Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 66 din 11 mai 2022  pentru completarea Legii nr. 16/2017 privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 66 din 11 mai 2022 pentru completarea Legii nr. 16/2017 privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 476 din 12 mai 2022
    Având în vedere scrisoarea de punere în întârziere a Comisiei Europene transmisă autorităţilor naţionale privind neconformitatea legislaţiei naţionale cu prevederile art. 12 alin. (1) din Directiva 2014/67/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind asigurarea respectării aplicării Directivei 96/71/CE privind detaşarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.024/2012 privind cooperarea administrativă prin intermediul Sistemului de informare al pieţei interne („Regulamentul IMI“), pentru asigurarea unui climat de concurenţă loială la nivelul lanţurilor de subcontractare în ceea ce priveşte stabilirea în sarcina contractorului a obligaţiei de răspundere pentru drepturile salariale nete restante aferente salariului minim, datorate de subcontractant, atât în cadrul raporturilor juridice directe ale prestării unor servicii transnaţionale, cât şi în cadrul raporturilor juridice directe dintre contractanţii şi subcontractanţii stabiliţi pe teritoriul României, este necesară completarea Legii nr. 16/2017 privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale, cu modificările şi completările ulterioare, corespunzător.
    Ţinând cont de aplicarea unitară a legislaţiei privind prestările de servicii pe întreg lanţul de subcontractare, atât la nivel naţional, cât şi transnaţional, prin introducerea instrumentelor legale prin care se asigură protecţia şi respectarea drepturilor salariaţilor în raporturile juridice dintre un contractant şi subcontractantul direct al acestuia, indiferent de existenţa sau inexistenţa unui element de extraneitate şi, totodată, faptul că tratamentul juridic diferenţiat la nivel transfrontalier faţă de cel naţional limitează dezvoltarea raporturilor contractuale externe, generând repercusiuni negative asupra economiei naţionale,
    luând în considerare că, potrivit legislaţiei naţionale, un contractant este răspunzător pentru drepturile lucrătorilor detaşaţi numai la nivel transfrontalier, pentru respectarea principiului nediscriminării şi proporţionalităţii în cadrul lanţurilor de subcontractare privind libertatea de a presta servicii în România, în situaţia în care atât contractantul, cât şi subcontractantul sunt stabiliţi pe
    teritoriul României se impune, în mod similar, reglementarea răspunderii contractantului la nivel naţional în ceea ce priveşte plata drepturilor salariale nete restante aferente salariului brut pe ţară garantat în plată, datorate salariaţilor de către subcontractant.
    Ţinând seama de prevederile art. 27 din Legea nr. 16/2017, cu modificările şi completările ulterioare, în cadrul lanţurilor de subcontractare, contractantul care efectuează detaşarea şi care are relaţie cu subcontractatul direct va răspunde în solidar cu acesta sau în locul său pentru drepturile salariale nete restante aferente salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, astfel că această prevedere se aplică numai în cazul în care contractantul este un prestator de servicii transfrontaliere şi nu este incidentă în situaţia în care contractantul este un prestator de servicii naţional. Aplicarea răspunderii în materie de subcontractare numai pentru situaţiile transfrontaliere creează un tratament juridic discriminatoriu şi descurajează astfel contractanţii să încheie contracte de subcontractare cu întreprinderi stabilite în România, încălcând prevederile art. 12 din Directiva 2014/67/UE în ceea ce priveşte nediscriminarea şi proporţionalitatea măsurilor.
    Întrucât prezentul act normativ reglementează măsuri pentru protejarea şi sprijinirea salariaţilor angajatorilor naţionali, care subcontractează servicii, în ceea ce priveşte acordarea drepturilor salariale rezultate în cadrul prestării activităţilor prevăzute în anexa la Legea nr. 16/2017, cu modificările şi completările ulterioare, astfel este propusă reglementarea în mod nediscriminatoriu şi proporţional a răspunderii contractanţilor naţionali în cadrul lanţurilor de subcontractare naţională, similar cu răspunderea contractanţilor în cadrul lanţurilor de subcontractare transfrontalieră.
    Având în vedere că aceste elemente vizează un interes public, care constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată şi impune adoptarea de măsuri imediate pentru restabilirea unui regim de concurenţă loială şi asigurarea unui tratament juridic nediferenţiat pentru salariaţii naţionali faţă de cei care prestează servicii transfrontaliere, prin reglementarea unor măsuri privind relaţiile de muncă în cadrul lanţurilor de subcontractare, pe calea ordonanţei de urgenţă, neluarea acestor măsuri urgente, cu caracter excepţional, referitoare la angajarea răspunderii patrimoniale a contractantului pentru drepturile lucrătorilor detaşaţi numai la nivel transfrontalier ar aduce grave prejudicii cu efecte pe termen lung în special asupra drepturilor salariaţilor şi asupra bugetului de stat, în general, care împiedică stabilirea unui regim unitar în materia prestării de servicii şi conduce la încălcarea prevederilor art. 12 din directivă,
    luând în considerare că elementele de mai sus constituie o situaţie de urgenţă, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    După articolul 27 din Legea nr. 16/2017 privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 196 din 21 martie 2017, cu modificările şi completările ulterioare, se introduce un nou articol, articolul 27^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 27^1
    (1) În cadrul lanţurilor de subcontractare în care contractantul şi subcontractantul sunt stabiliţi pe teritoriul României, pentru activităţile prevăzute în anexă, contractantul căruia întreprinderea îi este subcontractant direct răspunde în solidar cu aceasta sau în locul său pentru drepturile salariale nete restante ale salariatului subcontractantului, aferente salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată şi/sau contribuţiilor datorate unor fonduri sau instituţii comune ale partenerilor sociali.
    (2) În situaţia în care subcontractantul direct nu îşi execută obligaţia de plată a salariului prevăzută în contractul individual de muncă, salariatul are dreptul să solicite contractantului plata doar pentru drepturile salariale nete restante aferente salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
    (3) Subcontractantul are obligaţia de a plăti salariatului diferenţa dintre suma primită de către acesta de la contractant şi suma aferentă acoperirii integrale a drepturilor salariale cuvenite, precum şi obligaţia de a reţine şi plăti impozitul şi contribuţiile sociale aferente drepturilor salariale, în condiţiile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Răspunderea menţionată la alin. (1) se limitează la drepturile salariale cuvenite salariatului subcontractantului pentru activitatea prestată de acesta în temeiul relaţiei contractuale dintre contractant şi subcontractantul direct al acestuia.
    (5) Subcontractantul are obligaţia de a plăti contractantului sumele achitate de acesta potrivit prevederilor alin. (1) şi (2).
    (6) Contractantul este exonerat de răspunderea prevăzută la alin. (1) şi (2) dacă face dovada că a achitat subcontractantului toate obligaţiile contractuale scadente, aferente relaţiei contractuale dintre aceştia."


    ART. II
    Prevederile art. 27^1 din Legea nr. 16/2017 privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu completarea adusă prin prezenta ordonanţă de urgenţă sunt aplicabile relaţiei contractuale dintre contractant şi subcontractantul direct, încheiată după intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Marius-Constantin Budăi
                    p. Ministrul afacerilor externe,
                    Cornel Feruţă,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 11 mai 2022.
    Nr. 66.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016