Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 69 din 21 iunie 2024  pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul gestionării şi implementării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum şi pentru alte măsuri fiscale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 69 din 21 iunie 2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul gestionării şi implementării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum şi pentru alte măsuri fiscale

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 582 din 21 iunie 2024
    Având în vedere intrarea în vigoare la data de 1 iulie 2024 a prevederilor legale privind obligativitatea transmiterii facturilor prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura,
    întrucât legislaţia privind sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura nu conţine prevederi referitoare la situaţia în care facturile sunt emise de organele de executare silită, executorii judecătoreşti şi Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, în numele şi în contul furnizorilor/prestatorilor, fiind necesară crearea unui registru în care să figureze aceste organe de executare silită,
    având în vedere că în lipsa acestei reglementări organele de executare silită, executorii judecătoreşti şi Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate nu vor avea posibilitatea transmiterii facturilor emise prin sistemul RO e-Factura, fiind puşi în situaţia nerespectării prevederilor legale,
    deoarece pentru asigurarea funcţionării în bune condiţii a sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura este necesară reglementarea unor excepţii în cazul operaţiunilor efectuate către şi de către anumite categorii de persoane, precum misiunile diplomatice şi oficiile consulare, Comunitatea Europeană, Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, Banca Centrală Europeană, Banca Europeană de Investiţii, Comisia Europeană sau alte organisme internaţionale, forţele armate ale statelor membre NATO, având în vedere că aceste categorii de persoane efectuează doar accidental operaţiuni economice şi costurile implicate depăşesc efectele scontate, iar nereglementarea acestei excepţii ar putea avea consecinţe în ceea ce priveşte relaţia statului român cu acestea,
    având în vedere complexitatea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, se impune adaptarea treptată a unor categorii de persoane care dispun de resurse limitate şi care fie desfăşoară ocazional activităţi economice, fie aplică un regim special de impozitare din punctul de vedere al TVA, respectiv regimul special pentru agricultori, prin instituirea unei perioade tranzitorii până la data de 1 iulie 2025 în care aceştia pot opta pentru utilizarea sistemului, întrucât neadoptarea unui regim derogatoriu pe o perioadă suficientă de timp ar conduce la imposibilitatea respectării de către acestea a prevederilor legale, cu consecinţe pecuniare.
    Luând în considerare faptul că registrele necesare pentru funcţionarea în bune condiţii a sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura trebuie să fie organizate în cel mai scurt timp,
    în considerarea faptului că data de 1 august 2024 este termenul pentru implementarea de către Ministerul Finanţelor a Sistemului informatic naţional RO e-TVA, al cărui scop este de a precompleta informaţii privind operaţiunile impozabile în deconturile de TVA şi de a le pune la dispoziţia persoanelor impozabile prin intermediul Spaţiului privat virtual, scop în care este necesară extinderea utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi în relaţia B2C,
    având în vedere necesitatea identificării exacte a faptei sancţionate pentru nerespectarea termenului-limită de 5 zile calendaristice pentru transmiterea facturilor prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura,
    având în vedere componenta 8 - „Reforma fiscală şi reforma sistemului de pensii“, asumată de Ministerul Finanţelor prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, care cuprinde şi reforma administraţiei fiscale şi revizuirea cadrului fiscal,
    întrucât introducerea elementelor suplimentare pe bonul fiscal în format QR facilitează preluarea automată de date de către aplicaţii informatice, în vederea verificării de către contribuabili, inclusiv de pe dispozitive mobile, a realităţii emiterii, cu un aparat de marcat fiscalizat, a bonurilor fiscale primite de la operatorii economici, măsură care contribuie la combaterea evaziunii fiscale,
    având în vedere urgenţa obţinerii veniturilor suplimentare la bugetul de stat, în condiţiile în care fenomenele de neconformare fiscală afectează negativ încasările la bugetul statului,
    ţinând cont de faptul că înscrierea pe bonul fiscal, la cererea beneficiarului, a codului de identificare fiscală, aşa cum este definit acesta în cuprinsul prevederilor art. 82 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, este o informaţie absolut necesară pentru generarea formularelor electronice precompletate cu informaţii disponibile în bazele de date ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, lipsa acestor date fiind de natură să impieteze asupra procesului de transformare digitală a serviciilor publice din domeniul fiscal,
    întrucât îmbunătăţirea proceselor de administrare a impozitelor şi taxelor, prin digitalizarea administraţiei fiscale, contribuie la reducerea evaziunii fiscale,
    deoarece combaterea acestui fenomen vizează interesul public şi strategic al României, raportat şi la urgenţa obţinerii veniturilor suplimentare pentru asigurarea sustenabilităţii bugetului de stat,
    ţinând seama că procesul de implementare a măsurilor este consumator de timp şi, pentru obţinerea efectelor scontate, reclamă aprobarea urgentă a cadrului legal necesar, orice întârziere putând periclita atingerea obiectivelor, cu consecinţe directe în ceea ce priveşte asigurarea creşterii veniturilor bugetare,
    având în vedere necesitatea prevenirii acumulării de noi arierate de către contribuabili, cu riscul accentuării dificultăţilor financiare în a-şi respecta obligaţiile de plată,
    pentru evitarea impactului negativ asupra colectării creanţelor bugetare,
    în considerarea faptului că statul român se comportă ca un creditor prudent în încasarea veniturilor la bugetul general consolidat cu scopul creşterii eficienţei colectării obligaţiilor bugetare,
    întrucât neadoptarea în regim de urgenţă a măsurilor propuse poate conduce, pe de o parte, la întârzieri sau chiar la nerespectarea angajamentelor statului român referitoare la asigurarea unui comportament economic de natură a respecta principiul creditorului privat prudent în economie şi, pe de altă parte, poate conduce la afectarea interesului general al statului prin neîncasarea unor creanţe,
    în scopul unei mai bune încasări a obligaţiilor fiscale care reprezintă accize la bugetul de stat, în condiţiile în care acestea sunt taxe speciale percepute direct sau indirect asupra consumului produselor accizabile şi sunt plătite de către cumpărător, iar plătitorul de accize are obligaţia să le declare şi să le plătească la bugetul de stat, şi ţinând cont de faptul că există un risc crescut al contribuabililor care activează în acest domeniu specific,
    în considerarea faptului că aceste elemente constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 960 din 7 octombrie 2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2 alineatul (1), după litera n) se introduce o nouă literă, lit. n^1), cu următorul cuprins:
    "n^1) relaţia B2C - tranzacţia având ca obiect execuţia de lucrări, livrarea de bunuri/produse şi/sau prestarea de servicii dintre un operator economic - persoană impozabilă stabilită în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi o persoană neimpozabilă, alta decât cea pentru care se aplică prevederile lit. m) şi ale art. 9^1;"

    2. La capitolul I, titlul secţiunii a 4-a se modifică şi va avea următorul cuprins:
    " SECŢIUNEA a 4-a
    Facturarea electronică în relaţiile B2B şi B2C
"

    3. La articolul 10, alineatul (5) se abrogă.
    4. La articolul 10, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(7) Termenul-limită pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile calendaristice de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare."

    5. După articolul 10 se introduc nouă noi articole, art. 10^1-10^9, cu următorul cuprins:
    "ART. 10^1
    (1) În perioada 1 iulie 2024-31 decembrie 2024, operatorii economici - persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent dacă sunt sau nu înregistraţi în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii care au locul livrării/prestării în România conform art. 275, 278 şi 279 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, efectuate în relaţia B2C, astfel cum este definită la art. 2 alin. (1) lit. n^1), pot transmite facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura.
    (2) Începând cu data de 1 ianuarie 2025, operatorii economici - persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent dacă sunt sau nu înregistraţi în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii care au locul livrării/prestării în România conform art. 275, 278 şi 279 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, efectuate în relaţia B2C, astfel cum este definită la art. 2 alin. (1) lit. n^1), au obligaţia să transmită facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura. Fac excepţie facturile simplificate emise conform art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Livrările de bunuri/Prestările de servicii efectuate către o persoană fizică care se identifică în relaţia cu furnizorul/ prestatorul prin codul numeric personal se consideră efectuate în relaţia B2C.
    (4) Furnizorii prevăzuţi la alin. (1) şi (2) sunt obligaţi să transmită facturile emise către destinatari conform prevederilor art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    ART. 10^2
    (1) Organele de executare silită, inclusiv executorii judecătoreşti şi Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, care emit facturi în numele şi în contul furnizorilor, persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent dacă furnizorii sunt sau nu înregistraţi în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru livrările de bunuri efectuate în cadrul operaţiunilor de executare silită sau de valorificare a bunurilor mobile şi imobile sechestrate în cadrul procesului penal, au obligaţia să respecte prevederile art. 5, 9^1, art. 10 alin. (1) şi art. 10^1 alin. (2) şi (4).
    (2) Furnizorii în numele şi în contul cărora se emit facturi de către persoanele prevăzute la alin. (1) nu au obligaţia respectării prevederilor art. 5, 9^1, art. 10 alin. (1) şi art. 10^1 alin. (2) şi (4).
    (3) Facturile prevăzute la alin. (1) care se transmit prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, conform prevederilor art. 5, 9^1 şi art. 10 alin. (1), se transmit şi furnizorului prin intermediul sistemului.
    (4) Pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alin. (1) se organizează Registrul RO e-Factura executări silite.
    ART. 10^3
    Persoanele impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care emit facturi pentru operaţiuni care nu sunt în sfera de aplicare a TVA sau pentru sume care nu se includ în baza de impozitare a TVA, conform Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care nu există obligaţia emiterii unei facturi conform art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, nu au obligaţia utilizării sistemului naţional RO e-Factura pentru aceste facturi.
    ART. 10^4
    Autofacturile emise de persoanele impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în baza prevederilor art. 319 alin. (8) din acelaşi act normativ, se consideră facturi emise în relaţia B2B.
    ART. 10^5
    (1) Utilizarea sistemului naţional RO e-Factura nu este obligatorie pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de către persoanele prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. j)-n) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Persoanele prevăzute la alin. (1) pot opta pentru utilizarea sistemului naţional RO e-Factura. În situaţia în care optează pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional RO e-Factura, aceste persoane sunt obligate să fie înregistrate în Registrul RO e-Factura opţional.
    (3) Persoanele prevăzute la alin. (1) care au optat pentru utilizarea sistemului naţional RO e-Factura sunt înscrise în Registrul RO e-Factura opţional începând cu data de 1 a lunii următoare exercitării opţiunii.
    (4) Operatorii economici - persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care livrează bunuri/ prestează servicii către persoanele prevăzute la alin. (1) nu au obligaţia transmiterii facturilor emise către acestea prin sistemul naţional RO e-Factura, cu excepţia situaţiei în care beneficiarii au optat pentru utilizarea sistemului.
    ART. 10^6
    (1) Asociaţiile şi fundaţiile constituite în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, alte asociaţii fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, nu au obligaţia utilizării sistemului naţional RO e-Factura pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025.
    (2) Persoanele prevăzute la alin. (1) pot opta pentru utilizarea sistemului naţional RO e-Factura. În situaţia în care optează pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional RO e-Factura, aceste persoane sunt obligate să fie înregistrate în Registrul RO e-Factura opţional.
    (3) Persoanele prevăzute la alin. (1) care au optat pentru utilizarea sistemului naţional RO e-Factura sunt înscrise în Registrul RO e-Factura opţional începând cu data de 1 a lunii următoare exercitării opţiunii.
    (4) Persoanele prevăzute la alin. (1) care desfăşoară activităţi economice au obligaţia de a solicita înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu până la data de 1 iulie 2025, în cazul în care nu au optat deja pentru aplicarea sistemului RO e-Factura. Persoanele prevăzute la alin. (1) care încep să desfăşoare activităţi economice după data de 30 iunie 2025 au obligaţia de a solicita înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu înainte de a începe desfăşurarea activităţilor economice şi sunt înscrise în registru în termen de 3 zile lucrătoare de la data solicitării.
    (5) Registrul RO e-Factura obligatoriu devine operaţional începând cu data de 1 iulie 2025.
    (6) Operatorii economici - persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care livrează bunuri/ prestează servicii către persoanele prevăzute la alin. (1) nu au obligaţia transmiterii facturilor emise către acestea prin sistemul naţional RO e-Factura, cu excepţia situaţiei în care beneficiarii sunt înscrişi în Registrul RO e-Factura opţional sau, începând cu data de 1 iulie 2025, în Registrul RO e-Factura obligatoriu.
    ART. 10^7
    (1) Agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori prevăzut la art. 315^1 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, nu au obligaţia utilizării sistemului naţional RO e-Factura pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025.
    (2) Persoanele prevăzute la alin. (1) pot opta pentru utilizarea sistemului naţional RO e-Factura. În situaţia în care optează pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional RO e-Factura, aceste persoane sunt obligate să fie înregistrate în Registrul RO e-Factura opţional.
    (3) Persoanele prevăzute la alin. (1) care au optat pentru utilizarea sistemului naţional RO e-Factura sunt înscrise în Registrul RO e-Factura opţional începând cu data de 1 a lunii următoare exercitării opţiunii.
    (4) Persoanele prevăzute la alin. (1) au obligaţia de a solicita înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu până la data de 1 iulie 2025, în cazul în care nu au optat deja pentru aplicarea sistemului naţional RO e-Factura. Persoanele prevăzute la alin. (1) care încep să desfăşoare activităţi economice după data de 30 iunie 2025 au obligaţia de a solicita înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu înainte de a începe desfăşurarea activităţilor economice şi sunt înscrise în registru în termen de 3 zile lucrătoare de la data solicitării.
    (5) Operatorii economici - persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care livrează bunuri/prestează servicii către persoanele prevăzute la alin. (1) nu au obligaţia transmiterii facturilor emise către acestea prin sistemul naţional RO e-Factura, cu excepţia situaţiei în care beneficiarii sunt înscrişi în Registrul RO e-Factura opţional sau, începând cu data de 1 iulie 2025, în Registrul RO e-Factura obligatoriu.
    ART. 10^8
    Procedura privind organizarea şi înscrierea în cadrul Registrului RO e-Factura opţional, Registrului RO e-Factura executări silite şi Registrului RO e-Factura obligatoriu se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Registrul RO e-Factura opţional şi Registrul RO e-Factura obligatoriu sunt publice şi se afişează pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
    ART. 10^9
    În cazul în care este obligatorie transmiterea facturii prin sistemul naţional RO e-Factura, beneficiarii care nu primesc facturile prin sistem în termenul prevăzut la art. 10 alin. (7), pentru livrări de bunuri/prestări de servicii pentru care plata se face la momentul livrării/prestării, pot notifica organele fiscale competente în acest sens. Procedura de notificare şi măsurile ce urmează a fi luate de organul fiscal în vederea transmiterii facturilor de către emitenţi prin intermediul sistemului se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."



    ART. II
    Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 977 din 27 octombrie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul LIX, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Prevederile alin. (3) nu se aplică, începând cu data de 1 iulie 2024, dacă operatorii economici - persoane impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România, au optat pentru utilizarea sistemului naţional RO e-Factura."

    2. La articolul LXV punctul 4, alineatele (2) şi (3) ale articolului 10 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) În situaţia în care emitentul facturii electronice optează conform art. 13 pentru transmiterea acesteia în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, acesta este obligat să fie înregistrat în Registrul operatorilor care au optat pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, denumit în continuare «Registrul RO e-Factura opţional». Operatorii economici nestabiliţi în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care au optat pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi au fost înscrişi în Registrul RO e-Factura până la data de 1 iulie 2024 se preiau automat în Registrul RO e-Factura opţional.
(3) Operatorul economic care a optat pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura este înscris în Registrul RO e-Factura opţional începând cu data de 1 a lunii următoare exercitării opţiunii. De la momentul înscrierii în Registrul RO e-Factura opţional, emitentul dobândeşte şi calitatea de destinatar."

    3. La articolul LXV punctul 6, articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 11
    În cazul în care emitentul facturii electronice a optat pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, utilizarea facturii electronice este considerată acceptată la data comunicării în acest sistem."

    4. La articolul LXV punctul 9, litera c) de la alineatul (1) al articolului 13^2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) nerespectarea de către emitentul facturii, persoană impozabilă stabilită în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, a prevederilor art. 10 alin. (7) pentru una sau mai multe facturi al căror termen-limită de transmitere în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura intervine în cursul unei luni calendaristice;"

    5. La articolul LXV punctul 9, după litera c) de la alineatul (1) al articolului 13^2 se introduc două noi litere, lit. d) şi e), cu următorul cuprins:
    "d) nerespectarea de către operatorii economici - persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, a prevederilor art. 10^1 alin. (2), începând cu data de 1 iulie 2025, pentru una sau mai multe facturi al căror termen-limită de transmitere în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura intervine în cursul unei luni calendaristice;
e) nerespectarea de către organele de executare silită, inclusiv executorii judecătoreşti şi Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, a prevederilor art. 10 alin. (1) şi, începând cu data de 1 iulie 2025, a prevederilor art. 10^1 alin. (2)."

    6. La articolul LXV punctul 9, alineatele (3) şi (4) ale articolului 13^2 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. c) şi d) se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, definiţi potrivit legii, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, definiţi potrivit legii, şi cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum şi pentru persoanele fizice.
(4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor prevăzute la alin. (1)-(3^1) se fac de către organele fiscale competente."

    7. La articolul LXV punctul 9, după alineatul (3) al articolului 13^2 se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Contravenţia prevăzută la alin. (1) lit. e) se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru fiecare factură emisă pentru care nu au fost respectate prevederile art. 10 alin. (1) şi art. 10^1 alin. (2)."



    ART. III
    Ordinele preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală prevăzute la art. I pct. 5 referitor la dispoziţiile art. 10^8 şi 10^9 ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările din prezenta ordonanţă de urgenţă, se emit în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ART. IV
    Prevederile art. I şi II intră în vigoare la data de 1 iulie 2024.

    ART. V
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 4, alineatul (2) se modifică şi avea următorul cuprins:
    "(2) Bonul fiscal emis de aparatul de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (2) trebuie să conţină pe lângă elementele definite la alin. (1) şi următoarele elemente: unitatea de măsură, codul de identificare fiscală al beneficiarului, la cererea acestuia, precum şi numărul de identificare al bonului."

    2. La articolul 4, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Data şi ora emiterii bonului fiscal, numărul de identificare al bonului fiscal, precum şi seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (2) se tipăresc pe bonul fiscal şi sub formă de cod QR."

    3. La articolul 4, alineatul (7) se modifică şi avea următorul cuprins:
    "(7) Raportul fiscal de închidere zilnică emis de aparatul de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (2) trebuie să conţină pe lângă datele definite la alin. (6) şi următoarele date: numărul de bonuri fiscale care au înscris codul de identificare fiscală al beneficiarului, valoarea totală a acestora, total taxă pe valoarea adăugată aferentă, identificatorul jurnalului electronic, numărul şi valoarea reducerilor, anulărilor, sume de serviciu, precum şi sumele rezultate pentru fiecare mijloc de plată utilizat. Sumele de serviciu reprezintă sumele de bani utilizate pentru plata restului către client, puse la dispoziţia operatorului aparatului de marcat electronic fiscal la începutul fiecărei zile de lucru. Acestea se regăsesc în soldul contului de casă şi, de asemenea, în soldul de la sfârşitul zilei de lucru."

    4. La articolul 10, litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "f) emiterea bonului fiscal conţinând date eronate, altele decât cele prevăzute la lit. c), sau fără ca acesta să conţină toate datele prevăzute la art. 4 alin. (1), (2) şi (2^1);"



    ART. VI
    (1) Prin derogare de la dispoziţiile art. 4 alin. (2^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările din prezenta ordonanţă de urgenţă, în cazul modelelor de aparate de marcat electronice fiscale pentru care, în urma testării la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti se constată că din punct de vedere tehnic nu este posibilă tipărirea sub formă de cod QR a datei şi orei emiterii bonului fiscal, a numărului de identificare al bonului fiscal, precum şi a seriei fiscale a aparatului de marcat electronic fiscal, utilizatorii acestor aparate de marcat electronice fiscale au obligaţia de a se conforma prevederilor art. 4 alin. (2^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările din prezenta ordonanţă de urgenţă, în termen de maximum doi ani de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (2) În urma testării, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti eliberează, dacă este cazul, distribuitorilor autorizaţi un document din care rezultă că modelul testat nu îndeplineşte condiţiile tehnice pentru tipărirea pe bonul fiscal sub formă de cod QR a informaţiilor prevăzute la art. 4 alin. (2^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările din prezenta ordonanţă de urgenţă, şi emite avizul tehnic sau suplimentul de aviz tehnic, după caz, dacă modelul testat îndeplineşte celelalte condiţii prevăzute de lege.

    ART. VII
    În termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Finanţelor modifică şi completează în mod corespunzător prevederile normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. VIII
    Ordonanţa Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 5 august 2019, aprobată prin Legea nr. 216/2021, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1 alineatul (5), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:
    "e) obligaţiile fiscale care reprezintă accize."

    2. La articolul 4, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Măsura de anulare a unor obligaţii bugetare principale poate avea loc pentru maximum 50% din totalul obligaţiilor bugetare principale, în condiţiile alin. (6)-(9), şi nu poate avea ca obiect obligaţii bugetare principale şi accesorii prevăzute la art. 1 alin. (5) lit. c)-e)."

    3. La articolul 9 alineatul (3), după litera l) se introduce o nouă literă, lit. m), cu următorul cuprins:
    "m) să se achite obligaţiile fiscale prevăzute la art. 1 alin. (5) lit. e), nestinse la data comunicării deciziei de înlesnire la plată şi care nu fac obiectul înlesnirii la plată, în termen de cel mult 30 de zile de la data comunicării acestei decizii."

    4. La articolul 11, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) În cazul în care se solicită modificarea înlesnirii la plată, accesoriile aferente sumelor care se includ în înlesnire se amână la plată în vederea scutirii, cu excepţia penalităţilor prevăzute la art. 12 alin. (2) care se includ în înlesnire."

    5. La articolul 12, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) Pentru obligaţiile bugetare ce formează obiect al restructurării, cu excepţia obligaţiilor bugetare principale prevăzute la art. 1 alin. (5) lit. c)-e), nu se datorează şi nu se calculează obligaţii de plată accesorii de la data aprobării planului de restructurare."



    ART. IX
    Prevederile art. VIII se aplică pentru solicitările de restructurare, precum şi pentru cererile de modificare/ menţinere a înlesnirilor la plată depuse după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Mihai Diaconu,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 21 iunie 2024.
    Nr. 69.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016