Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 42 din 25 aprilie 2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 173/2022 privind stabilirea unor măsuri necesare pentru îndeplinirea jaloanelor şi ţintelor din Planul naţional de redresare şi rezilienţă aferente componentei 3 - Managementul deşeurilor, componentei 10 - Fondul local, componentei 11 - Turism şi cultură, componentei 12 - Sănătate - Investiţia 12. Dezvoltarea infrastructurii spitaliceşti publice - obiective de investiţii cu contracte de lucrări în derulare încheiate cu Compania Naţională de Investiţii C.N.I. - S.A., componentei 14 - Buna guvernanţă şi componentei 15 - Educaţie, precum şi pentru completarea unor acte normative şi pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 25/2001 privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii "C.N.I." - S.A.
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 393 din 26 aprilie 2024
Având în vedere necesitatea modificării şi completării cu celeritate a cadrului legal care să permită utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile din cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, în corelare directă cu obţinerea de rezultate şi implementarea reformelor şi a investiţiilor asumate de România,
luând în considerare necesitatea întreprinderii unor măsuri urgente care să ducă la evitarea blocajului implementării investiţiilor, prin reglementarea aspectelor cu privire la mecanismele şi fluxurile aplicabile structurilor implicate în implementarea investiţiilor, respectiv la atingerea ţintelor şi jaloanelor aferente componentei 11 - Turism şi cultură, componentei 12 - Sănătate, componentei 14 - Buna guvernanţă şi componentei 15 - Educaţie, asumate în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă, care fundamentează priorităţile de reformă şi domeniile de investiţii pentru aplicarea Mecanismului de redresare şi rezilienţă - MRR la nivel naţional, precum şi complexitatea lucrărilor aferente investiţiilor vizate,
ţinând cont de faptul că lipsa reglementării unitare şi complete a cadrului instituţional şi financiar general aplicabil fondurilor externe nerambursabile/rambursabile aferent Mecanismului de redresare şi rezilienţă generează întârzieri în implementarea acestuia, cu impact asupra termenelor de depunere a cererilor de plată şi a gradului de absorbţie a fondurilor alocate României din Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi de faptul că elementele menţionate vizează interesul public şi strategic şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară,
având în vedere necesitatea clarificării cât mai urgente a mecanismelor şi fluxurilor aplicabile investiţiilor şi proiectelor finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă, denumit în continuare PNRR, şi a rolurilor diferitelor structuri implicate, precum şi a termenelor strânse de finalizare a proiectelor aferente investiţiilor,
în scopul evitării blocajului implementării investiţiilor, respectiv atingerii ţintelor şi jaloanelor sunt necesare modificarea şi completarea reglementărilor care să vizeze aspectele menţionate anterior cu privire la mecanismele şi fluxurile aplicabile structurilor implicate în implementarea PNRR şi care să asigure o corectă utilizare a fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă.
Având în vedere faptul că elementele mai sus menţionate sunt o prioritate a Programului de guvernare şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
În considerarea faptului că elementele mai sus menţionate vizează evitarea blocajului implementării investiţiilor, respectiv atingerea ţintelor şi jaloanelor aferente componentei 11 - Turism şi cultură, componentei 12 - Sănătate, componentei 14 - Buna guvernanţă şi componentei 15 - Educaţie, implicit interesul public general şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, precum şi a faptului că neîndeplinirea ţintelor şi jaloanelor poate conduce la neonorarea plăţilor de către Comisia Europeană,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 173/2022 privind stabilirea unor măsuri necesare pentru îndeplinirea jaloanelor şi ţintelor din Planul naţional de redresare şi rezilienţă aferente componentei 3 - Managementul deşeurilor, componentei 10 - Fondul local, componentei 11 - Turism şi cultură, componentei 12 - Sănătate - Investiţia 12. Dezvoltarea infrastructurii spitaliceşti publice - obiective de investiţii cu contracte de lucrări în derulare încheiate cu Compania Naţională de Investiţii C.N.I. - S.A., componentei 14 - Buna guvernanţă şi componentei 15 - Educaţie, precum şi pentru completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1192 din 12 decembrie 2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 143/2023, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Titlul se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ
privind stabilirea unor măsuri necesare pentru îndeplinirea jaloanelor şi ţintelor din Planul naţional de redresare şi rezilienţă aferente componentei 3 - Managementul deşeurilor, componentei 10 - Fondul local, componentei 11 - Turism şi cultură, componentei 12 - Sănătate, componentei 14 - Buna guvernanţă şi componentei 15 - Educaţie, precum şi pentru completarea unor acte normative"
2. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 1
Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul instituţional pentru participarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Ministerului Sănătăţii şi Ministerului Justiţiei la pregătirea şi implementarea unor proiecte finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă, componenta 3 - Managementul deşeurilor: Investiţia 1.a Înfiinţarea de centre de colectare cu aport voluntar şi Investiţia 1.c. Centre integrate de colectare separată pentru aglomerări urbane, componenta 10 - Fondul local: investiţia I1.3. Asigurarea infrastructurii pentru transportul verde - puncte de reîncărcare vehicule electrice, componenta 11 - Turism şi cultură: investiţia 2. Modernizarea/ Crearea de muzee şi memoriale pentru proiectul: «Muzeul Naţional de Istorie a Evreilor şi al Holocaustului din România [obiectiv de investiţie: „Muzeul Naţional de Istorie a Evreilor şi al Holocaustului (Bucureşti)“]» şi pentru proiectul «Memorialul „Închisoarea Tăcerii“ Râmnicu Sărat şi Centrul Educaţional privind Comunismul în România» (obiectiv de investiţie: «Închisoarea tăcerii, Râmnicu Sărat»), componenta 12 - Sănătate - Investiţia 2. Dezvoltarea infrastructurii spitaliceşti publice - obiective de investiţii cu contracte de lucrări în derulare încheiate cu Compania Naţională de Investiţii «C.N.I.» - S.A., precum şi construcţie nouă: Institutul de urgenţă pentru boli cardiovasculare «Prof. Dr. C.C. Iliescu» Bucureşti, Institutul Regional de Oncologie Timişoara, investiţia I1.3 Unităţi de asistenţă medicală ambulatorie: «Extindere ambulatoriu cu înfiinţare compartiment RMN, SPA şi TIIP», respectiv Reforma 3. Dezvoltarea capacităţii pentru managementul serviciilor de sănătate şi managementul resurselor umane din sănătate: 2 noi centre de dezvoltare a competenţelor pentru personalul din sistemul public de sănătate, componenta C14 - Buna guvernanţă: investiţia 1. Optimizarea infrastructurii judiciare pentru a garanta accesul la justiţie şi calitatea serviciilor - sediul Judecătoriei Buzău, sediul Judecătoriei Galaţi, sediul Tribunalului Alba şi componenta 15 - Educaţie: investiţia 1. Construirea, echiparea şi operaţionalizarea a 110 creşe."
3. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 4
(1) Implementarea proiectelor de investiţii aferente Investiţiei 1. Construirea, echiparea şi operaţionalizarea a 110 creşe din cadrul componentei 15 - Educaţie se realizează cu denumirea de «Program guvernamental construire creşe „Sfânta Ana“» de către Compania Naţională de Investiţii - C.N.I. - S.A., denumită în continuare C.N.I., în calitate de entitate aflată sub autoritatea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, care are rolul de structură de implementare definită conform art. 2 lit. j^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În vederea implementării proiectelor prevăzute la alin. (1):
a) C.N.I., în calitate de structură de implementare, respectiv unităţile administrativ-teritoriale, în calitate de beneficiar, încheie un protocol de implementare;
b) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în calitate de coordonator de reformă şi/sau investiţii, C.N.I., în calitate de structură de implementare, respectiv unităţile administrativ-teritoriale, în calitate de beneficiar, încheie contracte de finanţare."
4. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 5
(1) Implementarea proiectelor de investiţii «Muzeul Naţional de Istorie a Evreilor şi al Holocaustului din România [obiectiv de investiţie: „Muzeul Naţional de Istorie a Evreilor şi al Holocaustului (Bucureşti)“]» şi «Memorialul „Închisoarea Tăcerii“ Râmnicu Sărat şi Centrul Educaţional privind Comunismul în România» (obiectiv de investiţie: «Închisoarea tăcerii, Râmnicu Sărat») aferente investiţiei 2. Modernizarea/Crearea de muzee şi memoriale din cadrul componentei 11 - Turism şi cultură se realizează de către C.N.I., în calitate de entitate aflată sub autoritatea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, care are rolul de structură de implementare definită conform art. 2 lit. j^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În vederea implementării proiectelor prevăzute la alin. (1):
a) C.N.I., în calitate de structură de implementare, respectiv beneficiarii încheie un protocol de implementare;
b) în situaţia în care C.N.I. nu este parte în contractul de finanţare, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de coordonator de reformă şi/sau investiţii, C.N.I., în calitate de structură de implementare, respectiv beneficiarii încheie acte adiţionale la contractele de finanţare încheiate, în vederea introducerii C.N.I. ca parte în contractele de finanţare."
5. Articolul 5^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 5^1
(1) Implementarea proiectelor de investiţii cu contracte de lucrări în derulare încheiate de C.N.I. până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, aferente investiţiei 2 Dezvoltarea infrastructurii spitaliceşti publice, precum şi construcţie nouă: Institutul de urgenţă pentru boli cardiovasculare «Prof. Dr. C.C. Iliescu» Bucureşti, Institutul Regional de Oncologie Timişoara, investiţia I1.3 Unităţi de asistenţă medicală ambulatorie: «Extindere ambulatoriu cu înfiinţare compartiment RMN, SPA şi TIIP», respectiv Reforma 3: Dezvoltarea capacităţii pentru managementul serviciilor de sănătate şi managementul resurselor umane din sănătate: 2 noi centre de dezvoltare a competenţelor pentru personalul din sistemul public de sănătate din cadrul componentei 12 - Sănătate, se realizează de către C.N.I., în calitate de entitate aflată sub autoritatea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, care are rolul de structură de implementare definită conform art. 2 lit. j^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În vederea implementării proiectelor prevăzute la alin. (1):
a) C.N.I., în calitate de structură de implementare, şi beneficiarii încheie un protocol de implementare;
b) în situaţia în care C.N.I. nu este parte în contractul de finanţare, Ministerul Sănătăţii, în calitate de coordonator de reformă şi/sau investiţii, C.N.I., în calitate de structură de implementare, şi beneficiarii încheie contracte de finanţare sau acte adiţionale la contractele de finanţare încheiate, în vederea introducerii C.N.I. ca parte în contractele de finanţare."
6. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 6
(1) Implementarea proiectelor de investiţii aferente investiţiei 1. Optimizarea infrastructurii judiciare pentru a garanta accesul la justiţie şi calitatea serviciilor din cadrul componentei C14 - Buna guvernanţă, respectiv sediul Judecătoriei Buzău, sediul Judecătoriei Galaţi, sediul Tribunalului Alba se realizează de către C.N.I., în calitate de entitate aflată sub autoritatea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, care are rolul de structură de implementare definită conform art. 2 lit. j^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În vederea implementării proiectelor prevăzute la alin. (1):
a) C.N.I., în calitate de structură de implementare, şi beneficiarii încheie un protocol de implementare;
b) Ministerul Justiţiei, în calitate de coordonator de reformă şi/sau investiţii, C.N.I., în calitate de structură de implementare, şi beneficiarii încheie contracte de finanţare."
7. La articolul 7, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Pe baza contractelor de finanţare încheiate cu coordonatorii de reforme şi/sau investiţii şi beneficiarii, respectiv a protocoalelor de implementare încheiate cu beneficiarii, C.N.I. depune cereri pentru aprobarea transferurilor de sume în numele beneficiarilor şi efectuează plăţi către antreprenori, prestatori şi furnizori, pe baza transferurilor primite de la coordonatorul de reformă şi investiţii."
8. La articolul 7, după alineatul (4^1) se introduc patru noi alineate, alin. (4^2)-(4^5), cu următorul cuprins:
"(4^2) În aplicarea prevederilor alin. (3) şi (4), în anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se autorizează Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei să introducă în buget şi în anexele la acesta creditele de angajament aferente poziţiilor bugetare 60.15.01 «Fonduri europene nerambursabile» şi 60.15.03 «Sume aferente TVA» în limita soldului care urmează să fie dezangajat.
(4^3) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei comunică, în termen de 5 zile lucrătoare, Ministerului Finanţelor modificările efectuate potrivit prevederilor prezentului articol, concomitent cu transmiterea anexelor, însuşite de acesta.
(4^4) Se autorizează Ministerul Finanţelor să aprobe, la propunerea ordonatorului principal de credite, repartizarea pe trimestre ca urmare a modificărilor efectuate potrivit prevederilor prezentului articol.
(4^5) Pe baza contractelor de finanţare şi a protocoalelor de implementare, C.N.I. depune la beneficiarii instituţii publice, finanţate integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale, cereri însoţite de documente justificative pentru transferul sumelor în vederea efectuării plăţilor, astfel cum prevede art. 9 alin. (1^2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare."
9. La articolul 7, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) După semnarea contractelor de finanţare/actelor adiţionale, C.N.I. poate depune cereri de transfer/cereri însoţite de documente justificative pentru transferul sumelor aferente plăţilor efectuate reprezentând cheltuieli eligibile: cote, taxe, avize."
10. La articolul 8, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Pentru beneficiarii care se încadrează în categoriile prevăzute la art. 9 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, dacă valoarea proiectului implementat de C.N.I. depăşeşte valoarea finanţării nerambursabile, diferenţa se suportă din bugetul de stat prin bugetul beneficiarului, de la articolul bugetar 60.02 «Finanţare publică naţională», titlul XII «Proiecte cu finanţare din sumele reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă aferentă PNRR», în limita bugetului aprobat cu această destinaţie."
11. La articolul 8, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
"(3) În cazul în care valoarea proiectului implementat de C.N.I. depăşeşte valoarea finanţării nerambursabile, diferenţa reprezintă finanţare publică naţională şi cuantumul acesteia se evidenţiază distinct în cadrul contractului de finanţare, cu stabilirea cuantumului care se asigură de fiecare parte din contract, pe surse de finanţare, în cazul în care beneficiarul se încadrează în alte categorii decât cele prevăzute la art. 9 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare."
12. La articolul 9, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 9
(1) Prin derogare de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2022, cu modificările şi completările ulterioare, preţul contractelor de achiziţie publică de lucrări aferente proiectelor finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă şi implementate de C.N.I., în calitate de structură de implementare, în cadrul componentei 11 - Turism şi cultură, componentei 12 - Sănătate, componentei C14 - Buna guvernanţă şi componentei 15 - Educaţie, se ajustează utilizându-se următoarea formulă:
V_a = V_o x [(1 – p – a) x ICC/ICC_data referinţă + (p + a)],
unde:
- V_a reprezintă valoarea ajustată a solicitării de plată, V_o reprezintă valoarea solicitării de plată conform preţurilor prevăzute în oferta care a stat la baza încheierii contractului/acordului-cadru, a reprezintă valoarea procentuală a plăţii în avans determinată ca raport între valoarea avansului primit şi nerestituit/nejustificat şi preţul contractului, p reprezintă valoarea procentuală a profitului determinată ca raport între valoarea profitului exprimată valoric şi preţul contractului, ICC reprezintă indicele de cost în construcţii total aferent lunii solicitării de plată, iar ICCdata referinţă reprezintă indicele de cost în construcţii total aferent lunii anterioare datei-limită de depunere a ofertei, conform documentaţiei de atribuire sau documentelor aferente realizării achiziţiei directe. Avansul şi profitul, exprimate valoric, sunt cele din oferta care a stat la baza încheierii contractului."
13. La articolul 9, după alineatul (1^1) se introduce un nou alineat, alin. (1^2), cu următorul cuprins:
"(1^2) În cazul contractelor de achiziţie publică de lucrări aferente proiectelor finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă şi implementate de C.N.I., în calitate de structură de implementare, în cadrul componentei 11 - Turism şi cultură, componentei 12 - Sănătate, componentei C14 - Buna guvernanţă şi componentei 15 - Educaţie, încheiate în baza Hotărârii Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea condiţiilor generale şi specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziţie aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, preţul contractelor se ajustează potrivit clauzelor contractuale."
14. La articolul 9, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(6) Autoritatea contractantă este obligată să iniţieze demersurile legale în vederea ajustării preţului contractelor de achiziţie publică de lucrări prin încheierea de acte adiţionale la acestea, în termen de 45 de zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (5). Modificările contractelor de achiziţie publică de lucrări, ca urmare a aplicării prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, se realizează cu respectarea prevederilor art. 221 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi prevăd în mod obligatoriu:
a) restul rămas de executat la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, determinat cantitativ şi valoric;
b) documentele în baza cărora se determină restul rămas de executat, care devin anexe la actul adiţional;
c) formula prevăzută la alin. (1), după caz;
d) valoarea avansului, exprimat procentual şi valoric;
e) profitul, exprimat procentual şi valoric, diferenţiat pe categorii de contracte, în funcţie de obiect, respectiv stadiul de execuţie al acestora;
f) data de referinţă prevăzută la alin. (1)."
15. La articolul 12, după alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alin. (1^1)-(1^4), cu următorul cuprins:
"(1^1) În cazul în care beneficiarul se încadrează în categoriile prevăzute la art. 9 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, sumele suplimentare necesare pentru ajustarea preţului contractelor de achiziţie publică de lucrări se evidenţiază în cadrul devizului general, anexă la contractul de achiziţie publică de lucrări, la capitolul «Diverse şi neprevăzute», şi se suportă din economiile realizate în cadrul contractului de finanţare şi/sau din bugetul de stat, după caz, prin bugetul beneficiarului, de la articolul bugetar 60.02 «Finanţare publică naţională», titlul XII «Proiecte cu finanţare din sumele reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă aferentă PNRR», în limita bugetului aprobat cu această destinaţie, în ordinea enumerării.
(1^2) În cazul în care beneficiarul se încadrează în alte categorii decât cele prevăzute la art. 9 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, sumele suplimentare necesare pentru ajustarea preţului contractelor de achiziţie publică de lucrări se evidenţiază în cadrul devizului general anexă la contractul de achiziţie publică de lucrări de la capitolul «Diverse şi neprevăzute» şi se suportă din economiile la contractul de finanţare sau din bugetul de stat prin bugetul coordonatorilor de reformă şi/sau investiţii sau din bugetul beneficiarului, în ordinea enumerării.
(1^3) În cazul în care ajustarea preţului contractelor de achiziţie publică de lucrări se suportă din bugetul beneficiarului, este necesar acordul prealabil al acestuia, stipulat în contractul de finanţare şi în protocolul de implementare."
16. La articolul 12, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În vederea cuprinderii sumelor necesare în bugetele coordonatorilor de reformă şi/sau investiţii sau în bugetele beneficiarilor, după caz, C.N.I. depune la aceştia, în perioada de valabilitate a contractului de achiziţie publică de lucrări, solicitări cuprinzând necesarul de sume pentru ajustarea preţului, însoţite de următoarele documente:
a) actele adiţionale încheiate la contractele cuprinzând clauza de ajustare;
b) nota justificativă din care să rezulte modalitatea de determinare a sumelor suplimentare solicitate şi elementele de calcul utilizate."
ART. II
Alineatul (8) al articolului 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2001 privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii „C.N.I.“ - S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 17 august 2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 117/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(8) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), pentru acoperirea cheltuielilor realizate de C.N.I., în calitate de structură de implementare pentru anumite obiective de investiţii finanţate în cadrul componentelor Planului naţional de redresare şi rezilienţă, în numele beneficiarilor, precum şi de furnizor de servicii de interes economic general, în devizul general parte a documentaţiei tehnico-economice se prevede o cotă în cuantum de 4% din valoarea devizului. Acest procent se aplică la valoarea situaţiilor de plată prezentate de antreprenor pentru a fi decontate periodic, conform stadiilor fizice realizate, şi se suportă din fonduri alocate din bugetul de stat, prin bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de coordonator de reforme şi/sau investiţii, în limita bugetului aprobat cu această destinaţie sau din bugetul beneficiarului, de la titlul de cheltuieli «Active nefinanciare», în situaţia în care acesta se încadrează în categoriile prevăzute la art. 9 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare. Aceste sume constituie venituri proprii ale C.N.I."
ART. III
Pentru contractele de finanţare semnate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în baza protocoalelor de implementare încheiate între C.N.I. şi beneficiarii proiectelor aferente investiţiei prevăzute la art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 173/2022 privind stabilirea unor măsuri necesare pentru îndeplinirea jaloanelor şi ţintelor din Planul naţional de redresare şi rezilienţă aferente componentei 3 - Managementul deşeurilor, componentei 10 - Fondul local, componentei 11 - Turism şi cultură, componentei 12 - Sănătate - Investiţia 12. Dezvoltarea infrastructurii spitaliceşti publice - obiective de investiţii cu contracte de lucrări în derulare încheiate cu Compania Naţională de Investiţii C.N.I. - S.A., componentei 14 - Buna guvernanţă şi componentei 15 - Educaţie, precum şi pentru completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1192 din 12 decembrie 2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 143/2023, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de coordonator de reforme şi/sau investiţii, beneficiarii, respectiv C.N.I. în calitate de structură de implementare, pot încheia acte adiţionale în vederea introducerii C.N.I. ca parte în contractele de finanţare, implicit cu precizarea drepturilor şi obligaţiilor ce revin fiecăreia dintre părţi.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Alin-Cuzma Muntean,
secretar de stat
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Marin Ţole,
secretar de stat
Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Adrian Câciu
Ministrul sănătăţii,
Alexandru Rafila
p. Ministrul finanţelor,
Carmen Moraru,
secretar de stat
Bucureşti, 25 aprilie 2024.
Nr. 42.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: