Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 61 din 13 iunie 2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuţional penale
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 558 din 14 iunie 2024
Având în vedere dispoziţiile art. 1 din Decizia (UE) 2024/210 a Consiliului din 30 decembrie 2023 privind aplicarea integrală a dispoziţiilor acquis-ului Schengen în Republica Bulgaria şi în România, potrivit cărora „Începând cu 31 martie 2024, controalele asupra persoanelor la frontierele aeriene şi maritime interne cu şi dintre Bulgaria şi România se elimină şi dispoziţiile acquis-ului Schengen menţionate în anexă se aplică Bulgariei şi României între ele şi în raporturile acestora cu Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Republica Croaţia, Republica Italiană, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Ungaria, Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda şi Regatul Suediei, precum şi cu Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei şi Confederaţia Elveţiană“,
ţinând cont de Lista dispoziţiilor acquis-ului Schengen în sensul art. 4 alin. (2) din Actul de aderare din 2005, care sunt aplicabile în raporturile României cu statele membre care aplică integral acquis-ul Schengen, precum şi cu Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei şi Confederaţia Elveţiană, anexă la Decizia (UE) 2024/210 a Consiliului, ce conţine prevederi din Convenţia semnată la Schengen la 19 iunie 1990 de punere în aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985 privind eliminarea treptată a controalelor la frontierele comune, precum şi acte juridice ale Uniunii Europene şi acte de punere în aplicare a acestora, aplicabile României începând cu 31 martie 2024,
pornind de la faptul că aderarea României la spaţiul Schengen a însemnat eliminarea controalelor la frontierele interne, respectiv a verificărilor efectuate în punctele de trecere a frontierei, acestea fiind trecute prin orice punct de control deschis traficului internaţional, fără a mai fi supuse controalelor la frontieră,
având în vedere faptul că aplicarea integrală de către România a acquis-ului Schengen a presupus eliminarea, în primă etapă, a controalelor la frontierele interne aeriene şi maritime, astfel că persoanele nu mai sunt supuse controalelor la aceste tipuri de frontieră,
în condiţiile în care este necesară stabilirea unor măsuri care să contribuie la realizarea noilor obligaţii ce revin autorităţilor române, având în vedere calitatea României de stat membru care, începând cu 31 martie 2024, aplică integral acquis-ul Schengen,
având în vedere existenţa unui număr ridicat al infracţiunilor comise pentru care în cadrul procedurilor judiciare sau execuţional penale sunt impuse anumite obligaţii a căror respectare trebuie verificată de către personalul Poliţiei Române,
ţinând cont că legislaţia naţională are în vedere utilizarea dispozitivelor electronice de supraveghere în cadrul diferitelor proceduri judiciare sau execuţional penale, respectiv pentru urmărirea executării controlului judiciar, a controlului judiciar pe cauţiune şi a arestului la domiciliu, potrivit Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare, pentru aplicarea ordinului provizoriu de protecţie şi a ordinului de protecţie, potrivit Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru aplicarea ordinului european de protecţie, potrivit Legii nr. 151/2016 privind ordinul european de protecţie, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, respectiv pentru supravegherea electronică la distanţă, potrivit Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere necesitatea extinderii obiectului de reglementare al Legii nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuţional penale, cu modificările ulterioare, în sensul permiterii utilizării Sistemului informatic de monitorizare electronică, denumit în continuare SIME, şi în cazul supravegherii obligaţiilor prevăzute la art. 101 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit art. 102 alin. (3) din aceeaşi lege, pentru a crea cadrul legal în vederea operaţionalizării SIME în toate situaţiile reglementate de legislaţia penală în care instanţele de judecată pot dispune supravegherea cu astfel de dispozitive,
luând în considerare rolul de o importanţă deosebită al monitorizării electronice, respectiv de urmărire a modului de respectare a măsurilor dispuse în cadrul unor proceduri judiciare sau execuţional penale, respectiv de evitare a unor eventuale contacte fizice dintre victime şi agresori în cazul violenţei domestice,
ţinând seama de faptul că neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanţă de urgenţă, ar conduce la dificultăţi în ceea ce priveşte o punere în aplicare optimă a prevederilor Legii nr. 146/2021, cu modificările ulterioare, lipsind de eficienţă mecanismele instituite pentru urmărirea modului de respectare a măsurilor dispuse în cadrul unor proceduri judiciare sau execuţional penale, respectiv de evitare a unor eventuale contacte fizice dintre victime şi agresori în cazul violenţei domestice, situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în considerarea celor mai sus precizate, se impune adaptarea urgentă a cadrului normativ prevăzut de Legea nr. 146/2021, cu modificările ulterioare, astfel încât SIME să fie utilizat în cadrul diferitelor proceduri judiciare sau execuţional penale, respectiv pentru urmărirea executării controlului judiciar, a controlului judiciar pe cauţiune şi a arestului la domiciliu.
Întrucât în contextul aplicării integrale a acquis-ului Schengen, ca urmare a Deciziei (UE) 2024/210 a Consiliului, au fost ridicate controalele asupra persoanelor la frontierele aeriene şi maritime interne în raporturile României cu statele membre care aplică integral acquis-ul Schengen, promovarea şi adoptarea unei legi pentru modificarea Legii nr. 146/2021, cu modificările ulterioare, implică o procedură îndelungată, soluţie juridică ce presupune ca, pe tot parcursul procesului de legiferare, Inspectoratul General al Poliţiei Române să se afle în imposibilitatea utilizării Sistemului informatic de monitorizare electronică în cadrul procedurilor judiciare sau execuţional penale vizate.
Reţinându-se că, în cazul în care nu sunt adoptate măsurile propuse, nu se poate asigura punerea în aplicare cu celeritate, în mod corespunzător, a demersurilor de eficientizare a mecanismelor de verificare a îndeplinirii şi respectării de către persoanele supuse anumitor proceduri judiciare sau execuţional penale, existând riscul unor blocaje sau disfuncţionalităţi instituţionale, iar aceste elemente vizează interesul public general şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare impune adoptarea unor măsuri imediate, care nu suferă amânare, pe calea ordonanţei de urgenţă,
întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Legea nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuţional penale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 18 mai 2021, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1 alineatul (2), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"d) aplicării ordinului european de protecţie, potrivit Legii nr. 151/2016 privind ordinul european de protecţie, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, în cadrul procedurilor prevăzute la lit. a) şi b);"
2. La articolul 1 alineatul (2), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:
"f) supravegherea executării obligaţiilor prevăzute la art. 101 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit art. 102 alin. (3) din aceeaşi lege."
3. La articolul 1, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Monitorizarea electronică realizată în condiţiile alin. (2) lit. f) generează alertele prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. d) şi e) în sistemul informatic de creare a semnalărilor dezvoltat de către Direcţia Naţională de Probaţiune, care sunt gestionate de personalul propriu."
4. La articolul 2 alineatul (1), literele i) şi k) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"i) organ de supraveghere - personal din cadrul Poliţiei Române cu atribuţii de supraveghere în cadrul procedurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-d), personal din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi al unităţilor subordonate, cu atribuţii de supraveghere electronică la distanţă pentru procedura prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. e), precum şi personalul din cadrul Direcţiei Naţionale de Probaţiune, cu atribuţii de supraveghere electronică pentru procedura prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. f);
.................................................................................................
k) operator tehnic - personal din cadrul Poliţiei Române, al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi al unităţilor subordonate, precum şi personalul din cadrul Direcţiei Naţionale de Probaţiune, care exercită atribuţii tehnice privind monitorizarea electronică, prevăzute în prezenta lege."
5. La articolul 6 alineatul (1), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Inspectoratul General al Poliţiei Române, Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi Direcţia Naţională de Probaţiune:"
6. La articolul 7 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul cuprins:
"d) Direcţiei Naţionale de Probaţiune."
7. La articolul 15 alineatul (2), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. c), cu următorul cuprins:
"c) prin intermediul unei persoane care poate comunica cu persoana supravegheată sau cu cea protejată, în cazurile în care nu există interpreţi sau traducători autorizaţi disponibili."
8. La articolul 18, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
"(4) Pentru introducerea regulilor de monitorizare care să conducă la generarea alertei de apropiere frontieră, organul de supraveghere şi/sau operatorul tehnic configurează distanţa faţă de frontieră în funcţie de domiciliu, locul de muncă, reşedinţa sau alte elemente stabilite de organul judiciar."
9. La articolul 21 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:
"b^1) alertă de apropiere frontieră, generată ca urmare a constatării prezenţei dispozitivului electronic de supraveghere purtat de persoana supravegheată la o distanţă mai mică de 30 km de frontiera de stat terestră şi pe apă;"
10. La articolul 21, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
"(3) În situaţia executării măsurii controlului judiciar sau controlului judiciar pe cauţiune, alerta prevăzută la alin. (1) lit. b) este generată numai în ceea ce priveşte nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 215 alin. (2) lit. a), b), precum şi d) cu referire la revenirea în locuinţa familiei din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare."
11. Articolul 23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 23
Ordinea de prioritate
În situaţia generării mai multor alerte, sesizarea organelor de ordine publică şi a organelor de supraveghere se face respectând următoarea ordine de prioritate: alerta de apropiere, alerta de defecţiune, alerta de părăsire a imobilului, alerta de apropiere frontieră şi alerta de depăşire a perimetrului."
12. După articolul 28 se introduce un nou articol, art. 28^1, cu următorul cuprins:
"ART. 28^1
Procedura în cazul alertei de apropiere frontieră
(1) În situaţia generării unei alerte de apropiere frontieră, persoana supravegheată este obligată ca, de îndată, să contacteze telefonic organul de supraveghere şi să urmeze instrucţiunile acestuia.
(2) Atunci când persoana monitorizată electronic potrivit art. 1 alin. (2) lit. a) are obligaţia de a nu depăşi limita teritorială a României, în situaţia generării unei alerte de apropiere frontieră are şi obligaţia de a rămâne în locul în care se află.
(3) Organele de ordine publică au obligaţia de a se deplasa în locaţia indicată cu ocazia primirii datelor de intervenţie, pentru depistarea persoanei supravegheate prevăzute la alin. (2).
(4) Organul de ordine publică care a depistat persoana supravegheată prevăzută la alin. (2) are obligaţia de a întocmi un proces-verbal în acest sens."
13. La articolul 30, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
"(4) În situaţia generării unei alerte de defecţiune cu ocazia monitorizării electronice realizate în condiţiile art. 1 alin. (2) lit. f), persoana supravegheată este obligată să contacteze organul de supraveghere şi să urmeze instrucţiunile acestuia."
14. Articolul 33 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 33
Accesul organului de supraveghere şi al organului judiciar la datele de localizare
În scopul verificării respectării obligaţiilor ce revin persoanei supravegheate, organul de supraveghere, precum şi organul judiciar care a impus obligaţia de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere au acces la datele de localizare din SIME."
15. La articolul 37, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Datele privind semnalările, precum şi datele de localizare se păstrează pentru o perioadă de 2 ani de la momentul încetării monitorizării electronice."
16. La articolul 40, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Monitorizarea electronică se aplică, în sistem-pilot, cazurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b), începând cu data de 1 octombrie 2024 până cel mai târziu la data de 31 decembrie 2025."
17. La articolul 40, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Pe perioada funcţionării în sistem-pilot, în cazurile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-d), se poate dispune, potrivit legii, obligarea persoanei de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere, în condiţiile hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (2)."
18. După articolul 41 se introduce un nou articol, art. 41^1, cu următorul cuprins:
"ART. 41^1
Norme de aplicare
Normele metodologice de aplicare a prezentei legi se aprobă prin hotărâre a Guvernului."
ART. II
(1) De la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă până la data de 30 septembrie 2024, în scopul verificării capacităţilor de monitorizare electronică şi a limitărilor tehnologice ale utilizării Sistemului informatic de monitorizare electronică, în unităţile administrativ-teritoriale prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. a) şi b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2022 pentru stabilirea aspectelor tehnice şi organizatorice privind funcţionarea în sistem-pilot, precum şi a celor privind operaţionalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică, cu modificările ulterioare, organul judiciar poate dispune, potrivit legii, obligarea persoanei de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere în cazurile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din Legea nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuţional penale, cu modificările ulterioare.
(2) Capacităţile de monitorizare electronică şi limitările tehnologice ale utilizării Sistemului informatic de monitorizare electronică se verifică prin utilizarea dispozitivelor electronice de supraveghere mobile suplimentare, asigurate potrivit art. 6 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2022, cu modificările ulterioare.
(3) Dispozitivele electronice de supraveghere mobile prevăzute la alin. (2) se distribuie astfel:
a) un procent de 10% unităţilor teritoriale de poliţie existente la nivelul municipiului Bucureşti;
b) un procent de 90% unităţilor teritoriale de poliţie existente la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. a) şi b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2022, cu modificările ulterioare, cu excepţia municipiului Bucureşti.
(4) Dispozitivele electronice de supraveghere distribuite potrivit alin. (3) lit. b) se repartizează în mod egal unităţilor teritoriale de poliţie existente la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale.
(5) În perioada monitorizării electronice prevăzută la alin. (1), Comitetul tehnic emite informări potrivit art. 8 alin. (2) din Legea nr. 146/2021, cu modificările ulterioare, periodic, în funcţie de dinamica utilizării dispozitivelor electronice de supraveghere mobile prevăzute la alin. (2), dar nu mai puţin de o dată pe lună.
(6) La aplicarea măsurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din Legea nr. 146/2021, cu modificările ulterioare, dispuse de organele judiciare, organul de supraveghere verifică posibilitatea realizării monitorizării electronice prin raportare la capacităţile de monitorizare electronică şi limitările tehnologice ale utilizării SIME, comunicate prin informările Comitetului tehnic, precum şi la încadrarea în numărul de dispozitive electronice de supraveghere distribuite potrivit alin. (3). În cazul în care monitorizarea electronică nu poate fi realizată, organul de supraveghere are obligaţia de a întocmi un proces-verbal şi de a informa despre aceasta organul judiciar competent, pentru a dispune cu privire la modificarea conţinutului sau înlăturarea acestei măsuri.
(7) Aspectele organizatorice pentru monitorizarea electronică în condiţiile alin. (1) se stabilesc în condiţiile hotărârii Guvernului prevăzute la art. 40 alin. (2) din Legea nr. 146/2021, cu modificările ulterioare.
ART. III
(1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin hotărâre a Guvernului, se va modifica în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2022 pentru stabilirea aspectelor tehnice şi organizatorice privind funcţionarea în sistem-pilot, precum şi a celor privind operaţionalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică, cu modificările ulterioare.
(2) Până la data intrării în vigoare a hotărârii prevăzute la alin. (1), prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.025/2022, cu modificările ulterioare, se aplică în mod corespunzător cazurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din Legea nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuţional penale, cu modificările ulterioare.
ART. IV
În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Guvernul adoptă hotărârea prevăzută la art. 41^1 din Legea nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuţional penale, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Bogdan Despescu,
secretar de stat
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Adrian-Ioan Veştea
Bucureşti, 13 iunie 2024.
Nr. 61.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: