Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 49 din 16 mai 2024  privind reglementarea cadrului general de preluare de către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului a unor creanţe bugetare restante aflate în administrarea Agenţiei Naţionale  de Administrare Fiscală asupra unor societăţi cu capital majoritar sau integral de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 49 din 16 mai 2024 privind reglementarea cadrului general de preluare de către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului a unor creanţe bugetare restante aflate în administrarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală asupra unor societăţi cu capital majoritar sau integral de stat

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 454 din 16 mai 2024
    Având în vedere faptul că recentele evoluţii în planul economic, generate de contextul geopolitic din imediata vecinătate a României, reclamă acţiuni concrete din partea statului român în vederea asigurării şi protejării intereselor statului român, se impune luarea de măsuri urgente de redresare economico-financiară la operatori economici cu capital majoritar sau integral de stat.
    Statul român, prin Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului şi/sau Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, este acţionar majoritar sau integral la societăţi în domenii vitale ale economiei naţionale.
    În baza procedurilor specifice, Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului poate contribui la atragerea unor investitori interesaţi să dezvolte segmentul de activitate al acestor societăţi.
    Principalul creditor este statul român, reprezentat prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, iar asociatul unic sau majoritar este tot statul român, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului şi/sau Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului.
    Prin procedura de preluare a creanţelor bugetare propusă de către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, statul român intenţionează să monitorizeze printr-o singură instituţie maximizarea recuperării creanţelor, cu rezultate benefice asupra activităţii economice a acestor societăţi, procedură care va contribui la creşterea gradului de încasare a creanţelor, concomitent cu dezvoltarea activităţii prin atragerea unor potenţiali investitori, şi va avea un impact social deosebit prin păstrarea locurilor de muncă aflate în acest moment în pericol.
    Procedura nu va afecta interesele celorlalţi creditori întrucât Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului se va subroga în drepturile şi obligaţiile Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, raportat la creanţele bugetare ce fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă.
    Elementele prezentate definesc un context excepţional şi vizează interesele economice ale României cu atât mai mult cu cât au fost identificate în portofoliile unor instituţii ale statului român societăţi aflate în dificultate economică, pentru care se impune adoptarea unor măsuri ferme şi urgente de natură să contribuie la reorganizarea şi menţinerea acestora în circuitul economic.
    Din perspectiva creditorului trebuie adoptate măsuri care să contribuie la restructurarea activităţii societăţilor şi nu la simpla recuperare a creanţelor bugetare, scopul fiind totuşi acela de maximizare a gradului de recuperare a creanţelor bugetare.
    Neadoptarea măsurilor în regim de urgenţă generează acumularea datoriilor care conduc inevitabil la falimentul şi încetarea activităţii societăţilor.
    Statul român este obligat să ia măsuri imediate pentru asigurarea resurselor necesare bunei funcţionări la aceşti operatori economici, neluarea măsurilor de transfer al creanţei, în regim de urgenţă, diminuând posibilităţile de relansare a activităţilor economice a acestor societăţi şi generând riscul de trecere în şomaj a unui număr foarte mare de salariaţi, cu impact negativ asupra economiei naţionale.
    Având în vedere că elementele sus-menţionate vizează interesul public naţional, economic şi social imediat şi de perspectivă şi pot contribui la degrevarea bugetului de stat şi diminuarea presiunii asupra acestuia, reprezintă o prioritate a continuităţii activităţilor economico-sociale, vizează interesul general public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează cadrul general privind preluarea de către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, denumită în continuare A.A.A.S., a creanţelor bugetare asupra unor societăţi cu capital majoritar sau integral de stat, aflate în una din procedurile prevăzute de Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, denumită în continuare A.N.A.F.

    ART. 2
    Fac obiectul preluării de către A.A.A.S. creanţele bugetare, respectiv impozite, taxe, contribuţii, amenzi şi alte venituri ale bugetului general consolidat, inclusiv accesorii, administrate de A.N.A.F., prin organul fiscal competent, asupra unor societăţi cu capital majoritar sau integral de stat, precum şi creanţele bugetare prevăzute în titluri executorii transmise de către alte instituţii/autorităţi publice spre recuperare organelor fiscale competente din subordinea A.N.A.F., neachitate până la data aprobării hotărârilor de Guvern prevăzute la art. 5.

    ART. 3
    (1) Creanţele bugetare prevăzute la art. 2 care fac obiectul preluării de către A.A.A.S. de la A.N.A.F. se stabilesc prin hotărârile de Guvern prevăzute la art. 5, iar data preluării acestora este data încheierii protocolului de predare-preluare dintre A.N.A.F. şi A.A.A.S.
    (2) Data stingerii creanţelor bugetare prevăzute la art. 2 din evidenţele organului fiscal competent al A.N.A.F. este data preluării acestora de către A.A.A.S., astfel cum rezultă din protocolul de predare-preluare, prevăzut la alin. (1). Cu această dată, A.A.A.S. se înregistrează cu creanţele bugetare prevăzute la art. 2 în evidenţele proprii, în condiţiile stabilite prin hotărârile de Guvern prevăzute la art. 5.
    (3) Prin protocolul de predare-preluare prevăzut la alin. (1), organul fiscal competent al A.N.A.F. predă către A.A.A.S. titlurile de creanţă/titlurile executorii, precum şi actele procedurale întocmite de acesta în vederea recuperării obligaţiilor bugetare.

    ART. 4
    (1) La data încheierii fiecărui protocol de predare-preluare prevăzut la art. 3 alin. (1), raportat la creanţele care fac obiectul hotărârilor de Guvern prevăzute la art. 5, A.A.A.S. se subrogă în toate drepturile şi obligaţiile A.N.A.F., creanţele bugetare preluate păstrându-şi acelaşi regim juridic.
    (2) Termenele de prescripţie prevăzute de lege la data intrării în vigoare a hotărârilor de Guvern prevăzute la art. 5 pentru creanţele care fac obiectul acestora rămân aplicabile.

    ART. 5
    Preluarea creanţelor bugetare prevăzute la art. 2 de la A.N.A.F. de către A.A.A.S. se stabileşte prin hotărâre a Guvernului ce urmează a fi emisă pentru fiecare societate în parte.

    ART. 6
    Pentru litigiile existente şi procedurile reglementate de Legea nr. 85/2014, cu modificările şi completările ulterioare, A.A.A.S. se subrogă în toate drepturile şi obligaţiile A.N.A.F.
    începând cu data preluării creanţelor bugetare prevăzute la art. 2, actele îndeplinite anterior rămânând valabile.

    ART. 7
    A.A.A.S. va notifica debitorii privind preluarea de la A.N.A.F. a creanţelor bugetare în termen de 30 de zile de la data încheierii protocolului de predare-preluare prevăzut la art. 3 alin. (1).

    ART. 8
    (1) După predarea creanţelor bugetare conform art. 3 alin. (1), A.N.A.F. procedează la scăderea acestora din evidenţele proprii şi implicit din contabilitatea creanţelor bugetare.
    (2) A.A.A.S. se înregistrează în contabilitatea proprie cu creanţele bugetare preluate potrivit prevederilor art. 3 alin. (1).

    ART. 9
    Sumele recuperate de A.A.A.S. în urma valorificării creanţelor bugetare preluate potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, rămase după deducerea cheltuielilor aferente recuperării, se virează la bugetul de stat sau la bugetul instituţiei/autorităţii publice emitente a titlurilor executorii predate spre executare A.N.A.F., în termen de 30 de zile de la data încasării.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    p. Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
                    Flavius Constantin Nedelcea,
                    secretar de stat
                    Preşedintele Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului,
                    Florian-Daniel Geantă
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 16 mai 2024.
    Nr. 49.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016