Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere că furnizorii de servicii de comunicaţii interpersonale bazate pe numere, destinate publicului, au dezafectat o parte a reţelelor de comunicaţii mobile bazate pe tehnologia 3G, urmând ca, în perioada următoare, acest tip de reţea să fie scoasă din uz,
întrucât apelurile de urgenţă nu se pot genera şi transfera către Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă utilizând tehnologia 4G (VoLTE/IP), chiar dacă terminalul dispune de astfel de servicii, iar tehnologia 2G prezintă limitări şi insuficienţe la nivelul capacităţilor tehnico-funcţionale, de securitate şi de trafic,
analizând problemele de localizare, atât prin prisma suprafeţelor foarte mari furnizate prin metoda de localizare primară (Cell-ID/Sector-ID), cât şi ca efect al problemelor arhitecturale aferente respectivei tehnologii, acestea afectând inclusiv transmiterea informaţiilor de localizare de tip Advanced Mobile Location, denumit în continuare AML, precum şi faptul că lipsa adoptării unor măsuri imediate cauzează creşteri semnificative ale ariilor de localizare ale terminalelor care efectuează un apel de urgenţă, ca urmare a faptului că acest tip de apel poate fi generat, la acest moment, doar prin utilizarea serviciilor oferite de tehnologia 2G,
luând în considerare faptul că, pentru apelurile generate de pe terminale mobile către numărul unic 112 şi clasificate ca urgenţe, în peste o treime din cazuri nu sunt furnizate informaţii care să permită indicarea unor arii restrânse de localizare, acest aspect afectând în mod direct gestionarea situaţiilor semnalate de către cetăţeni,
ţinând cont de faptul că, pentru serviciile de comunicaţii interpersonale bazate pe numere, destinate publicului, informaţiile de localizare a apelurilor efectuate către Serviciul de urgenţă 112 sunt insuficiente din punct de vedere calitativ, acestea fiind furnizate automat, fără a necesita operaţiuni suplimentare din partea apelanţilor, fie de la nivelul reţelei, prin metoda Cell-ID/Sector-ID, care oferă arii de localizare a apelului mai mari de 12,5 kmp pentru 58% dintre celulele ce deservesc infrastructura furnizorilor de comunicaţii electronice mobile din România, respectiv mai mari de 50 kmp pentru 25% dintre aceste celule, fie de la nivelul terminalului mobil, prin metoda AML (bazată pe capabilităţile terminalelor de tip smart), care, la acest moment, oferă informaţii de localizare doar pentru aproximativ 50% din totalul apelurilor recepţionate în Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă,
luând în considerare necesitatea transmiterii de către furnizorii de comunicaţii interpersonale bazate pe numere, destinate publicului, a unor informaţii de localizare cu fiabilitate şi acurateţe crescută de la nivelul reţelei, astfel încât să se indice arii restrânse de localizare a terminalelor care au realizat apelarea numărului unic 112, indiferent de tehnologia utilizată (2G-4G/5G), de tipul terminalului folosit de apelant (terminal inteligent sau standard, terminal cu/fără senzori de localizare) sau de condiţiile de utilizare a serviciilor de comunicaţii electronice (tip serviciu/tehnologie de reţea, utilizarea scenariului Emergency Calls Only, accesul la servicii de date şi/sau GNSS etc.),
constatând că este necesară implementarea unor soluţii, servicii sau componente care să furnizeze informaţii suplimentare de localizare către Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă, generate prin extragerea şi utilizarea în cadrul unor algoritmi şi metode specifice a unor parametri tehnici din infrastructura reţelelor de comunicaţii electronice mobile,
văzând că pentru operaţionalizarea unor astfel de soluţii, servicii sau componente care să furnizeze informaţii de localizare cu acurateţe crescută la nivel de reţea este necesară implementarea unei arhitecturi standardizate la nivelul furnizorilor de comunicaţii electronice mobile,
luând în considerare celeritatea cu care trebuie adoptate măsuri pentru asigurarea accesului efectiv la serviciile de urgenţă prin intermediul comunicaţiilor de urgenţă către numărul european unic pentru apeluri de urgenţă 112, pentru creşterea eficienţei gestionării unei urgenţe de către agenţiile specializate de intervenţie, precum şi pentru creşterea acurateţei localizării terminalelor care apelează numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112, astfel încât să fie implementate soluţii tehnice care să permită respectarea Regulamentului delegat (UE) 2023/444 al Comisiei din 16 decembrie 2022 de completare a Directivei (UE) 2018/1.972 a Parlamentului European şi a Consiliului cu măsuri de asigurare a accesului efectiv la serviciile de urgenţă prin intermediul comunicaţiilor de urgenţă către numărul european unic pentru apeluri de urgenţă „112“, care prevede faptul că nivelul de acurateţe pentru informaţiile de localizare a apelantului se exprimă în metri, iar acestea, împreună cu comunicaţiile de urgenţă, sunt rutate imediat către cel mai adecvat centru de prelucrare a apelurilor de urgenţă,
în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public general, precum şi siguranţa şi securitatea cetăţeanului şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, în vederea îmbunătăţirii localizării transmise către Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă pentru apelurile efectuate de cetăţeni către Serviciul de urgenţă 112, astfel încât să se asigure eficienţa şi operativitatea gestionării urgenţelor de către agenţiile specializate de intervenţie, astfel cum prevăd actele juridice ale Uniunii Europene în materie,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246 din 28 martie 2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3 alineatul (1), după litera n) se introduce o nouă literă, lit. n^1), cu următorul cuprins:
"n^1) informaţia de localizare determinată - datele care indică aria geografică probabilă în care se află echipamentul terminal al unui utilizator de telefonie mobilă şi care sunt transmise către SNUAU în format geodezic şi ca figură geometrică, rezultate prin aplicarea metodelor standardizate de localizare la nivel de reţea de către furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice mobile;"
2. La articolul 15, după litera d) se introduce o nouă literă, lit. d^1), cu următorul cuprins:
"d^1) de a fi realizate cu prioritate, de către furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice mobile, calculul şi transmiterea, prin utilizarea protocoalelor standardizate din cadrul comunicaţiilor de voce şi/sau a conexiunilor de date, către cel mai adecvat PSAP, într-un format compatibil cu SNUAU, a informaţiei de localizare determinată, obţinută la nivelul reţelei, indiferent de tipul de serviciu folosit de utilizatorul respectiv, inclusiv în cazurile în care utilizatorii finali se află în roaming pe teritoriul României;"
3. La articolul 15, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"e) de a asigura transmiterea către administratorul SNUAU a unui identificator unic, pentru fiecare apel şi/sau comunicaţie de urgenţă, inclusiv în cazul serviciilor de tip VoIP, în condiţiile stabilite prin decizie a Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, astfel încât, pe timpul procesării apelului şi a celorlalte comunicaţii de urgenţă, să se realizeze atât identificarea unică, cât şi asocierea unică cu informaţia de localizare primară, cu cea de localizare determinată, cu cea obţinută pe baza reţelei, respectiv cu cea obţinută pe baza echipamentului terminal."
4. La articolul 20, alineatul (1^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1^1) SNUAU are obligaţia de a transforma informaţiile de localizare primară şi, după caz, alţi parametri tehnici de reţea care contribuie la localizarea echipamentului terminal care a iniţiat o comunicaţie de urgenţă în informaţii de localizare pe baza reţelei, precum şi de a utiliza informaţia de localizare determinată şi, acolo unde este disponibilă, informaţia de localizare obţinută pe baza echipamentului terminal."
5. La articolul 20, după alineatul (1^2) se introduc două noi alineate, alin. (1^3) şi (1^4), cu următorul cuprins:
"(1^3) În cazul în care, pe timpul gestionării unei situaţii de urgenţă, agenţiile specializate de intervenţie solicită administratorului SNUAU furnizarea informaţiilor actualizate de localizare a terminalului mobil de la care s-a primit apelul sau comunicaţia de urgenţă către numărul unic pentru apeluri de urgenţă, furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice mobile actualizează şi retransmit automat informaţia de localizare determinată.
(1^4) Informaţia de localizare determinată se actualizează şi se retransmite în condiţiile prevăzute la alin. (1^3), la momentul realizării unei interogări manuale de la nivelul aplicaţiilor SNUAU, prin intermediul unei funcţionalităţi tehnice puse la dispoziţie de furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice mobile."
ART. II
(1) Pentru calculul informaţiei de localizare determinată, astfel cum este definită la art. 3 alin. (1) lit. n^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2008, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice implementează şi operaţionalizează, în raport cu tehnologia de reţea utilizată, comutare de pachete şi/sau comutare de circuite, cel puţin următoarele metode de localizare, descrise conform standardelor şi/sau specificaţiilor tehnice de funcţionare a reţelelor publice de comunicaţii electronice mobile:
a) identitatea globală a celulei - Cell Global Identity - CGI;
b) identitatea globală a celulei şi măsurarea avansului temporal - Cell Global Identity with Timing Advance - CGI/TA;
c) identitatea globală a celulei şi măsurarea parametrilor radio - Enhanced Cell Global Identity - E-CGI;
d) identitatea celulei şi măsurarea parametrilor radio - Enhanced Cell Identity - E-CID;
e) sistem global de navigaţie prin satelit, asistat - Assisted Global Navigation Satellite System - A-GNSS.
(2) În raport cu tehnologiile de reţea utilizate la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă sau operaţionalizate în viitor, respectiv cu serviciile electronice prin care se asigură accesul cetăţenilor la serviciul de urgenţă utilizând comunicaţiile de urgenţă, furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice implementează şi operaţionalizează şi alte metode de localizare care asigură sau îmbunătăţesc calculul informaţiei de localizare determinată.
ART. III
(1) Pentru stabilirea criteriilor de acurateţe şi fiabilitate a informaţiei de localizare determinată, furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice mobile şi administratorul Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă, denumit în continuare SNUAU, implementează şi testează metodele standardizate de localizare prevăzute la art. II, în cadrul unui proiect-pilot cu o durată de 120 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Elaborarea scenariilor de testare ce fac obiectul proiectului-pilot prevăzut la alin. (1) se realizează de către administratorul SNUAU, cu consultarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii.
ART. IV
(1) Prin derogare de la prevederile art. 70 alin. (14) şi (17) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare, criteriile de acurateţe şi fiabilitate a informaţiei de localizare determinată se stabilesc prin hotărâre de Guvern, adoptată în termen de 60 de zile de la finalizarea proiectului-pilot.
(2) Până la data intrării în vigoare a hotărârii prevăzute la alin. (1), Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite decizia prin care se adoptă condiţiile tehnice pentru transmiterea către SNUAU, de către furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice mobile, a informaţiei de localizare determinată.
(3) În termen de 150 de zile de la data intrării în vigoare a deciziei prevăzute la alin. (2), furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice mobile transmit către administratorul SNUAU informaţia de localizare determinată, cu respectarea criteriilor prevăzute în hotărârea de Guvern prevăzută la art. IV alin. (1).
ART. V
(1) Sumele necesare implementării de către furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice mobile a soluţiei tehnice pentru stabilirea şi transmiterea către SNUAU a informaţiei de localizare determinată, în condiţiile prevăzute la art. III, se avansează din bugetul propriu, de către fiecare furnizor.
(2) Sumele necesare implementării de către furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice mobile a soluţiei tehnice pentru stabilirea şi transmiterea către SNUAU a informaţiei de localizare determinată, după finalizarea proiectului-pilot, se suportă, pentru fiecare furnizor, de la bugetul de stat.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 14 alin. (2)-(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2023, din disponibilităţile Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, reprezentând excedent din anii anteriori, suma de 45 milioane lei se virează la bugetul de stat, la capitolul 41 „Alte operaţiuni financiare“, paragraful 41.01.16 „Disponibilităţi din excedentele anilor precedenţi“, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) Suma prevăzută la alin. (3) se virează în contul de venituri ale bugetului de stat deschis la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti, codificat cu codul de identificare fiscală al Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii.
(5) Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii comunică Ministerului Finanţelor virarea sumei prevăzute la alin. (3) în termen de 3 zile de la data virării acesteia.
(6) Se autorizează Ministerul Finanţelor, în baza comunicării Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii prevăzute la alin. (5), în limita sumei încasate la bugetul de stat potrivit alin. (3), să majoreze veniturile bugetului de stat şi creditele de angajament şi creditele bugetare ale bugetului Ministerului Finanţelor - Acţiuni Generale, la capitolul 54.01 „Alte servicii publice generale“, titlul 50 „Fonduri de rezervă“, articolul 50.01 „Fond de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului“.
(7) Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, în limita sumelor prevăzute la alin. (6), prin hotărâre a Guvernului se repartizează sume Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării pentru finanţarea implementării de către furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice mobile a soluţiei tehnice pentru stabilirea şi transmiterea către SNUAU a informaţiei de localizare determinată.
(8) Mecanismul complet, inclusiv limitele cuantumurilor, termenii şi condiţiile de acordare a sumelor prevăzute la alin. (2) se stabilesc prin hotărârea de Guvern prevăzută la art. IV alin. (1), cu respectarea dispoziţiilor art. 10 alin. (1) pct. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
Sebastian-Ioan Burduja
Ministrul afacerilor interne,
Lucian Nicolae Bode
Ministrul afacerilor externe,
Bogdan Lucian Aurescu
Ministrul finanţelor,
Adrian Câciu
Bucureşti, 26 mai 2023.
Nr. 48.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: