Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 55 din 8 iunie 2023  privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate  cu finanţare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Sănătate  şi din împrumuturi contractate cu instituţiile financiare internaţionale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 55 din 8 iunie 2023 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate cu finanţare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Sănătate şi din împrumuturi contractate cu instituţiile financiare internaţionale

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 504 din 8 iunie 2023
    Infrastructura publică de sănătate necesită atenţie imediată pentru a evita viitoare situaţii de criză previzibile, deoarece aceasta are un impact major asupra asigurării accesului populaţiei la servicii publice de sănătate de un înalt nivel calitativ, precum şi îmbunătăţirii condiţiilor de spitalizare de zi sau spitalizare continuă din unităţile sanitare publice.
    Prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei nr. 8.934 din data de 30 noiembrie 2022 de aprobare a Programului operaţional Sănătate pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională şi Fondului social european Plus în cadrul obiectivului „Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică“ din România a fost aprobat Programul Sănătate cu o alocare totală de 5,88 mld euro din care contribuţia din fonduri externe nerambursabile de 2,27 mld şi contribuţia naţională de 3,60 mld euro care va fi asigurată inclusiv prin împrumut de la Banca Europeană de Investiţii în valoare de 2 mld euro, fonduri destinate în principal pentru realizarea de investiţii de extindere/modernizare/reabilitare, inclusiv construcţii noi şi dotarea cu echipamente medicale în unităţile sanitare cu paturi cu scopul de a asigura creşterea accesului populaţiei la servicii de sănătate publică de calitate şi cu scopul de a îmbunătăţi starea tehnică generală a acestei categorii de infrastructuri.
    Proiectele de investiţii vizate de prezenta ordonanţă de urgenţă sunt investiţiile din Programul Sănătate, care sunt specifice acţiunii B - Investiţii de mică amploare în infrastructura publică a spitalelor orăşeneşti şi municipale - unităţi sanitare cu paturi aferente priorităţii 2 şi acţiunii B - Investiţii în infrastructuri spitaliceşti noi: spitale judeţene/judeţene de urgenţă; spitale monospecialitate - unităţi sanitare cu paturi aferente priorităţii 4 care vor putea beneficia de cofinanţare ce va fi asigurată din bugetul de stat, inclusiv prin împrumut contractat cu instituţiile financiare internaţionale.
    Odată cu alocarea de fonduri destinate infrastructurii publice de sănătate prin Programul Sănătate au fost stabilite condiţii de monitorizare specială asupra implementării acestor categorii de proiecte de infrastructură, dar şi de consolidare a capacităţii administrative a viitorilor beneficiari de fonduri externe nerambursabile. Astfel, Autoritatea de management pentru Programul Sănătate are obligaţia realizării monitorizării periodice a progresului obţinut şi, în baza acestuia, până la sfârşitul anului 2023 efectuează, împreună cu serviciile Comisiei, o revizuire/reevaluare a alocărilor/mecanismelor de cofinanţare, inclusiv a împrumutului contractat cu instituţiile financiare internaţionale. În situaţia în care nu se constată progrese în ceea ce priveşte implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate, fondurile alocate în cadrul Programului Sănătate ar urma să se realoce pentru alte categorii de investiţii din cadrul programului sau, după caz, contribuţia din partea fondurilor alocată cu această destinaţie va fi diminuată în mod corespunzător.
    Pentru a evita pierderea fondurilor alocate pentru aceste categorii de proiecte de infrastructură extrem de importante pentru dezvoltarea infrastructurii publice de sănătate sunt necesare în regim de urgenţă măsuri pentru identificarea şi selectarea pe bază de criterii transparente a categoriilor de proiecte care urmează a fi finanţate prin mix de resurse financiare în cadrul Programului Sănătate.
    În plus, categoriile de măsuri necesare pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate vor viza atât descentralizarea implementării proiectelor de infrastructură şi implementarea acestora în principal prin implicarea autorităţilor publice locale, dar şi implicarea, dacă este cazul, a agenţiilor de dezvoltare regională în sistemul de management şi control al programului pentru această tipologie de investiţii pentru a asigura o cât mai bună implementare a proiectelor de infrastructură publică de sănătate, cât şi o monitorizare atentă a acestora pentru a putea evita riscul de pierdere a fondurilor publice alocate prin program.
    În aceste condiţii, elementele menţionate mai sus vizează interesul public, iar pentru a evita riscul de pierdere a fondurilor externe nerambursabile alocate prin Programul Sănătate sunt necesare măsuri care reprezintă o urgenţă, asigurând astfel premisele demarării şi implementării proiectelor de infrastructură publică de sănătate şi implementarea acestora prin implicarea autorităţilor publice locale, conducând astfel la un plus de eficienţă şi la obţinerea de rezultate în domeniul sănătăţii, a căror reglementare nu poate fi amânată, şi, prin urmare, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul general privind metodologia şi criteriile de selecţie pentru proiectele de investiţii publice din domeniul sănătăţii finanţate din asistenţă financiară nerambursabilă şi cofinanţare care este asigurată de la bugetul de stat, inclusiv, după caz, prin împrumut contractat, în condiţiile legii, cu instituţiile financiare internaţionale, pentru care urmează a se încheia contracte de finanţare în conformitate cu regulile de finanţare stabilite prin Ghidurile solicitantului de către Autoritatea de management pentru Programul Sănătate.
    (2) Prin criteriile de selecţie se asigură selectarea la finanţare a proiectelor de investiţii publice din domeniul sănătăţii pentru care urmează să se încheie contracte de finanţare în conformitate cu prevederile art. 73 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize.
    (3) Asistenţa financiară rambursabilă pentru asigurarea cofinanţării proiectelor de infrastructură publică de sănătate este contractată de către statul român prin Ministerul Finanţelor cu respectarea prevederilor legale privind datoria publică şi este destinată asigurării cofinanţării la valoarea stabilită prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei nr. 8.934 din data de 30 noiembrie 2022 de aprobare a Programului operaţional Sănătate pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională şi Fondului social european Plus în cadrul obiectivului „Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică“ din România, care nu poate depăşi valoarea maximă de 3 mld. euro.
    (4) Asistenţa financiară rambursabilă se utilizează pentru proiectele de investiţii specifice acţiunii B - Investiţii de mică amploare în infrastructura publică a spitalelor orăşeneşti şi municipale - unităţi sanitare cu paturi aferente priorităţii 2 şi acţiunii B - Investiţii în infrastructuri spitaliceşti noi: spitale judeţene/judeţene de urgenţă; spitale monospecialitate - unităţi sanitare cu paturi aferente priorităţii 4 din Program Sănătate.
    (5) Se autorizează Autoritatea de management pentru Programul Sănătate să întreprindă demersurile necesare în vederea modificării programului pentru asigurarea cofinanţării până la valoare maximă de 3 mld euro.

    ART. 2
    (1) Criteriile de selecţie pentru proiectele de investiţii prevăzute la art. 1 alin. (4) se aprobă de către Comitetul de monitorizare a Programului Sănătate, la propunerea Autorităţii de management pentru Programul Sănătate pe baza criteriilor-cadru de selecţie prevăzute la art. 6 alin. (2), şi se cuprind în ghidurile solicitantului pentru selecţie elaborate şi aprobate prin ordin al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene.
    (2) Se mandatează Autoritatea de management pentru Programul Sănătate să propună pentru aprobare Comitetului de monitorizare al Programului Sănătate criterii de selecţie care respectă criteriile-cadru de selecţie prevăzute la art. 6 alin. (2).

    ART. 3
    (1) Valoarea eligibilă finanţată din Programul Sănătate aferentă unui proiect de investiţii specific pentru acţiunea B, prioritatea 4 din Programul Sănătate: Investiţii în infrastructuri spitaliceşti noi: spitale judeţene/judeţene de urgenţă; spitale monospecialitate - unităţi sanitare cu paturi este de minimum 5 milioane euro şi maximum 500 milioane euro, care include:
    a) lucrări de extindere/modernizare/reabilitare pentru clădiri, inclusiv lucrări de conectare/extindere/modernizare/reabilitare la clădiri existente şi dotare cu echipamente medicale specifice, inclusiv măsuri de tranziţie verde şi digitalizare;
    b) lucrări de construcţii noi, inclusiv dotarea cu echipamente medicale specifice, precum şi măsuri de tranziţie verde şi digitalizare.

    (2) Valoarea eligibilă finanţată din Programul Sănătate aferentă unui proiect de investiţii specific pentru acţiunea B, prioritatea 2 - Investiţii de mică amploare în infrastructura publică a spitalelor orăşeneşti şi municipale - unităţi sanitare cu paturi este detaliată pe categorii de investiţii specifice, după cum urmează:
    a) lucrări de modernizare/reabilitare şi dotare, extindere la construcţiile existente, inclusiv lucrări de conectare la clădiri existente, lucrări de construcţii noi şi dotare, minimum 5 milioane euro şi maximum 75 milioane euro pentru unităţile sanitare cu paturi municipale;
    b) lucrări de modernizare/reabilitare şi dotare, extindere la construcţiile existente, inclusiv lucrări de conectare la clădiri existente, lucrări de construcţii noi şi dotare, minimum 5 milioane euro şi maximum 45 milioane euro pentru unităţile sanitare cu paturi orăşeneşti.

    (3) În vederea finalizării proiectelor, valoarea totală a acestora poate fi actualizată ca urmare a creşterii preţurilor la materiale şi/sau la utilităţile publice în limita unui procent de maximum 20%. Valoarea contractelor de finanţare se modifică în mod corespunzător.
    (4) În vederea evitării dezangajării, precum şi pentru atingerea indicatorilor de program şi pentru finalizarea proiectelor, valoarea totală a bugetului contractului de finanţare poate fi actualizată în funcţie de stadiul de implementare şi de disponibilitatea fondurilor alocate în Programul Sănătate.
    (5) Se autorizează Autoritatea de management pentru Programul Sănătate să iniţieze modificările de program care se impun, cu respectarea prevederilor regulamentelor Comisiei Europene pentru includerea la finanţare a categoriilor de lucrări specifice menţionate la alin. (1).

    ART. 4
    (1) Solicitanţii eligibili în cadrul apelurilor de selecţie de proiecte aferente priorităţii 2 - Investiţii de mică amploare în infrastructura publică a spitalelor, orăşeneşti şi municipale - unităţi sanitare cu paturi sunt:
    a) unităţile administrativ-teritoriale, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. pp) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, care au în coordonare/subordonare/autoritate sau deţin în administrare spitale publice orăşeneşti şi municipale, inclusiv spitale municipale de urgenţă;
    b) spitalele publice orăşeneşti şi municipale, inclusiv spitale municipale de urgenţă;
    c) parteneriatele între autorităţile/instituţiile publice locale şi/sau centrale şi unităţile sanitare publice, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, cu modificările şi completările ulterioare.

    (2) Solicitanţii eligibili în cadrul apelurilor de selecţie a proiectelor aferente priorităţii 4: Investiţii în infrastructuri spitaliceşti noi: acţiunea B spitale judeţene/judeţene de urgenţă/clinic de urgenţă; spitale monospecialitate - unităţi sanitare cu paturi sunt:
    a) unităţile administrativ-teritoriale, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. pp) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, care au în coordonare/subordonare/autoritate sau deţin în administrare/ proprietate spitale judeţene/judeţene de urgenţă/spitale monospecialitate;
    b) spitalele judeţene/judeţene de urgenţă, inclusiv clinice judeţene de urgenţă/clinice de urgenţă;
    c) spitalele monospecialitate, inclusiv institute monospecialitate care desfăşoară activitate medicală spitalicească şi prespitalicească aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea Ministerului Sănătăţii, inclusiv a autorităţilor şi instituţiilor publice centrale din sfera apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale, respectiv a Academiei Române. Nu sunt eligibile următoarele categorii de unităţi sanitare publice monospecialitate din sfera: psihiatrie, recuperare reabilitare, TBC, îngrijiri paliative;
    d) parteneriatele între autorităţile/instituţiile publice locale şi/sau centrale şi unităţile sanitare publice, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021, cu modificările şi completările ulterioare.


    ART. 5
    Proiectele finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, denumit în continuare PNRR, nu sunt eligibile în cadrul apelului de proiecte organizat în cadrul Programului Sănătate, pentru investiţii în aceeaşi clădire.

    ART. 6
    (1) Apelurile de selecţie a proiectelor de infrastructură publică de sănătate sunt apeluri transparente şi competitive care se organizează şi se implementează de către Autoritatea de management pentru Programul Sănătate din cadrul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene cu respectarea prevederilor art. 73 din Regulamentul (UE) 2021/1.060.
    (2) Criteriile-cadru de selecţie pentru stabilirea eligibilităţii, precum şi pentru evaluarea tehnico-financiară sunt după cum urmează:
    a) criterii-cadru minimale de eligibilitate pentru selecţia proiectelor:
    a.1) tipologia unităţii sanitare - unitate sanitară publică cu paturi;
    a.2) grup-ţintă, potrivit art. 22 alin. (3) lit. (d) pct. (iii) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, respectiv prioritatea 2 - Spitale publice municipale şi orăşeneşti şi prioritatea 4: spitale judeţene/judeţene de urgenţă şi spitale monospecialitate;
    a.3) localizarea proiectului: regiuni mai puţin dezvoltate/regiuni dezvoltate;
    a.4) valoarea eligibilă a proiectului;
    a.5) tipuri de acţiuni eligibile;
    a.6) complementaritatea cu finanţarea măsurilor propuse din PNRR - componenta 12 - investiţiile I 2.1. I 2.2.;
    a.7) relevanţa investiţiei prin raportare la documente strategice naţionale/regionale/locale referitoare la necesitatea investiţiei;
    a.8) maturitatea investiţiei;
    a.9) condiţii referitoare la eficienţa energetică (aplicabil pentru extinderi/construcţii noi);
    a.10) menţinerea funcţionalităţii investiţiei/operaţionalizarea şi mentenanţa acesteia;
    a.11) alte cerinţe stabilite prin Programul Sănătate, respectiv pentru prioritatea 4: Investiţia propusă în cadrul proiectului nu generează o creştere a numărului de paturi în spitalizare continuă;
    a.12) proiectele de investiţii au obţinut avizul de oportunitate din partea Ministerului Sănătăţii pentru categoriile de investiţii propuse de solicitanţi;

    b) criterii-cadru de selecţie a proiectelor:
    b.1) relevanţa, oportunitatea proiectului şi contribuţia proiectului la realizarea obiectivului specific FEDR;
    b.2) maturitatea pregătirii proiectului;
    b.3) capacitatea administrativă a solicitantului, coerenţa şi eficacitatea intervenţiilor propuse;
    b.4) rezonabilitatea costurilor şi eficienţa investiţiilor propuse;
    b.5) inovarea şi calitatea proiectului propus;
    b.6) contribuţia proiectului la respectarea principiilor privind eficienţa resurselor/imunizarea la schimbările climatice, la principiile orizontale - egalitatea de şanse, de gen şi nediscriminarea;
    b.7) operaţionalizarea, sustenabilitatea şi impactul investiţiei.


    (3) Metodologia de evaluare şi criteriile pentru evaluarea tehnico-financiară a proiectelor de investiţii publice se aprobă de către Comitetul de monitorizare a Programului Sănătate pe baza criteriilor-cadru prevăzute la alin. (2).
    (4) Apelurile de proiecte pentru selecţia proiectelor de infrastructură publică de sănătate sunt apeluri cu termen-limită de depunere.
    (5) Proiectele de infrastructură publică de sănătate selectate la finanţare în cadrul apelurilor de selecţie trebuie să aibă un prag minim de calitate de 50 de puncte, cu respectarea îndeplinirii punctajelor minime pe fiecare criteriu.
    (6) Beneficiarii proiectelor de infrastructură publică de sănătate selectate la finanţare în cadrul apelurilor de selecţie care fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă asigură o contribuţie proprie în cuantum de minimum 2% din valoarea totală eligibilă a proiectului, precum şi acoperirea diferenţei de finanţare pentru proiectele a căror valoare totală depăşeşte limitele maxime prevăzute la art. 3 alin. (1) şi (2).

    ART. 7
    (1) Avizul de oportunitate al Ministerului Sănătăţii prevăzut la art. 6 alin. (2) lit. a) pct. a.12) se acordă solicitanţilor de fonduri alocate prin Programul Sănătate în termen de maximum 15 zile de la data depunerii solicitărilor.
    (2) Avizul de oportunitate cuprinde:
    a) denumirea solicitantului;
    b) denumirea proiectului de investiţii propus;
    c) categoriile de lucrări care urmează a se realiza;
    d) valoarea totală a proiectului, inclusiv TVA.

    (3) Ministerul Sănătăţii stabileşte metodologia de acordare a avizului de oportunitate, prin ordin al ministrului sănătăţii, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. 8
    (1) Listele proiectelor selectate la finanţare prin Programul Sănătate de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene se aprobă prin hotărâre a Guvernului după finalizarea procesului de contractare.
    (2) Valoarea contractelor de finanţare încheiate în cadrul apelurilor de proiecte de investiţii specifice acţiunii B - Investiţii de mică amploare în infrastructura publică a spitalelor orăşeneşti şi municipale - unităţi sanitare cu paturi aferente priorităţii 2 şi acţiunii B - Investiţii în infrastructuri spitaliceşti noi: spitale judeţene/judeţene de urgenţă; spitale monospecialitate - unităţi sanitare cu paturi aferente priorităţii 4 este în limita sumelor alocate în cadrul Programului Sănătate din fonduri externe nerambursabile, a plafonului prevăzut pentru cofinanţarea din bugetul de stat, inclusiv prin împrumuturi contractate cu instituţiile financiare internaţionale, cofinanţarea beneficiarului prevăzută la art. 6 alin. (6), precum şi a eventualelor cheltuieli neeligibile ale proiectelor.

    ART. 9
    Pentru proiectele de infrastructură publică de sănătate selectate la finanţare, contractele de finanţare se încheie cu respectarea procentelor de finanţare din fonduri externe nerambursabile şi a celor din cofinanţarea naţională care sunt detaliate în Ghidurile solicitantului, cu încadrarea în ratele de cofinanţare pe regiuni de dezvoltare la nivelul priorităţilor vizate.

    ART. 10
    (1) Pentru proiectele situate în regiunea mai dezvoltată, aşa cum este clasificată potrivit dispoziţiilor art. 108 alin. (2) lit. (c) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, contractele de finanţare se încheie din fondurile de la bugetul de stat şi cofinanţarea beneficiarului.
    (2) Solicitanţii acestor proiecte sunt sectoarele municipiului Bucureşti, definite conform prevederilor art. 5 lit. mm) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 11
    (1) Pe baza contractelor de finanţare încheiate, în vederea asigurării cofinanţării proiectelor de infrastructură publică de sănătate de la bugetul de stat, inclusiv prin împrumut contractat cu instituţiile financiare internaţionale, documentaţiile tehnico-economice care însoţesc aceste proiecte se înaintează către structurile de specialitate ale instituţiilor financiare internaţionale, în vederea analizării acestora, ţinând seama de criteriile de selecţie prevăzute la art. 6 alin. (2), precum şi pentru asigurarea conformităţii documentaţiilor elaborate de beneficiari cu standardele tehnice specifice instituţiilor financiare internaţionale.
    (2) Beneficiarii finanţării sunt obligaţi să asigure în perioada analizării documentaţiilor tehnico-economice potrivit prevederilor alin. (1) informaţiile necesare, documentele justificative, justificările, precum şi orice alte categorii de informaţii necesare în vederea obţinerii acceptului privind asigurarea cofinanţării proiectelor de infrastructură publică de sănătate de la bugetul de stat, inclusiv din împrumut contractat cu instituţiile financiare internaţionale.
    (3) Autoritatea de management pentru Programul Sănătate din cadrul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene include clauze specifice în contractele de finanţare încheiate pentru a se asigura că beneficiarul finanţării furnizează informaţiile/documentele/justificările necesare pentru analiza documentaţiei tehnico-economice şi obţinerea acceptului în vederea utilizării împrumutului contractat cu instituţiile financiare internaţionale potrivit prevederilor alin. (1) şi (2).

    ART. 12
    (1) Contractele de finanţare încheiate pentru proiectele de infrastructură publică de sănătate se pot modifica pe bază de act adiţional la contractul de finanţare dacă din analiza documentaţiilor tehnico-economice realizată potrivit art. 11 alin. (1) şi (2) reiese că aceste modificări sunt necesare în vederea accesării împrumutului contractat cu instituţiile financiare internaţionale pentru asigurarea cofinanţării proiectului.
    (2) Autoritatea de management pentru Programul Sănătate din cadrul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene include clauze în contractele de finanţare încheiate cu beneficiarii pentru a se asigura că contractele de finanţare se pot modifica pe bază de act adiţional dacă rezultă din analiza documentaţiei tehnico-economice că modificarea este necesară pentru accesarea împrumutului contractat cu instituţiile financiare internaţionale.
    (3) Modificările pe bază de act adiţional la contractele de finanţare ca urmare a analizei realizate de structurile de specialitate ale instituţiilor financiare internaţionale pot determina modificări ale valorii contractelor de finanţare. Modificarea de valoare a proiectului este considerată cheltuială neeligibilă şi este suportată sub formă de cofinanţare de către beneficiarul finanţării.

    ART. 13
    (1) Creditele bugetare şi de angajament necesare încheierii şi implementării contractelor de finanţare se cuprind în bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de Autoritate de management pentru Programul Sănătate pentru a asigura atât cofinanţarea necesară pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate, cât şi contribuţia din partea fondurilor externe nerambursabile.
    (2) Pentru evitarea riscului de dezangajare din fondurile alocate din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Sănătate se autorizează la plată de către Autoritatea de management pentru Programul Sănătate din cadrul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene întreaga valoare a cheltuielilor prezentate la decontare din contribuţia din partea fondurilor şi contribuţia naţională aferentă, până la epuizarea acestora, urmând ca ulterior să se acceseze fondurile de la bugetul de stat asigurate prin împrumut de la instituţii financiare internaţionale.
    (3) În limita valorii creditelor bugetare aprobate în bugetul de stat şi a plăţilor efectuate de către ordonatorul principal de credite cu rol de Autoritate de management pentru Programul Sănătate se asigură tragerile anuale sau periodice, după caz, din împrumuturile contractate cu instituţiile financiare internaţionale pentru a asigura necesarul de finanţare pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate.
    (4) Cofinanţarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate de la bugetul de stat, inclusiv prin împrumut contractat cu instituţiile financiare internaţionale se supune prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021, cu modificările şi completările ulterioare, în ceea ce priveşte cererile de prefinanţare, cererile de plată şi cererile de rambursare în relaţia cu beneficiarii autorităţi publice locale, unităţi sanitare publice sau parteneriatele dintre acestea.
    (5) Pentru atingerea indicatorilor de program, cofinanţările se asigură în funcţie de stadiul de implementare a proiectelor, evitându-se sincopele în asigurarea şi aprobarea creditelor de angajament şi a creditelor bugetare necesare implementării acestora, fiind considerate prioritare la fundamentarea legii de aprobare a bugetului de stat şi a rectificărilor bugetare pe parcursul unui an calendaristic.
    (6) Cheltuielile autorizate la plată din fonduri externe nerambursabile pentru proiectele de infrastructură publică de sănătate care nu sunt finalizate şi/sau nu pot fi continuate ca urmare a imposibilităţii de alocare a fondurilor de la bugetul de stat, inclusiv prin împrumut contractat cu instituţiile financiare internaţionale, rămân cheltuieli ale bugetului de stat.

    ART. 14
    Contractele de finanţare pentru infrastructura spitalicească încheiate în cadrul PNRR componenta 12 - Sănătate care încetează înainte de 31 august 2026 pot fi finanţate, pentru restul de executat din Programul Sănătate, cu respectarea regulilor de eligibilitate, a criteriilor de evaluare tehnică şi financiară şi în limita fondurilor existente, cu respectarea regulamentelor europene aplicabile.

    ART. 15
    Beneficiarii proiectelor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile, precum şi de împrumuturi contractate cu instituţiile financiare internaţionale sunt obligaţi să asigure sustenabilitatea operaţională şi financiară a proiectelor de investiţii publice, inclusiv eventualele lucrări de mentenanţă şi reparaţii curente, după finalizarea implementării acestora pentru o perioadă de cel puţin 5 ani.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Răulea,
                    secretar de stat
                    Ministrul sănătăţii,
                    Alexandru Rafila
                    p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Marin Ţole,
                    secretar de stat
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 8 iunie 2023.
    Nr. 55.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016