Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 50 din 31 mai 2023  privind instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma de grant acordat producătorilor agricoli pentru unele culturi agricole înfiinţate în primăvara anului 2022 şi afectate de seceta pedologică  din perioada martie-septembrie 2022    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 50 din 31 mai 2023 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma de grant acordat producătorilor agricoli pentru unele culturi agricole înfiinţate în primăvara anului 2022 şi afectate de seceta pedologică din perioada martie-septembrie 2022

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 492 din 6 iunie 2023
    Întrucât pe tot parcursul anului 2022 s-a înregistrat o lipsă semnificativă de precipitaţii şi temperaturi la sol şi în aer mult mai ridicate în raport cu mediile multianuale pentru perioada anilor 1991-2020, care au indus secetă pedologică accentuată în aproape toate regiunile agricole ale ţării, ceea ce a provocat şi diminuarea răsăririi plantelor, inclusiv a celor cultivate în primăvara anului 2022, afectarea suprafeţelor cultivate şi afectarea producţiei pe aceste suprafeţe în grade diferite până la calamitare, în mod deosebit la culturile de porumb, floarea-soarelui, soia şi mazăre,
    luând în considerare că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 157/2022 a fost instituită o schemă de ajutor de stat sub forma de grant acordat producătorilor agricoli pentru compensarea unora dintre pierderile suferite la culturile înfiinţate în toamna anului 2021 şi afectate de seceta pedologică în cursul anului 2022, respectiv la culturile de grâu, secară, triticale, orz, orzoaică, ovăz şi rapiţă,
    având în vedere în continuare datele care au fost comunicate de către Administraţia Naţională de Meteorologie privitoare la informaţiile agrometeorologice înregistrate în perioada ianuarie-august 2022 la staţiile meteorologice cu program agrometeorologic, referitoare la cantităţile lunare de precipitaţii, situaţia rezervei de umiditate pe profile de sol de 0-20 cm, 0-50 cm şi 0-100 cm şi intensitatea fenomenului de „arşiţă“ în lunile iunie-august 2022, precum şi datele cuprinse în Caracterizarea agrometeorologică realizată pentru perioada 1 septembrie 2021-31 august 2022 pentru suprafeţele agricole cultivate cu porumb, floarea-soarelui, soia şi mazăre, potrivit cărora, din cauza menţinerii stresului hidric asociat cu cel termic din aer şi sol, plantele au fost afectate/compromise în totalitate pe suprafeţe situate în sud-estul ţării, în vestul ţării, precum în estul şi în sudul ţării,
    corelat cu analiza informaţiilor comunicate de către Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti“ înregistrate în zonele de influenţă ale unităţilor de cercetare-dezvoltare din domeniul agricol, privind evoluţia condiţiilor climatice, a rezervei de apă din sol, a evoluţiei temperaturilor la nivelul solului şi în aer, a stării de vegetaţie, pentru suprafeţele de teren cultivate cu porumb, floarea-soarelui, soia şi mazăre, în anul 2022,
    luând în considerare că suprafeţe agricole cultivate cu porumb, floarea-soarelui, soia şi mazăre în anul 2022, precum şi producţiile aferente, din zonele agricole Banat, Crişana, Maramureş, Dobrogea, Moldova, Muntenia, Oltenia şi Transilvania, au fost afectate în diverse grade, până la compromitere totală, de seceta pedologică moderată, puternică şi extremă, manifestată în anul 2022,
    ţinând cont de faptul că seceta pedologică din cursul anului 2022, ca fenomen meteorologic nefavorabil asimilat unei calamităţi naturale, a fost semnalată de Administraţia Naţională de Meteorologie, precum şi de Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti“, care au emis informări şi caracterizări cu privire la efectul negativ asupra plantelor al temperaturilor la sol şi în aer ridicate peste limita de confort, al precipitaţiilor reduse şi al rezervei de umiditate în sol reduse, cu implicaţii negative în nivelul producţiilor şi în asigurarea securităţii alimentare a populaţiei şi a hranei pentru animalele de fermă,
    având în vedere că au fost activate măsurile şi acţiunile cuprinse în Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului afacerilor interne nr. 97/63/2020, cu modificările şi completările ulterioare,
    luând în considerare rezultatele centralizării la Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a informaţiilor cuprinse în rapoartele-sinteză cu pagubele la culturile agricole, asociate fenomenului meteorologic de secetă pedologică, întocmite de către comitetele judeţene pentru situaţii de urgenţă pe baza proceselor-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la cultura porumbului, la cultura de floarea-soarelui, la cultura de soia şi la cultura de mazăre, potrivit cărora:
    a) un număr de peste 148.000 de fermieri au fost afectaţi de seceta pedologică;
    b) o suprafaţă cultivată de peste 1.110,00 mii ha a fost calamitată parţial sau total de seceta pedologică;
    c) un total de peste 1.066,16 mii ha cultivate cu porumb şi floarea-soarelui au fost afectate de secetă;
    d) peste 705,00 mii ha cu porumb au fost afectate de secetă, dintre care peste 135,00 mii ha au fost afectate în proporţie de 30% până la 69%, iar peste 570,00 mii ha au fost afectate în proporţie de 70% până la 100% inclusiv;
    e) peste 360,00 mii ha cu floarea-soarelui au fost afectate de secetă, dintre care peste 139,40 mii ha au fost afectate în proporţie de 30% până la 69%, iar peste 220,80 mii ha au fost afectate în proporţie de 70% până la 100% inclusiv;
    f) peste 47,30 mii ha cultivate cu soia au fost afectate de secetă, dintre care peste 16,60 mii ha au fost afectate în proporţie de 30% până la 69%, iar peste 30,60 mii ha au fost afectate în proporţie de 70% până la 100% inclusiv;
    g) peste 8,10 mii ha cu mazăre, dintre care peste 1,10 mii ha au fost afectate în proporţie de 30% până la 69%, iar peste 7,00 mii ha au fost afectate în proporţie de 70% până la 100% inclusiv,

    ţinând cont de faptul că din cauza secetei pedologice din anul 2022 producţiile realizate în anul 2022 au fost semnificativ diminuate faţă de media producţiilor realizate în anii 2019-2020-2021, aşa cum rezultă din interogarea datelor operative de la nivelul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi a bazelor de date ale Institutului Naţional de Statistică, respectiv la porumb producţia anului 2022 a fost de circa 7,48 milioane tone faţă de circa 14,11 milioane tone media producţiilor din anii 2019-2020-2021, la floarea-soarelui producţia anului 2022 a fost de circa 2,57 milioane tone faţă de circa 2,84 milioane tone media producţiilor din anii 2019-2020-2021, la soia producţia anului 2022 a fost de circa 247,6 mii tone faţă de circa 361,8 mii tone media producţiilor din anii 2019-2020-2021, iar la mazăre producţia anului 2022 a fost de circa 126,0 mii tone faţă de circa 165,0 mii tone media producţiilor din anii 2019-2020-2021,
    având în vedere prevederile din cadrul părţii a II-a capitolul 1 secţiunea 1.2.1.2 din Orientările Uniunii Europene privind ajutoarele de stat în sectoarele agricol şi forestier şi în zonele rurale, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 485 din 21 decembrie 2022,
    înţelegând că pentru gestionarea situaţiei actuale din plan economic şi social, generată de creşterile accentuate din anul 2022 ale preţurilor la inputuri agricole, la energie electrică şi gaze naturale şi în considerarea vulnerabilităţii financiare a celor peste 148.000 de fermieri care au cultivat porumb, floarea-soarelui, soia şi mazăre în anul 2022 şi au fost au afectaţi de seceta pedologică din perioada de vegetaţie a acestor culturi, respectiv martie-septembrie 2022, prin diminuarea drastică, până la compromitere, a producţiilor obţinute pe suprafeţele afectate, este necesară adoptarea unui act normativ în regim de urgenţă.
    Este imperios necesar să se adopte măsuri urgente de reglementare prin instituirea unei scheme de ajutor de stat sub formă de grant acordat producătorilor agricoli pentru compensarea parţială a cheltuielilor de la înfiinţarea culturii până la recoltare, pentru suprafeţele cu porumb, floarea-soarelui, soia şi mazăre în anul 2022.
    Deoarece prezenta schemă de ajutor de stat produce efecte după primirea deciziei Comisiei Europene de aprobare a ajutorului de stat, se impune adoptarea prezentului act normativ în regim de urgenţă, astfel încât ajutorul acordat de la bugetul de stat să acopere în timp util pierderi suferite de fermierii în cauză şi să asigure reducerea vulnerabilităţii acestora prin lichidităţi financiare absolut necesare pentru continuarea activităţilor specifice campaniilor agricole din anul agricol 2022-2023.
    Raportat la faptul că în anul 2023 securitatea alimentară a României poate fi semnificativ periclitată, având în vedere necesitatea reglementării fără întârziere a acestor aspecte şi ţinând seama că nepromovarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ va avea consecinţe negative prin:
    a) imposibilitatea compensării parţiale a producătorilor agricoli pentru pagubele înregistrate la culturile de porumb, floarea-soarelui, soia şi mazăre, ca urmare a manifestării fenomenului meteorologic de secetă pedologică şi a afectării/compromiterii suprafeţelor cultivate şi a producţiilor obţinute pe aceste suprafeţe în anul 2022;
    b) posibile distorsiuni viitoare ale pieţelor agricole privind raportul cerere-ofertă şi evoluţie necontrolată a preţurilor la aceste produse agricole primare din sectorul vegetal;
    c) creşterea gradului de vulnerabilitate a producătorilor agricoli din cauza lipsei resurselor financiare necesare pentru achiziţia inputurilor şi efectuarea în continuare a lucrărilor specifice campaniilor agricole în anul agricol 2022-2023, în actualele condiţii economico-financiare dificile;
    d) riscul major ca o parte importantă a fermierilor afectaţi să nu poată achita obligaţiile contractuale către furnizori, leasinguri, salarii, credite la termenele scadente, să se supraîndatoreze şi să nu mai poată continua activitatea;
    e) riscul abandonului activităţii agricole datorat lipsei resurselor financiare necesare sau datorat cedării din terenuri lucrate deţinute în proprietate către creditori în contul datoriilor scadente;
    f) impact social negativ major asupra fermierilor şi a membrilor familiilor acestora, atunci când sunt afectate veniturile din activităţi agricole, cu posibil impact în abandonarea cultivării terenurilor agricole sau chiar faliment,

    întrucât elementele prezentate definesc un context excepţional şi vizează interesele economice ale României,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie o situaţie de urgenţă, extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    CAP. I
    Dispoziţii generale şi domeniul de aplicare
    ART. 1
    (1) Prin prezenta ordonanţă de urgenţă se recunoaşte seceta pedologică din perioada martie-septembrie 2022 ca fiind fenomen meteorologic nefavorabil asimilat unei calamităţi naturale şi se instituie o schemă de ajutor de stat sub formă de grant, denumită în continuare schemă, având ca obiectiv acordarea de compensaţii producătorilor agricoli care au cultivat suprafeţe cu porumb, floarea-soarelui, soia şi mazăre în primăvara anului 2022 şi au fost calamitate de seceta pedologică în agricultură în anul 2022.
    (2) Seceta pedologică din cursul anului 2022, ca fenomen meteorologic nefavorabil asimilat unei calamităţi naturale, a fost semnalată de Administraţia Naţională de Meteorologie, precum şi de Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti“, care au emis informări şi caracterizări cu privire la efectul negativ asupra plantelor al temperaturilor la sol şi în aer ridicate peste limita de confort, al precipitaţiilor reduse şi al rezervei de umiditate în sol reduse.
    (3) Schema prevăzută la alin. (1) are la bază datele înscrise în procesele-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole, întocmite potrivit prevederilor Regulamentului privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului afacerilor interne nr. 97/63/2020, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la culturile de porumb, floarea-soarelui, soia şi mazăre înfiinţate în primăvara anului 2022, respectiv suprafeţele declarate, suprafeţe calamitate, gradul de calamitare ca procent de peste 30% până la 100% inclusiv.
    (4) Schema prevăzută la alin. (1) se notifică Comisiei Europene în temeiul art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
    (5) Schema nu se cumulează cu alte ajutoare de stat sau ajutoare de minimi cu aceleaşi costuri eligibile identificabile.

    ART. 2
    (1) Schema prevăzută la art. 1 alin. (1) respectă prevederile din cadrul secţiunii 1.2.1.2 - Ajutoare destinate compensării pagubelor provocate de un fenomen climatic nefavorabil care poate fi asimilat unei calamităţi naturale, partea a II-a, capitolul 1 din Orientările Uniunii Europene privind ajutoarele de stat în sectoarele agricol şi forestier şi în zonele rurale, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 485 din 21 decembrie 2022, denumite în continuare Orientările UE.
    (2) Direcţiile pentru agricultură judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare DAJ, reprezintă autoritatea competentă responsabilă cu implementarea schemei.
    (3) Schema se aplică pe întreg teritoriul României, iar sumele se plătesc până la data de 31 decembrie 2023.

    ART. 3
    În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) producţia primară de produse agricole - producţia de produse ale solului şi ale creşterii animalelor, prevăzute în anexa nr. I la Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, fără a se efectua nicio altă operaţiune de modificare a naturii produselor respective;
    b) schemă de ajutoare - orice act pe baza căruia, fără să fie nevoie de măsuri de punere în aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale întreprinderilor definite în cadrul actului într-un mod general şi abstract, precum şi orice act pe baza căruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate de un proiect specific uneia sau mai multor întreprinderi, pentru o perioadă nedefinită de timp şi/sau într-un cuantum nedefinit;
    c) secetă pedologică - fenomen meteorologic nefavorabil asimilat unei calamităţi naturale sau cazului de forţă majoră, manifestat prin temperaturi ridicate peste limita de confort şi precipitaţii reduse, care provoacă scăderea conţinutului de umiditate în sol, determinând compromiterea culturilor agricole de porumb, floarea-soarelui, soia şi mazăre, înfiinţate în anul 2022, prin distrugerea în procent de peste 30% şi până la 100% inclusiv a suprafeţelor culturilor în cauză şi a producţiilor pe aceste suprafeţe;
    d) întreprindere aflată în dificultate, aşa cum este definită la pct. 33(63) din Orientările UE - o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare: în cazul societăţilor cu răspundere limitată (altele decât IMM-uri care sunt înfiinţate de mai puţin de trei ani), în care mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, denumită în continuare Directiva 2013/34/UE, transpusă în legislaţia naţională prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, cu modificările şi completările ulterioare, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar, sau în cazul unei societăţi în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (altele decât IMM-uri care sunt înfiinţate de mai puţin de trei ani), în care mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE sau atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi sau atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare sau în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii doi ani, raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5, precum şi capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza indicatorului „profitul înainte de dobânzi, impozite, depreciere şi amortizare“ (EBITDA) se situează sub valoarea 1,0.


    CAP. II
    Beneficiarii, criterii de eligibilitate, modalitatea de calcul al sumelor reprezentând grantul care se acordă
    ART. 4
    Beneficiarii prezentei scheme sunt producătorii agricoli care au înfiinţat culturi de porumb şi/sau floarea-soarelui şi/sau soia şi/sau mazăre în primăvara anului 2022, ce au fost distruse de seceta pedologică în procente de peste 30% şi până la 100% inclusiv, conform proceselor-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturi, respectiv:
    a) producători agricoli persoane fizice;
    b) producători agricoli persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) producători agricoli persoane juridice, indiferent de statutul lor juridic sau de modul lor de organizare, societăţile agricole organizate în conformitate cu Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, cu modificările şi completările ulterioare, societăţile comerciale organizate în conformitate cu Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, grupurile şi organizaţiile de producători recunoscute potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 37/2005 privind recunoaşterea şi funcţionarea grupurilor şi organizaţiilor de producători, pentru comercializarea produselor agricole şi silvice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 338/2005, cu modificările şi completările ulterioare, cooperativele agricole organizate în conformitate cu Legea cooperaţiei agricole nr. 566/2004, cu modificările şi completările ulterioare.


    ART. 5
    Beneficiarii prevăzuţi la art. 4 sunt eligibili la solicitarea schemei dacă:
    a) deţin proces-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, întocmit până cel târziu la data de 30 noiembrie 2022 inclusiv, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului afacerilor interne nr. 97/63/2020, cu modificările şi completările ulterioare, pentru culturile de porumb şi/sau floarea-soarelui şi/sau soia şi/sau mazăre înfiinţate în primăvara anului 2022 şi suprafeţele calamitate de seceta pedologică;
    b) sunt înregistraţi în evidenţele Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură cu cererea unică de plată 2022, din care se identifică culturile înfiinţate în primăvara anului 2022, respectiv porumb şi/sau floarea-soarelui şi/sau soia şi/sau mazăre, precum şi suprafeţele de teren declarate aferente acestor culturi;
    c) nu sunt în dificultate, conform art. 3 lit. d), cu excepţia beneficiarilor a căror dificultate este cauzată de secetă pedologică şi dovedită prin consemnarea în procesele-verbale prevăzute la lit. a), cu procente de calamitare de peste 30% şi până la 100% inclusiv.


    ART. 6
    (1) Ajutoarele şi orice altă plată primită în scopul compensării pagubelor, inclusiv plăţile furnizate în cadrul altor măsuri naţionale sau ale Uniunii Europene ori în cadrul poliţelor de asigurare aferente pagubelor pentru care se acordă ajutor, nu trebuie să depăşească 80% din costurile eligibile prevăzute la art. 8 alin. (2), având în vedere prevederile pct. 357 din Orientările UE.
    (2) În cazul beneficiarilor prevăzuţi la art. 4 care sunt deţinători ai unui contract de asigurare pentru secetă şi/sau sunt beneficiari ai măsurii 17.1 - Prime de asigurare a culturilor, a animalelor şi a plantelor din Planul naţional de dezvoltare rurală 2014-2020 pentru primă de asigurare la secetă, iar despăgubirea de la firmele de asigurare calculată per ha, însumată cu grantul per ha posibil de acordat prin prezenta schemă, conduce la o depăşire a valorii de 80% din cheltuielile eligibile prevăzute la art. 8 alin. (2), aceştia restituie contravaloarea sumei care reprezintă depăşirea în cauză cu plata dobânzii aferente pieţei.
    (3) În cazul beneficiarilor prevăzuţi la art. 4 care sunt asiguraţi contra secetei, inclusiv al celor asiguraţi care sunt şi beneficiari ai măsurii 17.1 - Prime de asigurare a culturilor, a animalelor şi a plantelor din Planul naţional de dezvoltare rurală 2014-2020 pentru primă de asigurare la secetă, care au încasat sume de la firmele de asigurare reprezentând despăgubiri pentru secetă calculate per ha, anterior datei de depunere la DAJ a cererilor de solicitare a grantului, aceştia sunt obligaţi să menţioneze în cererile de plată, la secţiunea Declaraţii şi angajamente, sumele primite de la societăţile de asigurare, iar DAJ verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (2) şi stabilesc, după caz, sumele cuvenite beneficiarilor, efectuând plăţile către aceştia, sau sumele de restituit cu plata dobânzii aferente pieţei.

    ART. 7
    Pentru culturile de porumb şi/sau floarea-soarelui şi/sau soia şi/sau mazăre înfiinţate în primăvara anului 2022 şi afectate de seceta pedologică, suprafaţa calamitată pentru care se acordă ajutorul de stat, menţionată în procesul-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, nu poate fi mai mare decât suprafaţa aceleiaşi culturi declarată în cererea unică de plată 2022.

    ART. 8
    (1) Cheltuielile eligibile avute în vedere la acordarea grantului reprezintă cheltuielile prevăzute în Tehnologiile-cadru la culturi recolta 2021-2022, realizate de Institutul de Cercetare pentru Economia Agriculturii şi Dezvoltare Rurală, suma maximă de 335 lei/ha care poate fi acordată ca ajutor de stat sub formă de grant pe hectar pentru fiecare cultură calamitată reprezintă o valoare cuprinsă între 5,2% şi 7,8% din cheltuielile eligibile şi corespunde cerinţelor pct. 356 lit. b), 357 şi 358 din cadrul secţiunii 1.2.1.2 „Ajutoare destinate compensării pagubelor provocate de un fenomen climatic nefavorabil care poate fi asimilat unei calamităţi naturale“ din Orientările UE.
    (2) Cheltuielile eligibile prevăzute la alin. (1) sunt următoarele:
    a) porumb - 4.503,30 lei/ha;
    b) floarea-soarelui - 4.259,20 lei/ha;
    c) soia - 5.369,0 lei/ha;
    d) mazăre - 6.396,30 lei/ha

    (3) Ajutorul de stat sub formă de grant unitar este în cuantum maxim de 335 lei/ha aferent unui grad de calamitare de 100%, care este prevăzut în procesul-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, pentru oricare dintre culturile prevăzute la alin. (2).
    (4) Dacă procentul de calamitare prevăzut în procesul-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor este mai mare de 30% şi până la 100%, cuantumul grantului unitar care se poate acorda se diminuează corespunzător.
    (5) Pentru oricare dintre culturile prevăzute la alin. (2), sumele totale reprezentând grantul care se poate acorda unui beneficiar se stabilesc prin înmulţirea cuantumului grantului unitar prevăzut la alin. (3) cu procentul de calamitare şi cu suprafaţa calamitată, menţionate în procesul-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, iar rezultatul obţinut se împarte la o sută.

    ART. 9
    (1) După data primirii deciziei Comisiei Europene privind aprobarea acordării ajutorului de stat se aplică măsurile preconizate de prezenta schemă, respectiv beneficiarii care îndeplinesc criteriile prevăzute la art. 5 pot depune/transmite la DAJ o cerere de solicitare a grantului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, care cuprinde şi declaraţia pe propria răspundere că nu se află în dificultate în sensul prevăzut la pct. 33 (63) din Orientările UE, sau sunt în dificultate la data depunerii cererii şi dovedesc că dificultăţile financiare au fost cauzate de seceta pedologică din anul 2022 prin deţinerea unui proces-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile de porumb şi/sau floarea-soarelui şi/sau soia şi/sau mazăre în care este consemnat procentul de calamitare mai mare de 30% şi până la 100% inclusiv la data depunerii solicitării pentru ajutor.
    (2) Cererea este însoţită de următoarele documente:
    a) copie a documentului prevăzut la art. 5 lit. a);
    b) copiile documentelor de identificare a coordonatelor bancare, precum instituţia de credit, codul IBAN, pentru efectuarea viramentelor.

    (3) Cererile şi documentele prevăzute la alin. (2) se depun/se transmit în termen de 20 de zile lucrătoare de la data primirii deciziei Comisiei Europene privind aprobarea acordării ajutorului de stat.
    (4) Cererea de solicitare a ajutorului, însoţită de documentele prevăzute la alin. (2), poate fi transmisă la DAJ şi prin fax sau poştă ori în format electronic, prin e-mail.
    (5) Documentele depuse/transmise în copie de către beneficiar vor purta sintagma „conform cu originalul“, vor fi datate şi însuşite prin semnătură de către reprezentantul legal al beneficiarului.

    ART. 10
    DAJ solicită Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, iar aceasta pune la dispoziţia DAJ datele şi informaţiile rezultate din interogarea bazei de date APIA cu cererile unice de plată 2022, pe beneficiari, culturi şi suprafeţe declarate aferente acestora.

    ART. 11
    (1) DAJ solicită Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, denumită în continuare AFIR, iar aceasta pune la dispoziţia DAJ datele şi informaţiile rezultate din interogarea bazei de date AFIR cu beneficiarii măsurii 17.1 din Planul naţional de dezvoltare rurală 2014-2020 pentru primă de asigurare la secetă; totodată solicită informaţii de la firmele de asigurare privind cuantumul sumelor totale, pe culturi şi hectar, primite/de primit de către beneficiari şi comunică, după caz, beneficiarilor sumele pe care aceştia sunt obligaţi să le restituie.
    (2) În baza declaraţiilor date de beneficiari cu privire la sumele primite de la firmele de asigurare potrivit secţiunii Declaraţii şi angajamente din cuprinsul Cererii de solicitare a grantului, DAJ stabilesc sumele de restituit, după caz, şi comunică în scris beneficiarilor decizia cu obligaţiile acestora privind sumele de restituit, calculate conform prevederilor art. 6.

    ART. 12
    DAJ stabilesc sumele şi beneficiarii schemei, întocmesc şi transmit la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale - Direcţia generală buget-finanţe şi fonduri europene situaţia centralizatoare cu beneficiarii eligibili şi sumele aferente grantului care se acordă beneficiarilor schemei, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.

    ART. 13
    (1) În termen de maximum 15 zile lucrătoare de la primirea situaţiilor centralizatoare prevăzute la art. 12, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale - Direcţia generală buget-finanţe şi fonduri europene verifică încadrarea solicitărilor financiare în valoarea totală alocată şi transmite Ministerului Finanţelor cereri de deschidere a creditelor bugetare, însoţite de situaţii centralizatoare cu sumele aferente grantului care se acordă beneficiarilor schemei, întocmite conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.
    (2) În situaţia în care sumele necesare depăşesc plafoanele bugetare aprobate cu această destinaţie, valoarea ajutorului se reduce proporţional pentru toţi beneficiarii schemei de ajutor de stat, iar Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale - Direcţia generală buget-finanţe şi fonduri europene comunică la DAJ coeficientul de reducere liniară a sumelor cuvenite.
    (3) După aprobarea de către Ministerul Finanţelor a deschiderii creditelor bugetare, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale deschide şi repartizează credite bugetare DAJ cu sumele cuvenite, iar acestea virează sumele cuvenite în conturile beneficiarilor.

    ART. 14
    Resursele financiare necesare aplicării schemei prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă sunt în sumă totală de 300.000,00 mii lei şi se asigură din bugetul aprobat Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pe anul 2023, la capitolul 83.01 „Agricultură, silvicultură, piscicultură şi vânătoare“, titlul 51 „Transferuri între unităţi ale administraţiei publice“, articolul 51.01 „Transferuri curente“, alineatul 51.01.01 „Transferuri către instituţii publice“, direcţiilor pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti, care asigură sumele necesare acordării schemei de la capitolul 83.10 „Agricultură, silvicultură, piscicultură şi vânătoare“, titlul 59 „Alte cheltuieli“, articolul 59.09 „Despăgubiri acordate producătorilor agricoli în caz de calamităţi naturale în agricultură“.

    CAP. III
    Dispoziţii finale
    ART. 15
    (1) În cazul nerespectării de către beneficiari a condiţiilor prevăzute la art. 6, precum şi în situaţia atestării de către beneficiari a unor date ori situaţii nereale pe documentele aferente ajutorului de stat sau al încălcării în orice mod a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, beneficiarii schemei de ajutor de stat sunt obligaţi la restituirea contravalorii ajutorului de stat încasat, la care se adaugă dobânzi şi penalităţi de întârziere calculate din ziua imediat următoare scadenţei până la data recuperării integrale, conform prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Sumele reprezentând ajutor de stat necuvenit, prevăzute la alin. (1), reprezintă creanţe bugetare, pentru recuperarea acestora aplicându-se în mod corespunzător dispoziţiile Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Deciziile prevăzute la art. 11 alin. (2), întocmite de către DAJ, prin care se individualizează sumele de restituit de către beneficiarii schemei de ajutor de stat, exprimate în moneda naţională, constituie titluri de creanţă şi cuprind elementele actului administrativ-fiscal prevăzut de Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Titlul de creanţă devine titlu executoriu la data împlinirii termenului de scadenţă prevăzut în cuprinsul acestuia, stabilit în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim printr-un act administrativ individual care i se adresează trebuie să solicite autorităţii publice emitente, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia, în condiţiile şi termenele prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) Creanţele bugetare principale şi accesorii se sting prin plată voluntară, compensare, sau prin executare silită de către organele fiscale competente subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, conform prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) Titlurile executorii împreună cu dovada comunicării acestora către debitor se transmit organelor fiscale competente subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în vederea recuperării creanţelor bugetare prin executare silită, conform Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (8) Cuantumul creanţelor bugetare accesorii, reprezentate de dobânzi şi penalităţi de întârziere, se calculează de către DAJ care au emis deciziile prevăzute la art. 11 alin. (2).
    (9) Creanţele bugetare accesorii, reprezentate de dobânzi şi penalităţi de întârziere, se individualizează prin deciziile privind stabilirea accesoriilor, ce reprezintă titluri de creanţă, prevederile alin. (2)-(6) aplicându-se în mod corespunzător.
    (10) În procedura insolvenţei, înscrierea creanţei bugetare la masa credală a debitorului se efectuează de către DAJ.
    (11) Creanţele bugetare principale şi accesorii se recuperează în conturile indicate în titlurile de creanţă şi se fac venit integral la bugetul de stat.

    ART. 16
    (1) Toate documentele depuse în vederea solicitării ajutorului de stat acordat potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă se păstrează la DAJ pe o perioadă de 10 ani fiscali de la data la care a fost acordat ajutorul de stat.
    (2) Toate documentele care atestă ajutorul de stat cuvenit se păstrează de către beneficiarii ajutorului de stat pe o perioadă de 10 ani fiscali de la data încasării sumei cuvenite.
    (3) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale se asigură că sunt respectate principiile stabilite la pct. 112-114 din Orientările UE în ceea ce priveşte transparenţa schemei, respectiv prin publicarea pe site-ul propriu www.madr.ro atât a textului schemei de ajutor de stat, cât şi a informaţiilor privind beneficiarii ale căror sume primite ca despăgubiri depăşesc 10.000 de euro.
    (4) Informaţiile prevăzute la alin. (3) se publică după luarea deciziei de acordare a ajutorului de stat, se păstrează timp de cel puţin 10 ani fiscali şi se pun la dispoziţia tuturor celor interesaţi, fără restricţii, cu respectarea prevederilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal.

    ART. 17
    După data primirii deciziei Comisiei Europene privind aprobarea acordării ajutorului de stat prevăzut de prezenta schemă se stabileşte eligibilitatea beneficiarului şi se constituie obligaţia de plată a acestui ajutor de stat.

    ART. 18
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Petre Daea
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul afacerilor externe,
                    Bogdan Lucian Aurescu

    Bucureşti, 31 mai 2023.
    Nr. 50.
    ANEXA 1

    CERERE
    de solicitare a grantului acordat producătorilor agricoli care au înfiinţat culturi
    în primăvara anului 2022 şi au fost afectate de seceta pedologică din perioada martie-septembrie 2022
    (model)

┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────┐
│DAJ, respectiv a municipiului Bucureşti │ │
│..................................................................................................│Modalitate de depunere │
│Nr. şi data cererii ................................ │ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┬─────┬──────────┤
│ │Personal │Poştă│Format │
│Numele şi prenumele funcţionarului care primeşte cererea │electronic│ │electronic│
│......................................................................... ├──────────┼─────┼──────────┤
│ │[ ] │[ ] │[ ] │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┴─────┴──────────┘


    I. Date de identificare a solicitantului

┌──────────────────────────────────────┐
│Denumirea PJ/PFA/ÎI/ÎF │
│Numele şi prenumele PF │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├───────────────────────┬┬┬┬┬┬─┬─┬─┬─┬─┤
│Cod unic de ││││││ │ │ │ │ │
│înregistrare (CUI)/ ││││││ │ │ │ │ │
│Cod de identificare ││││││ │ │ │ │ │
│fiscală (CIF) ││││││ │ │ │ │ │
├───────────────────────┴┴┴┴┴┴─┴─┴─┴─┴─┤
│CNP pentru PF │
├─────────────────┬────────────────────┤
│Numele │Prenumele │
│titularului/ │titularului/ │
│administratorului│administratorului/ │
│/reprezentantului│reprezentantului │
│legal │legal │
├─────────────────┼────────────────────┤
│ │ │
├─────────────────┼─┬─┬─┬┬┬┬┬┬─┬─┬─┬─┬─┤
│CNP-ul │ │ │ ││││││ │ │ │ │ │
│titularului/ │ │ │ ││││││ │ │ │ │ │
│administratorului│ │ │ ││││││ │ │ │ │ │
│/reprezentantului│ │ │ ││││││ │ │ │ │ │
│legal │ │ │ ││││││ │ │ │ │ │
├─────────────────┼─┴─┴─┴┴┴┴┴┴─┴─┴─┴─┴─┤
│Codul ţării şi │ │
│nr. actului de │ │
│identitate │ │
│(pentru altă │ │
│cetăţenie) │ │
└─────────────────┴────────────────────┘


    SEDIUL SOCIAL PJ/PFA/ÎI/ÎF
    DOMICILIUL PF

┌───────────────────┬─────────────────────┐
│Judeţul/Sectorul │Localitatea │
├───────────────┬───┼─────────┬─────┬─────┤
│Satul/Strada │Nr.│Cod │Bl. │Ap. │
│ │ │poştal │ │ │
├───────────────┼───┴─────────┼─────┴─────┤
│Telefon │Fax │E-mail │
└───────────────┴─────────────┴───────────┘


    ÎMPUTERNICIT (pentru cazurile în care cererea este semnată prin împuternicit)

┌────────────────────┬────────────┐
│Numele │Prenumele │
├────────────────────┼┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┤
│CNP ││││││││││││││
├────────────────────┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┤
│Nr. şi data împuternicirii/ │
│procurii │
├─────────────────────────────────┤
│Coordonate bancare: │
├────────────────────┬────────────┤
│Banca/Trezoreria │Sucursala/ │
│ │Agenţia │
├────────────────────┼────────────┤
│Nr. cont IBAN: │ │
└────────────────────┴────────────┘



    II. Date privind culturile calamitate şi suma solicitată
    Având în vedere datele menţionate în Procesul-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole nr. ...............din ......................, încheiat de către Comisia de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru terenul/terenurile de pe raza administrativ-teritorială a UAT .............../localităţii ..............................,
    în temeiul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2023 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma de grant acordat producătorilor agricoli pentru unele culturi agricole înfiinţate în primăvara anului 2022 şi afectate de seceta pedologică din perioada martie-septembrie 2022, solicit acordarea grantului în valoare de .....................................lei, după cum urmează:

┌────────────────┬───────────────────────┬───────────────────────┬───────────────────────┬───────┬───────────────────────┐
│ │ │ │ │Cuantum│ │
│ │ │ │ │maxim │ │
│Cultura │Suprafaţa totală │Suprafaţa calamitată │Procent de calamitare │grant │Valoarea totală a │
│ │declarată (ha) │(ha) │(%) │unitar │grantului (lei) │
│ │ │ │ │(lei/ │ │
│ │ │ │ │ha) │ │
├────────────────┼───────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────────┼───────┼───────────────────────┤
│(1) │(2) │(3) │(4) │(5) │(6) = (3 x 4 x 5)/100 │
├────────────────┼───────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────────┼───────┼───────────────────────┤
│ │.......................│.......................│.......................│335,00 │.......................│
│Porumb ├───────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────────┼───────┼───────────────────────┤
│ │(x) │(x) │ │- │(x) │
├────────────────┼───────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────────┼───────┼───────────────────────┤
│ │.......................│.......................│.......................│335,00 │.......................│
│Floarea-soarelui├───────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────────┼───────┼───────────────────────┤
│ │(x) │(x) │ │- │(x) │
├────────────────┼───────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────────┼───────┼───────────────────────┤
│ │.......................│.......................│.......................│335,00 │.......................│
│Soia ├───────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────────┼───────┼───────────────────────┤
│ │(x) │(x) │ │- │(x) │
├────────────────┼───────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────────┼───────┼───────────────────────┤
│ │.......................│.......................│.......................│335,00 │.......................│
│Mazăre ├───────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────────┼───────┼───────────────────────┤
│ │(x) │(x) │ │- │(x) │
├────────────────┼───────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────────┼───────┼───────────────────────┤
│TOTAL GENERAL │(X) │(X) │- │- │(X) │
└────────────────┴───────────────────────┴───────────────────────┴───────────────────────┴───────┴───────────────────────┘


    NOTE:
    • Coloana 2 se completează conform procesului-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole (coloana 4 din procesul-verbal).
    • Coloana 3 se completează conform procesului-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole (coloana 6 din procesul-verbal). Suprafaţa din coloana 3 nu trebuie să fie mai mare decât suprafaţa din coloana 2.
    • Coloana 4 se completează conform procesului-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole (coloana 5 din procesul-verbal).
    • Coloana 6 se calculează prin înmulţirea valorilor coloanei 3 cu coloana 4 şi cu coloana 5, iar rezultatul se împarte la 100.


┌────────┬───────────────────────────────────────────────────┬───┬───┬───┬───┐
│Nr. crt.│Documente ataşate cererii │DA │NU │DA │NU │
├────────┼───────────────────────────────────────────────────┼───┼───┼───┼───┤
│(0) │(1) │(2)│(3)│(4)│(5)│
├────────┼───────────────────────────────────────────────────┼───┼───┼───┼───┤
│1. │copie a procesului-verbal de constatare şi evaluare│[ ]│[ ]│[ ]│[ ]│
│ │a pagubelor la culturi agricole │ │ │ │ │
├────────┼───────────────────────────────────────────────────┼───┼───┼───┼───┤
│2. │copie a documentelor de identificare a │[ ]│[ ]│[ ]│[ ]│
│ │coordonatelor bancare │ │ │ │ │
├────────┴──────────────────────────────────────────────────┬┴───┴───┴───┴───┤
│Semnătura solicitantului/administratorului/ │Ştampila │
│reprezentantului legal/împuternicitului │(dacă este │
│...........................................................│cazul) │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────────────────┤
│Semnătura funcţionarului DAJ care a preluat cererea │ │
│......................................................... │ │
└───────────────────────────────────────────────────────────┴────────────────┘


    NOTE:
    - Se bifează DA/NU pentru toate documentele depuse.
    – Coloanele (2) şi (3) se completează de către beneficiar.
    – Coloanele (4) şi (5) se completează de către funcţionarul DAJ care a preluat cererea.


    III. Declaraţii şi angajamente
    Subsemnatul, ......................................., CNP/CUI ..........................., administrator/reprezentant legal al ................(denumirea persoanei juridice sau persoanei fizice autorizate/întreprinderii individuale/întreprinderii familiale).......................,
    cunoscând că falsul în declaraţii se pedepseşte potrivit dispoziţiilor art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, declar următoarele:
    - am luat cunoştinţă de condiţiile şi modalităţile de acordare a ajutorului de stat conform reglementărilor naţionale şi europene, pe care mă angajez să le respect;
    – mă oblig să notific în scris DAJ, în termen de 10 zile lucrătoare, orice modificare privitoare la informaţiile declarate în cererea de ajutor, anexând documentele justificative pentru aceste modificări;
    – am luat cunoştinţă de faptul că DAJ poate solicita beneficiarului orice documente justificative suplimentare în orice moment;
    – am luat cunoştinţă de posibilitatea reducerii proporţionale a valorii grantului solicitat de subsemnatul, care se poate realiza în situaţia în care sumele totale necesare reprezentând ajutor de stat depăşesc resursele financiare alocate schemei de ajutor de stat.


    Drept care declar şi mă angajez la următoarele:
    - declar că datele înscrise în formularul de cerere şi în documentele anexate sunt reale, corecte, complete şi perfect valabile;
    – mă oblig să furnizez orice document justificativ care îmi va fi solicitat şi să mă supun oricărui/oricărei control/verificări la faţa locului;
    – să restitui la simpla cerere a DAJ ajutorul de stat încasat, cu dobânzi şi penalităţi calculate de la data încasării ajutorului;
    – [ ] nu mă aflu în dificultate în sensul prevăzut la pct. 33(63) din Orientările U.E., respectiv nu mă aflu în reorganizare, în lichidare sau în faliment în baza evidenţelor Oficiului Naţional al Registrului Comerţului;
    – [ ] mă aflu în dificultate şi dovedesc că dificultăţile financiare au fost cauzate de seceta pedologică din anul 2022, prin deţinerea unui proces-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile de porumb şi/sau floarea-soarelui şi/sau soia şi/sau mazăre în care este consemnat procentul de calamitare de peste 30% şi până la 100% inclusiv, la data depunerii solicitării pentru ajutor;
    – declar şi comunic la DAJ următoarele:
    • [ ] sunt/[ ] nu sunt beneficiar al unui contract de asigurare pentru secetă încheiat cu firma de asigurare ............................., pentru cultura/culturile (*) ........................, în suprafaţă de ...................ha (**);
    • [ ] sunt/[ ] nu sunt beneficiar al măsurii 17.1 - Prime de asigurare a culturilor, a animalelor şi a plantelor din Planul naţional de Dezvoltare rurală 2014-2020 pentru primă de asigurare la secetă, pentru cultura/culturile (*) ........................, în suprafaţă de ...................ha (**);
    • [ ] am primit/[ ] nu am primit suma de ............... lei de la firma de asigurare .............................., reprezentând ............ lei/ha despăgubire pentru secetă de la firma de asigurare ............................., calculată pentru cultura/culturile (*), ............................, în suprafaţă de .............................ha (**);

    – în cazul în care primesc sume reprezentând despăgubire pentru secetă pentru cultura/culturile (*) .......................... de la firma de asigurare ....................................... ulterior depunerii prezentei cereri de plată, mă oblig ca în termen de 15 zile de la primirea acestora să comunic la DAJ suma primită în vederea aplicării prevederilor art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2023.

    Sunt de acord ca datele din cerere să fie introduse în baza de date, procesate şi verificate în vederea calculării plăţii şi transmise autorităţilor responsabile în vederea elaborării de studii statistice şi de evaluări economice, cu respectarea prevederilor legale referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.

┌─────────┬────────┬───────────────────┐
│ │Ştampila│Data │
│Semnătura│(după │...................│
│ │caz) │ │
└─────────┴────────┴───────────────────┘


    (*) Cultura de porumb şi/sau floarea-soarelui şi/sau soia şi/sau mazăre.
    (**) Suprafaţa de porumb şi/sau floarea-soarelui şi/sau soia şi/sau mazăre, după caz.

    ANEXA 2

    DAJ, respectiv a municipiului Bucureşti ........................
    Nr. de înregistrare ..................
    Data .................
    SITUAŢIE CENTRALIZATOARE
    cu beneficiarii eligibili şi sumele aferente grantului care se acordă producătorilor agricoli
    care au înfiinţat culturi în primăvara anului 2022 şi au fost afectate
    de seceta pedologică din perioada martie-septembrie 2022
    (model)
    Bun de plată
    pentru suma de ................ lei
    Director executiv,
    ...............
    (semnătura)

┌────┬──────────────────────┬──────────────────────┬──────────────────────┬──────────┬──────────────────────┬──────────────────────┐
│ │ │ │ │Interval │ │ │
│Nr. │Numele şi prenumele/ │CNP/CUI/CIF │Cultura │procente │Suprafaţa calamitată │Valoarea totală a │
│crt.│Denumirea │ │ │de │(ha) │grantului (lei) │
│ │ │ │ │calamitare│ │ │
├────┼──────────────────────┼──────────────────────┼──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│(1) │(2) │(3) │(4) │(5) │(6) │(7) │
├────┼──────────────────────┼──────────────────────┼──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │30%-39% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │40%-49% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │50%-59% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │60%-69% │ │ │
│ │ │ │Porumb ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │70%-79% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │80%-89% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │90%-99% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │100% │ │ │
│ │ │ ├──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │Total porumb │- │(x) │(x) │
│ │ │ ├──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │30%-39% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │40%-49% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │50%-59% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │60%-69% │ │ │
│ │ │ │Floarea-soarelui ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │70%-79% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │80%-89% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │90%-99% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │100% │ │ │
│ │ │ ├──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │Total floarea-soarelui│- │(x) │(x) │
│1 │......................│................. ├──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │30%-39% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │40%-49% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │50%-59% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │60%-69% │ │ │
│ │ │ │Soia ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │70%-79% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │80%-89% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │90%-99% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │100% │ │ │
│ │ │ ├──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │Total soia │- │(x) │(x) │
│ │ │ ├──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │30%-39% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │40%-49% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │50%-59% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │60%-69% │ │ │
│ │ │ │Mazăre ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │70%-79% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │80%-89% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │90%-99% │ │ │
│ │ │ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │100% │ │ │
│ │ │ ├──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │Total mazăre │- │(x) │(x) │
├────┼──────────────────────┼──────────────────────┼──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│2 │......................│......................│......................│ │......................│......................│
├────┼──────────────────────┼──────────────────────┼──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│3 │......................│......................│......................│ │......................│......................│
├────┴──────────────────────┴──────────────────────┼──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │30%-39% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │40%-49% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │50%-59% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │Porumb │60%-69% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │80%-89% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │90%-99% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │100% │ │ │
│ ├──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │Total │- │(x) │(x) │
│TOTAL GENERAL JUDEŢ ├──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│Număr total beneficiari ...................... │ │30%-39% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │40%-49% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │50%-59% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │60%-69% │ │ │
│ │Floarea-soarelui ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │70%-79% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │80%-89% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │90%-99% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │100% │ │ │
│ ├──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │Total │- │(x) │(x) │
├──────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │30%-39% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │40%-49% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │50%-59% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │60%-69% │ │ │
│ │Soia ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │70%-79% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │80%-89% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │90%-99% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │100% │ │ │
│ ├──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │Total │- │(x) │(x) │
│ ├──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │30%-39% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │40%-49% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │50%-59% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │60%-69% │ │ │
│ │Mazăre ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │70%-79% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │80%-89% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │90%-99% │ │ │
│ │ ├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │100% │ │ │
│ ├──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │Total │- │(x) │(x) │
│ ├──────────────────────┼──────────┼──────────────────────┼──────────────────────┤
│ │Total general │ │(X) │(X) │
└──────────────────────────────────────────────────┴──────────────────────┴──────────┴──────────────────────┴──────────────────────┘


    Certificat din punctul de vedere al legalităţii, realităţii şi regularităţii,
    Director executiv adjunct,
    .........................
    (semnătura)
    Şef serviciu,
    .........................
    (semnătura)

    ANEXA 3

    MINISTERUL AGRICULTURII ŞI DEZVOLTĂRII RURALE
    Direcţia generală buget finanţe şi fonduri europene
    Se aprobă.
    Ordonator principal de credite
    SITUAŢIE CENTRALIZATOARE
    cu sumele aferente grantului care se acordă producătorilor agricoli care au înfiinţat culturi
    în primăvara anului 2022 şi au fost afectate de seceta pedologică din perioada martie-septembrie 2022
    (model)

┌────┬───────────────┬───────────┬─────────┐
│ │ │ │Valoarea │
│Nr. │Judeţul │Nr. de │grantului│
│crt.│ │beneficiari│cuvenit │
│ │ │ │(lei) │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│(0) │(1) │(2) │(3) │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│1 │Alba │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│2 │Arad │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│3 │Argeş │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│4 │Bacău │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│5 │Bihor │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│6 │Bistriţa-Năsăud│ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│7 │Botoşani │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│8 │Braşov │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│9 │Brăila │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│10 │Buzău │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│11 │Caraş-Severin │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│12 │Călăraşi │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│13 │Cluj │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│14 │Constanţa │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│15 │Covasna │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│16 │Dâmboviţa │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│17 │Dolj │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│18 │Galaţi │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│19 │Giurgiu │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│20 │Gorj │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│21 │Harghita │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│22 │Hunedoara │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│23 │Ialomiţa │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│24 │Iaşi │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│25 │Ilfov │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│26 │Maramureş │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│27 │Mehedinţi │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│28 │Mureş │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│29 │Neamţ │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│30 │Olt │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│31 │Prahova │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│32 │Satu Mare │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│33 │Sălaj │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│34 │Sibiu │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│35 │Suceava │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│36 │Teleorman │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│37 │Timiş │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│38 │Tulcea │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│39 │Vaslui │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│40 │Vâlcea │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│41 │Vrancea │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼─────────┤
│42 │Bucureşti │ │ │
├────┴───────────────┼───────────┼─────────┤
│Total: │(x) │(x) │
└────────────────────┴───────────┴─────────┘


    Director general,
    ........................

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016