Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În conformitate cu prevederile Constituţiei României, republicată, dreptul la învăţătură este asigurat prin învăţământul general obligatoriu şi prin cel profesional, prin învăţământul superior, precum şi prin alte forme de instrucţie şi de perfecţionare. Potrivit prevederilor art. 73 alin. (3) lit. n) din Constituţia României, republicată, organizarea generală a învăţământului se reglementează prin lege organică. Ca urmare a situaţiei excepţionale generate de declanşarea grevei generale în învăţământul preuniversitar trebuie asigurate evaluarea, recunoaşterea şi certificarea competenţelor generale dobândite de un număr de 147.491 de elevi care finalizează învăţământul liceal.
În contextul în care activităţile specifice procesului educaţional sunt afectate de desfăşurarea grevei generale din învăţământul preuniversitar, iar susţinerea examenului de bacalaureat presupune încadrarea într-un calendar care să nu afecteze dreptul absolvenţilor care promovează examenul de a-şi continua studiile în învăţământul postliceal/universitar, se impune luarea unor măsuri administrative cu privire la modul de desfăşurare şi de susţinere de către aceştia a examenului, programat după încheierea anului şcolar 2022-2023.
În vederea fluidizării organizării examenului naţional de bacalaureat în contextul în care susţinerea acestui examen poate fi afectată de prelungiri şi amânări şi valorificând experienţa anilor anteriori, în sensul în care există posibilitatea de echivalare/recunoaştere a competenţelor lingvistice de comunicare în limba română/în limba maternă şi într-o limbă de circulaţie internaţională, precum şi a celor digitale,
pentru a evita amânarea începerii studiilor postliceale şi universitare cauzată de decalarea admiterilor, precum şi de imposibilitatea formării grupelor/claselor/formaţiunilor de studiu şi a stabilirii normelor didactice în învăţământul terţiar,
ştiind că piaţa muncii poate fi dezechilibrată prin neasigurarea premiselor continuării formării absolvenţilor de învăţământ gimnazial/liceal în condiţiile penuriei de forţă de muncă specializată,
în contextul în care greva generală din învăţământul preuniversitar afectează procesul educaţional dintr-un număr semnificativ de unităţi de învăţământ, nefiind posibilă organizarea, în toate unităţile de învăţământ, a evaluării elevilor prin două probe transdisciplinare: limbă şi comunicare, matematică şi ştiinţe, la finalul clasei a VI-a,
pentru luarea măsurilor administrative necesare şi pentru a se putea organiza, în sesiunea 2023, concursul naţional de ocupare a posturilor didactice de predare din învăţământul preuniversitar, pentru un număr de 32.884 de candidaţi, în vederea încadrării unităţilor de învăţământ cu personal didactic de predare calificat şi asigurării dreptului absolvenţilor învăţământului superior care optează pentru cariera didactică de a se putea angaja în învăţământul preuniversitar cu contract individual de muncă, având în vedere situaţia excepţională cauzată de greva generală din învăţământul preuniversitar, precum şi faptul că neadoptarea de urgenţă a unor măsuri care să creeze atât posibilitatea susţinerii la timp a examenului de bacalaureat, cât şi organizarea în sesiunea 2023, în bune condiţii, a concursului naţional de ocupare a posturilor didactice de predare din învăţământul preuniversitar ar avea grave consecinţe atât pentru întreaga generaţie de absolvenţi de liceu, cât şi pentru întreg sistemul de învăţământ,
având în vedere faptul că, în situaţia în care s-ar menţine, pentru sesiunea din anul 2023 la care sunt înscrişi 32.884 de candidaţi, dispoziţia potrivit căreia concursul naţional de ocupare a posturilor didactice de predare din învăţământul preuniversitar constă şi în susţinerea unei inspecţii la clasă, nu s-ar putea desfăşura în actualele condiţii şi în absenţa elevilor de la clasă.
Având în vedere faptul că buna desfăşurare a cursurilor şcolare în anul 2023-2024 nu ar putea fi realizată în situaţia în care nu s-ar desfăşura concursul naţional de ocupare a posturilor didactice de predare în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, fapt care ar aduce atingere dreptului la educaţie al elevilor,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 1
Prin derogare de la prevederile art. 74 alin. (4) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în anul şcolar 2022-2023, evaluarea elevilor prin două probe transdisciplinare: limbă şi comunicare, matematică şi ştiinţe, la finalul clasei a VI-a, nu se organizează.
ART. 2
Prin derogare de la prevederile art. 77 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, la examenul naţional de bacalaureat, pentru anul şcolar 2022-2023, probele de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română, probele de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale, probele de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal şi probele de evaluare a competenţelor digitale se echivalează/se recunosc conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de maximum 7 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
ART. 3
Prin derogare de la prevederile art. 89 alin. (1) şi art. 254 alin. (8) lit. a) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, concursul pentru angajarea personalului didactic de predare cu contract individual de muncă în sesiunea 2023 constă într-o probă scrisă pe baza programelor specifice aprobate de Ministerul Educaţiei.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul educaţiei,
Ligia Deca
Bucureşti, 11 iunie 2023.
Nr. 56.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: