Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 70 din 21 iunie 2024  privind unele măsuri de implementare şi utilizare a decontului precompletat RO e-TVA  şi valorificarea datelor şi informaţiilor prin implementarea unui sistem de guvernanţă specific, precum şi alte măsuri fiscale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 70 din 21 iunie 2024 privind unele măsuri de implementare şi utilizare a decontului precompletat RO e-TVA şi valorificarea datelor şi informaţiilor prin implementarea unui sistem de guvernanţă specific, precum şi alte măsuri fiscale

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 582 din 21 iunie 2024
    Având în vedere continuarea măsurilor aplicate de către Guvernul României pentru diminuarea procentului actual de decalaj fiscal al TVA, în conformitate cu ţintele din Planul naţional de redresare şi rezilienţă, creşterea conformării veniturilor la bugetul de stat consolidat, precum şi combaterea fraudei şi evaziunii fiscale, sunt necesare dezvoltarea şi implementarea unui instrument care conduce la asigurarea creşterii conformării voluntare prin reflectarea stării de fapt fiscale, rezultate din agregarea bazei de date stocate prin intermediul sistemelor informatice implementate de Ministerul Finanţelor.
    Ţinând cont de faptul că prin proiectele de digitalizare implementate la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se are în vedere reducerea deficitului de încasare a TVA, o mai bună colectare a impozitelor şi taxelor cu impact pozitiv asupra deficitului bugetar excesiv al României şi s-ar asigura o mai bună finanţare a serviciilor publice de interes general de care beneficiază marea majoritate a populaţiei,
    deoarece intervine necesitatea realizării unei interoperabilităţi a sistemelor digitale implementate la nivelul Ministerului Finanţelor pentru a contribui la obiectivul general de a realiza o mai bună colectare a veniturilor fiscale datorate bugetului general consolidat, dar şi pentru a reduce evaziunea fiscală, inclusiv prin implementarea unui sistem de guvernanţă specific prin care sunt stabilite liniile directoare, atribuţiile şi responsabilităţile fiecărei entităţi implicate în atingerea ţintelor bugetare asumate,
    întrucât neimplementarea, în regim de urgenţă, a decontului precompletat şi a modulului de valorificare RO e-TVA ar face imposibilă aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea şi evidenţierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare şi ar genera un impact negativ semnificativ la bugetul de stat general consolidat prin neîncasarea TVA şi ar conduce la neîncadrarea în termenele stabilite prin jalonul Planului naţional de redresare şi rezilienţă privind reducerea procentului actual de decalaj fiscal al TVA,
    având în vedere că se impune reglementarea unui cadru general de guvernanţă care să faciliteze interacţiunea dintre Ministerul Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, şi persoanele impozabile, cu rol în simplificarea procedurilor, asigurarea unui nivel optim de transparenţă şi debirocratizarea proceselor prin instituirea instrumentelor digitale de comunicare,
    în considerarea faptului că un sistem de guvernanţă eficient constituie fundament pentru îndeplinirea ţintelor bugetare asumate de către Guvernul României, prin introducerea unui set de reguli ce vor permite monitorizarea în dinamică a proceselor de politică fiscal-bugetară,
    deoarece transparenţa informaţiilor conduce la creşterea responsabilităţii entităţilor implicate în aplicarea legii, se impune asigurarea unei ireversibilităţi a procesului de digitalizare şi a reconfigurării politicilor fiscale.
    Ţinând cont că scopul implementării Sistemului informatic naţional RO e-TVA l-a constituit necesitatea punerii la dispoziţia persoanelor impozabile prin intermediul Spaţiului privat virtual a decontului de TVA precompletat cu termen de implementare începând cu data de 1 august 2024,
    având în vedere că prin intermediul Sistemului informatic naţional RO e-TVA se precompletează decontul de TVA cu datele existente în sistemele informatice gestionate de Ministerul Finanţelor pentru fiecare perioadă de raportare,
    întrucât persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care utilizează Sistemul informatic naţional RO e-TVA, au obligaţia verificării, modificării şi completării informaţiilor din decontul de TVA în conformitate cu informaţiile şi datele pe care acestea le deţin corelat cu informaţiile şi datele existente în sistemele informatice gestionate de Ministerul Finanţelor prin Centrul Naţional de Informatică Financiară,
    având în vedere necesitatea stringentă de implementare şi operaţionalizare a Sistemului naţional informatic RO e-TVA şi a decontului precompletat RO e-TVA pentru respectarea termenului prevăzut în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea şi evidenţierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare,
    în considerarea faptului că aspectele sus-menţionate vizează interesul general public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, în caz contrar fiind afectat în mod semnificativ deficitul bugetului general consolidat al României,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    CAP. I
    Măsuri de implementare şi utilizare a decontului precompletat RO e-TVA şi valorificarea datelor şi informaţiilor prin implementarea unui sistem de guvernanţă specific
    ART. 1
    (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează decontul de TVA precompletat RO e-TVA şi modalitatea de valorificare a datelor şi informaţiilor din Sistemul informatic naţional RO e-TVA, precum şi sistemul de guvernanţă specific, respectiv obiectivele implementării, atribuţiile şi responsabilităţile structurilor organizatorice din cadrul Ministerului Finanţelor implicate în procesul de dezvoltare, operaţionalizare, administrare şi utilizare a Sistemului informatic naţional RO e-TVA.
    (2) Prezentul act normativ utilizează termenii şi expresiile având înţelesul prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea şi evidenţierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare.
    (3) Obiectivele implementării decontului precompletat RO e-TVA şi a modalităţii de valorificare a datelor şi informaţiilor din Sistemul informatic naţional RO e-TVA sunt:
    a) reducerea decalajului fiscal în domeniul TVA rezultat din estimările macroeconomice realizate la nivel naţional şi implicit asigurarea încadrării în ţintele asumate de România prin jaloanele Planului naţional de redresare şi rezilienţă;
    b) creşterea gradului de conformare voluntară care să conducă la asigurarea încasării sumelor din TVA la bugetul de stat general consolidat;
    c) reducerea impactului evaziunii fiscale rezultate din activităţile economice ilicite desfăşurate de contribuabili, respectiv din modul de evidenţiere şi înregistrare a operaţiunilor impozabile specifice TVA-ului;
    d) consolidarea capacităţii instituţionale a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală de colectare a impozitelor şi taxelor prin implementarea unor proiecte de digitalizare.

    (4) Sistemul informatic naţional RO e-TVA este proprietatea privată a statului român gestionat şi administrat de către Ministerul Finanţelor, prin Centrul Naţional de Informaţii Financiare, înregistrat în evidenţele contabile în categoria activelor necorporale, la valoarea de intrare în patrimoniu determinată după standardele de cost de către structura de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor.

    ART. 2
    (1) Decontul precompletat RO e-TVA conţine date şi informaţii privind operaţiunile economice declarate de către persoanele impozabile şi transmise în sistemele informatice ale Ministerului Finanţelor şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, respectiv:
    a) Sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, prevăzut la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) Sistemul naţional RO e-Transport, prevăzut la art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată prin Legea nr. 375/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) Sistemul naţional RO e-Sigiliu, reprezentând sigiliul electronic al mărfurilor, prevăzut la art. LVII din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) Sistemul informatic naţional RO e-SAF-T, reprezentând fişierul standard de control fiscal, reglementat prin art. 59^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) Sistemul informatic naţional RO e-Case de marcat electronice, reprezentând Registrul naţional de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în judeţe şi în sectoarele municipiului Bucureşti, prevăzut la art. 3^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    f) sistemul informatic integrat vamal;
    g) alte sisteme informatice proprii ale Ministerului Finanţelor.

    (2) Modelul şi conţinutul decontului precompletat RO e-TVA se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (3) Modelul decontului precompletat RO e-TVA se poate modifica şi completa dacă:
    a) sunt operate modificări ale Codului fiscal cu incidenţă asupra categoriilor de operaţiuni impozabile ce intră în sfera de aplicare a TVA;
    b) sunt necesare modificări pentru simplificarea cadrului procedural de completare a decontului precompletat RO e-TVA sau ca urmare a unor îmbunătăţiri necesare conţinutului informaţional al decontului precompletat RO e-TVA.

    (4) În situaţia în care nu sunt identificate date şi informaţii pentru precompletarea tuturor rubricilor din decontul precompletat RO e-TVA sau acestea rezultă din operaţiuni pentru care nu există obligativitatea transmiterii de informaţii către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, aceste rubrici rămân necompletate.
    (5) Decontul precompletat RO e-TVA conţine informaţii privind sursele de date utilizate pentru precompletare. Persoanele impozabile pot solicita electronic rapoarte privind datele şi informaţiile din sursele de date utilizate.

    ART. 3
    (1) Decontul precompletat RO e-TVA se implementează cu data de 1 august 2024 pentru operaţiunile efectuate începând cu data de 1 iulie 2024 de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
    (2) Decontul precompletat RO e-TVA se transmite, pentru fiecare perioadă fiscală de raportare, persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, prin intermediul Spaţiului privat virtual, până la data de 20 inclusiv a fiecărei luni următoare încheierii perioadei fiscale.
    (3) Dacă Sistemul informatic naţional RO e-TVA nu funcţionează din motive tehnice, termenul prevăzut la alin. (2) se prelungeşte corespunzător cu durata de timp în care acesta nu funcţionează la parametrii tehnici şi de calitate care să asigure funcţionarea continuă a acestuia.
    (4) În situaţia prevăzută la alin. (3) se afişează un anunţ pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pe perioada în care aceasta nu funcţionează sau înregistrează întreruperi.
    (5) Decontul precompletat RO e-TVA nu constituie titlu de creanţă în sensul Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) După primirea decontului precompletat RO e-TVA, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA verifică datele şi informaţiile precompletate în concordanţă cu operaţiunile impozabile realizate şi starea de fapt fiscală.

    ART. 4
    (1) Valorificarea datelor şi informaţiilor din decontul precompletat RO e-TVA se realizează de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin identificarea diferenţelor dintre datele şi informaţiile din decontul precompletat RO e-TVA şi cele din decontul de taxă pe valoarea adăugată, astfel cum este prevăzut în Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal), prin intermediul Modulului de valorificare a datelor şi informaţiilor RO e-TVA.
    (2) Modulul de valorificare a datelor şi informaţiilor RO e-TVA este parte componentă a Sistemului informatic naţional RO eTVA, iar datele şi informaţiile furnizate de către acesta sunt necesare pentru asigurarea unui cadru de conformare voluntară al persoanelor impozabile şi contribuie la prevenirea, reducerea şi combaterea evaziunii fiscale şi fraudelor fiscale.

    ART. 5
    (1) În situaţia în care după depunerea decontului de taxă pe valoarea adăugată de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA se identifică diferenţe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA şi valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală notifică persoana impozabilă prin intermediul Spaţiului privat virtual. Prin diferenţe semnificative se înţeleg valorile care depăşesc pragul de semnificaţie ce îndeplineşte condiţiile cumulative de minimum 20% în cotă procentuală şi o valoare absolută de minimum 1.000 lei, rezultate din compararea valorilor înscrise în rândurile din decontul de taxă pe valoarea adăugată depus de persoana impozabilă cu cele corespunzătoare rândurilor din decontul precompletat RO e-TVA.
    (2) Identificarea diferenţelor semnificative se realizează pe baza sumelor înscrise în coloana „TVA“ din decontul de taxă pe valoarea adăugată depus de persoana impozabilă şi decontul precompletat. În situaţia în care nu există obligaţia completării taxei pe valoarea adăugată din decontul de taxă pe valoarea adăugată, verificările se realizează prin compararea sumelor înscrise în coloana „Valoare“.
    (3) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul rândurilor de regularizări din decontul de taxă pe valoarea adăugată.
    (4) Pragul de semnificaţie se poate modifica periodic prin ordin de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în funcţie de:
    a) categoriile de operaţiuni impozabile;
    b) categoriile de persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA;
    c) alte situaţii în vederea îndeplinirii obiectivelor prezentului act normativ.

    (5) După identificarea diferenţelor semnificative, transmiterea acestora se realizează până la data de 5 a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată prin intermediul formularului electronic de notificare „Diferenţe operaţiuni impozabile RO e-TVA“ în Spaţiul privat virtual. Modelul formularului este aprobat prin ordin de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (6) În situaţia în care se identifică diferenţe sub pragul de semnificaţie, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în baza analizei de risc, poate transmite notificarea „Diferenţe operaţiuni impozabile RO e-TVA“.

    ART. 6
    (1) Persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA are obligaţia transmiterii Notei justificative privind diferenţe RO e-TVA prin mijloacele electronice, ca rezultat al verificărilor realizate asupra diferenţelor comunicate prin notificarea „Diferenţe operaţiuni impozabile RO e-TVA“, în situaţiile prevăzute la art. 5.
    (2) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală analizează Nota justificativă privind diferenţe RO e-TVA şi dispune măsurile legale în conformitate cu competenţele atribuite şi obiectivele prezentului act normativ.
    (3) Nota justificativă privind diferenţe RO e-TVA reprezintă formularul electronic pus la dispoziţia persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA pentru justificarea diferenţelor prevăzute la art. 5, căruia îi sunt aplicabile prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, al cărui model se aprobă prin ordin de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (4) Modelul Notei justificative privind diferenţe RO e-TVA se poate modifica şi completa prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală dacă:
    a) sunt operate modificări ale Codului fiscal cu incidenţă asupra categoriilor de operaţiuni impozabile ce intră în sfera de aplicare a TVA;
    b) sunt necesare modificări pentru simplificarea cadrului procedural de completare a decontului precompletat RO e-TVA sau ca urmare a unor îmbunătăţiri necesare conţinutului informaţional al decontului precompletat RO e-TVA.

    (5) Termenul de transmitere a Notei justificative privind diferenţe RO e-TVA este de 10 zile de la data primirii notificării „Diferenţe operaţiuni impozabile RO e-TVA“.

    ART. 7
    (1) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei, dacă, potrivit legii, nu este săvârşită în astfel de condiţii încât să constituie infracţiune, neîndeplinirea obligaţiilor persoanei impozabile, prevăzute la art. 6 alin. (1) şi (5).
    (2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către persoanele împuternicite din cadrul organelor fiscale centrale.
    (3) Contravenţiei prevăzute la alin. (1) îi sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 8
    (1) Nefurnizarea sau furnizarea parţială a informaţiilor solicitate prin Nota justificativă privind diferenţe RO e-TVA pentru clarificarea diferenţelor între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA şi valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată reprezintă indicator de risc fiscal privind nivelul de declarare al taxei pe valoarea adăugată.
    (2) Selectarea persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA ce urmează a fi supuse inspecţiei fiscale sau controlului antifraudă se realizează în funcţie de nivelul riscului fiscal stabilit pe baza analizei de risc.
    (3) Se consideră că persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA prezintă un risc de rambursare necuvenită a TVA şi dacă se regăsesc în cel puţin una dintre următoarele situaţii:
    a) nu depun în termenul legal Nota justificativă privind diferenţe RO e-TVA;
    b) există diferenţe semnificative, astfel cum sunt prevăzute la art. 5 alin. (1), şi nu au fost prezentate informaţii şi date complete şi/sau concludente prin intermediul documentului „Nota justificativă privind diferenţe RO e-TVA“, ce pot conduce la restituirea unor sume necuvenite şi concomitent existenţa riscului unor fapte de evaziune fiscală.


    ART. 9
    Pentru ducerea la îndeplinire a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi pentru atingerea obiectivelor de implementare a decontului precompletat RO e-TVA şi a modalităţii de valorificare a datelor şi informaţiilor din Sistemul informatic naţional RO e-TVA, Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
    a) proiectează, dezvoltă, testează şi asigură implementarea Sistemului informatic naţional RO e-TVA şi extensiile funcţiilor sistemului informatic, modulului de valorificare RO e-TVA, decontului precompletat RO e-TVA, precum şi rapoartele şi formularele derivate, în concordanţă cu prevederile prezentului act normativ;
    b) asigură mentenanţa Sistemului informatic naţional RO e-TVA;
    c) în perioadele în care Sistemul informatic naţional RO e-TVA nu funcţionează sau, după caz, sunt înregistrate întreruperi ale funcţionării acestuia mai mari de 1 oră, Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare este obligat să afişeze pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală anunţuri de informare pentru persoanele impozabile privind etapele procedurale necesar a fi parcurse şi să comunice prin orice mijloace reluarea funcţionării sistemului informatic;
    d) asigură transmiterea în Spaţiul privat virtual a formularelor electronice la termenele prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă;
    e) asigură interoperabilitatea sistemelor de interes strategic naţional şi prelucrarea datelor şi informaţiilor din modulele de date şi informaţii, precum şi din alte surse existente la nivelul Ministerului Finanţelor sau pentru cele preluate pe bază de protocol de la alte entităţi publice;
    f) asigură îndrumarea şi asistenţa persoanelor impozabile în domeniul tehnologiei informaţiei, inclusiv prin serviciul help desk;
    g) participă la activităţile de îndrumare din oficiu desfăşurate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în vederea informării persoanelor impozabile cu privire la decontul precompletat RO e-TVA;
    h) asigură, cu personal propriu sau pe bază de protocol de colaborare cu entităţile specializate ale statului român, întreţinerea sau mentenanţa, precum şi orice alte servicii necesare pentru gestionarea bazei de date necesare sistemului informatic şi, după caz, interoperabilitatea bazelor de date;
    i) asigură, cu personal propriu sau pe bază de protocol de colaborare cu entităţile specializate ale statului român, securitatea cibernetică a componentelor sistemului informatic ce constituie decontul precompletat RO e-TVA.


    ART. 10
    Pentru ducerea la îndeplinire a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi pentru atingerea obiectivelor de implementare a decontului precompletat RO e-TVA şi a modalităţii de valorificare a datelor şi informaţiilor din Sistemul informatic naţional RO e-TVA, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
    a) colaborează cu structurile de specialitate din Ministerul Finanţelor pentru elaborarea analizei de business care stă la baza dezvoltării, testării şi implementării Sistemului informatic naţional RO e-TVA;
    b) asigură elaborarea şi aprobarea procedurilor specifice pentru implementarea şi operaţionalizarea decontului precompletat RO e-TVA;
    c) asigură gestionarea, prelucrarea şi analizarea datelor şi informaţiilor din decontul precompletat RO e-TVA, modulul de valorificare RO e-TVA, precum şi modulele de valorificare specifice prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea şi evidenţierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare şi valorifică aceste informaţii, în condiţiile specifice riscului fiscal, prin structurile de specialitate inspecţie fiscală şi antifraudă fiscală;
    d) verifică, prin intermediul modulului de valorificare a datelor şi informaţiilor RO e-TVA, dacă informaţiile din modulele de valorificare, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1), din declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare, din declaraţia informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional, precum şi din alte surse de date sau informaţii publice furnizate de alte entităţi publice sunt corelate cu decontul precompletat RO e-TVA;
    e) organizează periodic activităţi de îndrumare din oficiu în vederea informării persoanelor impozabile cu privire la decontul precompletat RO e-TVA şi alte aspecte operaţionale care derivă din aplicarea prezentului act normativ;
    f) asigura asistenţa, la cerere, în domeniul fiscal în legătură cu decontul precompletat RO e-TVA;
    g) elaborează materiale informative cu privire la decontul precompletat RO e-TVA şi le publică pe portalul propriu;
    h) elaborează semestrial rapoarte privind situaţia implementării decontului RO e-TVA, a modulului de valorificare RO e-TVA, pe care le înaintează Ministerului Finanţelor, după punerea în aplicare a decontului precompletat RO e-TVA;
    i) îndeplineşte orice alte măsuri pentru a asigura operaţionalizarea, gestionarea şi prelucrarea informaţiilor de specialitate rezultate din decontul precompletat RO e-TVA.


    ART. 11
    Pentru ducerea la îndeplinire a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi pentru atingerea obiectivelor de implementare a decontului precompletat RO e-TVA şi a modalităţii de valorificare a datelor şi informaţiilor din Sistemul informatic naţional RO e-TVA, Ministerul Finanţelor îndeplineşte următoarele atribuţii:
    a) colaborează cu structurile de specialitate ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi ale Centrului Naţional de Informaţii Financiare pentru elaborarea analizelor de business necesare implementării şi operaţionalizării decontului precompletat RO e-TVA, inclusiv pentru asigurarea corelării informaţiilor de specialitate şi a surselor de date preluate din sisteme informatice specifice cu informaţiile specifice din decontul precompletat RO e-TVA;
    b) coordonează metodologic actele procedurale necesare implementării, dezvoltării, operaţionalizării şi funcţionării Sistemului informatic naţional RO e-TVA;
    c) colaborează cu structurile de specialitate din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi Centrului Naţional de Informaţii Financiare pe toată durata întregului proces de implementare, dezvoltare, operaţionalizare şi funcţionare a Sistemului informatic naţional RO e-TVA;
    d) sprijină structurile organizatorice ale Ministerului Finanţelor cu atribuţii în domeniul comunicării/Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală la elaborarea de tutoriale necesare pentru utilizarea de către contribuabili a decontului precompletat RO e-TVA, precum şi pentru realizarea de campanii de promovare, din perspectiva aplicării cadrului legislativ.


    ART. 12
    (1) Pentru gestionarea şi operaţionalizarea decontului precompletat RO e-TVA, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA au următoarele obligaţii:
    a) să verifice datele şi informaţiile din decontul precompletat RO e-TVA transmis prin Spaţiul privat virtual;
    b) să completeze Nota justificativă privind diferenţe RO e-TVA prevăzută la art. 6 şi să o transmită în termen pentru a justifica diferenţele;
    c) să sesizeze orice erori tehnice care rezultă din implementarea decontului precompletat RO e-TVA.

    (2) Persoanele impozabile pot participa la webinarii, seminare, sesiuni de pregătire necesare pentru gestionarea şi implementarea decontului precompletat RO e-TVA organizate de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.

    ART. 13
    (1) Pentru gestionarea decontului precompletat RO e-TVA, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
    a) asigură, după caz, spaţiul de stocare necesar pentru gestionarea bazelor de date aferente Sistemului informatic naţional RO e-TVA, în limita disponibilităţii şi a alocărilor bugetare;
    b) colaborează cu Centrul Naţional de Informaţii Financiare, după caz, pentru dezvoltarea, implementarea, testarea şi operaţionalizarea Sistemului informatic naţional RO e-TVA, necesar gestionării decontului precompletat RO e-TVA, a notificării „Diferenţe operaţiuni impozabile RO e-TVA“ şi a Notei justificative privind diferenţe RO e-TVA;
    c) colaborează cu Centrul Naţional de Informaţii Financiare, după caz, pentru asigurarea mentenanţei componentelor Sistemului informatic naţional RO e-TVA, găzduite de infrastructura Serviciului de Telecomunicaţii Speciale;
    d) colaborează cu Centrul Naţional de Informaţii Financiare, după caz, pentru luarea măsurilor necesare remedierii cauzelor de întrerupere a funcţionării componentelor Sistemului informatic naţional RO e-TVA, găzduite de infrastructura Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, acţionând de îndată pentru asigurarea funcţionării în parametri tehnici optimi, în condiţii de continuitate, siguranţă şi accesabilitate facilă a contribuabililor la datele şi informaţiile necesare;
    e) îndeplineşte orice alte atribuţii tehnice specifice pentru operaţionalizarea şi funcţionarea Sistemului informatic naţional RO e-TVA.

    (2) În aplicarea prevederilor alin. (1), Ministerul Finanţelor şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale emit ordin comun, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin care se stabileşte utilizarea datelor şi informaţiilor pentru funcţionarea Sistemului informatic naţional RO e-TVA.
    (3) Datele şi informaţiile necesare pentru funcţionarea Sistemului informatic naţional RO e-TVA se utilizează cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi a legislaţiei naţionale aplicabile domeniului protecţiei datelor.

    ART. 14
    (1) Pentru îndeplinirea obiectivelor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă, precum şi pentru implementarea, operaţionalizarea şi gestionarea decontului precompletat RO e-TVA se constituie la nivelul Ministerului Finanţelor, prin ordin al ministrului finanţelor, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentului act normativ, Comitetul Naţional pentru Decontul precompletat RO e-TVA, format din reprezentanţi ai următoarelor entităţi:
    a) Ministerul Finanţelor;
    b) Centrul Naţional de Informaţii Financiare;
    c) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
    d) Autoritatea Vamală Română;
    e) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale;
    f) alte entităţi de drept public sau privat, în calitate de invitaţi.

    (2) Comitetul Naţional pentru Decontul precompletat RO e-TVA are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
    a) monitorizează activitatea de elaborare a analizei de business pentru implementarea, operaţionalizarea şi gestionarea decontului precompletat RO e-TVA;
    b) monitorizează activitatea de dezvoltare, testare, punere în producţie a decontului precompletat RO e-TVA în vederea operaţionalizării până la data de 1 august 2024;
    c) monitorizează modul de ducere la îndeplinire a măsurilor necesare pentru operaţionalizarea decontului precompletat RO e-TVA şi asigură luarea măsurilor necesare;
    d) colaborează cu mediul de afaceri pentru asigurarea transparenţei implementării decontului precompletat RO e-TVA;
    e) elaborează rapoarte privind stadiul implementării şi operaţionalizării decontului precompletat RO e-TVA pe care le prezintă ministrului finanţelor spre analiză şi aprobare;
    f) elaborează recomandări pentru îmbunătăţirea modului de dezvoltare, implementare, testare şi operaţionalizare a decontului precompletat RO e-TVA;
    g) îndeplineşte orice alte atribuţii pentru asigurarea implementării, operaţionalizării şi gestionării decontului precompletat RO e-TVA, în conformitate cu obiectivele prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă.


    ART. 15
    Pentru implementarea şi operaţionalizarea decontului precompletat RO e-TVA, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pot fi stabilite termene de depunere pentru declaraţiile fiscale, respectiv declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare şi declaraţia informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional, ale căror date şi informaţii sunt necesare precompletării, înainte de data transmiterii prevăzută la art. 3 alin. (2) către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA a decontului precompletat RO e-TVA.

    ART. 16
    Prevederile art. 6-8 intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    CAP. II
    Măsuri fiscale
    ART. 17
    Articolul 325 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La alineatul (1), partea introductivă va avea următorul cuprins:
    "ART. 325
    (1) Orice persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA conform art. 316 sau 317 trebuie să întocmească şi să depună la organele fiscale competente o declaraţie recapitulativă în care menţionează:"

    2. Alineatul (2) va avea următorul cuprins:
    "(2) Termenul de depunere al declaraţiei recapitulative şi modelul acesteia se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Declaraţia se întocmeşte pentru fiecare lună calendaristică în care ia naştere exigibilitatea taxei pentru operaţiunile prevăzute la alin. (1), respectiv pentru fiecare lună calendaristică în care sunt expediate sau transportate bunuri în cadrul regimului de stocuri la dispoziţia clientului sau în care intervin modificări ale informaţiilor furnizate, conform alin. (1^1)."



    ART. 18
    Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. 17 intră în vigoare la data de 1 iulie 2024.

    ART. 19
    Prin excepţie de la prevederile art. 17, declaraţia recapitulativă aferentă lunii iunie 2024 se depune la organele fiscale competente, până la data de 25 iulie 2024 inclusiv, potrivit modelului în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanţe de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Mihai Diaconu,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 21 iunie 2024.
    Nr. 70.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016