Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Luând în considerare că în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) al României, adoptat de Comisia Europeană în data de 27 septembrie 2021, la componenta 13 - Reforme sociale, a fost stabilită reforma 4: „Introducerea tichetelor de muncă şi formalizarea muncii în domeniul lucrătorilor casnici“, având ca jalon, pentru trimestrul I al anului 2022, „Intrarea în vigoare a legislaţiei şi a normelor de aplicare privind sistemul de tichete pentru lucrătorii casnici“, ţinând cont de faptul că acest jalon a fost îndeplinit prin adoptarea Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic, care prevede în cuprinsul ei ca termen pentru intrarea în vigoare data de 1 ianuarie 2024, cu excepţia art. 13 alin. (1) şi a art. 17, respectiv prin adoptarea Hotărârii Guvernului nr. 822/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic, ca urmare a constatărilor din etapa de operaţionalizare a sistemului de tichete de activităţi casnice, în raport cu exigenţa obţinerii din implementarea acestui sistem a unor rezultate care să corespundă ţintelor fixate în Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) pentru jalonul 397 - Punerea în funcţiune a unei platforme digitale de gestionare a tichetelor pentru lucrătorii casnici, aferent investiţiei 3. Operaţionalizarea introducerii tichetelor de muncă pentru lucrătorii casnici - componenta 13 - Reforme sociale, luând în considerare faptul că implementarea jalonului 397 - Punerea în funcţiune a unei platforme digitale de gestionare a tichetelor pentru lucrătorii casnici trebuie realizată în perioada 2024-2026, respectiv în trimestrul IV al anului 2024 să figureze în Platforma electronică de evidenţă a desfăşurării activităţilor casnice cel puţin 20.000 de prestatori casnici înregistraţi anterior ca şomeri sau inactivi care prestează activităţi casnice în schimbul tichetelor de activităţi casnice şi cel puţin 10.000 de beneficiari casnici în folosul cărora sunt desfăşurate activităţi casnice în cadrul sistemului de tichete, iar în trimestrul I al anului 2026 cel puţin 60.000 de prestatori casnici înregistraţi anterior ca şomeri sau inactivi care prestează activităţi casnice în schimbul tichetelor de activităţi casnice şi cel puţin 30.000 de beneficiari casnici în folosul cărora sunt desfăşurate activităţi casnice în cadrul sistemului de tichete, întrucât activităţile ocazionale, necalificate desfăşurate de prestatorul casnic sunt forme particulare de exercitare a dreptului constituţional la muncă, având în vedere exigenţa obţinerii din implementarea sistemului de tichete de activităţi casnice de rezultate corespunzătoare ţintelor fixate în PNRR pentru anii 2024 şi 2026, cuantificate în număr de beneficiari casnici şi număr de prestatori casnici înregistraţi anterior ca şomeri sau inactivi, dat fiind faptul că operaţionalizarea acestui sistem a relevat necesitatea revizuirii, în regim de urgenţă, a cadrului legal existent, astfel încât să permită stabilirea, în mod flexibil şi rapid, prin acordul verbal dintre prestatorul casnic şi beneficiarul casnic, a unui raport juridic în care prevalează înţelegerea dintre părţi şi echilibrul prestaţiilor reciproce, precum şi să asigure o utilizare cât mai extinsă a tichetelor de activităţi casnice destinate remunerării activităţilor ocazionale, necalificate desfăşurate de prestatorul casnic, fără o limitare la lista actuală de servicii care au legătură cu gospodăria, ce include în mod exclusiv servicii de curăţenie/igienizare, spălatul/călcatul rufelor, servicii de croitorie, servicii de preparare a hranei, servicii de îngrijire corporală, hrănire, supraveghere a beneficiarului casnic dependent şi la care se adaugă, prin excepţie, activităţile desfăşurate de persoanele care exercită ocazional profesia de bonă, reglementată potrivit dispoziţiilor Legii nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bonă, întrucât a fost identificată necesitatea modificării cadrului legal pentru a asigura participarea eficientă şi eficace a furnizorului de serviciu universal, astfel cum este definit la art. 2 pct. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile poştale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 187/2013, cu modificările şi completările ulterioare, la implementarea reformei care „vizează instituirea unui sistem de plată şi evidenţă a persoanelor fizice care desfăşoară activităţi casnice“ în schimbul unei remuneraţii acordate sub formă de tichete de activităţi casnice, luând în considerare faptul că neadoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă este de natură să genereze dificultăţi în organizarea şi funcţionarea mecanismului aferent sistemului de plată şi evidenţă instituit prin Legea nr. 111/2022, având în vedere acoperirea minimală a sferei de activităţi ocazionale necalificate ce pot fi desfăşurate de prestatorul casnic în legătură cu gospodăria/gospodăriile unei familii sau a/ale unei persoane singure, din cauza restrângerii acestora în actuala reglementare, la activităţi cum ar fi servicii de curăţenie/igienizare, spălatul/călcatul rufelor, servicii de croitorie, servicii de preparare a hranei, servicii de îngrijire corporală, hrănire, supraveghere a beneficiarului casnic dependent, dat fiind inaccesibilitatea soluţiei legislative stabilite în cazul prestatorului casnic care doreşte să efectueze activităţi specifice profesiei de bonă, în urma unei simple înţelegeri verbale cu beneficiarul casnic, în schimbul remunerării cu tichete de activităţi casnice, prin excepţie de la prevederile Legii nr. 111/2022, stabilind expres condiţiile în care se realizează activităţile specifice acestei categorii profesionale, în baza unui contract individual de muncă sau ca persoană fizică autorizată, conform Legii nr. 167/2014, ţinând cont că este necesară asigurarea concordanţei dintre prevederile actului normativ de nivel superior cu cele ale actului normativ de nivel inferior, respectiv normele de punere în aplicare şi pentru asigurarea operaţionalizării platformei electronice de evidenţă a activităţilor casnice, fapt care impune modificarea, într-un timp cât mai scurt, şi a normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 111/2022, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 822/2022, în considerarea neconcordanţei dintre mai multe prevederi din Legea nr. 111/2022, ca urmare a modificărilor legislative ulterioare cu privire la salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, respectiv cea dintre prevederea potrivit căreia valoarea minimă a contribuţiei lunare pentru ca un prestator casnic să beneficieze de calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de stat, respectiv de 85 de tichete de activităţi casnice, şi condiţia imperativă ca această valoare minimă să nu fie mai mică de 25% din valoarea salariului minim brut pe ţară garantat în plată, având în vedere imposibilitatea furnizorului de serviciu universal de a realiza înrolarea în Platforma electronică de evidenţă a desfăşurării activităţilor casnice a persoanelor care au calitatea de prestatori casnici şi beneficiari casnici, ţinând cont de inexistenţa unui flux eficace şi eficient pentru activităţile realizate de furnizorul universal în ceea ce priveşte preschimbarea de către prestatorii casnici a tichetelor de activităţi casnice, care poate influenţa, în mod negativ, inclusiv îndeplinirea ţintelor asumate prin PNRR cu privire la „Operaţionalizarea introducerii tichetelor de muncă pentru lucrătorii casnici“ - jalonul 397 din cadrul componentei 13 - Reforme sociale, ţinând seama de faptul că aspectele sus-menţionate constituie o situaţie extraordinară, ce vizează interesul public major, în cazul neîndeplinirii satisfăcătoare a jalonului 397 din PNRR prin neatingerea ţintelor asumate, aşa cum sunt descrise în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului de modificare a Deciziei de punere în aplicare din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României, întrucât elementele sus-menţionate constituie premisele unei situaţii urgente şi extraordinare care impun adoptarea de măsuri imediate, în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat pentru reglementarea eficientă a activităţii prestatorului casnic, iar neadoptarea acestor măsuri cu celeritate poate avea consecinţe negative şi asupra exercitării de către persoanele care au calitatea de prestator casnic a dreptului fundamental la muncă prevăzut de Constituţia României, republicată, în baza unui raport juridic stabilit prin acordul de voinţă al părţilor, fără obligativitatea unei forme scrise, precum şi asupra interesului public reprezentat de includerea în economia formală a persoanelor inactive şi şomere predispuse să fie implicate în activităţi informale, în special în muncă agricolă şi casnică, în cadrul unui raport juridic flexibil, care să le confere şi calitatea de asiguraţi în sistemul public de pensii şi în sistemul asigurărilor de sănătate, având impact asupra colectării impozitelor şi contribuţiilor sociale, precum şi pentru reducerea muncii informale, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. ART. I Legea nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 402 din 27 aprilie 2022, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 2 (1) În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: a) activitate casnică - activitatea ocazională, necalificată, desfăşurată de un prestator casnic în gospodăria beneficiarului casnic, la domiciliul prestatorului casnic sau în alt loc necesar desfăşurării acesteia; activitatea casnică nu este efectuată în scop comercial şi nu se efectuează în beneficiul unor terţi; b) prestator casnic - persoană fizică ce poate desfăşura activităţi casnice în una sau mai multe gospodării, în schimbul unei remuneraţii acordate exclusiv sub formă de tichete de activităţi casnice, în condiţiile prezentei legi; c) beneficiar casnic - persoana fizică în folosul căreia prestatorul casnic desfăşoară activităţi casnice; d) tichet de activităţi casnice - bon valoric destinat remunerării activităţilor casnice desfăşurate de către prestatorul casnic; e) gospodărie - totalitatea bunurilor imobile constând în clădirile cu destinaţie de locuinţă, anexele, curţile şi grădinile aferente acestora, precum şi bunurile mobile utilizate în prestarea activităţilor casnice. (2) Prestator casnic poate fi şi îngrijitorul informal, definit la art. 6 lit. ş) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, care nu este membru al familiei beneficiarului casnic, astfel cum este definită la art. 6 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare, şi care nu are încheiat un contract pentru îngrijire informală cu serviciul public de asistenţă socială, potrivit dispoziţiilor art. 13 din Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Lista activităţilor casnice definite la alin. (1) lit. a) este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta lege. (4) Lista activităţilor casnice definite la alin. (1) lit. a) se poate modifica şi completa anual sau ori de câte ori se impune de către Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, la propunerea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi/sau la solicitarea părţilor interesate, după caz, prin ordin al ministrului muncii şi solidarităţii sociale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I." 2. La articolul 3, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(5) Beneficiarul casnic şi prestatorul casnic convin asupra activităţilor, a numărului de ore sau a volumului de muncă şi asupra plăţii aferente activităţii casnice." 3. La articolul 3, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins: "(5^1) Plata prestatorului casnic se face conform dispoziţiilor prezentei legi, exclusiv cu tichete de activităţi casnice." 4. La articolul 3, alineatul (8) se abrogă. 5. La articolul 4 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins: "a) la remuneraţie pentru activitatea prestată, conform înţelegerii cu beneficiarul casnic şi potrivit dispoziţiilor prezentei legi;" 6. La articolul 4 alineatul (2), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins: "e) să semneze, în rubrica corespunzătoare din tichetul de activităţi casnice, că a fost informat cu privire la drepturile şi obligaţiile pe care le are potrivit prezentei legi." 7. La articolul 5 alineatul (2), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. c^1), cu următorul cuprins: "c^1) să efectueze plata conform înţelegerii cu prestatorul casnic şi potrivit dispoziţiilor prezentei legi;" 8. La articolul 5 alineatul (2), literele g) şi h) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "g) să completeze tichetele de activităţi casnice pe suport hârtie cu data acordării acestora, numele şi prenumele prestatorului casnic şi codul numeric personal al acestuia, precum şi cu data la care au fost prestate activităţile casnice remunerate;h) să completeze tichetele de activităţi casnice pe suport hârtie cu datele sale personale cu privire la nume, prenume şi cod numeric personal;" 9. La articolul 5 alineatul (2), după litera i) se introduce o nouă literă, lit. j), cu următorul cuprins: "j) să semneze, în rubrica corespunzătoare din tichetul de activităţi casnice, că este de acord cu drepturile şi obligaţiile pe care le are potrivit prezentei legi." 10. La articolul 5, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins: "(3) Beneficiarul casnic îşi asumă răspunderea pentru corectitudinea şi veridicitatea datelor şi informaţiilor completate pe tichetele de activităţi casnice pe suport hârtie, potrivit alin. (2) lit. g) şi h)." 11. La articolul 7, după alineatul (10) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins: "(11) Tichetele de activităţi casnice care nu au fost preschimbate, valorificate sau returnate în condiţiile prezentei legi se anulează." 12. La articolul 8, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alin. (9^1), cu următorul cuprins: "(9^1) Sumele ridicate în numerar în vederea achitării valorii nete a tichetelor de activităţi casnice preschimbate de către prestatorii casnici se pot păstra în casieriile agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă, peste limita plafonului de casă, pe o perioadă de maximum 5 zile lucrătoare de la data ridicării în casieriile agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă, peste limita plafonului de casă stabilit de către unităţile Trezoreriei Statului pentru acestea, potrivit prevederilor art. 5 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare." 13. După articolul 8 se introduce un nou articol, art. 8^1, cu următorul cuprins: "ART. 8^1 (1) Sumele reprezentând contravaloarea netă a tichetelor de activităţi casnice necesar a fi preschimbate de către prestatorii casnici în luna curentă, estimate de către unităţile furnizorului de serviciu universal pe baza contravalorii nete a tichetelor de activităţi casnice preschimbate de către prestatorii casnici în luna anterioară, se virează de către agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă în a căror rază teritorială se găsesc sediile unităţilor furnizorului de serviciu universal în prima zi a lunii în care trebuie plătite în conturile distincte de disponibil, care nu sunt purtătoare de dobânzi, deschise în acest scop de către furnizorul de serviciu universal la instituţiile de credit. (2) Sumele ridicate în numerar de către unităţile furnizorului de serviciu universal în vederea achitării valorii nete a tichetelor de activităţi casnice preschimbate de către prestatorii casnici se pot păstra în casieriile unităţilor furnizorului de serviciu universal, peste limita plafonului de casă, pe o perioadă de maximum 5 zile lucrătoare de la data ridicării. (3) Sumele rămase neutilizate în conturile prevăzute la alin. (1) după plata valorii nete a tichetelor de activităţi casnice preschimbate de către prestatorii casnici se restituie de către furnizorul de servicii universal în conturile distincte de disponibil deschise în acest scop la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului de către agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, până la data de 29 a ultimei luni a trimestrului în care trebuiau plătite." 14. La articolul 10, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Tichetele de activităţi casnice acordate gratuit beneficiarilor casnici potrivit alin. (1) nu generează venit impozabil pentru beneficiarii casnici, nu se includ în bazele de calcul şi nu se iau în considerare la verificarea încadrării în plafoanele anuale prevăzute la art. 170 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare." 15. La articolul 11, alineatele (1) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "ART. 11 (1) Angajatorii prevăzuţi la art. 3 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările şi completările ulterioare, denumiţi în continuare angajatori, pot acorda angajaţilor proprii sub formă de primă sau bonus, în afară de salariul de bază stabilit, tichete de activităţi casnice pe suport hârtie sau pe suport electronic, suportând valoarea nominală a acestora. ................................................................................................. (5) Tichetele de activităţi casnice prevăzute la alin. (1) se achiziţionează de la Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, care le emite pe suport hârtie sau pe suport electronic." 16. La articolul 11, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins: "(5^1) Angajatorii care achiziţionează tichete de activităţi casnice emise pe suport hârtie completează numele, prenumele şi codul numeric personal ale fiecărui angajat care este în drept să utilizeze tichetul de activităţi casnice, în calitate de beneficiar casnic." 17. La articolul 13, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă utilizează Platforma electronică de evidenţă a desfăşurării activităţilor casnice." 18. La articolul 13 alineatul (3), literele a) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "a) înregistrarea datelor şi informaţiilor privind beneficiarii casnici şi prestatorii casnici; .................................................................................................d) evidenţa tichetelor de activităţi casnice preschimbate, a tichetelor de activităţi casnice returnate, pierdute, deteriorate sau nereturnate de către beneficiarul casnic în perioada prevăzută la art. 7 alin. (8) şi a tichetelor de activităţi casnice pierdute, deteriorate sau care nu au fost preschimbate de către prestatorul casnic în perioada prevăzută la art. 7 alin. (3), a tichetelor de activităţi casnice acordate gratuit beneficiarilor casnici potrivit art. 10 alin. (1), a tichetelor de activităţi casnice acordate gratuit angajatorilor potrivit art. 11 alin. (8), precum şi a tichetelor de activităţi casnice anulate prevăzute la art. 7 alin. (11)." 19. La articolul 13 alineatul (3), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins: "e) interogarea de date şi generarea de rapoarte şi statistici." 20. După articolul 19 se introduce anexa având cuprinsul prevăzut în anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă. ART. II În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, la propunerea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, Guvernul va modifica în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 822/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic. PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: Viceprim-ministru, Marian Neacşu Ministrul muncii şi solidarităţii sociale, Simona Bucura-Oprescu Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene, Adrian Câciu p. Ministrul finanţelor, Carmen Moraru, secretar de stat Bucureşti, 23 aprilie 2024. Nr. 38. ANEXA 1 (Anexa la Legea nr. 111/2022) LISTA activităţilor casnice definite la art. 2 alin. (1) lit. a) din lege
┌────┬─────────────────────────────────┐
│Nr. │Activitatea casnică │
│crt.│ │
├────┼─────────────────────────────────┤
│1. │Curăţenia/Igienizarea locuinţei │
├────┼─────────────────────────────────┤
│2. │Strângerea resturilor vegetale │
│ │din grădină │
├────┼─────────────────────────────────┤
│3. │Întreţinerea spaţiilor verzi │
├────┼─────────────────────────────────┤
│4. │Întreţinerea şi irigarea │
│ │răsadurilor şi a plantelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│5. │Toaletarea pomilor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│6. │Plantarea pomilor, arborilor şi │
│ │arbuştilor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│7. │Plantarea răsadurilor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│8. │Călcatul rufelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9. │Spălarea rufelor manual sau la │
│ │maşina de spălat │
├────┼─────────────────────────────────┤
│10. │Spălarea covoarelor (altele decât│
│ │cele înnodate manual) │
├────┼─────────────────────────────────┤
│11. │Prepararea hranei │
├────┼─────────────────────────────────┤
│12. │Aranjarea şi servirea mesei │
├────┼─────────────────────────────────┤
│13. │Debarasarea şi spălarea vaselor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│14. │Hrănirea şi/sau îngrijirea │
│ │animalelor de companie │
├────┼─────────────────────────────────┤
│15. │Plimbarea câinilor sau a altor │
│ │animale de companie │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Transportarea animalelor de │
│16. │companie la/de la cabinetul │
│ │veterinar │
├────┼─────────────────────────────────┤
│17. │Curăţarea şi întreţinerea │
│ │piscinei/a acvariilor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│18. │Realizarea de cumpărături │
├────┼─────────────────────────────────┤
│19. │Tăierea şi despicarea lemnelor │
│ │pentru foc │
├────┼─────────────────────────────────┤
│20. │Căratul lemnelor şi al │
│ │materialelor pentru foc │
├────┼─────────────────────────────────┤
│21. │Încărcatul-descărcatul de obiecte│
│ │casnice │
├────┼─────────────────────────────────┤
│22. │Spălarea şi curăţarea │
│ │autovehiculelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│23. │Recoltarea fructelor şi a │
│ │legumelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│24. │Spălarea geamurilor şi a │
│ │tâmplăriei │
├────┼─────────────────────────────────┤
│25. │Văruirea pomilor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│26. │Efectuarea igienei corporale a │
│ │persoanelor dependente │
├────┼─────────────────────────────────┤
│27. │Îmbrăcarea şi dezbrăcarea │
│ │persoanelor dependente │
├────┼─────────────────────────────────┤
│28. │Hrănirea şi hidratarea │
│ │persoanelor dependente │
├────┼─────────────────────────────────┤
│29. │Efectuarea igienei eliminărilor │
│ │persoanelor dependente │
├────┼─────────────────────────────────┤
│30. │Transferul şi mobilizarea │
│ │persoanelor dependente │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Facilitarea comunicării │
│31. │persoanelor dependente cu alte │
│ │persoane │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Facilitarea deplasării │
│32. │persoanelor dependente în │
│ │interior │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Facilitarea deplasării şi │
│33. │însoţirea persoanelor dependente │
│ │în exterior │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Acompanierea persoanelor │
│34. │dependente la activităţi │
│ │desocializare şi/sau socializarea│
│ │cu persoanele dependente │
└────┴─────────────────────────────────┘
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.