Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere faptul că Guvernul susţine îmbunătăţirea şi modernizarea societăţii româneşti prin crearea unui sistem de priorităţi culturale, în funcţie de obiectivele Programului de guvernare şi de interesul naţional,
ţinând cont de importanţa, complexitatea şi diversitatea proiectelor destinate realizării, extinderii, reabilitării, modernizării şi punerii în valoare a obiectivelor culturale şi a obiectivelor de investiţii care sunt în curs de efectuare în cadrul Programului naţional „Timişoara - Capitală Europeană a Culturii în anul 2023“, dată fiind durata de realizare în timp a acestora, precum şi având în vedere faptul că aceste proiecte sunt gestionate de către autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, cu regim de finanţare diferit, se impune adoptarea unor măsuri care să permită realizarea şi finalizarea acestor obiective semnificative pentru domeniul culturii până la 31 decembrie 2024.
În considerarea faptului că extinderea, până la finalul anului 2024, a perioadei mecanismului de finanţare se impune a fi realizată în regim de urgenţă, dată fiind necesitatea finalizării obiectivelor de investiţii derulate de către autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi care odată finalizate vor genera un impact pozitiv semnificativ asupra societăţii în ansamblu, contribuind la dezvoltarea economică, socială, culturală şi la îmbunătăţirea calităţii vieţii,
dată fiind necesitatea adaptării rapide la realităţile actuale ale societăţii aflate într-o dinamică continuă, în care muzeele şi colecţiile publice de importanţă naţională se confruntă cu provocări continue legate de organizarea şi administrarea patrimoniului cultural primit în condiţiile dreptului comun de la persoane fizice sau juridice,
ţinând cont de faptul că patrimoniul cultural este supus unor riscuri crescute în absenţa unor reglementări clare şi eficiente, iar adoptarea de reglementări urgente este esenţială pentru a asigura măsuri adecvate de protecţie şi conservare a bunurilor şi a colecţiilor publice, prevenind astfel pierderea sau deteriorarea acestora,
luând în considerare că neadoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă ar genera dificultăţi în ceea ce priveşte administrarea şi gestionarea eficientă de către muzeele şi colecţiile publice de importanţă naţională de drept public ce au în administrare bunuri sau colecţii publice aflate în proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice,
în lipsa adoptării măsurilor propuse şi fără a încuraja parteneriatele stabile şi serioase ne putem afla în situaţia în care persoanele fizice sau juridice care dau bunuri în administrarea muzeelor şi colecţiilor publice de importanţă naţională de drept public ar putea renunţa la această formă de colaborare, fapt ce ar conduce la consecinţe negative atât pentru patrimoniul muzeal, cât şi pentru publicul vizitator.
Dat fiind faptul că aspectele indicate vizează interesul public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată şi care impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
La articolul 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 42/2019 privind stabilirea unor măsuri financiare pentru susţinerea desfăşurării Programului naţional „Timişoara - Capitală Europeană a Culturii în anul 2023“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 492 din 18 iunie 2019, aprobată cu completări prin Legea nr. 198/2019, cu modificările şi completările ulterioare, alineatele (1), (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 13
(1) În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă sunt obiective eligibile acele obiective de investiţii şi/sau mijloace fixe, după caz, efectuate sau în curs de efectuare de către autorităţile executive ale administraţiei publice locale şi/sau de către instituţiile din subordinea/de sub autoritatea acestora, conform dosarului de candidatură actualizat, ale căror cheltuieli au fost angajate între 20 iunie 2019 şi 31 decembrie 2024 şi plătite între 22 iunie 2022 şi 31 decembrie 2024, şi care pot fi puse în valoare prin intermediul Programului cultural sau al proiectelor conexe acestuia, cel târziu până la data de 31 decembrie 2024.
...........................................................
(3) Prin derogare de la prevederile art. 58 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, sumele rămase neutilizate de către municipiul Timişoara sau, după caz, de către judeţul Timiş pentru implementarea Programului de investiţii se reportează şi rămân la dispoziţia acestora, urmând a fi utilizate cu aceeaşi destinaţie până la finalizarea obiectivelor eligibile, aprobate în condiţiile alin. (2), dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2024.
(4) În aplicarea dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. c), prin derogare de la prevederile art. 66 alin. (1) din Legea nr. 500/2002, sumele alocate Teatrului Naţional «Mihai Eminescu» din Timişoara rămase neutilizate la sfârşitul anului financiar se reportează, urmând a fi utilizate cu aceeaşi destinaţie până la finalizarea obiectivului de investiţii, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2024."
ART. II
La articolul 13 din Legea muzeelor şi colecţiilor publice nr. 311/2003, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 207 din 24 martie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (2^1) se introduc două noi alineate, alin. (2^2) şi (2^3), cu următorul cuprins:
"(2^2) Prin hotărârea de Guvern prevăzută la alin. (2^1) sunt stabilite măsuri specifice privind organizarea şi funcţionarea muzeelor şi colecţiilor publice de importanţă naţională de drept public, constituirea şi componenţa consiliilor de administraţie şi consiliilor ştiinţifice, precum şi privind componenţa comisiilor de concurs şi de evaluare prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 269/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
(2^3) Prin derogare de la prevederile art. 16 alin. (2) şi ale art. 38 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 269/2009, cu modificările şi completările ulterioare, în cadrul comisiilor de concurs şi de evaluare prevăzute la alin. (2^2), autoritatea poate desemna specialişti în domeniul de activitate al instituţiei muzeale, nominalizaţi de către titularul dreptului de proprietate privată, cu încadrarea în proporţia de două treimi din comisie."
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Ministrul culturii,
Diana Ştefana Baciuna,
secretar de stat
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Marin Ţole,
secretar de stat
p. Ministrul finanţelor,
Carmen Moraru,
secretar de stat
Bucureşti, 6 iunie 2024.
Nr. 60.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: