Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 63 din 29 iunie 2021  pentru modificarea art. 15 alin. (4) din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic, precum şi pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 63 din 29 iunie 2021 pentru modificarea art. 15 alin. (4) din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic, precum şi pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 643 din 30 iunie 2021
    Luând în considerare faptul că în data de 9 iunie 2021 a fost pronunţată Decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie nr. 3.479, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 597 din 15 iunie 2021, prin care a fost anulată Hotărârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă nr. 9/2021, constatând faptul că nu a fost îndeplinită obligaţia prevăzută la art. 15 alin. (4) din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la asigurarea publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I,
    având în vedere faptul că motivarea expusă în considerentele deciziei Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie va fi aplicată cu putere de lucru judecat în cauzele similare, aflate în curs de soluţionare sau cauze viitoare, în ceea ce priveşte dezlegarea dată cu privire la obligativitatea publicării hotărârilor emise de Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă în Monitorul Oficial al României, Partea I,
    pornind de la faptul că lipsa unor dispoziţii clare în cuprinsul celor două acte normative propuse pentru completare, cu privire la regulile de publicitate a hotărârilor Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă emise în considerarea dispoziţiilor Legii nr. 136/2020, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de existenţa sau inexistenţa unui context epidemiologic, pot genera consecinţe negative grave asupra bunei funcţionări a acestui organism, în îndeplinirea competenţelor ce îi revin,
    ţinând seama de faptul că anularea hotărârilor viitoare ale Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă de către instanţele de judecată este de natură să producă blocaje în privinţa exercitării prerogativelor pe segmentul gestionării situaţiilor de urgenţă, în special în contextul epidemiologic actual generat de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2,
    văzând consecinţele negative generate de lipsa unor reglementări clare care să respecte obligaţia publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, în acord cu cerinţele prevăzute de Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    observând faptul că nepublicarea hotărârilor emise de Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă atrage o sancţiune drastică prin efectele ei, şi anume inexistenţa acestor hotărâri,
    ţinând cont că prin acest efect de inexistenţă a hotărârilor Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, destinatarii acestora urmează să se raporteze la cadrul legal în vigoare ca şi când nu ar produce niciun fel de efecte juridice şi, implicit, nu pot fi ţinuţi să aplice prevederile conţinute de hotărârile emise,
    luând în considerare faptul că publicarea hotărârilor emise de Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă constituie o condiţie de validitate şi, în consecinţă, de natură să producă efecte juridice, iar nepublicarea constituie o încălcare a obligaţiilor statuate de Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    întrucât hotărârile Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă sunt acte administrative cu caracter normativ emise în situaţii de urgenţă, de necesitate, care vizează interesul, securitatea şi sănătatea publică, iar publicarea lor în Monitorul Oficial al României garantează accesul la cunoaşterea şi aplicarea acestora la nivelul fiecărui cetăţean,
    ţinând cont de faptul că hotărârile Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă sunt supuse exerciţiului controlului de legalitate de către puterea judecătorească începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I,
    în scopul facilitării liberului acces la justiţie al cetăţeanului prin respectarea dreptului fundamental reglementat de art. 21 din Constituţia României, republicată,
    având în vedere că lipsa publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, provoacă consecinţe grave asupra interesului public şi a securităţii raporturilor juridice, fiind create premisele încălcării dreptului fundamental privind accesul liber la justiţie,
    având în vedere necesitatea de a genera măsuri imediate care să vină în interesul cetăţenilor, se impune iniţierea unei intervenţii legislative care să completeze dispoziţiile actelor normative pe acest segment.
    Luând în considerare că inexistenţa acestei reglementări împiedică asigurarea de apărări fundamentate în faţa instanţelor de judecată şi, respectiv, pronunţarea unor soluţii care să aibă în vedere exercitarea dreptului la apărare al acestui organism interinstituţional,
    urgenţa adoptării prezentei ordonanţe de urgenţă este determinată de necesitatea stringentă de stabilire a reprezentării Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă în faţa instanţelor de judecată.
    Întrucât Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă este un organism interinstituţional alcătuit din reprezentanţi ai autorităţilor publice centrale, împuternicite cu prerogative de putere publică, iar una dintre activităţile cu caracter general care implică exercitarea prerogativelor de putere publică este concretizată prin reprezentarea în justiţie a autorităţii publice,
    luând în considerare că lipsa reglementării competenţei de reprezentare în justiţie a Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă creează consecinţe grave, care nu pot fi înlăturate, respectiv imposibilitatea exercitării prerogativelor de putere publică, fapt care duce la pronunţarea unor hotărâri judecătoreşti de anulare a actelor administrative şi, implicit, suportarea unor prejudicii materiale în sarcina statului,
    având în vedere necesitatea de a crea un mecanism derogatoriu prin care, în contextul producerii unor situaţii de urgenţă, să poată fi puse în aplicare hotărâri, măsuri imediate de natură să permită o gestionare şi o limitare a urmărilor produse de o astfel de stare excepţională care nu poate aştepta momentul formalizării acestor hotărâri prin publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I, acest interval de timp (chiar şi de câteva ore) fiind esenţial în salvarea de vieţi omeneşti,
    văzând faptul că situaţiile descrise reclamă responsabilităţi instituţionale privitoare la buna funcţionare a mecanismelor de răspuns în situaţii de urgenţă, care nu pot fi amânate, şi ţinând cont de faptul că toate aceste elemente vizează interesul public, în contextul arătat, reglementarea nu poate fi amânată fără riscul unor blocaje sau disfuncţionalităţi instituţionale, acestea constituind situaţii de urgenţă, extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
    ţinând seama că elementele sus-menţionate constituie premisele unei situaţii urgente şi extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat, neadoptarea acestor măsuri cu celeritate poate avea consecinţe negative asupra capacităţii de funcţionare a Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, inclusiv de a se apăra în faţa instanţelor de judecată, precum şi de a asigura publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârilor emise de acest organism interinstituţional, reglementarea cu celeritatea impusă de contextul epidemiologic actual neputându-se realiza pe calea procedurii obişnuite de legiferare,
    întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă, în consecinţă,
    reţinându-se că în cazul în care nu sunt acceptate măsurile propuse nu se poate asigura punerea în aplicare în mod eficient şi cu celeritate a demersurilor necesare care să asigure capacitatea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă de a se apăra în faţa instanţelor de judecată, precum şi publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârilor emise de acest organism interinstituţional, elemente care vizează interesul public general, iar în contextul arătat demersul nu poate fi amânat, existând riscul unor blocaje sau disfuncţionalităţi instituţionale, şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare impune adoptarea unor măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    La articolul 15 din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 884 din 28 septembrie 2020, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Toate actele administrative cu caracter normativ, inclusiv hotărârile Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, privind instituirea, modificarea sau încetarea măsurilor din prezenta lege, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pot fi atacate de către orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, cu acţiune în anulare la instanţa competentă atât pentru motive de nelegalitate, cât şi de netemeinicie, în termen de 5 zile de la data publicării actului administrativ."


    ART. II
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 26 aprilie 2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:
    1. La articolul 8^1, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alineatele (5^1) şi (5^2), cu următorul cuprins:
    "(5^1) Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă reprezintă şi apără drepturile şi interesele legitime ale Comitetului Naţional în faţa instanţelor de judecată şi a altor organe de jurisdicţie, în cauzele în care Comitetul Naţional este parte şi exercită căi de atac sau orice mijloace legale de apărare. În aceste cauze, renunţarea la judecată sau la calea de atac se aprobă prin notă, la propunerea Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, de preşedintele Comitetului Naţional sau de persoana desemnată prin decizia acestuia.
(5^2) Cheltuielile de judecată derivate din acţiuni în reprezentarea intereselor statului se achită din bugetul Ministerului Afacerilor Interne."

    2. După articolul 42 se introduce un nou articol, articolul 42^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 42^1
    (1) Hotărârile Comitetului Naţional cu caracter normativ emise în aplicarea prevederilor art. 20 se publică de îndată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în situaţii deosebite care nu suferă întârziere, când nu poate fi realizat fluxul de publicare prevăzut de art. 12-14 din Legea nr. 202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, hotărârile Comitetului Naţional cu caracter normativ emise în aplicarea prevederilor art. 20 se aplică de îndată şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, imediat ce acest lucru este posibil. Situaţiile deosebite care nu suferă întârziere, precum şi aplicarea de îndată sunt consemnate în cuprinsul hotărârii Comitetului Naţional.
    (3) Hotărârile Comitetului Naţional prevăzute la alin. (1) şi (2) pot fi atacate în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare."



    ART. III
    (1) Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 884 din 28 septembrie 2020, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificarea adusă prin prezenta ordonanţă de urgenţă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
    (2) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 26 aprilie 2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare, cu completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.



                    PRIM-MINISTRU
                    FLORIN-VASILE CÎŢU
                    Contrasemnează:
                    Ministrul afacerilor interne,
                    Lucian Nicolae Bode
                    Secretarul general al Guvernului,
                    Tiberiu Horaţiu Gorun
                    Ministrul finanţelor,
                    Alexandru Nazare

    Bucureşti, 29 iunie 2021.
    Nr. 63.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016