Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 62 din 13 iunie 2024  privind unele măsuri pentru soluţionarea proceselor privind salarizarea personalului plătit  din fonduri publice, precum şi a proceselor privind prestaţii de asigurări sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 62 din 13 iunie 2024 privind unele măsuri pentru soluţionarea proceselor privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, precum şi a proceselor privind prestaţii de asigurări sociale

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 559 din 14 iunie 2024
    Ţinând seama de necesitatea asigurării de urgenţă a unei practici judiciare uniforme şi unitare - care să elimine diferenţierile în materia stabilirii/plăţii drepturilor salariale ale personalului plătit din fonduri publice -, care îşi răsfrânge beneficiile atât pe planul înfăptuirii justiţiei în mod egal şi al asigurării egalităţii în faţa legii, cât şi asupra raporturilor socio-economice,
    ţinând cont de faptul că justiţia reprezintă un factor esenţial de echilibru şi stabilitate socială într-un stat de drept şi că în realizarea deplină a acestui rol se impun o unificare a practicii judiciare şi o asigurare a stabilităţii raporturilor juridice, inclusiv în domeniul stabilirii drepturilor salariale ale personalului plătit din fonduri publice,
    în considerarea rolului constituţional al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, consacrat prin art. 126 alin. (3) din Constituţia României, republicată, de asigurare a interpretării şi aplicării unitare a legii de către toate instanţele judecătoreşti,
    constatându-se existenţa unui fenomen generalizat şi cu tendinţe de permanentizare de practică judiciară neunitară la nivelul instanţelor judecătoreşti care soluţionează procese privitoare la stabilirea şi/sau plata drepturilor salariale sau de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice, precum şi litigii referitoare la stabilirea şi/sau plata drepturilor la pensie şi a altor prestaţii de asigurări sociale ale acestui personal,
    având în atenţie necesitatea identificării unor remedii procedurale eficiente care să asigure îndeplinirea dezideratului unei practici judiciare unitare în materia supusă reglementării, dar, în acelaşi timp, să nu impieteze asupra bunei funcţionări a întregului sistem judiciar,
    ţinând cont de configuraţia actuală a mecanismului hotărârii prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept şi de efectul obligativităţii hotărârii pe care o pronunţă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în deplin acord cu îndatorirea sa constituţională de asigurare a aplicării şi interpretării unitare a legii de către toate instanţele judecătoreşti din România,
    în considerarea necesităţii încorporării facile a soluţiilor legislative anvizajate în angrenajul procedurii şi justiţiei civile actuale, fără afectarea semnificativă a volumului de activitate al instanţei supreme,
    având în vedere faptul că este imperios necesară acordarea priorităţii cuvenite principiului asigurării unei practici judiciare unitare - manifestare a principiilor înfăptuirii justiţiei în mod unic, imparţial şi egal, şi, în general, al egalităţii în faţa legii,
    ţinând seama de faptul că măsurile legislative propuse pot influenţa pozitiv activitatea instanţelor judecătoreşti, în condiţiile în care, încă dintr-o etapă incipientă, s-ar asigura clarificarea unor chestiuni dificile de drept,
    întrucât soluţiile pronunţate în aceste categorii de litigii au impact direct şi considerabil asupra bugetului general consolidat, efect augmentat prin necesitatea asigurării egalităţii de tratament juridic, imperativ confirmat în practica Curţii Constituţionale din perspectiva principiului egalităţii în faţa legii,
    dată fiind necesitatea înlăturării şi, după caz, a prevenirii producerii urmărilor negative anterior expuse,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică în procesele privind stabilirea şi/sau plata drepturilor salariale sau de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice, inclusiv cele privind obligarea la emiterea actelor administrative sau privind anularea actelor administrative emise pentru acest personal sau/şi cele privind raporturile de muncă şi de serviciu ale acestui personal.
    (2) Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică şi în procesele privind stabilirea şi/sau plata drepturilor la pensie, inclusiv cele rezultate din actualizarea/recalcularea/revizuirea drepturilor la pensie sau/şi cele privind alte prestaţii de asigurări sociale ale personalului prevăzut la alin. (1).
    (3) Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică indiferent de natura şi obiectul proceselor prevăzute la alin. (1) şi (2), de calitatea părţilor ori de instanţa competentă să le soluţioneze.

    ART. 2
    (1) Dacă în cursul judecăţii proceselor prevăzute la art. 1, completul de judecată învestit cu soluţionarea cauzei în primă instanţă sau în calea de atac, verificând şi constatând că asupra unei chestiuni de drept, de a cărei lămurire depinde soluţionarea pe fond a cauzei respective, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie nu a statuat şi aceasta nici nu face obiectul unui recurs în interesul legii în curs de soluţionare, va solicita Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie să pronunţe o hotărâre prin care să se dea rezolvare de principiu chestiunii de drept cu care a fost sesizată.
    (2) Odată cu comunicarea către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, încheierea de sesizare se transmite, în copie, prin poştă electronică, de către instanţa de trimitere şi celorlalte instanţe judecătoreşti competente să soluţioneze, în primă instanţă sau în calea de atac, procese de natura celui în care aceasta a fost formulată. Preşedinţii instanţelor judecătoreşti competente, de îndată ce primesc copia încheierii de sesizare, iau măsurile necesare pentru informarea judecătorilor din secţiile corespunzătoare ale acelor instanţe.
    (3) Cauzele similare, aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti, vor fi suspendate până la pronunţarea hotărârii prealabile pentru dezlegarea chestiunii de drept.
    (4) Sesizările prevăzute la alin. (1) având acelaşi obiect sau al căror obiect se află în strânsă legătură se conexează.
    (5) Sesizările prevăzute la alin. (1) se judecă cu prioritate, în cel mult 60 de zile de la data învestirii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
    (6) Decizia se motivează în termen de cel mult 15 de zile de la pronunţare şi se publică în cel mult 5 zile de la motivare în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ART. 3
    Dispoziţiile art. 1 şi 2 se aplică şi proceselor în curs la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. 4
    Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă se completează cu cele ale Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu celelalte reglementări aplicabile în materie.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul justiţiei,
                    Alina-Ştefania Gorghiu
                    p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
                    secretar de stat
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 13 iunie 2024.
    Nr. 62.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016