Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 71 din 21 iunie 2024  pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri  de prevenire şi combatere a publicităţii şi a tehnicilor agresive de comunicare practicate  de entităţile care nu sunt înscrise în Registrul Autorităţii de Supraveghere Financiară    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 71 din 21 iunie 2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri de prevenire şi combatere a publicităţii şi a tehnicilor agresive de comunicare practicate de entităţile care nu sunt înscrise în Registrul Autorităţii de Supraveghere Financiară

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 591 din 25 iunie 2024
    Având în vedere necesitatea sprijinirii strategiei Autorităţii de Supraveghere Financiară în ceea ce priveşte procesul de actualizare continuă şi cu celeritate a legislaţiei pieţei de capital, în vederea adaptării acesteia la legislaţia europeană aflată la rândul ei într-o continuă dinamică şi la evoluţiile şi cerinţele unei pieţe de capital în continuă creştere şi transformare, precum şi a îndeplinirii rolului său de factor contributiv la dezvoltarea acestei pieţe, este necesară adoptarea cu celeritate de măsuri legislative referitoare în principal la:
    a) revizuirea cu celeritate a cadrului legal primar aplicabil în domeniul organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare (O.P.C.V.M.), fondurilor de investiţii financiare (F.I.A.) şi administratorilor acestora în vederea continuării procesului de reformare a industriei româneşti de profil;
    b) facilitarea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la finanţarea de către unele dintre categoriile de clienţi profesionali prevăzute de Legea nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, cu modificările şi completările ulterioare, prin completarea definiţiilor prevăzute de Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, în acest sens.

    Având în vedere că prevederile Regulamentului (UE) 2023/2.631 al Parlamentului European şi al Consiliului din 22 noiembrie 2023 privind obligaţiunile verzi europene şi publicarea opţională de informaţii pentru obligaţiunile comercializate ca fiind durabile din punctul de vedere al mediului şi pentru obligaţiunile legate de durabilitate impun obligaţii în sarcina statelor membre de a adopta măsuri la nivel naţional în vederea desemnării autorităţii competente responsabile cu îndeplinirea funcţiilor şi sarcinilor prevăzute în acest regulament, până la 21 decembrie 2024,
    luând în considerare că urgenţa desemnării Autorităţii de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., ca autoritate competentă pentru îndeplinirea funcţiilor şi sarcinilor prevăzute în Regulamentul (UE) 2023/2.631 are în vedere şi evitarea disfuncţionalităţilor şi dificultăţilor ce pot fi generate prin inexistenţa cadrului legal naţional, precum şi evitarea de acţiuni împotriva statului român din partea instituţiilor europene competente să aplice măsuri pentru nerespectarea obligaţiilor ce îi revin ca stat membru al Uniunii Europene,
    având în vedere necesitatea instituirii cadrului legal prin care autoritatea de supraveghere a pieţei de capital din România să aibă competenţa de a deţine mecanisme legale de combatere a publicităţii înşelătoare şi de stopare a tehnicilor agresive de comunicare practicate de entităţile care nu sunt înscrise în Registrul A.S.F., în vederea reducerii impactului negativ al activităţii desfăşurate de aceste entităţi de atragere de investitori în vederea efectuării de operaţiuni cu instrumente financiare pe piaţa de capital din România, prin utilizarea de mijloace de comunicare la distanţă prevăzute de legislaţia în vigoare, fără a deţine o autorizaţie din partea A.S.F.,
    având în vedere că neadoptarea, în regim de urgenţă, a unui act legislativ care să instituie măsurile necesare în vederea aplicării la nivel naţional a prevederilor Regulamentului (UE) 2023/2.631 poate declanşa un risc juridic deoarece poate conduce la nerespectarea termenului prevăzut de legiuitorul european,
    totodată, având în vedere că neadoptarea, în regim de urgenţă, de măsuri legislative care să asigure eliminarea rapidă a disfuncţionalităţilor identificate în urma derulării activităţii de autorizare şi supraveghere realizate de A.S.F. poate genera reducerea semnificativă a gradului de protecţie a investitorilor şi, implicit, prejudicierea drepturilor acestora, cu consecinţe importante pentru stabilitatea, buna funcţionare, competitivitatea, reputaţia şi imaginea pieţei de capital autohtone, afectând inclusiv îndeplinirea obiectivelor strategice ale A.S.F. şi, implicit, ale României de dezvoltare a unei pieţe de capital emergente fiabile, sustenabile şi competitive în raport cu alte pieţe de capital emergente din Uniunea Europeană,
    având în vedere că aspectele expuse mai sus vizează un interes public a cărui reglementare de urgenţă este necesară prin adoptarea de măsuri legislative imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    CAP. I
    Dispoziţii privind modificarea şi completarea unor acte normative
    ART. I
    La articolul 4^2 alineatul (3) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 iulie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) investitori instituţionali, inclusiv fonduri de dezvoltare regională şi categoriile de clienţi profesionali prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) din anexa nr. 2 la Legea nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, cu modificările şi completările ulterioare."


    ART. II
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 30 iunie 2012, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 12, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) În cazul S.A.I. care administrează o societate de investiţii, persoanele prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt considerate reprezentanţi permanenţi în sensul art. 153^13 alin. (2) din Legea nr. 31/1990."

    2. După articolul 12 se introduce un nou articol, art. 12^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 12^1
    S.A.I. are obligaţia încheierii unui contract de mandat cu persoanele prevăzute la art. 12 alin. (1) şi (2), a cărui durată nu poate depăşi 4 ani."

    3. După articolul 28 se introduce un nou articol, art. 28^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 28^1
    (1) S.A.I. este obligată să respecte pe toată durata de funcţionare procedurile/politicile/practicile/sistemele întocmite în conformitate cu prezenta ordonanţă de urgenţă, să le actualizeze permanent şi să le aplice în mod consecvent, precum şi să le pună la dispoziţia A.S.F., la solicitarea acesteia.
    (2) S.A.I. are obligaţia să depună la A.S.F., împreună cu cererea de autorizare, precum şi ori de câte ori procedurile/ politicile/practicile/sistemele prevăzute la alin. (1) se modifică, o declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului/ reprezentanţilor legal(i) al/ai S.A.I. din care să rezulte că procedurile/politicile/practicile/sistemele deţinute de S.A.I. sunt întocmite şi aprobate cu respectarea prevederilor legale incidente în vigoare şi sunt aplicate în mod consecvent de S.A.I. şi personalul acesteia."

    4. La articolul 82, partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 82
    (1) Investiţiile unui O.P.C.V.M. se efectuează exclusiv în unul sau mai multe dintre următoarele active:"

    5. La articolul 82 alineatul (1), după litera a) se introduce o nouă literă, lit. a^1), cu următorul cuprins:
    "a^1) valori mobiliare şi instrumente ale pieţei monetare tranzacţionate pe o altă piaţă reglementată într-un stat membru, care funcţionează în mod regulat şi care este recunoscută şi deschisă publicului;"

    6. La articolul 82, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins:
    "(2) În înţelesul prevederilor alin. (1) lit. a^1), sintagma «piaţă reglementată» include şi sistemul multilateral de tranzacţionare, astfel cum este definit la art. 3 alin. (1) pct. 68 din Legea nr. 126/2018, cu modificările şi completările ulterioare."

    7. La articolul 167, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:
    "(1^1) S.A.I. prevăzute la alin. (1) care administrează în România un O.P.C.V.M. de tip societate de investiţii desemnează la data depunerii cererii de autorizare a O.P.C.V.M. un reprezentant permanent în sensul art. 153^13 alin. (2) din Legea nr. 31/1990.
(1^2) În termen de 10 zile de la data începerii activităţii pentru administrarea O.P.C.V.M., S.A.I. notifică la A.S.F. un înlocuitor al reprezentantului permanent prevăzut la alin. (1^1), pentru exercitarea atribuţiilor reprezentantului permanent în cazul imposibilităţii desfăşurării activităţii acestuia."

    8. La articolul 200, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1) şi ale art. 29 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, în cazul sancţiunilor aplicate pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute la art. 195 şi 195^1, persoanele sancţionate achită amenda contravenţională stabilită în decizia A.S.F. de sancţionare, în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării acesteia."



    ART. III
    Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiţii alternative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 274 din 23 aprilie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. După articolul 7 se introduce un nou articol, art. 7^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 7^1
    (1) AFIA prevăzut la art. 7 alin. (1) este obligat să elaboreze proceduri de lucru aferente politicilor/practicilor/ sistemelor prevăzute la art. 13-19, întocmite cu respectarea prevederilor Regulamentului delegat (UE) nr. 231/2013, a altor acte normative europene de directă aplicabilitate incidente şi a ghidurilor ESMA emise în acest domeniu, precum şi a reglementărilor emise de A.S.F.
    (2) AFIA este obligat să respecte pe toată durata de funcţionare procedurile/politicile/practicile/sistemele întocmite în conformitate cu alin. (1), să le actualizeze permanent, să le aplice în mod consecvent, precum şi să le pună la dispoziţia A.S.F., la solicitarea acesteia.
    (3) AFIA are obligaţia să depună la A.S.F., împreună cu cererea de autorizare, precum şi ori de câte ori procedurile/politicile/practicile/sistemele prevăzute la alin. (2) se modifică, o declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului/ reprezentanţilor legal(i) al/ai AFIA din care să rezulte că procedurile/politicile/practicile/sistemele deţinute de AFIA sunt întocmite şi aprobate cu respectarea prevederilor legale incidente în vigoare şi sunt aplicate în mod consecvent de AFIA şi personalul acestuia."

    2. La articolul 8, după alineatul (1) se introduc cinci noi alineate, alin. (1^1)-(1^5), cu următorul cuprins:
    "(1^1) AFIA are obligaţia încheierii unui contract de mandat cu persoanele prevăzute la alin. (1) lit. b), a cărui durată nu poate depăşi 4 ani.
(1^2) A.S.F. evaluează acţionarii AFIA care deţin/urmează a deţine participaţii calificate în cadrul acestuia în conformitate cu criteriile stabilite prin reglementările A.S.F. privind procedura şi criteriile aplicabile evaluării prudenţiale a achiziţiilor şi majorărilor participaţiilor la un AFIA.
(1^3) Prevederile alin. (1^2) cu privire la evaluarea acţionarilor nu sunt aplicabile acţionarilor AFIA care deţin/urmează a deţine participaţii calificate în cadrul acestuia şi care au calitatea de entităţi autorizate/înregistrate, reglementate şi supravegheate de A.S.F., B.N.R. sau de către autorităţi competente similare din alte state membre sau care sunt persoane fizice aprobate în structura de conducere sau pentru exercitarea unei funcţii-cheie de către A.S.F., B.N.R. sau de către autorităţi competente similare din alte state membre.
(1^4) Pentru evaluarea acţionarilor care deţin/urmează a deţine participaţii calificate în cadrul AFIA ale cărui acţiuni sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, mai puţin pentru acţionarii incluşi în categoriile de persoane fizice şi juridice pentru care alin. (1^3) instituie excepţia de evaluare, sunt aplicabile cerinţe specifice în domeniu în vederea asigurării unei administrări solide şi prudente a AFIA stabilite prin reglementările A.S.F.
(1^5) În cazul AFIA care administrează un FIA de tip societate de investiţii, persoanele din conducerea efectivă a AFIA, prevăzute la alin. (1) lit. b), sunt considerate reprezentanţi permanenţi în sensul art. 153^13 alin. (2) din Legea nr. 31/1990."

    3. La articolul 10, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(6) Prevederile alin. (1) cu privire la autorizarea modificărilor condiţiilor semnificative prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. b) nu se aplică:
    a) AFIA ale cărui acţiuni sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată; sau
    b) în cazul în care se referă la acţionarii AFIA menţionaţi la art. 8 alin. (1^3)."

    4. La articolul 10, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:
    "(7) În cazurile menţionate la alin. (6), AFIA notifică A.S.F. cu privire la respectivele modificări, în termen de maximum 10 zile de la data producerii acestora."

    5. La articolul 33, partea introductivă a alineatului (1) şi alineatul (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 33
    (1) Un AFIA stabilit în România autorizat potrivit prezentei legi poate, direct şi/sau prin crearea unei sucursale:
    …...........................................................................................
    (2) AFIA care intenţionează să desfăşoare şi/sau să presteze pentru prima oară activităţile şi serviciile prevăzute la alin. (1) comunică A.S.F. următoarele informaţii:
    a) statul membru în care doreşte să administreze FIA direct şi/sau prin sucursale sau să presteze serviciile prevăzute la art. 5 alin. (5);
    b) un program de activitate care să menţioneze în special serviciile pe care doreşte să le presteze şi/sau care să identifice FIA pe care doreşte să le administreze."

    6. La articolul 34, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 34
    (1) În cazul în care A.S.F. primeşte o notificare conform art. 33 alin. (2) şi (3), însoţită de o declaraţie de natura celei prevăzute la art. 33 alin. (4), din partea unei autorităţi competente dintr-un alt stat membru cu privire la intenţia unui AFIA stabilit în acel stat membru de a administra un FIA din România, direct şi/sau prin crearea unei sucursale, sau de a presta serviciile prevăzute la art. 5 alin. (5), A.S.F. nu impune AFIA în cauză obligaţii suplimentare legate de chestiunile care intră sub incidenţa prezentei legi."

    7. La articolul 34, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:
    "(1^1) În cazul în care AFIA stabilite în alte state membre administrează un FIA din România de tip societate de investiţii, aceasta desemnează la data depunerii cererii de autorizare a FIA un reprezentant permanent în sensul art. 153^13 alin. (2) din Legea nr. 31/1990.
(1^2) În termen de 10 zile de la data începerii activităţii pentru administrarea FIA, AFIA notifică un înlocuitor al reprezentantului permanent prevăzut la alin. (1^1), pentru exercitarea atribuţiilor reprezentantului permanent în cazul imposibilităţii desfăşurării activităţii acestuia."

    8. La articolul 51, partea introductivă a alineatului (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Constituie contravenţii următoarele fapte săvârşite de către AFIA, FIA autoadministrate, depozitarii FIA şi/sau de către membrii consiliului de administraţie ori ai consiliului de supraveghere ai AFIA ori FIA autoadministrat, directorii sau membrii directoratului AFIA ori FIA autoadministrat şi reprezentanţii compartimentului de control intern ai unui AFIA ori FIA autoadministrat, precum şi de către persoanele fizice care exercită funcţii de conducere ori exercită cu titlu profesional activităţi reglementate de prezenta lege sau săvârşite de către AFIA ori FIA autoadministrat, stabilite în alt stat decât România, precum şi de către reprezentanţii permanenţi ai acestora, în funcţie de obligaţiile aflate în sarcina lor, conform prezentei legi:"

    9. La articolul 52, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) În cazul în care persoana juridică este o societate-mamă sau o filială a societăţii-mamă care are obligaţia de a întocmi situaţii financiare anuale consolidate în conformitate cu reglementările contabile în vigoare, cifra de afaceri anuală totală aplicabilă este cifra de afaceri anuală totală sau tipul de venit corespunzător conform prevederilor legale relevante, pe baza ultimei situaţii disponibile a situaţiilor financiare anuale consolidate, aprobate de organul statutar al societăţii-mamă principale."

    10. La articolul 52, alineatul (10) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(10) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1) şi ale art. 29 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul sancţiunilor aplicate pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute la art. 51, art. 51^1 alin. (2) şi (4), art. 51^2 şi 51^3, persoanele sancţionate achită amenda contravenţională stabilită în decizia A.S.F. de sancţionare în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării acesteia."

    11. După articolul 63^1 se introduce un nou articol, art. 63^2, cu următorul cuprins:
    "ART. 63^2
    În tot cuprinsul prezentei legi, sintagma «reprezentant al compartimentului de control intern» se va citi «ofiţer de conformitate»."



    ART. IV
    Legea nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente şi operaţiuni de piaţă, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 772 din 10 august 2021, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. După articolul 5 se introduce un nou articol, art. 5^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 5^1
    (1) În cazul în care o autoritate a administraţiei publice locale intenţionează să realizeze o ofertă publică de titluri de datorie sau intenţionează să admită titlurile de datorie pe o piaţă reglementată, aceasta poate întocmi un prospect având conţinutul şi forma stabilite prin reglementările A.S.F.
    (2) În cazul prevăzut la alin. (1), oferta publică de titluri de datorie, respectiv admiterea la tranzacţionare pe piaţa reglementată a titlurilor de datorie emise de o autoritate a administraţiei publice locale se realizează conform reglementărilor A.S.F. menţionate la alin. (4), precum şi prevederilor prezentului titlu şi ale titlului III.
    (3) A.S.F. este autoritatea competentă pentru aprobarea prospectului în cazul prevăzut la alin. (1), art. 16 fiind aplicabil corespunzător.
    (4) A.S.F. emite reglementări în aplicarea prezentului articol."

    2. După articolul 41 se introduce un nou articol, art. 41^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 41^1
    (1) Obligaţia de derulare a ofertei, prevăzută la art. 39 alin. (1), se suspendă prin decizie a A.S.F. în cazul în care aceasta constată că:
    a) acţiunile emitentului sunt suspendate de la tranzacţionare, ca urmare a deschiderii procedurii de insolvenţă;
    b) este instituită măsura sechestrului asigurător de către organele abilitate asupra întregului pachet de acţiuni achiziţionat de o persoană prin tranzacţii/operaţiuni în urma cărora a depăşit pragul de 33% din drepturile de vot asupra unui emitent sau asupra unei părţi din acest pachet care conduce la depăşirea pragului de 33% sau, după caz, în situaţia existenţei unor litigii având ca obiect deţinerile în cadrul respectivului emitent;
    c) planul de reorganizare, confirmat de judecătorul-sindic, prevede modificări corporative care modifică deţinerea acţionarului în cauză a unui emitent, astfel că noua deţinere nu va mai atrage incidenţa obligaţiei de derulare a ofertei publice obligatorii;
    d) întregul pachet deţinut ce îi oferă acţionarului unui emitent mai mult de 33% din drepturile de vot sau, după caz, o parte din acest pachet care conduce la depăşirea pragului de 33% face obiectul unei acţiuni în instanţă de anulare a tranzacţiei ce a stat la baza achiziţionării acestuia.
    (2) A.S.F. dispune, prin decizie, obligarea la oferta publică de preluare obligatorie în termen de 30 de zile de la constatarea încetării cauzelor care au stat la baza deciziei de la alin. (1), ce ţin de structura acţionariatului şi care determină obligaţia de lansare a ofertei publice obligatorii de preluare."

    3. La articolul 103, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Informaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) se pun la dispoziţie împreună cu raportul anual prevăzut la art. 92 din O.U.G. nr. 32/2012 sau la art. 21 din Legea nr. 74/2015 sau în comunicările periodice prevăzute la art. 89 alin. (2)-(6) din Legea nr. 126/2018, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care informaţiile dezvăluite în temeiul alin. (1) şi (2) sunt deja la dispoziţia publicului, administratorul de active nu trebuie să le furnizeze direct investitorului instituţional."

    4. După articolul 107 se introduce un nou articol, art. 107^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 107^1
    Cerinţa prevăzută la art. 107 alin. (2) lit. c) se consideră a fi îndeplinită prin precizarea în cadrul raportului de remunerare a tuturor remuneraţiilor primite de fiecare conducător de la societatea-mamă raportoare, precum şi de la toate filialele acesteia."

    5. După articolul 123 se introduce un nou articol, art. 123^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 123^1
    Entităţile au obligaţia de a pune la dispoziţie/de a publica anual informaţiile prevăzute de art. 101-104, în raport cu emitenţii ale căror acţiuni sunt tranzacţionate în cadrul unui sistem multilateral de tranzacţionare, astfel:
    a) în cazul în care informaţiile se includ în rapoartele anuale publicate, începând cu rapoartele anuale aferente anului 2024;
    b) în cazul informaţiilor care se publică în termenul prevăzut la art. 101 alin. (5) teza a II-a, acest termen începe să curgă de la data încheierii exerciţiului financiar aferent anului 2024;
    c) în alte cazuri decât cele prevăzute la lit. a) şi b), ulterior datei de 31 decembrie 2024."

    6. După articolul 145 se introduce un nou titlu, titlul V^1 „Măsuri în aplicarea Regulamentului (UE) 2023/2.631 al Parlamentului European şi al Consiliului privind obligaţiunile verzi europene şi publicarea opţională de informaţii referitoare la obligaţiunile comercializate ca fiind durabile din punctul de vedere al mediului şi obligaţiunile legate de durabilitate“, alcătuit din art. 145^1-145^9, cu următorul cuprins:
    " TITLUL V^1
    Măsuri în aplicarea Regulamentului (UE) 2023/2.631 al Parlamentului European şi al Consiliului privind obligaţiunile verzi europene şi publicarea opţională de informaţii referitoare la obligaţiunile comercializate ca fiind durabile din punctul de vedere al mediului şi obligaţiunile legate de durabilitate
    CAP. I
    Autoritatea competentă
    ART. 145^1
    A.S.F. este autoritatea competentă în sensul art. 44 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2023/2361.
    ART. 145^2
    A.S.F. este autoritatea competentă în sensul art. 44 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2023/2.361 în cazul în care A.S.F. este autoritatea competentă pentru iniţiatori potrivit art. XVI din Legea nr. 158/2020 pentru modificarea, completarea şi abrogarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2017/2.402 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 decembrie 2017 de stabilire a unui cadru general privind securitizarea şi de creare a unui cadru specific pentru o securitizare simplă, transparentă şi standardizată şi de modificare a Directivelor 2009/65/CE, 2009/138/CE şi 2011/61/UE, precum şi a Regulamentelor (CE) nr. 1.060/2009 şi (UE) nr. 648/2012, cu modificările şi completările ulterioare.    CAP. II
    Competenţe ale autorităţii competente
    ART. 145^3
    Fără a aduce atingere competenţelor prevăzute la art. 2 alin. (9), care se aplică în mod corespunzător, A.S.F. are, în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin, competenţele prevăzute la art. 45 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2023/2.631, exercitate în conformitate cu prevederile acestui regulament.
    ART. 145^4
    A.S.F., în calitate de autoritate competentă în sensul art. 145^1 şi 145^2, exercită competenţa de la alin. 45 alin. (1) lit. o) din Regulamentul (UE) 2023/2.631, direct, în cazul entităţilor reglementate sau supravegheate şi/sau adresându-se autorităţii judiciare competente în cazul altor entităţi care intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi, cu respectarea legislaţiei naţionale aplicabile.
    ART. 145^5
    A.S.F., în calitate de autoritate competentă, are acces la informaţii şi documente relevante, are toate competenţele de supraveghere şi de investigare pentru a-şi îndeplini atribuţiile şi realizează orice operaţiune prevăzută a fi realizată în această calitate, potrivit Regulamentului (UE) 2023/2.631, precum şi prezentului titlu.
    ART. 145^6
    În aplicarea art. 46 alin. (1) ultimul paragraf din Regulamentul (UE) 2023/2.631, A.S.F. are competenţa de a coopera cu autorităţile judiciare naţionale relevante, cu scopul de a primi informaţii specifice în legătură cu anchete sau proceduri penale iniţiate cu privire la cazuri care sunt susceptibile a intra sub incidenţa art. 157 alin. (1) şi care ar constitui încălcări ale Regulamentului (UE) 2023/2.631, menţionate la art. 49 alin. (1) lit. a) din acelaşi regulament. A.S.F. furnizează acelaşi tip de informaţii altor autorităţi competente pentru a-şi îndeplini obligaţia de cooperare în sensul Regulamentului (UE) 2023/2.631.
    ART. 145^7
    În situaţia în care ESMA solicită evidenţe privind convorbirile telefonice sau schimburile de date, potrivit art. 55 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2023/2.631, este necesară, pentru furnizarea datelor, o autorizare din partea unei autorităţi judiciare în conformitate cu dreptul intern, care se acordă autorităţii competente.
    ART. 145^8
    În sensul aplicării art. 56 alin. (7) din Regulamentul (UE) 2023/2.631, A.S.F. poate solicita intervenţia Poliţiei Române sau a unei autorităţi echivalente de aplicare a legii, astfel încât să se permită efectuarea inspecţiei la faţa locului.
    ART. 145^9
    A.S.F. emite reglementări în aplicarea prezentului titlu."

    7. La articolul 146 alineatul (2), după litera f) se introduc două noi litere, lit. g) şi h), cu următorul cuprins:
    "g) încălcările de către emitenţi ale obligaţiilor care le revin în temeiul titlului II capitolul 2 sau al articolelor 18, 19 sau 21 din Regulamentul (UE) 2023/2.631; emitentul este cel prevăzut în titlul II capitolul 2 sau în articolele 18, 19 sau 21 din Regulamentul (UE) 2023/2.631;
h) refuzul de a coopera sau de a se conforma la o investigaţie, inspecţie sau o cerinţă în temeiul articolului 45 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2.631."

    8. La articolul 147 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) avertisment sau amendă, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, cuprinsă între următoarele limite, după cum urmează:
    1. în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 146 alin. (1) lit. a) pct. 4, 5, 9 şi lit. d) şi alin. (2) lit. c) şi e):
    (i) pentru persoanele fizice: avertisment sau amendă de la 5.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 4.500.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite;
    (ii) pentru entităţile legale: avertisment sau amendă de la 10.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 20.000.000 de lei sau 5% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situaţii financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care acestea pot fi stabilite;
    2. în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 146 alin. (1) lit. a) pct. 1-3, 7 şi 8 şi la alin. (2) lit. a) şi d):
    (i) pentru persoanele fizice: avertisment sau amendă de la 10.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 9.000.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite;
    (ii) pentru entităţile legale: avertisment sau amendă de la 15.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 45.000.000 lei sau 5% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situaţii financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite;
    3. în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 146 alin. (1) lit. b) şi c):
    (i) pentru persoanele fizice: avertisment sau amendă de la 10.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 9.000.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care acestea pot fi stabilite;
    (ii) pentru entităţile legale: avertisment sau amendă de la 15.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 45.000.000 lei sau 5% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situaţii financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite;
    4. în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 146 alin. (2) lit. b):
    (i) pentru persoanele fizice:
    1. avertisment sau amendă de la 1.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 2.000.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depăşit cu cel mult 30 de zile;
    2. amendă de la 25.001 lei până la cea mai mare valoare dintre 4.500.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depăşit cu cel mult 60 de zile;
    3. amendă de la 50.001 lei până la cea mai mare valoare dintre 4.500.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depăşit cu mai mult de 60 de zile;
    (ii) pentru entităţile legale:
    1. avertisment sau amendă de la 10.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 4.000.000 lei sau 1% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situaţii financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depăşit cu cel mult 30 de zile;
    2. amendă de la 25.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 8.000.000 lei sau 5% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situaţii financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depăşit cu cel mult 60 de zile;
    3. amendă de la 50.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 8.000.000 lei sau 10% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situaţii financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depăşit cu mai mult de 60 de zile."

    9. La articolul 147 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul cuprins:
    "d) dispunerea de măsuri în scopul remedierii deficienţelor constatate şi/sau prevenirii apariţiei/materializării unor riscuri în activitatea persoanelor prevăzute la art. 146 alin. (1) lit. a)."

    10. La articolul 154 alineatul (3), punctul (ii) al literei b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(ii) amendă de la 10.000 lei până la 9.000.000 lei pentru încălcări ale prevederilor art. 16 şi 17 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014; şi"

    11. La articolul 154 alineatul (3), punctul (ii) al literei c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(ii) amendă de la 15.000 lei până la 45.000.000 lei sau 5% din cifra de afaceri anuală totală, potrivit ultimelor situaţii financiare disponibile aprobate de organul de conducere, pentru încălcări ale prevederilor art. 16 şi 17 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014; şi"

    12. După articolul 154 se introduce un nou articol, art. 154^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 154^1
    (1) A.S.F. aplică sancţiuni contravenţionale adecvate şi măsuri administrative eficace, proporţionale şi disuasive, cu respectarea dispoziţiilor Regulamentului (UE) 2023/2.631 şi ale prezentei legi, persoanelor care săvârşesc faptele prevăzute la art. 146 alin. (2) lit. g).
    (2) Limitele amenzilor prevăzute în prezentul articol sunt stabilite prin derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001.
    (3) În cazul încălcărilor prevăzute la art. 49 alin. (1) lit. a) din Regulamentul (UE) 2023/2.631, A.S.F. poate aplica următoarele sancţiuni contravenţionale şi măsuri administrative:
    a) sancţiunile şi măsurile prevăzute la art. 49 alin. (4) lit. a)-d) din Regulamentul (UE) 2023/2.631. Limitele sancţiunii prevăzute la art. 49 alin. (4) lit. d) din Regulamentul (UE) 2023/2.631 sunt cuprinse între o dată şi până la dublul cuantumului profiturilor obţinute sau al pierderilor evitate ca urmare a încălcării, în cazul în care acestea pot fi calculate;
    b) în cazul unei persoane juridice, amendă de la 5.000 lei până la 2.500.000 lei sau 0,5% din cifra de afaceri anuală totală a persoanei juridice respective, conform ultimelor situaţii financiare disponibile aprobate de organul de conducere;
    c) în cazul unei persoane fizice, amendă de la 1.000 lei până la 250.000 lei.
    (4) În cazul încălcărilor prevăzute la art. 49 alin. (1) lit. b) din Regulamentul (UE) 2023/2.631, A.S.F. poate aplica următoarele sancţiuni contravenţionale şi măsuri administrative:
    a) sancţiunile şi măsurile prevăzute la art. 49 alin. (4) lit. a)-c) din Regulamentul (UE) 2023/2.631;
    b) în cazul unei persoane juridice, avertisment sau amendă de la 2.500 lei până la 1.000.000 lei sau 0,1% din cifra de afaceri anuală totală a persoanei juridice respective, conform ultimelor situaţii financiare disponibile aprobate de organul de conducere;
    c) în cazul unei persoane fizice, amendă de la 500 lei până la 150.000 lei.
    (5) În cazul aplicării sancţiunii prevăzute la alin. (3) lit. b) şi alin. (4) lit. b), prevederile art. 49 alin. (4) ultimul paragraf din Regulamentul (UE) 2023/2.631 se aplică în mod corespunzător.
    (6) A.S.F. publică orice decizie de aplicare a unei sancţiuni contravenţionale sau a unei alte măsuri administrative potrivit prezentului articol, precum şi informaţii în legătură cu aceasta, în conformitate cu prevederile art. 52 din Regulamentul (UE) 2023/2.631.
    (7) A.S.F. transmite ESMA, în conformitate cu art. 53 din Regulamentul (UE) 2023/2.631, informaţii privind sancţiunile contravenţionale şi măsurile administrative aplicate potrivit prezentului articol, respectiv privind anchetele penale efectuate şi sancţiunile penale aplicate în cazuri care intră sub incidenţa art. 157 alin. (1) şi care constituie o încălcare a prevederilor Regulamentului (UE) 2023/2.631, menţionate la art. 49 alin. (1) lit. a) din acelaşi regulament.
    (8) În scopul aplicării art. 53 din Regulamentul 2023/2.631, A.S.F. are acces la informaţiile şi hotărârea finală în legătură cu orice sancţiune penală prevăzută la alin. (7) şi le transmite ESMA."

    13. La articolul 155, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1) şi ale art. 29 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, în cazul sancţiunilor prevăzute la art. 147, 152, 154 şi 154^1, persoanele sancţionate achită amenda contravenţională stabilită în decizia A.S.F. de sancţionare în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării acesteia."

    14. La articolul 155, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(9) În măsura în care prezenta lege nu dispune altfel, dispoziţiile prezentului capitol se completează în mod corespunzător cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001."



    ART. V
    Legea nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 521 din 26 iunie 2018, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) prestarea de către instituţiile de credit a serviciilor şi activităţilor prevăzute în anexa nr. 1, realizate cu instrumentele prevăzute la alin. (3);"

    2. La articolul 2 alineatul (2), litera c) se abrogă.
    3. La articolul 10, alineatele (1) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 10
    (1) Prestarea de servicii de investiţii şi/sau desfăşurarea activităţilor de investiţii cu titlu profesional prevăzute în secţiunea A a anexei nr. 1 şi prestarea serviciului auxiliar prevăzut la pct. 1 al secţiunii B din anexa nr. 1 se fac numai în baza şi în limita autorizaţiei acordate în prealabil de A.S.F., în cazul S.S.I.F., respectiv de B.N.R., în cazul instituţiilor de credit.
    .............................................................................................
    (5) Prestarea de către S.S.I.F. a serviciilor auxiliare prevăzute la pct. 2-7 ale secţiunii B din anexa nr. 1 se face numai în baza şi în limita autorizaţiei acordate de A.S.F."

    4. La articolul 11, alineatul (1^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), cel mult două dintre persoanele care fac parte din conducerea superioară a S.S.I.F. pot presta servicii şi desfăşura activităţi de investiţii în numele respectivei S.S.I.F., fără a fi angajate ale S.S.I.F."

    5. La articolul 28, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) S.S.I.F. are obligaţia încheierii unui contract de mandat cu persoanele prevăzute la alin. (1), a cărui durată nu poate depăşi 4 ani."

    6. La articolul 42, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(8) Achiziţia se finalizează în termen de maximum 6 luni de la data aprobării acesteia, termen care poate fi prelungit la solicitarea motivată a potenţialului achizitor."

    7. După articolul 47 se introduce un nou articol, art. 47^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 47^1
    (1) Deţinerea de către o S.S.I.F. dintre cele prevăzute la art. 12 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 236/2022 de poziţii pe instrumente financiare, care nu se află în portofoliul de tranzacţionare al respectivei S.S.I.F., cu scopul de a investi fondurile proprii, nu va fi considerată tranzacţionare pe cont propriu, cu condiţia respectării dispoziţiilor referitoare la fondurile proprii prevăzute de Regulamentul (UE) 2019/2.033 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind cerinţele prudenţiale ale firmelor de investiţii şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.093/2010, (UE) nr. 575/2013, (UE) nr. 600/2014 şi (UE) nr. 806/2014, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2019/2.033.
    (2) În sensul alin. (1), sintagma «portofoliu de tranzacţionare» are înţelesul prevăzut la art. 4 alin. (1) pct. 54 din Regulamentul (UE) 2019/2.033.
    (3) Următoarele instrumente financiare nu sunt considerate elemente din portofoliul de tranzacţionare în situaţia în care sunt deţinute de o S.S.I.F. care nu are inclus în obiectul de activitate autorizat serviciul de investiţii prevăzut la pct. 3 din secţiunea A a anexei nr. 1:
    a) instrumentele financiare cărora li se atribuie o pondere de risc de 0% în conformitate cu partea a treia, titlul II, capitolul 2, secţiunea 2 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013;
    b) active eligibile pentru cerinţele de lichiditate în conformitate cu prevederile art. 43 din Regulamentul (UE) 2019/2.033;
    c) titluri de capital care se încadrează în definiţia capitalizării bursiere ridicate în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2022/2.058 al Comisiei din 28 februarie 2022 de completare a Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare referitoare la orizonturile de lichiditate pentru abordarea bazată pe modele interne alternativă, menţionate la art. 325bd alin. (7), până la maximum 25% din fondurile proprii ale S.S.I.F.
    (4) S.S.I.F. prevăzute la alin. (1) pot investi în instrumente financiare în condiţiile prevăzute la alin. (3), fără a depăşi limita sumei dintre fondurile proprii şi cerinţele de lichiditate ale S.S.I.F.
    (5) Dispoziţiile alin. (3) lit. c) şi alin. (4) nu sunt aplicabile în cazul S.S.I.F. care deţin exclusiv instrumente financiare obţinute cu titlu gratuit în baza prevederilor art. 285 alin. (2) din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare."

    8. După articolul 82 se introduce un nou articol, art. 82^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 82^1
    (1) S.S.I.F. pot să îşi promoveze, cu titlu profesional, serviciile şi activităţile de investiţii, pentru a atrage clienţi sau potenţiali clienţi, prin persoanele prevăzute la art. 11 şi prin agenţii delegaţi.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), serviciile şi activităţile de investiţii ale S.S.I.F. pot fi promovate fără titlu profesional prin clienţii proprii, în cadrul unor campanii dedicate de tip recomandă un prieten, sub responsabilitatea exclusivă a S.S.I.F.
    (3) În aplicarea prevederilor alin. (2), S.S.I.F. trebuie să se asigure că:
    a) clienţii prevăzuţi la alin. (2) nu oferă potenţialilor clienţi informaţii privind instrumentele financiare, serviciile de investiţii sau serviciile auxiliare prestate de S.S.I.F., în sensul art. 87 alin. (1);
    b) sunt respectate criteriile stabilite prin reglementările prevăzute la alin. (4).
    (4) A.S.F. emite reglementări în aplicarea prezentului articol, prin care se prevăd cel puţin următoarele:
    (i) numărul maxim de clienţi care pot fi atraşi;
    (ii) beneficiile oferite şi condiţiile impuse pentru promovare;
    (iii) durata de desfăşurare a campaniei;"

    9. La articolul 135, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:
    "(7) Operatorul de piaţă are obligaţia încheierii unui contract de mandat cu directorii, a cărui durată nu poate depăşi 4 ani."

    10. După articolul 178 se introduce un nou articol, art. 178^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 178^1
    Depozitarul central are obligaţia încheierii unui contract de mandat cu directorii, a cărui durată nu poate depăşi 4 ani."

    11. La articolul 187, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Contrapartea centrală are obligaţia încheierii unui contract de mandat cu membrii conducerii superioare, a cărui durată nu poate depăşi 4 ani."

    12. La articolul 257 alineatul (2), punctul (i) al literei a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(i) cu avertisment sau amendă de la 5.000 lei la 50.000 lei, pentru persoanele fizice;"

    13. La articolul 257 alineatul (2), punctul (i) al literei b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(i) cu avertisment sau cu amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei, pentru persoanele fizice;"

    14. La articolul 259, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1) şi ale art. 29 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, în cazul sancţiunilor aplicate pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute în prezentul titlu, persoanele sancţionate achită amenda contravenţională stabilită în decizia A.S.F. de sancţionare în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării acesteia."

    15. La articolul 261 alineatul (1) litera a), pct. (i) şi (xii) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(i) art. 10 alin. (5) şi (8);
    ...............................................................................................
(xii) art. 81, art. 82 alin. (1)-(4^2), art. 82^1 alin. (1)-(3), art. 83 alin. (2), art. 84-86;"

    16. La articolul 261 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:
    "b^1) nerespectarea de către o S.S.I.F. dintre cele prevăzute la art. 12 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 236/2022 a condiţiilor şi limitelor prevăzute la art. 47^1;"

    17. La articolul 261 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) avertisment sau amendă de la 5.000 lei la 22.000.000 lei, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul unei persoane fizice;"

    18. La articolul 264 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) în cazul unei persoane fizice, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, avertisment sau amendă de la 5.000 lei la 22.150.000 lei;"

    19. La articolul 266 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) cu avertisment sau cu amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei, pentru persoanele fizice;"

    20. La articolul 267 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) în cuantum de la 5.000 lei la 3.150.000 lei sau dublul profiturilor obţinute sau al pierderilor evitate în urma încălcării, pentru persoanele fizice."

    21. La articolul 268 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) în cazul persoanelor fizice, avertisment sau amendă de la 5.000 lei la 22.700.000 lei, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare;"

    22. La articolul 269 alineatul (3), punctele 1 şi 2 ale literei a) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "1. de la 5.000 lei la 2.260.500 lei încălcarea prevederilor art. 4-10, art. 11 alin. (1) lit. a)-c) şi e), art. 11 alin. (2) şi (3), art. 12-16, art. 19a, 19b, 19c, 21, art. 23-29 şi 34 din Regulamentul (UE) nr. 1.011/2016;
2. de la 5.000 lei la 452.100 lei încălcarea prevederilor art. 11 alin. (1) lit. d) sau alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 1.011/2016;"



    ART. VI
    Legea nr. 243/2019 privind reglementarea fondurilor de investiţii alternative şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1035 din 24 decembrie 2019, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. După articolul 9 se introduce un nou articol, art. 9^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 9^1
    (1) Deţinătorii de titluri de participare ale F.I.A.C. îşi pot înstrăina total sau parţial deţinerile către alţi investitori sau alte persoane care sunt de acord cu politica investiţională a F.I.A.C. şi şi-o însuşesc.
    (2) Transferul titlurilor de participare se realizează în baza unui contract de cesiune tripartit încheiat între investitorul cedent, cesionar şi A.F.I.A. Prin contractul de cesiune, investitorul cesionar declară faptul că a primit, a citit, a înţeles şi îşi asumă conţinutul documentelor constitutive ale F.I.A.C. Elementele de identificare ale cesionarului înscrise în contractul de cesiune vor fi aceleaşi cu cele înscrise în formularul de subscriere. Numărul contractului de cesiune va fi alocat de A.F.I.A., iar data contractului va fi cea în care contractul este semnat de A.F.I.A.
    (3) În termen de maximum 48 de ore de la încheierea contractului de cesiune, A.F.I.A. va înregistra în evidenţele F.I.A.C. transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de participare care fac obiectul cesiunii, prin radierea titlurilor de participare cesionate din contul investitorului cedent şi înregistrarea acestora în contul investitorului cesionar.
    (4) Prevederile alin. (1)-(3) nu sunt aplicabile în cazul unui F.I.A.C. ale cărui titluri de participare sunt admise la tranzacţionare/tranzacţionate în cadrul unui loc de tranzacţionare.
    (5) Nerespectarea dispoziţiilor prevăzute la alin. (1)-(4) referitoare la modalitatea de transfer prin cesiune a titlurilor de participare ale F.I.A.C. atrage nulitatea transferului dreptului de proprietate aferent acestei operaţiuni."

    2. La articolul 29, alineatele (2)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) F.I.A.S. efectuează returnări de capital proporţionale cu cotele-părţi din aporturile investitorilor în scopul reducerii capitalului social al F.I.A.S., o singură dată în cursul unui exerciţiu financiar, în limita a maximum 5% din capitalul social, cu aprobarea adunării generale extraordinare a acţionarilor, denumită în continuare A.G.E.A., a F.I.A.S., în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), F.I.A.S. poate efectua returnări suplimentare de capital, proporţionale cu cotele-părţi din aporturile investitorilor, de mai multe ori în cursul unui exerciţiu financiar, cu respectarea unei limite maxime, anuale, de 10% din capitalul social, în scopul reducerii capitalului social al F.I.A.S., cu respectarea următoarelor cerinţe cumulative:
    a) returnarea de capital este aprobată de A.G.E.A. a F.I.A.S., desfăşurată potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) returnarea de capital către acţionari se realizează exclusiv din surse proprii ale F.I.A.S.;
    c) F.I.A.S. a înregistrat profit în ultimele 3 exerciţii financiare anterioare, în conformitate cu situaţiile financiare anuale ale F.I.A.S. auditate conform legii.
(4) F.I.A.S. efectuează operaţiuni de răscumpărare a acţiunilor proprii, o singură dată în cursul unui exerciţiu financiar, în limita a maximum 10% din capitalul social, cu respectarea condiţiilor prevăzute la alin. (3) lit. a) şi b), plata acţiunilor astfel dobândite urmând a se face numai din surse proprii ale F.I.A.S."

    3. După articolul 29 se introduce un nou articol, art. 29^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 29^1
    (1) Acţionarii F.I.A.S. care nu au votat în favoarea unei hotărâri a adunării generale au dreptul de a se retrage din societate şi de a solicita răscumpărarea acţiunilor lor de către societate, astfel:
    a) în cazurile prevăzute la art. 134 alin. (1) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) în următoarele situaţii:
    1. înlocuirea A.F.I.A. extern care administrează F.I.A.S. sau schimbarea tipului de administrare a F.I.A.S. prevăzut de prezenta lege;
    2. modificarea duratei de funcţionare a F.I.A.S.;
    3. modificarea categoriei în care este încadrat F.I.A.S. în conformitate cu prevederile art. 31 şi 46;
    4. modificarea comisionului de răscumpărare peste limita maximă prevăzută de documentele F.I.A.S.
    (2) Prevederile alin. (1) lit. b) nu se aplică F.I.A.S. ale cărui acţiuni sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată.
    (3) Prin derogare de la prevederile art. 134 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, modificarea obiectului de activitate al F.I.A.S. în conformitate cu prevederile Legii nr. 74/2015, cu modificările si completările ulterioare, ca urmare a modificării tipului de administrare, se realizează fără oferirea dreptului acţionarilor de retragere din societate, modificare ce este înregistrată la oficiul registrului comerţului din judeţul în care este înregistrat sediul social al F.I.A.S., în baza hotărârii A.G.E.A. a F.I.A.S., ulterior obţinerii autorizaţiei emise de A.S.F.
    (4) Dreptul de retragere prevăzut la alin. (1) lit. b) poate fi exercitat în termen de 30 de zile de la data autorizării/aprobării de către A.S.F. a modificărilor intervenite."

    4. La articolul 30, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) F.I.A.S. de la alin. (1) îşi pot răscumpăra propriile acţiuni prin hotărârea A.G.A. a F.I.A.S. şi în conformitate cu prevederile legale aplicabile.
(3) Acţiunile dobândite în condiţiile alin. (2) pot fi folosite, pe baza hotărârii A.G.A. a F.I.A.S., în scopul diminuării capitalului social, al stabilizării cotaţiei acţiunilor proprii pe piaţa de capital sau al remunerării personalului identificat definit în reglementările A.S.F. care pun în aplicare ghidurile ESMA privind politicile solide de remunerare în conformitate cu Directiva nr. 61/2011/UE (DAFIA)."

    5. După articolul 30 se introduce un nou articol, art. 30^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 30^1
    (1) Prevederile art. 9^1 alin. (1)-(3) şi (5) se aplică în mod corespunzător şi în cazul unui F.I.A.S.
    (2) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile acelor F.I.A.S. care sunt admise la tranzacţionare/tranzacţionate în cadrul unui loc de tranzacţionare."

    6. După articolul 46 se introduce un nou articol, art. 46^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 46^1
    F.I.A.I.P. încadrat într-o categorie prevăzută la art. 46 poate solicita A.S.F. autorizarea în vederea încadrării în altă categorie prevăzută la acelaşi articol, cu modificarea în mod corespunzător a documentelor de constituire ca urmare a modificării politicii investiţionale şi cu respectarea regimului legal aferent noii categorii."

    7. La articolul 47, alineatele (7)-(12) se abrogă.
    8. La articolul 51, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:
    "(4^1) Fac excepţie de la prevederile alin. (4) F.I.A. destinat investitorilor profesionali specializat în investiţii imobiliare. Suplimentar, F.I.A. destinat investitorilor profesionali specializat în investiţii imobiliare poate deroga de la respectarea limitelor investiţionale aplicabile pe o perioadă de maximum 12 luni de la data primei emisiuni de titluri de participare şi pe o perioadă de cel mult 90 de zile în situaţia emisiunilor ulterioare de titluri de participare sau vânzării de active din portofoliu, cu asigurarea supravegherii respectării principiului dispersiei riscului şi doar cu includerea în cadrul prospectului de emisiune sau al documentului de ofertă, după caz, a cazurilor considerate excepţionale."

    9. La articolul 74, alineatul (20) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(20) Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) şi ale art. 11 alin. (1) şi (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, actele administrative adoptate de A.S.F. conform prevederilor prezentei legi sau pentru aplicarea regulamentelor adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniile prevăzute de prezenta lege, motivate în mod corespunzător, pot fi atacate, în termen de 30 de zile de la data comunicării, la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ şi fiscal. Actul administrativ individual prin care A.S.F. aplică sancţiunea cu amendă constituie titlu executoriu."

    10. La articolul 74, după alineatul (20) se introduce un nou alineat, alin. (21), cu următorul cuprins:
    "(21) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1) şi ale art. 29 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, în cazul sancţiunilor aplicate pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute la art. 73, persoanele sancţionate achită amenda contravenţională stabilită în decizia A.S.F. de sancţionare în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării acesteia."

    11. La articolul 78, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Entităţile autorizate de A.S.F. în calitate de F.I.A., în conformitate cu prezenta lege şi înfiinţate/constituite în baza unor acte normative speciale, funcţionează şi îşi desfăşoară activitatea în baza prevederilor prezentei legi şi a Legii nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi a reglementărilor emise în aplicarea acestora, respectiv în baza actelor normative speciale de înfiinţare/constituire, după caz, precum şi în baza Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în măsura în care aceasta din urmă nu contravine prevederilor legilor menţionate anterior, respectiv actelor normative primare de constituire/înfiinţare, după caz."



    ART. VII
    Legea nr. 88/2021 privind Fondul de compensare a investitorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 420 din 21 aprilie 2021, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Scopul Fondului este de a compensa investitorii, în condiţiile prezentei legi şi ale reglementărilor A.S.F. în aplicarea prezentei legi, în situaţia incapacităţii membrilor Fondului de a returna fondurile băneşti şi/sau instrumentele financiare datorate sau aparţinând investitorilor, care au fost deţinute în numele acestora în legătură cu operaţiunile de investiţii."

    2. La articolul 3 alineatul (1), literele c) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "c) instituţiile de credit înregistrate în Registrul A.S.F. pentru prestarea operaţiunilor de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (2) pct. 2;
d) sucursalele societăţilor din state terţe autorizate de A.S.F. să furnizeze operaţiuni de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (2) pct. 2 pe teritoriul României."

    3. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    (1) Termenii şi expresiile utilizate în cuprinsul prezentei legi au semnificaţia prevăzută în Legea nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    1. investitor - orice persoană care deţine instrumente financiare şi/sau încredinţează fonduri băneşti şi/sau instrumente financiare unui participant la Fond, în legătură cu operaţiuni de investiţii;
    2. operaţiuni de investiţii - oricare serviciu sau activitate de investiţii, enumerate la art. 3 alin. (1) pct. 65 din Legea nr. 126/2018, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi serviciul auxiliar menţionat la pct. 1 din secţiunea B - Servicii auxiliare din anexa I a Legii nr. 126/2018, cu modificările şi completările ulterioare;
    3. participant la Fond - oricare dintre entităţile prevăzute la art. 3 alin. (1)."

    4. La articolul 6, literele a) şi b) ale alineatului (2) şi alineatul (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) returna fondurile băneşti aparţinând investitorilor şi deţinute în numele acestora, în legătură cu operaţiuni de investiţii;
b) returna investitorilor orice instrument financiar ce le aparţine şi este deţinut şi administrat în numele lor, în legătură cu operaţiuni de investiţii;
    .................................................................................................
(3) În situaţia în care unui participant la Fond i se retrage autorizaţia, iar oricare dintre condiţiile prevăzute la alin. (1) este îndeplinită la data retragerii autorizaţiei sau ulterior, Fondul trebuie să asigure compensarea creanţei în limita plafonului în vigoare pentru operaţiunile de investiţii contractate şi nedecontate până la momentul retragerii autorizaţiei respective şi în termenul prevăzut la art. 8 alin. (5)."

    5. La articolul 10 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) contribuţia anuală şi/sau contribuţia specială datorată de participanţii la Fond;"

    6. La articolul 10, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:
    "(6) În cazul în care un participant la Fond are şi calitatea de administrator al locului de tranzacţionare, suma cotizaţiei plătite de acesta este reprezentată de cea mai mare dintre cele două cotizaţii."

    7. La articolul 12, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
    "(4) Modalitatea de determinare şi de plată a contribuţiilor participanţilor se stabileşte prin reglementări emise de A.S.F. şi proceduri ale Fondului, avizate de A.S.F."

    8. La articolul 13, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    (1) Actul prin care se stabileşte şi se individualizează obligaţia de plată a sumelor datorate la Fond, întocmit de Fond, constituie titlu de creanţă. Titlul de creanţă cuprinde suma datorată la Fond de către persoanele care trebuie să plătească sumele datorate şi termenul de plată. În cazul cotizaţiilor datorate, termenul este cel stabilit la art. 10 alin. (5), iar în cazul celorlalte obligaţii de plată termenul în care se poate plăti obligaţia este de maximum 10 zile, termen care curge începând cu data comunicării actului prin care se individualizează obligaţia de plată."

    9. La articolul 14, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 14
    (1) Fondul este administrat de un consiliu de administraţie compus din 5 membri:
    a) doi membri desemnaţi de către A.S.F., dintre care unul este preşedintele Consiliului de administraţie;
    b) un membru desemnat de către A.S.F. la propunerea Ministerului Finanţelor;
    c) un membru desemnat de către A.S.F. dintre reprezentanţii propuşi de către participanţii la Fond din rândul acestora;
    d) un membru desemnat de către B.N.R.
    (2) Membrii Consiliului de administraţie al Fondului sunt numiţi pentru un mandat de 5 ani, prin act administrativ individual emis de către A.S.F., cu excepţia membrului desemnat de către B.N.R., care este numit prin ordin al guvernatorului B.N.R., cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 15 şi 16."

    10. La articolul 15, literele a) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) să fie absolvenţi de studii universitare de lungă durată cu diplomă de licenţă sau de studii universitare de scurtă durată cu diplomă de licenţă şi master;
    .................................................................................................
c) să aibă experienţă profesională dovedită în domeniul financiar bancar sau nebancar de minimum 8 ani, în cazul absolvenţilor de studii universitare în domeniul economic sau juridic, sau de minimum 10 ani, în cazul absolvenţilor de studii universitare în alte domenii."

    11. La articolul 18, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Consiliul de administraţie al Fondului poate fi convocat în şedinţă extraordinară de către preşedinte, din proprie iniţiativă sau la cererea a 3 membri."

    12. La articolul 26, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Odată cu transmiterea raportărilor, entităţile participante la Fond anexează o declaraţie pe propria răspundere, sub semnătura reprezentantului legal al acestora sau a persoanei împuternicite în relaţia cu Fondul, sub sancţiunile prevăzute de Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru infracţiunile de înşelăciune şi/sau de fals în declaraţii, prin care se atestă că datele şi/sau informaţiile transmise sunt reale, corecte şi complete."

    13. La articolul 30, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 30
    (1) Un participant la Fond, căruia i s-a solicitat returnarea fondurilor băneşti şi/sau a instrumentelor financiare aparţinând investitorilor şi/sau datorate acestora şi nu a fost în măsură să îşi îndeplinească obligaţiile conform condiţiilor contractuale şi legale aplicabile în legătură cu exercitarea de operaţiuni de investiţii, este obligat să notifice A.S.F. acest fapt în maximum două zile lucrătoare de la data primirii solicitării."

    14. Menţiunea privind transpunerea legii se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Prezenta lege transpune prevederile art. 1 pct. 2, 4 şi 7, art. 2, art. 4 alin. (1) şi (2), art. 5 alin. (1), art. 6, 9 şi 12 şi ale anexei nr. 1 din Directiva 97/9/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 martie 1997 privind sistemele de compensare pentru investitori, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene (JOCE), seria L, nr. 84 din 26 martie 1997."



    ART. VIII
    La articolul 24 din Legea nr. 244/2022 privind stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2020/1.503 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finanţare participativă pentru afaceri şi de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1.129 şi a Directivei (UE) 2019/1.937, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 754 din 27 iulie 2022, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1) şi ale art. 29 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pentru sancţiunile aplicate pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute la art. 23, persoanele sancţionate achită amenda contravenţională stabilită în decizia A.S.F. de sancţionare în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării acesteia."


    CAP. II
    Măsuri de prevenire şi combatere a publicităţii şi a tehnicilor agresive de comunicare practicate de entităţile care nu sunt înscrise în Registrul A.S.F.
    ART. IX
    (1) În cazul în care acţiunea A.S.F., desfăşurată în calitate de autoritate relevantă pe pieţele de instrumente financiare în sensul Legii nr. 50/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic, nu a condus la înlăturarea conţinutului ilegal din mediul online prevăzut la lit. b) sau în situaţia în care eliminarea conţinutului ilegal din mediul online prevăzut la lit. b) nu este posibilă, iar încălcarea persistă şi cauzează prejudicii care nu pot fi evitate prin exercitarea altor competenţe disponibile în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern, A.S.F. are competenţa de a emite acte individuale prin care să solicite:
    a) Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti să blocheze, în termen de o zi lucrătoare, funcţionalitatea domeniului „.ro“ aferent site-ului prin care se pune la dispoziţie conţinutul menţionat la lit. b);
    b) furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice, astfel cum sunt definiţi la art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare, să blocheze cât mai repede posibil, dar nu mai târziu de 10 zile, accesul la:
    (i) conţinutul site-urilor web ale entităţilor care nu sunt înscrise în Registrul A.S.F., prin intermediul cărora se oferă prestarea de servicii şi activităţi cu instrumente financiare, aşa cum sunt acestea prevăzute de legislaţia pieţei de capital aplicabilă în domeniul pieţelor de instrumente financiare/societăţilor de administrare a investiţiilor/administratorilor de fonduri de investiţii alternative/organismelor de plasament colectiv/ furnizorilor de servicii de finanţare participativă;
    (ii) conţinutul site-urilor web prin care se promovează şi se face publicitate serviciilor şi activităţilor cu instrumente financiare, aşa cum sunt acestea prevăzute în legislaţia pieţei de capital aplicabilă în domeniul pieţelor de instrumente financiare/societăţilor de administrare a investiţiilor/administratorilor de fonduri de investiţii alternative/organismelor de plasament colectiv/ furnizorilor de servicii de finanţare participativă, oferite de entităţi care nu sunt înscrise în Registrul A.S.F.


    (2) Actul individual prevăzut la alin. (1) conţine cel puţin următoarele elemente:
    a) în cazul prevăzut la alin. (1) lit. b), datele de identificare a furnizorului de reţele şi servicii de comunicaţii electronice;
    b) o expunere a motivelor pentru care conţinutul vizat nu trebuie să fie accesat de utilizatori;
    c) o adresă URL (Localizator Uniform de Resurse) exactă şi, în cazul în care este necesar, informaţii suplimentare pentru identificarea conţinutului în mediul online;
    d) indicarea motivelor pentru care acţiunea A.S.F. prevăzută la alin. (1) nu a condus la înlăturarea conţinutului ilegal din mediul online sau eliminarea conţinutului ilegal din mediul online nu este fezabilă.

    (3) A.S.F. comunică actele individuale prevăzute la alin. (1) Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti, respectiv furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice, după caz.
    (4) Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) şi ale art. 11 alin. (1) şi (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, actele individuale adoptate de A.S.F. potrivit prevederilor alin. (1) pot fi atacate, în termen de 30 de zile de la data comunicării, la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ şi fiscal.
    (5) Nerespectarea măsurilor dispuse prin actele individuale prevăzute la alin. (1) de către un furnizor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 25.000 lei la 100.000 lei.
    (6) La sesizarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, însoţită de actul individual prevăzut la alin. (1), dovada comunicării acestuia şi a datei comunicării, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare, constată contravenţia prevăzută la alin. (5), ca urmare a exercitării activităţii de control, şi dispune sancţionarea, după caz.
    (7) Prevederile art. 137, art. 143 alin. (7), art. 144 şi ale art. 144^2 alin. (1)-(5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător în cazul sancţionării furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice potrivit alin. (6).

    CAP. III
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. X
    S.A.I., A.F.I.A., S.S.I.F., operatorul de piaţă, contrapartea centrală şi depozitarul central, administrate în sistem unitar, care au încheiate cu directorii contracte de mandat cu o durată mai mare de 4 ani sau contracte individuale de muncă, au obligaţia ca, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, să asigure punerea în aplicare a prevederilor art. II pct. 1 şi 2, art. III pct. 2 şi ale art. V pct. 4, 5 şi 9-11, după caz.

    ART. XI
    S.S.I.F. care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, depăşesc limita prevăzută la art. 47^1 alin. (4) din Legea nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia să ia măsurile necesare în vederea încadrării în această limită în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. XII
    (1) Până la data adoptării reglementărilor care stabilesc cerinţele specifice în temeiul art. 8 alin. (1^4) din Legea nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, evaluarea acţionarilor care deţin participaţii calificate în cadrul A.F.I.A. ale cărui acţiuni sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată se face în conformitate cu prevederile alin. (1^2) al art. 8 din Legea nr. 74/2015, cu modificările şi completările uterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă.
    (2) Reglementările menţionate la art. 8 alin. (1^4) din Legea nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, sunt emise în termen de 9 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. XIII
    La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, sintagmele „conturi anuale“, respectiv „conturi financiare consolidate/conturi consolidate“ prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv în Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiţii alternative, cu modificările şi completările ulterioare, se înlocuiesc cu sintagma „situaţii financiare anuale“, respectiv „situaţii financiare anuale consolidate“.

    ART. XIV
    Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia:
    a) prevederilor art. III pct. 8 şi 10, art. IV pct. 8-11,13 şi 14, art. V pct. 12-22, art. VI pct. 9 şi 10, precum şi ale art. IX alin. (3)-(6), care intră în vigoare la 10 zile de la data publicării;
    b) prevederilor art. IV pct. 6, 7 şi 12, care intră în vigoare la 21 decembrie 2024.




                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Mihai Diaconu,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul afacerilor externe,
                    Luca-Alexandru Niculescu,
                    secretar de stat
                    Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
                    Bogdan-Gruia Ivan
                    Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
                    Ştefan-Radu Oprea

    Bucureşti, 21 iunie 2024.
    Nr. 71.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016