Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 52 din 31 mai 2023  pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul apelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 52 din 31 mai 2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul apelor

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 517 din 12 iunie 2023
    Având în vedere faptul că, în prezent, Administraţia Naţională „Apele Române“ se confruntă cu o serie de situaţii şi provocări noi, generate de activităţi solicitate a fi desfăşurate în parteneriat public-public sau public-privat, nereglementate actualmente sau a căror desfăşurare nu se poate face decât prin mijlocirea unor norme similare, de drept comun, rezolvare care nu se încadrează în principiile actuale ale sistemului de drept românesc, care impune reglementare expresă, interpretările fiind specifice, în principal, sistemului judecătoresc,
    ţinând seama de toate aceste aspecte care reclamă soluţionarea situaţiilor de fapt întâlnite în activitatea Administraţiei Naţionale „Apele Române“, legate inclusiv de interferenţa activităţilor entităţilor publice sau private în zona gospodăririi apelor, şi generează un interes public general pentru o nouă legiferare, precum şi caracterul excepţional şi de urgenţă al acestui nou act normativ,
    luând în considerare faptul că Administraţia Naţională „Apele Române“ aplică strategia şi politica naţională în domeniul gospodăririi cantitative şi calitative a resurselor de apă, protecţia acestora împotriva epuizării şi degradării, punerea în valoare şi utilizarea durabilă a resurselor de apă, monopol natural de interes strategic, asigură accesul egal la resursele de apă, pentru toţi utilizatorii de apă, precum şi dreptul de utilizare şi menţinerea în siguranţă a infrastructurii Sistemului naţional de gospodărire a apelor, a Sistemului naţional de monitoring integrat şi a Sistemului naţional de veghe hidrologică şi hidrogeologică,
    având în vedere faptul că cerinţele legislaţiei europene şi naţionale privind asigurarea recuperării costurilor aferente activităţilor de gospodărire a resurselor de apă reprezintă o obligaţie a tuturor statelor membre şi o condiţionalitate ex ante pentru absorbţia fondurilor europene,
    întrucât actualul sistem de contribuţii, penalităţi şi tarife nu mai îndeplineşte această funcţionalitate, aducând prejudicii grave şi perturbând activităţile instituţiei, prin neasigurarea fondurilor necesare funcţionării,
    ţinând seama de situaţia cheltuielilor aferente activităţilor de interes naţional şi social desfăşurate de Administraţia Naţională „Apele Române“, care se asigură în mod exclusiv din venituri proprii, rezultate din aplicarea mecanismului economic specific în domeniul gospodăririi cantitative şi calitative a resurselor de apă, precum şi de faptul că aceste venituri sunt în scădere şi acoperă doar 50% din costurile privind gestionarea cantitativă şi calitativă a resursei de apă,
    având în vedere faptul că situaţia de fapt a fost constatată de către organele de audit extern, respectiv Curtea de Conturi a României şi Corpul de control al prim-ministrului, care au stabilit, încă din anul 2017, măsuri în sensul depunerii tuturor diligenţelor, inclusiv legislative, pentru creşterea veniturilor necesare prin restructurarea sistemului de finanţare şi reconsiderarea celorlalte activităţi necesar a fi desfăşurate,
    ţinând seama de faptul că Administraţia Naţională „Apele Române“ este beneficiarul unor proiecte cu finanţare europeană şi este obligată să asigure partea de cofinanţare pentru finalizarea acestor proiecte, printre acestea enumerându-se şi obiective pe care România şi le-a asumat prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, în acest sens fiind imperios necesară asigurarea de resurse financiare corespunzătoare, existând riscul imposibilităţii asigurării veniturilor pentru această activitate,
    întrucât Administraţia Naţională „Apele Române“ trebuie să îndeplinească obligaţiile rezultate din programul naţional de implementare a legislaţiei armonizate cu directivele Uniunii Europene, iar bugetul Administraţiei Naţionale „Apele Române“ trebuie susţinut financiar, sursa de finanţare fiind veniturile proprii reglementate inclusiv de prezentul proiect de act normativ, în vederea conformării cu prevederile acestor directive, în contextul domeniului gospodăririi resurselor de apă,
    având în vedere că nerezolvarea urgentă a problemelor evocate poate conduce la neasigurarea corespunzătoare a resurselor de apă pentru populaţie în zonele afectate de secetă, la intervenţia limitată a personalului implicat în activitatea de management al riscului la inundaţii cu efecte asupra bunurilor şi vieţii oamenilor, la întârzierea absorbţiei fondurilor europene sau la afectarea pe termen lung a stării apelor, precum şi la eventuale proceduri de infringement, s-au identificat soluţiile legislative propuse.
    Luând în considerare faptul că Administraţia Naţională „Apele Române“ răspunde de activităţi de interes naţional şi social şi de administrarea, respectiv repararea lucrărilor de gospodărire a apelor din domeniul public al statului cu rol de apărare împotriva inundaţiilor, şi activităţile operative de apărare împotriva inundaţiilor, prin prezentul proiect de ordonanţă de urgenţă se prevăd o serie de modificări considerate de Administraţia Naţională „Apele Române“ imperative pentru echilibrarea sistemului de gospodărire a apelor.
    Întrucât actuala reglementare, a cărei modificare se propune, conţine prevederi care nu sunt corelate cu actele normative modificatoare menţionate, respectiv dispoziţiile actuale nu mai reflectă realitatea activităţilor desfăşurate sau necesar a fi efectuate de către Administraţia Naţională „Apele Române“,
    ţinând seama de cele de mai sus, se impune adoptarea la nivel naţional a unor măsuri de ordin legislativ care să permită desfăşurarea activităţilor Administraţiei Naţionale „Apele Române“, în sensul derulării investiţiilor din fonduri bugetare şi fonduri europene, conform graficului necesar menţinerii sistemului de gospodărire a apelor în parametrii nominali de funcţionare, pentru evitarea de dezastre, exploatării bunurilor din domeniul public de interes naţional administrat la capacitate maximă, realizării convergenţei dintre interesul public general şi stimularea iniţiativei private, creşterii veniturilor proprii prin restructurarea mecanismului economic specific în domeniu şi creşterea gradului de recuperare a costurilor, precizării cadrului de emitere a actelor de reglementare în domeniul gospodăririi apelor şi stabilirii univoce şi exprese a condiţiilor de funcţionare a lucrărilor şi instalaţiilor nereglementate sau în curs de reglementare în vederea asigurării siguranţei în exploatare, precum şi creşterii gradului de stabilitate a resursei umane specializate în interiorul sistemului naţional de gospodărire a apelor.
    Având în vedere faptul că toate elementele prezentate mai sus vizează apărarea împotriva inundaţiilor, fenomenelor meteorologice periculoase şi accidentelor la construcţii hidrotehnice şi reprezintă o activitate de protecţie civilă a populaţiei, de interes naţional, a cărei reglementare nu poate fi amânată, şi, ca urmare, se impune instituirea, pe cale de excepţie, a unor metode alternative indirecte de măsurare a cantităţilor de apă utilizate, pe calea ordonanţei de urgenţă.
    Luând în considerare faptul că elementele sus-menţionate definesc un context excepţional care nu putea fi previzionat, care vizează interesul public general şi care constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea apelor nr. 107/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 8 octombrie 1996, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează, după cum urmează:
    1. La articolul 5, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Popularea cu elemente de ihtiofaună a unui corp de apă sau a unui sector de corp de apă se face doar cu specii indigene, cu informarea prealabilă a autorităţii competente în domeniul apelor şi cu acceptul administratorului în cazul ariilor naturale protejate."

    2. La articolul 7, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Gestionarea cantitativă şi calitativă a resurselor de apă, administrarea lucrărilor de gospodărire a apelor şi a reţelei naţionale de observaţii pentru gospodărirea apelor, astfel cum sunt prevăzute la art. 36, precum şi aplicarea strategiei şi a politicii naţionale, cu respectarea reglementărilor naţionale în domeniu, se realizează de Administraţia Naţională «Apele Române», prin administraţiile bazinale de apă din subordinea acesteia."

    3. La articolul 9, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Apele de suprafaţă sau subterane pot fi folosite liber, cu respectarea normelor sanitare şi de protecţie a calităţii apelor, pentru băut, adăpat, udat, spălat, îmbăiat şi alte trebuinţe gospodăreşti, dacă pentru aceasta nu se folosesc instalaţii sau dacă debitul prelevat nu depăşeşte 0,2 litri/secundă, exclusiv pentru satisfacerea necesităţilor gospodăriilor proprii."

    4. La articolul 16 alineatul (1), literele b), d^1) şi d^2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "b) realizarea de lucrări noi pentru alimentare cu apă potabilă sau industrială ori de extindere a celor existente, fără realizarea sau extinderea corespunzătoare şi concomitentă a reţelelor de canalizare şi a instalaţiilor de epurare necesare sau fără realizarea sistemelor individuale adecvate de colectare şi epurare a apelor uzate sau a altor sisteme corespunzătoare care pot asigura acelaşi nivel de protecţie a mediului similar cu cel al sistemelor publice centralizate de canalizare şi epurare;
    .................................................
d^1) evacuarea de ape uzate epurate şi/sau neepurate în apele subterane sau pe terenuri, cu excepţia folosirii apelor uzate epurate corespunzător, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2020/741 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 mai 2020 privind cerinţele minime pentru reutilizarea apei;
d^2) se exceptează evacuarea apelor pluviale neimpurificate pentru care nu există soluţia evacuării într-un emisar natural, cu condiţia monitorizării permanente a încadrării în parametrii legali şi a apelor pluviale impurificate evacuate în receptori naturali, în cazuri de ploi torenţiale;"

    5. La articolul 25, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:
    "(4^1) Prin derogare de la prevederile art. 3 alin. (1) lit. c) privind gestionarea şi valorificarea resurselor de apă de suprafaţă şi subterane, cu potenţialele lor naturale, şi a fondului naţional de date din domeniu şi ale anexei nr. 2 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, amplasarea de instalaţii de producere a energiei fotovoltaice pe suprafaţa bunurilor din domeniul public aflate în administrarea Administraţiei Naţionale «Apele Române» se face conform avizului de gospodărire a apelor şi cu respectarea regulamentului de exploatare aprobat conform Ordinului ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 76/2006 privind aprobarea Metodologiei de elaborare şi competenţele de avizare şi aprobare a regulamentelor de exploatare şi a programelor de exploatare a lacurilor de acumulare, a Normelor metodologice pentru elaborarea regulamentelor de exploatare bazinală şi a Regulamentului-cadru pentru exploatarea barajelor, lacurilor de acumulare şi prizelor de alimentare cu apă, respectiv punerii în funcţiune pe baza autorizaţiei de gospodărire a apelor, cu respectarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu plata contravalorii folosinţei, cedată prin închiriere, pentru o perioadă de maximum 20 de ani, potrivit art. 333 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare."

    6. La articolul 25, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Utilizarea terenurilor şi a construcţiilor hidrotehnice din domeniul public administrat de Administraţia Naţională «Apele Române» în scopul realizării investiţiilor de interes şi utilitate publică de către autorităţile administraţiei publice centrale sau locale este permisă în baza unui protocol încheiat cu administratorul bunului, cu acordul expres al proprietarului. Conţinutul-cadru al protocolului se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul apelor."

    7. La articolul 28 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) amplasarea în zonele de interfluviu aparţinând domeniului public, terase, albii şi pe maluri de borne, repere, foraje hidrogeologice, staţii hidrometrice, aparate de măsură şi control sau alte aparate ori instalaţii necesare efectuării de studii privind regimul apelor, precum şi accesul pentru exploatarea şi întreţinerea instalaţiilor destinate acestor activităţi;"

    8. Articolul 30 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 30
    (1) Plantarea sau tăierea arborilor sau arbuştilor de pe terenurile situate în albiile majore ale cursurilor de apă şi pe ţărmul mării, fără aprobarea autorităţii de gospodărire a apelor şi a organelor silvice de specialitate, este interzisă.
    (2) În zona maritimă, fluvială sau a altor căi navigabile se pot efectua, în condiţiile legii, cu avizul organelor silvice de specialitate şi al Administraţiei Naţionale «Apele Române», defrişările necesare asigurării vizibilităţii semnalelor de balizaj şi a mijloacelor de semnalizare, pe toată întinderea malurilor şi apelor, în punctele pe care le va stabili autoritatea publică centrală din domeniul transporturilor."

    9. La articolul 33, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alin. (1^1)-(1^3), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Contractele de închiriere încheiate de Administraţia Naţională «Apele Române», pentru bunurile din domeniul public avute în administrare, în funcţie de scopul urmărit şi activitatea economică pe care locatarul o va desfăşura, se încheie pe o perioadă de maximum 20 de ani.
(1^2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), concedentul este reprezentat de statul român prin Administraţia Naţională «Apele Române», în ceea ce priveşte concesionarea terenurilor aparţinând domeniului public al statului aflate în administrarea acestei instituţii, în scopurile menţionate.
(1^3) Prin derogare de la prevederile art. 307 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, redevenţa, cu excepţia părţii legal cuvenite bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale, se încasează de către Administraţia Naţională «Apele Române» şi constituie venituri proprii ale acestei instituţii, în scopul susţinerii cheltuielilor care pot apărea ca urmare a unor efecte neprevăzute asupra malurilor şi albiilor cursurilor de apă, a cuvetei lacurilor de acumulare sau a construcţiilor hidrotehnice aflate în zona de influenţă."

    10. După articolul 33 se introduce un nou articol, art. 33^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 33^1
    Guvernul prin autoritatea publică centrală din domeniul apelor poate da în folosinţă gratuită Comitetului Olimpic şi Sportiv Român şi federaţiilor sportive naţionale posesoare de certificat de identitate sportivă, pe domeniul nautic, în condiţiile legii, bunuri din domeniul public al apelor, în condiţiile legii, reglementarea şi gestionarea cantitativă şi calitativă a resursei de apă rămânând în sarcina administratorului Administraţia Naţională «Apele Române»."

    11. La articolul 34, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Întreţinerea albiei minore pe zonele neamenajate revine Administraţiei Naţionale «Apele Române» şi, în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) lit. f) şi ale art. 8 lit. k) din Ordonanţa Guvernului nr. 21/2002 privind gospodărirea localităţilor urbane şi rurale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 515/2002, cu modificările şi completările ulterioare, unităţii administrativ-teritoriale pe al cărei teritoriu administrativ se află, prin autorităţile administraţiei publice locale."

    12. La articolul 35, după alineatul (1^6) se introduce un nou alineat, alin. (1^7), cu următorul cuprins:
    "(1^7) Activitatea de supraveghere, observaţii şi măsurători asupra fenomenelor hidrometeorologice şi resurselor de apă se organizează unitar pe baza programelor de activitate anuale ale reţelei hidrometrice din subordinea Administraţiei Naţionale «Apele Române» şi asigură alimentarea continuă cu informaţii a Sistemului naţional de veghe hidrologică şi hidrogeologică."

    13. La articolul 36, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 36
    (1) Unităţile şi instalaţiile autonome din cadrul Administraţiei Naţionale «Apele Române» care furnizează sistematic informaţii hidrologice, hidrogeologice şi meteorologice specifice gospodăririi apelor, precum şi informaţii privind caracteristicile cantitative şi calitative ale resurselor de apă formează reţeaua naţională de observaţii şi măsurători pentru gospodărirea apelor."

    14. La articolul 36, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Modul de organizare şi funcţionare a reţelei naţionale de observaţii şi măsurători se realizează în conformitate cu Instrucţiunile privind organizarea şi programul activităţii reţelei hidrometrice pe râuri, aprobate prin Ordinul ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 74/1996."

    15. La articolul 47 alineatul (2), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Comitetul de bazin este format din maximum 22 de membri, după cum urmează:"

    16. La articolul 47 alineatul (2), după litera i) se introduce o nouă literă, lit. j), cu următorul cuprins:
    "j) un reprezentant al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., nominalizat de conducerea acesteia din cadrul subunităţii - Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri - ce administrează podurile situate în districtul bazinului hidrografic respectiv."

    17. La articolul 48 alineatul (1), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 48
    (1) Lucrările care se construiesc pe ape sau care au legătură cu apele şi activităţile care se desfăşoară pe ape sau care au legătură cu apele sunt:"

    18. La articolul 48 alineatul (1), litera h) se abrogă.
    19. La articolul 50, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 50
    (1) Lucrările şi activităţile prevăzute la art. 48 şi 54 pot fi promovate şi executate numai în baza avizului de gospodărire a apelor emis de Administraţia Naţională «Apele Române» şi unităţile aflate în subordine. Punerea în funcţiune sau exploatarea acestor lucrări se face numai în baza autorizaţiei de gospodărire a apelor emise de Administraţia Naţională «Apele Române» şi unităţile aflate în subordine. Excepţie de la obţinerea autorizaţiei de gospodărire a apelor o fac construcţiile provizorii, demontabile, realizate din materiale uşoare amplasate pe plajă, lucrările hidrotehnice aflate în continuă dinamică, precum regularizări, apărări şi consolidări de maluri, praguri de fund, lucrări de combatere a eroziunii solului sau similare, care deţin aviz de gospodărire a apelor şi sunt executate în conformitate cu Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare."

    20. La articolul 50, după alineatul (1^1) se introduce un nou alineat, alin. (1^2), cu următorul cuprins:
    "(1^2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru lucrările de intervenţie în primă urgenţă care fac obiectul art. 7 alin. (16) din Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, procedura de emitere a avizului de gospodărire a apelor poate fi iniţiată şi efectuată pe parcursul realizării lucrărilor, odată cu finalizarea fazelor corespunzătoare de proiectare, dar nu mai târziu de data încheierii executării lucrărilor."

    21. La articolul 52, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Se exceptează de la dispoziţiile alin. (2) studiile hidrologice şi hidrogeologice elaborate de către Administraţia Naţională «Apele Române» şi unităţile din subordinea ei, care pot fi întocmite de serviciile de specialitate din cadrul acestora"

    22. La articolul 53, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 53
    (1) Avizul de gospodărire a apelor îşi pierde valabilitatea după 2 ani de la emitere, dacă execuţia lucrărilor respective nu a început în acest interval, cu excepţia cazului în care proiectul deţine autorizaţie de construire aflată în termen de valabilitate. Posesorul unui aviz de gospodărire a apelor are obligaţia să anunţe emitentului, în scris, data de începere a execuţiei, cu 10 zile înainte de aceasta.
    (2) Modificarea avizului de gospodărire a apelor se realizează de emitent, după cum urmează:
    a) la solicitarea titularului sau iniţiativa emitentului avizului de gospodărire a apelor, înainte de începerea execuţiei lucrărilor sau pe parcursul execuţiei acestora, în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii avizului, care necesită revizuirea documentaţiei tehnice de fundamentare sau a studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă, după caz;
    b) din iniţiativa emitentului avizului de gospodărire a apelor, în situaţia în care intervin modificări legislative de ordine publică;
    c) din iniţiativa emitentului în situaţia în care pe parcursul execuţiei lucrărilor avizate, autoritatea de gospodărire a apelor constată că nu se respectă prevederile din avizul de gospodărire a apelor, în baza unui proces-verbal de constatare întocmit de personalul cu atribuţii de inspecţie."

    23. La articolul 54, alineatul (1) litera h) şi alineatul (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "h) reparaţii de drumuri şi poduri, dacă lucrările aferente se construiesc pe ape sau au legătură cu apele.
    ...............................................
(3) Punerea în funcţiune a lucrărilor şi instalaţiilor prevăzute la alin. (1) se face în baza autorizaţiei de gospodărire a apelor emise de unităţile din subordinea Administraţiei Naţionale «Apele Române"

    24. La articolul 55, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 55
    (1) Autorizaţia de gospodărire a apelor se eliberează în baza constatării tehnice în teren, în prezenţa beneficiarului, cel mai târziu o dată cu recepţia investiţiilor, dacă sunt respectate prevederile legale privind gospodărirea apelor pentru punerea în exploatare a lucrărilor şi exactitatea datelor cuprinse în cererea de autorizare şi în documentaţia anexată la aceasta. Documentaţia tehnică supusă autorizării va fi întocmită de instituţii publice sau private din cadrul statelor membre ale Uniunii Europene, atestate de autoritatea publică centrală din domeniul apelor sau de o autoritate competentă din spaţiul Uniunii Europene."

    25. La articolul 56 alineatul (1), litera f) se abrogă.
    26. La articolul 81 alineatul (3^1), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "d) contribuţia pentru exploatarea agregatelor minerale din albiile, malurile cursurilor de apă şi cuvetele lacurilor de acumulare, precum şi fundul apelor maritime interioare şi al mării teritoriale;"

    27. La articolul 81 alineatul (3^1), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:
    "e) contribuţia aferentă cheltuielilor generale de administrare, întreţinere şi dezvoltare, pentru gestionarea durabilă a infrastructurii Sistemului naţional de gospodărire a apelor, în cotă fixă, aplicabilă tuturor utilizatorilor resurselor de apă pe categorii de resurse şi utilizatori."

    28. La articolul 81, după alineatul (3^2) se introduc trei noi alineate, alin. (3^3)-(3^5), cu următorul cuprins:
    "(3^3) Pentru analizele de control, respectiv analizele pentru urmărirea realizării prevederilor abonamentului-cadru de utilizare/exploatare a resursei de apă, raportat la frecvenţa de monitorizare pentru categoriile de folosinţe de ape, se percepe un tarif, stabilit de Ordonanţa de urgenţă Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale «Apele Române», aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările şi completările ulterioare. Frecvenţa de monitorizare pentru categoriile de folosinţe de ape se stabileşte şi se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul gospodăririi apelor.
(3^4) Pentru utilizarea domeniului public, în vederea traversării/subtraversării bunurilor administrate de Administraţia Naţională «Apele Române», se instituie un tarif de utilizare.
(3^5) Se instituie un tarif expertize studii în domeniul gospodăririi apelor."

    29. La articolul 81, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Utilizatorii de apă, consumatori sau neconsumatori, au obligaţia să plătească, după caz, lunar/trimestrial/semestrial/ anual cuantumul contribuţiei specifice de gospodărire a apelor; în caz contrar, li se vor aplica penalităţi de întârziere conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. Cuantumurile contribuţiilor specifice de gospodărire a resurselor de apă, tarifelor şi penalităţilor pentru abateri de la prevederile reglementate aferente mecanismului economic se indexează anual prin aplicarea indicelui anual al preţurilor de consum. Noile cuantumuri se notifică utilizatorilor în cadrul abonamentului de utilizare/exploatare a resurselor de apă, fiind aplicabile de îndată."

    30. La articolul 82, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Penalităţile se aplică şi în cazul prelevării de volume de apă în scopul utilizării resursei de apă, respectiv evacuării de substanţe impurificatoare, în lipsa actelor de reglementare din domeniul gospodăririi apelor."

    31. La articolul 85^2, după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:
    "e) refacerea şi repunerea în funcţiune a infrastructurii staţiilor hidrometrice şi a instalaţiilor autonome (staţii automate) afectate de viituri."

    32. După articolul 85^3 se introduce un nou articol, art. 85^4, cu următorul cuprins:
    "ART. 85^4
    (1) La nivelul Administraţiei Naţionale «Apele Române» se constituie, din veniturile proprii, Fondul de întreţinere şi dezvoltare, cu destinaţie strictă necesară gestionării durabile a infrastructurii Sistemului naţional de gospodărire a apelor, respectiv a lucrărilor de întreţinere şi reparaţii şi a listei obiectivelor de investiţii ale Administraţiei Naţionale «Apele Române», cu finanţare din surse proprii. Fondul se constituie prin stabilirea unei cote-părţi din veniturile încasate de Administraţia Naţională «Apele Române» din contribuţii, penalităţi, tarife.
    (2) Fondul include şi o cotă de 50% încasată din sumele percepute din închirierea unor bunuri imobile proprietate publică a statului, aflate în administrarea Administraţiei Naţionale «Apele Române», sume ce reprezintă venituri proprii destinate în scopuri de investiţii pentru dezvoltarea infrastructurii de management cantitativ şi calitativ al bazinelor hidrografice ale cursurilor de apă din România, respectiv plaja Mării Negre, potrivit art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 183/2020 privind aprobarea închirierii unor bunuri imobile proprietate publică a statului, aflate în administrarea Administraţiei Naţionale „Apele Române“, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Nivelul anual al fondului şi alocarea acestuia vor fi aprobate de Consiliul de conducere al Administraţiei Naţionale «Apele Române» pe baza previziunii bugetare, aferentă anului respectiv, în funcţie de valoarea estimată a lucrărilor de întreţinere şi reparaţii ale patrimoniului, stabilite prin planul tehnic, şi a listei obiectivelor de investiţii din surse proprii."

    33. La articolul 87, punctul 58 se abrogă.
    34. La articolul 88 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) cu amendă de la 75.000 lei la 80.000 lei, pentru persoane juridice, şi cu amendă de la 25.000 lei la 30.000 lei, pentru persoane fizice, faptele prevăzute la art. 87 pct. 5), 6), 9), 11)-18), 21)-23), 28), 30), 34), 35), 52), 54), 56) şi 59)-66)."

    35. Articolele 107 şi 108 se abrogă.


    ART. II
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 691 din 20 septembrie 2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    (1) Administraţia Naţională «Apele Române» este instituţie publică de interes naţional, cu personalitate juridică, având ca scop cunoaşterea, protecţia, punerea în valoare şi utilizarea durabilă a resurselor de apă, monopol natural de interes strategic pentru securitatea naţională, precum şi administrarea infrastructurii Sistemului naţional de gospodărire a apelor."

    2. La articolul 3 alineatul (1), litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "f) administrarea, exploatarea şi întreţinerea albiilor minore ale apelor, a cuvetelor lacurilor şi bălţilor, în starea lor naturală sau amenajată, a falezei şi plajei mării, a suprafeţelor din apele maritime interioare şi marea teritorială, a zonelor umede şi a celor protejate, aflate în patrimoniu;"

    3. La articolul 3 alineatul (1), după litera s) se introduc două noi litere, lit. ş) şi t), cu următorul cuprins:
    "ş) achiziţionarea, în numele statului român, de terenuri necesare realizării lucrărilor de gospodărire a apelor, inclusiv realizării lucrărilor, construcţiilor şi instalaţiilor de apărare împotriva inundaţiilor sau reparaţiilor acestora;
t) producerea de energie electrică din surse regenerabile, pentru consumul propriu."

    4. La articolul 3 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) repararea lucrărilor de gospodărire a apelor din domeniul public al statului, care se află în administrarea Administraţiei Naţionale «Apele Române», cu rol de apărare împotriva inundaţiilor, activităţile operative de apărare împotriva inundaţiilor şi lucrările de intervenţie în regim de urgenţă asupra acestora, precum şi realizarea de lucrări şi instalaţii noi de apărare împotriva inundaţiilor;"

    5. La articolul 4, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    (1) Cheltuielile pentru funcţionarea Administraţiei Naţionale «Apele Române» se asigură din venituri proprii, purtătoare de dobândă, rezultate din aplicarea mecanismului economic specific în domeniul gospodăririi cantitative şi calitative a apelor. Veniturile proprii rămase neutilizate în cursul exerciţiului financiar se reportează în exerciţiul financiar următor. Excedentul anual rezultat din execuţia bugetului Administraţiei Naţionale «Apele Române» va putea fi utilizat pentru acoperirea cheltuielilor prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli al anului următor."

    6. La articolul 4, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Excedentul de fonduri realizat lunar de către unităţile cu personalitate juridică din cadrul Administraţiei Naţionale «Apele Române» va putea fi utilizat, în funcţie de prevederile bugetare, pentru acoperirea cheltuielilor prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli propriu sau redistribuit de către Administraţia Naţională «Apele Române» către unităţile cu personalitate juridică din subordine, la solicitarea acestora ţinând cont de disponibilităţile proprii, precum şi virarea în contul Administraţiei Naţionale «Apele Române», la solicitarea acesteia. Modalitatea de aplicare a dispoziţiilor prevăzute mai sus urmează să fie reglementată prin procedură de lucru proprie"

    7. La articolul 4, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Mecanismul economic specific domeniului gospodăririi durabile a resurselor de apă, prevăzut în anexa nr. 3, include sistemul de contribuţii, plăţi, tarife şi penalităţi.
(3) Administraţia Naţională «Apele Române» aplică sistemul de contribuţii, plăţi, tarife şi penalităţi specifice de gospodărire a resurselor de apă, prevăzute în anexele nr. 4-7, tuturor utilizatorilor de apă, indiferent de deţinătorii cu orice titlu ai amenajărilor şi instalaţiilor."

    8. La articolul 4, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (7^1), cu următorul cuprins:
    "(7^1) Finanţarea activităţilor prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. e) se asigură, conform prevederilor art. 85 alin. (2) din Legea nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare."

    9. La articolul 7, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 7
    (1) Activităţile nespecifice gospodăririi apelor, ca urmare a reorganizării Administraţiei Naţionale «Apele Române», pot fi lichidate sau externalizate, în baza hotărârii consiliului de conducere, în condiţiile legii."

    10. La anexa nr. 4 pct. I, după litera D se introduce o nouă litera, lit. E, cu următorul cuprins:
    "E. Contribuţie aferentă cheltuielilor generale de administrare, întreţinere şi dezvoltare, pentru gestionarea durabilă a infrastructurii Sistemului naţional de gospodărire a apelor, în cotă fixă, aplicabilă tuturor utilizatorilor resurselor de apă pe categorii de resurse şi utilizatori."

    11. Anexele nr. 1, 3 şi 5-7 se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1-5 la prezenta ordonanţă de urgenţă.


    ART. III
    La articolul III din Legea nr. 122/2020 pentru modificarea şi completarea Legii apelor nr. 107/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 13 iulie 2020, cu modificările ulterioare, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (3), în cazul inexistenţei/imposibilităţii tehnice dovedite de montare a aparatelor de măsură pentru debite sau volum, se aplică metode indirecte de contorizare, prin raportarea debitului maxim autorizat la timpul efectiv de utilizare pentru cei ce folosesc resursa de apă, alţii decât producătorii de energie hidroelectrică prin uzinarea apei, utilizatorii având obligaţia comunicării datelor generate de aparate conforme de măsură a timpului de utilizare. Prin excepţie de la prevederile art. 81 alin. (4) teza a II-a din Legea nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, producătorii de energie hidroelectrică prin uzinarea apei care dovedesc imposibilitatea tehnică a montării de aparate de măsură pentru debite sau volum vor plăti contribuţia specifică de gospodărire a resursei de apă pentru fiecare MWh produs, conform pct. 1.3^1 din anexa nr. 5 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale «Apele Române», aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările şi completările ulterioare, în sumă fixă, fără indexarea anuală aferentă aplicării indicelui anual al preţurilor de consum"


    ART. IV
    (1) Autorizaţia de gospodărire a apelor se poate emite, pentru lucrările prevăzute la art. 48 şi 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, edificate sau parţial edificate la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi care nu deţin aviz de gospodărire a apelor, numai în condiţiile efectuării unei expertize tehnice de gospodărire a apelor. Expertiza tehnică se elaborează de experţi tehnici atestaţi conform Ordinului ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 817/2021 pentru aprobarea Procedurii privind atestarea tehnico-profesională a verificatorilor de proiecte şi a experţilor tehnici, în domenii de construcţii/specialităţi de instalaţii/activităţi specifice în funcţie de specificul lucrărilor, şi stabileşte, după caz, măsuri de conformare.
    (2) Lucrările care potrivit expertizei prevăzute la alin. (1) nu îndeplinesc condiţiile tehnice de funcţionare se desfiinţează de către sau pe cheltuiala utilizatorului, care are obligaţia obţinerii tuturor avizelor, autorizaţiilor şi acordurilor.
    (3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (2) podurile şi podeţele existente aferente infrastructurii rutiere de transport de interes naţional pentru care se vor propune măsuri şi termene, potrivit unui program de conformare care va fi anexă la autorizaţia de gospodărire a apelor, în vederea îndeplinirii cerinţelor.
    (4) Procedura de emitere a autorizaţiei de gospodărire a apelor în condiţiile prevăzute la alin. (1) se aprobă, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul apelor, la propunerea Administraţiei Naţionale „Apele Române“, ordin care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Procedura va cuprinde modalitatea, competenţele de emitere a autorizaţiei de gospodărire a apelor, precum şi normativul de conţinut al expertizei tehnice.
    (5) În termen de 3 ani de la aprobarea procedurii de emitere a autorizaţiei de gospodărire a apelor prevăzută la alin. (4), beneficiarii/utilizatorii/titularii lucrărilor executate pe ape sau în legătură cu apele au obligaţia să solicite autorizarea din punctul de vedere al gospodăririi apelor.

    ART. V
    (1) Prin excepţie de la prevederile art. 53 alin. (1) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, pentru lucrările care se realizează prin exploatare de agregate minerale, în scopul realizării unor bunuri destinate activităţilor economice, avizele de gospodărire a apelor se emit pe o perioadă de maximum 5 ani, în baza unui grafic de eşalonare a cantităţilor de agregate minerale extrase anexat documentaţiei tehnice supuse avizării şi a declaraţiei pe propria răspundere în sensul că cel mai târziu la data expirării valabilităţii avizului de gospodărire a apelor se finalizează lucrările menţionate.
    (2) Avizele de gospodărire a apelor, aflate în perioada de valabilitate, emise pentru lucrările prevăzute la alin. (1), după data de 1 ianuarie 2018, sunt valabile 3 ani de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. Pentru avizele de gospodărire a apelor, aflate în perioada de valabilitate, emise pentru lucrările prevăzute la alin. (1), înainte de data de 1 ianuarie 2018, valabilitatea acestora se stabileşte ca fiind 1 an de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. VI
    (1) Instrucţiunile pentru organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor publice pentru atribuirea contractelor de concesiune, conform art. 33 alin. (1^1)-(1^3) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, contractul-cadru de concesiune, precum şi valoarea redevenţei se aprobă, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul apelor, la propunerea Administraţiei Naţionale „Apele Române“, şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (2) Frecvenţa de monitorizare pentru categoriile de folosinţe de ape prevăzută la art. 81 alin. (3^3) din Legea nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, se aprobă în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul apelor, la propunerea Administraţiei Naţionale „Apele Române“, şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (3) În termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Guvernul va adopta prin hotărâre stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2020/741 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 mai 2020 privind cerinţele minime pentru reutilizarea apei.

    ART. VII
    În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Guvernul va modifica în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 1.176/2005 privind aprobarea Statutului de organizare şi funcţionare a Administraţiei Naţionale „Apele Române“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 937 din 20 octombrie 2005, cu modificările ulterioare.

    ART. VIII
    Legea apelor nr. 107/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 8 octombrie 1996, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.

    ART. IX
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 691 din 20 septembrie 2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Viceprim-ministru,
                    Mihaela-Ioan Kaitor,
                    secretar de stat
                    Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin Mihai Grindeanu
                    Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
                    Tánczos Barna
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltán
                    p. Ministrul apărării naţionale,
                    Eduard Bachide,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul energiei,
                    Dan-Dragoş Drăgan,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul sportului,
                    Flavius-Adrian Sirop,
                    secretar de stat
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Marius-Constantin Budăi
                    p. Ministrul antreprenoriatului şi turismului,
                    Cătălin Canciu,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 31 mai 2023.
    Nr. 52.
    ANEXA 1

    (Anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002)
    DENUMIREA ŞI SEDIILE
    unităţilor aflate în subordinea Administraţiei Naţionale „Apele Române“
    A. Unităţi cu personalitate juridică:
    1. Administraţia Bazinală de Apă Someş-Tisa, organizată la nivelul districtului de bazin Someş-Tisa, cu sediul în municipiul Cluj-Napoca, Str. Vânătorului nr. 17, judeţul Cluj;
    2. Administraţia Bazinală de Apă Crişuri, organizată la nivelul districtului de bazin Crişuri, cu sediul în municipiul Oradea, str. Ion Bogdan nr. 35, judeţul Bihor;
    3. Administraţia Bazinală de Apă Mureş, organizată la nivelul districtului de bazin Mureş, cu sediul în municipiul Târgu Mureş, str. Koteles Samuel nr. 33, judeţul Mureş;
    4. Administraţia Bazinală de Apă Banat, organizată la nivelul districtului de bazin Banat, cu sediul în municipiul Timişoara, Bd. 16 Decembrie 1989 nr. 2, judeţul Timiş;
    5. Administraţia Bazinală de Apă Jiu, organizată la nivelul districtului de bazin Jiu, cu sediul în municipiul Craiova, bd. Nicolae Romanescu nr. 54, judeţul Dolj;
    6. Administraţia Bazinală de Apă Olt, organizată la nivelul districtului de bazin Olt, cu sediul în municipiul Râmnicu Vâlcea, str. Remus Belu nr. 6, judeţul Vâlcea;
    7. Administraţia Bazinală de Apă Argeş-Vedea, organizată la nivelul districtului de bazin Argeş-Vedea, cu sediul în municipiul Piteşti, str. Câmpulung nr. 6-8, judeţul Argeş;
    8. Administraţia Bazinală de Apă Buzău-Ialomiţa, organizată la nivelul districtului de bazin Buzău-Ialomiţa, cu sediul în municipiul Buzău, str. Bucegi nr. 20 bis, judeţul Buzău;
    9. Administraţia Bazinală de Apă Siret, organizată la nivelul districtului de bazin Siret, cu sediul în municipiul Bacău, str. Cuza Vodă nr. 1, judeţul Bacău;
    10. Administraţia Bazinală de Apă Prut-Bârlad, organizată la nivelul districtului de bazin Prut-Bârlad, cu sediul în municipiul Iaşi, str. Theodor Văscăuţeanu nr. 10, judeţul Iaşi;
    11. Administraţia Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral, organizată la nivelul districtului de bazin Dobrogea-Litoral, cu sediul în municipiul Constanţa, bd. Mircea cel Bătrân nr. 127, judeţul Constanţa;
    12. Institutul Naţional de Hidrologie şi Gospodărire a Apelor, cu sediul în municipiul Bucureşti, şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 97E;
    13. Exploatarea Complexă Stânca-Costeşti, organizată la nivelul Acumulării Stânca-Costeşti, cu sediul în municipiul Iaşi, str. Toma Cosma nr. 13, judeţul Iaşi.

    B. Unităţi fără personalitate juridică:
    1. Centrul de Formare şi Pregătire a Personalului în Gospodărirea Apelor, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Edgar Quinet nr. 6, sectorul 1, având în subordine centre de formare regionale;
    2. Revista „Hidrotehnică“, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Edgar Quinet nr. 6, sectorul 1.

    C. Unităţi fără personalitate juridică, în subordinea administraţiilor bazinale de apă:
    1. Administraţia Bazinală de Apă Someş-Tisa:
    - Sistemul de Gospodărire a Apelor Maramureş, cu sediul în municipiul Baia Mare, Str. Hortensiei nr. 2, judeţul Maramureş;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Satu Mare, cu sediul în municipiul Satu Mare, str. Mircea cel Bătrân nr. 81A, judeţul Satu Mare;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Bistriţa-Năsăud, cu sediul în municipiul Bistriţa, str. Avram Iancu nr. 9, judeţul Bistriţa;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Sălaj, cu sediul în municipiul Zalău, str. Corneliu Coposu nr. 91, judeţul Sălaj;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Cluj, cu sediul în municipiul Cluj-Napoca, str. Donath nr. 157/a, judeţul Cluj.

    2. Administraţia Bazinală de Apă Crişuri:
    - Sistemul de Gospodărire a Apelor Bihor, cu sediul în municipiul Oradea, Str. Atelierelor nr. 6, judeţul Bihor;
    – Sistemul Hidrotehnic Independent Criş Alb, cu sediul în oraşul Chişineu-Cris, Str. Înfrăţirii nr. 38, judeţul Arad;
    – Sistemul Hidrotehnic Independent Ier, cu sediul în oraşul Săcuieni, str. Petőfi Sándor nr, 31, judeţul Bihor.

    3. Administraţia Bazinală de Apă Mureş:
    - Sistemul de Gospodărire a Apelor Arad, cu sediul în municipiul Arad, str. Liviu Rebreanu nr. 101, judeţul Arad;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Hunedoara, cu sediul în municipiul Deva, str. dr. Victor Şuiagă nr. 9, judeţul Hunedoara;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Alba, cu sediul în municipiul Alba Iulia, Str. Lalelelor nr. 7A, judeţul Alba;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Mureş, cu sediul în municipiul Târgu Mureş, aleea Carpaţi nr. 61, judeţul Mureş.

    4. Administraţia Bazinală de Apă Banat:
    - Sistemul de Gospodărire a Apelor Caraş-Severin, cu sediul în municipiul Reşiţa, Str. Căminelor nr. 9, judeţul Caraş-Severin;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Timiş, cu sediul în municipiul Timişoara, str. Gheorghe Adam nr. 15, judeţul Timiş.

    5. Administraţia Bazinală de Apă Jiu:
    - Sistemul de Gospodărire a Apelor Dolj, cu sediul în municipiul Craiova, str. Pelendava nr. 31, judeţul Dolj;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Gorj, cu sediul în municipiul Târgu Jiu, bd. Ecaterina Teodoroiu nr. 99, judeţul Gorj;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Mehedinţi, cu sediul în municipiul Drobeta-Turnu Severin, Aleea Nuferilor nr. 12, bl. L2, sc. 1, judeţul Mehedinţi;
    – Sistemul Hidrotehnic Independent Petroşani, cu sediul în oraşul Aninoasa, str. Danutoni nr. 2, judeţul Hunedoara.

    6. Administraţia Bazinală de Apă Olt:
    - Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna, cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Lunca Oltului nr. 41, judeţul Covasna;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Harghita, cu sediul în municipiul Miercurea-Ciuc, Str. Progresului nr. 16, judeţul Harghita;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Braşov, cu sediul în municipiul Braşov, str. Maior Cranta nr. 32, judeţul Braşov;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Sibiu, cu sediul în municipiul Sibiu, Str. Autogării nr. 10, judeţul Sibiu;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Vâlcea, cu sediul în municipiul Râmnicu Vâlcea, str. Posada nr. 10, judeţul Vâlcea;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Olt, cu sediul în municipiul Slatina, str. Strehăreţi nr. 156, judeţul Olt;
    – Sistemul Hidrotehnic Independent Priză Olt, cu sediul în municipiul Râmnicu Vâlcea, str. Buridava nr. 60, judeţul Vâlcea.

    7. Administraţia Bazinală de Apă Argeş - Vedea:
    - Sistemul de Gospodărire a Apelor Argeş, cu sediul în str. Valea Mare-Enculeşti nr. 11, oraşul Ştefăneşti, judeţul Argeş;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Ilfov-Bucureşti, cu sediul în municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, sectorul 6;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Giurgiu, cu sediul în oraşul Mihăileşti, Str. Barajului nr. 1, judeţul Giurgiu;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Teleorman, cu sediul în municipiul Alexandria, Str. 1 Mai nr. 124, judeţul Teleorman;
    – Sistemul Hidrotehnic Independent Văcăreşti, cu sediul în comuna Văcăreşti, judeţul Dâmboviţa;
    – Sistemul Hidrotehnic Independent Olt, cu sediul în satul Jitaru, oraşul Scorniceşti, str. Al. I. Cuza nr. 3, judeţul Olt.

    8. Administraţia Bazinală de Apă Buzău-Ialomiţa:
    - Sistemul de Gospodărire a Apelor Brăila, cu sediul în municipiul Brăila, Str. Grădinii Publice nr. 6, et. 4, judeţul Brăila;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Călăraşi, cu sediul în municipiul Călăraşi, şos. Chiciu nr. 2, judeţul Călăraşi;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Ialomiţa, cu sediul în municipiul Slobozia, str. Mihai Viteazul nr. 1, judeţul Ialomiţa;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Dâmboviţa, cu sediul în municipiul Târgovişte, Calea Ialomiţei nr. 1, judeţul Dâmboviţa;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Prahova, cu sediul în municipiul Ploieşti, str. Gheorghe Cantacuzino nr. 304-308, judeţul Prahova;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Buzău, cu sediul în municipiul Buzău, Str. Vlăsiei nr. 3, judeţul Buzău.

    9. Administraţia Bazinală de Apă Siret:
    - Sistemul de Gospodărire a Apelor Suceava, cu sediul în municipiul Suceava, Str. Universităţii nr. 48, judeţul Suceava;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Neamţ, cu sediul în municipiul Piatra-Neamţ, bd. Dacia nr. 5A, judeţul Neamţ;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Bacău, cu sediul în municipiul Bacău, str. Nicolae Lascăr Bogdan nr. 15C, judeţul Bacău;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Vrancea, cu sediul în municipiul Focşani, Str. Brăilei nr. 121-123, judeţul Vrancea;
    – Sistemul Hidrotehnic Independent Siret, cu sediul în oraşul Siret, str. Alexandru cel Bun nr. 61, judeţul Suceava;
    – Sistemul Hidrotehnic Independent Paşcani, cu sediul în municipiul Paşcani, str. Abator nr. 35, judeţul Iaşi.

    10. Administraţia Bazinală de Apă Prut-Bârlad:
    - Sistemul de Gospodărire a Apelor Botoşani, cu sediul în municipiul Botoşani, str. Nicolae Iorga nr. 37, judeţul Botoşani;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Iaşi, cu sediul în municipiul Iaşi, str. Theodor Văscăuţeanu nr. 6, judeţul Iaşi;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Vaslui, cu sediul în municipiul Vaslui, str. Ştefan cel Mare nr. 191, judeţul Vaslui;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Galaţi, cu sediul în municipiul Galaţi, str. Drumul de Centură nr. 39 B, judeţul Galaţi.

    11. Administraţia Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral:
    - Sistemul de Gospodărire a Apelor Tulcea, cu sediul în municipiul Tulcea, str. Alexandru Ciucurencu nr. 3, judeţul Tulcea;
    – Sistemul de Gospodărire a Apelor Constanţa, cu sediul în municipiul Constanţa, str. Mircea cel Bătrân nr. 127, judeţul Constanţa.



    ANEXA 2

    (Anexa nr. 3 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002)
    MECANISMUL ECONOMIC
    specific domeniului gospodăririi durabile a resurselor de apă
    ART. 1
    (1) Mecanismul economic specific domeniului gospodăririi cantitative şi calitative a resurselor de apă include sistemul de contribuţii, plăţi, tarife şi penalităţi ca parte a modului de finanţare a dezvoltării domeniului şi de asigurare a funcţionării Administraţiei Naţionale „Apele Române“.
    (2) Apa constituie o resursă naturală cu valoare economică în toate formele sale de utilizare/exploatare. Conservarea, refolosirea şi economisirea apei sunt încurajate prin aplicarea de penalităţi celor care risipesc sau poluează resursele de apă. Utilizatorii resurselor de apă plătesc utilizarea acesteia Administraţiei Naţionale „Apele Române“, în calitate de operator unic al resurselor de apă.
    (3) Fac excepţie de la prevederile alin. (2) utilizatorii care folosesc apa brută în condiţiile prevăzute la art. 81 alin. (2) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 2
    (1) Administraţia Naţională „Apele Române“ aplică sistemul de contribuţii, plăţi, tarife şi penalităţi pentru activităţile specifice şi serviciile comune de gospodărire a resurselor de apă, începând cu data de întâi a lunii următoare intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 73/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române“.
    (2) Sistemul de contribuţii, plăţi, tarife şi penalităţi, conform prevederilor Legii nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, se bazează pe principiile recuperării costurilor pentru cunoaşterea şi gestionarea resurselor de apă „utilizatorul plăteşte“ şi „poluatorul plăteşte“.
    (3) Administraţia Naţională „Apele Române“ este singura în drept să aplice sistemul de contribuţii, plăţi, tarife şi penalităţi specifice gospodăririi apelor tuturor utilizatorilor de apă, indiferent de deţinătorul cu orice titlu al amenajării, precum şi din sursele subterane, cu excepţia celor pentru care există reglementări specifice în vigoare.
    (4) Contribuţiile specifice de gospodărire a apelor, prevăzute în anexa nr. 4 la ordonanţa de urgenţă, sunt diferenţiate, în vederea stimulării economice a utilizării durabile a resurselor de apă, pe categorii de surse şi grupe de utilizatori şi pe substanţe poluante din apele uzate evacuate în resursele de apă.
    (5) Contribuţiile prevăzute la alin. (4) se percep, după caz, lunar/trimestrial/semestrial/anual tuturor utilizatorilor de apă.

    ART. 3
    (1) Dreptul de a utiliza resursele gestionate de Administraţia Naţională „Apele Române“, ca instituţie publică, se obţine în baza abonamentului de utilizare/exploatare încheiat cu operatorul unic.
    (2) Abonamentul-cadru de utilizare/exploatare se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul gospodăririi apelor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (3) Administraţia Naţională „Apele Române“ va încheia abonament de utilizare/exploatare cu utilizatorii de apă, în baza Ordinului ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 798/2005 privind aprobarea abonamentului-cadru de utilizare/exploatare, cu modificările şi completările ulterioare, conform solicitării acestora, în limitele prevederilor din actele de reglementare a folosinţei din punctul de vedere al gospodăririi apelor.
    (4) Calitatea apei brute asigurate în sursă este clasificată pe categorii, conform normelor în vigoare.

    ART. 4
    (1) Pentru serviciile comune de gospodărire a apelor prestate de Administraţia Naţională „Apele Române“, prevăzute la pct. II din anexa nr. 4 la ordonanţa de urgenţă, tarifele se stabilesc prin negociere directă între unităţile din subordinea Administraţiei Naţionale „Apele Române“ şi utilizatori, tarife care se indexează anual prin aplicarea indicelui anual al preţurilor de consum.
    (2) Prestarea serviciilor comune de gospodărire a apelor se face pe bază de contracte încheiate cu beneficiarii.
    (3) Utilizarea domeniului public al apelor pentru evenimente sportive, culturale şi de agrement se realizează în baza plăţii unui tarif al cărui cuantum este stabilit prin hotărâre a Consiliului de conducere al Administraţiei Naţionale „Apele Române“.
    (4) Utilizarea mijloacelor fixe ale Administraţiei Naţionale „Apele Române“, cu funcţiune de cazare, de către alte persoane decât salariaţii instituţiei se face în baza unui tarif al cărui cuantum este stabilit prin hotărâre a Consiliului de Conducere al Administraţiei Naţionale „Apele Române“.

    ART. 5
    Divergenţele apărute la încheierea contractelor sau a abonamentelor de utilizare/exploatare între administraţiile bazinale de ape sau alte unităţi din subordinea Administraţiei Naţionale „Apele Române“ şi utilizatori se negociază ca etapă finală a concilierii, la nivelul central al Administraţiei Naţionale „Apele Române“, în prezenţa reprezentanţilor autorităţilor competente.

    ART. 6
    (1) Administraţia Naţională „Apele Române“, în relaţiile cu utilizatorii, aplică penalităţi pentru abateri de la prevederile reglementate.
    (2) Penalităţile se aplică acelor utilizatori de apă la care se constată abateri de la prevederile reglementate atât pentru depăşirea cantităţilor de apă utilizate, cât şi a concentraţiilor de substanţe impurificatoare evacuate în resursele de apă. Penalităţile se aplică şi acelor beneficiari la care se constată abateri de la normele de utilizare/exploatare a agregatelor minerale. Cuantumul acestora este prevăzut în anexa nr. 6. Pentru neachitarea facturilor în termenul scadent al obligaţiilor de plată, utilizatorii datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere la plată calculate la nivelul şi după procedura celor prevăzute în Codul de procedură fiscală în vigoare la data emiterii facturii, pentru creanţele bugetare.
    (3) Penalităţile pentru abateri de la prevederile reglementate se modifică periodic prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale în domeniul apelor.
    (4) Constatarea abaterilor prevăzute la alin. (2) se face de personalul cu drept de control împuternicit în acest scop, prevăzut de lege, şi se consemnează în procesele-verbale încheiate între părţi.
    (5) Decizia şi procesul-verbal de constatare se comunică unităţii penalizate prin poştă, cu confirmare de primire, în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data emiterii acesteia. Împotriva procesului-verbal de constatare şi de stabilire a penalităţilor pentru abateri de la prevederile reglementate unitatea în cauză poate face plângere, în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea comunicării, la judecătoria în a cărei rază teritorială a fost săvârşită abaterea. Hotărârea prin care se rezolvă plângerea este definitivă. Procesul-verbal de stabilire a penalităţilor pentru abateri de la prevederile reglementate, neatacat în justiţie în termenul stabilit, constituie titlu executoriu.

    ART. 7
    (1) Unităţile de gospodărie comunală care au în administrare reţelele de alimentare cu apă şi de canalizare a localităţilor pot aplica penalităţile pentru abateri de la prevederile reglementate prevăzute în „Sistemul de contribuţii, plăţi, tarife şi penalităţi“, care face parte din mecanismul economic specific domeniului apelor.
    (2) Penalităţile pentru abateri de la prevederile reglementate încasate de unităţile de gospodărie comunală se fac venit al acestora şi se folosesc pentru modernizarea instalaţiilor şi retehnologizarea staţiilor de epurare a apelor uzate, conform legislaţiei în vigoare.

    ART. 8
    (1) Pentru obligaţiile debitorului declarat insolvabil, dobânzile se calculează până la data încheierii procesului-verbal de constatare a insolvabilităţii.
    (2) Pentru obligaţiile neplătite la termen atât înainte, cât şi după deschiderea procedurii de reorganizare judiciară, se datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere până la data deschiderii procedurii de faliment, dacă aceasta a fost declanşată înainte de începerea procedurii de executare silită.

    ART. 9
    Nivelul dobânzii se stabileşte prin abonamentul de utilizare/exploatare şi/sau contract, dar nu poate fi mai mic decât cel perceput pentru creanţele bugetare şi se modifică concomitent cu acesta.

    ART. 10
    (1) Utilizatorii de apă au obligaţia încheierii, lunar sau trimestrial, cu operatorul unic a unui proces-verbal de reglare şi confirmare certă a debitelor restante, care constituie şi înştiinţare de plată de la data înmânării sau comunicării acestuia.
    (2) Acest proces-verbal încheiat între semnatarii abonamentului de utilizare/exploatare şi/sau contractului constituie titlu executoriu în condiţiile legii.
    (3) Dispoziţiile privind conţinutul şi nulitatea actului administrativ-fiscal din Codul de procedură fiscală se aplică în mod corespunzător.
    (4) Executarea silită în temeiul titlului executoriu prevăzut la alin. (2) se efectuează de Administraţia Naţională „Apele Române“ similar reglementărilor legale în vigoare în materia colectării creanţelor fiscale.

    ART. 11
    Suspendarea dreptului de utilizare/exploatare a resurselor de apă se aplică în cazul neplăţii contribuţiei timp de 6 luni, luându-se totodată măsuri de sistare a prestării serviciului.

    ART. 12
    Creanţele restante nerecuperate prin efort propriu se pot stinge şi prin aplicarea procedurii instituite prin Hotărârea Guvernului nr. 773/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenţă ale contribuabililor, persoane juridice, în vederea diminuării blocajului financiar şi a pierderilor din economie.


    ANEXA 3

    *) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
    (Anexa nr. 5 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 4

    *) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.
    (Anexa nr. 6 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 5

    *) Anexa nr. 5 este reprodusă în facsimil.
    (Anexa nr. 7 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016