Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 7 din 16 februarie 2022 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/1.998 din 5 noiembrie 2015 de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune în domeniul securităţii aviaţiei, aşa cum a fost modificat prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/103 al Comisiei din 23 ianuarie 2019
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 161 din 17 februarie 2022
Având în vedere obligaţia statelor membre ale Uniunii Europene de elaborare a unui cadru de punere în aplicare, începând cu data de 31 decembrie 2021, a măsurilor detaliate care privesc verificarea standard şi verificarea aprofundată a antecedentelor persoanelor cu atribuţii în securitatea aviaţiei civile, prevăzute de Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/1.998 al Comisiei din 5 noiembrie 2015 de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune în domeniul securităţii aviaţiei, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 299 din 14 noiembrie 2015, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/103 al Comisiei din 23 ianuarie 2019 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/1.998 în ceea ce priveşte clarificarea, armonizarea şi simplificarea, precum şi consolidarea anumitor măsuri specifice de securitate a aviaţiei, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 21 din 24 ianuarie 2019, şi prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/910 al Comisiei din 30 iunie 2020 de modificare a Regulamentelor de punere în aplicare (UE) 2015/1.998, (UE) 2019/103 şi (UE) 2019/1.583 în ceea ce priveşte redesemnarea companiilor aeriene, a operatorilor şi a entităţilor care furnizează controale de securitate pentru mărfurile şi poşta care sosesc din ţări terţe, precum şi amânarea anumitor cerinţe de reglementare în domeniul securităţii cibernetice, al verificării antecedentelor, al standardelor privind sistemele de detectare a explozivilor şi al echipamentelor de detectare a urmelor de explozibili, ca urmare a pandemiei de COVID-19, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 208 din 1 iulie 2020,
luând în considerare că, începând cu data de 31 decembrie 2021, conform punctelor 25 şi 26 din anexa la Regulamentul (UE) 2019/103 al Comisiei din 23 ianuarie 2019, sunt introduse noi măsuri de securitate a aviaţiei civile în ceea ce priveşte recrutarea personalului, în speţă, verificarea aprofundată a antecedentelor pentru anumite categorii de persoane în scopul asigurării unei protecţii mai ridicate a persoanelor şi a bunurilor în interiorul Uniunii Europene prin împiedicarea actelor de intervenţie ilicită îndreptate împotriva aeronavelor civile care pun în pericol securitatea aviaţiei civile,
întrucât neadoptarea măsurilor propuse prin utilizarea procedurii de legiferare pe calea ordonanţei de urgenţă şi, implicit, întârzierea adoptării cadrului legal necesar pentru aplicarea dispoziţiilor privind verificarea aprofundată a antecedentelor vor determina o blocare a procesului de recrutare a personalului cu atribuţii în securitatea aviaţiei, fapt ce: a) poate avea un impact negativ în ceea ce priveşte aplicarea măsurilor de securitate pe aeroporturile din România şi b) poate pune în pericol securitatea şi siguranţa pasagerilor şi a facilităţilor aeroportuare,
în considerarea faptului că elementele de mai sus se constituie într-o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 1
Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte unele măsuri pentru aplicarea în România a prevederilor Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/1.998 al Comisiei din 5 noiembrie 2015 de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune în domeniul securităţii aviaţiei, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/1.998.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) verificarea standard a antecedentelor - verificarea elementelor prevăzute la pct. 11.1.4 din anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/1.998;
b) verificarea aprofundată a antecedentelor - procesul suplimentar unei verificări standard a antecedentelor, prin care sunt verificate informaţiile şi datele necesare pentru stabilirea capacităţii unei persoane de a îndeplini o funcţie în domeniul securităţii aviaţiei, astfel cum sunt prevăzute la pct. 11.1.3 din anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/1.998.
ART. 3
(1) Categoriile de persoane care necesită o verificare standard a antecedentelor sunt cele prevăzute în anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/1.998.
(2) Verificarea standard a antecedentelor şi confirmarea încheierii cu succes a acesteia sunt în responsabilitatea entităţii angajatoare a persoanei care necesită o astfel de verificare şi se realizează în conformitate cu prevederile anexei la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/1.998 şi ale Programului naţional de securitate a aviaţiei civile, elaborat şi aprobat în conformitate cu prevederile art. 95 alin. (1) din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian.
ART. 4
(1) Categoriile de persoane prevăzute la pct. 11.1.2 din anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/1.998, care necesită o verificare aprofundată a antecedentelor, se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, la propunerea fundamentată a Autorităţii Aeronautice Civile Române, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Verificarea aprofundată a antecedentelor se efectuează de către Serviciul Român de Informaţii, Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Apărării Naţionale, conform atribuţiilor ce le revin, la solicitarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, după ce persoana a trecut cu succes prin verificarea standard a antecedentelor.
(3) Instituţiile prevăzute la alin. (2) analizează solicitarea potrivit competenţelor ce le revin şi comunică Autorităţii Aeronautice Civile Române, în termenul şi prin mijloacele prevăzute în dispoziţiile comune aprobate conform prevederilor art. 9, rezultatul verificărilor aprofundate, sub forma unui aviz favorabil sau, după caz, nefavorabil.
(4) După obţinerea avizului favorabil prevăzut la alin. (3), Autoritatea Aeronautică Civilă Română emite avizul pozitiv prin care confirmă că persoana supusă verificărilor a trecut cu succes de etapa verificării aprofundate a antecedentelor.
(5) În cazul în care, în urma verificării situaţiilor descrise la art. 6, una dintre instituţiile prevăzute la alin. (2) comunică Autorităţii Aeronautice Civile Române avizul nefavorabil cu privire la persoana verificată, Autoritatea Aeronautică Civilă Română emite avizul negativ prin care confirmă că persoana supusă verificărilor nu a trecut cu succes de etapa verificării aprofundate a antecedentelor.
(6) În situaţiile în care, ulterior comunicării unui aviz favorabil, instituţiile prevăzute la alin. (2) obţin date şi informaţii care conduc la un alt rezultat al verificărilor decât cel iniţial, comunică Autorităţii Aeronautice Civile Române acest fapt, în vederea retragerii avizului pozitiv.
(7) Serviciul Român de Informaţii, Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Apărării Naţionale efectuează din oficiu verificări aprofundate şi validează rezultatul acestora pentru personalul propriu, fără a fi necesar avizul Autorităţii Aeronautice Civile Române.
(8) Avizele emise de Autoritatea Aeronautică Civilă Română reprezintă acte administrative care intră sub incidenţa dispoziţiilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 5
Pentru derularea procesului de verificare aprofundată a antecedentelor, instituţiile implicate asigură infrastructura de comunicare necesară.
ART. 6
Nu poate trece cu succes de etapa verificării aprofundate a antecedentelor persoana care se află în una dintre următoarele situaţii:
a) este implicată în acţiuni ce prezintă ameninţări la adresa securităţii naţionale, care intră sub incidenţa dispoziţiilor Legii nr. 51/1991 privind securitatea naţională a României, republicată, cu completările ulterioare;
b) a fost condamnată pentru o infracţiune gravă, în definiţia dată acestei expresii la art. 2 lit. (i) din Legea nr. 284/2018 privind utilizarea datelor din registrul cu numele pasagerilor din transportul aerian pentru prevenirea, depistarea, investigarea şi urmărirea penală a infracţiunilor de terorism şi a infracţiunilor grave, precum şi pentru prevenirea şi înlăturarea ameninţărilor la adresa securităţii naţionale;
c) a fost condamnată pentru infracţiuni comise cu intenţie, pentru care pedeapsa prevăzută de lege este detenţiunea pe viaţă sau închisoarea al cărei maxim special este de cel puţin 1 an, altele decât cele prevăzute la lit. b).
ART. 7
Cheltuielile generate de activităţile desfăşurate de către instituţiile cu atribuţii în implementarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă se suportă din bugetele proprii ale acestora.
ART. 8
În exercitarea atribuţiilor care îi revin în domeniul securităţii aviaţiei civile, conducătorul Autorităţii Aeronautice Civile Române este asimilat şefilor departamentelor prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 51/1991, republicată, cu completările ulterioare.
ART. 9
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţe, ministrul transporturilor şi infrastructurii, ministrul apărării naţionale, ministrul afacerilor interne şi directorul Serviciului Român de Informaţii aprobă, prin ordin comun, dispoziţii privind aplicarea acesteia.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Sorin Mihai Grindeanu
p. Ministrul apărării naţionale,
Simona Cojocaru,
secretar de stat
Ministrul afacerilor interne,
Lucian Nicolae Bode
Ministrul afacerilor externe,
Bogdan Lucian Aurescu
Bucureşti, 16 februarie 2022.
Nr. 7.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: