Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 65 din 11 mai 2022 privind reglementarea unor măsuri pentru stingerea unor obligaţii fiscale şi bugetare ale Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă "C.F.R. Marfă" - S.A.
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 476 din 12 mai 2022
Având în vedere obligaţia Guvernului de a recupera cu celeritate ajutorul de stat declarat nelegal prin Decizia (UE) 2021/69 a Comisiei din 24 februarie 2020 privind ajutorul de stat SA.43549 (2017/C) (ex2017/FC) (ex2016/NN) (ex2015/EO) pus în aplicare de România în favoarea CFR Marfă, notificată cu numărul C(2020) 1115, acordat Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă“ - S.A., denumit în continuare operator de transport feroviar de marfă, şi faptul că nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate dubla suma declarată ca ajutor de stat,
luând în considerare configuraţia transportului de marfă la nivel european în contextul geopolitic actual, se impune asigurarea unui climat economic favorabil pentru operatorii de transport feroviar de marfă.
Ţinând cont de necesitatea creşterii spaţiului de manevră în zonele transfrontaliere şi de necesitatea eliberării urgente a unor linii de cale ferată de materialul rulant aflat pe aceste linii, pentru care este necesară identificarea unor soluţii de relocare,
întrucât prin strategia de recuperare a ajutorului de stat de care a beneficiat operatorul feroviar de marfă s-a propus Comisiei Europene un mijloc alternativ de stingere a creanţei reprezentând ajutor de stat, bazat pe o procedură derogatorie faţă de prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, care să permită şi darea în plată a bunurilor mobile ale operatorului din sectorul transportului feroviar de marfă, inclusiv a titlurilor de participare, în vederea stingerii obligaţiilor fiscale şi bugetare ale acestui operator,
în lipsa unui mecanism alternativ de rambursare a ajutorului de stat declarat nelegal de către operatorul de transport feroviar de marfă, reglementat prin legislaţia internă, riscul închiderii necontrolate a societăţii, ca urmare a demersurilor de executare silită a companiei, şi al eliminării bruşte a acesteia de pe piaţa de transport feroviar de marfă este iminent, afectând în mod direct industriile strategice şi clienţii deserviţi de către companie.
Stingerea creanţelor fiscale şi bugetare administrate de Ministerul Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, poate fi asigurată prin trecerea unor active în proprietatea publică sau privată a statului, evitându-se astfel acumularea de datorii şi arierate faţă de bugetul de stat.
Implementarea strategiei de rambursare a ajutorului de stat a fost condiţionată de obţinerea următoarelor date: valoarea de evaluare, respectiv valoarea de piaţă şi de lichidare, a activelor societăţii, analiza contractelor de transport feroviar de marfă sub aspectul profitabilităţii şi analiza activităţii operaţionale. Numai după definitivarea demersurilor de obţinere a acestor informaţii s-a putut alege cea mai eficientă variantă de implementare a Deciziei Comisei Europene. Astfel s-a concluzionat că modalitatea prezentă aleasă, care include darea în plată a activelor, este singura care poate răspunde cerinţelor Comisiei Europene, atât pentru recuperarea ajutorului de stat, cât şi pentru restabilirea echilibrului concurenţial.
Consecinţa neimplementării urgente a unei derogări de la art. 263 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, o reprezintă riscul recepţionării unui refuz din partea Comisiei Europene cu privire la mecanismul de dare în plată propus pentru rambursarea ajutorului de stat acordat operatorului de transport feroviar de marfă, motivat de faptul că recuperarea în natură în forma propusă nu este permisă de legislaţia naţională.
Având în vedere că operatorul de transport feroviar de marfă va stinge impozitele şi/sau contribuţiile prin operaţiunea de dare în plată, se vor achita inclusiv creanţele prevăzute de art. 6^1 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificările şi completările ulterioare.
Ţinând cont de faptul că orice întârziere în adoptarea măsurilor prezentate poate periclita activitatea de transport feroviar de marfă şi poate afecta decisiv industriile direct dependente de operatorul de transport feroviar de marfă, iar, în ceea ce priveşte punerea în aplicare a Deciziei (UE) 2021/69 a Comisiei din 24 februarie 2020 privind ajutorul de stat SA.43549 (2017/C) (ex2017/FC) (ex2016/NN) (ex2015/EO) pus în aplicare de România în favoarea CFR Marfă, notificată cu numărul C(2020) 1115, creşte riscul declanşării procedurii de infringement faţă de statul român de către Comisia Europeană,
având în vedere contextul actual geopolitic generat de conflictul militar din regiunea Mării Negre, când transportul de marfă pe calea ferată a preluat o parte din transportul de pe căile navigabile,
ţinând cont că aceste aspecte vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 1
Domeniul de aplicare
(1) Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează o modalitate specială de stingere a obligaţiilor fiscale şi bugetare ale operatorului de transport feroviar de marfă.
(2) Măsurile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică atât cu privire la bunurile imobile ale operatorului de transport feroviar de marfă, cât şi la bunurile mobile ale acestuia, inclusiv la titlurile de participare.
ART. 2
Trecerea activelor în proprietatea statului
(1) Prin derogare de la prevederile art. 263 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, la cererea operatorului de transport feroviar de marfă, creanţele fiscale şi bugetare administrate de Ministerul Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare a Finanţelor, se sting prin trecerea unor active din proprietatea acestuia în proprietatea publică sau privată a statului, după caz, şi în administrarea ministerului de resort - Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
(2) Cererea operatorului de transport feroviar de marfă de trecere a activelor în proprietatea statului, aprobată prin hotărârea adunării generale a acţionarilor, este avansată Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi este însoţită de următoarele înscrisuri:
a) lista activelor propuse pentru transfer;
b) raportul de evaluare a activelor propuse, realizat de un evaluator independent, autorizat în condiţiile legii, finalizat cu cel mult 3 luni înainte de data depunerii cererii;
c) analiza tehnico-economică privind justificarea operaţiunii şi efectele acesteia, analiză care să cuprindă, fără a se limita la acestea, necesitatea operaţiunii şi beneficiile economice preconizate a se realiza în activitatea operatorului de transport feroviar de marfă;
d) documentul justificativ din care rezultă agrearea de către Comisia Europeană a stingerii datoriilor operatorului de transport feroviar de marfă prin dare în plată.
(3) În termen de 30 de zile de la recepţionarea cererii prevăzute la alin. (2), Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va realiza o analiză privind interesul preluării activelor.
(4) Trecerea activelor în proprietatea publică sau privată a statului, după caz, se realizează conform analizei privind interesul preluării activelor realizate de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în baza prevederilor art. 286 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Ministrul transporturilor şi infrastructurii avizează analiza tehnico-economică prevăzută la alin. (2) lit. c) şi cererea de trecere a activelor în proprietatea statului, în baza rezultatului favorabil al testului creditorului privat prudent realizat în cadrul acestei analize.
(6) Ministrul transporturilor şi infrastructurii emite un ordin de aprobare a listei activelor şi a raportului de evaluare depus, în termen de cel mult 30 de zile de la avizarea analizei tehnico-economice prevăzute la alin. (2) lit. c).
(7) Stingerea totală sau parţială a creanţelor fiscale şi bugetare se face la valoarea de piaţă a activelor determinată prin raportul de evaluare prevăzut la alin. (2) lit. b), întocmit de către un evaluator autorizat în condiţiile legii.
(8) În termen de 10 zile de la emiterea ordinului prevăzut la alin. (6), Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi operatorul de transport feroviar de marfă încheie un proces-verbal de trecere a activelor în proprietatea statului, prin intermediul căruia activele trec în proprietatea publică sau privată a statului, raportat la criteriile legale.
(9) Procesul-verbal prevăzut la alin. (8) cuprinde valoarea de piaţă a activelor şi constituie titlu de proprietate.
(10) Bunurile prevăzute la alin. (2) lit. a), care sunt grevate de orice sarcini, precum privilegii, ipoteci, gajuri, drepturi de retenţie sau sechestre, în afara celor administrate de instituţia administraţiei publice centrale creditoare, nu pot constitui obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă decât cu acordul scris al creditorului şi cu renunţarea acestuia la sarcinile instituite.
ART. 3
Stingerea creanţelor fiscale şi bugetare
(1) În vederea stingerii creanţelor fiscale şi bugetare, în termen de 3 zile lucrătoare de la încheierea procesului-verbal prevăzut la art. 2 alin. (8), operatorul de transport feroviar de marfă depune cererea de stingere a obligaţiilor fiscale şi bugetare la organul fiscal central.
(2) Cererea va fi însoţită de următoarele înscrisuri:
a) lista activelor transferate;
b) raportul de evaluare a activelor;
c) procesul-verbal de trecere a activelor în proprietatea statului, prevăzut la art. 2 alin. (8).
(3) Organul fiscal central stinge creanţele fiscale şi bugetare cu valoarea de evaluare a bunurilor trecute în proprietatea publică sau privată a statului, după caz, în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă, în baza procesului-verbal prevăzut la art. 2 alin. (8), notificând operatorul de transport feroviar de marfă şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în acest sens.
(4) Data stingerii creanţelor este data semnării procesului-verbal prevăzut la art. 2 alin. (8).
(5) În cazul în care operaţiunea de transfer al proprietăţii bunurilor, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, este taxabilă cu valoarea stabilită, potrivit legii, plus taxa pe valoarea adăugată, se stinge cu prioritate taxa pe valoarea adăugată aferentă operaţiunii de dare în plată, cu excepţia cazului în care operaţiunea vizează stingerea unei creanţe reprezentând ajutor de stat datorat ca urmare a emiterii unei decizii de recuperare de către Comisia Europeană.
(6) Organul fiscal central va proceda la stingerea cu prioritate a creanţelor de natura ajutorului de stat, faţă de celelalte creanţe fiscale sau bugetare.
(7) La data semnării procesului-verbal prevăzut la art. 2 alin. (8) încetează de drept măsurile de indisponibilizare a bunurilor ce fac obiectul acestuia, instituite de organul fiscal central.
(8) Prevederile alin. (1)-(7) se aplică în mod corespunzător şi pentru stingerea creanţelor fiscale şi bugetare administrate de alte instituţii ale administraţiei publice centrale, situaţie în care operatorul de transport feroviar de marfă depune cererea de stingere a obligaţiilor fiscale şi bugetare la acestea.
(9) În cazul în care bunurile ce fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă, trecute în proprietatea publică sau privată a statului, au fost revendicate şi restituite, potrivit legii, terţelor persoane, operatorul de transport feroviar de marfă va fi obligat la plata creanţelor stinse prin această modalitate. Creanţele fiscale şi bugetare renasc la data la care bunurile au fost restituite terţului.
(10) Pentru perioada cuprinsă între data trecerii în proprietatea statului şi data la care au renăscut creanţele fiscale şi bugetare prevăzute la alin. (9) nu se datorează dobânzi sau penalităţi de întârziere, după caz.
ART. 4
Înscrierea bunurilor în inventarul centralizat
În termen de 60 de zile de la data semnării procesului-verbal prevăzut la art. 2 alin. (8), Guvernul va adopta, la propunerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, o hotărâre a Guvernului privind înscrierea în inventarul centralizat al bunurilor aflate în domeniul public al statului a bunurilor mobile şi imobile preluate în proprietatea publică a statului şi în inventarul centralizat al bunurilor imobile şi mobile proprietate privată a statului, după caz.
ART. 5
Perioada de aplicabilitate
Cererea prevăzută la art. 2 alin. (1) se formulează de către operatorul de transport feroviar de marfă în termen de 90 de zile de la obţinerea documentului justificativ din care rezultă agrearea de către Comisia Europeană a stingerii datoriilor operatorului de transport feroviar de marfă prin dare în plată.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Sorin Mihai Grindeanu
Ministrul finanţelor,
Adrian Câciu
Bucureşti, 11 mai 2022.
Nr. 65.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: