Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În considerarea obligaţiei statului de a garanta dreptul la sănătate al populaţiei şi având în vedere faptul că, în lipsa unor măsuri concrete şi rapide de stimulare a personalului din sistemul sanitar, ar fi afectat dreptul la sănătate al cetăţenilor, deoarece asigurarea asistenţei medicale reprezintă o prioritate strategică naţională, iar în sistemul sanitar se înregistrează un deficit de personal în raport cu necesarul prevăzut în statele de funcţii, ţinând cont de faptul că în sistemul sanitar se înregistrează un deficit major în ceea ce priveşte resursa umană, iar atractivitatea desfăşurării activităţii de continuitate a asistenţei medicale este foarte redusă, luând în considerare că de la data intrării în vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi până în prezent drepturile salariale privind sporul pentru activitatea prestată în linia de gardă, sporul pentru activitatea prestată în ture, sporul acordat pentru munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, nu se lucrează, sporul pentru munca prestată în timpul nopţii nu sunt determinate prin raportare la salariul de bază existent în plată, având în vedere faptul că unităţile sanitare au obligaţia de a asigura asistenţa medicală şi se confruntă cu o lipsă acută de personal, în parte determinată de diferenţele salariale existente între contractul individual de muncă de la funcţia de bază şi contractul de prestare gărzi cu plată în afara normei legale de muncă, având în vedere faptul că acordarea voucherelor de vacanţă conduce la recuperarea capacităţii de muncă, creşterea productivităţii muncii salariatului şi la motivarea acestuia pentru a-şi menţine calitatea de salariat în unităţile sanitare publice, ceea ce va genera stabilitate şi eficienţă mărite la nivelul sectorului public sanitar, ţinând cont de necesitatea asigurării unui cadru unitar în ceea ce priveşte aplicarea măsurilor de protecţie a angajaţilor cu atribuţii în ocrotirea sănătăţii populaţiei, fără a determina situaţia în care personalul din unele unităţi sanitare publice să beneficieze de voucherele de vacanţă, iar personalul din alte unităţi sanitare să nu poată beneficia de respectivele vouchere din cauza nealocării de fonduri cu această destinaţie, aspect ce conduce la un impact negativ asupra modului de gestionare a activităţii în unităţile sanitare publice, cu consecinţe directe asupra acordării serviciilor medicale pentru populaţia României, întrucât în funcţie de solicitările fiecărei ramuri/specialităţi/dificultăţi date de locul de muncă şi activitatea prestată în cadrul acestora, zilele de concediu de odihnă sunt negociate prin contractul colectiv de muncă, având în vedere importanţa consolidării sectorului de sănătate inclusiv prin implementarea propunerilor formulate de către partenerii sociali cu ocazia negocierii contractului colectiv de muncă la nivel de sector bugetar Sănătate, luând în considerare că elementele sus-menţionate constituie elemente ale unei situaţii urgente şi extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat necesar încheierii contractului colectiv de muncă la nivel de sector bugetar Sănătate, ţinând cont că există zone în care nu sunt înfiinţate cabinete de medicină de familie sau puncte secundare de lucru ale acestora, mai ales în zona rurală, iar asistenţa medicală primară se poate acorda atât prin intermediul cabinetelor medicale, cât şi prin intermediul unităţilor medico-sanitare cu personalitate juridică, în considerarea faptului că începând cu anul 2023 se acordă un pachet de servicii medicale pentru persoanele neasigurate similar cu pachetul de bază acordat în asistenţă medicală primară, este necesară intervenţia legislativă pentru a asigura accesul la servicii medicale în asistenţă medicală primară, mai ales la populaţia îmbătrânită, caracterizată de o prevalenţă a bolilor cronice, începând cu contractele de furnizare de servicii încheiate potrivit prevederilor Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 248/2023, care intră în vigoare la data de 1 iulie 2023. Întrucât la acest moment spitalele urmează să încheie contracte de furnizare de servicii medicale spitaliceşti cu casele de asigurări de sănătate pentru anul 2023, în conformitate cu prevederile Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 248/2023, ţinând cont de faptul că structurile aprobate au impact direct asupra tipului şi numărului de servicii contractate, aspect care influenţează în mod direct valoarea de contract a spitalului, luând în considerare faptul că este imperios necesar să existe structuri ale acestor unităţi sanitare funcţionale şi în vigoare la momentul contractării serviciilor şi respectiv pe durata Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 248/2023, cu aplicabilitate semestrul II al anului 2023, în considerarea faptului că se impune instituirea unor măsuri necesare redresării economice, în special contribuabililor cu afaceri viabile, pentru a se evita astfel deschiderea procedurilor de insolvenţă sau faliment care din perspectiva recuperării creanţelor bugetare sunt ineficiente, având în vedere faptul că elementele mai sus menţionate vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. ART. I În anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificările şi completările ulterioare, la capitolul II, după articolul 3 se introduce un nou articol, art. 3^1, cu următorul cuprins: "ART. 3^1 (1) Începând cu data de 1 august 2023, personalul de specialitate medico-sanitar care efectuează gărzi în baza unui contract individual de muncă cu timp parţial pentru activitatea prestată în linia de gardă şi personalul de specialitate medico-sanitar şi auxiliar-sanitar care asigură asistenţa medicală beneficiază şi de o indemnizaţie lunară stabilită în cuantum brut după cum urmează: a) 500 lei pentru medicii specialişti şi primari care efectuează lunar o gardă în afara normei legale de bază; b) 1.000 lei pentru medicii specialişti şi primari care efectuează lunar cel puţin 2 gărzi în afara normei legale de bază; c) 500 lei pentru biologii, chimiştii şi biochimiştii care efectuează lunar cel puţin 2 gărzi; d) 500 lei pentru asistenţii medicali, tehnicienii de radiologie şi imagistică licenţiaţi, asistenţii medicali de laborator clinic licenţiaţi, licenţiaţi în balneofiziokinetoterapie şi recuperare, asistenţii medicali dentari licenţiaţi, asistenţii medicali de profilaxie dentară licenţiaţi, asistenţii medicali licenţiaţi în nutriţie şi dietetică, moaşe, surori medicale, indiferent de nivelul studiilor; e) 100 lei pentru fiecare zi lucrată în zilele de repaus săptămânal, sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, nu se lucrează, dar nu mai mult de 300 lei lunar pentru toate categoriile de personal, cu excepţia celor prevăzute la lit. a-c). (2) Pentru personalul prevăzut la alin. (1) din unităţile sanitare publice, inclusiv cele care au ca asociat unic unităţile administrativ-teritoriale, aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, influenţele financiare determinate de drepturile salariale prevăzute la alin. (1) se asigură prin transferuri din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, de la titlul VI «Transferuri între unităţi ale administraţiei publice" ART. II Impactul financiar determinat de aplicarea măsurilor prevăzute la art. I se ia in calcul la stabilirea grilei de salarizare pentru funcţiile din unităţile sanitare din familia ocupaţională de funcţii bugetare „Sănătate şi asistenţă socială“, aplicabilă începând cu anul 2024. ART. III
(1) Prin derogare de la dispoziţiile art. 1 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare, contravaloarea voucherelor de vacanţă pentru personalul încadrat în unităţile sanitare publice, precum şi în cele care au ca asociat unic unităţile administrativ-teritoriale, aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, cu excepţia categoriilor de personal pentru care voucherele de vacanţă sunt finanţate în conformitate cu prevederile Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică pentru personalul care, până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, nu a beneficiat de vouchere de vacanţă, acordate în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Plata contravalorii voucherelor de vacanţă pentru personalul prevăzut la alin. (1) se face în baza unui contract distinct, de natură civilă, încheiat cu casa de asigurări de sănătate de către reprezentantul legal al unităţii sanitare, al cărui model este stabilit prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, care se aprobă în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
ART. IV După articolul 37 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unităţile sanitare publice din sectorul sanitar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1138 din 2 decembrie 2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 125/2005, cu modificările şi completările ulterioare, se introduce un nou articol, art. 37^1, cu următorul cuprins: "ART. 37^1 (1) Personalul contractual din sistemul public de sănătate beneficiază de concediu de odihnă anual de până la 38 de zile lucrătoare, în funcţie de vechime, calculate în conformitate cu prevederile contractului colectiv de muncă la nivel de sector bugetar Sănătate. (2) În termen de 12 luni de la data concedierii ca urmare a desfiinţării unităţii sanitare, salariatul concediat prin concediere colectivă are dreptul de a fi reangajat cu prioritate pe postul reînfiinţat în aceeaşi activitate, fără examen, concurs sau perioadă de probă." ART. V La articolul 75 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins: "(8) Prevederile alin. (2)-(7) sunt aplicabile şi unităţilor medico-sanitare cu personalitate juridică, care desfăşoară activitate în conformitate cu art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, înfiinţate potrivit Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în care îşi desfăşoară activitatea, într-o formă legală, un singur medic." ART. VI La articolul XLII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1186 din 9 decembrie 2022, cu completările ulterioare, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică până la data de 31 decembrie 2023." ART. VII La articolul 22 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 5 august 2019, aprobată prin Legea nr. 216/2021, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(1) Solicitarea de restructurare prevăzută la art. 5 se poate depune până la data de 31 iulie 2024, sub sancţiunea decăderii." PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: Viceprim-ministru, Marian Neacşu Ministrul sănătăţii, Alexandru Rafila p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale, Mădălin-Cristian Vasilcoiu, secretar de stat Ministrul finanţelor, Marcel-Ioan Boloş Bucureşti, 30 iunie 2023. Nr. 63. ------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.