Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 6 din 8 februarie 2024  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 6 din 8 februarie 2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 116 din 9 februarie 2024
    Având în vedere importanţa asigurării reprezentării juridice a României în orice litigiu judiciar şi arbitral internaţional, pentru evitarea grevării bugetului de stat cu sume considerabile solicitate de diverşi operatori economici, dar posibil nedatorate conform prevederilor contractuale sau de altă natură aplicabile,
    ţinând seama că neasigurarea asistenţei şi reprezentării juridice la primul termen, din data de 20 februarie 2024, într-un dosar judiciar internaţional în care se solicită despăgubiri substanţiale, cu consecinţe care nu pot fi prevăzute la acest moment, poate conduce la concretizarea riscului ca, prin neasigurarea reprezentării la respectiva dată, România să piardă posibilitatea procedurală de a formula anumite apărări,
    luând în considerare că neadoptarea de măsuri imediate ar conduce la dificultăţi în ceea ce priveşte pregătirea apărărilor României într-un dosar judiciar de o complexitate ridicată şi de interes public, situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, dar şi faptul că în lipsa acestei intervenţii legislative se creează perspectiva afectării bugetului de stat, situaţia având impact negativ pentru România şi constituind un element care vizează interesul public general,
    întrucât, din perspectiva exigenţelor dispoziţiilor art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, motivarea urgenţei şi a situaţiei extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată este generată de lipsa cadrului legal pentru ca Ministerul Finanţelor să poată fi mandatat de Guvern pentru a asigura reprezentarea României sau a altor instituţii publice membre ale Guvernului în litigiile judiciare şi arbitrale internaţionale,
    ţinând cont de faptul că situaţiile descrise echivalează cu o potenţială afectare a bugetului de stat şi a imaginii României, impunându-se ca Guvernul, având în vedere rolul proactiv pe care îl exercită, să realizeze o intervenţie, cu celeritate, pentru soluţionarea acestei situaţii care nu poate fi amânată,
    având în atenţie faptul că lipsa adoptării în regim de urgenţă a măsurilor prevăzute de prezentul act normativ poate conduce la afectarea substanţială a bugetului de stat, utilizarea unui alt instrument legislativ putând conduce la imposibilitatea adoptării, în timp util şi cu celeritate, a măsurilor necesare pentru asigurarea cadrului normativ, de nivel primar, pentru reprezentarea în litigiile judiciare şi arbitrale internaţionale,
    întrucât aspectele prezentate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 842 din 19 septembrie 2005, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Titlul ordonanţei de urgenţă se modifică şi va avea următorul cuprins:
    " ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ
    privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa
    Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru
    Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii şi în faţa
    altor instanţe judiciare şi arbitrale internaţionale"

    2. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    (1) Reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii sau în faţa tribunalelor arbitrale internaţionale se realizează de către Ministerul Finanţelor.
    (2) Reprezentarea României sau a instituţiilor publice membre ale Guvernului în litigiile judiciare, aflate pe rolul unor instanţe din alte state membre ale Uniunii Europene sau state terţe, şi arbitrale internaţionale, altele decât cele prevăzute la alin. (1), se realizează de către Ministerul Finanţelor. În cazuri justificate, Guvernul poate stabili prin hotărâre ca reprezentarea să se asigure de o altă instituţie publică din subordinea/ coordonarea sa.
    (3) După pronunţarea hotărârilor în litigiile internaţionale prevăzute la alin. (1) şi (2), Ministerul Finanţelor asigură reprezentarea în eventualele acţiuni judiciare dintr-un stat pe teritoriul căruia se iniţiază o procedură de recunoaştere şi/sau executare a acestora.
    (4) Instituţiile şi autorităţile publice care au gestionat problematica ce face obiectul litigiilor internaţionale prevăzute la alin. (1) şi (2) au obligaţia de a comunica informaţiile şi documentele solicitate de Ministerul Finanţelor, atunci când acestea se află în posesia lor, precum şi de a dispune toate măsurile legale pentru ca persoanele competente din cadrul acestora să acorde sprijinul necesar, conform atribuţiilor specifice, în vederea pregătirii apărărilor de către avocaţii selectaţi, inclusiv prin semnarea unor declaraţii de martor şi participarea lor la audierile orale programate.
    (5) Conducătorii autorităţilor/instituţiilor publice au obligaţia să ia măsurile legale care se impun pentru ca persoanele care sunt sau au fost implicate în gestionarea problematicii ce face obiectul litigiilor internaţionale prevăzute la alin. (1) şi (2) să participe în mod obligatoriu la întâlnirile solicitate de avocaţii care asigură reprezentarea juridică în respectivele litigii.
    (6) Conducătorii autorităţilor/instituţiilor publice au obligaţia să ia măsurile legale care se impun pentru ca persoanele prevăzute la alin. (5) să semneze declaraţiile de martori, să participe la audierile orale programate şi să semneze orice alte documente procedurale specifice fiecărui litigiu internaţional, dacă se apreciază de către avocaţii care asigură reprezentarea juridică că informaţiile sau documentele deţinute de acestea sunt utile pentru sprijinirea apărărilor.
    (7) Nerespectarea obligaţiilor de serviciu prevăzute la alin. (5) şi (6) de către persoanele care au fost implicate în gestionarea problematicii ce face obiectul litigiilor internaţionale constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit legii."

    3. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    (1) Pentru reprezentarea în litigiile internaţionale prevăzute la art. 1, Ministerul Finanţelor selectează în mod transparent şi competitiv avocaţi, indiferent de forma de organizare a profesiei, din România şi/sau din străinătate, specializaţi în litigii arbitrale internaţionale şi/sau în legislaţia naţională specifică litigiilor judiciare internaţionale, după caz, pe baza unei proceduri proprii de selecţie aprobate de conducătorul instituţiei, în temeiul dispoziţiilor art. 29 alin. (1) lit. d) şi alin. (3) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Plata cheltuielilor necesare reprezentării în astfel de litigii internaţionale, inclusiv plata arbitrilor în procedurile arbitrale, a expertizelor şi a celorlalte taxe judiciare sau arbitrale datorate, conform procedurilor aplicabile, se asigură din bugetul Ministerului Finanţelor.
    (3) Termenii şi condiţiile de punere în executare a hotărârilor judecătoreşti sau arbitrale pronunţate în legătură cu litigiile internaţionale prevăzute la art. 1 se aprobă de Guvern, prin memorandum.
    (4) Eventualele sume de bani dispuse a fi plătite prin hotărârile judecătoreşti sau arbitrale pronunţate în legătură cu litigiile internaţionale prevăzute la art. 1 se suportă din bugetul Ministerului Finanţelor, cu respectarea dreptului Uniunii Europene în materia ajutorului de stat, dacă este cazul.
    (5) În situaţiile în care prin hotărârile judecătoreşti sau arbitrale pronunţate în legătură cu litigiile internaţionale prevăzute la art. 1 se dispun orice alte obligaţii decât acordarea unor sume de bani, ducerea la îndeplinire a acestor obligaţii se asigură de către instituţiile publice cu competenţe în domeniu.
    (6) Pentru asigurarea creditelor bugetare şi de angajament necesare pentru efectuarea plăţii sumelor stabilite prin hotărâri judecătoreşti sau arbitrale, se autorizează Ministerul Finanţelor să efectueze virări pe parcursul întregului an bugetar, de la celelalte titluri de cheltuieli din cadrul aceluiaşi capitol sau de la alte capitole bugetare, prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (4) şi (8)-(11) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. e) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) În situaţia în care problematica ce a făcut obiectul litigiilor internaţionale prevăzute la art. 1 alin. (1) a fost gestionată de una sau mai multe instituţii sau autorităţi publice locale, sumele plătite în condiţiile alin. (4) se recuperează ulterior de la acestea, în mod solidar, dacă s-a reţinut culpa mai multor instituţii sau autorităţi publice locale, iar instanţa judiciară sau tribunalul arbitral nu a individualizat cuantumul sumelor datorate în funcţie de vinovăţia fiecăreia. Procedura de recuperare a acestor sume, inclusiv prin posibilitatea eşalonării recuperării acestora, se stabileşte, pentru fiecare caz în parte, prin ordin comun al ministrului finanţelor şi al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei."

    4. După articolul 2 se introduce un nou articol, art. 3, cu următorul cuprins:
    "ART. 3
    (1) Prin derogare de la prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, personalul de specialitate juridică din cadrul Direcţiei generale juridice a Ministerului Finanţelor, care are în fişa postului atribuţii în legătură cu asigurarea asistenţei şi reprezentării juridice în litigiile prevăzute la art. 1, precum şi personalul din cadrul Secretariatului General al Guvernului cu atribuţii în asigurarea suportului documentar şi arhivistic, respectiv a asistenţei juridice de specialitate, beneficiază de o majorare salarială de 50% aplicată la salariul de bază brut. Fişa postului trebuie să cuprindă atribuţii obiective cuantificabile lunar în mod individual.
    (2) Prevederile alin. (1) se aplică pentru un număr de maximum 10 persoane de specialitate juridică din cadrul Ministerului Finanţelor şi pentru un număr de 5 persoane din cadrul Secretariatului General al Guvernului."



    ART. II
    (1) În termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în litigiile pentru care, la data intrării în vigoare a acesteia, România sau instituţiile publice prevăzute la art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificat prin art. I pct. 2 din prezenta ordonanţă de urgenţă, nu au desemnaţi avocaţi specializaţi, transmit Ministerului Finanţelor toate documentele pe care le deţin în legătură cu problematica ce face obiectul litigiilor.
    (2) Pentru încadrarea în termenele judiciare procedurale aplicabile, Ministerul Finanţelor selectează avocaţii specializaţi pe baza unei proceduri proprii de selecţie, aprobată de conducătorul instituţiei.
    (3) În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, toate ministerele, autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a transmite Ministerului Finanţelor toate documentele pe care le deţin în legătură cu problematica ce face obiectul litigiilor judiciare şi arbitrale internaţionale în care acestea sunt parte.

    ART. III
    Prin derogare de la prevederile art. 22 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, cheltuielile cu taxa de viză prevăzute la art. 1 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi şi obligaţii ale personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, cu modificările şi completările ulterioare, pot fi suportate şi plătite din bugetele proprii ale ordonatorilor principali de credite şi pentru personalul din instituţiile/unităţile aflate în subordine/coordonare/ sub autoritate, indiferent de forma de finanţare.

    ART. IV
    Dispoziţiile art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările şi completărille ulterioare, astfel cum a fost modificat prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică atât pentru litigiile aflate în desfăşurare, cât şi pentru cele viitoare, precum şi pentru litigiile şi procedurile aferente acestora.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Simona Bucura-Oprescu
                    Ministrul sănătăţii,
                    Alexandru Rafila

    Bucureşti, 8 februarie 2024.
    Nr. 6.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016