Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 59 din 15 iunie 2023  privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 59 din 15 iunie 2023 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 536 din 15 iunie 2023
    Având în vedere Hotărârea Parlamentului României nr. 22/2023 pentru acordarea încrederii Guvernului,
    luând în considerare necesitatea stabilirii măsurilor care să permită îndeplinirea, în cel mai scurt timp, în noua structură, a activităţii Guvernului şi a ministerelor,
    reţinându-se că, în cazul în care nu sunt acceptate măsurile propuse, nu se pot garanta punerea în aplicare a Programului de guvernare votat de Parlament şi îndeplinirea principalului rol al Guvernului de a realiza politica internă şi externă a ţării şi de a exercita conducerea generală a administraţiei publice, cu urmări directe asupra cetăţenilor, elemente care vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    (1) Ministerul Economiei se reorganizează prin fuziune prin absorbţie cu Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului, care se desfiinţează.
    (2) Ministerul Economiei preia de la Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului toate activităţile, posturile şi personalul aferent şi patrimoniul corespunzător, în condiţiile legii.
    (3) Ca urmare a reorganizării prin fuziune prin absorbţie conform alin. (1), Ministerul Economiei îşi schimbă denumirea în Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului.
    (4) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului preia de la Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului şi exercită:
    a) atribuţiile de instituţie publică implicată în domeniul privatizării şi atribuţiile privind atragerea de investiţii în economie, la societăţile naţionale, companiile naţionale şi celelalte societăţi aflate sub autoritatea, în subordinea sau în coordonarea acestuia, după caz;
    b) atribuţiile privind exercitarea calităţii de acţionar al statului la operatorii economici prevăzuţi la lit. a), precum şi cele referitoare la monitorizarea postprivatizare a îndeplinirii clauzelor din contractele de vânzare-cumpărare de acţiuni încheiate în cadrul proceselor de privatizare a acestor operatori economici;
    c) orice alte atribuţii exercitate de acest minister, stabilite potrivit actelor normative în vigoare, acordurilor internaţionale sau altor acte încheiate potrivit dispoziţiilor legale aplicabile şi corespunzătoare activităţilor preluate.

    (5) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului exercită drepturile şi îndeplineşte obligaţiile ce decurg din calitatea de acţionar al statului român la operatorii economici prevăzuţi la alin. (4) lit. a). Reprezentanţii statului în adunările generale ale acţionarilor la operatorii economici prevăzuţi la alin. (4) lit. a) sunt numiţi şi revocaţi prin ordin al ministrului economiei, antreprenoriatului şi turismului.
    (6) Se autorizează Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului să mandateze, prin ordin al ministrului economiei, antreprenoriatului şi turismului, reprezentanţii săi în adunările generale ale acţionarilor la operatorii economici prevăzuţi la alin. (4) lit. a) pentru aprobarea modificării actelor constitutive ale acestora, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, şi pentru efectuarea formalităţilor de publicitate şi înregistrare prevăzute de lege.
    (7) Procedurile în curs de desfăşurare se continuă de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, cu menţinerea valabilităţii actelor şi procedurilor îndeplinite până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (8) Finanţarea cheltuielilor legate de aplicarea de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, la societăţile din domeniu, se asigură din bugetul aferent activităţii de privatizare al ministerului.
    (9) În litigiile aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti sau arbitrale, în care statul este chemat în judecată în calitate de acţionar la operatorii economici prevăzuţi la alin. (4) lit. a), interesele statului vor fi reprezentate, în condiţiile legii, de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului.
    (10) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului este minister de resort şi ordonator principal de credite pentru investiţia României la Combinatul Minier de Îmbogăţire a Minereurilor Acide cu conţinut de fier de la Krivoi Rog - Ucraina până la data înstrăinării acesteia, precum şi pentru îndeplinirea obligaţiilor restante de plată ale României aferente împrumutului acordat de Guvernul Statelor Unite ale Americii, prin Departamentul Agriculturii şi Comodity Credit Corporation (CCC), în baza Legii Publice americane nr. 480/1992.
    (11) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului preia de la Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului pe bază de protocol de predare-preluare documentaţia, acordurile de finanţare încheiate, cererile de ajutor depuse de aplicanţi, cererile de plată, procesele-verbale şi documentele emise de Comisia de Film în România, rapoarte de audit şi întreaga documentaţie aferentă Programului privind sprijinirea industriei cinematografice, prevederile art. 2 alin. (7)-(9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 121/2021 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, aplicându-se în mod corespunzător.

    ART. 2
    (1) Se înfiinţează Agenţia Naţională pentru Sport, instituţie publică, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului, finanţată de la bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, prin reorganizarea prin transformare a Ministerului Sportului, care se desfiinţează.
    (2) Agenţia Naţională pentru Sport preia de la Ministerul Sportului toate activităţile, posturile, personalul şi patrimoniul, în condiţiile legii.
    (3) Agenţia Naţională pentru Sport este condusă de un preşedinte cu rang de secretar de stat şi de doi vicepreşedinţi cu rang de subsecretar de stat, numiţi şi eliberaţi prin decizie a prim-ministrului.
    (4) Atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Sport se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.

    ART. 3
    (1) Atribuţiile viceprim-miniştrilor, prevăzuţi în Hotărârea Parlamentului României nr. 22/2023 pentru acordarea încrederii Guvernului, se stabilesc prin decizie a prim-ministrului.
    (2) Viceprim-ministrul fără portofoliu coordonează instituţiile publice şi structurile din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, precum şi Regia Autonomă „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“.
    (3) Viceprim-ministrul fără portofoliu avizează toate proiectele de acte normative care au impact bugetar.
    (4) Cheltuielile necesare desfăşurării activităţii viceprim-ministrului fără portofoliu şi a cabinetului acestuia se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
    (5) Cheltuielile necesare desfăşurării activităţii aparatului propriu de lucru al viceprim-ministrului cu portofoliu se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, cu excepţia indemnizaţiei viceprim-ministrului şi a cheltuielilor necesare desfăşurării activităţii cabinetului acestuia, organizat potrivit prevederilor art. 544 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, care se asigură în cadrul ministerului pe care îl conduce.

    ART. 4
    (1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ministerele/instituţiile nou-înfiinţate sau reorganizate potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă propun Guvernului spre adoptare proiectele actelor normative pentru reglementarea măsurilor privind organizarea şi funcţionarea lor.
    (2) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a actelor normative care reglementează organizarea şi funcţionarea noilor ministere şi instituţii publice prevăzute la alin. (1) se încheie protocoalele de predare-preluare care cuprind prevederile bugetare, execuţia bugetară până la data preluării, structurile de personal preluate şi drepturile salariale aferente, precum şi celelalte drepturi şi obligaţii. Predarea-preluarea patrimoniului se efectuează pe baza situaţiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Ministerele şi instituţiile publice nou-înfiinţate sau care preiau, pe bază de protocol de predare-primire, activităţi de la alte ministere, autorităţi, instituţii publice ori alte structuri publice se subrogă în toate drepturile, obligaţiile, contractele, deciziile de finanţare, ordinele de finanţare, acordurile şi litigiile instituţiei, structurii sau activităţii preluate, inclusiv prin preluarea tuturor bunurilor mobile şi imobile aflate în administrarea sau, după caz, în proprietatea acestora.
    (4) Încadrarea personalului preluat potrivit alin. (2) se realizează cu respectarea procedurii şi regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal şi cu menţinerea drepturilor salariale avute la data preluării.
    (5) În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă până la încheierea protocoalelor prevăzute la alin. (3), finanţarea cheltuielilor ministerelor/ instituţiilor nou-înfiinţate sau reorganizate potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă se asigură din bugetele ordonatorilor principali de credite existenţi înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, din structura cărora acestea s-au reorganizat.
    (6) Deschiderea, repartizarea şi retragerea creditelor bugetare se efectuează din bugetele ordonatorilor principali de credite existenţi înainte de modificarea structurii şi componenţei Guvernului, potrivit Hotărârii Parlamentului României nr. 22/2023, şi, respectiv, înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi se semnează potrivit specimenelor de semnături transmise în acest scop Ministerului Finanţelor de ordonatorii principali de credite ai instituţiilor publice înfiinţate sau rezultate în urma reorganizării, conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (7) Plăţile dispuse în limita creditelor bugetare deschise potrivit alin. (5) se efectuează de către conducătorii compartimentelor financiar-contabile din ministerele existente înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (8) Efectuarea modificărilor în execuţia bugetului de stat, conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, se va face pe baza instrucţiunilor Ministerului Finanţelor elaborate la solicitarea instituţiilor publice înfiinţate sau rezultate în urma reorganizării ai căror conducători au calitatea de ordonatori principali de credite.
    (9) Se autorizează Ministerul Finanţelor să introducă modificările în structura bugetului de stat şi în volumul şi structura bugetelor ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat pe anul 2023, corespunzător prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, la propunerea ordonatorilor principali de credite, pe baza protocoalelor de predare-primire.

    ART. 5
    Desfiinţarea ministerelor prevăzută de prezenta ordonanţă de urgenţă îşi produce efectele la data intrării în vigoare a actelor normative care reglementează organizarea şi funcţionarea noilor ministere şi instituţii publice, care se subrogă în drepturile şi obligaţiile celor desfiinţate.

    ART. 6
    În cuprinsul actelor normative în vigoare, următoarele denumiri şi sintagme se înlocuiesc după cum urmează:
    a) „Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului“ şi „Ministerul Economiei“ cu „Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului“, iar „ministrul antreprenoriatului şi turismului“ şi „ministrul economiei“ cu „ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului“;
    b) „Ministerul Sportului“ cu „Agenţia Naţională pentru Sport“, iar „ministrul sportului“ cu „preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Sport“.




                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
                    Ştefan-Radu Oprea
                    Secretarul general al Guvernului,
                    Adrian Ţuţuianu
                    Ministrul culturii,
                    Raluca Turcan
                    Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Marius-Constantin Budăi
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 15 iunie 2023.
    Nr. 59.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016