunitară şi tratamentul discriminatoriu, inclusiv în interiorul aceluiaşi domeniu de activitate, de exemplu la ocuparea unei funcţii/unui post pentru care este necesară o diplomă de master,
    luând în calcul că, în forma actuală, normele din Legea nr. 199/2023 ar crea confuzii, aplicare neunitară şi tratament discriminatoriu inclusiv în instituţiile şi autorităţile publice, afectând buna desfăşurare a activităţii acestora şi livrarea serviciului public către beneficiarii acestora,
    luând în calcul că prin forma actuală a Legii nr. 199/2023 au fost restrânse, implicit, drepturi recunoscute anterior angajaţilor atât din mediul privat, cât şi din cel public, fără o intenţie expresă de reglementare în acest sens,
    luând în considerare constrângerile de resurse umane actuale, în special în cadrul unor autorităţi şi instituţii publice din administraţia publică centrală în cadrul cărora în statele de funcţii există personal cu statute speciale specifice acestora,
    luând în considerare necesitatea reglementării urgente a normelor care să permită organizarea şi funcţionarea carierei funcţionarilor publici, inclusiv a personalului cu statut profesional special, care formează corpul profesional majoritar în autorităţi şi instituţii publice din administraţia publică centrală,
    având în vedere necesitatea instituirii cu celeritate a unui cadru legal coerent şi conform cu caracteristicile acestor statute profesionale speciale în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia publică centrală,
    ţinând cont de necesitatea de a îmbunătăţi funcţia publică prin sporirea calităţilor serviciilor publice,
    ţinând cont că neluarea acestor măsuri cu caracter urgent ar conduce la neîndeplinirea obiectivelor în materie de reforme la nivelul unor autorităţi şi instituţii publice, în a căror state de funcţii există personal cu statute speciale, şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, necesitând măsuri urgente,
    având în vedere faptul că, la data de 5 octombrie 2021, Comisia Europeană a adoptat „Strategia Uniunii Europene privind combaterea antisemitismului şi promovarea vieţii evreieşti“ care stabileşte că educaţia şi cercetarea vieţii evreieşti, a antisemitismului şi a Holocaustului sunt esenţiale pentru a înţelege antisemitismul de astăzi şi pentru a preveni ca astfel de atrocităţi să se întâmple din nou, pentru punerea în aplicare a acestei strategii a fost aprobată Legea nr. 276/2021 privind unele măsuri pentru studierea istoriei evreilor şi a Holocaustului, a fost introdusă ca disciplină de studiu la nivel liceal „Istoria evreilor. Holocaustul“ şi modificată Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare. Până la acest moment, prevederile Legii nr. 276/2021 nu au fost puse în aplicare.
    Totodată, în Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 este prevăzut ca planurile-cadru pentru disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul“ să fie elaborate până la începutul anului şcolar 2025-2026.
    Pentru asigurarea coerenţei cadrului legislativ şi armonizarea acţiunilor întreprinse pentru punerea în aplicare a Legii nr. 276/2021 cu prevederile Legii nr. 198/2023 sunt necesare măsuri imediate adoptate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    Actualul curriculum naţional, din perspectiva programelor şcolare pentru învăţământul primar şi gimnazial, are la bază conceptul de competenţă ce trebuie formată în rândul elevilor, aceasta fiind un ansamblu de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini. Similar, programele şcolare în vigoare la nivelul învăţământului liceal au la bază formarea de competenţe, atitudini şi valori.
    Prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 3.239/2021 privind aprobarea documentului de politici educaţionale Repere pentru proiectarea, actualizarea şi evaluarea Curriculumului naţional. Cadrul de referinţă al Curriculumului naţional este aprobat documentul de politici educaţionale „Repere pentru proiectarea, actualizarea şi evaluarea Curriculumului naţional. Cadrul de referinţă al Curriculumului naţional“. În cadrul acestui document, chiar din secţiunea „Argument“, unul dintre reperele de acţiune în proiectarea şi dezvoltarea curriculumului naţional este „centrarea pe competenţe, ca element organizator central al documentelor de fundamentare a curriculumului (...); centrarea pe competenţe în învăţare presupune promovarea evaluării de competenţe, ca parte a procesului de atingere a profilului de formare al absolventului - cu accent, în egală măsură, pe componentele competenţei (cunoştinţe, abilităţi şi atitudini), nu doar pe cunoştinţe/conţinuturi ale învăţării (...).“ Chiar în debutul secţiunii 4 - Sistemul de competenţe promovat în Curriculumul naţional se precizează că sistemul de învăţământ românesc este centrat pe formarea de competenţe ca rezultate ale proceselor de învăţare. În recomandările europene competenţele sunt definite ca ansamblu structurat de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini.
    Având în vedere că elementele mai sus menţionate constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, astfel că o eventuală legiferare, pe altă cale decât delegarea legislativă, nu ar fi de natură să înlăture de îndată consecinţele negative identificate, fapt ce ar determina un impact suplimentar asupra dreptului la muncă al persoanelor din mediul public şi privat, ale căror diplome au fost recunoscute ca echivalente diplomei de master în temeiul Legii nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, dar şi pentru administraţia publică/sectorul public în ansamblul său, prin raportare la numărul persoanelor afectate, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea învăţământului superior nr. 199/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 5 iulie 2023, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 57, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
    "(2) Diploma de absolvire sau de licenţă a absolvenţilor învăţământului superior de lungă durată din perioada anterioară aplicării celor trei cicluri tip Bologna este echivalentă cu diploma de studii universitare de master în specialitate."

    2. La articolul 98, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
    "(4) Studenţii de la instituţiile de învăţământ superior particulare şi confesionale particulare autorizate provizoriu/acreditate beneficiază din partea statului de toate facilităţile acordate de stat studenţilor din învăţământul de stat, conform legii, cu excepţia dreptului la finanţare, la burse, la scutiri de taxe la cazare şi cantină."

    3. La articolul 128, alineatele (12), (13) şi (16) vor avea următorul cuprins:
    "(12) Statutul de student cu taxă se modifică în condiţiile stabilite de senatul universitar, la începutul fiecărui an universitar.
(13) Ministerul Educaţiei poate acorda anual burse pentru stagii de studii universitare şi postuniversitare în străinătate din fonduri constituite în acest scop. Aceste burse se obţin prin concurs organizat la nivel naţional.
    ...............................................................................................
(16) Pot fi acordate subvenţii pentru cazare şi studenţilor care aleg altă formă de cazare decât căminele instituţiilor de învăţământ superior, conform normelor adoptate prin ordin al ministrului educaţiei."



    ART. II
    Prin derogare de la prevederile art. 248 alin. (29) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, disciplina şcolară „Istoria evreilor. Holocaustul“ se include în planurile-cadru ale învăţământului liceal ca parte a trunchiului comun începând cu anul şcolar 2023-2024.

    ART. III
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 394 alineatul (4), litera c) va avea următorul cuprins:
    "c) să fie absolvent cu diplomă al studiilor universitare de master în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023;"

    2. La articolul 465, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
    "(3) Pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere, candidaţii trebuie să fie absolvenţi cu diplomă ai studiilor universitare de master în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea nr. 199/2023."

    3. La articolul 483 alineatul (2), litera d) va avea următorul cuprins:
    "d) să fie absolvenţi cu diplomă ai studiilor universitare de master în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea nr. 199/2023;"

    4. La articolul 509, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
    "(3) În mod excepţional, la propunerea justificată a conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat de funcţii există funcţia publică corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici vacantă sau temporar vacantă, exercitarea cu caracter temporar a acesteia poate fi realizată de funcţionari publici sau, după caz, de funcţionari publici cu statut special, inclusiv de personalul prevăzut la art. 382 lit. c), h) şi i), care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (2), cu notificare prealabilă a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, cu 10 zile înainte de dispunerea măsurii. Această măsură se dispune prin act administrativ al persoanei care are competenţa legală de numire în funcţia publică corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, în condiţiile în care, din motive obiective, funcţia publică nu a putut fi ocupată prin mobilitate."

    5. În tot cuprinsul ordonanţei de urgenţă, sintagma „diplomă echivalentă conform prevederilor art. 153 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011“ se înlocuieşte cu sintagma „diplomă echivalentă conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023“.


    ART. IV
    Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 85, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 85
    (1) Învăţământul preuniversitar are ca finalitate principală formarea competenţelor, înţelese ca ansamblul multifuncţional şi transferabil de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini, necesare pentru:
    a) împlinirea şi dezvoltarea personală;
    b) integrarea socială şi participarea cetăţenească activă în societate;
    c) participarea la funcţionarea şi dezvoltarea unei economii durabile;
    d) formarea unei concepţii de viaţă, bazate pe valorile umaniste şi ştiinţifice, pe cultura naţională şi universală şi pe stimularea dialogului intercultural;
    e) respectarea demnităţii, a toleranţei şi a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului;
    f) respectarea principiilor de etică şi integritate în activitatea şcolară, cu privire la selecţia, utilizarea şi citarea corectă a surselor de documentare, dezvoltarea spiritului critic al elevilor în analiza şi preluarea informaţiilor utilizate;
    g) dezvoltarea sensibilităţii faţă de problematica umană, faţă de valorile moral-civice şi promovarea sustenabilităţii, a respectului pentru mediul înconjurător natural, social şi cultural;
    h) asigurarea capacităţii de adaptare şi participarea activă la viaţa socială, economică, politică şi culturală în contextul transformării digitale;
    i) pregătirea competenţelor necesare pentru utilizarea internetului în siguranţă;
    j) formarea unui stil de viaţă sănătos bazat pe activitate fizică, alimentaţie corespunzătoare şi reguli de igienă."

    2. În anexă, punctul 14 va avea următorul cuprins:
    "14. Competenţa reprezintă capacitatea dovedită de a utiliza cunoştinţe, atitudini şi abilităţi personale, sociale şi/sau metodologice în situaţii de muncă sau de studiu pentru dezvoltarea profesională şi personală."



    ART. V
    Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la data de 3 septembrie 2023.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Ministrul educaţiei,
                    Ligia Deca
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Adrian-Ioan Veştea
                    Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici,
                    Vasile-Felix Cozma

    Bucureşti, 31 august 2023.
    Nr. 72.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016