Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere necesitatea modificării şi completării cu celeritate a cadrului legal care să permită utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile din cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, în corelare directă cu obţinerea de rezultate şi implementarea reformelor şi a investiţiilor asumate de România,
luând în considerare necesitatea întreprinderii unor măsuri urgente care să ducă la evitarea blocajului implementării investiţiilor, prin reglementarea aspectelor cu privire la mecanismele şi fluxurile aplicabile structurilor implicate în implementarea investiţiilor, respectiv la atingerea ţintelor şi jaloanelor aferente componentei 15 - Educaţie, investiţia 1 - Construirea, echiparea şi operaţionalizarea a 110 creşe - Programul guvernamental Construire creşe „Sfânta Ana“, asumate în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României, denumit în continuare PNRR, care fundamentează priorităţile de reformă şi domeniile de investiţii pentru aplicarea Mecanismului de redresare şi rezilienţă la nivel naţional, precum şi complexitatea lucrărilor aferente investiţiilor vizate,
ţinând cont de faptul că lipsa reglementării unitare şi complete a cadrului instituţional şi financiar general aplicabil fondurilor externe nerambursabile/rambursabile aferent Mecanismului de redresare şi rezilienţă generează întârzieri în implementarea acestuia, cu impact asupra gradului de absorbţie a fondurilor alocate României din Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi de faptul că elementele menţionate vizează interesul public şi strategic şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară,
având în vedere necesitatea clarificării cât mai urgente a mecanismelor şi fluxurilor aplicabile investiţiilor şi proiectelor finanţate din PNRR şi a rolurilor diferitelor structuri implicate, precum şi a termenelor strânse de finalizare a proiectelor aferente investiţiilor,
în scopul evitării blocajului implementării investiţiilor, respectiv atingerii ţintelor şi jaloanelor, sunt necesare modificarea şi completarea reglementărilor care să vizeze aspectele menţionate anterior cu privire la mecanismele şi fluxurile aplicabile structurilor implicate în implementarea PNRR şi care să asigure o corectă utilizare a fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă.
Având în vedere faptul că elementele mai sus menţionate sunt o prioritate a Programului de guvernare şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
În considerarea faptului că elementele mai sus menţionate vizează evitarea blocajului implementării investiţiilor, respectiv atingerea ţintelor şi jaloanelor aferente componentei 15 - Educaţie, investiţia 1 - Construirea, echiparea şi operaţionalizarea a 110 creşe - Programul guvernamental „Sf. Ana“, implicit interesul public general, şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, precum şi faptul că neîndeplinirea ţintelor şi jaloanelor poate conduce la neonorarea plăţilor de către Comisia Europeană,
ţinând cont de faptul că situaţia de securitate actuală la nivel internaţional şi naţional, caracterizată printr-un grad ridicat de impredictibilitate şi complexitate, induce riscuri şi ameninţări în planul ordinii şi siguranţei publice, precum şi al securităţii naţionale, aspect ce impune necesitatea existenţei unui răspuns prompt şi eficace din partea instituţiilor cu atribuţii în domeniu,
luând în considerare că personalul din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională este esenţial pentru asigurarea ordinii şi siguranţei publice, precum şi a securităţii naţionale, iar în contextul actual al creşterii ameninţărilor la adresa securităţii şi ordinii publice este imperativ să se asigure un climat de încredere şi stabilitate în rândul acestui personal,
întrucât managementul resurselor umane constituie o activitate strategică la nivelul instituţiei, fiind acordată o atenţie deosebită aspectelor care creează premisele necesare optimizării desfăşurării activităţilor operative ce vizează ordinea şi siguranţa cetăţeanului,
cu toate acestea, deficitul de personal de la nivelul instituţiilor publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională conduce la dificultăţi majore în îndeplinirea obiectivelor, efectele acestuia determinând imposibilitatea acoperirii tuturor domeniilor gestionate, un exemplu în acest sens fiind reprezentat de Ministerul Afacerilor Interne, al cărui deficit de personal s-a acutizat constant începând cu anul 2010, devenind în prezent o problemă care necesită luarea de măsuri care să contribuie la diminuarea acestui fenomen.
Întrucât, în contextul actual al deficitului de personal existent, conduita legislativă care instituie compensarea numai cu timp liber corespunzător a muncii prestate în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează în cadrul schimbului normal de lucru afectează exercitarea în parametri optimi a atribuţiilor instituţionale,
luând în considerare că una dintre posibilele soluţii pentru remedierea acestor inconveniente, având rolul de recompensare, fidelizare totodată, de creştere a atractivităţii liniei de muncă care să depăşească/să diminueze posibilitatea migrării personalului specializat în alte domenii de activitate, o constituie adoptarea unor măsuri pentru acordarea unor drepturi de natură financiară, dacă aceste zile nu se pot compensa cu timp liber corespunzător,
pentru aceste considerente şi ţinând seama de deficitul acut de personal care, în prezent, nu poate fi suplinit nici prin recrutare din instituţiile de învăţământ proprii, nici prin încadrare din sursă externă, aspecte ce au generat o vulnerabilitate a sistemului de apărare, ordin publică şi securitate naţională, astfel încât principala sarcină instituţională legală, respectiv asigurarea unui serviciu public specializat în interesul persoanei, al comunităţii, precum şi în sprijinul instituţiilor statului, exclusiv pe baza şi în executarea legii, riscă să nu poată fi îndeplinită la standarde de performanţă reale,
având în vedere faptul că se impune recunoaşterea principiului importanţei sociale a muncii şi principiul stimulării acestor categorii de personal bugetar, astfel încât să fie asigurat necesarul de personal calificat,
ţinând seama de faptul că neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanţă de urgenţă, ar conduce la dificultăţi şi blocaje instituţionale, iar angrenarea personalului instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională în activităţi în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează în cadrul schimbului normal de lucru este necesară şi justificată în contextul actual multiplicării volumului de activităţi instituţionale, pe fondul unui deficit acut de personal, situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
întrucât promovarea şi adoptarea unei legi pentru soluţionarea acestei problematici implică o procedură îndelungată, soluţie juridică ce presupune ca, pe tot parcursul procesului normal de legiferare, personalului care îşi desfăşoară activitatea în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează în cadrul schimbului normal de lucru să i se compenseze aceste zile numai cu timp liber corespunzător muncii, demers dificil de realizat în contextul deficitului actual,
luând în considerare că aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă, în consecinţă.
Având în vedere termenul de prezentare în vederea aprobării bugetelor de venituri şi cheltuieli pe anul 2025 de către operatorii economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, de 45 de zile de la data intrării în vigoare a legii anuale a bugetului de stat sau a aprobării bugetelor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, judeţelor sau municipiului Bucureşti, după caz,
întrucât recentele evoluţii în actualul context regional, respectiv apariţia unei zone de conflict în imediata vecinătate a României, reclamă acţiuni concrete în vederea protejării intereselor naţionale, inclusiv prin acţiuni de asigurare a unor capacităţi de producţie şi/sau servicii pentru apărare de interes strategic pentru securitatea naţională, în vederea satisfacerii necesarului Forţei din Sistemul naţional de apărare de produse militare, sensibile şi strategice, precum şi a serviciilor de mentenanţă necesare,
luând în considerare faptul că situaţia prezentată întruneşte premisele unei situaţii urgente şi extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor măsuri, cu celeritate, putând avea consecinţe negative,
pentru a nu crea blocaje în activitatea operatorilor economici prin migrarea către alte entităţi economice a personalului din cadrul operatorilor economici cu capital integral sau majoritar deţinut de stat sau de unităţile administrativ-teritoriale ca urmare a aplicării măsurilor de limitare a unor categorii de cheltuieli, se impune luarea unor măsuri pentru menţinerea unor drepturi de natură salarială pentru unele categorii de personal.
În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1178 din 14 decembrie 2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 5, alineatul (3^6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3^6) Repartizarea, utilizarea şi plata sumelor în cadrul reformelor şi/sau investiţiilor se realizează cu prioritate din fondurile europene aferente asistenţei financiare nerambursabile şi rambursabile şi TVA aferent cuprinse în acordul de finanţare şi acordul de împrumut încheiate cu Comisia Europeană, până la epuizarea cuantumului acestora, cu excepţia contractelor de finanţare încheiate în cadrul componentei 15 - Educaţie, investiţia 1 - Construirea, echiparea şi operaţionalizarea a 110 creşe - Programul guvernamental Construire creşe „Sfânta Ana“."
2. La articolul 13, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alin. (10), cu următorul cuprins:
"(10) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. a), în scopul eficientizării implementării investiţiei 1 - Construirea, echiparea şi operaţionalizarea a 110 creşe - Programul guvernamental Construire creşe «Sfânta Ana» din cadrul componentei 15 -- Educaţie, precum şi pentru atingerea jaloanelor şi ţintelor asumate prin PNRR din cadrul acestei investiţii, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de coordonator de reformă şi investiţii, este autorizat să depăşească procentul finanţării publice naţionale cu sumele necesare pentru încheierea contractelor de achiziţie publică şi pentru ajustarea/majorarea preţurilor contractelor de achiziţie publică, precum şi cu sumele aferente unor activităţi necesare implementării proiectelor, sume care nu au fost prevăzute în fondurile alocate PNRR şi ale căror documentaţii au fost aprobate conform art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 173/2022 privind stabilirea unor măsuri necesare pentru îndeplinirea jaloanelor şi ţintelor din Planul naţional de redresare şi rezilienţă aferente componentei 3 - Managementul deşeurilor, componentei 10 - Fondul local, componentei 11 - Turism şi cultură, componentei 12 - Sănătate, componentei 14 - Buna guvernanţă şi componentei 15 - Educaţie, precum şi pentru completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 143/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în limita creditelor de angajament şi a creditelor bugetare aprobate potrivit legii."
ART. II
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1334 din 31 decembrie 2024, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul III, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În anul 2025, munca suplimentară prestată în cadrul activităţilor deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut de către salvatorii montani, peste programul normal de lucru, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, care nu se pot compensa cu timp liber corespunzător în următoarele 90 de zile după prestarea muncii suplimentare, se plăteşte cu o majorare din salariul de bază cuvenit, la nivelul minim stabilit la art. 123 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Ordonatorii de credite au obligaţia de a dispune măsuri pentru asigurarea cu prioritate a timpului liber corespunzător muncii suplimentare prestate, în condiţiile legii, fără afectarea gradului de eficienţă a misiunilor."
2. La articolul III, după alineatul (4) se introduc opt noi alineate, alin. (4^1)-(4^8), cu următorul cuprins:
"(4^1) În anul 2025, prin excepţie de la alin. (1), pentru activitatea desfăşurată de personalul militar, poliţiştii şi poliţiştii de penitenciare din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, precum şi pentru munca suplimentară, care nu se poate compensa cu timp liber corespunzător, prestată peste programul normal de lucru de către aceste categorii de personal în cadrul activităţilor deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut în domeniul ordinii şi siguranţei publice, în respectarea regimului frontierei de stat a României ori în situaţii de urgenţă, se acordă drepturile prevăzute de legislaţia în vigoare în luna noiembrie 2024. Plata drepturilor pentru munca suplimentară prestată în cadrul activităţilor deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut se efectuează dacă munca astfel prestată nu a fost compensată cu timp liber corespunzător în termen de 90 de zile de la momentul prestării acesteia.
(4^2) Personalului militar din instituţiile de apărare şi securitate naţională care execută serviciul de luptă permanent, desfăşoară activităţi deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut, precum şi în situaţii de urgenţă i se aplică, în mod corespunzător, prevederile alin. (4^1).
(4^3) Pentru acordarea drepturilor stabilite la alin. (4^1), prevederile art. III alin. (5)-(10) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător şi în anul 2025.
(4^4) În anul 2025, pentru personalul prevăzut la alin. (4^1) şi (4^2), aplicarea art. III alin. (7^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se efectuează fără a depăşi limita maximă prevăzută la art. 21 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(4^5) Comandanţii/Şefii de unităţi asigură o planificare lunară, echilibrată, a programului de lucru în ture/schimburi, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, pentru personalul din subordine din cadrul aceleiaşi formaţiuni. Planificarea lunară echilibrată a programului de lucru în ture/schimburi, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările legale, nu se lucrează, se realizează astfel încât o persoană să efectueze, în acest mod de lucru, maximum 40% din durata normală a timpului de lucru lunar.
(4^6) Ordonatorii de credite au obligaţia de a dispune măsuri pentru asigurarea cu prioritate a timpului liber corespunzător muncii suplimentare prestate, în condiţiile legii, fără afectarea gradului de eficienţă a misiunilor. În cazul prestării muncii suplimentare, plata drepturilor prevăzute la alin. (4^1) se efectuează cu aprobarea ordonatorului ierarhic superior, pe baza unui raport justificativ al ordonatorului de credite sau, după caz, al comandatului/şefului unităţii la nivelul căreia s-a prestat munca suplimentară, în care sunt prezentate motivele pentru care nu a fost posibilă acordarea timpului liber corespunzător.
(4^7) În aplicarea prevederilor alin. (4^6), procedurile specifice fiecărei instituţii publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională se aprobă prin ordin al ordonatorului principal de credite.
(4^8) În aplicarea alin. (4^1) şi (4^2), la stabilirea cuantumului drepturilor cuvenite personalului se are în vedere inclusiv luna februarie 2025, în integralitate."
3. La articolul VII, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Prevederile alin. (1) nu se aplică posturilor a căror ocupare a fost deja aprobată de Guvern prin memorandum până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, concursului de admitere în rezidenţiat, celor necesare a fi ocupate de medici/farmacişti/medici stomatologi rezidenţi care au promovat examenul de specialitate, precum şi posturilor vacante aferente proiectelor cu finanţare din fonduri externe rambursabile şi plătite din fonduri europene şi posturilor aferente proiectelor naţionale de cercetare plătite din fonduri publice."
4. La articolul VII, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:
"(4^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în anul 2025, structurile publice care asigură servicii medicale de urgenţă, prevăzute la art. 92 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pot ocupa, în condiţiile legii, posturile care devin vacante pe parcursul anului 2025."
5. La articolul XXXIV, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. XXXIV
(1) Pentru anul 2025, operatorii economici cărora li se aplică prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, pot prevedea în bugetul de venituri şi cheltuieli creşterea cheltuielilor de natură salarială faţă de nivelul aprobat în anul 2024 sau în realizatul din ultimul buget de venituri şi cheltuieli aprobat în condiţiile legii, numai ca urmare a menţinerii drepturilor de natură salarială aflate în plată la data de 30 noiembrie 2024 pentru numărul de personal realizat la finele acestui an, a creşterii salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru anul 2025 şi a celorlalte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia, numai pentru personalul care intră sub incidenţa acestor reglementări, condiţionat de îndeplinirea următoarelor cerinţe cumulative:
a) să nu majoreze/indexeze sau, după caz, să nu prevadă alte mecanisme de creştere salarială în cursul anului 2025, pentru drepturile reprezentând salarii aflate în plată la data de 30 noiembrie 2024;
b) menţinerea în anul 2025 a nivelului drepturilor de hrană/indemnizaţiilor de hrană/tichetelor de masă/normelor de hrană şi altor drepturi de natură salarială similare aflate în plată la data de 31 decembrie 2024, acordate conform prevederilor legale;
c) valoarea mesei calde acordate pentru salariaţii care îşi desfăşoară activitatea cel puţin 50% din timpul de lucru în subteran să nu depăşească suma de 35 lei net pentru fiecare zi lucrată, indiferent de salariul net lunar obţinut. În cazul în care nu se poate asigura masa caldă conform condiţiilor legale specifice, operatorii economici pot acorda contravaloarea în bani a acesteia sau tichete de masă în cuantum de 35 lei pentru fiecare zi lucrată;
d) menţinerea în plată a nivelului premiilor, primelor, bonusurilor, bonificaţiilor şi a altor drepturi de natură salarială, aflate în plată în anul 2024, acordate conform prevederilor legale, cu excepţia cheltuielilor sociale prevăzute la art. 25 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul operatorilor economici care au înregistrate pierderi contabile din anii precedenţi şi planifică pierderi în anul 2025, cu condiţia reducerii pierderilor realizate la data de 31 decembrie 2024 cu cel puţin 5% faţă de nivelul realizat la data de 31 decembrie 2024, după caz, sau menţinerea în plată a nivelului premiilor, primelor, bonusurilor, bonificaţiilor şi a altor drepturi de natură salarială, aflate în plată în anul 2024, acordate conform prevederilor legale în cazul operatorilor economici care nu au pierderi contabile din anii precedenţi şi nu planifică pierderi în anul 2025, cu excepţia sumelor ce reprezintă participarea salariaţilor la profit şi a cheltuielilor sociale prevăzute la art. 25 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
e) să nu programeze în anul 2025 creşterea numărului de personal faţă de cel realizat în anul 2024."
6. La articolul XXXIV, după alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alin. (1^1)-(1^4), cu următorul cuprins:
"(1^1) Operatorii economici cărora li se aplică prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi care au prevăzut prin legi speciale posibilitatea stabilirii salariilor de bază prin raportare la salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată şi care în anul 2024 nu au acordat creşteri salariale ca urmare a creşterii acestuia pot prevedea majorarea cheltuielilor prevăzute la alin. (1) cu diferenţa dintre salariul minim brut pe ţară garantat în plată la 1 ianuarie 2025 şi ultimul salariu minim brut pe ţară garantat în plată prevăzut în grila de salarizare, cu condiţia respectării cerinţelor prevăzute la alin. (1) lit. b)-e) şi a asigurării surselor de finanţare a acestei creşteri din majorarea veniturilor proprii cu cel puţin suma necesară majorării.
(1^2) Operatorii economici cărora li se aplică prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, ale căror acţiuni sunt admise la tranzacţionare pe o piaţa reglementată şi filialele acestora, care în anul 2024 au realizat profit şi nu înregistrează plăţi restante la data de 31 decembrie 2024, pot programa în anul 2025 majorarea cheltuielilor de natură salarială peste limita prevăzută la alin. (1), cu sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creştere a preţurilor prognozat pentru anul 2025, cu condiţia să programeze rezultat brut pozitiv în anul 2025.
(1^3) Sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creştere a preţurilor prognozat pentru anul 2025, prevăzute la alin. (1^2), se pot acorda începând cu luna următoare aprobării bugetului de venituri şi cheltuieli sau bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat şi nu pot depăşi lunar nivelul acestui indice.
(1^4) Operatorii economici cărora li se aplică prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, care deţin capacităţi de producţie de interes strategic naţional şi care reprezintă interese fundamentale de securitate ale ţării pot prevedea în bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2025 creşterea cheltuielilor de natură salarială faţă de nivelul realizat în anul 2024, fără respectarea prevederilor alin. (1), dacă îndeplinesc una din următoarele condiţii:
a) au înregistrat profit operational în unul din ultimii trei ani;
b) desfăşoară activităţi de cooperare tehnologică şi industrială pentru securitate şi apărare;
c) derulează investiţii strategice aprobate prin memorandumuri în Guvern;
d) se află în proces de reorganizare, restructurare sau retehnologizare;
e) implementează proiecte finanţate sau cofinanţate din fonduri europene."
7. La articolul XXXIV, alineatele (3)-(6) se abrogă.
8. La articolul XXXIV, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alin. (10), cu următorul cuprins:
"(10) Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) şi (1^1) pot ocupa, conform procedurilor existente la nivelul acestora, posturile care pe parcursul anului 2025 devin vacante."
ART. III
Articolul LXXI din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 977 din 27 octombrie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(3) Autoritatea publică tutelară poate mandata reprezentanţii statului în adunarea generală a acţionarilor la societăţi şi consiliul de administraţie al regiilor autonome, ca în cazul operatorilor economici care aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, să poată prevedea în bugetele de venituri şi cheltuieli anuale acordarea a cel mult 12 salarii/indemnizaţii cu titlu de plată compensatorie în cazul concedierilor colective/ disponibilizărilor salariaţilor.
(4) Autoritatea publică tutelară poate mandata reprezentanţii statului în adunarea generală a acţionarilor la societăţi şi în consiliul de administraţie la regii autonome, ca în cazul operatorilor economici care aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, să poată prevedea în bugetele de venituri şi cheltuieli anuale acordarea de bonusuri, prime, plăţi compensatorii, gratificaţii sau orice alte drepturi de natură salarială pentru retragerea din activitate ca urmare a pensionării la nivelul de maximum un salariu."
2. După alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
"(3^1) Autoritatea publică tutelară poate înceta înainte de termen, din cauze neimputabile, contractele de mandat ale membrilor consiliului de administraţie, respectiv ai consiliului de supraveghere, în vederea îndeplinirii jaloanelor sau ţintelor stabilite în Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României. În acest caz, remuneraţiile compensatorii stabilite contractual pentru revocarea fără justă cauză sau intempestivă prevăzute în aceste contracte de mandat se reduc de drept la valoarea de maximum 6 remuneraţii."
ART. IV
Prevederile art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică şi în anul şcolar 2025-2026.
ART. V
În anul 2025 se suspendă aplicarea prevederilor art. 137 alin. (4) din Legea nr. 331/2024 privind Codul silvic.
ART. VI
La articolul 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 81/2024 pentru înfiinţarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul resurselor minerale, petrolului şi stocării geologice a dioxidului de carbon, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 29 iunie 2024, cu completările ulterioare, după alineatul (12) se introduce un nou alineat, alin. (13), cu următorul cuprins:
"(13) Pentru administrarea creanţelor reprezentând venituri proprii ale ANRMPSG sunt aplicabile prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. ANRMPSG elaborează formularele şi procedurile necesare pentru administrarea acestor creanţe prin ordin al preşedintelui ANRMPSG, cu avizul Ministerului Finanţelor."
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
Tánczos Barna
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Cseke Attila-Zoltan
p. Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Carmen Moraru,
secretar de stat
Bucureşti, 20 februarie 2025.
Nr. 4.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: