Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 68 din 21 iunie 2024  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea preţului la energie, suportat parţial din fonduri externe nerambursabile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 68 din 21 iunie 2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea preţului la energie, suportat parţial din fonduri externe nerambursabile

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 582 din 21 iunie 2024
    Ţinând cont de faptul că, prin Legea nr. 428/2023 privind stabilirea unor măsuri pentru acordarea unui sprijin temporar aferent anului 2024 categoriilor de persoane vulnerabile, pentru compensarea costului aferent achiziţiei şi montării unor sisteme tehnice de stabilire a consumurilor individuale de energie termică, în imobile de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, a fost instituit sprijinul temporar aferent anului 2024 pentru compensarea costului aferent achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, în imobile de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică sau dotate cu o sursă proprie locală de producere a energiei termice, începând cu data de 31 august 2024,
    luând în considerare necesitatea instituirii cu celeritate a unui cadru legal coerent care să permită accesarea fondurilor din cadrul Fondului pentru modernizare în corelare directă cu obţinerea de rezultate şi implementarea investiţiilor cu scopul de a avea un impact de durată asupra modernizării sectorului energetic, precum şi asupra evoluţiei preţului la energie pentru consumurile energetice destinate populaţiei şi gospodăriilor individuale,
    luând în considerare faptul că implementarea sprijinului acordat conform prezentei ordonanţe de urgenţă are un grad ridicat de complexitate şi necesită o perioadă considerabilă de timp pentru pregătire, fiind necesară asigurarea imediată a cadrului normativ care să permită demararea programului de sprijin pentru compensarea preţului la energie pentru categoriile de persoane vulnerabile,
    având în vedere situaţia determinată de creşterea preţurilor în domeniul energetic pe plan internaţional, precum şi efectele provocate de aceste creşteri pentru toate domeniile de activitate socioeconomice din România, fiind necesară reglementarea unui cadru care să permită utilizarea în condiţii de maximă eficienţă şi cu impact multiplicator a alocării aferente României din Fondul pentru modernizare, promovarea unor măsuri de eficienţă energetică şi de eliminare a blocajelor existente, inclusiv în ceea ce priveşte investiţiile,
    ţinând cont de faptul că au fost înregistrate creşteri semnificative ale preţurilor la energie, cauzate de evoluţia preţului la energie, pentru consumurile energetice destinate populaţiei şi gospodăriilor individuale, ceea ce a dus la înregistrarea creşterii preţului final la consumator pentru energia termică livrată populaţiei în sistem centralizat, fapt ce afectează condiţiile de trai ale gospodăriilor, în special pentru consumatorul vulnerabil,
    luând în considerare faptul că la nivelul Comisiei Europene s-a luat iniţiativa de a sprijini consumatorii vulnerabili pentru a compensa preţul la energie, dar şi pentru a sprijini mediul de afaceri cu granturi pentru capital de lucru în vederea compensării cheltuielilor cu utilităţile,
    ţinând seama de faptul că neadoptarea acestor măsuri în regim de urgenţă generează urmări cu impact negativ major la nivelul populaţiei, având în vedere provocările actuale de natură geopolitică, precum şi caracterul extraordinar al măsurilor ce se impun a fi adoptate în regim de urgenţă în vederea creşterii standardului de viaţă a populaţiei şi modernizării reţelelor energetice,
    luând în considerare faptul că lipsa reglementării unitare a cadrului instituţional şi financiar general aplicabil finanţărilor asigurate în cadrul Fondului pentru modernizare generează întârzieri în implementarea acestuia, cu impact asupra gradului de utilizare a fondurilor alocate României,
    având în vedere că elementele sus-menţionate vizează interesul public şi strategic şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea preţului la energie, suportat parţial din fonduri externe nerambursabile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1179 din 8 decembrie 2022, aprobată prin Legea nr. 24/2024, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    (1) Prin prezenta ordonanţă de urgenţă se stabilesc măsurile pentru acordarea unui sprijin temporar aferent anului 2023 categoriilor de persoane vulnerabile, pentru a compensa preţul la energie indiferent de natura acesteia, respectiv energie electrică, energie termică furnizată în regim centralizat, gaze, butelie, butan, lemn de foc, rumeguş, cărbune, păcură, peleţi, brichete, combustibili lichizi sau solizi şi orice alte materiale de încălzire care pot fi utilizate la încălzirea locuinţelor, precum şi a unui sprijin temporar aferent anului 2024 pentru compensarea, începând cu data de 31 decembrie 2024, a costului aferent achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, în imobile de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică sau dotate cu o sursă proprie locală de producere a energiei termice."

    2. La articolul 2, literele e), g), h^1) şi j) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "e) card de energie - certificat emis şi tipărit pe suport hârtie, distribuit şi comunicat prin trimitere de corespondenţă cu confirmare de primire de către Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., fără valoare nominală, cu valabilitate pe teritoriul României, prin care se conferă titularului dreptul de a beneficia de sprijin pentru compensarea parţială a cheltuielilor cu energia;
    ................................................................................................
g) dovada serviciului de mandat poştal - documentul justificativ, cu regim special, emis în formă materială şi/sau, după caz, în format electronic pentru plăţile efectuate la domiciliul beneficiarului de sprijin, la sediul subunităţilor poştale, precum şi prin intermediul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de către Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., prin care beneficiarul sprijinului efectuează plăţile prin serviciul de mandat poştal, respectiv prin care sunt virate în conturile de disponibil ale furnizorilor de energie sumele datorate de beneficiarii de sprijin pentru consumul de energie;
    ...............................................................................................
h^1) sprijin pentru compensarea costului aferent achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică - sprijin finanţat din Fondul pentru modernizare, acordat în condiţiile stabilite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023;
    ...............................................................................................
j) unitate de implementare a sprijinului constând în compensarea preţului la energie indiferent de natura acesteia, respectiv energie electrică, energie termică furnizată în regim centralizat, gaze, butelie, butan, lemn de foc, rumeguş, cărbune, păcură, peleţi, brichete, combustibili lichizi sau solizi şi orice alte materiale de încălzire care pot fi utilizate la încălzirea locuinţelor - structura de specialitate din cadrul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, respectiv Direcţia generală implementare POAD, cu rol de beneficiar al finanţării nerambursabile aferente Programului operaţional Capital uman, Programului operaţional Competitivitate, Programului operaţional Capacitate administrativă şi Programului operaţional Infrastructura mare pentru perioada de programare 2014-2020, pentru cheltuielile care urmează a fi decontate din fonduri externe nerambursabile;"

    3. La articolul 2, literele d^1) şi f^1) se abrogă.
    4. La articolul 2, după litera j) se introduce o nouă literă, lit. j^1), cu următorul cuprins:
    "j^1) unitate de implementare a sprijinului constând în compensarea costului achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică - structura de specialitate din cadrul Ministerului Energiei;"

    5. La articolul 3 alineatul (1), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    (1) Beneficiază de sprijin pentru compensarea preţului la energie, sub formă de plăţi prin serviciul de mandat poştal, următoarele categorii de persoane şi familii, denumite în continuare beneficiari:"

    6. La articolul 3, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Sprijinul pentru compensarea costului achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, prevăzut la art. 1 alin. (1), se acordă în condiţiile stabilite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023."

    7. La articolul 5, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Sprijinul acordat categoriilor de beneficiari prevăzute la art. 3 alin. (1) se acordă numai pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru achitarea datoriilor curente şi/sau restante faţă de furnizorii de energie, prin mecanismul specific prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă."

    8. La articolul 5, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:
    "(6) Sprijinul pentru compensarea costului achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, prevăzut la art. 1 alin. (1), se acordă prin mecanismul specific stabilit conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023."

    9. La articolul 6, alineatele (1), (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 6
    (1) Sprijinul pentru compensarea facturilor la energie se acordă categoriilor de beneficiari prevăzute la art. 3 alin. (1), pe baza cardului de energie, denumit în continuare card, emis pe baza listelor de potenţiali beneficiari comunicate de către Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, denumit în continuare MMSS.
    ..................................................................................................
    (4) Deţinerea cardului de energie confirmă titularului calitatea de beneficiar al sprijinului pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru achitarea datoriilor curente şi/sau restante la furnizorii de energie; acesta nu are valoare nominală şi nu poate face obiectul tranzacţionării. Orice tentativă de tranzacţionare atrage după sine anularea cardului de energie, precum şi a dreptului de a deţine sume în mandat poştal pentru a compensa preţul la energie, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (5) Cardul de energie oferă dreptul beneficiarului să efectueze plăţi prin serviciul de mandat poştal, pentru decontarea datoriilor curente şi/sau restante pe care acesta le are către furnizorii de energie pentru consumurile de energie pe care le înregistrează la locul de consum pentru care se îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 3 alin. (3)."

    10. La articolul 6, alineatele (6^1)-(6^3) se abrogă.
    11. La articolul 6 alineatul (8), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) să utilizeze cardul de energie numai pentru a folosi sumele primite, pentru a efectua plăţi prin serviciul de mandat poştal prin intermediul Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A., numai în vederea decontării datoriilor curente şi/sau restante faţă de furnizorii de energie;"

    12. La articolul 6, alineatul (11^1) se abrogă.
    13. La articolul 7, alineatele (1), (4), (5) şi (6)-(6^2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 7
    (1) În baza cardurilor de energie emise în condiţiile art. 6 alin. (2), fiecare dintre beneficiarii prevăzuţi de art. 3 alin. (1) poate efectua plăţi prin serviciul de mandat poştal pentru datoriile curente şi/sau restante către furnizorii de energie indicaţi de beneficiarii sprijinului pentru compensarea preţului la energie, indicate de către beneficiari, pe bază de documente justificative emise în condiţiile legii.
    ..................................................................................................
    (4) Conturile de sume în mandat poştal deschise pentru fiecare beneficiar sunt conturi de evidenţă extracontabile, care funcţionează drept conturi de pasiv, prin intermediul cărora se creditează sumele trimise în mandat poştal la fiecare tranşă virată beneficiarului de sprijin pentru compensarea preţului la energie şi se debitează cu plăţile efectuate prin serviciul de mandat poştal de către beneficiarul sprijinului. Soldul creditor al contului de sume în mandat poştal reprezintă sume la dispoziţia beneficiarului de sprijin pentru compensarea preţului la energie, în baza cărora urmează a se efectua plăţi prin serviciul de mandat poştal pe bază de documente justificative către furnizorii de energie pentru plata datoriilor curente şi restante ale acestuia.
    (5) Valoarea plăţilor prin servicii de mandat poştal nu poate depăşi valoarea sumelor din contul de mandat poştal. Din contul de sume în mandat poştal nu se pot ridica şi efectua plăţi în numerar, nu se pot preschimba în numerar şi nici nu pot fi efectuate plăţi prin serviciul de mandat poştal pentru alte destinaţii decât cele privind plata datoriilor faţă de furnizorii de energie, pe bază de documente justificative.
    ...............................................................................................
    (6) Utilizarea sumelor în mandat poştal pentru alte plăţi decât cele privind plata datoriilor faţă de furnizorii de energie este strict interzisă.
    (6^1) Plăţile pentru datoriile faţă de furnizorii de energie nu pot include penalităţi sau alte daune-interese pentru plata cu întârziere a cheltuielilor cu energia, aceste cheltuieli fiind în sarcina beneficiarului de sprijin.
    (6^2) Documentul/Documentele justificativ/justificative prin care se face dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorul de energie trebuie să fie emis(e) exclusiv pentru persoane fizice."

    14. La articolul 7 alineatul (7), partea introductivă şi litera c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(7) Pentru efectuarea unei plăţi prin servicii de mandat poştal în scopul compensării preţului la energie, beneficiarii sprijinului sunt obligaţi să prezinte următoarele categorii de documente:
    ...............................................................................................
c) documentul/documentele justificativ/justificative prin care fac dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorul de energie."

    15. La articolul 7 alineatul (8), partea introductivă şi literele c), f), g) şi i) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(8) La realizarea de plăţi prin serviciul de mandat poştal efectuate de beneficiarii sprijinului pentru compensarea preţului la energie, Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. are următoarele obligaţii:
    ..................................................................................................
c) să verifice informaţiile de pe documentele justificative prezentate de beneficiarul de sprijin pentru efectuarea plăţilor prin serviciul de mandat poştal şi să le introducă în sistemul informatic pentru a fi transmise în vederea virării sumelor către furnizorul/furnizorii de energie;
    ...............................................................................................
f) să se asigure că gestionează sumele conform procedurilor interne şi că nu efectuează plăţi prin serviciul de mandat poştal, altele decât cele pentru furnizorii de energie;
g) să evidenţieze în contul de mandat poştal operaţiunile de plăţi efectuate de beneficiarii sprijinului pentru compensarea preţului la energie;
    ...............................................................................................
i) să reţină/să scaneze documentele necesare care au stat la baza efectuării de plăţi prin servicii de mandat poştal efectuate de beneficiarii sprijinului pentru compensarea preţului la energie, să arhiveze şi să asigure pistele de audit necesare pentru auditarea sumelor plătite cu această destinaţie;"

    16. La articolul 7 alineatul (9), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) prin prezentarea la sediul subunităţilor poştale a beneficiarilor de sprijin pentru compensarea preţului la energie;
b) direct la salariatul poştal, la adresa de domiciliu a beneficiarilor de sprijin pentru compensarea preţului la energie;"

    17. La articolul 7, alineatele (10), (12) şi (12^3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(10) Subunităţile poştale informatizate din reţeaua Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A. pot accepta pentru plata mandatului poştal cardurile de energie ale tuturor persoanelor eligibile. Subunităţile poştale neinformatizate pot accepta pentru plata mandatului poştal doar carduri de energie ale beneficiarilor de sprijin pentru compensarea preţului la energie care au domiciliul sau reşedinţa în raza de distribuire a acestora.
    .................................................................................................
(12) Dovada serviciilor de mandat poştal este documentul justificativ, cu regim special, emis în formă materială şi, după caz, în format electronic pentru plăţile efectuate atât la domiciliul beneficiarului de sprijin, cât şi la sediul subunităţilor poştale, prin care beneficiarul sprijinului efectuează plăţile prin serviciul de mandat poştal prin intermediul salariatului poştal, respectiv sunt virate în conturile de disponibil ale furnizorilor de energie sumele datorate de beneficiarii de sprijin pentru consumul de energie.
    ................................................................................................
(12^3) În baza documentelor trimise de către beneficiarul de sprijin în aplicaţia electronică, Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. are obligaţia de a verifica transmiterea tuturor categoriilor de documente prevăzute la alin. (7) şi, după îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alin. (8), în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile de acordare a sprijinului, va proceda la efectuarea plăţilor către furnizorii de energie, luând în considerare soldul contului disponibil asociat cardului de energie."

    18. La articolul 7 alineatul (13), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "d) datele de identificare ale furnizorului de energie;"

    19. La articolul 7, alineatul (16) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(16) Eventualele sume rămase neutilizate aferente plăţilor prin serviciul de mandat poştal, precum şi suma reprezentând dobânda netă, respectiv diferenţa dintre dobânda brută acumulată în conturile Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A. în care MIPE virează sumele necesare plăţii sprijinului pentru compensarea preţului la energie şi valoarea cumulată a impozitelor aferente dobânzii şi a comisioanelor aferente conturilor respective, se returnează unităţii de implementare din cadrul MIPE de către Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., în termen de 60 de zile de la data expirării termenului de utilizare prevăzut la art. 5 alin. (1), şi se constituie venit la bugetul de stat."

    20. La articolul 8, alineatele (1)-(3) şi (9)-(14) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    (1) Emitenţii certificatelor de validare a datoriilor curente şi/sau restante pentru consumul de energie au obligaţia de a solicita beneficiarului de sprijin acordul acestuia privind prelucrarea datelor cu caracter personal în scopul prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi cu legislaţia naţională aplicabilă domeniului protecţiei datelor.
    (2) În baza certificatelor de validare a datoriilor, eliberate şi înregistrate de emitenţi, se pot efectua plăţi prin serviciul de mandat poştal, dacă acestea sunt însoţite de cardul de energie, precum şi de documentele prevăzute la art. 7 alin. (7).
    (3) Certificatele de validare a datoriilor trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente:
    a) datele de identificare ale beneficiarului de sprijin pentru compensarea preţului la energie;
    b) suma datorată de beneficiarul de sprijin pentru consumul de energie;
    c) datele de identificare ale emitentului certificatului de validare a datoriilor;
    d) pentru beneficiarii de sprijin pentru compensarea preţului la energie, perioada de consum;
    e) datele de identificare ale furnizorului de energie.
    ...............................................................................................
    (9) Falsificarea certificatelor de validare a datoriilor, utilizarea lor necorespunzătoare şi/sau efectuarea de plăţi în alte scopuri decât cele pentru achitarea datoriilor faţă de furnizorii de energie atrag răspunderea civilă şi penală a persoanelor care se fac vinovate de această stare de fapt.
    (10) Emitenţii certificatelor de validare a datoriilor primesc sumele transmise prin mandat poştal de la Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., operează încasarea acestora în numele beneficiarilor de sprijin, iar ulterior virează sumele la furnizorii de energie, la termenele prevăzute în propriile lor contracte, conform procedurilor proprii, fără a fi obligatoriu ca plata către furnizorii de energie să fie efectuată pentru fiecare beneficiar şi pentru fiecare încasare primită în numele acestuia.
    (11) Contul bancar înscris în cadrul certificatelor de validare a datoriilor va fi verificat de către instituţiile bancare odată cu efectuarea plăţilor prin serviciul de mandat poştal.
    (12) În cazul în care, în urma verificărilor efectuate prevăzute la alin. (11), se constată că titularul contului bancar nu este entitatea emitentă a certificatului de validare a datoriilor, instituţiile bancare au obligaţia de a informa Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. şi de a nu derula tranzacţiile financiare respective.
    (13) Emitenţii certificatelor de validare a datoriilor vor încheia protocoale de colaborare cu Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. pentru a comunica conturile bancare şi orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poştale emise prin utilizarea cardurilor de energie.
    (14) Emitenţii certificatelor de validare a datoriilor au obligaţia de a completa certificatele în conformitate cu instrucţiunile primite în condiţiile prevăzute la art. 7 alin. (23)."

    21. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 9
    (1) Pe baza plăţilor prin serviciul de mandat poştal, Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. virează sumele necesare în conturile bancare ale furnizorilor de energie, în termen de 3 zile lucrătoare de la data plăţilor prin serviciul de mandat poştal.
    (2) Furnizorii de energie operează în evidenţele contabile ale acestora plata datoriilor faţă de beneficiarii de sprijin.
    (3) Utilizarea sumelor care provin din plăţi aferente unor sume prin servicii de mandat poştal de către furnizorii de servicii are loc conform prevederilor legale pentru finanţarea activităţii curente şi de investiţii, cu excepţia emitenţilor certificatelor de validare a datoriilor, care au obligaţia virării acestor sume în conturile furnizorilor de energie, potrivit dispoziţiilor art. 8 alin. (10)."

    22. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 10
    (1) Furnizorii de energie vor încheia protocoale de colaborare cu Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. pentru a comunica conturile bancare şi orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poştale emise prin utilizarea cardurilor de energie şi pentru evidenţierea eventualelor sume restituite de către furnizorii de energie, pentru cazurile prevăzute la alin. (5).
    (2) Furnizorii de energie care utilizează pentru decontare sprijinul pentru compensarea preţurilor la energie finanţat din fonduri externe nerambursabile răspund pentru realitatea cheltuielilor efectuate şi a preţurilor practicate, fiind obligaţi să evidenţieze distinct sumele primite prin serviciul de mandat poştal.
    (3) Utilizarea sumelor primite prin servicii de mandat poştal de către furnizori în alte scopuri decât cel pentru care au fost emise documentele justificative atrage după sine răspunderea civilă şi penală.
    (4) Furnizorii de energie care utilizează pentru decontare sprijinul pentru compensarea preţurilor la energie finanţat din fonduri externe nerambursabile, pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 3 alin. (1), au obligaţia de a pune la dispoziţia autorităţii de management/organismelor intermediare/autorităţii de audit/ organelor de control abilitate de lege documentele justificative solicitate, în termen de 5 zile de la data solicitării în scris.
    (5) Furnizorii de energie care utilizează pentru decontare sprijinul pentru compensarea preţurilor la energie finanţat din fonduri externe nerambursabile au obligaţia de a restitui către Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. sumele primite prin serviciul de mandat poştal, în următoarele cazuri:
    a) sumele care reprezintă penalităţi sau alte daune-interese aferente cheltuielilor cu energia;
    b) sumele suplimentare primite din cauza erorilor materiale intervenite la efectuarea plăţilor prin mandat poştal, în cazul în care aceste sume nu pot fi compensate din valoarea facturilor emise ulterior, deoarece beneficiarii de sprijin nu solicită plata acestora prin mandat poştal.
    (6) În cazul în care furnizorii de energie primesc sume suplimentare din cauza erorilor materiale intervenite la efectuarea plăţilor prin mandat poştal, aceste sume se compensează din valoarea facturilor emise ulterior, în cazul în care beneficiarii de sprijin solicită plata acestora prin mandat poştal."

    23. La articolul 11, literele a), c) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) valoarea nominală a cardurilor de energie utilizate pentru plata prin serviciul de mandat poştal, cont din care Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. virează, în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, sumele aferente mandatelor poştale emise pentru beneficiarii de sprijin în conturile furnizorilor de energie;
    ................................................................................................
c) tariful aferent serviciului de mandat poştal emis pe baza cardului de energie pentru virarea sumelor către destinatari, respectiv către furnizorii de energie electrică, energie termică, inclusiv pentru energie termică în sistem centralizat, gaze, butelie, lemne pentru foc, păcură, peleţi, sau asociaţiile de locatari/proprietari;
    ................................................................................................
f) valoarea cheltuielilor cu comisioanele bancare aferente plăţilor efectuate de Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. către furnizorii de energie;"

    24. La articolul 16 alineatul (1), literele b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "b) eliberarea de certificate de validare a datoriilor de către asociaţiile de proprietari pentru alte persoane decât titularul aflat în evidenţele acestora;
c) solicitarea de către beneficiari şi/sau furnizarea de numerar în schimbul cardurilor de energie/certificatelor de validare a datoriilor sau pentru fracţiuni din acestea;"

    25. La articolul 22, alineatul (5) se abrogă.
    26. La articolul 23, alineatul (1^1) se abrogă.




                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    p. Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Luminiţa Zezeanu,
                    secretar de stat
                    Ministrul energiei,
                    Sebastian-Ioan Burduja

    Bucureşti, 21 iunie 2024.
    Nr. 68.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016