Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 67 din 30 iunie 2023  privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive  a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 67 din 30 iunie 2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 602 din 30 iunie 2023
    Având în vedere agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei care a determinat creşterea preţului pe piaţă al energiei şi gazelor naturale şi a condus la efecte negative majore asupra preţului resurselor materiale utilizate în agricultură, precum îngrăşăminte chimice, combustibili şi pesticide, aceste creşteri au un impact direct asupra securităţii alimentare şi a accesibilităţii preţurilor alimentelor la nivel mondial.
    Luând în considerare creşterea costurilor de producţie la niveluri nesustenabile şi implicit a preţurilor pe piaţă ale produselor agricole primare şi ale produselor alimentare procesate care au condus la majorarea preţurilor unor produse agricole şi agroalimentare de bază, determinând scăderea puterii de cumpărare a populaţiei,
    având în vedere că preţurile alimentelor procesate şi-au accelerat consistent şi generalizat ritmul de creştere de-a lungul anului 2022, pe fondul evoluţiilor pe pieţele materiilor prime energetice şi agroalimentare,
    luând în considerare că, în cursul anului 2022, toate produsele principale alimentare de bază, precum zahăr, ulei, cartofi, lapte, ouă, carne, pâine, legume, fructe, au înregistrat scumpiri semnificative, care se menţin şi în prezent şi produc distorsiuni pe piaţa produselor agricole şi alimentare, cu impact negativ major asupra nivelului consumului şi a puterii de cumpărare a consumatorilor finali, cu afectarea siguranţei şi securităţii alimentare a populaţiei,
    ţinând cont că în cursul anului 2023, în luna februarie, indicii preţurilor de consum la principalele mărfuri alimentare, publicaţi de către Institutul Naţional de Statistică, au semnalat creşteri de preţuri faţă de lunile decembrie 2022 şi ianuarie 2023,
    luând în considerare că în vederea asigurării hranei pentru populaţie, a menţinerii şi creşterii numărului de locuri de muncă şi asigurării securităţii alimentare este necesară reglementarea fără întârziere a acestor aspecte şi ţinând seama că nepromovarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ poate avea impact negativ asupra puterii de cumpărare a populaţiei, stării de sănătate a acesteia şi implicit asupra producătorilor prin scăderea cererii pe piaţă, întreruperea contractelor şi a proiectelor existente,
    luând în considerare faptul că statul are obligaţia de a crea condiţii necesare pentru asigurarea calităţii vieţii, prin punerea la dispoziţia populaţiei de hrană suficientă şi nutritivă, pe de o parte, şi de a menţine şi creşte numărul de locuri de muncă, pe de altă parte, nepromovarea în regim de urgenţă a proiectului de act normativ ar crea un impact negativ asupra siguranţei, stabilităţii şi sănătăţii populaţiei.
    Luând în considerare obligaţia statului de a lua măsuri de dezvoltare economică şi de protecţie socială de natură să asigure un nivel de trai decent, promovarea în regim de urgenţă a proiectului de act normativ ar contribui în mod semnificativ la valorificarea tuturor factorilor de producţie.
    Întrucât creşterea abruptă a preţurilor alimentelor produce dezechilibre majore între cerere şi ofertă pe piaţa produselor agroalimentare, fiind o disfuncţionalitate evidentă a pieţei, resimţită şi de consumatorul final, deosebit de vulnerabil, ceea ce impune luarea unor măsuri urgente cu caracter temporar în vederea limitării acestor efecte,
    ţinând cont că elementele prezentate definesc un context excepţional şi vizează interesele economice ale României, având în vedere că statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea continuării activităţii economice,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie o situaţie de urgenţă, extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, este necesară promovarea prezentei ordonanţe de urgenţă privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    Prezenta ordonanţă de urgenţă instituie pentru sectorul agricultură şi industrie alimentară o măsură cu caracter temporar în vederea combaterii creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare.

    ART. 2
    Măsura cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor se aplică tuturor operatorilor economici înregistraţi în România, indiferent de forma de organizare, pe întreg lanţul de producţie, import, comerţ intracomunitar, distribuţie şi vânzare cu amănuntul, pentru produsele agricole şi alimentare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.

    ART. 3
    (1) Măsura cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor constă în limitarea adaosurilor comerciale practicate pentru produsele prevăzute în anexă, după cum urmează:
    a) cota de adaos comercial practicată de procesator este de maximum 20% faţă de costul de producţie al produsului, calculat potrivit reglementărilor contabile în vigoare, respectiv Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în care sunt incluse cheltuielile directe şi indirecte;
    b) cota de adaos comercial practicată în mod cumulat pe întreg lanţul de distribuţie, indiferent de numărul distribuitorilor de pe lanţ, este de maximum 5% faţă de preţul de achiziţie la care se adaugă cheltuielile operaţionale;
    c) cota de adaos comercial practicată de comerciant la vânzarea cu amănuntul şi cash&carry este de maximum 20% faţă de preţul de achiziţie, la care se adaugă cheltuielile directe şi indirecte ale comerciantului; în cota de adaos comercial de maximum 20% vor fi incluse şi remizele şi risturnele, prevăzute în art. 3 pct. 6 din Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar.

    (2) Procedura de formare a preţului la raft pentru produsele prevăzute în anexă trebuie să fie unitară atât pentru produsele marcă privată ale producătorilor, cât şi pentru produsele marcă proprie ale comerciantului.
    (3) Comercializarea produselor din anexă, pe perioada de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se face doar cu prezentarea dovezilor de către operatorii economici prevăzuţi la art. 2 cu privire la valoarea adaosului comercial aplicat produselor vândute. În cazul vânzărilor succesive între operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) lit. b), comercializarea produselor din anexă se face doar cu prezentarea dovezilor valorii adaosului comercial cumulat.
    (4) Dovezile prevăzute la alin. (3) constau în declaraţii pe propria răspundere semnate de reprezentanţii legali ai operatorilor economici prevăzuţi la art. 2 sau de alte persoane împuternicite în acest scop.

    ART. 4
    Adaosurile comerciale se aplică la valoarea fără TVA a produselor agricole şi alimentare prevăzute în anexă.

    ART. 5
    Contractele comerciale aflate în desfăşurare, ai căror termeni şi condiţii sunt contrare prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, vor fi modificate în mod corespunzător, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului act normativ.

    ART. 6
    Unităţile emitente de tichete de masă, cadou şi sociale, inclusiv cele emise prin Programul Sprijin pentru România, indiferent de modalitatea prin care tichetele sunt emise, electronic sau hârtie, şi de tipul acestora, pot aplica comercianţilor la momentul decontării lor un comision de maximum 1%.

    ART. 7
    (1) Nerespectarea cotelor de adaos comercial prevăzute la art. 3 alin. (1) de către procesatori, distribuitori sau comercianţi la vânzarea cu amănuntul şi cash&carry constituie contravenţie, dacă nu a fost săvârşită în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiune.
    (2) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, contravenţia prevăzută la alin. (1) se sancţionează cu amendă de la 100.000 lei la 2.000.000 lei.
    (3) Constatarea contravenţiei prevăzute la alin. (1) şi aplicarea sancţiunii prevăzute la alin. (2) se realizează de către agenţii constatatori din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, prin organele de control abilitate ale structurilor subordonate, sau de către Consiliul Concurenţei, conform competenţelor.
    (4) În măsura în care prezenta ordonanţă de urgenţă nu dispune altfel, contravenţiei prevăzute la alin. (1) îi sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 8
    Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică pentru o perioadă de 90 de zile de la data intrării acesteia în vigoare.

    ART. 9
    Operatorii economici prevăzuţi la art. 2 au obligaţia ca pe perioada de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă să asigure în cantităţi suficiente produsele prevăzute în anexă.

    ART. 10
    Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării, cu excepţia prevederilor art. 5 care intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Florin-Ionuţ Barbu
                    Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
                    Ştefan-Radu Oprea
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 30 iunie 2023.
    Nr. 67.
    ANEXA 1

    LISTA
    de produse agricole şi alimentare
    1. Pâine albă simplă cu gramaj cuprins între 300-500 grame, fără specialităţi
    2. Lapte de vacă de consum 1 l, grăsime 1,5%, cu excepţia UHT
    3. Brânză telemea de vacă vrac
    4. Iaurt simplu din lapte de vacă, 3,5% grăsime, cu gramaj maxim 200 grame
    5. Făină albă de grâu „000“ 1 kg
    6. Mălai 1 kg
    7. Ouă de găină calibrul M 10 buc.
    8. Ulei de floarea-soarelui 1 l
    9. Carne proaspătă pui*
    10. Carne proaspătă porc**
    11. Legume proaspete vrac***
    12. Fructe proaspete vrac****
    13. Cartofi proaspeţi albi vrac
    14. Zahăr alb tos 1 kg
       * Carne pui, în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă, înseamnă: pui întreg, tacâmuri de pui, pulpe pui întregi cu os şi aripi de pui, varianta standard.
      ** Carne porc, în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă, înseamnă: carne porc lucru, pulpă porc cu os şi fără os, spată de porc.
     *** Legume proaspete vrac, în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă, înseamnă: roşii, ceapă, castraveţi, fasole uscată, morcovi, ardei gras Bianca şi ardei capia.
    **** Fructe proaspete vrac, în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă, înseamnă mere roşii şi mere golden, prune, pepene roşu, struguri de masă.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016