Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere obligaţia angajatorilor care deţin avize de încadrare a locurilor de muncă în condiţii deosebite de a elabora, până la data de 1 septembrie 2023, conform art. 29 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, planul de prevenire şi protecţie corespunzător locurilor de muncă încadrate în condiţii deosebite, care să asigure îmbunătăţirea nivelului securităţii şi al protecţiei sănătăţii lucrătorilor, astfel încât locurile de muncă să se încadreze în condiţii normale,
având în vedere că toate avizele de încadrare a locurilor de muncă în condiţii deosebite îşi încetează valabilitatea începând cu data de 1 septembrie 2023, se impune adoptarea cadrului legal prin care să fie menţinută valabilitatea acestora, pentru a permite angajatorilor să continue investiţiile pentru normalizarea locurilor de muncă.
Având în vedere că ultima procedură de reevaluare a fost stabilită prin Hotărârea Guvernului nr. 924/2017 pentru stabilirea procedurii de reevaluare a locurilor de muncă în condiţii speciale, reevaluate potrivit prevederilor art. 30 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice,
luând în considerare solicitările partenerilor sociali potrivit cărora lipsa cadrului juridic în ceea ce priveşte prelungirea valabilităţii avizelor de încadrare în condiţii deosebite de muncă ar putea avea consecinţe negative asupra unui număr considerabil de lucrători ale căror locuri de muncă sunt încadrate în condiţii deosebite de muncă şi care nu au putut fi normalizate,
ţinând seama că se propun reglementări de natură a îmbunătăţi sistemul de protecţie socială astfel încât persoanele care nu îndeplinesc condiţia stagiului de cotizare pentru a accede la pensia pentru limită de vârstă să contribuie la sistem prin plata contribuţiilor de asigurări sociale, pe o perioadă de 6 ani anterioară datei încheierii contractului de asigurare socială,
întrucât măsura prelungirii termenului de aplicare are drept consecinţă evitarea de la excluderea la sistemul de protecţie socială a unor categorii de persoane care nu ar putea accede la pensie pentru limită de vârstă în cadrul sistemului public de pensii întrucât nu îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege cu privire la stagiul minim de cotizare şi care, în lipsa îndeplinirii acestor condiţii, ar apela la sistemul de asistenţă socială, fapt ce ar împovăra bugetul de stat,
având în vedere termenele şi obligaţiile asumate de România prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) din cadrul R6. Reforma sistemului public de pensii, investiţia 10. Eficienţă operaţională şi servicii electronice avansate pentru sistemul naţional de pensii prin digitalizare, jalon 240 - Sistemul informatic din cadrul Casei Naţionale de Pensii Publice şi I9. Susţinerea procesului de evaluare a dosarelor de pensii aflate în plată, jalon 239 - Toate dosarele de pensii recalculate şi pentru neîndeplinirea cărora România riscă declanşarea procedurii de plată parţială pentru cererea de plată, în cadrul cărora sunt raportate aceste jaloane,
ţinând cont de necesitatea valorificării şi organizării unitare, în mod digital, a tuturor surselor relevante de date în interiorul instituţiei, cum ar fi: documente, baze de date şi aplicaţii insulare, în vederea creşterii capacităţii de adaptare a bazei de date a Casei Naţionale de Pensii Publice (CNPP) la modificările legislative sau la cerinţele de interoperabilitate naţionale sau europene,
în vederea atingerii scopului propus prin PNRR referitor la digitalizarea operaţiunilor în relaţia cu asiguraţii si pensionarii, prin modernizarea platformelor informatice ale CNPP în vederea oferirii de servicii electronice avansate, respectiv nivel sofisticare 5 - conform Strategiei Naţionale privind Agenda Digitală pentru România 2020, în beneficiul cetăţenilor şi al potenţialilor beneficiari ai sistemul public de pensii,
în considerarea necesităţii stringente de preluare a informaţiilor din arhiva electronică a carnetelor de muncă constituită ca urmare a parcurgerii etapelor I şi II constituită în baza Hotărârii Guvernului nr. 1.768/2005 privind preluarea din carnetele de muncă a datelor referitoare la perioadele de stagiu de cotizare realizat în sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001, cu modificările şi completările ulterioare, la baza de date deja existentă,
având în vedere volumul de muncă semnificativ necesar în derularea etapei de corelare a datelor aferente carnetelor de muncă procesate conform etapelor I şi II şi de interconectare a acestora cu baza de date deja existentă şi necesitatea asigurării acurateţei datelor stocate în format electronic, utilizate în procedura de stabilire a drepturilor potenţialilor beneficiari ai sistemului public de pensii,
având în vedere obligaţiile instituţiilor şi autorităţilor publice instituite prin dispoziţiile art. V din Ordonanţa Guvernului nr. 17/2015 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare şi modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 316/2015, cu modificările şi completările ulterioare, instituite în scopul creării cadrului legal pentru o etapă în procesul de simplificare, debirocratizare şi digitalizare, ca urmare a promovării semnăturii electronice de către Uniunea Europeană ca mijloc de reducere a birocraţiei,
ţinând seama de faptul că Regulamentul (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE introduce un element nou în sfera semnăturii electronice, şi anume sigiliul electronic, instrument care în mediul fizic joacă rolul unei ştampile, acesta putând înlocui chiar şi semnătura olografă atunci când are la bază un certificat calificat; sigiliul electronic serveşte drept dovadă că un document electronic a fost emis de către o persoană juridică, asigurând certitudinea originii, autenticităţii şi integrităţii documentului.
Ţinând seama că documentele prezentate de către solicitanţii unui drept acordat în sistemul public de pensii trebuie să îndeplinească nevoile şi cerinţele de legalitate şi regularitate, întrucât stau la baza angajării de cheltuieli pe seama bugetului general consolidat al statului,
luând în considerare că neadoptarea acestor măsuri are consecinţe negative asupra beneficiarilor sistemului public de pensii, asiguraţi/angajatori/pensionari,
având în vedere că elementele sus-menţionate constituie situaţii extraordinare care impun adoptarea de măsuri imediate, în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 29, alineatele (1^1) şi (1^2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(1^1) Locurile de muncă încadrate în condiţii deosebite de muncă, în baza avizelor a căror valabilitate a fost prelungită până la data de 1 septembrie 2023, sunt locuri în condiţii deosebite de muncă, potrivit legii, până la normalizarea de către angajator a condiţiilor de muncă.
(1^2) Perioada de activitate desfăşurată în locurile de muncă prevăzute la alin. (1^1) constituie stagiu de cotizare în condiţii deosebite de muncă, pentru care angajatorii datorează contribuţia de 4% potrivit prevederilor art. 138 lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare."
2. La articolul 30, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Locurile de muncă prevăzute la alin. (1) lit. e) încadrate în condiţii speciale de muncă în baza avizelor menţinute ca urmare a parcurgerii procedurii de reevaluare stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 924/2017 pentru stabilirea procedurii de reevaluare a locurilor de muncă în condiţii speciale, reevaluate potrivit prevederilor art. 30 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, sunt locuri de muncă în condiţii speciale de muncă."
3. După articolul 165 se introduce un nou articol, art. 165^1, cu următorul cuprins:
"ART. 165^1
Adeverinţele eliberate de angajatori sau de către deţinătorii legali de arhive, precum şi documentele necesare stabilirii şi/sau recalculării drepturilor de pensie emise potrivit dispoziţiilor legale în vigoare se certifică prin ştampilă şi semnătură olografă a conducătorului entităţii sau a persoanei delegate în acest sens."
ART. II
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 163/2020 pentru completarea art. 159 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, precum şi pentru adoptarea unor măsuri în domeniul asigurării unor persoane în sistemul public de pensii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 883 din 28 septembrie 2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 168/2021, se modifică după cum urmează:
1. La articolul II, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. II
(1) Până la data de 31 decembrie 2024, persoanele prevăzute la art. I pot încheia un contract de asigurare socială în vederea obţinerii pensiei pentru limită de vârstă, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1. Modelul actului adiţional la contractul de asigurare socială este prevăzut în anexa nr. 2."
2. La articolul V, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. V
(1) Plata contribuţiei de asigurări sociale datorate se efectuează într-o singură tranşă sau eşalonat, în tranşe lunare, până la data de 31 decembrie 2024.
.....................................................
(3) În situaţia în care, la data de 31 decembrie 2024, contribuţia de asigurări sociale datorată nu este achitată în întregime, stagiul de cotizare se constituie corespunzător plăţii efectuate."
3. Anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. III
(1) Termenul de încadrare în categoria funcţiilor contractuale prevăzut la art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2021 privind unele măsuri din domeniul pensiilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 808 din 23 august 2021, aprobată prin Legea nr. 362/2022, se prelungeşte până la data de 31 august 2024, personalul desfăşurând activităţi în vederea recalculării pensiilor din sistemul public de pensii în vederea eficientizării operaţionale şi serviciile electronice avansate pentru sistemul naţional de pensii prin digitalizare şi recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii conform Planului naţional de redresare şi rezilienţă din cadrul R6. Reforma sistemului public de pensii, investiţia 10., jalon 240 - Sistemul informatic din cadrul Casei Naţionale de Pensii Publice şi I9. Susţinerea procesului de evaluare a dosarelor de pensii aflate în plată, jalon 239 - Toate dosarele de pensii recalculate.
(2) Activităţile prevăzute la alin. (1) au în vedere, fără a fi limitative, următoarele acţiuni:
a) determinarea stagiilor de cotizare şi a numărului de puncte pentru perioadele de vechime în muncă realizate anterior datei de 1 aprilie 2001, în baza informaţiilor existente în arhiva electronică, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.768/2005 privind preluarea din carnetele de muncă a datelor referitoare la perioadele de stagiu de cotizare realizat în sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001, cu modificările şi completările ulterioare;
b) emiterea deciziilor de pensii în sistem centralizat şi transmiterea acestora către casele teritoriale de pensii în vederea verificării, îndosarierii, împlicuirii şi transmiterii către pensionari;
c) recalcularea dosarelor de pensii provenite din vechiul sistem al agricultorilor, prin determinarea numărului de puncte conform noii formule de calcul al pensiilor, emiterea şi transmiterea deciziilor de pensii către pensionari.
(3) Posturile contractuale vacante din cadrul caselor teritoriale de pensii, prevăzute la art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2021 privind unele măsuri din domeniul pensiilor publice, aprobată prin Legea nr. 362/2022, urmează aceeaşi procedură prevăzută la art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2021 privind unele măsuri din domeniul pensiilor publice, aprobată prin Legea nr. 362/2022.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Adrian Câciu
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Bucureşti, 31 august 2023.
Nr. 70.
ANEXA 1
(Anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 163/2020)
CASA NAŢIONALĂ DE PENSII PUBLICE
CASA TERITORIALĂ DE PENSII ..........
CONTRACT DE ASIGURARE SOCIALĂ
Nr. .......... din ziua .......... luna .......... anul ..........
Încheiat între
Casa Teritorială de Pensii .........., în calitate de asigurător, cu sediul în localitatea .........., str. .......... nr. .........., bl. .........., sc. .........., et. .........., ap. .........., oficiul poştal .........., judeţul ........../sectorul .........., denumită în continuare Casa, reprezentată prin directorul executiv, şi
Titular contract .......(numele şi prenumele)............., CNP .........., sex .......... (M/F), data naşterii ......(an/lună/zi)...., actul de identitate: .......... seria ........ nr. .........., adresa: localitatea: .........., str. .......... nr. .........., bl. .........., sc. .........., et. .........., ap .........., oficiul poştal ................, judeţul/sectorul .........., telefonul ......................, adresa de e-mail ...................................................
ART. 1
Obiectul prezentului contract de asigurare socială este asigurarea în sistemul public de pensii în vederea obţinerii pensiei pentru limită de vârstă.
ART. 2
(1) Venitul asigurat este de .......... lei şi nu poate fi mai mic decât valoarea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată valabil la data încheierii prezentului contract de asigurare.
(2) Perioada/Perioadele de asigurare este/sunt:
anul .........., luna/lunile .........., venit asigurat .......... lei;
anul .........., luna/lunile .........., venit asigurat .......... lei;
...................
anul .........., luna/lunile .........., venit asigurat .......... lei.
(3) Cota de contribuţie de asigurări sociale este de ..........% conform reglementărilor în vigoare la data încheierii prezentului contract de asigurare.
(4) Totalul cuantumului contribuţiei de asigurări sociale este de ............................. lei.
(5) Plata contribuţiei se efectuează:
a) integral, într-o singură tranşă - până la data de 31 decembrie 2024;
b) în tranşe lunare - până la data de 31 decembrie 2024.
(6) Contul în care se plăteşte contribuţia de asigurări sociale, deschis la Trezoreria Statului, având ca titular Casa, este .....................................
(7) Plata contribuţiei de asigurări sociale se poate face şi în numerar, la casieria Casei, sau prin orice alte mijloace de plată prevăzute de lege.
ART. 3
Obligaţiile Casei sunt următoarele:
a) valorificarea, la stabilirea pensiei pentru limită de vârstă, a stagiului de cotizare realizat în baza prezentului contract de asigurare socială şi a venitului asigurat care a constituit baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale conform prezentului contract;
b) certificarea, la cererea asiguratului, a stagiului de cotizare realizat în baza prezentului contract.
ART. 4
Obligaţiile asiguratului sunt următoarele:
a) achitarea contribuţiei de asigurări sociale în cuantumul şi în modul stabilite la art. 2;
b) înştiinţarea Casei asupra modificărilor survenite în termenii prezentului contract de asigurare socială;
c) prezentarea asiguratului la sediul Casei atunci când este solicitat, respectând termenul prevăzut în invitaţie.
ART. 5
(1) Stagiul de cotizare se constituie din însumarea lunilor pentru care s-a achitat contribuţia de asigurări sociale.
(2) Prezentul contract de asigurare socială, semnat de părţi, intră în vigoare la data înregistrării acestuia la Casă.
(3) Durata contractului expiră la data de 31 decembrie 2024.
(4) Contractul de asigurare socială se poate rezilia oricând din iniţiativa asiguratului şi produce efecte de la data înregistrării la Casă a solicitării rezilierii.
(5) În caz de forţă majoră, părţile contractante sunt exonerate de răspundere pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare ori cu întârziere a obligaţiilor asumate prin prezentul contract. Cazul de forţă majoră se dovedeşte de partea care o invocă.
(6) Modificarea oricăror prevederi din prezentul contract se poate face numai cu acordul scris al ambelor părţi, prin act adiţional.
Semnătura asiguratului
................................
Semnătura asigurătorului
................................
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: